El pop amb connotacions disco, al costat dels new romantics,
la new wawe i el techno pop, van funcionar molt bé comercialment en els anys
vuitanta, encara que van sorgir durant la dècada anterior. Avui recordarem a
artistes que ens van fer ballar a les pistes de discoteques, sense entrar amb
la música dance i escoltarem a Thompson Twins, A-Ha, Sandra, Billy Ocean, Dhuo,
Modern Talking, Tears for Fears, Spandau
Ballet i uns quants més que seran la banda sonora per a aquest viatge pel
passat, pels records, des de aquelles emissores per las que escoltes Un Toc de
Rock. Toca obrir la barraqueta i ho faré escoltan una cançó de 1973 que ha
tornat a estar de moda al aver-se inclòs en una pel·lícula d'aquestes sobre
herois molt galàctics. Soc Mario Prades i us diré alló de sempre per començar
que queda molt bé.
Benvinguts a Un Toc de Rock
Blue Swede
– Hooked on a feeling 1973 / 2014

Hem tornat a retrobar-nos amb aquest tema en els títols de
crèdit del film "
Guardians de la Galàxia" que es va estrenar el setembre passat
i gràcies a la pel·lícula molts han descobert a
Blue Swede, aquesta banda sueca que es va
crear als anys 70 Aquest tema va ser el seu
primer single i el seu gran èxit
internacional i es va publicar originalment l'any 1973, en format single,
encara que després de l'èxit de la cançó gravarien el seu primer LP amb el
mateix títol del tema. És clar que ells al seu torn havien fet una versió,
l'original era de 1968 i la va gravar el cantant nord-americà
BJ Thomas, clar
que
Blue Swede van canviar radicalment el ritme i la balada va esdevenir un
trepidant tema englobat en la música
discotequera a mitjans dels anys 70, però
popularment la cançó va ser coneguda com

“Ooga-Ooga Shaka Ooga” per la tornada.
Va ser número
1 del
Billboard nord-americà al 74, mantenint-se en les llistes
durant
18 setmanes.
Blue Swede va ser creat pel cantant
Björn Skifs i
inicialment es van dir
Blåblus, per passar poc després al seu nom definitiu.
Entre els músics que han passat per
Blue Swede trobem a Bosse Liljedah, Anders Berglund, Hinke Ekestubbe, Jan
Guldback, Michael Areklew i Tommy Berglund. Resulta curiós que
Blue
Swede només aconseguissin dos èxits similars i tots dos van ser així mateix
versions, la primera va ser "Never My Love" de
The Association i
l'altra "Hush" de
Deep Purple. Es van desfer l'any 1975.




Thompson Twins – Hold me now 1983

Si un dels temes importants en aquella música que es ballava
a les
discoteques en els anys setanta, va ser el que hem escoltat per obrir el
programa, ara us portaré al tercet britànic
Thompson Twins que es van crear
l'any 1977, però que van tenir el seu gran triomf comercial quan van publicar
aquesta cançó que us porto ara i que es va editar en format single i
maxi-single l'11 de novembre de 1983, havia estat composada per
Tom Bailey,
Alannah Currie i
Joe Leeway, els tres components del grup que per descomptat no
eren germans ni molt menys bessons, de fet un dels nois,
Joe Leeway, era de
color i els altres que eren blancs, parella sentimental. El single es va
publicar als Estats Units a principis de 1984 i va aconseguir la
tercera
posició del
Billboard al maig, mantenint-se
21 setmanes en les llistes, al
Regne Unit va arribar al
quart lloc. Els
Thompson Twins es trobaven dins del
moviment anomenat la
new wawe i van adoptar el nom artístic inspirant-se en els
detectius bessons de les historietes de
Tintín i que si bé a Espanya vam
conèixer com
Hernández i
Fernández, a Anglaterra es van dir
Thomson i
Thompson.
Joe Leeway deixa el grup l'any 1986 i
Tom
Bailey i
Alannah Currey van continuar
com a duo 7 anys més. L'any 1987 van llançar "Close to the Bone" amb
el senzill "Get That Love" que va arribar al lloc
31 en els Estats
Units. El 1989 traurien l'àlbum "Big Trash" i la cançó "Sugar
Daddy" en single, va arribar al lloc
28 i aquesta va ser l'última vegada que
col·locarien un tema en les llistes, es van desfer al 1993. La parella s'havia
casat l'any 1991 a
Las Vegas, clar que el seu fill havia nascut en el 1988, és que ells vivien
"en pecat", com es deia abans. Quan es va desfer
Thompson Twins, la
parella s'uneix a
Keith Fernley i posen en marxa un grup al que van anomenar
Babble que va estar en actiu fins l'any 1998.
Alannah va decidir abandonar la
música i va muntar un taller fonedor de vidre a Auckland, mentre que
Tom ha
tocat els teclats en diverses gravacions per a altres i també ha destacat com a
productor. La parella es va divorciar l'any 2003 i ambdós resideixen a
Anglaterra, encara que en domicilis diferents, és clar.




A-Ha – Take
on me 1984

El
pop amb connotacions
disco, al costat dels
new romantics i
la
new wawe, també va funcionar comercialment des dels països escandinaus, i sorgeix
A-Ha, considerada la més important banda noruega de la
història. Aquest tema que escoltarem ara i que es va publicar en single l'any
1984, està considerat com la seva millor cançó. De fet d'aquest tema es van
realitzar
tres versions una mica diferenciades, l'última es va publicar al
setembre de 1985 i es va acompanyar d'un vídeo, encara que a nivell vendes la
que millor va funcionar va ser
la segona, editada l'abril del 85, la tercera es
va classificar en el
primer lloc en les llistes d'Estats Units, Noruega i dotze
països i en el número
dos al Regne Unit, Irlanda i Japó. Els orígens d'
A-Ha hem
de buscar-los l'any 1976, quan
Paul Pål Waaktaar-Savoy i
Magne Furuholmen, van
formar la seva pròpia banda, anomenada
Bridges, amb la qual van gravar un LP
sense transcendència. Ja en aquella època li van proposar a
Morten Harket,
cantant del grup
Soldier Blue, unir-se a ells, però aquest va rebutjar l'oferta
i van continuar ells sols. L'any 1982 contacten de nou amb
Morten i aquesta
vegada, accepta unir-se a ells, en aquell moment neix el grup
A-Ha, era el 14
de setembre de 1982. Com els va

passar a
The Beatles,
A-Ha van ser rebutjats
per DECCA i van signar amb Lionheart, encara que per poc temps.
A-ha va
realitzar el seu últim concert el 19 de juny de 1994 al
White Nights Festival,
de Sant Petersburg, a Rússia i després d'especulacions sobre un nou àlbum, cada
membre va començar la seva carrera en solitari. A l'estiu de 1998 es reuneixen
de nou, després de ser convidats a actuar en el
Concert del Premi Nobel de la Pau. El grup llavors
s'uneixen de nou i graven al novembre "Summer Moved On". Van seguir
treballant i l'any 2010 anuncien la seva definitiva retirada, amb una gira mundial
que va començar al març a Buenos Aires. Van publicar per a això un doble disco
recopilatori que va incloure el tema "Butterfly, Butterfly (The Last
Hurrah)" que era nova i va ser la seva cançó de comiat. Van tancar la gira
mundial el 4 de desembre, aquell últim concert d'
A-Ha es va celebrar al
Oslo
Spektrum, a la seva ciutat natal.




Sandra – Maria Magdalena 1986

De nom complet
Sandra Ann Lauer, la cantant alemanya
Sandra
va aconseguir arribar a dalt de tot de les llistes d'èxits europees l'any 1986 amb
aquest tema que escoltarem ara a
Un Toc de Rock, amb la versió maxi-single del
"Maria Magdalena" que veritablement es titulava "(I'll Never Be)
Maria Magdalena" i es va editar l'any 1986.
Sandra va néixer el 18 de maig
de 1962 a
Saarbrücken, una població pròxima a la frontera francesa, a Alemanya. Quan va
començar
Sandra formava part del tercet femení
Arabesque amb una música molt
discotequera i que van funcionar molt bé comercialment al Japó i Rússia.
Paral·lelament a la seva carrera en solitari, entre 1990 i l'any 2001 va posar
la veu en diversos discos del grup
Enigma. Es va casar amb el cantant i
compositor
Michael Cretu, el 7 de gener de 1988 i crec que tenen un parell de
fills. En diversos discos ha gravat cançons del seu marit. "Maria Magdalena"
es va incloure inicialment en el seu primer àlbum, titulat "The Long
Play", editat el 9 de desembre de 1985 i posteriorment el va recuperar en
el seu tercer disc, un àlbum recopilatori de grans èxits que es va titular
"Ten on One (The singles) ", que va sortir a la venda l'any 1987.




Billy Ocean
– Caribbean Queen (No more love on the road) 1984

D'aquest tema es van realitzar dues versions a càrrec del
mateix
Billy Ocean, una d'elles amb el títol "Caribbean Queen" es va
treure directament al mercat americà i va ser número
1 als Estats Units, es la
que escoltarem ara a
Un Toc de Rock. L'altra, és la que es va utilitzar per a
Europa i clar, es va titular "European Queen (No more love on the
run)" (portada al costat), ambdues són idèntiques excepte lleus retocs a la lletra parlan de la
diferent ubicació.
Billy Ocean es diu en realitat
Leslie Sebastian Charles i va
néixer el 21 de gener de 1950
a l'illa de Trinidad-Tobago, però va emigrar a
Anglaterra on va començar la seva carrera professional com a cantant. També a
la mateixa illa va néixer el cantant

de color establert a Espanya,
Phil Trim
que es va incorporar a
Los Pop-Tops. La veritat és que en els 80
Billy Ocean va
obtenir un munt de hits gràcies a temes com "Suddely",
"Loverboy" i sobretot "When the going gets Tough, the Tough gets
going" que es trobava a la banda sonora del film "
La joia del
Nil". Aquest single que escoltem ara i que es va publicar l’any 1984, va
estar produït per
Keith Diamond, va ser el
primer disc que em va regalar una
discogràfica quan vaig tornar a la ràdio, va ser el segell Ariola i jo estava
llavors en
Antena3 de Ràdio, a Reus, que s'acabava d'inaugurar.




Dhuo – Walkin’ 1984

Un dels casos curiosos dins del spaghetti-dance va ser
Tullio de Piscopo que amb la seva cançó "Primavera" va pujar fins a
dalt de les llistes i es tractava d'un bon músic de
jazz. La seva cançó
va arribar als "especialistes" del
segell BMG-Ariola i la van rebutjar per no ser "
comercial", clar que
després la hi van oferir a
Félix del segell Blanco y Negro i ha estat el
maxi-single que més s'havia venut en aquest segell barceloní a finals dels 90.
Una altra dada anecdòtica al respecte del
spaghetti dance li va succeir a
Ricardo i
Miguel del segell Max Music quan els van oferir el LP del grup
Scoth,
ells ja havien tret un altre maxi amb un tema que en dèiem "
el disc de la
tos" i s'estava venent bé. Ells, especialitzats en maxis, no tenien clar
el edita a Espanya aquell àlbum que això si, contenia tres o quatre temes
adequats per ser maxi-single, finalment el segell italià els va oferir una
rebaixa en els costos del màster i els van regalar un altre maxi sense cost, es

tractava del "Around my dream" de
Silver Pozzoli i que va ser un dels
discos que millor es van vendre del segell Max Music, en aquell temps a la Granvia de les Corts
Catalanes de Barcelona, a prop de Sant Adrià del Besòs i que més tard es
traslladarien a la Via
Augusta i que al final van acabar com el
Rosari de l'Aurora
ja que es van separar i
Ricardo Campoy va crear Vale Music mentres
Miguel es va
quedar amb Max, però un soci va intentar matar al que s'havia emancipat
mitjançant sicaris contractats en Méxic. El pato el va pagar
José María
Castells el dia 3 de setembre de 1998 ja que els sicaris es van equivocar de
subjecte i quan es van adonar del seu error i que havien segrestat a la persona
equivocada, dons
Castells es va lliurar de ser assassinat, però la pallissa que
li van donar va ser sonada, a part de robarlo.
Miguel Degà va ser condemnat,
però va fugir de la
presó de
Quatre Camins mentre gaudia d'un
permís carcerari.
Actualment
Ricardo es propietari d'un nou segell discográfic Roster Music. Però
anem al grup
Dhuo. Van ser dos joves italians dels que poc us puc dir, però que
han editat aquest tema que es va vendre molt bé i que va ser publicat per
Ariola, arribant a assolir xifres importants a Alemanya, França i també a
Espanya, encara que no va funcionar a Anglaterra. La producció va estar a
càrrec de
Matteo Bonsanto al que veureu a la foto i aquest single va ser extret
del seu LP "Overflow", publicat a finals del 84.
Tears for
Fears – Everybody wants to rule the world 1985

El duet britànic
Tears for Fears es va crear l’any 1981 i es
van englobar dins de la
new wave.
Eren Curt Smith (cantant i baix) i Roland Orzabal (cantant i guitarra). La
cançó que millor va funcionar a Espanya va ser "Shout", però jo
sempre he sentit certa debilitat per aquesta que us porto avui a
Un Toc de
Rock, per compartir-la amb tots vosaltres. Totes dues cançons es trobaven en el
seu tercer disc "Songs from the Big Chair", editat el 27 de febrer de
1985. Dels seus tres primers discos es van vendre més de
20 milions de còpies
de les quals la meitat corresponia a aquest disc, però avui i tot i seguir en
actiu, ja gairebé ningú se'n recorda d'ells a Espanya. El duo es recolzava en
dos bons músics:
Ian Stanley (teclats) i
Jamie Wollam (bateria). Aquesta cançó
"Tots volen córrer per ajudar el món" va ser reeditada en versió
single i maxi quan es va incloure en el projecte benèfic "Sport Aid",
l’any 1986.
Modern
Talking – You’are my heart, you’re my soul 1984

Aquest duet va arribar des d'Alemanya i van saber copar les
llistes d'èxit europees en els anys vuitanta, es calcula que van superar els
120 milions de discos venuts a tot el món, amb cançons molt rítmiques, encara
que jo us he seleccionat un mif temps, tot un "peaso cansión" que
fa un parell de temporades vam escoltar en la versió, molt més recent, que va
realitzar
Thomas Anders, un dels dos components de
Modern Talking, el
moreno,
un grup que està considerat el
més venedor d'Alemanya després de
Scorpions. La
cançó va donar títol al primer àlbum que es va títular "The 1st
Album" i es va editar l'any 1984, el tema va ser un dels singles més
reeixits de
Modern Talking i es va mantenir en el
primer lloc de les llistes
alemanyes durant
6 setmanes, però va romandre en les llistes des del 21 de
gener del 1985 fins al 14 de juliol, sent
disco d'or a Alemanya, Bèlgica,
França, Portugal, Suècia i Suïssa;
disc de plata a Dinamarca; i d
oble
disc de
platí a Sud-àfrica, va ser número
1 en
35 països venent
8 milions de còpies.
L'àlbum també va ser
Disc de Platí a Alemanya. De fet la cançó havia estat
escrita perquè la gravés
Thomas Anders en solitari (Münstermaifeld, 1 de març
de 1963), però en sorgir
Modern Talking va passar a ser gravada pel
duet, tot i
que el pes de la veu el porta
Thomas, al costat de seu company
Dieter Bohlen
(el
ros) que és l'autor dels temes i
productor. Val a dir que la funció de
Dieter Bohlen en el duo sempre ha estat més tècnica que vocal, encara que
quedava molt bé en les fotos i quan es van separar va gravar diversos discos
pel seu compte, està considerat u
n dels millors productors alemanys, a ell es
deu el descobriment de
CC Catch i
Blue System. Es considera que de les seves
produccions s'han venut més de
160 milions de discos.
Modern Talking van
funcionar i molt bé de 1984 a
1987, quan es van separar, encara que van tornar a unir-se l'any 1998 mantenint
junts fins al 2003.
Thomas
Anders te una interesant carrera en solitari.
The Cure –
Friday I’m in love 1982

Aquesta cançó va ser el segon single que es va extreure de
l'àlbum "Wish" que
The Cure van publicar l'any 1992, convertint-se en
una de les cançons més conegudes de la banda britànica liderada per
Dr. Robert.
El single va sortir a la venda el 25 de maig de 1992, va arribar a la
sisena
posició a Anglaterra i al
18 del
Billboard als Estats Units, va ser l'últim
senzill dels anglesos que es va classificar en les llistes americanes. Va ser
nominat als
Grammy i va obtenir el premi al
millor vídeo musical de la
MTV. Curiosament
quan es va realitzar la
masterització del single es va cometre
un error ja que
el productor i sense adonar-se'n, va
accelerar el ritme de la cinta que era
molt més lent i el resultat també va ser
mig semitò més alt que la versió
gravada en el màster original, però el resultat de l'error va resultar ser tot
un èxit. És clar que
Robert Smith, líder de
The Cure, va declarar en una
entrevista l'any 2000: "
La gent a qui li agrada aquesta cançó no són
realment fans
de The Cure. No són ells els que compren els nostres
discos". Realment el tema està molt allunyat de la música fosca de
The
Cure, però es va vendre i molt.
The Cure sorgeixen en 1976 a Crawley, Anglaterra i
primer es deien
Easy Cure, liderats per
Robert Smith (a la foto), però com a guitarra
solista, no era el cantant, passa a cantar quan es van convertir en
The Cure, a
partir de 1978.
The Cure va ser una de les bandes més importants del
rock
alternatiu britànic en els 80 aconseguint molts èxits, de fet encara segueixen
en actiu i per
The Cure han passat al llarg dels anys un munt de músics, entre
ells
Simon Gallup,
Andy Anderson,
Jason Cooper,
Boris Williams,
Michael
Dempsey,
Roger O'Donnell,
Reeves Gabrels,
Perry Bamonte,
Matthieu Hartley i
altres. L'any 1989
The Cure treure el que està considerat com el seu millor disc
més
alt en les llistes britàniques, gràcies al single "Lullaby" que es va
mantenir en llistes durant
sis setmanes."Disintegration" i ha estat l'àlbum amb el qual van pujar al lloc
Duran, Duran – Ordinady World 1992 / 2005

Un dels temes més populars en la carrera del grup anglès
Duran, Duran al costat de "Notorious", és aquest que us he
seleccionat per compartir ara a
Un Toc de Rock, encara que aquesta és una
versió gravada en directe en el disc "Live from London" que es va
publicar el 25 d'octubre del 2005. Originalment es va incloure en el seu setè
disc "The Wedding Album", publicat el 23 de febrer de 1993 i
considerat pels seguidors del grup com el seu treball més seriós i elaborat,
encara que realment el disc es titulava "Duran, Duran", però se li va
canviar el títol per diferenciar-ho del seu primer treball. Va ser
disc d'or al
Regne Unit i
platí en els Estats Units. Aquest tema es va publicar en single
l'1 de desembre de 1992, com a avançament de l'àlbum i va aconseguir la
tercera
posició en el seu país i la
sisena als Estats Units. La veritat és que va ser
una alenada d'aire fresc en la carrera de
Duran, Duran que havien vist com les
vendes i l'acceptació dels seus últims treballs havia caigut en picat.
Originalment
el sol de guitarra que caracteritza aquesta cançó va ser interpretat per
Warren Cuccurullo que formava part del grup, però també era un
dels músics de
Frank Zappa.
Simon Le Bon, cantant del grup i autor de la
lletra, va interpretar la cançó al costat de '
Pavarotti en un
concert benèfic per
a

l'organització
Warchild, titulat "Pavarotti & Friends: Together for
the Children of Bòsnia".
Duran, Duran van ser al costat de
The Cure i
Spandau Ballet, les bandes més rellevants entre els
new romantics britànics. Al
llarg de la seva carrera han venut més de
80 milions de discos i han col·locat
20 singles a les llistes americanes. En aquest enregistrament el grup
l'integraven
Nick Rhodes (teclats),
Simon Le Bon (cantant),
John Taylor (baix)
i
Warren Cuccurullo (guitarres), però van col·laborar
Milton Nascimento,
Steve
Ferrone,
Vinnie Colaiuta,
John Jones i uns quants més.
Pel grup han passat altres músics, entre ells
Roger Taylor, Andy Taylor, Stephen Duffy, Sterling Campbell, Andy Wickett,
Simon Colley, Jeff Thomas i Alan Curtis.
Spandau Ballet – True 1983

A
cavall entre el
pop, el funky, la
new wave i els new romantics,
Spandau Ballet va ser un dels
grans grups anglesos dels 80 amb tot un seguit de hits que els van elevar al
més alt de les llistes, tot i que destaquen dues cançons "Gold" i
aquesta que us porto ara a
Un Toc de Rock.
Spandau Ballet van estar en actiu de
1979 fins que es van separar després del fracàs de l’àlbum "Heart Like a
Sky", l'any 1989, encara que el 23 de març de 2009
Spandau Ballet va anunciar
la seva tornada realitzant una gira aquell any i editant disc amb noves
versions de seus grans èxits sota el títol de "Once more". Eren el
guitarra i compositor
Gary Kemp, el seu germà
Martin Kemp al baix, el bateria
John Keeble, el cantant
Tony Hadley i
Steve Norman 
que tocava la guitarra
i després va passar a tocar el saxo. Inicialment es van fer dir
The Makers,
adoptant el
Spandau Ballet després de visitar Berlín. "True" donava
títol a un LP editat l’any 1983 i on també hi havia el tema "Gold",
totes dues eren composicions de
Gary Kemp i van comptar amb la col·laboració de
Jess Bailey als teclats. L'àlbum va ser número
1 en Estats Units, Anglaterra i
mig món. Va ser remasteritzat i reeditat en versió CD el 2003. Després de la
dissolució de
Spandau Ballet, els germans
Kemp es van dedicar al cinema i
John
Keeble va formar part d'una superbanda d'efímera vida que es deia
Pacific, on
també van tocar, entre altres,
Clive Farrington i el guitarra
John McGeoch.
Simple Red
– If you don’t know me by now 1996

Aquesta extraordinària balada, un altre "peaso
cansión" amb la que acabaré
Un Toc de Rock per avui, és una versió del
gran èxit del grup de color
Harold Melvin & The Blue Notes o que va
realitzar el grup britànic
Simple Red l’any 1996, incloent-la en el seu CD
"Greatest Hits".
Simple Red es van crear l’any 1984 i va ser una idea
del cantant
Mick Hucknall, de veritable nom
Michael James Hucknall, nascut el 8
de juny de 1960 a
Manchester, que va comptar amb tres ex membres de
The Durutti Column: T
ony Bowers
al baix,
Chris Joyce a la bateria i
Tim Kellett al teclat, a més de
Sylvan
Richardson a la guitarra i
Fritz
McIntyre als sintetitzadors.
Simple Red van
estar en actiu fins a l’any 2010, de fet es van acomiadar el 19 de desembre de
2010 amb un concert al
O2 Arena a Londres. Els
Simple Red han arribat a vendre
més de
50 milions de discos a tot el món. En aquest tema que escoltem ara van
col·laborar un munt de músics i als cors trobàvem a
Dee Johnson,
Sarah Brown,
Stephanie Spruell i
Janette Sewell, va ser produït per
Stewart Levine.
La dita d’avui es de Federico García Lorca (1898-1936) gran
poeta i escriptor que va dir.
"A la bandera de la llibertat vaig brodar l'amor
més
gran de la meva vida”
Conclou per ara Un Toc de Rock i jo tocaré el dos, però no us deixaré sols, soles, uns quedeu amb
la bona companyia de totes aquelles emissores per les que sortim a les ones.
Tanco la barraqueta i ens retrobarem un altre vegada quan surti al aire el proper prograna, porteu-se
bé.
Apa, ens veiem pel món
Mario Prades
No hay comentarios:
Publicar un comentario