El Blog de Mario Prades

Posa't en contacte amb mi mitjançant el correo electrònic: tocderock@hotmail.com

lunes, 8 de abril de 2013

Un Toc de Rock Programa 09-04-2013

Nota del Productor, realitzador i director:
Tots els programes  exposats  en aquest blog,
Disposen  d'un  enllaç  per descarregar-s’els,
sempre situat a peu de pàgina

Avui a Un Toc de Rock anirem de Rock and Roll. De fet i musicalment parlan, el canvi més important que es va produir al segle XX va ser l'aparició del rock and roll. El creador del terme va ser el locutor de ràdio Alan Freed a partir de la cançó "rock al voltant del rellotge" de Bill Haley. Alan Freed (a la foto) va ser l'artífex de que el gènere prengués carta d'identitat i arrelés, tenin en compte que era un ritme de negres que van començar a tocar negres, però a poc a poc els blancs van prendre protagonisme i allò era perillós perquè abolia la segregació racial gràcies a la música, unint a joves blancs i negres al voltant d'un ritme comú. Alan Freed va organitzar moltíssims festivals pels Estats Units, els anomenats "Rock'n'roll shows", sempre amb la policia presta a suspendre l'acte en què els negres estaven en un costat de la sala i els blancs en l'altre i no podien ajuntar-se. Riu-te tu dels grisos a Catalunya, quan aquí actuaven els cantautors. Alan Freed (15 de desembre de 1921 - 20 de gener de 1965) va ser processat i acusat de suborn i tindre interessos en els discos que punxava en els seus programes de ràdio i televisió. Es va conèixer com "El cas Payola" i avui es dóna el nom de Payola als suborns entre discogràfiques, managers i emissores de ràdio, una pràctica completament legal a Espanya i de la qual viuen totes les emissores de ràdio fórmula, però penada per la llei als Estats Units. Va ser el final de la carrera d'Alan Freed, però el R & R va camviar veritablement el mon i a la juventut. Jo soc Mario Prades i ara us dire alló de

Benvinguts a Un Toc de Rock

Louis Jordan – Caldonia 1945

Quan rebusquem en els orígens del Rock and Roll ensopeguem amb aquesta cançó que si es tracta d'un boogie-woogie, està considerada com un dels temes ancestrals del gènere i que han tocat pràcticament tots els grups i intèrprets de rock and roll de totes les èpoques, encara que en algunes versions la titulen "Caledònia". Avui dia podria dir sense por d'equivocar-me que és una de les primeres cançons que es poden considerar rock and roll. Louis Jordan and his Tympany Five la van gravar per primera vegada el 19 de gener de 1945 per al segell Decca, encara que posteriorment van realitzar diverses versions i  regravacions. Va debutar en les llistes al maig del mateix any i va ser número 1 a les llistes de R &  B al juny, aconseguint el lloc 6 en les generals. L'autora va ser Fleecie Moore que era la dona de Louis Jordan. El cantant, saxofonista, clarinetista i director de Big Band de color Louis Jordan, va néixer a Brinkley, Arkansas, el 8 de juliol de 1908, va morir a Los Angeles a causa d'un atac de cor, un 4 de febrer de 1975. Era conegut com "The King of the Jukebox" i va començar interpretant swing. Va ser un dels pioners en incorporar l'òrgan i la guitarra elèctrica a les Big Bands. A principis dels anys cinquanta la seva popularitat va anar decaient.

Bill Haley & His Coments – (Were gonna) Rock around the clock 1954

Curiosament, Bill Haley era un músic "gran" d’edat i no obstant això es va convertir en una estrella d'aquell rock and roll pioner fet i concebut per a la joventut. De veritable nom William John Clifton Haley, va néixer a Highland Park, Detroit, el 6 de juliol de 1925 i va morir a Texas, a causa d'atac al cor, un 9 de febrer de 1981. "El rock al voltant del rellotge" va ser el gran hit de la seva carrera i tot un referent del gènere. Va ser escrita l'any 1952 per Max C. Freedman i James I. Myers i ja l'havian gravat un parell d'anys abans Sonny Dae and His Knights, però la cançó va triomfar quan la vna editar Bill  Haley & His Coments el 14 d'abril  de 1954. No és la primera cançó que podríem classificar de rock'n'roll, però va ser la primera en aconseguir un número 1 en la llistes de vendes dels Estats Units. Quan les coses van començar a posar-se lletges Bill Haley es va dedicar a realitzar gires per Sudamèrica i finalment va ubicar la seva residència a Mèxic, on va gravar diversos discos en castellà i fins i tot es va casar amb una mexicana. Tot i la pèrdua de popularitat que representava no estar als Estats Units, ell va preferir quedar-se a veure-les venir al sud del Río Grande i quan tot s'havia calmat va tornar, encara que ja no va tenir ni la popularitat ni les vendes d'abans. El beat britànic guanyava la batalla.

Eddie Cochran – Summertime blues 1958

Aquest tema, tot un clàssic del rock'n'roll, va ser compost per Eddie Cochran i el seu manager Jerry Capehart i parla dels problemes quotidians en la vida d'un adolescent nord-americà. Inicialment es va incloure com a cara B d'un single, però la qualitat del tema el va convertir en cara A. Va arribar a al lloc 8 del Billboard el 29 de setembre de 1958. Les palmes que s'escolten van ser realitzades per Sharon Sheeley i la veu de baix profund al final de cada vers és el propi Eddie Cochran que va doblar la veu. De nom complet Edward Ray Cochrane, va néixer a Albert Lea, Minnesota, el 3 d'octubre de 1938 i va morir a causa d'un accident de trànsit a Chippenham, Anglaterra, un 17 de abril de 1960. Els moviments convulsius de Eddie Cochran imitant a Elvis, encara que molt més provocatius i exagerats el van fer molt criticat. Va ser acusat d'abusar de l'eco i utilitzar un so molt metàl·lic per la seva guitarra, així com de ser molt amic del mam. La mort de Buddy Holly en acccident el va sumir en una profunda depressió. Amb Gene Vincent, un altre pioner marginat del rock and roll, va marxar a Anglaterra abandonant el seu país. El 16 d'abril de 1960, va patir un accident de trànsit a Chippenham, a l'estavellar-se el cotxe en què viatjava, un taxi, contra un fanal, morint a l'hospital St Martin's a les 4:10 AM del diumenge 17 abril 1960 . La seva nòvia, la cantant i lletrista Sharon Sheeley i el seu amic Gene Vincent que viatjaven amb ell, van sobreviure a l'accident, tot i Gene Vincent va patir lesions que van agreujar la seva semi-minusvalidesa. En l'informe de la policia, es deia que el taxista estava borratxo, però només va ser condemnat a una multa i un pocs mesos de presó. Us explicaré una curiositat, un dels policies que van fer l'atestat va ser un dels grand del beat a Anglaterra, el cantant Dave Dee. Eddie Cochran està enterrat al cementiri Forest Lawn Cypress a Califòrnia. La veritat és que Eddie Cochram havia realitzat molts enregistraments que mai es van publicar i s'han anat recuperant al llarg dels anys, de fet s'han editat més coses "noves" des de la seva mort que mentre va viure. Brian Setzer dels Stray Cats, va interpretar el paper d'Eddie Cochram a la pel·lícula "La Bamba".

Carl Perkins – Matchbox 1957

Aquesta cançó, escrita per Carl Perkins, es va gravar el 4 de desembre de 1956. Va ser publicada en single pel segell Sun Records l'11 de febrer de 1957. Entre els molts que l'han versionat cal destacar a The Beatles. Aquest tema va ser pres com a nom pel grup britànic de rock and roll The Matchbox. Tot i estar signada per Carl Perkins, va prendre com a inspiració, a suggeriment del seu pare, un vell tema de 1927 titulat "Match Box Blues" que va gravar Blind Lemon Jefferson i posteriorment The Shelton Brothers. Carl Perkins va néixer el 9 d'abril de 1932 a Tiptonville, Tennessee. Va morir a causa d'un càncer de gola, a Jackson, Tennessee, el 19 de gener de 1998. La cançó més important de la carrera de Carl Perkins va ser "Blue Suede Shoes", de l’any 1956, però el seu problema va ser que també la va gravar Elvis Presley i aquest es va menjar el mercat amb el seu disc, tot i que Carl Perkins la va pujar al número 1 de les llistes i gràcies a aquest single, va ser el primer artista de la Sun Records que va aconseguir el milió de còpies venudes, però la massa sempre a associat el tema amb el Rei, sobretot perquè, quan Perkins es trobava al cim de la popularitat va patir un accident de trànsit, el 21 de març de 1956 quan viatjava amb el seu grup per participar en un programa del Ed Sullivan Show. En l'accident, ocorregut a Wilmington, van morir el seu germà Jay i el seu manager. Carl Perkins va patir fractura de crani, la convalescència i recuperació el va mantenir allunyat de la música més d'un any. Amb el ressorgiment del rockabilly en els anys 80, sobretot a Anglaterral'estrella de Perkins va tornar a relluir de nou. L'any 1985, Carl Perkins va tornar a gravar el seu "Blue suede shoes" acompanyat de dos membres dels Stray Cats, com a part de la banda de música per la pel·lícula "Porky 's Revenge". Per cert, hi ha un disc gravat amb un magnetòfon i molt poca qualitat, en una sessió de farra i borratxera a casa d'Elvis Presley en el qual intervenen conjuntament Perkins, Presley, Jerry Lee Lewis i Johnny Cash (els quatre a la foto), es va realitzar el 4 de desembre de 1956 i el disc es va titular “Million Dollar Quartet”. El nom ve derivat d'un comentari de Carl Perkins que va dir "Si haguéssim de fer això junts en un escenari costaria almenys un milió de dòlars".

Jerry Lee Lewis – Whole lotta shakin' goin'on 1957

L'anomenaven "The Killer" per les seves actuacions agressives, provocadores i desenfrenades, era Jerry Lee Lewis. La seva manera de tocar el piano, de peu i passant de les mans als colzes i peus, van crear escola. Sam Phillips de la Sun Records que acabava de vendre el contracte d'Elvis Presley a RCA per 10.000 dòlars va veure en Jerry Lee Lewis un possible substitut del Rei i va apostar per ell i per llançar el seu segon senzill es pot dir que va hipotecar els estudis. La sorpresa per a ell va arribar després que Jerry anés a passar el Nadal de 1956 amb uns cosins seus, va escoltar aquest tema, una cançó "negra", composició de Dave "Curlee" Williams i James Faye "Roy" Hall que la van gravar l'any 1954 , però Jerry Lee Lewis va escoltar la versió de l'any 1955 que va realitzar la cantant de color Big Maybelle. Va tornar a l'estudi al·lucinat i va voler gravar el tema afegint-li un agressiu piano. Finalment Sam Phillips va acceptar i es va col·locar com a cara B del segon single Us sona això? Van tornar a equivocar-se i va ser un dels èxits més importants en la carrera de Jerry Lee Lewis (Ferriday, Louisiana, 29 de setembre de 1935). Va arribar al número 3 del Billboard en les llistes de pop i al primer lloc en les llistes de R & B. La catàstrofe va començar per  Jerry Lee Lewis quan a la cresta de l'onada i cremant pianos a l'escenari, va arribar a Londres per realitzar una gira. L'acompanyava la seva dona, s'acabava de casar. Quan Jerry Lee Lewis va viatjar a Memphis el 1956, va conèixer a Myra Gale Brown, la filla del seu cosí, el baixista JW Brown i d'alguna manera emparentada amb el cantant. Van tenir un romanç i el 12 de desembre de l'any següent es van casar a Mississippi, tot i que Lewis no s'havia divorciat encara de la seva segona esposa. Myra Brown només comptava 13 anys d'edat mentre que el seu marit tenia 22, raó per la qual van amagar el matrimoni (tot dos a la foto) . Algú va filtrar la notícia a la premsa britànica i es van llançar contra Jerry Lee Lewis creant-se un escàndol majúscul que va acabar amb la carrera de The Killer. És clar que ningú va informar que aquelles noces a tan primerenca edat i entre familiars llunyans era una pràctica habitual a Louisiana, d'on ells eren. Als Estats Units va ser marginat i va arribar fins a gravar sota pseudònim. El diumenge 22 d'abril de 1962 el fill de Jerry i Myra, Steve Allen Lewis, mor ofegat a la piscina, tenia 3 anys. Jerry Lee Lewis ho va interpretar com un càstig pel seu turbulent passat. Cinc dies després de l'enterrament fa una gira per el Regne Unit on aquesta vegada és molt ben rebut, però, des de la mort del seu fill la relació amb Myra va empitjorà i va augmentà la seva dependència de les pastilles i l'alcohol. Jerry Lee Lewis mai va tornar a ser el mateix.
Jerry Lee Lewis i la seva desenfrenada forma de tocar.

Little Richard – Long tall Sally

Little Richard va ser "La Reina del Rock and Roll", no heu llegit malament ni jo m'he equivocat, he dit "La Reina" i és que l'orientació sexual de Little Richard, junt a els seus xous bastant extrafolaris i cridaners, va fer que se li digués així i que finalment li passes factura. El cantant, pianista i compositor de color Little Richard, es diu en realitat Richard Wayne Penniman i va néixer a Macon, Geòrgia, el 5 de desembre de 1932. En moltes ocasions ha dit que es considerava el veritable "arquitecte" del rock and roll, però que el color de la seva pell va fer que no fos nomenat el Rei, sent superat per Elvis, clar que el seu comportament tampoc el va ajudar massa, però es que ell no podia ser El Rei, era La Reina. "Tutti Fruti" i "Long Tall Sally" que escoltem ara són les seves cançons més emblemàtiques. Un bon dia Little Richard va començar a sentir la crida del Senyor del sobreàtic i va dir públicament "El Rock n Roll és malvat, perquè fa que prenguis drogues i les drogues et converteixen en homosexual". Això va ser després d’haver renunciat públicament a la seva pròpia homosexualitat, un fet que va ser atribut a les pressions del públic i al clima d'homofòbia existen en aquells moments entre la comunitat negra vers als gays. Les seves pròpies opinions religioses també van influir, per supossat. Little Richard va seguir en actiu, però ja no va ser el mateix. "Long tall Sally" va ser escrita per  Robert "Bumps" Blackwell, Enotris Johnson i el propi Little Richard, encara que originalment es va titular "The Thing". Va ser editada en single al març de l'any 1956 amb "Slippin 'and Slidin'" a la cara B. Es va gravar el 10 de febrer de 1956 als J & M Studios de Nova Orleáns propietat de Cosimo Matassa i ubicat a la cantonada dels carrers Rampart i Dumaine. "Long Tall Sally" va ser versionada per The Beatles i la cançó va formar part del seu repertori en viu des de 1957 fins al seu últim concert a San Francisco l'any 1966.

Chuck Berry – Sweet little sixteen 1958

Willie Dixon va explicar un dia que Chuck Berry (Saint Louis, Missouri, 18 d'octubre de 1926) del qual podem dir que va ser el veritable creador del gènere, a la seva manera, era molt racista. En els anys cinquanta, en plena cresta de la seva popularitat, amb un cadillac i cent mil dòlars en el banc, Chuck Berry menjava entrepans i dormia al cotxe perquè no volia donar-hi a guanyar ni un cèntim als blancs, propietaris de restaurants i hotels. No obstant això a Chuck Berry li agradaven les noies blanques i molt joves. Precisament allà va estar la clau que va enfonsar la seva carrera. Al desembre de 1959, Berry va tenir problemes legals després que contractés a una menor d'edat, que va conèixer a Mèxic, per treballar al Club Bandstand que era de la seva propietat, a Saint Louis. Van arrestar a la noia acusada de prostitució i a Chuck Berry de tràfic de menors per a propòsits sexuals. Als Estats Units passar a una menor en el cotxe d'un Estat a un altre és delicte federal. Chuck Berry va ser condemnat a pagar una multa de 5.000 dòlars i cinc anys de presó. Va sortir l'any 1963, però el beat ja estava arribant als Estats Units. Chuck Berry interpretava inicialment country i va tenir molts problemes quan arribava a un local per actuar i els propietaris s'adonaven que havien contractat un cantant i guitarra... negre. Quan Chuck Berry va fitxar per al segell Chess Records va començar el seu ascens. Aquesta cançó es va publicar en single el gener de 1958 i va aconseguir la segona posició en les llistes sent el tema de Chuck Berry que més alt va pujar. La cançó tracta sobre una noia a la qual li encanta el rock and roll i quan compleix setze anys demana com a regal als seus pares que la deixin anar a un concert. Va tenir els seus problemes ja que el grup The Beach Boys van plagiar-la canviant-li la lletra i titulant-la "Surfin 'USA", Chuck Berry en contra dels consells de Leonard Chess que li deia que ell era negre i cap jutge fallaria a favor seu contra un Brian Wilson que era blanc, va demandar a The Beach Boys, però i cosa molt curiosa, la sentència va ser favorable al cantant i guitarra de color, tot i que encara avui dia en molts discos el "Surfin' USA" segueix constant com composada per Brian Wilson.

Danny & The Juniors – Let’s go to the hop 1957

Danny & The Juniors eren un quartet de doo-wop creat a Philadelphia i integrat per Danny Rapp, Dave White, Frank Maffei i Joe Terranova que eren blancs. Es van formar l'any 1955 i avui en dia se'ls recorda bàsicament per aquest tema que us porto ara a Un Toc de Rock "At the Hop", també titulat "Let 's go to the hop", publicats l'any 1957. La cançó “Anem a donar el salt” va ser escrita per Arthur Singer, John Medora i Dave White per Danny & The Juniors i el single amb el tema "Sometimes (When I'ma All Alone)" a la cara B, va aconseguir el primer lloc del Billboard el 6 de gener de 1958, a les llistes de R & B. El tema va ser versionat l'any 1969 pel grup Sha Na Na que la van tocar al Festival de Woostock i l'any 1973 i dins de la banda sonora del film "American Graffitti" per Flash Cadillac & The Continental Kids. Danny Rapp, el líder del grup, va ser trobat mort a l'habitació d'un hotel a Arizona, el 5 d'abril de 1983, aparentment s'havia suïcidat. Va néixer el 9 de maig de 1941 a Philadelphia. Amb la incorporació de Bobby Maffei, germà de Frank, el grup va seguir endavant.

Fats Domino – Blueberry Hill 1956

Mai li van perdonar a Fats Domino que fos el primer cantant de color que va aconseguir un Disc d'Or als Estats Units, de fet no sols en va obtenir un, va aconseguir 21 Discos d'Or. El seu caràcter afable i simpaticón i el seu aspectebonachón el van salvar de la caça de bruixes contra el R & R, però durant un temps es va mantenir allunyat dels grans circuits, encara que mai va deixar d'actuar. Al llarg de la seva carrera Fats Domino ha venut més de 110 milions de discos, excepte Elvis, cap cantant de rock and roll de la seva època ha venut tant. Fats Domino es deia en realitat Antoine Dominique Domino i va néixa a Nova Orleans, Louisiana, el 26 de febrer de 1928. Residia amb la seva dona en aquesta ciutat quan la va assolar l'Huracà Katrina, ella es trobava en precari estat de salut, el que feia difícil l'evacuació i Fats Domino va decidir quedar-se a casa amb la seva dona. Quan el seu manager Al Embry, l'1 de setembre va perdre el contacte amb ell, s’el va donar per mort. Aquest mateix dia, la CNN treia la notícia que havia estat rescatat en helicòpter pel servei de guardacostes. La seva filla, la cantant de gospel Karen Domino White, l'identificava per una imatge mostrada a la CNN. La família Domino havia estat traslladada a un refugi de Baton Rouge. El Washington Post va publicar que divendres, 2 de setembre, la família Domino estaven perfectament, van tornar al seu habitatge el 15 d'octubre. És clar que es van trobar que els xoriços havien passat per la seva llar, la casa de Fats Domino va ser saquejada durant la seva absència forçosa i dels seus 21 discos d'or, només quedaven tres. Bé, almenys van tenir un detall perquè podien haver-se'ls endut tots. Aquesta cançó que va gravar l'any 1956, va ser un dels seus grans èxits, encara que havia estat composada l'any 1940 per Larry Estoc i Al Lewis i els primers que la van gravar van ser Sammy Kaye Orchestra comptant amb el cantant Tommy Ryan.

The Louisianna Gator Boys – How blue can you get 1998

“Com puc obtenir blues?” podría ser una bona pregunta i ens la fan The Louisiana Gator Boys. Dins de la banda sonora del film "Blue Brothers 2000" trobàvem un parell de temes a càrrec d'aquesta formació fictícia The Louisiana Gator Boys, una macrobanda de blues que no existeix. Aquest és un d'ells titulat "El blues que es pot aconseguir", però la pregunta és: Qui són The Louisiana Gator Boys? Doncs us ho diré si esteu asseguts. En aquest grup, la Superbanda del Blues, creada per a l'ocasió, és ha dir la pel·lícula remake de l'antiga, es trobaven BB King con a líder del grup, Eric Clapton, Jimmie Vaughan, Clarence Clemons, Billy Preston, Grover Washington Jr, Steve Winwood, Paul Shaffer, Charlie Musselwhite, Isaac Hayes, Lou Rawls, Gary US Bonds, Travis Tritt, Koko Taylor, Dr John i Bo Diddley amb la seva inconfusible guitarra quadrada, al costat dels Blues Brothers amb Dan Aykroyd, Joe Moore i John Goodman. Què, banda de luxe, no? Sonant avui a Un Toc de Rock, des de les sintonies de la xarxa de emisores de la Federació de Mitjans de Comunicació Locals de Catalunya i totes aquelles que emeten el programa perque disfruteu de valen amb tota aquesta reunió de mestres. Les fotografies son de la pel·lícula.
Actuació dels The Louisiana Gator Boys a la pel·lícula "Blue Brothers 2000"

The Peddlers – Little red rooster 1969

El tema que us he seleccionat per escoltar ara a Un Toc de Rock, es trobava en el quart LP del grup britànic The Peddlers que es va titular "Birthday", un disc magnífic i sense desperdici que va arribar el lloc 16 en el rànquing de vendes al Regne Unit i que a Espanya va editar el segell CBS. The Peddlers l’hi integraven Trevor Morais (batería), Tab Martin (baix) i Roy Phillips (veu i órgan). Ells eren de la ciutat de Manchester i el grup es va crear l'any 1964, es van mantindre en actiu fins a mitjans dels 70. Es trobaven a cavall entre el jazz, el R&B i el rock. Es tractave d’un grup molt interessant que es recolzaven sobretot en el treball de l'organista que básicament portave el pes de les cançons. La cançó es tracta d’un clàssic del blues escrit pel genial baixista de color Willie Dixon i que la va gravar inicialment Howlin' Wolf per al segell Ches Records. També la van gravar Sam Cooke, els Rolling Stones i molts altres.

Electric Light Orchestra – Rock and Roll is King 1983

Des d'un àlbum que es va titular "Secret Messages", editat al juny de l'any 1983, ells ens asseguren que el rock and roll és el rei, són la ELO, la Electric Light Orchestra. Un grup britànic que es va crear a Birmigham l’any 1970 i que estava liderada inicialment per Ron Wood i Jeff Lynne. Amb aquesta bona banda anglesa va passar una cosa curiosa. Es van convertir en una de les bandes amb més vendes en la indústria de la música. De 1972 a 1986, la ELO va treure sis singles d'èxit en el Regne Unit i vint als Estats Units. Però tot i que tots es van col·locar dins del Top 40, consten en la història de Billboard per no haver aconseguit mai un número 1. No obstant això la ELO ha venut més de 100 milions de discos. Ha partir del seu segon LP, Ron Wood que venia dels The Move, va abandonar el grup deixant el lideratge al cantant i guitarra Jeff Lynne. Aquest tema es va publicar en single al juny de 1983 arribant al lloc 19 en el Billboard. En aquesta gravació el grup l'integren Jeff Lynne (veu, guitarra, sintetitzadors, baix, piano i percussió), juntament amb Bev Bevan (bateria i percussió), Richard Tandy (sintetitzadors, piano, harmònica i Oberheim DMX), Kelly Groucutt (baix i cors) i Dave Morgan (cors), sense oblidar a Mik Kaminski que toca el violí en aquest tema. Aquest LP es va reeditar en versió CD el 12 de juny de 2001.


The Doors – Roadhouse blues 1970

"Roadhouse blues" és la cançó més important dins del millor disc de The Doors, "Morrison Hotel", editat al febrer de 1970 i cinquè disc del grup. Però aquest àlbum dels nord-americans liderats per Jim Morrison, té la seva història, almenys la portada. Us ho explicaré. El Morrison Hotel on està presa la fotografia de la portada de l'àlbum, existeix realment. Es troba situat al 1246, South Hope, a Los Angeles. Quan el fotògraf Henry Diltz que va realitzar les sessions fotogràfiques per al disc, va demanar permís a l'amo de l'hotel per retratar a The Doors enfront del seu edifici per a la portada de "Morrison Hotel", el propietari del mateix es va negar rotundament. Però el grup va passar de tot, van ignorar els requeriments del propietari de l'hotel i es va fer la foto de tota manera. Això va succeir l'any 1969 i llogar una habitació costava dos dòlars i mig, com podreu veure a la protada del disc. Després de la publicació del disc els preus van pujar substancialment. The Doors eran la banda liderada per Jim Morrison i Ray Manzarek, al costat de John Densmore i Robby Krieger, es van crear a Los Angeles, l’any 1965 i la polèmica sempre va envoltar les actuacions de Jim Morrison, un poeta passat de rosca i que va abusar de les drogues fins que el van portar a la mort. Va néixer a Florida, el 8 de desembre de 1943, va morir a París, França, un 3 de juliol de 1971, el seu nom complet era James Douglas Morrison Clarke. Hi ha dubtes sobre les causes de la seva mort, fins i tot es diu que Jim Morrison no va morir. L'historia parla de que va ser trobat a la banyera per la seva companya Pamela Courson. No hi va haver autòpsia, però es va declarar que Jim Morrison va morir per una aturada cardíaca, segons l'acta de defunció. Hi ha fonts que posen en dubte la versió oficial ja que les circumstàncies van ser una mica estranyes. També es va dir que el pare de Jim Morrison va treure el cos del seu fill del cementiri per dur-lo als Estats Units, però fonts del Cementiri parisienc Père Lachaise asseguren que ningú pot andur-se un cos del cementiri sense que l'administració ho sàpiga. Una de les raóns dels que posen en dubte la seva mort es que les targetes de crèdit i passaports de Jim Morrison encara segueixen vigents. Poc temps abans de morir ell així ho va especificar en el seu testament. Els únics que van veure el cos de Jim Morrison van ser la seva núvia i un metge que ja no exercia (el que fa pensar en un posible suborn). Altres versions diuen que Jim Morrison va morir d'una sobredosi d'heroïna (tot i que el preferia les drogues alucinògenes) en els lavabos del parisenc Rock'n'Roll Circus i posteriorment va ser traslladat a casa seva. La veritat és que la seva tomba és un lloc de peregrinació encara avui en dia. Després de la mort de Jim Morrison, Ray Manzarek va mantenir el grup en marxa i va cometre, al meu modest parer, un greu error. Va voler cantar i havia d'haver convertit a The Doors en una banda instrumental. Això hagués avivat el mite. Després de publicar dos LP's The Doors es van desfer, era l’any1973.

Frankie Lymon & The Teenagers – Why  do fools fall in love 1956

Amb només 25 anys, el cantant de color Frankie Lymon va ser trobat mort al bany de casa de la seva àvia, la mort va ser conseqüència d'una sobredosi d'heroïna. La vida d'aquest jove estrella del doo wop i aquell incipient rock and roll, va inspirar la pel·lícula "Why Do Fools Fall In Love?" que es va rodar l’any 1998 i va prendre el títol d'aquesta cançó que escoltem avui a Un Toc de Rock "Per què els ximplets s'enamoren?". Frankie Lymon & The Teenagers estan considerats com els precursors del soul i el funky i els antecessors del so Phil Spector. Franklin Joseph Lymon va néixer el 30 de setembre de 1942 a Harlem (Nova York) i va morir el 27 de febrer de 1968. Va començar sent un nen i quan va gravar aquest tema, el primer disc que van publicar i el gran hit en la carrera de Frankie Lymon & The Teenagers, ell només tenia 14 anys. Als 12 anys, Frankie, va escoltar a un grup local de doo-wop, anomenat Couple DeVilles, en un xou escolar de talents. Es van fer amics i es va incorporar a la banda que van canviar de nom, passant a ser The Ermines and The Premiers i finalment Frankie Lymon & The Teenagers. Frankie (a la foto) va començar la seva carrera en solitari l’any 1957, després d'haver realitzat el grup una gira per Europa. És clar que després, tant ell com el grup que van seguir com The Teenagers, van passar amb escàs èxit. Frankie Lymon va ser addicte a l'heroïna des dels 15 anys, va quedar atrapat per les drogues i l'alcohol i la causa de tot va ser el canvi que es va produir en la seva veu, de nen a adult. És clar que una part del seu fracàs va estar ocasionat per una aparició en televisió. El 19 de Juliol de 1957, al programa en directe The Big Beat d'Alan Freed al ABC Chanel, Lymon, durant l'actuació va començar a ballar amb una noia blanca del públic agafant-la bé, amb el seu consentiment, és clar. Allò d’un negre i una blanca va suposar un veritable escàndol, sobretot entre els propietaris de la cadena que eran surenys. El programa The Big Beat d'Alan Freed ser cancel·lat. El major èxit de Frankie Lymon com a solista va ser una versió del tema "Little Bitty Pretty One", de Thurston Harris que va aconseguir el lloc número 58 a la llista pop del Billboard l’any 1960.

Elvis Presley – Mama liked the roses 1970

Si en alguna cosa coincideixen els intèrprets de rock and roll de totes les èpoques és en el fet de que Elvis Presley va ser la major influència en tots els músics que es dediquen o es dedicaven al rock'n'roll. En algunes emissores de televisió es va prohibir filmar-lo de cintura cap avall en considerar que els seus moviments cantant i ballant arribaven a resultar obscens i provocadors. És cert que Elvis Aaron Presley era blanc, però cantava i es movia com un negre i allò escandalitzava a les sofertes mares de les adolescents. Per sort per al Rei, comptava amb el Coronel Parker, el cervell a l'ombra i l'autèntic artífex del triomf d'Elvis Presley. Si el cantant era una fàbrica de fer diners, el Coronel Parker era la màquina d'embalar els bitllets. Elvis podia haver-se salvat de la mili tranquil·lament i sense problemes, però el Coronel el va obligar a incorporar-se a files i va fer d'això tot un espectacle, tot un circ mediàtic, fins i tot el moment en què se li va rapà el cabell va ser immortalitzat per les càmeres. Elvis es va posar l'uniforme i va carregar el petate marxant-se a fer el soldat. Però el Coronel no es va conformar amb això. Per descomptat el Coronel va aconseguir que la mili la fes a Alemanya. Al estar un any fora del país, Elvis Presley estava exempt de pagar impostos a Hisenda pels seus ingressos, però el Coronel va forçar al Rei i aquest va abonar religiosament uns impostos que podia haver-se estalviat i a més a més va donar el seu sou militar a obres de beneficència, però com tot això es va realitzar amb càmeres i a bombo i platillo, tot Amèrica va saber com era de bo i admirable ciudadadà l’Elvis Presley. Amb el seu casament amb Priscila va passar de ser un noi dolent del rock and roll a un americà exemplar. Elvis Aaron Presley, el Rei, va néixer a Tupelo, Mississippi, el 8 de gener de 1935, va morir a la seva mansió de Graceland, a Memphis, Tennessee el 16 d'agost de 1977, va ser reconegut com el Rei del Rock. Durant la seva carrera, Elvis va protagonitzar 31 pel·lícules, gairebé totes elles musicals, va gravar un total de 150 àlbums i va obtenir 14 nominacions als Grammy. Elvis Presley és l'artista mort que més discos ha venut i la seva discogràfica va manifestar que ha superat els 1.000 milions de discos venuts des de 1980. Una de les cançons on Elvis Presley se'ns mostra més negre és en aquest tema que escoltem ara a Un Toc de Rock, “A la mare li agradava les roses” que va ser la cara B d'un single amb "The Wonder of You" com a cançó estrella. Es va publicar el 20 d'abril de 1970 i va aconseguir el lloc nou en les llistes de pop del Billboard, sent disc d'or als Estats Units.  Les dues cançons es van incloure al LP "On stage: February 1970" que va ser editat el 23 de juny de 1970 i va arrivar al lloc 13. Tot i que els "crítics experts" havien dit que Elvis estava cremat. La cançó va ser escrita per Johnny Christopher, guitarrista i compositor que va guanyar un Grammy en l'apartat composició pel tema "Always On My Mind".

The Hep Stars – A flowers in my garden 1968

The Hep Stars van ser una banda sueca que es va crear l'any 1963 i van debutar amb el single "Kana Kapila" el 1964. La veritat es que no se que fan aquí, amb un programa en el que parlem de rock and roll, però els escoltarem ja que us ho vaig prometre. El teclista del grup era Hans Östlund que quan els va deixar va ser reemplaçat per Benny Andersson que més tard seria un dels components del mític grup Abba. The Hep Stars eren Svenne Hedlund, líder de la banda i marit de la cantant nord-americana de color Charlotte "Lotte" Walker que ocasionalment va col·laborar amb el grup, com es el cas d'aquesta peça, al costat de Benny Andersson, Janne Frisk, Christer Pettersson i Lello Hegland. A Espanya The Hep Stars, aquesta bona banda sueca que va estar en actiu fins finalitzada la dècada dels 60, amb prou feines van sonar, jo els vaig descobrir en un recopilatori de grans èxits del segell Exit Records que van ser els distribuïdors dels seus enregistraments al país i que tenien la seu social a Barcelona, al carrer Roselló, amb aquesta cançó que es va publicar com a cara B d'un single, l’any 1968, en què la cara A estava ocupada per "Holiday For Clowns", si be també es va editar un altre amb "Let it be me" en el seu lloc, per cert que aquest tema l'escoltarem un altre dia perque es molt bo, paraula de Mario Prades. En total The Hep Stars van arrivar a gravar 8 LP's d'estudi, dos recopilatoris i 23 singles, però són uns grans oblidats dels seixanta que recordem avui a Un Toc de Rock.

Harry Nilsson – Without you 1971

Curiosament en la carrera del cantant i compositor, Harry Nilsson Edward III (15 de juny de 1941, Brooklyn, Nova York - 15 de gener de 1994, Agoura Hills, Califòrnia) el seu gran hit "Without You" que escpñtarem ara per tancar Un Toc de Rock no era una cançó seva, va ser compossada per Peter Ham, component del grup britànic Badfinger que la van gravar abans que ell. Un altre dels èxits de Nilsson va ser "Everybody's Talkin'", que es va incloure a la banda sonora de "Cowboy de mitjanit". Us explicaré una curiositat sobre Harry Nilsson. Harry era propietari de l'apartament de Nova York on van morir Cass Elliot que havia sigut component del grup The Mamas and The Papas, el 29 de juliol de 1974 i en ell també va morir Keith Moon, batería de The Who, el 7 de setembre de 1978. Després d'aquests dos fets luctuosos, soposso que Nilsson va creuar els dits i diet alló de “Ju Ju” i va vendre el apartament a Pete Townshend, guitarra de The Who. Aquesta canço va ser inclosa a l’album “Nilsson Schmilsson” de 1971 i el single va ser número 1 del Billboard durant quatre setmanes, des del 13 de febrer al 11 de març de 1972. El piano el toca Gary Wright, componen del grup britànic Spooky Tooth. Nilsson la va interpretar molt poques vegades en públic degut entre altres coses, a la tesitura tan alta de la veu i es diu que va fer trampes quan la va gravar i l’hi van pugar el to de veu. Une de les poque vegades que la va cantar, va ser a un concert amb Ringo Starr i el seu grup All-Starr Band al Caesar's Palace de Las Vegas en setembre de 1992. Es clar que les noies del grup vocal d’acompanyament pujaven amb les seves veus fins on fes falta i tapaven tots els errors.

La frase de hoy la dijo el cantautor José Antonio Julio Onésimo Sánchez Ferlosio, conegut artísticament com Chicho Sánchez Ferlosio (Madrid, 8 de abril de 1940 - Madrid, 1 de julio de 2003) que va manifestar


Les idees són per als homes i no els
 homes per a les idees

Ara tanco Un Toc de Rock per avui, tocaré el dos, si bé abans us deixaré amb companyia de la xarxa de emissores de la Federació de Mitjans de Comunicació Locals de Catalunya i totes aquelles que emeten el programa.

Apa! Ens veiem pel món.

Mario Prades

No hay comentarios:

Publicar un comentario