El Blog de Mario Prades

Posa't en contacte amb mi mitjançant el correo electrònic: tocderock@hotmail.com

lunes, 29 de mayo de 2017

Un Toc de Rock 11-65


Avui a Un Toc de Rock tindrem molta "movida" madrilenya, però començarem i acabarem a Catalunya. Escoltarem cançons que ens portaran en aquest viatge als records, per la Història Musical dels últims cent anys que realitzem dues vegades per setmana, Polansky y el Ardor, Objetivo Birmania, Aerolíneas Federales, Golpes Bajos, Radio Futura, Pistones, La Frontera, Pastora, Serrat, Lax’n’Busto i Sopa de Cabra. Per tant connecto la meva particular màquineta del temps que es posarà en marxa des de totes les emissores per les que m’escolteu o via internet, si us descarregueu el programa del blog, el facebook de Montse Aliaga o les webs d’aquelles emissores que ho permeten. Jo sóc Mario Prades i un altre vegada obriré la barraqueta. Ja sabeu que sempre sou

Benvinguts a Un Toc de Rock

Pastora – Lola 2000

Pastora amb els que avui obrirem Un Toc de Rock, van començar l’any 1996, són Dolo Beltrán (cantant i compositora), Caïm Riba (músic) i Pauet Riba (encarregat-se de l'aspecte visual). Al mi la funció de Pauet sempre m'ha cridat l'atenció, un tipus sentat a l'escenari projectant imatges... Bé si tenim en compte que la Mondragón portava a Popotxo Ayestaran fent les seves pallassades, podem entendre-ho, és clar que Popotxo era un gran còmic i millor mímic. Dolo es va incorporar al grup l'any 2000. Del seu primer disc amb Dolo, "Pastora", en el qual trobem el tema que escoltem avui a Un Toc de RockLola”, van arribar a vendre 50.000 còpies i va ser Disc d'Or. Per suposat i tot i haver gravat uns quans àlbums i un de remixes, Pastora han estat vivint de rendes de la Lola que se segueix passejant per Barcelona buscant merder, mai més van tornar a conseguir un èxit igual. El 25 de gener del 2011 es va posat a la venda un disc de Pastora titulat "Un viaje en noria" i el 27 de maig del 2012 un altre, es titula "Un altre galàxia" i és el seu primer treball íntegrament gravat en català i es va distribuir a través del Diari ARA, en format CD. Es va repartir els dies 26 i 27 de maig i el 27 també es va publicar en format digital. Caïm i Pauet són fills de Pau Riba i Pauet es disenyador gràfic, per la seva part Dolo Beltran es actriu, cantante i també escriu lletres.

Objetivo Birmania – Tormenta a las diez 1984

Ha vegades hi han comentaris que poden provocar una veritable tempesta, almenys si aquesta es inevitable, procurarem concretar-la i farem que la tempesta sigui a les deu que és una bona hora. Ens ho diuen la gent d’Objetivo Birmania, una de les bandes sorgides dins de la Movida madrilenya que van tenir els seus cinc minuts de glòria, de fet van funcionar del any 1982 fins a 1991. En els seus inicis Objetivo Birmania pretenia emular als nord-americans Kid Creole & The Coconuts i el grup eren Francisco R. Musulén al teclat, Luis Elices a la guitarra, Javier Escauriaza a la bateria i Carlos de France al baix, al costat de la cantant Mari Paz que va abandonar el grup en el 82 sent substituïda finalment per Yolanda Hens i dos coristes i ballarines anomenades Mónica Gabriel Galán i Ana Fernández, aquesta última els deixaria i marxaria l’any 88 com a secretària del "Un, Dos, tres" i dos dels músics anirien a Ciudad Jardín. L’any 1989 hi va haver un altre reajustament total del grup i una baralla legal pels drets del nom. Objetivo Birmania encara va seguir en actiu fins l’any 1991. "Tormenta a las diez" donava títol al seu primer àlbum que publicaria el segell Warner l’any 1984, fins aleshores Objetivo Birmania havien tret tan sols 2 singles.

Aerolíneas Federales – No me beses en los labios 1986

Un altre grup destacable dins de la movida madrilenya, encara que ells es van crear a Vigo, van ser Aerolínias Federales, amb tocs punks i reminiscències de new wave. Aquest tema, un dels més representatius de la seva carrera discogràfica i que avui compartirem a Un Toc de Rock, es va publicar en single, però es va extreure del seu primer àlbum, un LP titulat genèricament "Aerolínias Federales", produït per Enrique Martínez i que es va editar l’any 1986 a través del segell DRO, venent 25.000 còpies, tot i que la discogràfica gairebé no va promocionar el disc. Aerolíneas Federales sorgeixen al desembre de 1981, com us deia a la ciutat de Vigo, a Galícia i van ser una idea de Miguel Costa, nascut l'1 de març de 1961 que militava paral·lelament a Siniestro Total, al costat de Federico Flechini àlies Frenchy i Silvino D. Carreras, conegut com Bollito Singerman. Inicialment treballen només amb guitarra, baix i caixa de ritme. L'any 1983 s'incorpora al grup el bateria Luis Santamarina que tocava amb Batallón Disciplinario i Flenchy passa a ser ja només el cantant. Aquell any guanyen el II Concurs de Rock de La Corunya i després se sumen al grup Coral Alonso i Rosa Costas com a coristes i deixen el punk original per encarar la seva música al pop. Frenchy abandona Aerolíneas Federales al no trobar-se a gust amb el nou estil i forma el grup Las Termitas, va morir d'un infart, a Londres, el 2002. El grup es reestructura i Aerolíneas Federales són ja Miguel Costas, Silvino, Luis, Coral Alonso i Rosa Costas, començant la seva etapa més coneguda i popular. L’any 1989 Coral deixa la banda i és substituïda per Silvia García. La veritat és que en el grup havia sofert canvis en els seus components, Miguel els va deixar per seguir amb Siniestro Total i per Aerolíneas Federales van passar uns quants músics, entre ells Pablo Novoa, Pedro Díaz, Miguel Rodríguez, Raúl Quintillán, Paco Dicenta i altres. En total Aerolíneas Federales gravarien sis àlbums i es van separar a mitjans dels anys 90, encara que en el 2012 el segell Elefant Records editaria “Hasta el final... i más allá Demos 1983-1993" i el van presentar a Madrid, Vigo i Santiago, a més de participar en diversos festivals, de fet el grup va tornar a reunir-se al 2011, però encara que van anunciar un nou treball discogràfic amb temes nous que s'havia de publicar a l'any 2014, no va ser fins el 2015 que van treure "@AAFF#715", amb vuit cançons i que es va editar en format vinil i CD.

Polansky y el Ardor – Chantaje emocional 1983

Polansky y el Ardor es va formar al Madrid de la “movida” l’any 1981 i el seu nom fa referència al director de cinema Roman Polanski.  En la seva curta carrera Polansky y el Ardor només van publicar un àlbum, avui peça de col·lecció. Van ser un dels grups punters de la "Movida madrilenya", però el fet d'haver fitxat per una multinacional del disc i a més ser dels que sabien tocar, va ser una cosa que molts dels seus companys no els van perdonar mai. Els músics que van gravar el disc eren Víctor Manuel Muñoz Vázquez a la veu i guitarra, Sebastián Durán Llimes al baix, Pejo davant de la bateria i Carlos Álvarez Coto amb el saxo i els teclats. L’any 1982  Polansky y el Ardor van aconseguir el primer premi del IIº Concurs de Rock Madrid-Región, organitzat per la Diputació Provincial de Madrid. Gràcies a aquest premi van signar un contracte amb el segell discogràfic Ariola i es va publicar el seu disc que va estar produït per Paco Trinidad, ja en 1983. Aquesta cançó que escoltem ara donava títol a l'únic LP de Polansky y el Ardor, del qual també es va extreure en un altre single "Ataque preventivo de la URSS" que els va funcionar molt bé, tot i que en una primera maqueta ja es va incloure el tema sota el títol resumit de "El preventivo", amb arranjaments molt diferents. Polansky y el Ardor es van reunir de nou per fer un únic concert a la Sala El Sol de Madrid el dia 2 de juny de 2006.

La Mode – Aquella canción de Roxy 1982

La Mode va ser també un dels grups carismàtics de la Movida madrilenya i van estar en actiu des de 1981 fins a l'any 1986. Sorgits després de la dissolució de Paraíso, estaven liderats per Fernando Márquez conegut com El Zurdo i van debutar a la Escuela de Caminos de Madrid el 12 de desembre del 1981. Aquest tema que escoltem ara a Un Toc de Rock es trobava en el seu primer LP, encara que anteriorment ja havien tret una maqueta i un EP, titulat "El Eterno Femenino" i va ser composada per El Zurdo que l'abril de 1984, va abandonar el grup per problemes de salut i va ser substituït per Daniel Ballester. Per La Mode van passar també músics com Antonio Zancajo, Mario Gil, Juan Verdera, Almudena de Maeztu i Álvaro Cárdenas. En aquest tema ens parlen del grup Roxy Music i del seu líder Brian Ferry. L'any 1986 es va publicar el seu últim disc “La evolución de las costumbres” que la veritat, va ser un veritable fracàs a nivell vendes i acceptació i va provocar la dissolució del grup. El 24 d’octubre del 2014 La Mode reapareixen sent Mario Gil (teclats) i Antonio Zancajo (guitarra), comptant amb José Luis Moro com cantant que també formava part paral·lelament de Un Pingüino en mi ascensor. Per la seva part Fernando MárquezEl Zurdo” va treure un CD amb el segell Barsa Promocions al 1995 titulan-se “Para ti…”, recuperant cançons de La Mode i Paraíso regravades de nou.

Golpes Bajos – Fiesta de los maniquíes 1984

Un altre grup que des de Galícia es van incorporar a la movida madrilenya, l'any 1982, van ser Golpes Bajos. La banda la van fundar Teo Cardalda que posteriorment crearia Cómplices i German Coppini que era cantant de Siniestro Total, compaginant al principi la seva tasca en ambdós grups i que quan es van desfer Golpes Bajos també va tenir una interessant carrera en solitari. Al costat d'ells es trobaven Pablo Novoa a la guitarra que després crearia el grup La Marabunta i Luis García al baix que quan es va produïr la separació de Golpes Bajos s'uniria a Semen-Up. Aquest tema que escoltem ara a Un Toc de Rock es trobavaen el seu primer i únic LP publicat l'any 1984 i titulat "A Santa Compaña", va ser un dels singles que es van extreure de l'àlbum i una de les cançons més conegudes de Golpes Bajos, al costat de "Malos tiempos para la lírica". La veritat és que l'any 1983 ja havien publicat un EP i el 1985 encara traurien un mini-LP titulat "Devocionario" i es van separar. A mitjans dels 90, concretament l'any 1997, Teo Cardalda i Germán Coppini van tornar a unir-se i van gravar un disc en directe amb les seves velles cançons i van realitzar una gira, encara que no va tenir continuïtat. La veritat és que les vendes del disc no van ser res significatives i jo crec que per això no van seguir i van decidir tornar a les seves anteriors activitats. Teo Cardalda tornà a Cómplices i Germán Coppini es va dedicar a col·laboracions, però patia un càncer de fetge i va morir el 24 de decembre del 2013, tenia 52 anys d’edat.

Radio Futura – La Negra Flor

Aquesta és la versió original extreta del LP "La canción de Juan Perro" de Radio Futura, abans que Santiago Auserón descobrís Cuba i els sons calents de l'illa i comencés a barrejar aire caribeny en tots els seus treballs i que finalment va acabar amb Radio Futura i va donar sortida a Juan Perro. Curiosament en els seus inicis, l'alma mater de Ràdio Futura era Hemilio Molero, però quan van fitxar per Ariola després del "Enamorado de la moda juvenil" que va treure Hispavox, es va parlar que la discogràfica va exigir al grup que Hemilio els deixés ja que no donava la imatge de banda juvenil. Jo l'hi vaig preguntar una vegada a Santiago Auseron sobre aquest tema i es va mostrar bastant ofès, però no va contestar a la meva pregunta, es va anar pels Cerros d'Úbeda. Us explicaré una curiositat, quan jo era director artístic de La Fàbrica de Reus, em va trucar Paz Tejedor, manager de Ràdio Futura per demanar-nos un favor. La banda tenia disposada una gira per Catalunya i a una setmana vista se'ls havia caigut una data, això representava despeses i ella pretenia que jo els contractés per actuar en La Fàbrica. Li vaig exposar clarament que el nostre aforament era poc més de 1000 persones ben atapeïdes i que per tant no podíem pagar el seu caché. Finalment i tenin en compte que la data els hi quedaba pentxada, és va arribar a un acord i els vam salvar la papereta. Això si, aquell dia va pagar entrada tot el món i a més a 1.500 pessetes, una cosa inusual ja que a la província mai s'havien sobrepassat les mil en una entrada. Vem omplir a rebentar i la roda de premsa la vam fer al local del costat que encara estava inhabilitat, entre runes i palla, va quedar molt curiós i la premsa va lucinar. Com a suport a Sierra, el seu guitarra que no estave bé de salut, Radio Futura havien contractat a Alex Sánchez, el guitarrista de Lone Star i en aquell temps director de la revista Popular 1. Pretenien que Alex fos cap a Madrid per assajar, però ell els va dir que no, que li enviessin els discos, les partitures i l'ordre de les cançons. Es van veure per primera vegada al nostre concert, assajar un parell d'hores a la tarda i tot va anar sobre rodes, Radio Futura van lucinar de com tocava Alex Sánchez i és que fins allavors no s'adonaven que la veterania és un grau.

Pistones – El pistolero 1983

Actualment als Pistones se'ls recorda pràcticament sols per aquesta cançó que va publicar Ariola l’any 1983 dins de l'àlbum "Persecución" que va ser el seu primer disc gran. El tema es va treure com single amb "Metadona", una altra peça emblemática de Pistones, a la cara B. Però per tal d'arribar al públic de les discoteques també van treure la versió mexi-single i veritablement va funcionar i be, omplint les pistes de ball quan sonava. Curiosament, quan el segell DRO va publicar un recopilatori marcant el final definitiu de Pistones, titulat "1981-1988 El Final" i que es va editar l’any 1989, "El Pistolero", la seva cançó més emblemàtica, no es va incloure, suposso que per el tema dels drets i les discogràfiques. Pistones els va crear el cantant, guitarrista i compositor Ricardo Chirinos, que venia del grup Episodio, al costat de Juan Luis Ambite al baix, Frank López als teclats i Ramón López a la bateria. Aquesta formació es presentaria en públic per primera vegada l’any 1980 a la sala El Jardín. Després de la gravació de "El pistolero" el bateria s’en va i entra Fabián Jolivet i el productor passa a ser Ariel Rot. Als Pistones els va descobrir Paco Martín a principis dels 80, fundador anys després de Produccions Twins, llavors a Fonogram i que va apadrinar al grup, però cap discogràfica els va fitxar. Decideix crear un segell propi i independent, juntament amb el seu soci Julio R. Rodríguez i la nomenen amb les inicials dels seus cognoms, neix MR que seria comprada per Ariola i Paco després crearia Twins que al seu torn va ser comprada per DRO. La veritat és que el declivi dels Pistones podem atribuir-ho a la mili, quan Ricardo Chirinos s’en va a fer el soldat, el grup perd la seva hegemonia. Mai es van recuperar d'aquell aturada de tres anys. Més tard començaria la reedició de les seves cançons en discos recopilatoris a través de les diferents companyies, però Pistones van deixar gravat un disc en directe que mai es va publicar i roman inèdit. El baixista Juan Luis Ambite es va incorporar a la banda de Jaime Urrutia. Rubén Fernández que durant un temps va formar part de Pistones, s'en va l’any 1985 a Dirigidos.

La Frontera – El límite 1989

L'any 1985 sorgeix aquesta bona banda de rock anomenada La Frontera, integrada en els seus inicis per Javier Andreu que venia del grup La Visión, Tony Marmota que militava a Los Porkys, José Bataglio que tocava amb Los Esqueletos, Quino Maqueda de Reprises i Rafa Hernández que havia militat en el grup Octubre. Tots ells estudiaven a la Facultat de Ciències de la Informació de Madrid i primer s'anomenarien Las Muñecas Repollo. Després de guanyar el primer premi al festival de rock de Madrid amb "Duelo al sol", Rafa Hernández abandona el grup per fundar amb els seus companys d'Octubre i els ex Números Rojos Guille i Fernando Martín el grup Desperados i entra Toti Arboles que venia de Magia Blanca. A partir d'aquest moment es van produint canvis en el grup, encara que sempre sota el lideratge de Javier Andreu. Aquesta cançó, possiblement la més rellevant de la seva carrera, es va incloure en el quart àlbum d'estudi de La Frontera, publicat l'any 1989 i titulat "Rosa de los Vientos", anteriorment s'havia editat també un recopilatori. Quan es trobaven gravant el disc els deixa Toti Arboles i es va incorporar Charlie Fierro al piano i teclats i que va estar amb La Frontera durant vuit anys. La Frontera segueixen en actiu i al febrer de 2011 van publicar el que és el seu últim disc d’estudi fins al moment, "Rivas Creek", tot i que l’any 2015 es va editar “30 años en el límite”, un recopilatori. Per cert, aquest tema no volien tocar-lo mai, el tenien aborrit.

Sopa de Cabra – El boig de la ciutat 1989

Vindrem ara cap a Catalunya amb aquest tema que te una interessant lletra que compartirem ara a Un Toc de Rock, escrita per Gerard Quintana i amb música de Josep Thió, es va incloure originalment a l'àlbum "Sopa de Cabra" que la banda gironina va editar al 1989 a través del segell Salseta discos i que després va ser recuperat en el seu àlbum en directe “Ben Endins”, del 1991 i que es del que jo us la he extret avui. Per cert, en el disc “Podré Tornar Enrere. El Tribut a Sopa de Cabra”, aquesta cançó està interpretada per Pedro Javier Hermosilla.  El grup Sopa de Cabra van tornar als estudis de gravació i el 6 de novembre del 2015 es va publicar un nou àlbum al que la cançó "Cercles" li donava títul i que també va estar el single de presentació. Totes les cançons de l’àlbum van ser composades per Josep Thió, amb lletres de Gerard Quintana. Han passat 15 anys des de que van gravar cançóns noves en estudi, va ser al disc “Plou i fa sol” que va publicar Música Global l’any 2001. La nova etapa que va iniciar Sopa de Cabra al maig del 2016 amb una sèrie de concerts, compta amb la formació original del grup que es va crear a Girona l'any 1986, amb l’absència del guitarrista Joan "Ninyín" Cardona que va morir el 20 de febrer de 2002 a causa d'un càncer de fetge, tenia 43 anys d'edat i havia nascut a Girona el 29 de novembre de 1959. Ara trobem al cantant Gerard Quintana, el guitarra i cantant Josep Thió, el baixista Cuco Lisicic, Jaume Soler "Peck" guitarra de la banda des de 1996, el bateria Pep Bosch i la nòva incorporació Ricard Sohn que s'uneix definitivament a Sopa de Cabra.

Lax’n’Busto – Que boig el món 2008

Aquesta cançó ha estat recuperada de nou per Lax'n'Busto en un single publicat a principis d'aquest any 2017, encara que en aquesta ocasió l'han gravat en anglès i comptat com a cantant amb el irlandès Peter M. Smith, establert al Vendrell des fa tres anys i amb el qual els uneix una bona amistat, en el lloc del cantant Salva Racero. Però jo i per compartir ara a Un Toc de Rock, us he portat la versió otriginal en català que els vendrellencs van incloure en el seu àlbum “Objectiu La Lluna” que s'havia publicat el 27 de octubre del 2008 i comptant amb la veu de Salva que s'havia incorporat al grup dos anys abans, el 2006 i que va editar el segell Música Global. L'àlbum es va gravar en els estudis La Casamurada de Tarragona entre els mesos d'agost i setembre del 2008, amb producció de Sylvia Massy. Va ser el segon àlbum en el qual van comptar amb Salva Racero. Lax'n'Busto van anunciar la seva temporal separació realitzant un memorable concert amb les entrades esgotades setmanes abans, es va celebrar el 4 de novembre del 2016 a la sala Razzmatazz de Barcelona. A l'escenari van pujar també Gossos, Glaucs i l'ex cantant del grup Pemi Fortuny. Lax'n'Busto es creen al 1986 al Vendrell, a Tarragona i el seu primer concert va tindre lloc el 30 d’agost al camp de tir d’Albinyana, però van debutar discogràficament amb el disc “Vas de punt?... o què!!!” que es va editar a través d'un segell independent de Vilafranca del Penedès. L’àlbum va ser reeditat anys més tard a través del segell Disc Medi, però tot i que es van incloure dues cançons noves, faltava una  de les originals "Carmen Flavià" que havien dedicat a una professora, crec que era de Valls i que els va amargar l'escola i després de suspendre'ls, els va obligar a estudiar un estiu. És clar que a la professora la cançoneta no li va fer cap gràcia, els va plantar una demanda als jutjats i la va guanyar, pel que ells van haver de indemnitzar-la econòmicament i no poden interpretar el tema en cap dels seus concerts. El 20 d'octubre de 2006, en el darrer concert de la gira que estaven fent, el cantant Pemi Fortuny va anunciar, via el fòrum de Lax'n'Busto, que deixava el grup. Entre les diverses raons, va dir que volía dedicar temps a aquelles persones que no han tingut la sort a la vida que ha tingut ell. Se'n va anar a viure a Sierra Leona i va participar en diverses iniciatives solidàries, fou substituit per Salva Racero. Els  Lax’n’Busto eren Jaume Piñol Mercader (bateria i cors) nascut a El Vendrell el 20 de juliol de 1971, el baixista Jesús Rovira Costas nascut també a El Vendrell el 24 de maig del 1968, el guitarra Cristian G. Montenegro que va néixer a Vilafranca del Penedès un 15 d'octubre del 1970, el teclista Eduard Font, nascut a Torroella de Montgrí el 11 de novembre del 1975 i que havia militat a Sopa de Cabra i Glaucs i finalment el nou cantant Salva Racero Alberch que és manresà i va néixer el 8 d'agost de 1976. Al llarg de la seva dilatada carrera Lax'n'Busto han realitzat més de 1.200 concerts. Ara i després del single amb “Crazy word”, caldrà preguntar-se si tornaran un altre vegada a la carretera i si cambiaran de cantant.   

Joan Manuel Serrat – La primera 1973

El més important dels cantautors surgits en els anys seixanta va estar Joan Manuel Serrat que va saber passar-se al castellà sense deixar de gravar en català i ser aceptat. La seva carrera va saber consolidar-se en els setenta. En aquest maravellos tema amb el que avui conclourem Un Toc de Rock, Joan Manuel Serrat ens parla d'una “primera vegada”, de com l'hi hages agradat molt més trobarse amb una noia tímida i verge, a la que conquerir amb tendresa i molt d'amor, però te que conformar-se amb una dona de la vida i pagar aquell amor de lloguer. Ara bé, reconeix que l'hi està molt agraït ja que ella mai li va mentir en rés i sempre va ser del tot sincera amb ell. La cançó es trobava a un dels millors àlbumes de Joan Manuel Serrat, el Noi del Poble Sec, publicat l'any 1973, titulat “Per el meu amic”, editat per el segell Edigsa i que va comptar amb arrengaments musicals i va estar dirigit per el mestre Antoni Ros Marbà. A mi d'aquesta cançó que escoltem ara a Un Toc de Rock, m'agrade aquella frase casi del final que diu “Benevolent li agraden verges al adolescent, però com voste, es menga el que troba per el carrer”. Una gran veritat. Serrat, de nom complert Joan Manuel Serrat Teresa, va nèixer a Barcelona el 27 de decembre de 1943, a la Clínica de l’Aliança, on també ho va fer la meva germana Anna, tot i que sempre es diu que va neixer al Poble Sec, on es va criar. Va estudiar per a torner a la Universitat Laboral de Tarragona i amb la seva família estiuejava al Càmping l'Esquirol, entre Salou i Cambrils, la mili la va fer a Castillejos, també a Tarragona. Com podeu comprobar, sempre ha estat molt vinculat a la provincia de Tarragona. La totalitat de la discografia de Joan Manuel Serrat en discos de vinil va ser reeditada en versió CD entre 1990 i el 2007. A la foto Mario Prades amb Serrat i la cantant Mara Castel.

La frase per acabar el programa és de Publio Siro que va dir:


“On hi ha concòrdia sempre hi ha victòria”

Acabara ara Un Toc de Rock, però us deixaré en la bona companyia de les emissores per les que surto a les ones dues vegades cada setmana o via internet, si us el descarregueu des del blog, el facebook de Montse Aliaga o les webs de totes les emissores que ho permeten. Sóc Mario Prades i ara baixaré la barraqueta, ens retrobarem en el proper programa.

Apa, ens veiem pel món

Mario Prades

No hay comentarios:

Publicar un comentario