El Blog de Mario Prades

Posa't en contacte amb mi mitjançant el correo electrònic: tocderock@hotmail.com

jueves, 16 de marzo de 2017

Un Toc de Rock 11-48


La música a anat evolucionant al llarg dels anys, però les grans figures sempre són aquí, demostrant la qualitat que els caracteritza. Avui a Un Toc de Rock comptarem amb "grans" del rock com Tina Turner, encara que la escoltarem amb un tema de la seva primera etapa sent Ike & Tina Turner, també tindrem a Carlos Santana, Eric Clapton, Joe Cocker, Mark Knopfler, Tony Joe White, Graham Foster & the Major Blues Band, Eric Bell, Amazing Rhythm Aces, Dr. Feelgood i The Judds. Amb ells realitzarem aquest recorregut per la Història Musical dels últims cent anys que us arriba, com sempre, dues vegades per setmana, des d’aquelles emissores per les que escoltes el programa o via internet, si t’el descarregues des del blog, el facebook de Montse Aliaga o les webs de totes les emissores que ho permeten. Obriré la barraqueta de nou dient-vos que sóc Mario Prades i alló de

Benvinguts a Un Toc de Rock

Ike & Tina Turner – Proud Mary 1968

Va ser una versió del èxit dels Creedence Clearwater Revival que no se el perquè, sempre penso que estava inclosa en el LP "River deep-mountain high", el seu millor disc i que va ser produït per Phil Spector i es va publicar al 1966, però no és així. Ike & Tina Turner la van editar en single l'any 1968 i un altre vegada en el LP "Workin' Together" del 1971. Els arranjaments van ser de Ike Turner i Soko Richardson i el tema va arribar a la quarta posició de les llistes el 27 de març del 1971. En aquesta ocasió us la he extret del recopilatori "Proud Mary: The Best of Ike & Tina Turner" que EMI va editar l’any 1991. Tina Turner va recuperar aquesta cançó en la gira i posterior disc en directe "Tina Live in Europe" de 1988 i va tornar a gravar-la en estudi per a l'àlbum "What's Love Got to Do With It" de 1993. Aquell matrimoni va ser traumàtic per Tina ja que Ike era un maltractador i finalment ella es va desfer del seu domini i va aconseguir la llibertat. Clar que com és habitual en moltes dones després d'un divorci o separació, va canviar completament la seva imatge. Ike es deia Isaac Wister Turner (5 de novembre del 1931 - 12 de desembre de 2007), va estar molts anys a la presó per drogues. El veritable nom de la Reina del Rock'n'Roll és Anna Mae Bullock (26 de novembre de 1939) i tot el que es diu, no és de raça negra. La seva mare Zelma Bullock era barreja de índia navajo i cherokee i el seu pare mestizaba gens europeus i africans. Tina Turner malbarata energia, fins al punt que el grup d'acompanyament vocal que utilitzaven el matrimoni, integrat per tres noies de color o avegades quatre i que es denominaven The Ikettes, no acabava les gires, sempre havien de canviar-ne alguna ja que Tina les esgotava ballant en els escenaris. Per cert. L’any 2012 i després de estar 20 anys residint a Suïssa, concretamente a Zurich, va demanar la ciudadania que li va ser otorgada al 2013 renunciant a la nord americana.

Dr. Feelgood – See your later Alligator 1997

Escoltarem ara al grup britànic Dr. Feelgood que són una de les bandes històriques del rock and roll anglès i aquesta cançó que us he seleccionat per compartir a Un Toc de Rock, una gran versió que ens fan del clàssic de Bill Haley & This Comets que en el país vam conèixer sempre com "Hasta luego cocodrilo" i va donar títol al concert organitzat per Gay Mercader a Barcelona, a mitjans dels 70 que va representar la volta al candeler de molts grups dels seixanta que semblaven oblidats. Tornant a Dr Feelgood, es diu que el nom deriva del terme usat en l'argot britànic per referir-se, indistintament, a l'heroïna i als metges poc escrupolosos que recepten alguns fàrmacs gens recomanables, però altres fonts diuen que es va inspirar en la cançó "Dr Feel - Good", un clàssic del blues, del 1962 que va gravar el pianista i cantant nord-americà Willie Perryman i que a Anglaterra va ser versionada per Johnny Kid & The Pirates. Dr Feelgood es va crear a Canvey (Essex), l'any 1971 i originalment eren el cantant Lee Brilleaux i el guitarrista i pianista Wilko Johnson, al costat de John B. Sparks com a baixista i John Martin enfront de la bateria. Va ser el ressorgiment del rock & roll a Anglaterra i el seu millor àlbum, d'aquella primera època, va ser "Stupidity" que es va publicar el 1976, encara que el seu primer número 1 el van aconseguir un any més tard amb "Sneakin' Suspicion", però enfrontaments entre Wilko Johnson i Lee Brilleaux van fer que el primer abandonés el grup, sent substituït per John Mayo. La veritat és que els canvis de músics en Dr Feelgood han estat molt abundants. Lee Brilleaux, nascut el 10 de maig de 1952, va morir el 7 d'abril de 1994 a causa d'un limfoma. Aquest tema us ho he extret del doble CD "Twenty Five Years of Dr Feelgood" que es va publicar el 9 de febrer del 1997 per commemorar el seu 25 aniversari i com a homenatge a Lee Brillaux, encara que originalment es trobava en l'àlbum "Classic" de 1986. Al gener de 2013 es va saber que el guitarrista Wilko Johnson patía un càncer de pàncrees aparentment incurable, però sembla ser que finalmente s’ha recuperat. Actualment Dr. Feelgood segueixen en actiu i el grup l'integren Kevin Morris, Phil Mitchell, Steve Walwyn i Robert Kane, no queda ningú dels components originals.

Graham Foster & The Major Blues Band – Discover me 1992 /  2000

Aquest tema que escoltarem ara us el he extret de l'àlbum recopilatori "Complete Recordings", publicat l'any 2000 i en aquest enregistrament la Graham Foster & The Major Blues Band estava integrat per Graham Foster (cantant i guitarra), Steve Emery (baix, teclats i cors) i Geoff Britton (bateria). La cançó, una de les més populars de la carrera d'aquest guitarrista britànic, es va incloure originalment a l'àlbum "Solid" de la Major Blues Band, que es va publicar l'any 1992 i es va gravar a la ciutat extremenya de Mèrida, però curiosament, tot i ser una de les millors en la seva llarga carrera musical, no es va publicar en senzill, l'únic single que es va extreure de l'àlbum va ser "Angeline". Quan el guitarra britànic Graham Foster va arribar a Espanya ho va fer al capdavant de la Major Blues Band i jo vaig conèixer al grup The Major Blues Band quan els representava l’amic Carlos Rochi, de Rochi Management, una empresa valenciana amb oficines a Madrid. Es tractava d'una banda liderada pel guitarrista Graham Foster que l'any 1972 va iniciar la seva carrera com baixista amb el trio del pianista londinenc Brian Morris fins que va crear The Roadsters i després Blitz que es reconvertirien en The Foster Brothers. Graham Foster va tocar com a músic de sessió i en gires amb Rocky Sharpe & The Replays, Marshall Hain, Alison Moyet, Country Joe McDonald, Dr Feelgood i sobretot Etta James. Va tornar a les seves arrels bluseras i va formar Little Sister, un grup pel qual van passar Mark Feltham (harmònica d'Oasis i Rory Gallagher), Gerry Conway (bateria de The Everly Brothers i Cat Stevens), Les Binks (bateria de Judas Priest), Rupert Black (teclista de The Pretenders i Talk Talk) i Andy Wells (bateria de Meatloaf). Al començament dels 90 va encapçalar el trio The Major Blues Band al costat del baixista Steve Emery i el bateria Geoff Britton que havien col·laborat, entre d'altres, amb Paul McCartney, Stretch i Manfred Mann. El trio va visitar assíduament Espanya i finalmente Graham Foster es va afincar a Valencia. Graham Foster va formar diversos grups més tard, entre ells Night Train on va militar el teclista Luis Prat dels M-Clan. Posteriorment va posar en marxa el The Graham Foster Trio acompanyat pel baixista José Terol i el bateria Damián García. Graham Foster també va acompanyar en gravacions a artistes com Enrique Moratalla, Los Vagos, Jorge Soria, Kiko Veneno i Mick Taylor que va ser guitarrista de The Rolling Stones.

Eric Bell – Baby. Please don’t go 1996

Aquest tema ja l'havia gravat Eric Bell quan era guitarra del grup irlandès Them, liderat per Van Morrison i curiosament, va ser la cara A d'un single amb "Glòria" a la B, però el temps ha fet que “Glòria” sigui un dels temes més recordats de Them. Eric Robin Bell va néixer el 3 de setembre de 1947 a Belfast, Irlanda del Nord. Quan va deixar Them va formar part de diversos grups fins que va crear Thin Lizzy, amb els que va estar en els tres primers discos del grup. Va abandonar la banda després d'un concert celebrat al Cap d'Any de 1973, on va llançar la seva guitarra a l'aire i empenyen l'amplificador sobre el públic, va marxar-se de l'escenari. Va ser substituït poc després per Gary Moore. Té una brillant carrera en solitari i al capdavant de la Eric Bell Band. Aquest tema us ho extrec del CD "Live Tonite" que inicialment es va editar a Suècia i que a Espanya va treure el segell Barsa Promocions, propietat del meu amic Mikel Barsa i que precisament vem presentar oficialment quan vem celebrar la Fira Internacional del Disc i Cinema de Col·leccionisme d'Andorra la Vella, a l'octubre de 1996. Compta amb Tony Wootton (baix i veus) i Romer Parol (batería). És un clàssic del blues que va ser composat i gravat pel cantant i guitarra Big Joe Williams al 1935, comptant amb Sonny Boy Williamson a l'arpa, Ransom Knowling al baix i Judge Riley a la bateria. La veritat és que es tracta d'una cançó molt versionada al llarg dels anys, destacant les gravacions de Ted Nuget, Aerosmith, Willy & The Poor Boys, Tony Joe White, John Lee Hooker i Tom Petty & The Heartbreakers, entre molts altres i a Un Toc de Rock ja hem escoltat diverses versions, totes amb molta qualitat.

Joe Cocker – Unchain my heart 1987

Aquest tema que va representar el ressorgiment popular de Joe Cocker a l'octubre de 1987, era un hit de Ray Charles que ja l'havia portat a l'èxit dècades abans. Donava títol a un dels millors àlbums de Joe Cocker i al saxo l'acompanya l'inoblidable Clarence Clemons que va morir a Florida un 18 de juny del 2011. El tema era una composició de Bobby Sharp i la va gravar el pianista i cantant invident Ray Charles l'any 1961, Trini Lopez al 63 i també hi ha una gran versió a càrrec del saxofonista David "Fathead" Newman que havia estat membre de la banda de Ray Charles. En aquest enregistrament de Joe Cocker que escoltem ara, la banda està integrada Phil Gran (guitarra), Dan Hartman (guitarra, percussió, pandereta i cors), TM Stevens (baix), Greg Johnson (piano i orgue), Jeff Levine (teclats i òrgan Hammond), Robbie Kilgore (teclats), Clarence Clemons (saxo), Crispin Cioe (saxos i arranjaments de corda), Ric Cunningham (saxo), Lawrence Feldman (saxo), Arno Hecht (saxo), Robert Funk (trombó), Hollywood Paul Litteral (trompeta), el grup Uptown Horns als metalls, David Beal (bateria), Sammy Figueroa (percussió) i Tawatha Agee, Benny Diggs, Renee Geyer, Maxine Green, Jayne Ann Lang, BJ Nelson, Phoebe Snow i Vaneese Thomas als cors. Joe Cocker, al qual s’el coneixia com "el blanc de la veu negra", s'anomenava John Robert Cocker i va néixer a Sheffield, Anglaterra, el 20 de maig de 1944 i ens va deixar el 22 de desembre del 2014, a Crawford, Colorado, on residia, a causa d’un càncer de pulmó. Era un amant del bourbon, recordo molts concerts en els que havien de treure'l de l'escenari, ja que es quedava estàtic. Això si, després d'haver acabat tot el concert i sense que el públic es donés compte de l’inmensa trompa que Joe Cocker portava a sobre. L’he entrevistat en diverses ocasions, una d'elles a Falset quan va realitzar el memorable concert del qual encara es parla a la Terra Alta el 2 d'agost de 1991. Per cert que amb tot l’amant del mam que ells es... Mira que portarlo al Priorat!  Els teloners van ser Steve and the Hooligans i es calculan más de 10.000 espectadors. Jo vaig redactar la crònica i amb un  fax, una màquina d'escriure i una taula, tot deixat per els del Patronat de Turisme, vaix envià l'article la mateixa nit del concert, abans del tancament de l'edició del Diari, és que la veterania és un grau xiquets i xiquetes. Aixó si, solsament vaig veure les tres primeres cançóns i les últimes. Tots els mitjans de comunicació acreditats i que eren un munt, van treure la notícia l'endemà passat i Diari de Tarragona la va publicar l'endemà. Jo em vaig quedar sense veure més de la meitat del concert, però l'article va sortir en primícia informativa. És clar que després em vaig endur una sorpresa. Em vaig equivocar en el nom d'un dels músics de Joe Cocker que havia estat acomiadat començada la gira i la meva sorpresa va ser veure que gairebé tots els mitjans de premsa escrita van publicà el mateix error que jo i que a més semblaven haver "afusellat" el que jo havia escrit. Però no em va cabrejar, al contrari, em va demostrar que tots aquells “periodistes realment sabien llegir i escriure. Per cert, en medicina, a la gent que pateix aquest gestes convulsius que ell fa a l'escenari, es diu que tenen "El Sindrome de Joe Cocker"

Eric Clapton – Cocaine 1975

Ara anem a escoltar aquest tema en la versió que va fer Eric Clapton, sense oblidar que l’autor va ser el gran guitarrista J.J. Cale. Mà Lenta, com es coneix a Eric Clapton en el món musical, va versionar de fet unes quantes cançons escrites per el guitarrista nord americà que ja es mort, gravant un CD tots dos junts. "Cocaine" la va gravar un any després que la compongués J.J. Cale, incloent-la en el seu àlbum "Slowhand" “Ma lenta” que es va publicar l'any 1977 i també es va editar en format single que va aconseguir el número 30 del Billboard, el primer en la llista de senzills de Nova Zelanda i el 20 a Anglaterra, classificant-se també en diverses llistes europees. Aparentment es tractava d'una cançó que feia apologia de les drogues, però res més allunyat de la realitat ja que és una reflexió sobre les conseqüències de l'ús de la cocaïna. Anys després Clapton va decidir afegir a la lletra de la cançó la frase: "That dirty cocaine (cocaïna bruta)" en les seves actuacions en directe per destacar el missatge de la cançó en contra de les drogues. A més va donar una bona part dels seus fons a Crossroads Centre, un centre on ajuden als drogoaddictes a lluitar per deixar la droga i rehabilitar-se. Eric Clapton va formar part i també va crear uns quants grups històrics, Els Bluesbreakers de John Mayal,  The Yardbirds, Cream, Blind Faith, etc. per marxar-se als Estats Units i unir-se a la banda de Delaney, Bonnie & Friends. A la primavera de 1970 i després d'haver probat de gravar un àlbum en solitari, Clapton va formar Derek & The Dominos. Quan Clapton va començar a tenir problemes molt seriosos amb les drogues i va anar sent deixat de costat per tots, va ser l’amic George Harrison (tots dos a la foto 1) qui el va ajudar, va portar-lo a casa seva, ajudan-lo a desenganxar-se i Clapton "home agraït", per dir alguna cosa, li va pagar al seu amic Harrison demostrant-li l’agraïment d'una forma curiosa, es va enrotllar amb la seva dona Pattie Boyd que va abandonar l'ex-beatle i va marxar-se a viure amb ell. Per cert, us explicaré una curiositat. La mare de Clapton, Patricia Molly Clapton, tenia sols 16 anys quan aquest va néixer, fill d'un soldat canadenc que els va abandonar i el nen va créixer amb la seva àvia, Rose i el seu segon marit Jack, creient que eren els seus pares i que la seva mare era la seva germana gran. Una cosa que encara que sembla argument d'una comèdia o un drama de pel·lícula o culebrón, pot passar molt més a prop del que us imagineu. El guitarrista va saber la veritat quan tenia 9 anys. El 20 de març de 1991, el seu fill Conor amb quatre anys d'edat, va morir en caure des del pis 53 d'un gratacels de Nova York, on estava amb la seva mare. El dolor per la mort del seu fill de forma tan tràgica, el reflexteix Eric Clapton en el tema "Tears in Heaven".

Santana – Black magic woman / Gipsy Queen 1970

Quan Carlos Santana va actuar a l'històric Festival de Woostock de l'any 1969 va aconseguir un èxit impressionant per la seva qualitat com a estilista de la guitarra i sobretot pel seu nou estil a base de fusionar el rock amb les percussions llatines. Va crear escola i van sorgir bandes com Osibissa, Mandrill, El Chicano o els espanyols Barrabàs. Curiosament Santana era l'únic artista que quan va participar en el mític festival no tenia publicat cap disc. Molts consideren "Abraxas" el millor àlbum en l'àmplia carrera discogràfica del gran guitarrista mexicà Carlos Santana i la veritat és que el seu segon disc si no és el millor, està entre els millors, sobretot gràcies a cançons com aquesta que escoltem ara, junt a "Oye como va" o "Samba pa tí". L'àlbum es va gravar entre els dies 17 d'abril i 2 de maig de 1970 en els Wally Heider Studios de San Francisco i es va publicar al setembre del mateix any. En aquest disc la banda de Carlos Santana(guitarra, cantant i productor), està integrada per Gregg Rolie (teclats i cantant), David Brown (baix), Michael Shrieve (bateria), José "Chepito" Areas (percussió i timbals) i Mike Carabello (percussions i congues), però van comptar amb les col·laboracions de Rico Reis (percussions i cors), Alberto Gianquinto (piano) i Steven Saphore (taula), el disseny de la doble coberta va ser de Robert Venosa i les il·lustracions de Mati Klarwein. L'àlbum va ser número 1 a mig món, inclosos els Estats Units i Anglaterra, va ser cinc vegades Disc de Platí als Estats Units i Disc d'or al Regne Unit., però el single amb aquest tema “sols” va aconseguir la quarta posició del Billboard, Carlos Augusto Alves Santana va néixer a Autlán de Navarro, a Mèxic, el 20 de juliol de 1947. Per cert, una cosa a dastacar dels discos de Carlos Santana son les seves cobertes, veritable obres d'art i sicodelia.

Amazing Rhythm Aces – The end is not in sight (The Cowboy Tune) 1976

A l’àlbum “Too Stuffed to Jump”, segon treball discogràfic del grup Amazing Rhythm Aces que es va classificar en el lloc 16 en les llistes de country del Billboard i en el 157 a les d'àlbums, trobàvem aquest tema “La fi no està a la vista (La melodía del cowboy)” que us he seleccionat per compartir avui en aquest programa d'Un Toc de Rock. Totes les cançons del disc, aquesta també, van ser composades per Russell Smith, cantant del grup. El tema es va extreure en format single pujant al lloc 12 en les llistes de country i al 42 en les de pop, aconseguint per Amazing Rhythm Aces un Grammy en l'apartat Millor Grup Vocal de Country. La banda va debutar l'any 1975 amb el disc "Stacked Deck". El grup es va crear a Knoxville, Tennessee, l'any 1974 i eren el cantant i compositor Russell Smith, el baixista Jeff "Stick" Davis, el bateria Butch McDade i el guitarra Mike Brooks, mantenint-se en actiu fins a l'any 1981, però van tornar al 1994 i segueixen treballan, encara que amb canvis en la formació ja que avui només queda Russell Smith dels primitius components de Amazing Rhythm Aces, una banda que sempre va enfocar la seva música cap al country rock.  

The Judds – Love can build a bridge 1990

El duet The Judds està format per mare i filla, Naomi Judd (Ashland, Kentucky, 11 de gener de 1946) i Wynonna Judd, de nom real Christina Claire Ciminella (Ashland, Kentucky, 30 de maig de 1964). Ambdues tenen una bona carrera en solitari, però van treballar juntetes aconseguint un duet estable que va arribar a ser més important que les seves pròpies trajectòries per separat, gravant bons discos i aconseguint cinc Grammy i un munt de premis més. La primera etapa en la que van traballar juntes va ser de 1983 fins a 1991 i la segona de l’any 1998 al 2000. El tema que escoltem ara, tot un “peaso cansión”, és de 1990 i va rebre el premi "1992 Best Country Performance by a Duo or Group with Vocal", de fet us el he extret d’un CD d’actuacions als Grammy titulat "Grammy's Greatest Country Moments" assolint el lloc 5 en les llistes country de USA i el quart al Canadà. The Judds eren de Kentucky. Per cert que la cançó va ser versionada anys després per Cher, Nenah Cherry i Chrissie Hynde dels The Pretenders, comptan amb Eric Clapton en una interpretació conjunta boníssima i que val a dir-ho... ja hem escoltat a Un Toc de Rock, fa un parell de temporadas, aixó si. La pregunta seria mirant la foto Qui es la mare i qui la filla?

Tony Joe White – Rainy night in Georgia 1970

I avui a Un Toc de Rock us porto per que la compartim, una cançó d’aquest gran cantant, extraordinari guitarrista i millor compositor nord americà, anomenat Tony Joe White. Les seves cançons han estat èxit en veus com les de Elvis Presley, Glen Campbell, Ray Charles, Tennessee Ernie Ford, Aaron Neville, Brook Benton i tants d'altres, tot i que havent-les gravat ell també, en la seva pròpia versió mai han assolit els primers llocs de les llistes d’èxits, cosa que si més no, resulta curiosa. Aquest gran músic nord americà, Tony Joe White, va néixer a Oak Grove, Louisiana, el 23 de juliol de 1943. Aquesta cançó que us he portat ara, va ser escrita l’any 1962, però va triomfar en la versió del cantant de color Brook Benton ja a l’any 1970 i va arrivar a vendre, en la versió del cantant de color, més de dos milions de còpies. Dons bé, “Rainy night in Georgia” està catalogada com una de les millors 100 cançons del Segle XX per la revista Rolling Stone i avui escoltem la versió original a carrec del seu autor, Tony Joe White que és tot un veterà i una institució als Estats Units, pero a Espanya val a dir que tan sols el recordan quatre nostàlgics com vosaltres i jo, tot i que porta editats 38 àlbums, 38 singles i també una banda sonora. Perquè os feu una idea de qui es Tony Joe White, os diré que seves són les cançons "Polk Salad Annie”, aquesta "Rainy Night in Geòrgia" i "Steamy Windows", entre moltes altres.

Mark Knopfler – Going home (Theme from Local Hero) 1983

"Local Hero" és una d'aquestes pel·lícules que avui en dia es recorden casi sols per la seva extraordinària banda sonora, un álbum que ha estat un dels millors discos de Mark Knopfler en solitari. Aquesta peça que ens porta Mark Knopfler per tancar Un Toc de Rock d’avui, és el tema central i possiblement la millor cançó de l'àlbum i l’escoltarem ara concluent el programa. Es tracta d’una peça "in crescendo" d'una qualitat extrema que jo feia servir en algunes ocasions com a música de fons, quan dirigia i presentava el programa "El Sendero a lo Desconocido", dedicat a la parapsicologia, a Antena 3 de Ràdio (la foto es a els estudis de Reus). La veritat es que jo també havia fet d'Iker Jiménez, es clar que era l’any 1983 i també al 84 i no se si Iker havia nascut ancara. El guitarrista, cantant i compositor escocès Mark Freude Knopfler que va ser líder del mític grup Dire Staits, una de les millors bandes britàniques del anys 80, va néixer a Glasgow, Escocia, el 12 d'agost de 1949 i l'escoces Mark Knopfler està considerat com un dels millors guitarres del món. Ara bé, quan Mark Knopfler va començar, ell mateix ha confessat que imitava la manera de tocar del guitarra del grup britànic Sniff’n’The Tears als que escoltarem en propers programes… Paraula de Mario Prades.

La dita per acabar avui és del guitarrista i cantant Lemmy Kilmister (Burslem, Anglaterra, 24 desembre de 1945 - Los Angeles, Califòrnia, 28 de desembre del 2015) i que va ser el fundador del grup Motörhead i un amant del mam.


“Allò més gran de la vida és el sentit de l'humor.
Perds això i estàs acabat”

Per avui conclou Un Toc de Rock, però no us deixo sols, soles, us quedareu en la companyía d’aquelles emissores per les que surto a l’aire dues vegades per setmana o via internet, si t’el descarregues del blog, el facebook de Montse Aliaga o les webs de les emissores que ho permeten. Sóc Mario Prades i ara baixaré la barraqueta fins el proper programa.

Apa, ens veiem pel món

Mario Prades

No hay comentarios:

Publicar un comentario