
La
música ha anat evolucionant i al llarg de les dècades hem
vist néixer o desaparèixer
estils de molt diferents tendències.
Avui a Un Toc de Rock recordarem el
doo wop, boogie, swing, jazz, rock and roll i d'altres a través d'artistes que
van triomfar en els anys 40, 50 i 60 del passat segle com Little Eva, The
Chordetes, les Shirelles, Andrew Sisters, Betty Everett, The Tokens, Skeeter
Davis o Peggy Lee, sense oblidar a Sinatra, Dean Martim i Tammy Wynette. Per
tant i des de les
emissores per les que sortim a les ones ara
obriré la
barraqueta i anem a
tornar al passat escoltant a un xiquet de color que va
morir amb tant sols 25 anys d’edat, es tracte de
Frankie Lymon que al cap
davant dels
The Teenagers fan una pregunta "
Per què els ximplets s'enamoren?".
Jo soc
Mario Prades i començaré dient alló de
Benvinguts a Un Toc de Rock
Frankie
Lymon & The Teenagers – Why do fools
fall in love? 1956
Amb només 25 anys, el cantant de color
Frankie Lymon va ser
trobat mort al bany de casa de la seva àvia a conseqüència d'una
sobredosi d'heroïna. La vida d'aquest jove estrella del
doo wop i aquell
incipient
rock and roll amb toc de
soul, va inspirar la pel·lícula "Why
Do Fools Fall In Love?" que es va rodar l’any 1998 i va prendre el títol
d'aquesta cançó "
Per què els ximplets s'enamoren?".
Frankie Lymon & The Teenagers estan
considerats com els precursors del soul i el funky i els antecessors del so
Phil Spector. Franklin Joseph Lymon va néixer el 30 de setembre de 1942 a Harlem (Nova York) i
va morir el 27 de febrer de 1968. Va començar sent un nen i quan va gravar
aquest tema, el primer disc que van publicar i el gran hit en la seva carrera,
ell només tenia
14 anys. La família
Lymon disposava de pocs recursos económics,
de manera que
Frankie va començar a treballar en una botiga amb deu anys, més
tard aconseguiria diners treballant amb prostitutes.
Frankie era conegut per
mantenir una relació sentimental amb una dona que
li doblava l'edat. Als 12
anys
Frankie, va escoltar a un grup local de
doo-wop anomenat
Couple DeVilles,
en un xou escolar de talents. Es van fer amics i es va incorporar a la banda
que van canviar de nom, passant a ser
The Ermines and The Premiers i finalment
Frankie Lymon & The
Teenagers.
Frankie va començar la seva carrera en solitari
l’any 1957, després d'haver realitzat el grup una gira per Europa. És clar que
després, tant ell com el grup que van seguir com
The Teenagers, van passar amb
escàs èxit.
Frankie Lymon va ser addicte a l'heroïna des dels 15 anys, va
quedar atrapat per les drogues i l'alcohol i la causa de tot va ser el canvi
que es va produir en la seva veu, de nen a adult. És clar que una part del seu
fracàs va estar ocasionat per una aparició en televisió. El 19 de Juliol de
1957, al programa en directe
The Big Beat d'
Alan Freed al
ABC Chanel,
Lymon,
durant l'actuació va començar a ballar amb una noia blanca del públic
agafant-la bé,
amb el seu consentiment, és clar. Allò d’
un negre i
una blanca
va suposar
un veritable escàndol, sobretot entre els propietaris de la cadena
que eran surenys.
El programa
The Big Beat d'Alan Freed ser cancel·lat. Havia començat la caça de bruixes
contra els pioners del rock and roll. Frankie Lymon es va casar un munt de vegades i va tenir
moltes relacions sentimentals, algunes famoses com
Zola Taylor de
The Platters.
Després de la seva mort van començar els pleits i demandes entre les seves
tres
esposes pels drets d'autoria de les seves cançons.
Els Frankie
Lymon & The Teenagers al complert
The Andrew
Sisters – Boogie Woogie Bugle Boy 1941

Acompanyades per
Vic Schoen and His Orchestra, les
Andrew
Sisters van gravar aquest tema que es va convertir en un dels seus molts èxits.
Van ser les pioneres en això del
doo wop que sorgia incipient, tot i que elles
estaven molt més properes al
swing i al
boogie i van ser precursores del
rock and
roll que va sorgir posteriorment. Les
Andrew Sisters van ser unes de les grans
figures musicals de la
II
Guerra Mundal, al costat de
Glenn Miller i van actuar en un
munt d'ocasions en el front de batalla per a esbargiment dels soldats i amb
intenció de
pujar-los la moral... i altres coses. Aquest tema està classificat
en la
sisena posició dins de la llista de les
millors
cançons del Segle XX.
Va ser escrit per Don Raye i Hughie
Prince i The Andrew Sisters la van cantar també amb els còmics Bud Abbott i Lou
Costello. Les
Andrew Sisters eren
LaVerne Sophia (6 de juliol de 1911 -
8 de maig de 1967),
Maxine Angelyn (3 de gener de 1916 - 21 d’octubre de 1995)
i
Patricia Marie (16 de febrer de 1918 - 30 de gener del 2013), totes van
néixer a Mound, Minnesota. Van estar en actiu des de 1925 dins l’any 1951, van
tornar al 56 per seguir treballant fins al 1967. Es calcula que oficialment van
arribar a vendre més de
70 milions de discos al llarg de la seva carrera, si bé
aquesta xifra, si hi incloem els enregistraments
no oficials, podria superar
els
100 milions.
Per cert,
d'aquest tema ha fet una interessant versió Kate Perry.
The
Crystals – Da do run run 1963

Un altre dels grups importants del
doo wop, estil que aquí
anomenàvem
du dua, són
The Crystals, un grup
vocal femení creat a Nova York
l’any 1960 i que es van mantenir en actiu fins 1966, encara que van tornar al
71. Va ser el primer grup que va produir
Phil Spector, l'inventor del "
Mur
de So", gravant amb el segell Philles Records que era propietat de
Phil
que per cert, és a la presó complint condemna per assassinat.
The Crystals van
aconseguir el seu primer hit amb la cançó "There 's No Other (Like My
Baby)", que l’any 1962 seria el
primer single que va aconseguir el
milió
de còpies venudes. Van tenir altres èxits, entre ells aquest tema

que us porto
ara a
Un Toc de Rock i que es va publicar en format single l'any 1963,
aconseguint la
tercera posició del
Billboard, el
cinquè a Anglaterra i el
22 a Alemanya.
The Crystals
eren
Barbara Alston,
Delores "
Dee Dee"
Kennibrew,
Mary Thomas,
Merna
Girard,
Patricia "
Patsy"
Wright i
Dolores "
LaLa"
Brooks,
encara que pel grup van passar unes quantes noies més, entre elles
Darlene
Love.
Èxits seus van ser
gravats posteriorment per The Beach Boys, Shaun Cassidy, Kiss, fins i tot el
grup espanyol Los Pekenikes.
Little Eva – Loco-Motion 1962
Little Eva va ser el nom artístic d'
Eva Narcissus Boyd,
cantant de color, menudeta i amb aspecte fràgil, però que desenvolupava
una
canya arrasadora en els escenaris. Va néixer a Belhaven, Carolina del Nord, el
29 de juny de 1943 i si bé va mantenir la seva popularitat fins a mitjans dels
60, es va retirar a l’any 1971 tot i que va realitzar algunes vegades concerts
ocasionals. Us explicaré una curiositat, ella
era camarera i va entrar a
treballar a casa de
Carole King i el seu marit
Gerry Goffin, un bon dia la van veure ballar
i van quedar fascinats per el seu
ritme i van escriure per a ella aquesta

cançó
que va ser número
1 als Estats Units.
Entre els èxits que va obtindre es trobaven “Keep Your Hands Off My
Baby”, “Some Kinda Wonderful”, “Let's Turkey Trot” o “He is the boy”. A
partir del 63 va anar de capa caiguda.
Little Eva va morir a Nova York un 10 de
abril de 2003 a
causa d'un càncer al coll uterí. Aquesta cançó va ser el seu gran hit i com us deia, estava
composta per
Gerry Goffin i la seva dona
Carole King que en aquella època sols
es dedicava a la composició. Carole va començar a gravar com a solista a principis
dels anys 70 debutant amb el llarga durada "Tapestry".
Betty
Everett – Shoop shoop song 1964

Una altra de les veus rellevants del doo wop entroncat ja
amb el
rock and roll i el
soul, és la cantant
Betty Everett que va gravar
aquesta cançó en el 1964, escrita per
Rudy Clark. Aquesta cançó va ser el gran
èxit de
Betty Everett i va aconseguir el
sisè lloc en les llistes de
pop del
Billboard, però el primer en les de
Rhythm & Blues, romanent en aquesta
posició durant
tres setmanes. Del tema es va fer una bona versió a càrrec de
Cher que la va incloure en el seu àlbum "Love Hurts", publicat l'any
1990 i va ser el primer single que es va extreure i també la va cantar en la
pel·lícula "Sirenes" que li va valer un
Oscar. Arran de l'èxit
obtingut per
Cher,
Betty que es trobava semiretirada i vivia des de feia molts
anys amb la seva germana, va tornar i va gravar un nou disc "Do not Cry
Now" que es va classificar en les llistes i semblava que havia de ser
també el seu retorn als escenaris, va actuar en el
Festival de Blues de Chicago
de 1991 i havia de fer un parell més de concerts que tenia contractats, però
els va suspendre per problemes de salut. La cantant i pianista de color
Betty Everett
que va començar tocant el piano i cantant música
gospel a l'església, a l'edat
de nou anys, va néixer el 23 de novembre de 1939 a Greenwood,
Mississipí, moriria el 19 d'agost de 2001 a Beloit, Wisconsin.
The Coasters – Yakety Yak 1958

Us porto ara a
Un Toc de Rock aquest tema, tot una peça
histórica del
doo wop. Ens la portan els nord americans
The Coasters, un grup
vocal masculí afroamericà surgit a Los Angeles l’any 1955 que estava integrat
inicialmente per
Carl Gardner,
Billy Guy,
Will “
Dub”
Jones i
Cornell Gunter.
Encara están en actiu, però per el grup han passat músic per un tub, calculo
que més de
15. Aquesta cançó va ocupar el
primer lloc de les llistes de
R &
B i les de
pop simultàniament als Estats Units i va ser número
12 a Anglaterra. Es tracta
d’un tema que anys més tard, es farie molt popular quan es va fer

servir com a
sintonia del programa "
El Show de Benny Hill".
Val a dir que The Coasters van treballar i molt
amb un gran tàndem de productors i compositors Jerry Leiber i Mike Stoller. Molts
dels èxits dels The Coasters van ser recuperats anys més tard per gent com Leon
Rusell, Beach Boys, Rolling Stones i Beatles.
Entre les seves cançons més recordadas i a part d’aquesta, trobavem
“Charlie Brown", “Searchin”, "Poison Ivy", "Young blood"
i "Alone came Jones".
The
Chordettes – Mr. Sadman 1954
Aquest
clàssic del doo wop, composat per Pat Ballard l’any 1954, va sonar en una
pel·lícula, bé ha sonat en moltes, fins i tot a un episodi dels Simpson, però
ara recordo que la vam escoltar a "Back to the future",
"Philadelphia" i "Halloween", encara que van haver-hi més. El
grup volcal femení
The Chordettes, un grup que cantava i molt
a acapella, es a
dir “
a pel”, van aconseguir classificar-la en el
primer lloc de les llistes el
novembre de l’any 1954. Eren un grup vocal format a Sheboygan, Wisconsin, l’any
1946 i integrat per quatre noies blanques:
Janet Ertel (nascuda el 21 setembre
1913 i morta el 4 de Novembre de 1988), la seva cunyada
Carol Buschmann,
Dorothy Schwartz i
Jinny Osborn 
(nascuda el 25 d'abril de 1928 i que va morir
el 19 de maig de 2003). L'any 1952
Lynn Evans substituirà
Schwartz i el 1953,
Margie Needham ho fa amb
Osborn, quan anaven a ser mares, encara que aquesta
última va tornar més tard al grup.
Nancy Overton (6 febrer 1926 - 5 d'abril de
2009) també va pertànyer al grup posteriorment.
The Chordeettes van estar en
actiu fins l’any 1961, amb l’arrivada dels nous ritmes van anar en decliu i es
van desfer.
Pat Ballard va reescriure la lletra de la cançó i la va convertir
en
una nadala, sota el títul “Mr Santa”, si bé aquesta versió es molt poc
coneguda fora dels Estats Units.
The
Shirelles – Will you love me tomorrow 1961

A l'àlbum "Tonight 's the Night", publicat l'any
1961, les
Shirelles, aquestes quatre noies de color van incloure aquest tema
que escoltarem ara, encara que inicialment es va publicar com a single al 1960.
Es tracta d'una altra cançó que es trobava a cavall del
doo wop i el
rock and
roll i que va ser un dels seus grans èxits. El tema va ser escrit pel tàndem
Gerry Goffin i
Carole King que eren matrimoni en aquella època. Es diu que va
ser la resposta de
Carole King a la cançó "Oh Carol" que va compondre
i va gravar
Neil Sedaka, encara que la veritable resposta va ser "Oh
Neil" que va gravar la pròpia
Carole King. Curiosament quan van presentar
el tema a
The Shirelles, la cantant principal
Shirley Owens que posteriorment
va passar a anomenar-se
Shirley Allston-Reeves, no va voler gravar-la perquè
pensava que era "
massa country". Al final

va acceptar quan el
productor va incloure arranjaments de corda. L'any 1961, el tema va arribar al
número
1 del
Billboard, va ser la primera vegada que van aconseguir aquesta
privilegiada posició. Algunes
emissores de ràdio es van negar a programar la
cançó al·legant que la lletra tenia
un fort contingut sexual. Dècades més tard
es va incloure en la banda sonora de la pel·lícula "Dirty Dancing".
La cançó ha estat molt versionada al llarg de la història, destacant les que
van realitzar
Cher,
The Foor Seasons,
Dusty Springfield,
Linda Ronstadt,
Françoise Hardy,
Norah Jones,
Elton John,
Dionne Warwick,
The Bee Gees,
Neil
Diamond,
Bryan Ferry,
Amy Winehouse,
Laura Branigan i un munt més, fins i tot
la pròpia
Carole King la va incloure en el seu primer àlbum
"Tapestry".
The Shirelles es van crear l'any 1958 i es van separar el
1982, van ser al costat de
Martha & The Vandellas els millors grups vocals
femenins de color de la seva època.
The
Shirelles eren Doris Coley, Addie Harris, Beverley Lee i Shirley Owens.
Tammy
Wynette – Stand by your man 1968
Virginia Wynette Pugh, a la qual es coneixia artísticament
com
Tammy Wynette, va néixer el 5 de maig de 1942 a Itawamba County,
Mississippi i va morir a Nashville, Tennessee, un 6 de abril de 1998. Era una
cantant i compositora de
country que va ser reconeguda com una de les
millors
cantants femenines del gènere. Al costat de
Loretta Lynn,
Lynn Anderson i
Dolly
Parton, estan considerades
el pòquer de veus femenines del country. Aquest
tema, possiblement la millor cançó en la carrera de
Tammy Wynette, es va
publicar al setembre de 1968, però no el van editar a Europa fins l'any 1975.
El single amb aquesta cançó va ser número
1 als EstatsUnits

l'any 1969,
mantenint-se en aquesta posició en les llistes durant
tres setmanes, va arribar
al
43 en les llistes de
pop i es va classificar en el lloc
13 a Anglaterra.
Tammy Wynette
va ser coneguda com
La
Primera Dama del Country i va romandre en actiu des de 1966
fins la seva mort. En les seves cançons parlava de temes clàssics com la
solitud, el
divorci i les dificultats en
les relacions home-dona,
Tammy Wynette
parlava d'amor i desamor. De fet aquesta cançó la podriem traduïr com “Ja que
estar per l’home”. Des de finals dels 60
Tammy Wynette va col·locar a les
llistes
17 números
1.
The Tokens
– Lion sleeps tonight 1961

Aquest tema forma part de
la història de la música i de fet
és l'única cançó per la qual avui en dia es recorda a
The Tokens. A mi el disc
em va arribar de Mèxic i m'ho va enviar la meva novieta mexicana,
Magnolia. Per
això la caràtula que trobareu al
blog us pot sonar rara, és l'EP en l'edició
mexicana i li diuen a la cançó "El león duerme de noche". Va ser
recuperada anys més tard per a la banda sonora de "El rei Lleó", però
es tracta d'un tema tradicional africà, adaptat al
doo-wop per
The Tokens l’any
1961, aquesta banda de Nova York creada el 1955 sota el nom de
Linc-Tones.
Integraven el grup originalment
Neil Sedaka que despres va tindre una bona
carrera en soliatri gracies a la cançó “Oh Carol!”,
Medress Hank,
Rabkin Eddie
i
Zolotin Cynthia.
Rabkin va ser

reemplaçat per
Jay Siegel l'any 1956, i la banda
va gravar el seu primer single "While I dream" el 1956. Hi ha canvis
i
Neil Sedaka va començar la seva carrera en solitari . A
partir de 1960 van passar a ser
The Tokens
després d'haver-se incorporat
Mitch Margo de només 13 anys i el seu germà
Phil
Margo, a més del guitarrista
Joe Venneri. El tema "El lleó dorm aquesta
nit", titulada originalment "Mbube" és una cançó que van gravar
en llengua zulu
Solomon Linda i el grup
The Evening Birds a Sud-àfrica. Es
calcula que
The Tokens han obtingut per drets del tema més de
15 milions de
dòlars, aixó va provocar una demanda per part dels descendents de
Solomon Linda
que vivien en la pobresa, però incomprensiblement no la van guanyar. Una versió
discotequera gravada l’any 1982 pel trio
Tight Fit va ser número
1 a Anglaterra, però existeixen
innombrables versions de la cançó, una destacable a Espanya a carrec de
Los
Continuados.
Patti Page
– I went to your wedding 1952

Aquesta cançó va ser escrita per
Jessie Mae Robinson i la
publicaria
Patti Page el 6 d'agost de 1952, aconseguint la
primera posició del
Billboard el 22 del mateix mes, romanent
21 setmanes en aquesta posició
arribant a ser també número
1 a
Austràlia.
Patti Page va ser una cantant, blanca, englobada dins de la música
country amb tocs de
doo wop i molt propera al
pop, nascuda a Oklahoma el 8
novembre 1927 que va començar professionalment en l'any 1947 i un altre dels
seus grans èxits va ser "Tennessee Waltz ", una cançó super
versionada al llarg de la història de la música. La cantant va tenir una
brillant carrera.
Patti Page va morir l'1 de gener de l'any 2013, al
Village
Retirement Community Seacrest on residia, a Encinitas, Califòrnia, tenia 85
anys.
Durant els últims anys
havia estat afectada de diverses malalties cardíaques i respiratòries
The
Shangri-Las – Remember (Walkin' in The Sand) 1964

Les
Shangri-Las van ser un grup femení, integrat per quatre
noies blanques, encara que van acabar sent tres, eren dos parells de germanes,
Betty i
Mary Weiss que era la veu solista i les bessones
Marge i
Mary Anne Ganser.
Aquest va ser un dels seus temes més populars, publicat l'any 1964 i la lletra
ens explica la història d'una noia a qui el seu nuvi a deixat per anar-se'n amb
una altra, temàtica que avui pot semblar una cosa habitual en moltes cançons,
però que en aquells temps va cridar i molt l'atenció. Elles van agradar entre
la joventut precisament perquè els textes de les seves cançons tractaven de
coses molt properes que no es tocaven en les cançons de moda. Els seus temes
eren a cavall del
rock and roll que es trobava en declivi i el
pop amb
connotacions
beat 
que sorgia imparable.
The
Shangri-Las eren de Nova York i van començar l'any
1963, mantenint-se en actiu fins al 1968. Dues cançons marquen la seva carrera
discogràfica, aquesta que escoltem ara i que el títol va ser abreujat a
"Remember" i "Leader of the Pack".
Mary Ann Ganser, nascuda
el 4 de febrer de 1948, moriria el 14 de març de 1970 a causa d'una
encefalitis produïda per l'abús de barbitúrics, mentre que la seva germana
Marge va morir el 28 de juliol de 1996. La
imatge de les noies va ser també
quelcom d’innovador, per la seva forma de vestir, utilitzant
pantalons de cuir
i moltes fonts les citen com a inspiració per a grups que van surgir més tard,
entre ells
The New York Dolls i
Blondie. Per cert, entre les versions que s'han
fet d'aquesta cançó vull destacar la d'
Aerosmith.
Peggy Lee – Fever 1958

La cantant i ocasionalment també actriu
Peggy Lee, està
considerada una de les veus més influents en la música del segle XX, tot i ser
molt poc coneguda a Espanya. Venia del món de
jazz i el seu veritable nom era
Norma Deloris Egstrom, nascuda a Jamestown, Dakota del Nord, el 26 de maig de
1920. D'ella va dir
Duke Ellington que era la
Reina del Jazz. Es diu que va ser una de les
grans influències per a gent com
Bobby Darin,
Paul McCartney,
Bette Midler,
Madonna,
KD Lang,
Elvis Costello,
Dusty Springfield,
Dr John i molts altres, de
fet ha estat citada com la seva cantant preferida per
Frank Sinatra,
Ella
Fitzgerald,
Judy Garland,
Dean Martin,
Bing Crosby i
Louis Armstrong.
Com a compositora va col·laborar amb
el seu marit Dave Barbour, Sonny
Burke, Victor Young, Francis Lai, Dave Grusin,
John Chiodini i Duke Ellington. Aquesta és l'adaptació que ella mateixa
va realitzar l’any 1958 del tema escrit per
Little Willie John, convertint-se
en referència per a posteriors versions de la cançó, un clàssic del
jazz i el
blues, aconseguint col·locar el single en el lloc
8 en les llistes del
Billboard.
Peggy Lee va aconseguir el seu primer número
1 l'any 1942 amb el tema
"Somebody Else Is Taking My Place" al qual van seguir un munt. Va
treballar també al cinema i al 1955 va ser una abatuda i alcoholitzada cantant
de
blues a "Pete Kelly's Blues", un paper pel qual va ser nominada a
un
Oscar. Va seguir en actiu i la dècada dels 90
Peggy Lee realitzava
actuacions, moltes vegades
en cadira de rodes a causa del seu precari estat de
salut. Va morir a Los Angeles el 21 de gener de 2002, a causa de
complicacions amb la diabetis que patia agreujades per un infart agut de
miocardi, als 81 anys d'edat.
Brenda Lee – I’m sorry 1960

Des dels Estats Units ens van arribar un seguit de
veus molt
agudes que fregaven per moments l'estridència, encara que reconeguem que
melodioses. A Espanya es va posar també de moda i aquí les dèiem "
veus
karineras".
Brenda Lee, amb tan sols 15 anys va aconseguir un èxit total
gràcies a aquesta cançó, avui la més important de la seva carrera, ocupant el
primer lloc en les llistes del
Billboard al juliol de 1960 i aconseguint el
lloc
12 a
Anglaterra. Curiosament es va publicar com a cara B del single amb "That
's All You Gotta Do" com a peça estrella i que només va arribar al lloc
19, demostrant la poca agudesa musical dels AR del

segell DECCA. La cançó va
ser escrita per
Dub Allbritten i
Ronnie Self. També d'aquest tema s'han
realitzat unes quantes versions, destacant la de
Joey Heatherton l'any 1972. De
veritable nom
Brenda Mae Tarpley, la cantant va néixer l'11 de desembre de 1944 a Atlanta, Geòrgia. Era
una noia de poca alçada, no arribava al metre i mig, però en l'escenari sabia
deixar-se anar i era un veritable
terratrèmol, alguna cosa similar al que va
succeir poc després amb la italiana
Rita Pavone. Va començar l'any 1955 i va
debutar amb el single "Jambalaya (On the Bayou)" que no es va
classificar en llistes. Encara està en actiu malgrat la seva edat, tot i que la
seva millor època va ser fins a mitjans dels seixanta.
Skeeter
Davis – The end of the world 1963

Avui en dia aquells pocs melòmans que a Espanya recorden la
cantant nord-americana
Skeeter Davis, ho fan gràcies a l'èxit obtingut amb
aquesta cançó que ara us porto a
Un Toc de Rock. És clar que el tema en el seu
moment no recordo que es publiqués a Espanya, però ha estat la cançó més famosa
en la seva llarga trajectòria discogràfica i això la converteix en mite.
Skeeter Davis, una de les cantants més famoses, dins l'apartat
country, a
Estats Units allà pels acaballes dels anys cinquanta i part dels seixanta, es
deia en realitat
Mary Frances Penick, va néixer el 30 de desembre de 1931 a Dry Ridge, Kentucky i
va començar formant part del grup vocal
The Davis Sisters. Va començar a gravar
en solitari l’any 1959. Aquest tema que escoltem

ara es va publicar en 1963.
Al 1970 Skeeter Davis va obtenir un
altre hit amb "I'am Lover (Not a Fighter)" i un altre en un duet amb
Bobby Bare "I'm a Lover (Not a Fighter)". Encara aconseguiria
col·locar un altre tema en les llistes americanes al 71, "Bus Fare To
Kentucky" i tot i que va seguir gravant, ja no va posar les seves cançons
en les llistes de vendes i es va anar diluint en l'oblit. Però abans hi va
haver un seriós problema, en una actuació al
Grand Ole Opry l'any 1973,
Skeeter
Davis va criticar durament a la
policia de Nashville per
detenir un grup d'evangelistes
en un centre comercial local. A causa de les seves declaracions en públic es
van prohibir els seus concerts a la ciutat durant més d'un any. Ella es va
dedicar a
donar suport a diverses congregacions religioses.
Skeeter Davis va
residir a Brentwood, Tennessee, a partir de la dècada dels seixanta i fins a la
seva mort, produïda el 19 de setembre del 2004 al causa d'un càncer de mama.
Bobby Vinton – Blue Velvet 1963
Bobby Vinton va ser un cantant molt popular al seu pais i
que va començar a gravar a principis dels anys 60, però tot i ser molt
reconegut als Estats Units i s'en "Blue Velvet" el seu gran hit, sols
va triomfar a Europa gràcies a la seva versió del "Segellat amb un
petó" que es va publicar ja a l’any 1972. De fet ell portava un grapat
d’anys treballant, va debutar l’any 1959 amb el single “You’ll never forget”.
Bobby Vinton va néixer el 16 d'abril de 1935 a Canonsburg, Pennsylvania, de veritable
nom
Stanley Robert Vinton Jr, fill d'un director d’orquestra,
però no sols era cantant,
Bobby Vinton també
era un gran
multi instrumentista i a més de cantar tocava piano, clarinet,
saxo, trompeta, bateria i l’oboè. El tema “Blue Velvet” que escoltem ara a
Un
Toc de Rock d’avui, va ser

número
1
a les llistes del
Biilboard als Estats Units l'any 1963
i fou utilitzat posteriorment en una pel·lícula de cinema negre que es va
titular així mateix "Blue Velvet" i que era un trhiller molt
interessant. A la pel·lícula la cançó la cantava l'actriu
Isabella Rossellini
(a la foto). Aquest tema va ser escrit per
Lee Morris i
Bernie Wayne, i abans
de que la graves
Bobby Vinton ja ho havien fet
The Moonglows. Actualment
Bobby
Vinton a qui es coneixia com “
El Princep Polac” degut a la seva ascendencia
polaca, viu retirat a Englewood, Florida
Dean Martin – Everybody loves somebody

Escoltarem ara al programa d’avui de
Un Toc de Rock a un
gran
crooner nord americà surgit del
swing. És curiós que la cançó que avui més
identifiquem amb la carrera del cantant i actor nord-americà
Dean Martin que va
començar com boxejador i va formar parella còmica amb
Jerry Lewis, sigui aquest
tema que sempre vinculem a un
anunci de preservatius, però les coses són així,
va caldre parlar de
preservatius per que les noves generacions sapiguesin que
hi havie un gran cantant anomenat
Dean Martin que per cert, va néixer a
Steubenville, Ohio, el 7 de juny de 1917 i va morir a la seva casa de Beverly Hills
el dia de Nadal de 1995. Va tenir molts problemes amb la beguda, de fet
pertanyia al grup d'amics de
Frank
Sinatra que l'actriu
Lauren Bacall, esposa de
Bogart que també era del grup, va
batejar, en anglès, com "
El club dels borrachuzos". Quan
Dean Martin,
de veritable nom
Dino Paul Crocetti, semblava haver superat tots els problemes
amb l'alcohol, la mort del

seu fill
Dino, també cantant, en un accident aeri el
21 de març de 1987, l'abocà
de nou en braços de l'alcohol com a eina ineficaç per disminuir el seu dolor.
És clar que també convé aclarir que segons el llibre "
Frank Sinatra i
l'oblidat art de viure" de
Bill Zehme, escriptor que sempre s'ha
documentat molt bé,
Dean Martin gairebé no bevia, encara que sempre tenia
un
got de licor a la mà per simular això de que li agradave
el mam. Abans d’acabar
us diré que hi ha una bona versió d’aquesta cançó a carrec del mateix
Dean
Martin cantan-la en directe amb el seu amic, l’actor
John Wayne i ja l’ha hem
escoltat aquí al programa fa tres o quatre temporades, a la foto
Dean Martin i
Nancy Sinatra.
Frank
Sinatra – Strangers in the night 1966

Es clar que si parlem de
swing i per acabar el programa
d’avui, toca escoltar a
La
Veu. Tots els crítics deien que estava acabat, que havia de
retirar-se dignament abans que l’obliguessin a fer-ho i de sobte es va
despenjar, l’any 1966, amb un EP on es trobava aquest tema que el va catapultar
al més alt de les llistes de tot el mon, demostrant que
Frank Sinatra no sols
era viu i molt viu, a més seguia sent tota
una estrella mundial i aquesta peça
amb la que avui conclou
Un Toc de Rock, li va valdre guanyar un
Grammy. Si és
que els crítics de vegades són uns "
lumbreras" que
perden
meravelloses oportunitats per quedar-se calladets i que
quan no fiquen la pota
és perquè l'estan canviant de lloc. L'àlbum amb el mateix títol

que la cançó es
va gravar entre el 11 d'abril i el 16 de maig de 1966.
Frank Sinatra, guanyador
del
Oscar pel seu paper a "D'aquí a l'eternitat", va néixer a Hoboken, el 12 de desembre de 1915 i va morir a Los Angeles, un 14 de maig de
1998. El seu autèntic nom era
Francis Albert Sinatra i va ser una de les
millors veus de la música de tots els temps i a ell es deu la fussió del
swing
i el
jazz a nivell popular. Per cert l’hi deien
Blue Eyes i la meva cosina
Gloria P. Gsell que tenía un hospital veterinari a Beverly Hills i el coneixia,
sempre em deie que era fals, els seus ulls no eren blaus, portava lentilles. Us
explicaré una anècdota, el gran guitarrista de color
BB King formava part de la
seva orquestra i tenien un contracte per actuar a
un casino de Las Vegas, però
estava prohibit que a l'escenari sortís gent de color, per tant van vetar al
genial guitarrista, ara bé,
Sinatra ho va deixar molt clar, si no actuava
BB
King, ell tampoc. La norma establerta va ser derogada i
la Veu es va sortir amb la seva,
per això
BB King sempre afirma que
Sinatra va ser un dels homes que
van saber
lluitar pels drets de la gent de color
La frase per acabar el programa és de l'escriptor de la Grècia clàssica Plutarc
(50-125) al qual confesso no haver llegit mai, tot i que reconec la saviesa de
la dita:
"Per saber parlar cal saber escoltar”
Conclou per avui Un Toc de Rock, però abans de tancar la barraqueta, us deixo
amb la bona companyia de totes aquelles emissores per les que sortim a l’aire,
per les que compartim records d’un passat més o menys llunyà, sempre envoltats
de música. Soc Mario Prades i ua diré adeu fins el proper programa
Apa, ens veiem pel món
Mario Prades
No hay comentarios:
Publicar un comentario