El Blog de Mario Prades

Posa't en contacte amb mi mitjançant el correo electrònic: tocderock@hotmail.com

jueves, 12 de noviembre de 2015

Un Toc de Rock 10-18


Avui, i em refereixo al dia en què gravo aquest programa, m'he aixecat com el temps... Tocat! i és que està ennuvolat i amenaça pluja. Em sento una mica melancòlic i també quelcom de tristot, per això us he seleccionat cançons suaus i acollidores, plenes de romanticisme i amb un toc de nostàlgia. Escoltarem a Harry Connick, Billy Ocean, Century, Beatles, Billy Paul, Sade, la Charlie Daniels Band, Gram Parsons i Emmylou Harris, Sad Cafe, Al Green i Harold Melvin & The Blue Notes que ens acompanyen en el nostre viatge al passat, als records d'aquell ahir, més o menys llunyà, segons l'edat de cadascun. Anem a començar i des de totes les emissores per les que sona Un Toc de Rock dues vegades per setmana o vía internet si es que te'l descàrregues del blog o bé el facebook de Montse Aliaga, iniciarem el programa amb John Lennon. Obro la barraqueta de nou i com sempre us diré que jo sóc Mario Prades i que tots i totes sou

Benvinguts a Un Toc de Rock

John Lennon – Woman 1980

El va matar a trets un tronat de nom Mark David Chapman, un nefast 8 de desembre de 1980 a la porta de casa seva, a l'edifici Dakota de Nova York i davant de la seva dona Yoko Ono. És un dels mites del rock i avui en dia parlar de John Lennon, amb el que avui comencem Un Toc de Rock, és esmentar una llegenda. John Lennon va néixer a Liverpool el 9 d'octubre de 1940. Aquest tema que escoltem ara es trobava en el seu últim disc "Double Fantasy", un álbum póstum que va treure el 19 de novembre de 1980 i que s'havia començat a gravar el 4 d’agosto del mateix any, acaban-lo a finals de setembre. Aquest disc va conseguir un Grammy l’any sigüent, sent “Álbum de l’any”. Feia cinc anys que John Lennon no gravava res ja que es va retirar al 1975 per dedicar-se al seu recent nascut fill Sean. En una entrevista Lennon va confessar que "Woman", la cançó que escoltem ara, era una continuació del tema "Girl" de The Beatles, composat per ell i Paul McCartney. El single amb "Woman" va ser número 2 a Anglaterra i va arribar a la primeraposició als Estats Units. Els seus primers discos fora dels Beatles, signants com The Plastic Ono Band, avui son anomenats "experimentals" i es van publicar donan protagonisme a Yoko Ono, però a mi la japonesa sempre m'havie sobrat, crec que va ser una sangonera per a John, ella va trencar l'hegemonia de The Beatles i coartà al músic britànic, robant-li a sobre un protagonisme que ella mai va merèixer. És clar que aixó es una opinió molt personal meva. Us explicaré una curiositat, l'edifici Dakota on vivia John Lennon i devant d'on el van matar, és el mateix en el que es va filmar la pel·lícula "La Semilla del Diablo" de Roman Polansky. També os diré que John i Yoko van trencar i quan el ex-beatle començava a sortir del forat, va ser Elton John qui els va reunir a un concert a Nova York i es va tornar a encendre l'amor entre ells, John va tornar a caure en les mans de la japonesa.

Sade – Smooth operador 1984

Sade Adu és nigeriana, el seu veritable nom és Helen Folasade Adu i va néixer el 16 de gener de 1959 a Ibadan, Nigèria. De mare anglesa i pare nigerià, als quatre anys Sade es va anar amb la seva mare a viure a Anglaterra, quan aquesta es va separar del seu pare. Va entrar en un grup funky anomenat Arriva, amb un clar sabor llatí que després passa a dir-se Pride i posteriorment Sade. Aquest tema, el seu primer gran èxit a nivell internacional, es trobava en el que va ser el seu primer LP titulat "Diamond life" de l’any 1984 que contenia dues cançons més que es van publicar en single "Your love is king" i "Hang on to your love". El LP va romandre durant 98 setmanes en les llistes britàniques i 81 setmanes en les americanes. Sade va rebre el premi BPI al millor àlbum i un Grammy a la millor nova artista. L’any 2010 Sade va publicar el seu sisè disc "Soldier of Love", l’últim disc d’estudi que ha editat la nigeriana fins el moment i del que ja hem escoltat a Un Toc de Rock alguna peça, si bé l’any 2011 en va treure un altre que era recopilatori i es va titular “The Ultimate Collection”. El títol de la cançó que escoltem ara a Un Toc de Rock fa referencia a aquella gent que et truca per teléfon i en lloc de parlar, com seria la cosa lògica, és limitan a respirar amb molta profunditat, com si estiguesin un pel asmàtics o visquessin al costat de la petroquímica de Tarragona.

Gram Parsons & Emmylou Harris – Love hurts 1974

Quan Gram Parsons va deixar el grup The Flying Burrito Brothers, una de les bandes mítiques del country rock als Estats Units, però abans de llançar-se en solitari, va crear Gram Parsons and the Fallen Angels, posteriorment va gravar amb Emmylou Harris aquest tema que va quedar com una de les millors balades del country-rock i es trobava en el LP "Grievous Angel" que es va publicar, el gener de 1974 i va ser el seu disc pòstum, però només va aconseguir la posició 195 en les llistes del Billboard en el seu moment, si bé a l’any 2003 va ser qualificat entre els 500 millors discos de tots els temps. A més de Emmylou Harris va comptar entre els músics amb James Burton i Glen Hardin que eren membres de la Hot Band d'Elvis Presley. Va ser la seva última gravació abans de morir per sobredosi de morfina, LSD i alcohol el 19 de setembre de 1973, amb tot just 26 anys. Després de la seva mort i en contra de l’intenció de la seva família que volien fos enterrat al panteó familiar, però atenint-se als seus propis desitjos, el seu manager i amic Phil Kaufman, amb la seva amiga Margaret Fisher i un munt de fans, van robar el taüt amb el cadàver de Gram Parsons a l'Aeroport Internacional de Los Angeles, el van portar al peu del monument del Joshua Tree Park i el van incinerar ruixant-lo amb 5 galons de benzina i calant-li foc. Amb aixó Gram Parsons es va convertir en un mite. Aquest tema que escoltem avui a Un Toc de Rock, era una composició de Boudleaux Bryant i els primers en gravar-la va ser el duet The Everly Brothers al juliol de l’any 1960, destacant també la versió que va fer posteriormente el grup Nazareth l'any 1975 que la van col·locar en el lloc 10 de les llistes.

The Charlie Daniels Band – Mississippi 1979

Aquesta cançó es va incloure a l’àlbum “Million Mile Reflections” que la Charlie Daniels Band va publicar el 20 d’abril de l’any 1979 i la banda l’integraven en aquesta grabación Charlie Daniels (cantant, guitarra, violí i fiddle), junt a Tom Crain (guitarra i cors), "Taz" DiGregorio (teclats i cors), Fred Edwards (bateria i percusions), James W. Marshall (bateria i percusions) i Charles Hayward (baix), van comptar amb les col·laboracions de Bergen White que va fer els arrengaments de corda, els Lea Jane Singers als cors i Terry Mead a la trompeta. El disc va arrivar al primer lloc en les llistes de country del Billboard i el single amb aquesta cançó al lloc 19 als Estats Units i el tercer al Canadà. La cançó “Reflections” que es troba a l’àlbum, es un tribut als desapareguts Elvis Presley, Janis Joplin i Ronnie Van Zant. The Charlie Daniels Band són una de les millors bandes de rock sureny de la història, encara que molt poc coneguts o millor seria dir pràcticament desconeguts a Espanya. The Charlie Daniels Band van estar liderats per Charles Edward Daniels que va néixer el 28 d'octubre de 1936, a Leland, Carolina del Nord, un home amb un carisma indiscutible i una imatge fàcilment reconeixible amb la seva barba abundant, avui blanca, la pancheta de bon vivant i sempre amb el seu barret de cowboy o gorra de beisbol, ressalta en cadascun dels seus discos que són molts, la veritat es que a mi sempre hem recoda al home dels pollastres aquells de Kentucky. Charlie Daniels és un personatge carismàtic en la música americana i ha influït en músics de diverses generacions. Un dels principals èxits de la Charlie Daniels Band va ser "The Devil Went Down to Geòrgia" que també es trovaba en aquest álbum i que escoltarem un altre dia. La Charlie Daniels Band tenen gravats 40 àlbums d’estudi, 8 directes i 4 recopilatoris oficials, l'últim disc es va publicar l'any 2010 sota el título “Land That I Love”, si no estic errat.

Century – Love why 1986

El grup Century es va formar a Marsella l'any 1985, liderat pel cantant, teclista i compositor Jean-Louis Milford. Aquest tema que va publicar-se en single, va estar 7 setmanes en el número 1 a França i al costat de "Gone with the Winner" que ja hem, escoltat a Un Toc de Rock, són les cançons més populars en la seva carrera i es van incloure en l'àlbum "... And Soul It Goes", editat l'any 1986. Century estava integrat en aquest àlbum per Jean-Louis Milford (cantant i piano), Éric Traissard (guitarra), Laurent Cokelaere (baix), Christian Ports (bateria) i Jean-Dominique Sallaberry (guitarra). Ancara van gravar un altre àlbum "Is it red?", l'any 1988 i es van desfer un any més tard. A mi Century sempre m'han agradat, des de que aquest LP va arribar a les meves mans quan es va publicar a Espanya a través de Zafiro, crec recordar, però també he de confessar que els arranjaments vocals i les melodies de Century em recorden i molt als britànics Korgis. Un altre dia escoltarem "Gone with the Winner" dels Century i també us posaré als Korgis perque us adoneu de la similitut d'estils vocals.

Sad Cafe – This heart’s on fire 1989

Feia molt de temps que no escoltavem als Sad Cafe a Un Toc de Rock i tenint en compte que han tret discos genials plens de bones cançons i a més que jo els havia punxat i molt quan feia ràdio en els vuitanta, és una cosa que em resulta difícil d'entendre, però ara anem a escoltar aquest bon grup britànic als quals podríem incloure dins de l'AOR i en programes següents us aniré seleccionant altres temes seus. Aquest que escoltem ara és el tercer tall de l'àlbum "Whatever It Takes", editat l'any 1989. Sad Cafe eren de Manchester, es van crear l'any 1976 i van estar en actiu fins al 1990, encara que van tornar al 98 per separar-se una altra vegada i tornar definitivament l'any 2012, ara segueixen en actiu. És curiós perquè tot i que Sad Cafe han publicat discos a Espanya, són pràcticament uns desconeguts aquí. Hi ha hagut molts canvis de components en Sad Cafe, un grup pel qual han passat Paul Carrack, Vic Emerson, Ashley Mulford, Steve Piggot i un munt més, però en aquest enregistrament Sad Cafe l'integraven Ian Wilson (guitarra i cors), Paul Young (cantant), Des Tong (baix i cors), Paul Burgess (bateria), Michael Byron-Hehir (guitarra) i Alistair Gordon (teclats i cors). Per cert, el cantant Paul Young, nascut el 17 de juny de 1947, va morir el 15 de juliol del 2000.

Harry Connick Jr – I and love you so 2009

El cantant, pianista i actor nord-americà Harry Connick Jr, nascut a Nova Orleans, l'11 de setembre de 1967, va publicar el 22 d'agost de l’any 2009 un àlbum titulat "Your songs", ple de versions de peces que segons va confessar, sempre li van agradar. La producció la van fer Clive Davis. En la gravació del disc, Harry Connick va comptar amb les col·laboracions de dos gran músics, els germans Branford i Wynton Marsalis, així com també va col·laborar el virtuós guitarrista de bluegrass  Bryan Sutton. Harry Connick ha gravat en total 34 àlbums com a solista, entre discos d’estudi i recopilatoris i ha venut més de 25 milions de discos a tot el món, també ha participat en 21 pel·lícules i un grapat de series de televisió. El repertori i estil de Harry Connick s'aproxima molt al jazz, però ell ho fa per la via del swing i la cançó popular nord-americana. Aquesta peça “Jo que t’estimo tant”, es tot un clàssic de la música nord-americana, va ser escrita per Don McLean que també la va gravar, va ser a l’any 1970, però de la cançó s'han fet grans versions, l'han gravat des de Elvis Presley a Shirley Bassey, passant per Rick Astley, Glen Campbell, Perry Como, Bobby Goldsboro, Emmylou Harris, Engelbert Humperdink, Howard Keel, Johnny Mathis, Nana Mouskouri, Helen Reddy, Bobby Vinton i molts altres artistes.

Billy Ocean – Suddenly 1984/1985

Tot d'una”, aquesta cançó que compartim a Un Toc de Rock, va ser un dels grans èxits del cantant de color Billy Ocean. Escrita per ell, va donar títol al seu primer àlbum que es va publicar l’any 1984 i que va aconseguir la primera posició en les llistes del Billboard, el disc va estar produït per Keith Diamond. La cançó es va editar en single el 10 de maig del 1985 aconseguint el quart lloc als Estats Units i el cinquè a Anglaterra, a Espanya el va treure el segell Sanni Records que distribuïa el catàleg de Jive Records i que a Barcelona tenien les seves oficines al carrer Balmes, gairebé cantonada amb Aragó. Entre els músics que participen en l'enregistrament es trobaven el bateria Terry Silverlight, Timmy Allen al baix, Barry J. Eastmond al teclat i sintetitzadors, Jeff Smith al saxo, els guitarristes Clarence "Binky" Brice, Eddie Martinez, Geoff Whitehorn i Vic Linton, a més de Cindy Myzelle, Chrissie Faith, Curtis King,  Katie Kissoon, Lisa Fischer, Meekaeel M, Stevie Lange, Keith Diamond als cors i uns quants músics més. El cantant i compositor Billy Ocean es diu en realitat Leslie Sebastian Charles i va néixer el 21 de gener de 1950 a l'illa de Trinidad-Tobago, però va emigrar a Anglaterra on va començar la seva carrera professional com a cantant. També a la mateixa illa va néixer el cantant de color establert a Espanya, Phil Trim que es va incorporar a Los Pop-Tops. La veritat és que en els 80 Billy Ocean va obtenir un munt de hits gràcies a temes com "Suddely" que escoltem ara i que també es va publicar en versió maxi-single, si be jo us he seleccionat la curta, la del single, “Caribbean Queen (No more love on the road)”, "Loverboy" i sobretot "When the going gets Tough, the Tough gets going" que es trobava a la banda sonora del film "La joia del Nil".

Sam & Dave – When something is wrong with my baby 1967

L’any 1967, apareix en els Estats Units una de les grans balades del soul americà dels seixanta, aquesta cançó que escoltarem ara i que brilla amb llum pròpia. Va ser un dels grans èxits del duet de color Sam & Dave, integrat per Samuel David Moore (12 d'octubre de 1935) i Dave Prater (9 de maig de 1937 - 9 d’abril de 1988), tots dos cantants de gospel i que havien estat components de The Melionaires i The Sensational Hummingbirds, abans de llançar-se com duet. Possiblement la cançó més recordada de la seva trajectòria musical va ser "Soul man", però aquest que us porto avui és tot un "peaso cansión" i sona ara a Un Toc de Rock. Aquest tema va ser escrit per Isaac Hayes i David Porter per els Sam & Dave que la van publicar l'any 1967 en un single acompanyats per el grup Booker T. & The MG 's i pels The Mar Keys Horns com a secció de metalls, va aconseguir el segon lloc en les llistes de R & B del Billboard. La cançó ha estat versionada en diverses ocasions, però gairebé sempre ho ha estat en format duet, destacant les versions de Linda Ronstadt i Aaron Neville de l’any 1989, John Farnham i Jimmy Barnes el 1991, Patti LaBelle i Travis Tritt l'any 1994 i unes quantes més. A finals dels 70 Sam & Dave es van desfer. Ara us explicaré una curiositat, Sam & Dave van gravar només 5 LP 's, però tenen en el marcat 8 discos de "Grans èxits". Es el mon de les discogràfiques i les seves ànsies de fer cales.

Billy Paul – Me and Mrs Jones 1972

El cantant de color Billy Paul al que avui escoltarem a Un Toc de Rock, ja havia gravat en solitari, però quan va tornar del servei militar va passar a ser cantant del grup Harold Melvin & The Blue Notes, un dels més representaius del anomenat “So Philadelphia” i als que escoltarem després, però Billy Paul de seguida va tornar a gravar en solitari deixan el grup. L'èxit li va arribar amb l'àlbum "360 Degrees Of Billy Paul", on es trobava aquesta cançó, el seu gran èxit internacional, “Me and Mrs. Jones" que va ser número 1 durant tres setmanes, també a l'any 1972, a les llistes del Billboard. El single va vendre dos milions de còpies i li va permetre a Billy Paul guanyar un Grammy en la categoria "Millor intèrpret masculí de R & B". A ell també el van encasellar dins del "So Philadelphia", potser perquè va néixer en aquesta ciutat l'1 de desembre de 1934, però Billy Paul era un cantant de soul i rhythm and blues. El seu nom real era Paul Williams. Aquest bon cantant de color ja mai va tornar a tenir un altre èxit igual, si be a anat treien álbums molt interesants i degut a la seva esplèndida trajectòria és considerat avui en dia una de les figuras més importants de la música soul americana, sobre tot gracias a alló de “Hi ha calcom d’important entre la senyora Jones i jo”.

Harold Melvin & The Blue Notes – If you don’t know me by now 1972

Aquesta gran cançó també es va publicar l’any 1972. Un altre bon artista dins del anomenat So Philadelphia eren Harold Melvin & The Blue Notes i aquesta ha estat amb tota seguretat, la millor cançó en la carrera del grup nord americà de color Harold Melvin & The Blue Notes i tot i que com us deia, el van ser encasellats en l'anomenat "so Philadelphia", val a dir que Harold Melvin & The Blue Notes eren una bona banda de soul de la qual va ser cantant Billy Paul, aquell del “Me and Mrs Jones” que em escoltat abans, però durant una curta temporada, encara que en aquest tema la veu és Teddy Pendergrass (26 de març de 1950), un altre gran cantant i compositor nord americà de color que posteriorment es va llançar també en solitari amb una brillant carrera, morint el 13 de gener de 2010. El grup Harold Melvin & The Blue Notes van funcionar des de l’any 1960 fins al 1996 i un any més tard, el 24 de març de 1997, moriria el seu líder Harold Melvin que havie nascut a Philadelphia el 25 de juny de 1939. La cançó "Si no em coneixes ara" va aconseguir la tercera posició l’any 1972 en les llistes generals del Billboard nord-americà i el primer lloc en les de rhythm and blues. Avui en dia es la peça de referencia quan es parla del grup Harold Melvin & The Blue Notes.

Al Green – How can you mend a broken heart 1972

Escoltarem ara a Al Green i la que possiblement sigui la seva millor cançó i que va ser recuperada a la banda sonora de "El llibre d'Eli", film protagonitzat per Denzel Washington i Gary Oldman i que es va estrenar l'any 2010. Albert Greene va néixer el 13 d'abril de 1946 a Forrest City, Arkansas. Va començar l’any 1964 en el grup Creations que van passar a ser Al Green and the Soul Mates i posant un dels seus temes en el Top-40. L’any 1969 Al Green va iniciar la seva carrera com a solista. Aquest tema que sona ara a Un Toc de Rock "Com pots reparar un cor trencat?", es trobava en el LP "Let's Stay Together" d’Al Green que es va editar l’any 1972 i es tracta d’una composició dels germans Barry i Robin Gibb que també la van gravar i la van incloure a l'àlbum dels The Bee Gees "Trafalgar", de l’any 1971. Tornant a Al Green us explicaré una anècdota completament real i documentada. El 18 d'octubre de 1974, Mary Woodson, dona amb la que Al tenia un ambolic, li va demanar que es casessin i ell va refusar la proposta, de fet ella ja estava casada i ambdós es dedicaven a adornar-li el cap al marit. La dona al sentirse rebutjada, es va acostar al cantant mentre ell es banyava i li va llançar una olla amb sèmola bullin asobre. Al Green va ser hospitalitzat amb cremades de tercer grau en el seu estómac, dors i braços. Ella es va tancar en una habitació a la casa d'Al Green a Memphis, va escriure una nota i es va suïcidar amb un revòlver pertanyent al cantant. Al sempre va creure que allò havia estat un senyal de Déu i es va ordenar com a reverend del Full Gospel Tabernacle, l’any 1976, una de aquestes esglesias que surten als Estats Units com a bulets, encara que va continuar gravant, però veient també com les vendes dels seus discos baixaven, rebent crítiques negatives dels comentaristes musicals. Després, Al Green va comprar-se una església a Memphis, per poder exercir com a pastor a causa de la negativa de diversos membres de l'església protestant a acceptar-lo. Conseqüentment, la religió va passar a ser el més important per Al Green, encara que sense abandonar la música.

The Beatles – I and love her 1964

I ja que hem començat el programa d’avui escoltant a John Lennon, acabarem amb The Beatles. Aquesta cançó, una de les millors balades de la primera etapa de The Beatles, va ser produïda per George Martin i es va incloure a l'àlbum "A Hard Day's Night", banda sonora de la seva primera pel·lícula, però es va publicar com a single en els Estats Units el 20 de juliol de l’any 1964, aconseguint el lloc 12 del Billboard. El costat B del senzill va ser la cançó "If I Fell". S'havia gravat entre els dies 25 i 27 de febrer de 1964 als EMI Studios de Londres. La cançó va ser composta en la seva gairebé totalitat per Paul McCartney, encara que John Lennon també va possar la seva petita cullarada. Dins de la seva estructura, el més característic és el so de la guitarra espanyola de George Harrison i els bongos de Ringo Starr. Amb ella em va passar un cas curiós. A principis dels seixanta i fins a mitjans de la dècada, EMI, situada en  una travessia del carrer Urgell de Barcelona, davant l'Escola Industrial, tenia la costum de regalar als músics partitures dels seus artistes. Em van donar la d'aquest tema i allà va sorgir el problema perquè un dels acords, ara no recordo quin, tenia al seu costat l'anotació "americà" i allò ens va embolicar del tot. Finalment, una professora que es dedicava a escriure partitures per als que no teníem ni idea i que vivia a prop de l'Estació de Sants, ens va aclarir que allò era un bemoll. Per cert, hi ha una gran versió en clau de jazz d'aquest tema de The Beatles, ja ha mitjans dels 70, a càrrec de Peter Roar i Lucky Guri acompanyats per Max Sunyer i Carles Benavent, el bateria no recordo ara be qui era, però em sembla que Salvador Font, peró val a dir que d’aquesta peça s’han fet un munt de versions.

La dita per acabar el programa es de Charles Berlitz que va dir l'any 1974 en un dels seus llibres.


"Com a espècie ens estem acostant a la maduresa.
 No podem abandonar la recerca de nous coneixe-
ments o  d'explicacions.  En  aquest món...  o  més
 enllà   d'ell”

Conclou per avui Un Toc de Rock i jo toco el dos, però abans de fotre el camp us deixo amb la companyia de totes les emissores per les que el programa surt al aire dues vegades cada setmana o bé per internet si es que t’el descarreguis del blog o bé des de el facebook de Montse. Jo seguiexo sent Mario Prades i baixo la barraqueta. Porteu-se bé i fins la propera

Apa, ens veiem pel món

Mario Prades

No hay comentarios:

Publicar un comentario