En el nostre viatge per la Història Musical
dels últims cent anys que emprenem dues vegades per setmana a Un Toc de Rock,
recorrerem avui la península Ibèrica. Començarem a Galícia amb Los Suaves i
Siniestro Total, des de Catalunya tindrem a Glaucs, I-6, Serrat i Josep Thió,
saltarem al Pais Valencia amb Revolver, La Brigada Lincoln,
Blue Moon i La
Habitación Roja, però així mateix escoltarem a Sabina,
Kerouacs i els nord americans Heart cantant en castellà. Per tant em poso en
marxa immediatament des de les emissores per les que m’escoltes o via internet,
si et descarreges el programa del blog, el facebook de Montse Aliaga o les webs
d’aquelles emissores que us ho permeten. Sóc Mario Prades i obro la barraqueta
un altre vegada
Benvinguts a Un Toc de Rock
Los Suaves – Dolores se llamaba Lola 1988
Obriré Un Toc de Rock amb aquest tema extret del
tercer disc de la banda gallega Los Suaves, publicat l'any 1988 i titulat
genèricament “Ese día piensa en mí” que va ser el que va llançar a Los Suaves a
tota Espanya i el que els va donar a conèixer massivament, sobretot gràcies a
l'èxit d'aquest tema, encara que jo reconec que tenen altres molt millors, fins
i tot en aquest mateix àlbum. En aquest enregistrament Los Suaves són Yosi
Domínguez (cantant, guitarra, harmònica i cors), Carlos "Charly"
Domínguez (baix), Hermes Alogar (guitarra solista) i Ramón "Moncho"
Costoya (guitarra rítmica), però també van comptar amb les col·laboracions
d'Alejandro Cano a la bateria i el guitarra Alberto Cereijo que va intervenir
en un dels temes de l'àlbum. Los Suaves es van crear a Ourense al 1980, es van
desfer l'any 2016 havent arribat a vendre més de dos milions de discos i van
arribar a ser teloners de The Rolling Stones i els Ramones. Els fundadors van
ser els germans Yosi, Charly i Javier Domínguez, incorporant-se després Alberto
Cereijo, tot i que en els seus primers anys van canviar de músics en diverses
ocasions. Van gravar el seu primer disc "Esta vida me va a matar"
l'any 1982, començant una bona carrera, encara que el seu àlbum més venut va
ser "Santa Compaña" editat l'any 1994 i que va ser Disc de Platí. Per
Los Suaves han passat gent com Hermes Alogar que va morir l'any 2003, Àngel
Barrio, Fernando Calvo, Tino Fita, Montxo Costoya, Carlos Abuna, Pepe Losada, Ángel
Ruíz, Carlos Costoya, Tony Vallès, Tino Canolas o Dani Domínguez. Per cert us
diré que a la gira de comiat del grup, Tarragona va ser una de les últimes
ciutats on se'ls va poder veure en directe. De fet els gallecs han actuat
moltes vegades a la província. L’any passat van tindre que suspendre els últims
concerts de la gira degut a una caiguda de Yosi en un concert a Santander. En
total Los Suaves porten publicats 11 discos d'estudi, 4 en directe, 1 EP i 5
recopilatoris de grans èxits. Una curiositat, Yosi abans de dedicar-se a aixó
de la música, era policia nacional.
Siniestro Total – Bailaré sobre tu tumba 1985
Seguirem a terres galegues, però deixant el
heavy. Durant els anys 80 va sorgir un moviment musical a Galícia, bastant
radical i independent, però que va fer que la joventut espanyola es fixés en la
comunitat de Rosalía de Castro i es preguntés Què passa musicalment allà a
dalt? Al costat de grups com Os Resentidos o Golpes Bajos, destaquen sobretot
Siniestro Total i aquest tema que us porto ara a Un Toc de Rock i que és un
dels més representatius de la seva carrera. “Bailaré sobre tu tumba” donava
títol al seu quart àlbum que es va publicar al desembre de 1985, encara que
s'havia gravat a l'estiu. Va estar produït per Paco Trinidad. És clar que quan parlem
de l'inici popular del pop rock galego hem de pensar en Los Tamara i sobretot
en Andres Do Barro que a finals dels 60 va aconseguir l'únic número 1 en vendes
de la història del rock a tot el país amb la seva cançó "O tren",
interpretada en gallec. En aquest disc Siniestro Total són Miguel Costas
(cantant i guitarres), Alberto Torrado (cantant, baix i teclats), Julián Hernández (cors i bateria) i Javier F. Soto (guitarra, orgue i cors). Van
col.laborar Paloma i Cristina Lliso del grup Esclarecidos, als cors, Malcolm X
(teclats), Víctor, Javier, Lolo, Regino, Julio, Josele, Artemio, Antonio, Paco,
Pepo, Os Resentidos i Modesto Román als cors, junt a Vicente Alberte com a
segona bateria. Cal destacar que en la seva formació l'any 1981 van comptar amb
Germán Coppini que després del disc “¿Cuándo se come aquí?” crearia Golpes
Bajos i també gravaria en solitari. Per Siniestro Total han passat uns quants
músics al llarg de la seva història i actualment està integrat per Julián
Hernández, Javier Soto, Óscar G. Avendaño, Ángel González i Jorge Beltrán.
Siniestro Total tenen gravats 14 àlbums d'estudi, sis recopilatoris i cinc
directes.
La Brigada Lincoln
– El último cobarde 1986
Anirem ara cap a València i escoltarem a un grup
que es va englobar dins del rock and roll, però s'acostaven més al rock
garatge, es tracta de la
Brigada Lincoln. El tercet es va crear a Elda, Alacant, el
1984 i inicialment es van fer dir Tupés Oscuros. L’any 1985 participen en el
concurs de rock que organitza la
Regidoria de Joventut d'Elda, quedant en segon lloc després
del grup punk Skape, cosa que els permet gravar el seu primer disc, un single
compartit amb el grup guanyador, que editaria Xirivella Records. Van canviar
despres el seu nom a La
Brigada Lincoln i eren Fabián Villena (veu i guitarra),
Patricio Caparrós (baix) i Chimo Llopis (bateria). Aquest tema es trobava en el
primer disc de La
Brigada Lincoln, un mini-LP enregistrat als Estudis
Musicgrama de Madrid del 16 al 19 de febrer de 1986. La Brigada Lincoln
van treure un altre disc per a un segell independent valencià "La
sed" l’any 1987 i van fitxar amb Zafiro que els va publicar "La piel
del Sur" el 1988 i "Soldadito español" l'any 1989. Però La Brigada Lincoln no
acabaven de funcionar comercialment i van tornar a canviar-se el nom passant a
ser Cienfuegos, nom amb què gravarien l'àlbum "Besos" l’any 1990, més
comercial i rocker, però no obtindria l'èxit esperat. Cienfuegos es dissoldria
dos anys després, deixant diverses cançons gravades per a un segon àlbum que mai
va arribar a editar-se.
Blue Moon – Barato ron 1988
Seguim a terres valencianes. Amb producció de
Carlos Goñi (Revolver) que també col·labora amb la seva guitarra en aquest
tema, es va publicar l'any 1988 el LP "El último tren" del grup Blue
Moon, bon rock and roll que també ens va arribar des de les terres valencianes.
Al costat de Rock'n'Bordes, els Blue Moon va ser la millor banda de rockabilly
dels 80 a
València. Aquest va ser el seu segon àlbum i l’últim, el primer amb el nom del
grup per títol, es va editar l'any 1987, encara que ells es van crear al 1979.
Inicialment Andrés Sánchez "Suco" tocava el baix, però va passar a
cantar. El grup es complementava en aquest enregistrament amb José Rosario
"Parri" al baix i que havia estat membre de Los Incorregibles, Juanmi
a la bateria, Pepito a la guitarra i cors i Eduardo Mafé a la guitarra que els
va deixar poc després d'aquest enregistrament, sent el mateix Carlos Goñi, en
aquell temps encara en Comité Cisne, qui tocava en els concerts. Només van
gravar dos discos i poc després es desfan. Parri i Suco van ser components
d'Atento Coyote i Los Renegados, encara que no fa molt que han tornat a posar
Blue Moon en marxa, sent Andrés Sánchez "Suco", el guitarrista José
Rosario i nous components: Cárlos Fernández (contrabaix), Francisco Torralba
(bateria), Juan Espinosa (guitarras) i Luis Clemente (saxo), junts gravarien
l’any 2012 el disc “A veces necesito”. Aquest LP "El último tren" del que us he extret la cançó
que compartim ara, es va gravar del 7 al 22 de març del 1988 a dels Estudis Tabalet,
a Alboraia. Es va publicar a través de Intermitent i va ser distribuït per
Ginger Music.
Glaucs – La cançó de la rebequeta i el moscatell
2014
Després de més d'una dècada allunyats dels
escenaris, Glaucs van tornar amb l'àlbum “Hem conegut la nit” que es va
publicar a través de Música Global al maig del 2014 i del que us he extret
aquesta cançó que compartirem ara a Un Toc de Rock. En aquest disc la banda
liderada per Jofre Bardagí ens demostren que com el bon vi, amb els anys han evolucionat
i millorat, la seva música s'ha fet adulta i ells han crescut i molt. Glaucs
son un grup sorgit a Begur, a Girona, a l'octubre de l'any 1994, fundat per
Jofre Bardagí (cantant, guitarra i líder del grup) i Lluís Alsina (guitarra),
als que es van unir José Luís Vadillo, Àngel Valentí i Eduard Font. L’any 1996
van editar el seu primer disc “Glaucs”. Però després de la publicación del seu
tercer treball “Vius”, enregistrat en directe al Mercat de Música Viva de Vic
al 1999, es van produïr cambis en la formación, Eduard Font (guitarra) abandona
el grup i és substituït per Àlex Rexach i l'any següent el baixista José Luís
Vadillo al seu torn és reemplaçat per Miquel Sospedra. Van tindre una
interesant carrera, però l’any 2000 publiquen el seu darrer treball d'estudi
"Si vols venir” i és desfan després d’un concert de comiat a la sala La Mirona de Salt que va
tindre lloc el 6 de desembre del 2002, on van estrenar dues cançons noves.
Encara treurien un altre disc, en aquest cas recopilatori "Glaucs (1994-2003)”
en el que es va incloure una versió de la cançó de Jofre Bardagí i Lluís
Alsina, "Els teus ulls glaucs", en la que compataven amb la
participació de Joan Manuel Serrat. Tot i haberse desfet i que Jofre Bardagí
graves en solitari, Glaucs han realitzat alguns concerts esporadics sense
continuitat fins que l’any 2013 es van tornar a reunir i va veure la llum
aquest álbum, un any més tard. La veritat es que Jofre Bardagí sempré ha tingut
un repte a sobre, es fill del gran guitarrista, productó i arreglista Josep
Maria Bardagí i Freixas (Barcelona, 11 d'octubre de 1950 - 24 de febrer de
2001), nebot del violinista Pere Bardagí i fillol de Serrat i aixó sempre li ha
posat el llistó molt alt.
La Habitación Roja
– Si tu te vas (magnífica desolación) 2014
Tornarem ara cap a terres valencianes. El grup
valencià La Habitación
Roja es crea l'any 1994 a l'Eliana. Són Jorge Martí i José Marco,
als quals s'uniria Pau Roca, del baix es va encarregar fins a l'any 2001 Juanjo
Espinosa, que va ser substituït per Marc Greenwood i Jordi Sapena (guitarra i
teclats) que crec va substituir a Eduardo Martínez. Aquesta va ser la formació
definitiva de La
Habitación Roja. El tema que escoltarem ara a Un Toc de Rock,
es troba recollit en el seu treball discogràfic titulat genéricamente "La
moneda en el aire", un disc publicat el 3 de febrer del 2014 i que es va
gravar en els Rockfield Studios de Gal (Regne Unit), va ser el seu novè àlbum i
comptaven amb la col·laboració al piano de Tim Lewis (ex Spiritualized). La producció va estar a
càrrec de Santi García i tots els temes van estar composats per Jorge Martí
(cantant i guitarra). La
Habitación Roja han guanyat el premi UFI a la millor cançó de
2012 i el premi mexicà IMAS al millor grup espanyol de l'any. La veritat és que
la trajectòria de La
Habitación Roja em recorda la dels grups de vella escola, han
participat en multitud de festivals i concursos i no oblideu una cosa, el que
més enriqueix a un músic és trepitjar els escenaris. L’any passat van treure un
nou disco titulat “Sagrado corazón” del que a Un Toc de Rock ja hem escoltat
alguna peça.
Josep Thió – Ballant entre centaures 2006
A Un Toc de Rock anem a escoltar ara al que torna
a ser guitarra de Sopa de Cabra, Josep Thió que va treure un àlbum genial en
solitari l’any 2006, es va titular "5000 nits" i d'ell us he extret
aquest gran tema. Una bona cançó que al meu parer és una de les millors del seu
millor disc. Josep Thió no té una carrera discogràfica massa abundant, només
tres discos dels quals aquest era el segon, després de la dissolució del grup
gironí, al costat de Sau els millors del rock en català, tot i que els Sopa tornem a funcionar de nou. Josep Thió va néixer a Barcelona l’any 1965.
Sopa de Cabra va funcionar de 1989
a 2001 i van tornar el passat 2016. Vull aclarir ara una
questió.Vaig rebre ja fa temps un correu d'una oient que em preguntava per
l'origen de les fotografies exposades al blog. És simple. Veureu. Durant més de
13 anys vaig ser redactor i crític musical al Diari de Tarragona i també vaig
treballar com a "Freelance" per a algunes revistes musicals
especialitzades i altres que no ho són com "La Voz de la Costa Dorada".
Sempre em va semblar una "putada" fer venir un fotògraf a un concert,
amb els horaris d'aquests i tenint en compte l'hora en què finalitzen perquè al
final, després de tirar un munt de fotografies, li publiquessin una i és clar,
li paguessin UNA. Em vaig comprar una Pentax de segona mà i em vaig dedicar a
fer les fotos jo. Una altra font molt important són les discogràfiques que et
remeten moltíssimes fotografies de promoció per tal que siguin utilitzades. En
altres ocasions i quan no trobo material adequat el trec de les caràtules o
l'hi demano als propis artistes que en gairebé tots els casos t’autoritzen el
seu ús i també d'altres que em fan arribar amigues i amics, sobretot perquè,
amb l'excusa de la foto, puntxi cançons d'aquells que a elles o a ells, els
agraden. Per cert i tornan a aquest gran guitarrista, us diré que Josep Thió
també ha col·laborat en diverses ocasions amb el grup mallorquí Fora des
Sembrat.
Revolver – Las armas rotas 2015
I ja que abans hem parlat d’ell, l’any 2015
Revolver, la banda liderada per Carlos Goñi, traurien un nou treball
discogràfic titulat genèricament "Babilonia" que es va publicar el 10
de febrer i del qual ara us he extret aquest tema, escrit a l'igual que la
resta de cançons per Carlos Goñi i que escoltarem a Un Toc de Rock. Aquest va
ser el primer treball d'estudi de Revolver des que van editar "Argan"
al 2011 i en aquest àlbum, el seu desè disc gravat en estudi, Revolver d'alguna
manera podem dir que torna als seus orígens, amb una instrumentació més
simplista i comptant amb el baixista Manuel Bagués i el bateria Julián Nemesio,
al costat de la col·laboració del teclista Santiago Navalón, amb cançons més
curtes, tot i que aquesta dura gairebé cinc minuts. Es va gravar a l'estudi que
Carlos Goñi posseeix a L'Eliana. El disc va pujar al segon lloc dels més venuts
al país, només superat per Pablo Alborán i el seu "Terral".
Posteriorment i com a presentació del
nou disc Revolver va oferir una gira que va començar al Teatre Barts de
Barcelona el 13 de març. Un dels músics més rellevants surgits a Valencia es
Carlos Goñi, tot i que va néixer a Madrid un 8 d'octubre de l’any 1961, si bé
ell es sent valencià. Va formar part del grup alacantí Garage amb els que va
treure dos singles i posteriorment es va incorporar a Comité Cisne i dels que
em parlat abans, fins que es va decidir a llançar-se ja en solitari
convertint-se en Revolver. Us explicaré una anècdota perquè aprecieu com són
les cases de discos. L'any 1990 va treure el seu primer disc com Revolver,
Carlos Goñi i jo ens coneixíem de la seva època a Comité Cisne i em van trucar
de Wea, la seva discogràfica per donar-me el disc i que li fes una entrevista
per Diari de Tarragona, vam quedar a la cafeteria del Hotel Maritim, a
Cambrils, just al costat de casa meva i quan ens vam veure no vaig poder deixar
de comentar-li com s'havia aprimat. Em va dir textualment “Wea me dio un tiempo
limitado para perder 20 kilos o se negaban a sacar el disco, afirmaban que no
daba la imagen”. Aquesta és una gran veritat quan parlem del mercat discogràfic
a nivell de grans multinacionals del disc, en masses ocasions prefereixen
imatge a qualitat.
I-6 – Fos pel vent 1991
Els I-6 als que avui escoltarem a Un Toc de Rock,
van ser un grup de Vic descobert i recolzat per Pep Sala que es va encarregar
de la producció i els arranjaments d'aquest disc, a més de col·laborar posant
teclats i veus. L'àlbum "Segueix el joc", el seu primer LP i crec que
únic, jo no recordo que fessin res més, es va editar al setembre de 1991 a través del segell
Picap, propietat de Joan Carles Doval. D'ell he extret aquesta cançó que
tancava la cara B del LP. Estava integrat per Tomás González i Ramón Quintanas
(guitarres i veus) que eren també els compositors de tots els temes, al costat
del bateria Ramón Valero i el baixista Joan Yani. El disc es va gravar el
febrer del mateix any en Estudi 84 amb David Casamitjana com ingenier de so i
va ser barrejat en Aurha per Maurici Tonelli i Guy Wenger. És curiós perquè en
aquella època tots els grups catalans que treien disc acostumaven a passar o
pel Diari o per la meva casa per ser entrevistats, però no recordo haver estat
amb els I-6 i això em resulta estrany degut, entre altres coses, a l'amistat
que m'uneix amb Pep Sala.
Els xicots de I-6 des de la contraportada de l'àlbum
Heart – La mujer que hay en mí 1994
La banda de rock nord-americana Heart, liderada
per les germanes Wilson, Nancy i Ann, guitarra i cantant respectivament. Són
una de les bones bandes sorgides als Estats Units, encara que a Espanya mai han
tingut un excessiu "tirón". No així en el marcat llatí i per això van
gravar aquesta versió d'un dels seus millors èxits en espanyol que em sembla
recordar mai es va publicar a Espanya. Originalment es va titular "The
Woman in me" i era un tema que ja va gravar Donna Summers l'any 1982, però
que Heart van convertir pràcticament en propi, encara que només va arribar al
lloc 105 del Billboard en la seva versió anglesa, l'any 1994. Es va incloure en
el seu àlbum "Desire Walks On" que s'havia editat al 1993 i va
aconseguir el lloc 39 de les llistes. Heart es va formar a Seattle, l'any 1973,
encara que molts fons d’internet manifesten que Heart és un grup canadenc.
L'àlbum va estar produït per Duane Baron, John Purdell i Don Grierson i en
l'enregistrament Heart són Ann Wilson (cantant i piano), Nancy Wilson (guitarras,
cantant i cors), Howard Leese (guitarra, baix i cors) i Denny Carmassi
(bateria, percusions i sequenciadors), però van comptar amb les col·laboracions
de Schuyler Deale (baix), John Purdell (teclats i veus), Lisa Dalbello (veus),
Duane Baron (veus) i Layne Staley (veus). La veritat és que per Heart han
passat un gran número de músics, jo calculo a "grosso modo" que han
estat un total de gairebé 30 des de la seva creació. Per cert, hi ha una
tercera germana Wilson, que es dedica també a la música, es tracta de Gretchen
Wilson que és cantant de country amb una brillant carrera. Una de les cançons
més importants en la discografia de Heart ha estat "Barracuda",
composada per Ann i Nancy Wilson que la van escriure pensant en els crítics de la
premsa groga que les havien posat a parir insinuant que ambdues eren lesbianes
i s'entenien entre elles. Per això el títol "Barracuda", un
depredador marí molt més ferotge que el tauró. És que la gent que es dedica a
això de la premsa del cor i que es volen fer-se dir periodistes, sovint perden
meravelloses oportunitats d'estar callats i de vegades no es donen compta de
que s'està més guapo calladet.
Kerouacs – Canción de las mil voces 1971
Els Kerouacs es van donar a conèixer versionant
al castellà la cançó "Illa de Wight" que de fet es deia veritablement
“Wight is Wight”, una peça del francès Michel Delpech, mort el 2 de gener del
passat 2016. Kerouacs van ser descoberts pel productor d’origen frances Alain
Milhaud, el mateix que va descubrir a Los Bravos, Pop-Tops i tans altres i que
es va encarregar de la producció dels seus dos singles. Aquest tema que us
porto avui a Un Toc de Rock es trobava en el segon disc, com a cara A, editat
per Poplandia, subsegell de RCA, l’any 1971. La cançó és una versió del "Song
of a Thousand voices" del guitarrista i compositor Les Fearless Franklin
que crec era nord americà. Poc us puc dir del grup Kerouacs, llevat que no
tenen res a veure amb l'escriptor nord-americà Jack Kerouac, com he llegit en
alguns llocs d'internet. Que jo sàpiga l'escriptor estendard del moviment hippy
i els films de carretera, els "road movies", mai va cantar, almenys
en un disc, a la dutxa no ho sé. Bé, també dir-vos que el guitarra del grup
Kerouacs era Julio Seijas (a la foto) i jo sempre he estat convençut de que el
cantant era estranger, posiblement francés, però tampoc es una cosa que tingui
massa clara, l’altre guitarra crec recordar que era un músic portuguès, Johnny
Galvao que habia format part de Os Duques i altres bandes dels seixanta aquí a
Espanya.
Joan Manuel Serrat – Niño silvestre
Aquesta és una de les bones lletres escrites per
el "Noi del Poble Sec". Un texte molt dur i per el qual Joan Manuel
Serrat es va inspirar en els nens de les faveles de Rio de Janeiro. Quan tota
la prensa parlava dels seus asssesinats. A mi particularment, el tros que em
posa la pell de gallina és aquell on parla del "Niño Silvestre,
lustrabotas y ratero, se vende a piezas o entero, como onza de chocolate".
Una onza es el que a Catalunya i en el passat la joventut i els no tan joves li
deiam “Una presa” i que antigament compraves soltes, segons el teu pressupost.
Aquesta esgarrafidora cançó que escoltem ara a Un Toc de Rock, estava inclosa obrint el LP "Nadie es perfecto", una dels millors discos de Joan
Manuel Serrat i que va ser publicat l’any 1994 mitjançant Ariola i va estar
produït per Josep Más Kitflus. El àlbum inclueix dues cançons amb textes de
José María Fonollosa i Mario Benedetti. En aquest disc i a part de Kitflus als
teclats, també hi col·laboravent Jorge Pardo al saxos, Steve Shehan, Carles
Benavent, el recorodat Josep Maria Bardagí, Rodolfo Mederos, Ricard Roda que
també es mort i un grapat més de bons músics, entre ells així mateix la Coral Sant Jordi.
Joaquín Sabina – Y nos dieron las diez 1992
La passada temporada vam escoltar el tema “Ojos
de Gata” de Los Secretos i us vaig explicar l’historia de la cançó que és
curiosa ja que existeixen dues versions de la mateixa peça amb dos títuls diferents i la lletra començant
igual, però arriba un moment en què no tenen res a veure una amb l'altra. La
primera la van gravar Los Secretos i la segona, amb pocs mesos de diferència,
Joaquín Sabina. Us explicaré el perquè de tot això. Els germans Urquijo van
visitar un bon dia a Sabina i aquest es trobava en plena fase de composició
d'una cançó, estava barallant-se amb la lletra i la cosa feia figa, no s'han
sortia. Álvaro i Enrique li van fer una sèrie de suggeriments, però Sabina
tenia una idea molt clara i els va dir que la gravessin ells amb aquella lletra
que estaven creant en un moment i que reconeixia que era bona i li afegissin el
rtime que volguessin. Los Secretos així ho van fer i la lletra comuna és la que
Sabina ja havia creat quan ells van prendre les regnes de la seva versió. La
gravació de Los Secretos és molt més rockera i la de Sabina ens va arribar a ritme de valset anglès i titulant-se "Nos dieron las diez" i amb ella
cabaré avui Un Toc de Rock. Si en la seva lletra Los Secretos tracten el tema
dels falsos ídols i ens reflecteixen la faceta més humana i vulgar de les
estrelles de rock, Sabina ens explica com gràcies a la seva música s'enrotlla
amb una nena que regenta un bareto a "Un pueblo con mar, después de un
concierto" i que "Hasta el amanecer está tocando al piano de tu corazón
todo mi repertorio". Finalment es van tots dos a l'hotel, paran-se en cada
fanal i passen la nit junts, sembla ser que va ser una nit memorable ja que
quan torna l'any següent a tocar a la mateixa ciutat la busca de nou entre la
gent sense trobar-la, després busca el bareto, però on era el garito ara hi ha
una sucursal del Banco Hispano Americano i ell venja la seva frustració
trencant les vidrieres de l'establiment bancari a cops de pedra. Quan
l'emmanillen els municipals al·lega que "portava tres copes de més".
Una lletra molt Sabinera, la veritat. Joaquín Ramón Martínez Sabina va néixer a
Úbeda, Jaén, un 12 de febrer de 1949. Ha estat un dels bons cantautors
espanyols de les últimes tres dècades amb grans cançons, si bé des de que va
patir l'ictus cerebral la matinada del 24 d'agost de 2001, la seva veu a
canviat substancialment a pitjor. Aquest tema es trobava en el seu àlbum
"Física y Química", el desè disc de Joaquín Sabina, posat a la venda
l’any 1992 i del qual és van vendre un milió de còpies i que va ser produït per
Antonio García de Diego, Pancho Varona i el mateix Sabina. Per cert, us
explicaré una curiositat, l’any 2002 Joaquín Sabina va posar nu per a El País
Semanal. La foto meva amb Sabina està feta a la cafeteria del Hotel Imperial Tarraco, a Tarragona, que horas d'ara ja deu estar tancat.
La frase d’avui es de Mahatma Gandhi (1869-1948),
político i pensador indi que va dir
“Has de convertir-te en el canvi que vols veure
al món”
Conclou per avui Un Toc de Rock, ara us deixaré
en companyía de totes aquelles emissores per les que el programa surt a les
ones dues vegades per setmana o via internet, si t’el descarregues del blog, el
facebook de Montse Aliaga o les webs d’aquelles emissores que ho permeten. Sóc
Mario Prades i baixo la barraqueta fins el proper programa.
Apa, ens veiem pel món
Mario Prades
No hay comentarios:
Publicar un comentario