El Blog de Mario Prades

Posa't en contacte amb mi mitjançant el correo electrònic: tocderock@hotmail.com

jueves, 11 de mayo de 2017

Un Toc de Rock 11-60


Un Toc de Rock estarà avui ple de simfonisme, teclats i bones guitarres, amb cançons que podríem classificar de "llargues" ja que tan sols comptarem amb set en els cinquanta-cinc minuts que dura el programa. Tindrem a Tangerine Dream, Vangelis, Dire Straits, Minor Detail, Pink Floyd, Supertramp i Mike Oldfield. Per tant ara començarem aquest recorregut per La Història Musical dels últims cent anys que t'arriba dos cops per setmana des de totes aquelles emissores per les que sortim a l’aire o bé per internet, si t’el descarreges des del blog, el facebook de Montse Aliaga o les webs de totes les emissores que ho permeten. Arriba el moment de obrir la barraqueta un altre vegada i com sempre, ho faré dient-vos que sóc Mario Prades i alló de

Benvinguts a Un Toc de Rock

Dire Straits – Sultans of Swing 1978 / 1984

Aquest és un dels principals temes en la carrera del grup britànic Dire Strait, la banda creada l'any 1977 a Londres per l'escocès Mark Knopfler (guitarra i cantant), amb el seu germà David Knopfler (guitarra), John Illsley (baix) i Pick Withers (bateria) i que es van dissoldre l'any 1995. La cançó amb la que avui començarem Un Toc de Rock, es trobava en el seu primer disc titulat "Dire Straits" que es va publicar el 8 de juny del 1978 a Anglaterra i va ser el principal single extret de l’àlbum, encara que va començar a vendres ja a l'octubre, aconseguint el lloc 10 tant al Regne Unit com als Estats Units, on aquest single va vendre 2 milions de còpies. El grup va gravar aquest sencill amb tan sols 100 lliures, tot el seu capital en aquells moments. En el tema expliquen la història d'una banda que toca en un característic pub al sud de Londres. En la seva lletra Mark Knopfler, descriu un petit bar amb un públic minoritari i entregat on es toca una música poc habitual en aquell temps, quan no es concebia que una banda de rock & roll pogués tocar amb trompeta o saxo. Així, Mark mostra la seva debilitat pel jazz i estils com el dixie i el  honky tonk, dels que hi ha a la cançó. El tema va ser regravat per Dire Strait en diverses ocasions, es va incloure de nou en l'àlbum "Alchemy: Dire Straits Live" que es la versió més llarga que escoltem ara, al "Live at the BBC" i en el concert homenatge a Nelson Mandela pel seu 70é aniversari, on es poden comprovar com l'han anat variant al llarg dels anys. Aquesta cançó que escoltem ara és de l'àlbum "Alchemy: Dire Straits Live", el seu primer disc gravat en directe, doble, i que es va publicar el 1 de març del 1984, encara que anteriormente a la versió original, hi ha una gravada en directe que ara no se si s'ha arribat a incloure en la seva discografia original. El grup en aquesta grabación són Alan Clark (teclats), Mel Collins (saxo), John Illsley (baix), Mark Knopfler (guitarra i cantant), Joop de Korte (percusió), Hal Lindes (guitarra), Tommy Mandel (teclats) i Terry Williams (bateria). Aquell primer àlbum “Dire Straits” va ser remasteritzat i reeditat en versió CD el 19 de setembre del 2000, mentre que “Alchemy: Dire Straits Live” ho va ser a Anglaterra el 8 de maig del 2001. 

Pink Floyd – Another brick in the wall (part 1) 1979

The Wall” és un doble àlbum, l'onzè disc d'estudi del grup anglès Pink Floyd. Es va gravar entre abril i novembre de 1979 i va ser produït per Bob Ezrin al costat de David Gilmour (a la foto) i Roger Waters. Es va publicar el 30 de novembre al Regne Unit i el 8 de desembre als Estats Units. És una mena d'òpera rock amb un protagonista anomenat Pink i l’obra està basada en la vida i declivi de Syd Barret, el que va estar el primer guitarrista de Pink Floyd i que va ser obligat a deixar el grup a causa de la seva extrema addicció a les drogues lucinògenes. De fet Syd Barret sortia a l'escenari "cego perdut", s'asentava a un raco, a terra, i començava a tocar sempre el mateix acord fins que els seus companys li desconectaven la guitarra. El protagonista de “The Wall”, un perdedor que es diu Pink, construeix amb maons un mur per protegir-se de la vida i quedar-se aïllat amb tothes les seves paranoies i la seva soletat. Precisament aquest tema "Another brick in the wall" és el que es va editar en single i el més comercial del doble LP. "The wall" està considerat un dels millors treballs de la història del rock. Va ser 23 vegades Disc de Platí, situant-lo com el disc més venut en els anys 70 i en el tercer lloc dels discos més venuts de tots els temps. Entre 1980 i 1981 Pink Floyd van realitzar una gira de presentació del disc amb una impressionant posada en escena i pantalles gegants de vídeo. Va resultar tan costosa que Pink Floyd van perdre molts diners amb ella, curiosament el teclista Richard Wright (28 de juliol de 1943 – 15 de setembre de 2008) que havia deixat la banda i en la gira va treballar com a músic mercenari, va ser l'únic que va guanyar pasta. Despres va tornar al grup oficialment. La pel·lícula "The Wall" es va filmar l’any 1982 sota el títol "Pink Floyd The Wall", amb Alan Parker com a director i Bob Geldof, en aquelles èpoques cantant i líder del grup Boomtown Rats, en el paper de Pink.

Supertramp – Fool’s overture 1977

Ara i des de l’àlbum “Even in the Quietest Moments” que Supertramp van publicar a l'abril de 1977 escoltarem aquest tema “Obertura dels ximples”, composat per Roger Hodgson que és la veu principal. La cançó tanca el disc i inclou uns quants samplers, el primer és un extracte de l'al·locució de Winston Churchill el 4 de juny de 1940, sobre la involucració de Gran Bretanya a la II Guerra Mundial, seguit de sons de cotxes de policia i de les campanes del Big Ben de Londres. També va incloure un extracte del tema de Gustav Holst "Venus" de la seva suite "The Planets", així com un fragment del poema de William Blake "And did those feet in ancient time", popularment conegut com "Jerusalem". Aquesta cançó la van utilitzar Supertramp com a tancament en les gires que van realitzar de 1977 fins a l'any 1983 i també la tocava Roger Hosgson, ja en solitari. Quan va realitzar la gira del 2010. Supertramp van tornar a gravar-la, en aquesta ocasió en directe, per al seu disc “Paris”. Quan van gravar l'àlbum “Even in the Quietest Moments", un dels millors de Supertramp que van ser una de les bandes líders del  simfonisme britànic, el grup estava integrat per Roger Hodgson (piano, sintetitzador, harmònium, cantant i cors), Dougie Thomson (baix i cors), Bob Siebenberg (bateria ), Rick Davies (piano, sintetitzador i cors) i John Helliwell (sintetitzador, saxo, clarinet i cors). Aquest va ser el cinquè àlbum d'estudi de Supertramp i es va gravar en els Caribou Ranch Studios de Colorado, amb sobregrabaciones i mescles afegides en els Records Plant de Los Angeles. Va ser el primer treball de Supertramp en què va participar l'enginyer Peter Henderson, que va treballar amb el grup durant els seus tres discos següents. Va arribar al lloc setze en la llista del Billboard i és el primer disc de Supertramp que va aconseguir ser Disc d'Or als Estats Units, superat el mig milió de còpies venudes només a Amèrica. La veritat és que la majoria de les cançons van ser escrites en col·laboració per Roger Hodgson i Rick Davies. Curiosament us diré que aquest àlbum va ser l'únic treball de Supertramp en què cap cançó va comptar amb un piano Wurlitzer, instrument característic del so del grup i utilitzat en tots els discos anteriors.

Mike Oldfield – Tubular bells 1973

En passats programes i escoltant a Mike Oldfield us vaig comentar que punxaria el "Tubular Bells" i us explicaria la història, molt curiosa, de l'àlbum. Ha arribat el moment i sona ara a Un Toc de Rock, però primer farem una mica d’historia. Quan Mike va deixar la banda de Kevin Ayers va treballar ocasionalment com a guitarrista de sessió. Un d'aquests treballs va ser el musical que es representava a Londres "Hair", on cobrava 5 lliures per nit. També va tocar el baix en una banda liderada pel cantant de soul Arthur Lewis. Tot allò el va portar a uns estudis acabats d'inaugurar, situats en un castell i anomenats The Manor. Allà van començar les sessions de gravació del “Tubular bells” en les que Mike Oldfield, amb només 17 anys, va tocar pràcticament tots els instruments, més de 20 que es van barrejar en un 16 pistes manualment i tot es va realitzar en una setmana. Només va comptar amb la col·laboració de Viv Stanshall (veus), Jon Field (flauta), Steve Broughton (percussió), Sally Oldfield (veus) i Mundy Ellis (veus). El problema va sorgir quan cap discogràfica va voler editar-lo a menys que es posessin textos i veus  solistes. El comentari dels experts va ser que “allò era inpublicable”. Finalment Virgin el va treure al carrer el 25 de maig de 1973, encara que les vendes van ser mínimes, fins que el director de cinema William Friedkin que buscava música "diferent" per a una de les seves pel·lícules, a sugerencia del porpietari de Virgin, amic seu, decideix ficar quatre minuts del “Tubular bells” en el film "L'exorcista", allò va ser el reconeixement definitiu. Curiosament Mike Oldfield no va assabentar-se i posteriorment va manifestar que ell no hagués estat d'acord en fragmentar la peça. L'àlbum amb aquesta llarga suite, dividida en dues parts, ha venut més de 20 milions de còpies. Posteriorment es van fer la segona i la tercera part, més de trenta anys després. La portada va ser realitzada per Trevor Key i forma part de la història de la música. La famosa campana tubular representa avui en dia tot un símbol, de fet és el "símbol Mike Oldfield" i ell ho va triar com a logotip quan va crear la seva pròpia companyia discogràfica Oldfield Music LTD.

Minor Detail – Columbia 1983

El grup irlandès Minor Detail van ser una banda de difícil classificació que van ser englobats dins de la new wave i synthpop, sorgeixen en Blackrock, un suburbi de Dublín, a Irlanda. Van estar en actiu des de l'any 1981 fins al 1984 i Minor Detall van tornar estant en funcionament entre 1986 i l'any 1987, liderats pels germans John i Willie Hughes, tot i que pel grup també van passar Des Moore, Ray Shulman i Paul McAteer. Tan sols gravarien un àlbum que va ser produït per Bill Whelan, titulat simplement "MD" que es va publicar a través del segell Columbia al 1983, encara que a Espanya el editaria Polydor i en el qual es trobava aquest terma que us he seleccionat per compartir avui a Un Toc de Rock i del qual es van extreure dos singles, encara que aquesta cançó no va ser cap d'ells. Minor Detail van ser la primera banda irlandesa que van aconseguir un contracte amb un segell americà. Encara publicarien un altre single amb el tema "She's Back" a la cara A i "Wait" a l'altra banda que va ser publicat per RCA, ja el 1984, i poc més van realitzar discogràficament. L'any 1991 John Hughes descobriria als germans Corr durant una audició per a The Commitments i es convertiria en el mànager de The Corrs.

Vangelis – To the unknown man 1977

Amb aquesta cançó dedicada "Al desconegut" que ens portarà el genial teclista grec Vangelis, enfilarem la recta final del programa d’avui d’Un Toc de Rock. El tema es va incloure en el seu àlbum "Spiral" publicat l'any 1977, però jo us l'he extret d'un de grans èxits titulat genèricament "The best of Vangelis" que es va editar un any més tard, al 1978. Aquest tema el vaig utilitzar com a banda sonora d'un programa que realitzava fa un grapat d’anys a Antena 3 sobre temes esotèrics, titulat “El Sendero a lo Desconocido”, en un especial que vaig dedicar al Sant Sudari de Torí. El seu veritable nom és Evangelos Odysseas Papathanassiou, però és conegut en el món sencer com Vangelis, va néixer a Volos el 29 de març de 1943. Per al cinema també ha realitzat les bandes sonores de “Carros de fuego” per la que va gunyar un Oscar, "Blade Runner" i “1492: La conquista del paraíso”, tot i que ha escrit algunes més que no va voler s'editaran en disc, a fi de no ser encasellat com a compositor de música de cinema. La seva àmplia obra es caracteritza per discos molt complets, veritables obres mestres del simfonisme electrònic, concebuts en la seva gran majoria com una mena de òpera-rock. Va començar en el grup grec The Forminx, una banda de pop a l'ús en els seixanta i ja el 1966 Vangelis va compondre la banda sonora de "5000 Mentides" una comèdia. El reconeixement internacional li arriba a Vangelis quan s'uneix al grup de rock progressiu Aphrodite's Child que tot i ser grecs, es van llançar des de França, al costat del seu cosí Demis Roussos al baix i cantant que va morir el 25 de gener del 2015, i Lucas Sideras a la bateria. Van ser un dels pioners fent rock progressiu i simfònic i entre 1967 i 1970, quan es van desfer, havien venut cinc milions de discos i això que només gravarien tres àlbums. Paral·lelament al grup va gravar el seu primer treball en solitari i quan es van separar Vangelis va marxar-se a Anglaterra i va tocar amb músics britànics demostrant la seva qualitat, fins al punt que li van demanar que s'incorporés a Yes substituint a Rick Wakerman que havia deixat a la banda líder del simfonisme britànic. Existeixen dues versions sobre el perquè Vangelis no va entrar a Yes, una assegura que la causa va ser el Sindicat de Músics que li van negar l'autorització al no ser anglès i que és la més pausible, però en altres fonts s'assegura que ell es va negar per voler tenir la seva pròpia carrera. El que si és cert és que ha gravat diversos discos d'èxit conjuntament amb Jon Anderson, el que va ser cantant de Yes. En el seu honor, la Unió Astronòmica Internacional va donar el seu nom a un asteroide, el 6354 al qual es va denominar Vangelis.

Tangerine Dream – Cloudbourst Flight 1979

Dins de la música electrònica hem de reconèixer que els grups alemanys destaquen per la seva importància i quantitat, però un dels que llueixen amb entitat pròpia són Tangerine Dream, amb els que avui acabarem Un Toc de Rock. Aquest tema “Vol aiguat”, de més de 7 minuts, us el he extret del seu àlbum "Force Majeure" que es va publicar l'any 1979. Tangerine Dream sorgeixen a finals de la dècada dels seixanta; va ser fundat concretament al 1967 pel teclista alemany Edgar Froese que va néixer a Tilsit a l'antiga Prússia Oriental, avui territori de Rússia, el 6 de juny de 1944 i va morir a Viena el 20 de gener del 2015, a causa d'una embòlia. La notícia va ser anunciada pel grup el dia 23 a través de la seva pàgina de facebook. Edgar Froese ha estat l'únic músic que sempre ha estat a Tangerine Dream liderant la banda, encara que des de 1974 havia mantingut una carrera paral·lela en solitari amb bons treballs dins de la mateixa línia electrònica, amb 22 discos pel seu compte. La veritat és que la carrera de Tangerine Dream és aclaparadora, amb 60 àlbums publicats entre discos d'estudi i soundtracks, a més de 9 discos en directe, penseu que només a la dècada dels 80 van realitzar més de 20 bandes sonores. En l'àlbum "Force Majure", del que us he extret aquest tema que escoltem ara, també trobem a Klaus Krüger i Christopher Franke, però per Tangerine Dream i al llarg dels anys han passat músics de la talla de Klaus Schulze, Conrad Schnitzler, Peter Baumann, Michael Hoenig, Steve Jolliffe, Johannes Schmoelling, Paul Haslinger, Ralf Wadephul, Jerome Froese i Linda Spa, tot i que també han comptat amb col·laboracions com la de Clare Torry, que havia posat veu al tema "The  Great Gig in the Sky" del disc "Dark Side Of The Moon" de Pink Floyd i que ja hem escoltat en el programa. L'últim disc publicat per Tangerine Dream ha estat "Machu Picchu" que es va editar l'any 2012. Per cert, us explicaré dues curiositats, durant les primeres dècades de Tangerine Dream, en tots els seus discos, més o menys amagada, molt petita i suposo que a manera de joc, apareixia la fotografia d'una nena que amb els anys es va anar convertint en una dona, es tractava de la filla d'Edgar Froese i la segona és que al juliol del 1967 ell va compondre la música per a la inauguració del Crist de Dalí, un escultura feta de barrils, bicicletes i metall.

Tanco Un Toc de Rock, amb una frase de l'escriptor nord-americà Mark Twain, de veritable nom Samuel Langhorne Clemens (30 de novembre de 1835 – 21 d’abril de 1910) que va manifestar


“Mai t'equivocaràs si fas el correcte”

Per avui acaba Un Toc de Rock, ara us deixo en la bona companyía de les emissores per les que escoltes el programa dues vegades cada setmana o bé per internet, si t’el descarregues des del blog, el facebook de Montse Aliaga o les webs de totes aquelles emissores que us ho permeten. Sóc Mario Prades i ara baixo la barraqueta.

Apa, ens veiem pel món

Mario Prades

No hay comentarios:

Publicar un comentario