El Blog de Mario Prades

Posa't en contacte amb mi mitjançant el correo electrònic: tocderock@hotmail.com

lunes, 27 de marzo de 2017

Un Toc de Rock 11-51


Avui us he seleccionat, per escoltar a la banda sonora d'Un Toc de Rock, alguns temes extrets dels nous treballs de La Guardia, Lori Meyers i Nacha Pop, al costat de cançons que formen part de la Història Musical dels últims cent anys i tindrem a Armando y el Expreso de Bohemia, Asfalto, Zapatón, Ilegales, Umpah-Pah, Tony Ronald, Whiskyn’s, Hamartigenia, Tomeu Penya i Triana. Amb ells farem el nostre viatge als records que us arriba dues vegades per setmana des de totes les emissores per les que ens escolteu o via internet, si us el descarregeu del blog, el facebook de Montse Aliaga o les webs d’aquelles emissores que ho permeten. Jo sóc Mario Prades i ara obriré la barraqueta un altre vegada, no sense dir-vos abans que sou.

Benvinguts a Un Toc de Rock

La Guardia – El último en llorar  2017

El passat 10 de febrer d'aquest any, La Guàrdia han tret un nou treball discogràfic, un àlbum titulat genèricament "Por la cara" i del que us he extret aquest tema que escoltarem ara a Un Toc de Rock per començar el programa d'avui. És el quinzè disc de la Guàrdia, ha estat produït per Fran Gude i s'ha gravat als madrilenys Keppler Studios. Actualment de la banda granadina ja només queda Manuel Espanya dels seus components originals i estan realitzant una sèrie de concerts de presentació de l'àlbum que van començar el 14 de gener al Poliesportiu de Cantalejo, a Segòvia i finalitzaran, en principi, el 18 d'agost a Calatayud. Van debutar l’any 1983 com La Guardia del Cardenal Richelieu. Dos anys més tard, al 1985 La Guardia guanyen el Ier certamen de pop rock Villablanca a Fuengirola i aixó els va valer per gravar el seu primer disc "En noches como esta", però va ser "Vámonos", l'àlbum que els va obrir les portes del mercat espanyol. L’any 1990 s'edita "Cuando brille el sol" que els va consolidar. La Guardia es va separar a principis del 97 després d'haver venut més d'un milió de discos. La Guardia eren inicialment Manuel España guitarra i veu, al costat de Joaquin Almendros a la guitarra, Emilio Muñoz enfront de la bateria i Juan Enrique Moreno a qui coneixien com "Conejo" al baix. Aquest últim va morir el 19 de desembre de 1994. Molta responsabilidad del seu èxit el va tindre Tibu que era el seu manager, veterà músic que havie tocat amb gent com Miguel Ríos i la Mondragón i els va saber llançar. La Guardia va reprendre de nou la carretera i l'any 2009 amb el disc "Tumbado al borde de la Luna". Per cert, la primera vegada que La Guardia va actuà a la provincia de Tarragona ho va fer al Morell, a una festa aniversari de Ràdio El Morell i jo vaig fer la producció del concert. Els teloners van ser els cambrilencs Seis Disparos que eren un dels grups que jo portava.

Zapatón – Crema de rock and roll 1977

Un dels històrics del rock espanyol dels seixanta és Tony Luz, un músic que va militar a Los Pekenikes pràcticament des dels seus inicis fins a principis dels setanta, els va deixar en el 71. Aviat va destacar com a compositor i bàsicament a principis de la dècada, es va dedicar a tasques de producció, però l'any 1976 va tornar pels seus furs i va crear una banda anomenada Zapatón amb la què es va dedicar a fer rock and roll. Van fitxar amb la el segell Hispavox i van publicar un sol àlbum titulat "Zapatón" al 1977, tot i que un any abans havian editat un single amb una mena de nadala "Feliz Navidad". Zapatón l'integraven Rafa Fortes (guitarra), Enrique Guerrero (baix i contrabaix), Antonio Martín-Caruana "Ñete" (bateria) i Tony Luz (veu i guitarra),  però val a dir que aquest tema que us he seleccionat per escoltar avui a Un Toc de Rock i que era una composició del propi Tony Luz, és instrumental. A l'àlbum també s'inclouen versions de rock clàssics, a més d'alguns temes de Los Pekenikes i un parell o tres de cançons escrites per Tony Luz, de nom complet Antonio Luz Payero, nascut l'any 1943. Sempre vinculat a Hispavox, va treballar com a dissenyador gràfic per al segell després de desfer-se Zapatón i va realitzar produccions fins que i prenent el nom del tema de The Beatles "Hey Bulldog" va fundar una bona banda de rock and roll, anomenada Bulldog que va estar en actiu de 1979 fins 1986, posteriormente crearía altres grups, entre ells El Purgatorio, La Brigada Senil, Perro Viejo i Los Silvertones. Tony també va produir un parell de discos de Los Rebeldes, un altre de Loquillo y Trogloditas, Los Hurones i més gent. Ñete per la seva part es va incorporar a Nacha Pop al que escoltarem ara.

Nacha Pop – Cerrado por dentro 2017

Un grup històric sorgit al Madrid de la movida van ser Nacha Pop que després de trenta anys sense gravar res de nou en estudi, el passat 17 de febrer han publicat un nou àlbum titulat genèricament “Efecto inmediato” del qual us he seleccionat aquest tema que obre el CD. Les dotze cançons que trobem han estat composadas per Nacho García Vega i s'ha inclòs la guitarra del recordat Antonio Vega a “Haz el favor", pel que sembla es tracta d'un tema que va deixar inacabat amb la seva mort, ell va ser l'autor de “La chica de ayer”, la cançó més important del pop espanyol dels vuitanta i que va compondre quan es trobava realitzant la mili a València, l'any 1977, encara que al disc també ha col·laborat en un altre dels temes Carlos Brooking, el baixista original de Nacha Pop. La producció ha estat a càrrec de Tony Carmona. Nacha Pop es van crear l'any 1978 quan es va desfer el grup Uhu Helicopter. Inicialment la banda la integraven Antonio Vega i el seu cosí Nacho García Vega a les guitarres i veu, al costat de Carlos Brooking al baix i Ñete enfront de la bateria que em sembla que ja va morir. En total Nacha Pop van gravar sis àlbums d'estudi i un en directe. Es van dissoldre deu anys més tard, encara que l’any 2007 Nacha Pop van tornar a reunir-se per una gira que va començar l’any 2007 i que veient el deteriorament físic d'Antonio Vega gairebé resultava patètica. Antonio Vega va néixer a Madrid  i va morir a Majadahonda, Madrid, un 12 de maig de 2009. Nacha Pop es van separar l'any 1988, després de dos concerts a la sala Jácara de Madrid en el curs dels quals es va gravar el disc en directe "80-88" que es va convertir en l'àlbum més venedor de la seva carrera. Després Nacho García Vega (a la foto), Carlos Brooking i el baixista i productor Fernando Illán, van crear el grup Rico, que va gravar tres discos abans de la seva dissolució. Posteriorment Nacho va gravar en solitari, igual que el seu cosí Antonio Vega, considerat un dels millors lletristes del pop espanyol després de la transició.

Ilegales – El fantasma de la autopista 1988

Un dels millors discos de Ilegales, la banda liderada pel cantant i guitarra Jorge Martínez (Aviles, 1 de maig de 1955), és "Chicos pálidos para la máquina" que va publicar Hispavox l’any 1988 i del que us trec aquest tema ple de contingut parapsicologic i que ens parla d’aquella llegenda urbana sobre la noia que fa autostop i resulta ser un fantasma que desapareix del vehicle en marxa. Parlan de Ilegales, el 5 d'agost de1 1989 jo vaig organitzar un concert al camp de futbol de Salou. Cap de cartell eren Los Ilegales, al costat dels lleidatans Adhesivo, el grup de Barcelona Ipso Facto i els madrilenys La Coartada, sota el títul genéric “Rock en la Medianoche” ja que el concert començaria a les dotze de la nit. Aquell matí de dissabte, tot estava preparat al camp de futbol. No havia caigut ni una gota de pluja en tot el que portàvem d'estiu i a les dotze en punt del migdia, just quan els camions amb l'equip de so i llums estaven entrant en el camp de futbol, va començar a ploure. Caigueren mes de 150 litres de plutga per metre cuadrat en poc mes d’un hora i tot Salou es va inundar, com era habitual. Va caure, com va dir un amic argentí "Gotas como pingüinos". Els camions van quedar bloquejats pel fang amb les seves rodes empresonades. Fins i tot quan estava trucant per telèfon des de les oficines del camp, a la companyia asseguradora, un llamp va caure a la caseta i hem va afectàr a través del telèfon que es va cremar. Els aficionats es van quedar sense concert, però l'empresari no va perdre res ja que tot estava assegurat i ben assegurat i en els salons de l'Hotel Caspel, a Salou, Ilegales, La Coartada, Adhesivo i Ipso Facto (Els dos últims grups eren de la meva escuderia) es van muntar un improvisat concert acústic que va durar fins que els hostes de l'hotel van començar a queixar-se per el soroll. Com és la gent! Total… Qui dorm a les cuatre de la matinada a Salou? Bromes a part, perdoneu les molesties. La veritat es que he organitzat diversos concerts amb Ilegales, recordo un de molt gratificant a la Discoteca Torn de L'Hospitalet de l'Infant.

Umpah-Pah – Migranya 1992

Sota producció del recordat Marc Grau, a l'any 1992 els Umpah-Pah, la banda gironina liderada per Adrià Punti (Salt, 13 de juny de 1963), va publicar el seu segon LP, titulat genèricament "Bamboo Avenue", títol en clara referència al carrer principal de Kingston, la capital de Jamaica.y que va ser una de les seves millors produccions discogràfiques, encara que no va arribar a les xifres de venda obtingudes amb el seu primer disc "Raons de pes" que s'havia publicat un any abans. D'ell us he extret aquest tema que escoltem ara i que va ser un dels singles que es van editar. Umpah-Pah es van crear l'any 1989 i es van separar al 96 Al costat de Adrià Puntí (veu, lletra i harmònica) que ara es fa dir Josep Puntí que de fet és el seu veritable nom, trobàvem a Jordi Gimbernat (guitarra), Pau Marquès (guitarra), Joan Solà Morales (baix), Francesc Terrades (teclats) i Marc Marquès (bateria). En total els Umpah-Pah van treure cinc discos, els tres primers cantats en català i dos en castellà, La banda va prendre el seu nom del còmic "Uumpah-pah li Peau-Rouge" (Umpah-pah el pell vermella), una obra d'Albert Uderzo i René Goscinny. L'any 1994 deixen el segell Salseta Discos i signen contracte amb la multinacional Ariola, publicant simultàniament un doble disc cantat un en català i l'altre en castellà i que es van titular respectivament "Bordell" i "Triquiñuelas al óleo". Encara que no van respondre com s'esperava, pel que fa a vendes, Umpah-Pah van rebre el premi Ondas al grup revelació, per el seu llançament a Espanya. Encara publicarien un altre àlbum, també en castellà i el grup que patia tensions internes, es desfà a l'octubre de 1996. Adrià Puntí es va llançar en solitari amb una carrera molt irregular, encara que interessant i em sembla recordar que va tenir problemes mentals que el van portar a ser ingressat en un centre del que el deixaven sortir per fer concerts, encara que no sempre anava a complir els seus compromisos, segons bufava el vent anava o no i contractar-lo representava una mena de tómbola. No sé actualment quina és la seva situació, crec que s'ha centrat en la seva carrera musical, però recordo que a finals dels noranta de tant en tant apareixia pel Vela Vela, un pub musical de Reus, crec que tenia una novieta a la ciutat.

Lori Meyers – Evolución 2017

Un altre grup que ha publicat nou disc fa poc ha estat Lori Meyers que han tret “En la espiral” també el passat 17 de febrer, però el 15 de desembre del 2016 i com a avançament de l'àlbum, van treure aquest tema que avui compartirem a Un Toc de Rock. “En la espiral” ha estat el sisè disc editat per Lori Meyers i s'ha gravat a la Casamurada, a Tarragona, comptant amb el productor Ricky Falkner, encara que les mescles s'han realitzat entre Londres i Mèxic. Han comptat en dos dels talls amb la col·laboració d'Antonio Arias, encara que no en aquest. El 16 de març Lori Meyers van iniciar a la Industrial Copera de Granada la gira de presentació del nou àlbum que en principi es tancarà també a Granada, el 23 de setembre, en el marc del Granada Sound Festival. En total i de moment, seran 16 concerts per terres espanyoles. La banda d'indie pop Lori Meyers es van crear a Loja, a Granada, el 1998 i van adoptar aquest nom per la cançó "Lori Meyers" del grup de punk nord-americà NOFX. Inicialment eren Antonio López "Noni", Alejandro Méndez, Julián Méndez i Alfredo Núñez, però en el grup han hagut noves incorporacions i actualment integren Lori Meyers Antonio López (cantant i guitarra), Alejandro Méndez (cantant i guitarra), Alfredo Núñez (bateria ), Miguel López (baix i cors), JJ Machuca (teclats) i Miguel Martín (guitarra i teclats). Van debutar discogràficament amb “Viaje de estudios” que es va publicar l'any 2004 i va ser reeditat al 2010.

Tony Ronald – Cherokee people (Indian reservation) 1996

Tony Ronald va fer aquesta bona versió de la cançó escrita en els anys 50 i de la qual es diu va gravar un indi cherokee del qual no tinc constància, però el triomf li va arribar a la cançó quan la va gravar l'any 1968 el britànic Don Fardon i al 1971 va triomfar a nivell mundial en la interpretació del grup nord-americà Paul Revere & The Raiders. Tony Ronald la va incloure en un CD editat l’any 1996 i titulat "Síntesis vol. 2" que s'obria amb el "Indian reservation". L'holandès Tony Ronald va començar a principis dels seixanta, va gravar en solitari, va crear el Kroner’s Dúo amb el basc José Luis Bolívar, més tard Tony & Charlie i finalment es va llençar ja definitivament en solitario, si bé abans va crear Tony Ronald y sus Kroner's i pels Kroner's van passar gent de la talla de Max Sunyer, José Más "Kitflus", Francis Rabassa, Jordi Colomer, Primitivo Sancho, Àngel Riba, Frank Mercader, Santi Picó i altres. Hi ha dues etapes molt diferenciades en la carrera de Tony Ronald i que no puc deixar d'esmentar. L'abans i el després de "Help", és a dir els seixanta i tota la l'etapa posterior. Jo em quedo amb la primera perquè crec de tot cor que a partir del "Help", amb tot i les seves xifres de vendes, les horterades han estat contínues. Al blog os poso una foto de Tony Ronald fen el soldat. Per cert, Tony va gravar un single en català amb les cançons "Estem vivint" i "Cada dia". També va gravar nadales. El seu veritable nom és Siegfried Andre Den Boer Kramer, va néixer a Holanda l’any 1941, però és va vindre cap a Catalunya i va triomfar a Espanya. Tony Ronald, productor, compositor, guitarra i cantant ens va deixar el 3 de març del 2013, tenia 72 anys d'edat i pràcticament tota la seva vida podem dir que la va passar aquí al país ja que va arribar amb els vint anys tot just complerts, recent acabada la mili i es va establir a Catalunya. Va ser un dels grans cantants de pop en els 70. Per cert que Tony Ronald i Georgie Dann, van ser els primers que van portar Go-Go's ballant al escenari.

Whiskyn’s – El meu amic 2004

Des del àlbum "On" que Whiskyn's van publicar l'any 2004 ara us he seleccionat per escoltar a Un Toc de Rock aquest tema en el qual els reusencs Whiskyn’s ens parlen de l'amistat i en el que reconeixen que tenen un bon amic, però que el cuiden poc i això no està bé. És clar que al final Joan Masdeu ens aclareix que aquell "bon amic" és ell mateix. Els Whiskyn’s surgeigen a Reus, la capital del Baix Camp i estaben liderats per el cantant i guitarra Joan Masdéu que també és actor. Inicialment es van fe dir Whisky’n’Cullons un nom trasgresor, però finalment i a partir del seu segon o pot ser el tercer àlbum ja van retallar el seu nom sols a Whiskyn’s i van començar veritablement a funcionar a nivell vendes i concerts. Quan jo els vaig coneixer ancara es deien Terrado 25 i s'havien autoeditat un cassette que tinc a la meva discoteca, tot un incunable. Joan Masdeu era veí meu en el barri del Carrilet, a Reus, un vivia al carrer Tetuan i l'altre al carrer Canal. Whiskyn’s van començar l'any 1989 i després de la disol•lució del grup Terrado 25, ja a l'any 1992, va surgir Whisky’n’Cullons. Inicialmente eran Joan Masdéu, Manuel Lucio, Gerard Roca i Nando Oterino i alguns d'ells venien també del grup Duca-2 i altres de ZZ Pop, però per la banda han passat uns quans músics al larg dels anys, entre ells Xavier Llorach, José Luis Sánchez, Cesc Solé i Toni Díaz. Joan Masdeu ja porta publicats un parrel d’àlbums en solitari des de que els Whiskyn’s es van desfer. Per cert, la presentació de l'àlbum "Lila" es va fer a Reus, a la sala Philadelphia i jo vaig fer la producció del concert.

Armando y el Expreso de Bohemia – El tren de la bruja 1998

Escoltarem avui a Un Toc de Rock aquesta cançó que ens parla de la fi de la innocència adherent a l'infància i la joventut, com creixem i ens fem adults relegant al racó més recòndit del rebost dels nostres records, aquella innocència que ens envoltava, prenent com a emblema aquell "Tren de la bruixa" que trobàvem pràcticament en totes les fires ambulants de la nostra adolescència, quan vam descobrir l'escuma d'afaitar, la música de "Greese" pretenent ser John Travolta i elles Olivia Newton-John, aquells primers cigars prohibits... Avui hem deixat de jugar i darrere de la realitat hem perdut "El tren de la bruja". Ens hem tirat a la plaça i hem deixat de muntar en aquell tren i per descomptat ara ja no guanyarem cap volta de franc. La cançó us l'he extret d'un CD d'Armando y El Expreso de Bohemia titulat "Falso rayito de luna" que es va editar l’any 1998. La banda està liderada per Armando Soria, un home nascut a Pamplona i establert a Barcelona des de fa més de trenta anys. Van començar l'any 1995 anomenant-se només Expreso de Bohèmia, van treure un o dos discos brillant amb llum pròpia el tema "Aluminosis en el corazón" que es va incloure en el "Fórmula magistral", una cançó que precisament va ser regravada i recuperada en aquest CD. En aquest enregistrament Armando y el Expreso de Bohemia són, a més de Armando Soria (veu), Edurne Ramirez (cors), Jaime de Burgos (teclats i piano), Marco Quintilla (guitarras), Salvador Suau (bateria), Cinto Bonell (baix), Pep Poblet (saxos), Kiko Serrano (órgan), Pepe Fardaña (guitarra espanyola), Álex Ambar (palmas), Jordi Ribas (gralla), Didac Ruíz (percusions) i penso que em deixo algun. Els cors en aquest tema els fan les cinc noies del grup The Capsa’s Teenagers.

Asfalto – Rocinante 1987

Tornaran els Asfalto a Un Toc de Rock. Al llarg de la història de la música s'han fet grans cançons que ens parlen de la fi de la il·lusió, quan la realitat fa tristament que posem els peus a terra. Aquesta es un altre d’elles. La passada setmana us vaig parlar de Asfalto i els vem escoltar, ara sonaran de nou amb aquesta altre peça. Al costat dels Burning, crec que són les millors bandes del rock espanyol dels anys 70. La cançó que us he seleccionat és un cant a la desilusió, una crida d'atenció dient-nos que de vegades, els somnis no han de donar pas a la realitat. La cançó ens diu que Don Quixot va abandonar a Rocinante i després de vendre la seva llança es va comprar un tractor, mentres que Sancho Panza i Dulcinea van muntar una botiga de recanvis per al tractor. Es una bona lletra i una millor cançó que ens portan un dels grups histórics del rock espanyol de totes les époques… Asfalto. Van començar dien-se Tickets  fins l’any 1972, acompanyàn a Vainica Doble, i al igual que Burning, inicialment van gravar en anglès i van versionar a The Beatles. Aquí trobem a la formació més original d’Asfalto, els millors músics que van integrar el grup i això que van passar-hi de molt bons, però aquests són els ideals, la que va ser la millor formació d’Asfalto: Lele Laina, Julio Castejón (a la foto) que es l'unic que roman actualment al grup, José Luis Jiménez i Enrique Cajide. Aquest tema es va regrabar amb els mateixos músics que ho van fer la primera vegada i amb mitjans moderns per a la época, dins del LP "Asfalto 15 años de música", editat per conmerorar l’aniversari d’Asfalto l’any 1987 i que va editar el seu propi segell discogràfic Snif Records, del qual jo vaig ser, en aquella època, delegat de promoció i vendes per a Catalunya, però inicialmente s’havia inclos en el seu primer álbum “Asfalto”, de l’any 1978. Per cert, fa poques setmanes han tret un disc nou que es titula “Cronicas De Un Tiempo Raro” que van presentarar a Tarragona en un concert junt a Burning, El Drogas i el grupo tarragoní Maneras de Vivir, en un homenatge a Tony Urbano, va ser el 25 d’quest mes de març, en propers programes escoltarem alguna peça del nou àlbum.

Tomeu Penya – Plou 1987

El mallorquín Tomeu Penya i jo ens vam conèixer quan jo era soci de l'empresa Èxit Produccions Artístiques, al despatx que teníem al carrer Llovera de Reus. Tomeu Penya actuava al Parc de Sant Jordi aquella nit i li vaig fer una entrevista per al Diari de Tarragona. Quan vam parlar de les seves cançons li vaig comentar que la que a mi més m'agradava de las que havia tret fins llavors, era "Plou" i aquella nit me la va dedicar quan la va tocar en el curs del concert. Des de aquell dia Tomeu Penya i jo hem mantingut una bona amistat, encara que fa anys que no ens veiem, però es un dels amics de Un Toc de Rock al facebook de Montse Aliaga. Ell ha estat en moltes ocasions a casa meva i m'ha convidat moltes més a passar un cap de setmana a la seva de Vilafranca de Bonayn, encara que mai m'ha estat possible anar-hi. En aquesta cançó que compartim ara a Un Toc de Rock, ens diu una cosa interesant i es que quan plou, ve molt de gust fer l’amor. De veritable nom Bartomeu Nicolau Morlà, va néixer a Vilafranca de Bonany, a l’illa de Mallorca, l’any 1949. Aquí a Catalunya vem començar a conèixer-lo quan va treure "Mallorquins i catalans" al 1986, però ja tenía un grapat de discos al carrer. Havia format part del grup Els Mallorquins i després Harlem, per finalmente llantar-se en solitari i cantant “En la seva llengua autóctona", com diu ell mateix. Aquesta cançó es va incloure inicialment en el LP "Tomeu", el seu sisé álbum, publicat a principis de 1987, però més tard la trobàvem en el recopilatori "Balades" de 1996. En aquesta cançó el van acompanyar Deborah Carter (teclats i cors), Toni Cuenca (baix), Miguel Figuerola (batería), Jesús Palazón (harmònica) i l'amic Joan Bibiloni (guitarres), un dels millors guitarrites del estat.

Hamartigenia – Blues for parking 1996

Se'ls va comparar a Triana, però Hamartigenia, als que avui escoltarem al programa, eren un grup amb etiqueta pròpia i a més amb àmplia experiència en això de pujar als escenaris ja que diversos dels seus components tocaven paral·lelament en orquestres de ball i això enriqueix i molt el bagatge musical. Jo recordo nois de grups que començaven, venint al meu despatx buscant mànager. Alguns, titubejant i gairebé avergonyits, reconeixien que havien tocat o tocaven en orquestres i grups de ball, jo sempre els deia el mateix, és el millor començament que podíem tenir per arribar a entendre'ns perquè demostrava que quan agafaven el seu instrument, sabien el que feien. Hamartigenia estaven liderats pel compositor Raúl Bule que va escriure totes les cançons d’aquest disc i era el cantant i guitarra, però a la gravación de l'àlbum van intervindre també Pau Alemany (piano i violí), Toni Cubedo (baix), Juan Pablo Ruíz (baix), Gabriel Gómez (batería), Vins Martínez (guitarra), Pep Pascual (saxo), Matthew Simons (trompeta) i Chandra Naraine (percusions). Aquest tema us el he extret del seu primer CD, titulat "La consagración de lo inutil" que es va publicar l’any 1996 i al qual va seguir "El consejo del lobo". Però em sembla recordar un altre disc "El hombre que no sabía dormir". Crec que van treure un single o dos més i els he perdut la pista, però Hamartigenia sonaven així de bé.

Triana – Tu frialdad 1980

I ja que us he parlat d’ells, ara escoltarem per concloure Un Toc de Rock a Triana i una de les seves millors cançons, inclosa al disc "Un encuentro", publicat l'any 1980. Van ser la millor banda de rock andalús de la història, superant als creadors de l'estil, el grup Smash. Eduardo Rodríguez Rodway (Sevilla, 1945), Tele Palacios (El Puerto de Santa María, Cadis; 1944 - 8 de juliol de 2002) i Jesús de la Rosa (Sevilla, 5 de març de 1948 - Burgos, 14 d'octubre de 1983). Eduardo un bon amic meu, em va explicar en certa ocasió que en una reunió al despatx d'una important cadena espanyola de ràdio-fórmula, on van portar a Jesús de la Rosa, la discogràfica li va comunicar que els seus temes sonarien i tindrien "color" en aquesta cadena, però que a canvi i a part de pagar la discográfica el cales pertinents, ell havia de cedir-les a l'editora de la cadena de radio un portcentatge molt elevat dels seus drets d'autor. Jesús es va aixecar, es va recordar de la mare del representant de la cadena i soposso que també del de la casa de discos i va marxar-se dient-lis que ell havia fet la feina i de la seva suor no es nodrien els voltors. I Triana va triomfar indiscutiblement tot i que els seus temes van ser vetats per aquesta cadena i mai van sonar en els seves emissores. La qualitat és la qualitat, encara que de vegades costa molt demostrar-ho. I vull deixar constància d'una cosa, Triana està liquidat, l'únic component viu, el meu amic Eduardo, jutja que la mort de Jesús va posar fi al projecte i no ha d'haver continuïtat, tot i que uns aprofitats “chupasangres” que tocaven amb Tele quan aquest va tornar a posar en marxa de nou Triana, han arribat fins i tot a gravar un disc, després de la mort de Tele Palacios, amb el nom de Triana. Això si és intentar lucrarse de la mort dels amics. Bé, aquesta es una de les seves millors cançons i sona per vosaltres a Un Toc de Rock i aquest son Triana, però els Triana de veritat.

La frase per dir-vos adeu es del líder sudafricà Nelson Mandela que va dir en certa ocasió


“Sempre sembla impossible fins que està fet”

Acaba per avui Un Toc de Rock, però us deixaré en companyía d’aquelles emissores per les que m’escoltes dues vegades per setmana o bé per internet, si t’el descarregues des del blog, el facebook de Montse Aliaga o les webs de les emissores que us ho permeten. Jo sóc Mario Prades i ara tanco la barraqueta fins el proper programa.

Apa, ens veiem pel món

Mario Prades

No hay comentarios:

Publicar un comentario