Jo no sabria si anomenar-ho "Falta
d'imaginació" o simplement "oportunisme", però el cinema en
moltes ocasions busca per les seves bandes sonores cançons que podríem
catalogar de mítiques, com a reclam. Ha estat el cas del “Paint in black” dels
Rolling Stones, amb la qual avui començarem Un Toc de Rock, inclosa en la nova
versió del film "La Mòmia".
Al programa d'avui també escoltarem a Manfred Mann, Magna Carta, Lou Reed, Gary
Glitter que és un dels homes més menyspreads avui en dia al Regne Unit, Lou
Gramm, Lucinda Williams, T. Rex, The Lovin’ Spoonful, Gary Puckett & The
Union Gap, la Steve
Miller Band i Michael Bolton. Amb ells farem aquest viatge de
55 minuts per els records que emprenem dues vegades per setmana des d’aquelles
emissores per les que m’escoltes o via internet, si t’el descarreges del blog,
el facebook de Montse Aliaga o les webs de totes les emissores que us ho
permeten. Jo sóc Mario Prades i obriré la barraqueta dient-vos alló de.
Benvinguts a Un Toc de Rock
The Rolling Stones – Paint, in black 1966
A España del “Píntalo de negro” amb el que avui
començarem Un Toc de Rock, es van fer en el seu moment un munt de versions de
més o menys qualitat, però si alguna mereix destacar-se sobre l’es altres és la
que van realitzar el grup barceloní Los Salvajes. Jo us porto ara l'original a
càrrec de les Satàniques Majestats, The Rolling Stones, qualificats actualment
com "Les arrugues del Rock". Els Rolling Stones la van gravar el 13
de maig de 1966 i va ser el primer single que es va extreure als Estats Units
del seu àlbum "Aftermath". El títol original no portava la coma que
segons va explicar en una ocasió Keith Richards, va ser una cosa de la seva
discogràfica, la Decca,
que ho van fer sense consultar-ho amb ells. La lletra va ser escrita per Mick
Jagger i tracta sobre el funeral d'una nena, la música va ser composada per
Keith Richard, com era habitual en els Stones, però segons va dir Bill Wyman,
no era cert, va ser escrita per tot el grup. El single va aconseguir el número
1 tant als Estats Units com al Canadà i el Regne Unit, l'any 1966. En la
gravació Brian Jones toca el sitar i Bill Wyman enriqueix la cançó incloent un
baix que no és tal, està fet amb els pedals inferiors d'un òrgan Hammond B3 que
li donen a la cançó un cert toc funky. Es va incloure piano que tocava Jack
Nitzsche. Per descomptat el bateria és Charlie Watts. Posteriorment, l’any
1970, es va realitzar una extraordinària versió a càrrec de Eric Burdon &
The War. Per cert, aquesta cançó s’ha inclos a la banda sonora de la nova
versió que s’ha fet de la pel·lícula “La Momia” que protagonitza Tom Cuise i que en
principi, està anunciat la seva estrena per el mes de juny.
Manfred Mann – Quinn the Eskimo (Mighty Quinn)
1968
Aquest tema, publicat el 12 de gener de 1968, va
arribar a la primera posició a Anglaterra i la desena als Estats Units. Era una
versió de Bob Dylan que els britànics Manfred Mann van reconvertir al rock.
Aquí a Espanya, en las versions que es van fer, es va traduir com "Quinn
l'esquimal". Manfred Man era una banda liderada pel teclista Manfred
Lubowitz, nascut el 21 d'octubre de 1940 a Johannesburg (Sud-àfrica) i amb una
imatge que cridava l'atenció ja que en una època de cholles ben llargues, ell
portava els cabells no massa llargs i una barba de cordó en el més pur estil
beatnik, més propi d'un músic de jazz, a més feia servir ulleres amb muntura
negra de pasta. De fet ell venia del món del jazz. L'any 1969 Manfred Mann va
donar un gir cap al jazz experimental i va canviar el seu nom per Manfred Mann
Chapter Three, per a un any després, convertir-se en Manfred Mann's Earth Band,
més en la línia del rock progressiu. Bob Dylan es va inspirar per a compondre
la lletra d'aquest tema en la pel·lícula "Los dientes del Diablo" que en anglès es va titular "The Savage Innocents", de 1959,
protagonitzada per Anthony Quinn i Peter O’Toole, un bon film. El tema va ser
inclòs en el LP "Mighty Garvey!" que Manfred Mann va editar el 28 de
juny de 1968 i el grup el componien en aquest enregistrament Mike Hugg a la
bateria, Manfred Mann als teclats, Mike d'Abo com a cantant, Klaus Voorman
s'encarregava del baix i Tom McGuinness a la guitarra, col·laborant el
trombonista Derek Wadsworth. Mike D'Abo els va deixar poc després. Va ser un
dels protagonistes de l'òpera-rock, en la versió teatral anglesa,
"Jesucrist Superstar", interpretant el paper de Judes Iscariot que
per cert, a Espanya va fer Teddy Bautista.
T.Rex – Get it on (Bang a gong) 1971
Us porto ara a Un Toc de Rock aquest bon grup que
van ser tot un estandart del glam-rock i escoltarem aquest tema que va ser el
segon senzill que es va extreure de l'àlbum "Electric Warrior" que es
va publicar l'any 1971. El single va aconseguir el primer lloc en el Regne
Unit. Quan es va publicar als Estats Units va sortir amb el títol alterat, es
va titular "Bang a Gong (Get It On)" ja que es volia evitar que fos
confós amb una cançó que es titulava igual del grup Chase. A les terres de
l'Oncle Sam va pujar al lloc 10 en la llista del Billboard. Va ser el lloc més
alt escalat per una cançó de T. Rex als Estats Units. En la gravació d'aquest
tema Marc Bolan va comptar amb la col·laboració de Rick Wakeman, en aquella
època membre de Yes, al piano i Ian McDonald, component de King Crimson que va
tocar el saxofon. Els altres músics que van participar en aquest enregistrament
van ser Mickey Finn (bongos i congas), Steve Currie (baix), Bill Legend
(bateria) i Mark Volmann i Howard Kaylan als cors, tots ells, al costat de Marc
Bolan, integraven en aquell moment T. Rex. És clar que el desembre del 1971,
quan T. Rex va actuar al popular programa de televisió Top of the Pops i van
tocar aquesta cançó, va ser Elton John qui es va asseure davant del piano. Al
llarg dels anys el tema ha estat versionat, destacant les que van realitzar
Carlos Santana, Blondie, Cinema Bizarre i The Power Station. El seu nom
original era Tyrannosaurus Rex, però amb els anys es va anar abreujant fins
quedar-se sols en T. Rex. Era la banda liderada per el malograt Marc Bolan,
fundador del grup l’any 1967, junt al percusionista Steve Peregrin Took. Al
començar els anys setenta el grup es va reestructurar i van pasar a ser tan
sols T. Rex. El nom real de Marc Bolan era Marc Feld i va néixer a Londres, el
30 de setembre del 1947, el cantant va morir a la capital britànica en un
accident de trànsit el 16 de setembre de 1977, sense haver arribat a complir
els 30 anys d’edat. El vehicle, un Mini, anava conduït per la seva núvia Gloria
Jones ja que ell no tenia carnet de conduir. Amb la seva mort va desapareixer
una de les grans figures del glam-rock. Un altre de les seves cançons més
popular va ser "Hot love" que també es va incloure l’any 1971 en el
mateix àlbum, al mes de març va sortir en single i també es va classificar en
el primer lloc a Anglaterra i a les llistes del Canadà, en el 47.
Gary Glitter – Rock and Roll 1972
Una de les figures més importants del glam
britànic dels 70 va ser el cantant Gary Glitter, a qui ara recordarem a Un Toc
de Rock amb aquesta cançó que va ser una de les principals en la seva carrera,
tot i que es tracta d'un tema bàsicament instrumental. La cançó, escrita per
Gary Glitter i Mike Leander, quan es va publicar en versió single, es va
dividir en dues parts, una a cada cara del vinil, pujant al lloc 7 en les
llistes del Billboard, el tercer al Canadà, segon a Austràlia i també a
Anglaterra, classificant-se així mateix en molts altres països, però jo us he
portat la peça completa. Es va incloure en l'àlbum "Glitter" que es
va publicar el 3 de març del 1972
a través del segell Bell Records. En aquest disc havien
també unes quantes versions, entre elles “Baby, Please Don't Go" de Big
Joe Williams, “The Wanderer” de Dion & The Belmonts, "Donna" de
Ritchie Valens, "School Day (Ring! Ring! Goes The Bell)" de Chuck
Berry i algunes més. Aquest tema es va partir en dos en el LP, obrint i tancant
el disc. Va ser reeditat l'any 1996 i posteriorment ja digitalitzat i amb temes
addicionals, al 2009. De veritable nom Paul Francis Gadd, Gary Glitter va
néixer el 8 de maig de 1944 a
Banbury, Oxfordshire, ha venut més de 20 milions de discos a tot el món i es va
mantenir en les llistes de singles del Regne Unit durant 180 setmanes
consecutives, havent obtingut 26 singles d'èxit i 3 dels seus singles han estat
número 1. Està considerat entre els 100 artistes anglesos de més èxit al llarg
de la història de la música. Quan va començar als anys seixanta es feia dir
Paul Raven. Porta gravats tan sols 7 àlbums d'estudi, però ha editat 15 discos
de grans èxits i uns quants en directe. Però la seva imatge ha quedat malmesa
ja que va ser arrestat l'any 1997 i condemnat en el 99 per possessió de centenars
d'articles relacionats amb la pornografia infantil. Posteriorment Gary Glitter
es va enfrontar a càrrecs criminals i deportacions en diversos països, entre
ells Vietnam i Cambodja, relacionat amb l'abús sexual infantil real o
presumpte, després que la cort vietnamita el trobés culpable d'actes obscens
amb menors en 2006. Havia estat vivint a Vietnam des que el van deportar de
Camboia per abús sexual infantil al 2002. Gary Glitter va ser deportat del
Vietnam al Regne Unit en complir la seva sentència, per la qual va ser inclòs
en el registre de delinqüents sexuals i avui dia és una de les figures
públiques més menyspreades al Regne Unit ja que en el 2012 i el 2014 va ser
acusat de nou per delictes sexuals contra nens. El 5 de febrer de l'2015 va ser
declarat culpable d'intent de violació, quatre càrrecs d'assalt indecent i un
per tenir relacions sexuals amb una nena menor de 13 anys, entre 1975 i 1980.
Va ser sentenciat, el 27 de febrer, a 16 anys de presó
Lou Gramm – Midnight blue 1987
Produït per Pat Moran i el mateix Lou Gramm,
l'any 1987 es va publicar l'àlbum "Ready or not" que es va editar, a
mitjançant el segell Atlantic, en els tres formats, vinil, casset i el CD que
surgia aleshores com quelcom de nou i que no se sabia del cert si arribaria a
arrelar o no. D'aquest àlbum de Lou Gramm es va extreure aquest tema que us he
portat avui per compartir a Un Toc de Rock, en format single i va ser una de
les millors cançons del disc. El single va arribar a la cinquena posició del
Billboard i al lloc 82 en Anglaterra. Lou Gramm era cantant i compositor del
grup nord-americà Foreigner i entre altres, és l'autor de "Waiting for a
girl like you", una de les millors cançons del grup i va començar la seva
carrera com a solista paral·lelament a la de Foreigner. De veritable nom Louis
Grammatico, va néixer el 2 de maig de 1950 a Rochester, Nova York i actualment és el
líder del grup The Lou Gramm Band, una banda de música de tendència cristiana
que va formar després de recuperar-se d'una gravíssima malaltia. D'aquesta
banda formen part Don Mancuso, Andy Knoll, AD Zimmer i el seu germà Ben Gramm,
van publicar un únic disc l'any 2009. De fet Lou Gramm ha format part de
diversos projectes i en solitari només va publicar dos àlbums, aquesta cançó es
trobava en el primer dels que va treure.
Lucinda Williams – Burning Bridges 2014
Una altra veterana de la que vam parlar fa un
parell de temporades i que va publicar un disc l’any 2014, és la nord-americana
Lucinda Williams que va editar "Where The Spirit Meets The Bon" el 29
de setembre del 2014, un àlbum doble publicat a través del seu propi segell,
Highway 20 Records que va aconseguir el lloc 13 en les llistes de venda als
Estats Units i el 23 a
Anglaterra. En aquest disc Lucinda Williams ha comptat amb col·laboradors de
luxe: Bill Frisell, Tony Joe White, Ian McLagan (teclista de The Faces), junt a
Pete Thomas (bateria) i Davey Faragaher (baix) que són membres de la banda
d'Elvis Costello, i Stuart Mathis (guitarra) i Jakob Dylan (cors) que són
components dels Wallflowers. Per cert Jakob Dylan al que vam escoltar la
passada temporada, és fill de Bob Dylan. En el doble CD s'ha inclòs una versió,
es tracta del tema "Magnolia" de JJ Cale, el extraordinari
guitarrista nord-americà que va morir el 26 de juliol de 2013 als 74 anys
d'edat. També s'inclou el tema "Compassion" en el què Lucinda
Williams ha musicat un poema del seu pare. La cantautora Lucinda Williams va
néixer a Lake Charles, Louisiana, un 26 de gener de 1953. Des que va començar a
finals dels 70 ha
aconseguit tres Grammy i va ser considerada com la Millor autora de cançons
dels Estats Units per la revista TIME l'any 2002. Va publicar el seu primer
àlbum "Ramblin'", l'any 1979 i porta editats 12 fins al moment. Us
explicaré una curiositat, la seva mare va morir a principis del nou segle,
doncs bé, l’any 2005 Lucinda Williams va treure un àlbum en directe titulat
"Live @ The Fillmore West" i el disc estava dedicat a la seva mare,
per a la qual va escriure en total més de 27 cançons. Per cert, el 5 de febrer
del 2015 va publicar el seu darrer treball fins el momento “The Ghosts of Highway
20” que va
arribar al primer lloc en las llistes country d’Anglaterra i al 35 als Estats
Units.
Magna Carta – Highway to Spain 1995
Us vaig prometre que escoltariem aquesta cançó i
mira per on, ha arribat l’hora. El grup Magna Carta són una de les millors
bandes de folk-rock angleses de la història i han realitzat gires en moltes
ocasions per Espanya. D’una d'elles, organitzada per l’amic Mikel Barsa, va
sortir aquesta cançó "Highway to Spain" (Autopista cap a Espanya),
tot un incunable que mai va arribar a publicar-se a Anglaterra i només es va
incloure en un doble CD editat a Espanya l'any 1995 pel segell Barsa
Promociones, sota el títol "Las
Tierras del Viento" i que incloïa cançons dels seus discos "Sweet
Deceiver" i "Nothlands", arreglades i remasteritzades de nou per
Chris i Linda Simpson (a la foto), juntament amb aquest tema inèdit fins aquell moment i
altres peces noves. Per cert i això és important, era doble, però es va vendre
a preu de senzill una cosa en la que tindrien que ficsar-se les cases de discos
a l’hora de posar a la venda els seus productes perque els costos de
fabricación d’un CD son molt més baixos que els dels vinils, però els venen
molt més cars. Després es queixen del “pirateig”. Magna Carta estava liderat
pel cantant i guitarra Chris Simpson i van començar a Londres, l’any 1969. En
algun dels seus primers discos va col·laborar el teclista Rick Wakeman. Els
Magna Carta van patir molts canvis en la formació que va començar com a tercet.
Tenen gravats 41 o 42 àlbums, l'últim d’ells “The Fields of Eden” és de l’any
2015, però “Las Tierras del Viento” es un álbum que no te cap desperdici, si be
i aixó es curios, no consta a la seva discografia oficial. Suposo que seria per
no haver-se publicat a Anglaterra i sols a Espanya.
The Lovin’ Spoonful – Lonely (Amy’s theme) 1966
The Lovin' Spoonful, un dels grups líders
del moviment hippy a la costa Est dels
Estats Units, es van crear al Village de Nova York. Eren la banda liderada pel
cantant, guitarra, compositor i harmònica John B. Sebastian, nascut a New York
el 17 de març de 1944. El tema més popular en la seva carrera va ser “Summer in
the City”, però aquest grup que va funcionar molt bé a finals dels 60, te
moltes mes cançons dignes de escoltar-se. Entre ells destaca "You're a big
boy now" que es va incloure a la banda sonora del film del mateix títol
estrenat l’any 1966 i on tota la música va ser composada per John B. Sebastian
i tocada per The Lovin' Spoonful, precisament d’aquesta banda sonora os he tret
la seva cançó d’amor, aquesta que sona ara a Un Toc de Rock i que a la pel·lícula s’escolta mentres el protagonista es passeja pels carrers de la
ciutat que ara tinc les meves dubtes, no se si es San Francisco o Nova York,
una de les dos, però diría que la primera. El grup es completava amb Steve
Boone (baix) i Joe Butler (bateria), sense oblidar el cofundador que era Zal
Janovsky (guitarra). Aquest i John B Sebastian es van conèixer en una trobada
d'amics celebrada a casa de Mama Cash, un apartament que era propietat de Harry
Nilson i allà després de muntar-se una jam-session, van sorgir The Lovin'
Spoonful.
Gary Puckett & The Union Gap – Young girl
1968
Aquest tema, el principal èxit en la carrera del
grup Gary Puckett & The Union Gap, es va publicar en single l'any 1968 i va
aconseguir el primer lloc en les llistes britàniques i la segona posició en les
dels Estats Units, on va ser Disc d'Or i es va incloure en el seu segon LP
titulat genèricament “Gary Puckett and the Union Gap Featuring Young Girl”.
Posteriorment s'han realitzat algunes versions, destacant les de Gary Lewis and
the Playboys, Claude François, Anni-Frid Lyngstad de ABBA en solitari, Danny
Tanner i el grup israelí Noar Shulayim, entre d’altres. Gary Puckett & The
Union Gap es va formar a Califòrnia l’any 1967, al voltant del seu líder, el
cantant Gary Puckett, un home nascut a Minnesota el 17 d'octubre de 1942, al
costat de Dwight Bement (teclats i saxo), Kerry Chater (baix i guitarra), Paul
Wheatbread (bateria)i Gary Withem (teclats). El compositor de casi tots els seus temes era el
que també va ser el seu productor, Jerry Fuller. Les cançons més destacades en
la carrera de Gary Puckett & The Union Gap, a més d'aquesta, van ser "Lady Willpower", "Woman, woman" i "Over you" i en els
seus discos cridava l'atenció el fet de que Gary Puckett & The Union Gap
casi sempre vestien uniformes militars, sobre tot de l’época de la Guerra Civil
Americana. L’any 1971 el grup Gary Puckett & The Union Gap es va desfer i
Gary es va llançar en solitari, però va tindre molt poc èxit. En total Gary
Puckett & The Union Gap van treure 7 discos grans, incloent recopilacions.
Steve Miller Band – Circle of love 1981
Steve Miller que va néixer el 5 d'octubre de 1943 a Milwaukee, Wisconsin,
liderava la Steve Miller
Band i per la aquest bon grup nord americà han passat grans músics com el
cantant i guitarra Boz Scaggs. The Steve Miller Band va ser creada a San
Francisco, l'any 1967, per el guitarra i cantant Steve Miller i el teclista
Barry Goldberg que militaven des de 1965 en Goldberg-Miller Blues Band. En
aquesta gravació la Steve
Miller Band està integrada per Steve Miller (guitarra i
cantant), Steve Byron Allred (teclats), Gerald Johnson (baix) i Gary Mallaber
(bateria i percussió). A Espanya la Steve Miller Band era un grup pràcticament desconeguda
fins que una marca de cerveses va usar una de les seves cançons al seu espot
publicitari, crec recordar que va ser Cruz Campo. Aquesta cançó que us porto
ara donava títul a un dels seus millors àlbums, publicar a l’octubre de 1981
amb Rick Fisher com ingenier de só i es una “cançó llarga” si bé tampoc amb
excés i l’escoltem ara a Un Toc de Rock, però en el disc es va incloure “Macho
City” i aquesta si que era llarga de veritat, cubría una cara del vinil, en
propers programes l’escoltarem, paraula. Quan Steve Miller tenia sols dotze
anys va crear el seu primer grup Marksmen Combo, a Texas, allà va coincidir amb
Boz Scaggs que més tard crearia The Faboulous Night Train i te una interesant
carrera en solitari.
Michael Bolton – To love somebody 1992
Aquest tema “Estimar a algú”, el va gravar Janis
Joplin i el va incloure en el seu disc pòstum "Pearl", sent un dels
seus gran èxits, però es tractava d'una versió. Va ser composada i gravada per
el grup The Bee Gees, però avui no us he seleccionat ni a Janis que ja va sonar
en el programa la passada setmana, ni tampoc la versió original. Aquesta és la
que va realitzar el cantant i actor nord-americà Michael Bolton. Us l'he extret
del seu àlbum "Timeless: The Classics", un disc ple de versions, publicat
el 29 de setembre de 1992 i que va ser número 1 del Billboard a les llistes de
l'any 1992 i quatre vegades Disc de Platí als Estats Units, venent nou milions
de còpies. La veritat és que Michael Bolton, nascut el 26 de febrer de 1953 a New Haven,
Connecticut, sempre ha inclòs versions en els seus treballs. En aquest àlbum va
comptar amb un munt de bons músics: Nathan East i John "JR" Robinson
a les bateries, Larry Bunker a la percussió, els baixistes Walter Afanasieff,
Nathan East, Randy Jackson, Ed Meares, Buell Neidlinger, Margaret Storer i Neil
Stubenhaus, a les guitarres trobàvem a Vernon "Ice" Black, Michael
Landau, Jeff Mironov i Dean Parks, Walter Afanasieff, Robbie Buchanan, David
Foster, Randy Kerber i Greg Phillinganes es van encarregar de l'òrgan, sintetitzadors
i teclats, mentre que Emilio Castillo, Gary Herbig, Stephen "Doc"
Kupka i Joel Peskin van tocar el saxo, al costat d'una important secció de
metalls i cordes.
Lou Reed – Walk on the wild side 1972
Curiosament aquest tema que he escullit per tancar
el programa d'avui d'Un Toc de Rock, publicat per Lou Reed en single al
novembre de l’any 1972 i que es trobava en el LP "Transformer", va
passar la censura de l'època tot i la seva temàtica dura i agressiva. Sempre
m'ha cridat l'atenció que aquells "castos" censors donessin el
vistiplau a "Caminant pel costat salvatge", però va ser així i la
cançó de Lou Reed va sonar i es va vendre al nostre país. La lletra de la cançó
ens parla de drogues, homosexuals, transvestits, prostitutes i sexe oral,
tracta bàsicament de gent que ha fracassat, tot això temes tabú a l’época. La
veritat és que jo he de confessar que la vaig descobrir tard, quan la van
incloure en la genial i recomanable banda sonora del film "Time
Square" de l’any 1980. El sol de saxofon està interpretat per Ronnie Ross
que va ser qui va ensenyar a tocar aquest instrument a David Bowie, això ha fet
que erròniament es digui en algunes fonts que és el propi David Bowie qui toca
el saxo a "Walk on the wild side", però no és veritat, tot i que ell
va ser el productor, això si. Els músics que van participar en la gravació van
ser Herbie Flowers (baix), Mick Ronson (guitarra, piano i cors) i John Halsey
(bateria), van col·laborar Ronnie Ross (saxo), Klaus Voormann (baix), Barry
Desouza i Ritchie Dharma a les bateries. Els cors els va realitzar el grup
Thunderthighs que eren Dari Lallou, Karen Friedman, Jacki Campbell i Casey
Synge, al costat de David Bowie. Aquí al nostre pais es va fer una bona versió
a carrec d’Albert Pla. Lou Reed es deia en realitat Lewis Allan Reed i va
néixer a Brooklyn, New York, el 2 de març de 1942. Va ser component del mític
grup novaiorquès The Velvet Underground, junt a Nico i John Cale, abans de
començar en solitari. Al mes de maig de 2013, Lou Reed va haver de ser sotmès a
un trasplantament de fetge del que semblava recuperar-se molt bé, però les
coses van empitjorar i finalment va morir el 27 d'octubre del mateix any a
Southampton, Nova York.
Acabo amb una frase de l'actriu Loretta Young (6
de gener del 1913 - 12 d'agost del 2000) que va dir una vegada
"Igual que la caritat, el glamour ha de
començar a casa”
Acabara ara Un Toc de Rock, però us deixaré en la
bona companyía de les emissores per les que surto a les ones dues vegades cada
setmana o via internet, si us el descarregueu des del blog, el facebook de
Montse Aliaga o les webs de totes les emissores que ho permeten. Sóc Mario
Prades i ara baixaré la barraqueta, ens retrobarem en el proper programa.
Apa, ens veiem pel món
Mario Prades
No hay comentarios:
Publicar un comentario