El Blog de Mario Prades

Posa't en contacte amb mi mitjançant el correo electrònic: tocderock@hotmail.com

martes, 9 de junio de 2015

Un Toc de Rock 09-´72

Han existit sempre grans veus que pel seu carisma personal o per la seva qualitat musical ha marcat a generacions posteriors, convertint-se en mites, una de aquestes grans cantants va ser Billie Holliday a la qual l'amic Santi Arisa dedica la cançó amb la que avui obriré Un Toc de Rock, però en el programa també tindrem a Adrià Puntí, Falcons, Banda Toro, Ocults, Antonio Vega, Franco Battiato, Lagarto Amarillo i uns quants més que ens donaran suport en aquest viatge al passat, als records i que emprenem dues vegades per setmana des de totes les emissores per les que ens escoltes o per internet si t’el descarréguers del blog o el facebook de Montse. Ara aixecaré la barraqueta, jo sóc Mario Prades i us diré alló de cada vegada

Benvinguts a Un Toc de Rock

Santi Arisa – A Billy Holliday 1997

El manresà Santi Arisa amb el que avui començaré Un Toc de Rock, és conegut com a bateria de Pegasus, però la seva trajectòria artística va molt més enya. En aquest tema que escoltarem ara, amb lletra de Ferran Anell i música de Santi Arisa, ens recorda a la gran cantant de color Billie Holiday (7 d’abril de 1915 – 17 de juny de 1959) a la que es coneixia com Lady Day i es trobava a l’àlbum "Taverna de poetes" on Santi Arisa canta o aixó por resultar rar, però és per que ja no recordem que va formar part de grups mítics del rock català dels 70 com Fusioon, on també militava el gran pianista de jazz Manel Camp o La Tribu, banda que va recuperar en els 90 convertint-la en una extraordinària orquestra de ball i on ell també canta, no toca la bateria i que segueix en actiu, així com el grup de jazz Lakatans que així mateix va recuperar en els 90. Per cert en aquest tema Santi Arisa també toca la  batería i l’acompanyen els seus companys de Pegasus, Max Sunyer, Rafael EscotéKitflus, a part d’altres bons músics (tots a la foto). En aquest CD editat per Columna Música, Santi Arisa musica també poemas de Miquel Martí i Pol, Salvador Espriu, Jordi Jané, Vicent Andrés Estellés, Josep Carner i altres. Santi Arisa va néixer a Manresa el 7 de març de l’any 1947 i als tretze anys va fundar el seu primer grup, Santi Arisa y su Ritmo on sols cantava. Més tard va formar part del Conjunto Club San Remo. Ja com a bateria va ser component de diverses orquestres de ball i la seva trajectòria en aquella època en la qual va actuar i molt a l'estranger va inspirar la pel·lícula "Orquestra Club Virginia". Per cert, també ha treballat en algunes pel·lícules com a actor, entre elles "Desnuda Inquietud" amb Nadiuska, dirigida per Miguel Iglesias Bonns, el meu "sogre", on feie de soldat a la conquesta d’América i el “picaron” és volia passar per la pedra a la bella actriu.

Banda Toro – La noche que Chicago murió 1994

Aquesta cançó que escoltarem ara, és probablement la més emblemàtica del grup britànic Paper Lace i va estar composada per Peter Callander i Mitch Murray. El single dels Paper Lace va ser disc de Platí, va ser publicat el 15 de juny del 1974, tot i que la cançó s’havie inclos un any abans a un LP. El single va puxar al lloc 3 del Billboard i el segon al Canadà, mentre que a Anglaterra va ser número 1 de les llistes. La cançó ens parla d’una massacre que es produeix l'any 1929 a Chicago, d'Al Capone i de la màfia, de guerres al carrer i vengances, de gansters i agents de la llei enfrontan-se entre ells buscant la justicia, de morts. La veritat és que no recordo gaires versions en espanyol d'aquesta cançó. Una a càrrec dels mexicans Banda Toro en els noranta que es la que escoltem ara i un altre per la cantant veneçolana Mirla Castellanos, gravada a principis dels setenta, més o menys quan es va publicar la versió  original. Els Banda Toro interpreten una fusió d'estils que barreja cumbia banda, bolero, ranxera, narcocorridos, pop i que s'anomena "estil Quebraditas" o també música Grupera, originari de la regió de Zacatecas que és d'on són els components de Banda Toro, liderada per el cantant Saül Esqueda. La cançó es va incloure en l'àlbum "Banda Toro" que es va publicar l'any 1994. Per cert, en la carrera de Banda Toro que es va iniciar l’any 1992, cal destacar un munt de versions que com aquesta, incorporen a l'estil particular del seu repertori , entre elles "Ríos del Babilonia", "Salud, dinero y amor", "A mi manera" i unes quantes més. No hem de confondre aquesta nombrosa formació amb una altra anomenada La Banda Toro Viejo que es van crear al 94 crec que a la mateixa regió, però no tenen res a veure l'una amb l'altra.

Ocults – Pais Petit 1991

Es tracta d'una de les millors composicions de Lluís Llach i va ser versionada pel grup balear Ocults, una de les bandes de rock en català, en aquest cas en mallorquí, sorgides en els vuitanta. Ens parla d'un "País Petit" en el què quan el sol se'n va a dormir, mai no està segur d'haver-lo vist veritablement, per això torna al dia següent, per estar segur que està allà i que cada dia es pot veure el campanà d’ahir. Curiosament van començar anomenant-se Ocultos, en castellà i així van signar el seu primer disc, un mini-LP que es va publicar l'any 1987 a través del segell Blau, propietat de Miquel Àngel i de Joan Bibiloni. Posteriorment van passar ja a ser Ocults i sorgeix la que possiblement sigui la seva millor obra, l'àlbum "Pa amb Oli nacional" en què van incloure dues versions: “La Balanguera” de Maria del Mar Bonet i “Mi carro” de Manolo Escobar. S'havien produït canvis en Ocults, va marxar el bateria i cantant Toni Vallespir i es van convertir en quartet integrat pels germans Antonio (guitarra, cantant i teclats) i Jaume Nicolau (baix), al costat de Biel Ferré (bateria) i Àngels Casas (saxo). El seu següent disc era tot un crit per la unitat dels Països Catalans, es va titular "Mallorca sempre" i es va publicar l’any 1991 i en el que es va incloure aquesta cançó que escoltem ara o en la que comptan amb la col·laboració de Lluís Llach, el seu autor. El disc portava al seu interior un fanzíne amb les lletres. En total Ocults han publicat nou àlbums, l'últim d'ells l’any 2012.

Armando y el Expreso de Bohemia – El Tren de la Bruja 1998

Escoltarem avui a Un Toc de Rock aquesta cançó que ens parla de la fi de la innocència adherent a l'infància i la joventut, com creixem i ens fem adults relegant al racó més recòndit del rebost dels nostres records, aquella innocència que ens envoltava, prenent com a emblema aquell "Tren de la bruixa" que trobàvem pràcticament en totes les fires ambulants de la nostra adolescència, quan vam descobrir l'escuma d'afaitar, la música de "Greese" pretenent ser John Travolta i elles Olivia Newton-John, aquells primers cigars prohibits... Avui hem deixat de jugar i darrere de la realitat hem perdut "El tren de la bruja". Ens hem tirat a la plaça i hem deixat de muntar en aquell tren i per descomptat ara ja no guanyarem cap volta de franc. La cançó us l'he extret d'un CD d'Armando y El Expreso de Bohemia titulat "Falso rayito de luna" que es va editar l’any 1998. La banda està liderada per Armando Soria, un home nascut a Pamplona i establert a Barcelona des de fa més de trenta anys. Van començar l'any 1995 anomenant-se només Expreso de Bohèmia, van treure un o dos discos brillant amb llum pròpia el tema "Aluminosis en el corazón", una cançó que precisament va ser regravada i recuperada en aquest CD. En aquest enregistrament Armando y el Expreso de Bohemia són, a més de Armando Soria (veu), Edurne Remirez (cors), Jaime de Burgos (teclats i piano), Marco Quintilla (guitarras), Salvador Suau (bateria), Cinto Bonell (baix), Pep Poblet (saxos), Kiko Serrano (órgan), Pepe Fardaña (guitarra espanyola), Álex Ambar (palmas), Jordi Ribas (gralla), Didac Ruíz (percusions) i penso que em deixo algun. Els cors en aquest tema els fan les cinc noies del grup The Capsa’s Teenagers.

Franco Battiato – Centro de gravedad permanente 1981

Des d'Itàlia ens va arribar el cantautor Franco Battiato que a Espanya va saber trobar un bon lloc gràcies als temes “La Estación de los Amores” de 1983 i aquest que us he seleccionat per compartir avui al programa, un single en espanyol que es va extreure del seu àlbum "La Voce del Padrone", editat per EMI l'any 1981 i que va ser produït per Angelo Carrara. Encara que Franco Battiato te una interessant i nodrida carrera discogràfica a Itàlia, "La Estación de los Amores" i aquesta segueixen sent les cançons per les que aquí s’el recorda, mai va tornar a tenir un altre èxit igual a Espanya i curiosament "La Estación de los Amores" no és una de les seves cançons millor considerades en la seva Itàlia natal, de fet ni el propi Franco Battiato li dóna rellevància en la seva biografia, tot el contrari que amb “Centro de gravedad permanente” que reconeix és una cançó clau. Ha composat unes quantes bandes sonores al llarg de la seva carrera professional que va començar als anys seixanta i també ha dirigit. Franco Battiato va néixer a Catània, a l'illa de Sicília, el 23 de març de 1945. Els músics que l'acompanyen en la gravació són Alfredo Golino (bateria), Paolo Donnarumma (baix), Filippo Destrieri (sintetizadors), Alberto Radius (guitarra), Claudio Pascoli (saxo), Donato Scolese (vibràfon), el grup Madrigalisti di Milano (cors) i els arregaments i la dirección d’orquestra va estar a carrec de Giusto Pio. Tots els temes de l'àlbum “La Voce del Padrone”, considerat un dels seus millors discos i que ha venut més d’un millió de copies, del que us he extret aquesta cançó que escoltem ara, van ser composats pel propi Franco Battiato, llevat del “Cucurrucucú paloma” que era un clàsic de Tomás Méndez. En total té gravats més de 40 àlbums i un futimé de singles.

Lagarto Amarillo – Culpable 2012

Ara i des de l'àlbum “Estoy mintiendo de verdad”, quart treball discogràfic del grup madrileny Lagarto Amarillo i que es va publicar el 14 de febrer del 2012, us he seleccionat aquest tema que compartirem a Un Toc de Rock i que també es va editar en format single. La lletra i la música va estar composades per Pablo Mora que de fet va escriure tots els temes del disc, i la producció a càrrec de Pipo Romero. Lagarto Amarillo és un grup madrileny creat l'any 2001 pels tres germans Mora: Pablo (cantant i guitarra), Patricia (teclats, timple, acordió i cors) i José María (guitarra i cors), tot i que originalment hi havia un quart component, es tractava de Chema Buhigas, que va deixar el grup l'any 2008. Van debutar discogràficament amb “Que la suerte te acompañe” que va publicar el segell Universal Music Group i va estar produït per Fernando Illán. En el seu segon treball, titulat “Distinto” i que va sortir a la venda en el 2003, es va incloure el que possiblement hagi estat el seu tema més popular, la versió que van realitzar del “Cuéntame” de Fórmula V, escrita per Pedro Herrero i José Luis Armenteros, membres de Los Relámpagos, per a la sèrie de TVE del mateix títol, aquest “culebrón” que mai s'acaba i que tracta sobre les desventures de la família Alcántara, recorrent l'Espanya de la dictadura, la transició i que ara crec que es troba ja en els 80. A mi d'aquesta sèrie em fa gràcia la incombustible àvia per a la qual les dècades semblen no passar, per cert que el tema i l'àlbum, van fer que Lagarto Amarillo fossin nominats als JPF Music Award pel millor disc llatí, així com a la millor cançó "llatina" precisament per “Cuéntame” i crec recordar que van guanyar un d'ells, em sembla que va ser el de la millor cançó, tot i que com no estic segur del tot us diré el de sempre en aquests casos "No em feu gaire cas", Lagarto Amarillo van editar un nou disc, en aquest cas homònim, el passat 2014.

Adrià Puntí – Sota una col 1999

Aquesta cançó es trobava en el disc “L'hora del pati”, segon àlbum en solitari i que el gironí Adrià Puntí, el que va ser líder i cantant del grup Umpah-Pah publicaria l'any 1999 amb producció de Quimi Portet. Nascut a Salt el 13 de juny de 1963, va començar l'any 1980 formant part del grup La Felaction On The Rocks i en el 83 va guanyar un concurs musical a Banyoles. A partir de 1989 crea un dels grups mítics del rock en català Umpah-Pah que van estar en actiu publicant sis àlbums, fins a octubre de 1996. Per cert que s'ha anunciat que enguany Adrià Puntí publicarà un nou àlbum “Benvinguts al desastre”, encara que no us podria dir si ja està al carrer, tot i que ara ell es fa dir Josep Puntí. L’actor i cantant Adrià Puntí es va llançar en solitari l’any 1997 amb una carrera molt irregular, encara que interessant i em sembla recordar que va tenir problemes mentals que el van portar a ser ingressat en un centre del que el deixaven sortir per fer concerts, encara que no sempre anava a complir els seus compromisos, segons bufava el vent anava o no i contractar-lo representava una mena de tómbola. No sé actualment quina és la seva situació, crec que s'ha centrat en la seva carrera musical, però recordo que a finals dels noranta de tant en tant apareixia pel Vela Vela, un pub musical de Reus, crec que tenia una novieta a la ciutat.

Falcons – Perdido en el Universo 1978

Falcons eren una bona banda mallorquina, concretament de Manacor i es van crear quan es va desfer una de les formacions versioneras clàssiques dels seixanta, el Grupo 15. Curiosament mentres van ser Grupo 15 van gravar versions, quan van ser Falcons sols cançons propies. Aquesta cançó que porto ara i que us vaig prometre escoltariem, en una línia molt de rock progressiu ens mostra la qualitat d'aquest grup, tot i que les imposicions de la seva companyia discogràfica van fer que el públic conegués, en editar-se en single, cançons excessivament comercials dels Falcons, no mancades de qualitat, aixó si, però molt més poppis que la música amb la que ells gaudien de veritat. La peça us le he extret del seu primer àlbum “Terciopelo y Fuego”. Falcons van treure en total  tres LP’s i la cançó estrella del según LP titulat simplement “Falcons II”, editat per Philips-Fonogram va ser “Date por vencido” que escoltarem un altre dia. La veritat es que es tracte d’un bon tema que jo vaig descubrir una nit de sarao a una sala de festes de Saragossa que crec es deie Papagayo o una cossa així. Havia anat a pendre una copa amb una amiga que era supervisora de Telefónica i la cançó de Falcons va sonar. Em vaig adresar al discjokey per preguntar-li qui eren y al día siguent, quan vaig tornar a Reus, vaig comprar-me el single. Falcons eren Rafael Aguiló (cantant i guitarra), Pep Nadal (baix), Damià Tomàs (batería) i Josep Portell (guitarra).

Mocedades – Eres tú 1973

La veritat es que Mocedades han estat el millor grup vocal del pop espanyol de tots els temps i els seus jocs de veus van fer història en la música espanyola. Van ser descoberts per Juan Carlos Calderón que va compondre les seves cançons i va produir els seus discos durant onze anys, també ell va ser l'artífex del canvi de nom ja que quan van començar es deien Hermanas Uranga i posteriorment van passar a ser Voces y Guitarras, debutant com Mocedades l'any 1969 amb el single "Pange Lingua", una cançó que també es va tornar a incloure a un altre disc molt anys després. Van haver molts canvis en la seva formació, centrada sempre al voltant de la família Uranga. L’any 1973 el grup basc va representar a Espanya en Eurovisió amb el tema "Eres tú" escrit també per Juan Carlos Calderón i que estem escoltam ara. És clar que si bé no va guanyar, avui en dia "Eres tú" està considerada la millor cançó en tota la història del festival i que fins i tot els Mocedades van arribar a gravar-la en anglès i titulan-se "Tuch the wind", classifican-la en les llistes del Billboard nord americà. Després Mocedades van passar a ser El Consorcio, però em sembla recordar que a finals de la passada dècada van tornar a ser Mocedades i segueixen en actiu. No estic segur. En aquesta cançó la veu solista es la de Amaya Uranga que quan va deixar Mocedades va ser substituïda per Ana Bejarano que venia de Trigo Limpio i que anys després crearia el grup Txanrango. La resta de components van ser en aquesta cançó Izaskun Uranga, Roberto Uranga, Javier Garay, José Ipiña i Carlos Zubiaga.

Pablo Alborán – El beso 2012

Al programa d'avui us porto una bona cançó que li van demanar a Montse mitjançant el Facebook i que ella m’ha dit que també li agrada i molt. Es trobava a l’àlbum del jove cantautor Pablo Alborán "Tanto" que va publicar el 7 de novembre de l’any 2012 i que va ser 5 vegades Disc de Platí a Espanya i va aconseguir un Disc de Platí a Portugal, segons fons de la casa de discos. Ara u per escoltar a Un Toc de Rock us he seleccionat per el programa d'avui aquesta bella cançó sobre un home que està "boig per amor", sense arribar a l'extrem de la cançó de Nacho Campillo que per cert, fa temps qie no hem escoltat, un dia d’aquest us la tornaré a puntxar. De veritable nom Pablo Moreno de Alborán Ferrándiz, va néixer a Màlaga el 31 de maig de 1989, fill de pare malagueny i mare francesa. Ha aconseguit ser nominat en tres ocasions als Grammy, l'any 2011 i fins ara ha publicat tres àlbums d'estudi, un en directe, 11 singles i la reedición d’aquest, també ha col·laborat en diversos enregistraments d'altres artistes, entre ells la portuguesa Carminho, Miguel Bosé o María Dolores Pradera. Pablo Alborán va ser descobert pel cantautor i productor Manuel Illán i va ser apadrinat per la cantant Diana Navarro. La seva banda per les gires està integrada per Antonio de Haro (baix), Antonio Portillo "Porty" (guitarra), Manuel Álvarez ''Lolo'' (guitarra), Jorge García (bateria), Adrian Schinoff (teclats) i Carlos Martín (trompeta i percussió). Per cert, va fer una aparició al episodio 200 de la serie “Aida”.

Beth – Podré tornar enrera 2002

Sopa de Cabra, junt a Sau, són les millors bandes de rock en català de l’historia musical d’aquesta terra. "Bona nit, malparits", publicat per Música Global, surt a la llum el 2002, amb l'enregistrament dels 2 últims concerts del grup oferts a la sala Razzmatazz, en memòria de Joan "Ninyin" Cardona i Joan Trayter i amb ells van comptar amb bones col·laboracions , entre elles la dels saragossans Amaral que van interpretar en català un dels millors temes de Sopa de Cabra "Camins". També Beth versionava als Sopa en aquest álbum, amb la cançó “Podre tornar enrera”, una de les millors composicions del grup gironí que te una lletra força interesant que ens parla de tornar al passat després d’haver buscat el futur que resulta ser cada dia més negre fins al punt de que "cal tornar enrera, si no es massa tard". Beth va sortir d'un Operación Triunfo i tot i ser neboda de Josep Maria Mainat, no es pot dir que la seva carrera hagi estat arrasadora, més aviat discreta i finalment ha posat la seva vista al mercat en català que encara que molt  més fluix que el nacional per el que fa a vendes, si és molt més agraït, possiblement perquè si bé les discogràfiques de producte en català tenen les arques pitjor assortides que les multinacionals i els seus discos no sempre poden aspirar a "comprar" un lloc en les llistes, compten amb les subvencions i ajudes de la Generalitat que sempre van be per sufragar les despeses de gravació, producción i edición, fins el punt de que a vegades donen beneficis i tot. És clar que això per la seva banda és contraproduent ja que el mercat s'anima amb quantitat, encara que no sempre amb qualitat. Beth, de veritable nom Elisabeth Rodergas Cols, nascuda a Suria, Barcelona, el 23 de dicembre del 1981, ha publicat en total quatre discos, els dos últims en català, aixó si, i un en directe l’any 2004 “Palau de la Música Catalana” i 11 singles. Per cert, aquesta cançó de Sopa de Cabra es va fer servir, en la versió de Beth, per la serie de TV3 Pulseres vermelles”, a la segona temporada

Antonio Vega – El sitio de mi recreo 1992 / 2012

Aquest tema, inclòs a l'àlbum recopilatori "Antes de haber nacido", editat l'any 2012, també va donar títol a un altre recopilatori del 1992 i és una de les millors composicions d'Antonio Vega, el que va ser alma mater del grup Nacha Pop que primer es van fer dir Uhu Helicopter i va ser l'autor de la que està considerada la Millor Cançó del Pop Espanyol dels 80, us parlo de "La Chica de ayer" que fins i tot ha arribat a ser versionada en anglès per al mercat nord-americà pel grup Gigolo Aunts i ja els hem escoltat al programa. Ara a Un Toc de Rock us porto a aquest cantautor urbà sorgit de la movida madrilenya que sempre va saber utilitzar magistralment les paraules. Guitarra, cantant i compositor, Antonio Vega va néixer a Madrid el 16 de desembre de 1957. Quan es va desfer Nacha Pop va emprendre carrera en solitari, encara que després va tenir greus problemes de salut, molt d’ells ocasionats per el consum de drogues. Vam poder comprovar el seu gran deteriorament físic quan Nacha Pop va realitzar una gira poc abans de la seva mort. Veure'l a l'escenari resultava d'una part patètic, per altra era molt trist comprovar el declivi d'aquesta estrella del rock degut a la malaltia. Antonio Vega que está considerat com un dels millors lletristes del pop espanyol, va morir a Majadahonda, Madrid, a causa d'una pneumònia, patia des de feia temps un càncer de pulmó, el 12 de maig de 2009. Antonio Vega ha estat considerat un dels compositors fonamentals del pop espanyol des de l'arribada de la democràcia.

Pasión Vega – María se bebe las calles 2003

La cantant madrilenya Pasión Vega, amb la que avui conclourem Un Toc de Rock, nascuda el 23 d'abril de 1976 a Madrid, encara que criada a Màlaga i de veritable nom Ana María Álias Vega, va gravar aquesta bona cançó que es un crit en contra de la violencia de génere i els maltractaments vers la dona. Es va incloure en el disc compilatori “Carácter Latino” de l’any 2003, si bé ja l’havia gravat abans i també hi era a la banda sonora de la serie “Obsesión” i altres àlbums compilatoris com “New Woman”, “Damas & Reinas”, etc.  Una cosa cal destacar quan parlem profesionalment de Pasión Vega i és que sempre ha sabut envoltar-se de bons músics col·laboradors, entre ells cal destacar el recordat Josep Maria Bardagí, Josep Más "Kitflus", Ricard Miralles, Miguel Ángel Collado que va ser teclista amb Santa, Víctor Merlo, Pere Bardagí, així com els productors Pancho Varona, José A. Romero i Antonio García de Diego. Els seus inicis van ser molt en la línia de la vella escola ja que la xicota es va dedicar a partir de l’any 1992, a presentar-se a tots els concursos que s'organitzavan i va guanyar uns quants abans de començar a gravar, cosa que va fer amb l'àlbum "Un toque de distinción" de l’any 1996. El 16 de novembre de 2007 Pasión Vega va realitzar un concert conjunt amb Mònica Molina al Palau dels Esports de Santander, titulat "Pasión con Mónica", en el què les dues cantants interpretaven temes dels seus últims treballs fins aquell moment, cantant a duet "La gata bajo la lluvia", l'èxit de Rocío Durcal que hem escoltat al programa va unes quantes temporades.

La frase d'avui la va dir la què va ser Primera Dama dels Estats Units Jacqueline Kennedy que va estar casada en dues ocasions, amb John F. Kennedy i amb Aristòtil Onassis i que va manifestar


"La primera vegada, et cases per amor. La segona,
per diners. La tercera, per companyia"

Jo i basant-me en la meva pròpia experiència penso que estava equivocada, és clar que jo soc un home.

Tancaré per avui Un Toc de Rock per avui i tocaré el dos, però abans us deixaré en bona companyia, la de totes les emissores per les ens escoltes dues vegades per setmana, a part de les repeticions, si ho fas mitjançant la teva ràdio o via internet si t’el descarregues del blog o el facebook de Montse. Jo sóc Mario Prades i ara baixaré la barraqueta fins el proper programa. Adeu-siau

Apa, ens veiem pel món

Mario Prades

No hay comentarios:

Publicar un comentario