El Blog de Mario Prades

Posa't en contacte amb mi mitjançant el correo electrònic: tocderock@hotmail.com

jueves, 1 de junio de 2017

Un Toc de Rock 11-66


Recordarem avui a Un Toc de Rock a Buddy Milers i Buggs Henderson que ens van deixar fa algun temps, junt a Canned Heat, Lynyrd Skynyrd o The Troggs, grups que també han perdut components al llarg dels anys, però en el programa tindrem així mateix a Bruce Springsteen, Bob Seger & The Silver Bullet Band, Otis Grand, Chris Spedding i Slade. Començarem per tant aquest recorregut per La Història Musical dels últims cent anys que emprenem dues vegades per setmana, des aquelles emissores per les que sortim a l’aire o per internet, si us el descarregueu del blog, el facebook de Montse Aliaga o les webs de totes les emissores que ho permeten. Ara obro la barraqueta de nou, sóc Mario Prades i us diré alló de sempre.

Benvinguts a Un Toc de Rock

Bugs Henderson – Rebel Rouser 1994

El 8 de març del 2012 moria a causa de complicacions amb un càncer de fetge, el bluesman americà Buddy Henderson, conegut popularment com Bugs Henderson, un dels grans estilistes de la guitarra que va tenir el seu màxim esplendor a Europa a partir dels anys 70. Va morir quatre dies després d'haver estat l'organitzador d'un concert benèfic en el què van actuar un munt de músics vinculats laboralment amb ell en els diversos grups amb els que va tocar. La veritat és que tot i haver realitzat alguna gira pel país, a Espanya podem dir que era un gran desconegut i els seus discos no crec que arribessin a publicar-se mai al país. Aquest tema que escoltem ara per començar Un Toc de Rock, us el he extret del seu CD “Daredevils Of The Red Guitar”, editat l'any 1994 als Estats Units que no va arribar tampoc a publicar-se a Espanya i que a mi em va fer arribar, en la seva edició americana, l'amic Alfons Cito de Welcom Produccions arran de la gira que va organitzar al nostre país, del guitarrista californià que des de nen residia a Texas, i que per cert, entre altres llocs va recaure a Valls, Tarragona i encara que jo tenia programat anar a cobrir el concert per Diari de Tarragona, ara no recordo que va passar, però finalment no vaig poder anar-hi i em vaig perdre un esdeveniment memorable. Bugs Henderson va néixer a Palm Springs, Califòrnia, el 20 d'octubre de 1943 i va passar els seus primers anys a Tyler, Texas, on va formar una banda anomenada The Sensors, tenia 16 anys, més tard s'uniria a Mouse and the Traps. A Dallas, a principis de 1970, es va convertir en el guitarrista de Nitzinger, per a posteriorment formar el seu propi grup The Shuffle Kings. Bugs Henderson al llarg de la seva àmplia carrera va compartir escenari amb grans de la guitarra, entre ells cal destacar a BB King, Eric Clapton, Ted Nugent, Muddy Waters i Stevie Ray Vaughan, sense oblidar el saxofonista Don Wis.

Chris Spedding – Road Runner 1977

Escoltarem ara a Un Toc de Rock a un dels principals impulsors del ressorgiment del rock and roll i el rockabilly a Anglaterra i de rebot a Europa, al costat de Stray Cats i Robert Gordon, us estic parlant del guitarrista britànic Chris Spedding, d'autèntic nom Peter Robinson, nascut el 17 de juny de 1944 a Derbyshire. Va formar part del grup The Battered Ornaments, del qual va acabar sent el líder. Es va unir després al Frank Ricotti Quartet amb els que va gravar un àlbum i va col·laborar amb Jack Bruce en els discos “Songs for a Tailor” de 1969 i “Harmony Row” del 71. L'any 1970 va gravar el seu primer disc en solitari titulat "Songs Without Words" que era instrumental, però una de les èpoques més glorioses de Chris Spedding va ser quan es va unir al cantant Robert Gordon. La veritat és que al llarg de la seva carrera ha gravat i treballat amb molts artistes, entre ells Roxy Music, John Cale, Sixto Rodriguez, Roy Harper Trigger, The Wombles de Mike Batt, Elton John, Brian Eno, Nucleus, Nick Mason, Katie Melua, Joan Armatrading, Paul McCartney, Brian Ferry, Willy Neville, etc i va participar com a guitarrista a "La Guerra dels Mons" de Jeff Wayne. Aquest tema que escoltem ara "Correcaminos", inspirat en el personatge de dibuixos animats, es trobava a l'àlbum "Hurt", editat l’any 1977 sota la producció de Chris Thomas i va ser un dels singles que es van extreure del disc. En total Chris Spedding ha gravat 24 àlbums en solitari i us he de dir que a més de guitarra, també canta i toca piano, violí i baix.

Slade – Cum on feel the noize 1973 / 1985

Aquesta és una de les cançons més populars en la carrera del grup britànic Slade, una de les millors bandes dins del glam-rock a Anglaterra. La cançó es va incloure a l'album “Crackers – The Christmas Party Album” que es va posar a la venda el 18 de novembre del 1985 i va aconseguir el lloc 34 en el Regne Unit, però el tema s'havia publicat originalment el 23 de febrer del 1973, escrit per Jim Lea i Noddy Holder, el single va estar produït per Chas Chandler, sent el quart single de Slade que va arribar al primer lloc de les llistes, però el primer que va entrar directament al número 1 a Anglaterra i Irlanda del Nord. Era la primera vegada que un grup aconseguia això des que The Beatles ho van assolir amb el "Get back" l'any 1969. El single va vendre mig milió de còpies en les tres primeres setmanes d'estar a la venda, però només aconseguiria arribar al lloc 98 als Estats Units. Al desembre del 83 el tema va ser versionat per Quiet Riot i per això es va recuperar a l'album “Crackers – The Christmas Party Album”. La lletra explica els sentiments del grup davant un concert, amb la multitud esperant, les proves de so, etc. i es diu que aquest tema va inspirar a Kiss per gravar la cançó "Rock and Roll All Nite". Slade eren en aquest enregistrament Noddy Holder (cantant i guitarra rítmica), Jim Lea (baix i cors), Dave Hill (guitarra i cors) i Don Powell (bateria). Slade es van formar a Birmingham, l’any 1966. Una dada anecdòtica d'ells és que en els títols de les seves cançons gairebé sempre hi ha faltes d'ortografia, no se si perquè casualment va succeir així en el seu primer disc i els va agradar o ho van fer expressament des del principi. La veritat es que jo aposto per el primer raonament. El grup Slade van ser una banda plena de glamour que sempre vestien de forma molt estrafolària i llamativa. Curiosament i malgrat el seu èxit internacional, mai van arribar a ser estrelles del mercat americà, però van influir i molt en grups com Kiss. La veritat és que us recomano veure els vídeos de Slade, alucinareu. Vestien amb robes estrafolàries i de colors super vistosos, botes d'altes plataformes, tocats cridaners alguns d'ells... En fi, en directe els Slade, un dels millors grups del glam-rock de la història, eren tot un espectacle i musicalment tota una canya.

Buddy Miles – Heart’s delight 1970

No és habitual trobar un bateria com a líder d'una banda o com a cantant solista, tot i que n'hi ha hagut un bon grapat, ara us porto a Un Toc de Rock a un gran bateria de color que també té una interessant carrera com a solista, es tracta de Buddy Miles, el que va ser bateria dels Experience de Jimi Hendrix (a la foto) fins que es va llançar en solitari. Aquest tema us el he extret de l'àlbum "Them changes" que va ser publicat per Mercury l'any 1970. La veritat és que la carrera de Buddy Miles és brillant, encara que poc coneguda aquí al país, va gravar 8 àlbums formant part de la banda de Jimi Hendrix, 17 en solitari i ha gravat realitzant col•laboracions amb Carlos Santana "Carlos Santana & Buddy Miles Live!" de 1972, John McLaughlin, Hardware i The Electric Flag, grup del qual va ser fundador, fins i tot va tocar posteriorment en el disc "Band of Gypsys" de Jimi Hendrix, el genial guitarrista esquerrà. El bateria, cantant, compositor i productor de color Buddy Miles es deia veritablement George Allen Milers Jr i va néixer el 5 de setembre de 1947 a Omaha, Nebraska. Moriria a la seva casa d'Austin, Texas, envoltat de la seva família, als 60 anys d'edat, un 26 de febrer del 2008 a causa d'una malaltia cardíaca congestiva. Es va saber que portava temps lluitant amb la seva enfermetat, durant els últims anys i el cor sembla que li funcionava només en un 15%. El seu epitafi va ser "Ell havia apagat al seu desfibril·lador i estava llest per anar-s’en al cel". El seu cos fou incinerat.

Bob Seger & The Silver Bullet Band – Like a rock 1986

El cantant, guitarra i compositor Robert Clark Seger va néixer un 6 de maig de 1945 i entre d'altres hits és co-autor de l'èxit dels Eagles "Heartache Tonight" i si bé el tema considerat més important en la seva carrera és "Old Time Rock and Roll" que escoltarem en propers programes, jo em quedo amb el que escoltem avui "Like a rock" una extraordinaria balada que donava títol a un LP publicat l’any 1986. Bob Seger va començar l’any 1961 i a partir del 1974 va treballar ja al costat de la Silver Bullet Band, la Banda de la Bala de Plata i va aconseguir importants xifres de vendes dels seus molts treballs. En aquest enregistrament i com us deia, compta amb la Silver Bullet Band que són Craig Frost a l'òrgan, sintetitzadors i piano, Chris Campbell al baix i Alt Reed als saxos. I a més a més amb músics addicionals, entre ells Dawayne Bailey i Rick Vito a les guitarres, Russ Kunkel s'encarrega de la bateria i el grup vocal The Weather Girls integrat per Izora Armstead i Martha Wash als cors, en aquest disc també trobem la col·laboració de Timothy B. Schmit dels Eagles. El single amb "Like a Rock", va aconseguir el primer lloc en les llistes americanes i també a mig món, i ara compartirem aquest tema al programa d’avui d’Un Toc de Rock.

Lynyrd Skynyrd – Tomorrow’s goodbye 1999

Ara escoltarem una gran balada a càrrec del grup de rock sureny Lynyrd Skynyrd que us he extret del seu àlbum "Edge of forever", publicat el 10 d'agost del 1999. La banda estava integrada en aquest enregistrament per Johnny Van Zant com a cantant i líder de la banda, al costat de Gary Rossington (guitarres acústiques, elèctriques i slide), Billy Powell (piano i teclats), Leon Wilkeson (baix), Rickey Medlocke (guitarra solista, acústica i cors), Hughie Thomasson (guitarres i cors), Kenny Aronoff (bateria), i Krantz Rossington i Carol Chase als cors.s. Una de les millors bandes de rock sureny de la història són els Lynyrd Skynyrd que curiosament i malgrat la polèmica amb el tema “Alabama” de Neil Young i la seva réplica per part d’ells “Sweet home Alabama”, no eren d'Alabama, eren un grup sorgit a Florida. Es van crear l'any 1964 i van estar liderats pel cantant Ronnie Van Zant fins a la seva mort l’any 1977. Posseïen una característica especial, utilitzaven tres guitarres. La considerada com a millor formació de Lynyrd Skynyrd estava integrada per Ronnie Van ZantGary Rossington, Allen Collins, Leon  Wilkeson, Bob Burns, Billy Powell, Ed King, Artimus Pyle i Steve Gaines (tots a la foto 1) que son els que van gravar el "Sweet Home Alabama" que es va publicar en el seu segon àlbum titulat "Second Helping" que va ser doble Platí, estant produït per Al Kooper. El 20 d'octubre de 1977 Lynyrd Skynyrd van patir un accident quan volaven en una avioneta a Gillsburg, Mississippi, on van morir el cantant Ronnie Van Zant, el guitarrista Steve Gaines, la seva germana la corista Cassie Gaines i el mànager Dan Kilpatrick. Es desconeixen les causes de l'accident, però abans d'enlairar-se, es va informar a la gent del grup que podia haver problemes amb l'avió, a lo que irònicament, Ronnie va contestar: "Anem-nos! De totes maneres si avui és el teu dia no podràs fugir d'ell". Us explicaré una curiositat sobre el seu nom, sabeu en qui es van inspirar, doncs no era el director de l'escola on estudien Lisa i Bart Simpson, però gairebé. El nom és un tribut irònic i burleta a Leonard Skinner, un professor que van tenir a l'escola secundària i que era excessivament rígid i retrògrad en les seves normes. Una d'elles deia "El pèl ha d'estar dos dits per sobre de les celles, no pot tocar el coll" i per incomplir-ho va manar a alguns dels components del grup al despatx del director. Com ells eren conscients que pronunciar Lynyrd Skynyrd podia ser tot un problema, el seu primer disc el van titular "Lynyrd Skynyrd (Pronounced 'Leh-' nerd 'skin-' nerd)" que podíem traduir com "Pronúncialo 'Leh-' nerd 'skin-' nerd", perquè no haguessin dubtes, per cert, va ser doble Disc de Platí als Estats Units. Després de a mort de Ronnie, el seu lloc com a líder del grup va ser ocupat per el seu germà Johnny Van Zant, fins a l’actualitat.

Otis Grand – Marginal man 1994

Marginal man” es el sisé tall del CD “Nothing else matters...”, res a veure amb el tema de Metallica, del guitarrista de blues Otis Gand i es va publicar l'any 1994, encara que crec que no va arribar a editar-se mai a Espanya. En aquest enregistrament i acompanyant a Otis Grand (guitarra), trobem a Gordon Beadle, Dave Sholl, Tom La Bumba Mahfood, Bob Ends i Nich Lataille que són el grup House of Blues Horns, al costat de Neil Goovin (bateria), Michael "Mudcat" Ward (baix) i Anthony Gerard (piano i orgue), però han col·laborat els cantants Sugar Ray Norcia que és precisament la veu en aquest tema que compartim ara, Curtis Salsado i Kim Wilson. Tot i haver nascut a Beirut, Líban, el 14 de febrer de l'any 1950, la carrera d'aquest gran estilista de la guitarra pràcticament desconegut a Espanya, s'ha centrat en els Estats Units i Anglaterra i actualment resideix a Londres. Va debutar discogràficament amb l'àlbum "Always Hot" que es va publicar al 1988. El músic sempre ha reconegut tenir influències de B.B. King, Otis Rush, Johnny Otis i T-Bone Walker. Durant un temps va liderar el grup Dance Kings. Fou elegit com a "Millor Guitarrista de blues del Regne Unit", durant set anys seguits, de 1990 a 1996, per la revista britànica Blues Connection. Ha gravat conjuntament amb gent de la talla de Guitar Shorty, Joe Louis Walker, Jimmy Nelson, Luther Allison i molts altres. Per cert, Otis Grand va col·laborar en un bon nombre de concerts amb els espanyols La Blues Band de Granada, a qui va produir l'àlbum "The Grand Sessions" que es va gravar al 2009 en el qual també tocava la guitarra. 

The Troggs – Love is All around 1968

L’any  1968 el grup britànic The Troggs va aconseguir el lloc 60 en les llistes del Billboard americà amb aquesta cançó, quan semblava que ja ningú es recordava d'ells. El tema va ser recuperat en la banda sonora del film "4 bodes i un funeral" i va tornar a la palestra, si be estaba interpretada per el grup Wet Wet Wet. Ara bé, el CD amb la banda sonora no té res a veure amb la música que sona a la pel·lícula. Les cançons són les mateixes, però mentres en el CD s'ofereixen les versions originals, en el film les interpreta l'orquestra de ball que amenitza les noces. Un engany per vendre més discos ja que no és realment la banda sonora, es tracte d’un recull de èxits i prou. The Troggs eren una banda de Andover, Anglaterra. El seu hit internacional va ser "Wild Thing", escrit per el nord americà Chip Taylor, encara que en algunes fonts es diu que era de Reg Presley, el cantant de The Troggs, la versió d'aquests va ser número 1 del Billboard  al juliol de 1966. i aconseguiria el número 2 en les llistes britàniques al juliol de 1966. Recordo que l’amic Mikel Barsa em deie sempre que The Troggs van ser la primera banda punk de l’historia de la música. The Troggs era de Andover, Hampshire i es van crear l'any 1964. Pel grup van passar Reg Presley, de nom real Reginald Ball que va néixer el 12 de juny de 1941 com cantant, Dave Wright nascut el 21 de gener de 1944 i que va morir el 10 d'octubre de 2008 (cantant i guitarra), Chris Britton (guitarra), Pete Staples (baix), Ronnie Bond de nom real Ronald Bullis que va néixa el 4 de maig de 1943 i va morir un 13 de novembre de 1992 a la bateria i Tony Murray al baix. Altres cançons van marcar la carrera de The Troggs, "With a Girl Like You" que es va publicar el juliol de 1966, "Wild Thing" i "Love Is All Around" que escoltem ara. L’any 1969 Ronnie Bond es va llançar en solitari i després d'ell ho van fer Reg Presley i Chris Britton.

Canned Heat – Marie Laveau 1968

Us porto ara un altra mica de bon blues amb aquesta cançó dedicada a la més famosa reina bruixa de Nova Orleans, una mambo, com es diu en el llenguatge del voodoo, anomenada Marie Laveau (10 de septembre de 1794 – 16 de juny de 1881). Tot un mite, a la que també van cantar els Redbonne i Bobby Bare, entre uns quans altres. Es clar que aquesta peça es instrumental. De fet Marie Laveau, considerada la més important reina buixa que va surgir dins de la cultura voodoo de Nova Orleans, te un important apartat en el Museu del Voodoo de Nova Orleans, al blog us he posat una reproducció d’un quadre d’ella exposant en aquest museu a sota, la seva tomba és un lloc de peregrinació. Es una bona cançó escrita per Henry Vestine, carregada de blues que es trobava al disc “Boogie With Canned Heat” que Canned Heat van publicar el 21 de gener de l’any 1968 mitjansan el segell Liberty Records, si bé es va gravar entre els mesos d’octubre i novembre de 1967. L’àlbum va ser reeditat en versió CD l’any 2005 amb sis cançons més com Bonus Track. Els Canned Heat van saber fusionar blues, boogie i country rock  oferint molta qualitat. Van ser tot uns innovadors. És clar que el seu estil és difícil d'emular tenint en compte la veu de Bob Hite, conegut com "L'ós", un home amb aspecte impressionant, alt, gruixut i dur, però amb una veueta que fa lucinar i va ser el detall que va caracteritzar a Canned Heat. El grup que es va formar a Los Angeles l’any 1965, el lideraven Alan "Blind Owl" Wilson conegut com Mussol Cec (guitarra, harmònica i veus) i Bob Hite "The Bear" (veus i harmònica), al costat de Henry Vestine al que li deien Girasol, ex membre dels The Mothers of Invention de Frank Zappa que s'encarregava de la guitarra. Larry Taylor "El Tau" que havia estat baixista de The Monkees i va començar treballant en l'estudi per acabar unint-se al grup, al costat del bateria Frank Cook que posteriorment va ser substituït pel mexicà  Adolfo "Fito" de la Parra. La Parca ha passat la seva dalla per la banda, Alan Wilson va morir d'una sobredosi de droga en un "aparent suïcidi" al setembre de 1970. Bob Hite va morir d'un atac al cor a l'abril de 1981. Algun temps després ens va deixar Henry Vestine, l'any 1997 i Richard Hite que s'havia incorporat posteriorment, va ser l’any 2001. “Going up the country” al costat de "On the Road Again", són els temes més populars de la seva carrera aquí al pais. En total Canned Heat ha tret 29 àlbums, l’últim l’any 2011, a part de 9 recopilatoris de grans èxits, però ara sols queda Larry Taylor de la formació original i que crec es l'autor d'aquesta cançó.

Bruce Springsteen – New York Citu Serenade 1973

Tancarem Un Toc de Rock amb aquest tema de Bruce Springsteen que us he extret del seu àlbum “The Wild, the  Innocent and the  E Street Shuffle” que es va publicar el 11 de setembre del 1973, enregistrat als Sound Studios, de Nova York i que va ser el seu segon disc, encara que al igual que va succeir amb el seu àlbum de debut "Greetings from Asbury Park, NJ", no va aconseguir xifres de venda rellevants ni el reconeixement de la premsa, tan sols va assolir el lloc 59 en les llistes del Billboard i el 33 en el Regne Unit. Va estar produït per Jon Landau. Curiosament i arran de la publicació del "Born to Run" que va obtenir un gran èxit massiu, moltes cançons d'aquest àlbum van ser recuperades i reivindicades a nivell emissores de ràdio. De fet en el 2003, “The Wild, the Innocent and the E Street Shuffle” va ser col·locat en el lloc 172 de la llista dels 500 millors discos de tots els temps, segons la revista musical especialitzada Rolling Stone. El 7 de novembre del 2009 Bruce Springsteen va interpretar l'àlbum complet per primera vegada en un concert celebrat al Madison Square Garden de Nova York. La E Steet Band que acompanya el cantant, harmònica, mandolina, baix i guitarra Bruce Springsteen en aquest enregistrament, està integrada per Clarence Clemons (saxo i cors), Danny Federici (acordió, teclats, òrgan, piano i cors), Vini "Mad Dog" Lopez (bateria i cors), David Sancious (clavinet, piano elèctric, teclats, òrgan, piano i saxofon), Garry Tallent (baix, banya anglès, tuba i cors), Richard Blackwell (conga i percussió), Suki Lahav (cors) i Albee Tellone (saxo). Per cert el gran saxofonista Clarence Clemons, nascut a Norfolk, Virginia, l'11 de gener de 1942, va morir a Florida, després de patir un accident vascular cerebral, el 18 de juny del 2011.

La frase és de Javier Marias, escriptor, traductor i editor, membre de número de la Reial Acadèmia Espanyola de la Llengua, on ocupa la butaca "R" que va dir


"Els diaris converteixen les notícies regulars en
dolentas, les intranscendents  en  preocupants i
 les  preocupants  en  alarmants”

Conclou Un Toc de Rock per avui, però no us deixo sols, soles, us quedareu en companyia de totes aquelles emissores per les que escoltes el programa dues vegades per setmana o via internet, si us el descarregueu del blog, el facebook de Montse Aliaga o les webs de totes les emissores que us ho permeten. Jo sóc Mario Prades i baixo la barraqueta fins el proper programa.

Apa, ens veiem pel món

Mario Prades

No hay comentarios:

Publicar un comentario