El Blog de Mario Prades

Posa't en contacte amb mi mitjançant el correo electrònic: tocderock@hotmail.com

lunes, 22 de junio de 2015

Un Toc de Rock 09-75

De vegades una obra clàssica es converteix en cosa molt moderna i tot un descubriment per obra i gràcia del cinema. Això és el que va succeir amb "Així va parlar Zarathustra" que escrita per Richard Strauss al segle XIX va ser recuperada a la pel·lícula "2001, una odissea de l'espai", clar que per començar Un Toc de Rock escoltarem l'extraordinària versió que va realitzar el músic brasileiro Eumir Deodato, però també tindrem a Bebu Silvetti, The Blow Monkeys, Pet Shop Boys, Simple Minds, Steely Dan, Spandau Ballet i molts altres que crearan la nostra banda sonora d'avui i que t’arribarà des de les emissores per les que el programa surt a l’aire o per la xarxa si t’el descarréguers del blog o el facebook de Montse Aliaga, ara jo obro la barraqueta dient que sóc Mario Prades i per supossat que sempre sou

Benvinguts a Un Toc de Rock

Eumir Deodato – Also sprach Zarathustra 1973

A la banda sonora de la pel·lícula "2001, una odissea de l'espai" sona aquesta cançó com a eix central, però el que no tothom sap és que es tracta d'una composició de Richard Strauss (Munic, 11 de juny de 1864 - 8 de setembre de 1949), un d'aquells dels valsos vienesos, encara que aquest Strauss va decantar la seva carrera més cap a la música clàssica i aquest tema va ser recuperat per Stanley Kubrink al film, encara que jo i per obrir Un Toc de Rock us he portat aquesta genial versió del músic, productor i compositor brasileiro Eumir Deodato. Un home que ha sabut fusionar rock, pop i funky amb el jazz, oferint peces d'indubtable qualitat. Nascut el 22 de juny de 1942 a Rio de Janeiro, va començar tocant l'acordió amb 12 anys, però després va anar passant-se a altres instruments. Com arranjador ha treballat amb Sinatra i Vinícius de Moraes, entre d'altres. Es va marxar als Estats Units fugint de la dictadura militar al seu país i a Nova York va treballar amb Luis Bonfa i amb el productor Creed Taylor. Portava publicats 9 àlbums al seu país, però el primer a Estats Units es va titular "Prelude", editat al gener de 1973 i va aconseguir la segona  posició en les llistes del Billboard i el set a Anglaterra, en ell es trobava aquest tema amb el qual avui obrim el programa i li va valer un Grammy per Millor Interpretació de Pop Instrumental, ja a l’any 1974. En aquest disc i en els posteriors, va comptar amb la col·laboració del guitarrista John Tropea, el flautista de jazz fusion Hubert Laws,  Ron Carter (baix), Billy Cobham (bateria), Airto Moreira (percusió), Ray Barreto (congas), a la secció de vent amb Marky Markowitzm, Joe Shepley, Marvin Stamm, Wayne Andre, Garnett Brown, Paul Faulise, George Strakey, Bill Watrous, Jim Buffington, Peter Gordon, Phil Bodner, George Marge i Romeo Penque, a més d'una bona secció de corda en la qual es trobaven 12 músics. En total ha gravat prop de trenta àlbums i ha produït més de 500 discos d'altres intèrprets, 15 dels quals han estat Disc de Platí. El seu últim disc fins al moment és l'àlbum "The crossing", publicat l'any 2010.

The Blow Monkeys – It doesn’t have to be this way 1987

Marxarem ara a l'any 1987 de la mà dels britànics The Blow Monkeys i amb aquesta cançó que us he extret de l'àlbum “She Was Only a Grocer's Daughter” que es va publicar el 5 de gener del 1987 i crec que es va remasteritzar i va sortir en CD el 2002 o potser seria a l'any 2004. Aquest tema es va editar també com single i va aconseguir el cinquè lloc en les llistes britàniques, així mateix es va classificar en Itàlia i Holanda, però no en els Estats Units, de fet The Blow Monkeys mai han estat una banda amb tirada a les terres de l'Oncle Sam. The Blow Monkeys estan liderats pel cantant Dr. Robert, de veritable nom Bruce Robert Howard, nascut el 2 de maig del 1961 i que també té una interessant carrera en solitari amb 10 àlbums publicats per la seva compta. A The Blow Monkeys també trobàvem a Mick Anker (nascut el 7 d’agost de 1961) al baix, Neville Henry (nascut un 11 d’octubre de 1961) al saxofon i Tony Kiley (nascut el 28 de novembre del 1961) que s'encarregava de la bateria. Es van crear l'any 1981 i es van mantenir en actiu fins al 1990, encara que van tornar a posar-se en marxa al 2007, segueixen en actiu, però no us podria dir si hi ha hagut canvi entre els components.
     
Pet Shop Boys – It’s a Sin 1987

Una de les millors bandes del techno pop britànic que els anglesos denominen synthpop, va ser The Pet Shop Boys, integrat per Neil Francis Tennant (cantant, teclista i ocasionalment guitarrista) i Christopher Sean Lowe (teclista i de vegades cantant). Un dels seus millors àlbums va ser "Actually" que es va publicar el 7 de setembre de 1987 i del que us he extret aquesta cançó que compartirem ara, un dels més importants singles en la carrera d'aquest duet i que es va mantenir durant tres setmanes en la primera posició de les llistes al Regne Unit, aconseguint la novena posició en els Estats Units, de fet el single va aconseguir la primera posició en un munt de països. la cançó va ser escrita per Chris Lowe i Neil Tennant. Us explicaré una cosa curiosa, quan es va publicar el single el 15 de juny de 1987, un DJ britànic anomenat Jonathan King va acusar els Pet Shop Boys de plagiar la melodia de "És un pecat" barrejat amb el "Wild World" de Cat Stevens. Ho va denunciar al diari The Sun, per al qual escrivia una columna habitualment durant la dècada dels 80. Els Pet Shop Boys van demandar a Jonathan King, arribant a un acord econòmic per retirar la demanda abans d'arribar a judici, pel que sembla van percebre una bona quantitat de lliures esterlines. Els Pet Shop Boys han venut més de 100 milions de discos a tot el món. Es van conèixer a Chelsea, Londres, el 19 d'agost de 1981 en una botiga d'articles electrònics. A causa de la seva afinitat i passió per la música, va sorgir el grup que inicialment es van anomenar West End, però finalment van adoptar el de Pet Shop Boys, els Nois de la Botiga de Mascotes. Des de l'any 1986, 40 dels seus singles han arribat al Top 20 i 22 s'han clasificat en el Top 10 del Regne Unit, a més d'haver aconseguit quatre número 1: "West End Girls" que va ser el seu primer èxit, "It's a Sin" que és la que escoltem ara "Always on My Mind" i "Heart".

Simple Minds – Waterfront 1983

De l’àlbum “Sparkle in the Rain” que el grup escocès Simple Minds van publicar al 6 de febrer de l'any 1984, us he seleccionat aquest tema que ara compartirem a Un Toc de Rock. La cançó es va editar en format single el 4 de novembre del 83, com a avançament del disc gran, a través del segell Virgin Records i a la cara B es va incloure "Hunter & The Hunted", un tema que s'havia gravat en directe en un concert celebrat al City Hall de Newcastle, el 20 de novembre de 1982. va aconseguir la posició 13 en el Regne Unit, però va ser número 1, durant dues setmanes, a Nova Zelanda. Simple Minds que han arribat a vendre més de 60 milions d'àlbums a tot el món, es van crear a finals dels 70 a Glasgow i segueixen en actiu, van aconseguir que 6 dels seus àlbums arribessin al primer lloc de les llistes d'èxits i que 22 dels seus singles estiguessin en al Top 20, han aconseguit 22 discos de Platí i venut més de 8 milions de discos sols al Regne Unit. De fet Simple Minds estan considerats com una referència quan es parla de pop britànic, tot i que a mi, la veritat, mai han acabat de fer-me el pes. Els únics que segueixen a la banda des de la seva creació l'any 1978 són Jim Kerr i Charlie Burchill, cantant i guitarrista respectivament i Mel Gaynor bateria que els acompanya des de 1982, si bé actualment també formen part del grup Ged Grimes (baix i cors), Sarah Brown (cors) i Andy Gillespie (teclats), però per Simple Minds han passat també Michael MacNeil, Derek Forbes i Brian McGee que així mateix van ser fundadors del grup, al costat de John Giblin, Robin Clarkm, Malcolm Foster, Eddy Duffy, Kenny Hyslop, Tony Donald, Mike Ogletree, Lisa Germano i Sue Hadjopoulos.

Steely Dan – Do it again 1972

Els Steely Dan van ser un dels millors grups sorgits de la fusió del rock, el jazz i el funky com els Blood, Sweat and Tears, Weather Report o Chicago, però molt més elegants. A partir de 1974 van deixar les gires i es van dedicar solsament a treballar en estudi, centrant-se la banda en els seus dos líders Walter Becker i Donald Fagen i comptant per a les seves gravacions amb bons músics d'estudi com Michael McDonald i Steve Gadd. Durant els anys 70, els seus discos mostraven una gran qualitat i es venien molt bé, però l'any 1981 es van desfer i cada un d'ells es va llançar pel seu compte si bé la carrera de Donald Fagen va ser més exitosa. Steely Dan va tornar l'any 2000 publicant "Two against nature", des de llavors no han parat de treballar, realitzant gires i amb nou discos, de fet han publicat set àlbums, entre discos d'estudi, directes i recopilacions. Aquest tema us ho hem extret del CD "The very best of Steely Dan" que va veure la llum el 2009 si bé es trobava originalment en el  álbum de debut de Steely Dan, del 1972, titulat “Can't Buy a Thrill” i el single va arribar al lloc 6 del Billboard. Hi ha una gran versió a càrrec del músic de jazz-fussion brasileiro Eumir Deodato, un brillant teclista que és va fer famos internacionalment quan va gravar “Asi habló Zarathustra 2001” que hem escoltat en començar el programa d’avui. També la van versionar Waylon Jennings, l’austriac Falco, The Art of Noise, Paul Hardcastle, al que escoltarem més tard, i uns quans més.

Bebu Silvetti – Spring rain 1977

En un programa que vam realitzar fa un parell de setmanes vam tractar i vam escoltar música disco nord-americana centrant-nos en el popular discoteca Studio 54 de Nova York i us vaig comentar escoltant la Salsoul Orchestra que m'havia deixat al bagul un dels grans del gènere, l'arranjador i conductor d'orquestres Bebu Silvetti i ara anem a escoltar-lo amb un dels temes més famosos de la seva carrera "Pluja de primavera". De veritable nom Juan Fernando Silvetti, el compositor, pianista, arranjador i productor argentí, encara que establert als Estats Units, va néixer a Quilmes, Buenos Aires, el 27 de març de 1944 i va morir a Miami, on residia des de feia 17 anys, sent ciutadà nord-americà, el 5 de juliol de 2003, a causa d'un càncer de pulmó, però la seva salut s'havia debilitat molt després de la mort de la seva esposa, la compositora hispanofrancesa Sylvia Riera, a l'octubre de 2002. De jove es va venir a Espanya i va treballar com a pianista en diversos clubs de jazz, per traslladar-se a Mèxic on va començar a compondre. Al llarg de la seva carrera Bebu Silvetti va compondre més de 600 temes, uns 200 comercials per a televisió i ràdio i música original per telenovel·les, pel·lícules i vídeos. L'any 1976 va publicar el seu primer àlbum titulat "El mundo sin palabras" que va ser produït per Rafael Trabucchelli. Va treballar com a compositor i arranjador per a The Salsoul Orchestra a la qual vam escoltar en aquell programa, encara que paral·lelament va realitzar enregistraments de discos amb el seu propi grup. L'any 1977 es va publicar aquest tema que escoltem ara "Pluja de primavera" que va ser tot un èxit mundial, mantenint-se en les llistes nord-americana durant més de 15 setmanes consecutives. Una de les innovacions que va emprar Bebu Silvetti en els seus enregistraments va ser l'ús del sistema Dolby de supressió de soroll de fons, avui desfasat, però en aquella dècada dels 70 tota una novetat.

Paul Heardcastle – Feel the breeze 1994

L'any 1994 el segell Fonomusic va publicar a Espanya un CD del britànic Paul Hardcastle amb el seu cognom per títol "Hardcastle" i del que us he extret aquest tema que escoltarem ara a Un Toc de Rock i que estava composat pel propi artista, així com la resta de cançons llevat del "Do it again" que era una versió dels Steely Dan i que hem escoltat abans. Totes les cançons del disc van ser produïdes i arranjades per Paul Hardcastle. La veritat és que al país Paul Hardcastle s'havia fet molt popular en l'àmbit de les discoteques arran de publicar l'any 1985 un maxi-single amb el tema "19" el qual tractava sobre la guerra del Viet-Nam on l’edat mitjana dels soldats nord americans morts va ser 19 i que també va gravar en castellà. Per això quan jo vaig rebre aquest àlbum em vaig endur una veritable sorpresa ja que aquest nou CD estava carregat de temes funky jazz de molta qualitat, allunyats del so disco al qual ens havíem acostumat. Paul Hardcastle va néixer a Londres el 10 de desembre de 1957. A més de cantant i compositor, és tot un manetes en qüestió de teclats i sintetitzadors. En aquest disc compta amb la col·laboració de diversos saxofonistes, però en aquest tema el saxo és Chris Snake David. En el disc col·laboren també Caroline Dayley, Jaki Graham, Imani, Steve Menzies, Phil Todd i Gary Bernacle. La veritat és que Paul Hardcastledues vessants musicals molt diferenciades, ja que té 13 àlbums amb títol, en una línia discotequera i 16 que podríem englobar dins el smooth jazz, tots amb el seu cognom per títol i numerats, aquest de 1994 va obrir aquesta sèrie, va ser el primer d’ells i la veritat és que jo em quedo amb aquests. Per cert a "Hardcastle" es va incloure la cançó "Maxine" que va dedicar a la seva filla que va néixer l'abril de 1986. de fet té dos fills més, Paul Jr i Ritchie nascuts posteriorment.

Spandau Ballet – True 1983

A  cavall entre el pop, el funky, la new wave i els new romantics, Spandau Ballet va ser un dels grans grups anglesos dels 80 amb tot un seguit de hits que els van elevar al més alt de les llistes, tot i que destaquen dues cançons "Gold" i aquesta que us porto ara a Un Toc de Rock. Spandau Ballet van estar en actiu de 1979 fins que es van separar després del fracàs de l’àlbum "Heart Like a Sky", l'any 1989, encara que el 23 de març del 2009 Spandau Ballet va anunciar la seva tornada realitzant una gira aquell any i editant disc amb noves versions de seus grans èxits sota el títol de "Once more". Eren el guitarra i compositor Gary Kemp, el seu germà Martin Kemp al baix, el bateria John Keeble, el cantant Tony Hadley i Steve Norman que tocava la guitarra i després va passar a tocar el saxo. Inicialment es van fer dir The Makers, adoptant el Spandau Ballet després de visitar Berlín. "True" donava títol a un LP editat l’any 1983 i on també hi havia el tema "Gold", totes dues eren composicions de Gary Kemp i van comptar amb la col·laboració de Jess Bailey als teclats. L'àlbum va ser número 1 en Estats Units, Anglaterra i mig món. Va ser remasteritzat i reeditat en versió CD l’any 2003. Després de la dissolució de Spandau Ballet, els germans Kemp es van dedicar al cinema i John Keeble va formar part d'una superbanda d'efímera vida que es deia Pacific, on també van tocar, entre altres, Clive Farrington i el guitarra John McGeoch. Tornan a estar en actiu i aquest estiu Spandau Ballet fan una gira que els portarà a Catalunya.

Barry White – Love’s theme 1974

Aquest tema, una de les cançons més populars en la llarga carrera del músic de color nord-americà Barry White, us l'he extret del seu àlbum "Can’t not Get Enough" que es va publicar l’any 1974 i estava signat com Barry White's Love Unlimited Orchestra, encara que posteriorment l'hem tornat a trobar en un munt de discos recopilatoris de "Greatest Hits" o "The best of". La veritat és que el tema, instrumental, s'havia publicat en single al novembre del 1973 aconseguint la primera posició en la llista de senzills del Billboard i va ser reconeguda en el lloc tercer en la llista de cançons del 1974, aconseguint el Disc d'Or. Hi ha una versió cantada que la Love Unlimited va incloure en l'àlbum “In Heat”. Barry White al costat de The Love Unlimited Orchestra, està considerat el primer cantant de la història que va interpretar el que es diria "música disco". El seu veritable nom era Barry Eugene Carter i va néixer a Galveston, Texas, el 12 de setembre de 1944. Barry White va patir una insuficiència renal en la tardor de 2002 com a resultat d'anys de pressió arterial alta crònica causada pel seu sobrepès. Barry White va tindre un vessament cerebral el maig de 2003, després de la qual cosa es va veure obligat a  retirar-se dels escenaris. El 4 de juliol de 2003, Barry White va morir a l'Hospital Cedars-Sinai Medical Center de Los Angeles. Per cert,  Barry White va intervenir en un capítol de "Els Simpson", aquell del Dia de l'Apallissament, en el què la gent del poble és dedica a colpejar serps.

MFSB – My one and only love 1974

Sota el títol genèric “T.S.O.P. (The Sound of Philadelphia)” l'any 1974 ser publicar aquest àlbum del grup MFSB, una de les bandes més importants del so Philadelphia, al costat de Barry White, Harold Melvin & The Blue Notes, Double Exposure, Teddy Pendergrass, Stylistics, The Trammps, The Spinners o Billy Paul, entre d'altres. El grup és conegut popularment com MFSB, però són les sigles del seu autèntic nom Mother Father Sister Brother, es van crear l'any 1972 i aquest és precisament el seu primer disc i amb ell van superar el milió de còpies venudes, sent Disc d'Or a l'abril del 74 . Aquesta extraordinària balada romàntica servirà avui per tancar Un Toc de Rock. MFSB va ser una idea dels productors Kenneth Gamble i Leon Huff, a la qual es van sumar un nombre important de músics i començaré amb els que ja van morir; Vincent Montana, Karl Chambers, Norman Harris, Roland Chambers, Ronnie Baker, Larry Washington, Harold Ivory Williams, Bob Babbitt i Leon "Zack" Zachar, però per MFSB també van passar i segueixen vius: Earl Young, Frederick Joiner, Bobby Eli, TJ Tindall, Winnie Wilford, Leon Huff i Thom Bell. De fet músics de la MFSB també tocaven amb la Salsoul Orchestra de Vincent Montana, el bateria Norman Fearrington va gravar en pràcticament tots els discos de Billy Paul, fins i tot en el popular "Me and Mrs Jones", altres membres del grup també van tocar amb The Ritchie Family Orchestra i John Davis and the Monster Orchestra, MFSB també van ser el grup d'acompanyament de The Three Degrees.

La frase d'avui per acomiadar Un Toc de Rock és del magnat nord-americà Donald Trump que va manifestar una vegada


"Sense passió, no tens energia, i sense energia,
simplement no tens res

Conclou Un Toc de Rock per avui, però abans de marxar-me us deixo amb companyia de totes les emissores per les que ens escoltes dues vegades per setmana, a part de les repeticions, si ho fas mitjançant la teva ràdio o per la xarxa si t’el descarregues del blog o el facebook de Montse. Jo sóc Mario Prades i acaba ara aquest viatje musical per els records, per l’ahir, ara baixaré la barraqueta fins el proper programa. A reveure.

Apa, ens veiem pel món

Mario Prades

No hay comentarios:

Publicar un comentario