El Blog de Mario Prades

Posa't en contacte amb mi mitjançant el correo electrònic: tocderock@hotmail.com

lunes, 24 de noviembre de 2014

Un Toc de Rock 09-21

La música ha anat evolucionant i al llarg de les dècades hem vist néixer o desaparèixer estils de molt diferents tendències. Avui a Un Toc de Rock recordarem el doo wop, boogie, swing, jazz, rock and roll i d'altres a través d'artistes que van triomfar en els anys 40, 50 i 60 del passat segle com Little Eva, The Chordetes, les Shirelles, Andrew Sisters, Betty Everett, The Tokens, Skeeter Davis o Peggy Lee, sense oblidar a Sinatra, Dean Martim i Tammy Wynette. Per tant i des de les emissores per les que sortim a les ones ara obriré la barraqueta i anem a tornar al passat escoltant a un xiquet de color que va morir amb tant sols 25 anys d’edat, es tracte de Frankie Lymon que al cap davant dels The Teenagers fan una pregunta "Per què els ximplets s'enamoren?". Jo soc Mario Prades i començaré dient alló de 

Benvinguts a Un Toc de Rock

Frankie Lymon & The Teenagers – Why  do fools fall in love? 1956

Amb només 25 anys, el cantant de color Frankie Lymon va ser trobat mort al bany de casa de la seva àvia a conseqüència d'una sobredosi d'heroïna. La vida d'aquest jove estrella del doo wop i aquell incipient rock and roll amb toc de soul, va inspirar la pel·lícula "Why Do Fools Fall In Love?" que es va rodar l’any 1998 i va prendre el títol d'aquesta cançó "Per què els ximplets s'enamoren?". Frankie Lymon & The Teenagers estan considerats com els precursors del soul i el funky i els antecessors del so Phil Spector. Franklin Joseph Lymon va néixer el 30 de setembre de 1942 a Harlem (Nova York) i va morir el 27 de febrer de 1968. Va començar sent un nen i quan va gravar aquest tema, el primer disc que van publicar i el gran hit en la seva carrera, ell només tenia 14 anys. La família Lymon disposava de pocs recursos económics, de manera que Frankie va començar a treballar en una botiga amb deu anys, més tard aconseguiria diners treballant amb prostitutes. Frankie era conegut per mantenir una relació sentimental amb una dona que li doblava l'edat. Als 12 anys Frankie, va escoltar a un grup local de doo-wop anomenat Couple DeVilles, en un xou escolar de talents. Es van fer amics i es va incorporar a la banda que van canviar de nom, passant a ser The Ermines and The Premiers i finalment Frankie Lymon & The Teenagers. Frankie va començar la seva carrera en solitari l’any 1957, després d'haver realitzat el grup una gira per Europa. És clar que després, tant ell com el grup que van seguir com The Teenagers, van passar amb escàs èxit. Frankie Lymon va ser addicte a l'heroïna des dels 15 anys, va quedar atrapat per les drogues i l'alcohol i la causa de tot va ser el canvi que es va produir en la seva veu, de nen a adult. És clar que una part del seu fracàs va estar ocasionat per una aparició en televisió. El 19 de Juliol de 1957, al programa en directe The Big Beat d'Alan Freed al ABC Chanel, Lymon, durant l'actuació va començar a ballar amb una noia blanca del públic agafant-la bé, amb el seu consentiment, és clar. Allò d’un negre i una blanca va suposar un veritable escàndol, sobretot entre els propietaris de la cadena que eran surenys. El programa The Big Beat d'Alan Freed ser cancel·lat. Havia començat la caça de bruixes contra els pioners del rock and rollFrankie Lymon es va casar un munt de vegades i va tenir moltes relacions sentimentals, algunes famoses com Zola Taylor de The Platters. Després de la seva mort van començar els pleits i demandes entre les seves tres esposes pels drets d'autoria de les seves cançons.
Els Frankie Lymon & The Teenagers al complert

The Andrew Sisters – Boogie Woogie Bugle Boy 1941

Acompanyades per Vic Schoen and His Orchestra, les Andrew Sisters van gravar aquest tema que es va convertir en un dels seus molts èxits. Van ser les pioneres en això del doo wop que sorgia incipient, tot i que elles estaven molt més properes al swing i al boogie i van ser precursores del rock and roll que va sorgir posteriorment. Les Andrew Sisters van ser unes de les grans figures musicals de la II Guerra Mundal, al costat de Glenn Miller i van actuar en un munt d'ocasions en el front de batalla per a esbargiment dels soldats i amb intenció de pujar-los la moral... i altres coses. Aquest tema està classificat en la sisena posició dins de la llista de les millors cançons del Segle XX. Va ser escrit per Don Raye i Hughie Prince i The Andrew Sisters la van cantar també amb els còmics Bud Abbott i Lou Costello. Les Andrew Sisters eren LaVerne Sophia (6 de juliol de 1911 - 8 de maig de 1967), Maxine Angelyn (3 de gener de 1916 - 21 d’octubre de 1995) i Patricia Marie (16 de febrer de 1918 - 30 de gener del 2013), totes van néixer a Mound, Minnesota. Van estar en actiu des de 1925 dins l’any 1951, van tornar al 56 per seguir treballant fins al 1967. Es calcula que oficialment van arribar a vendre més de 70 milions de discos al llarg de la seva carrera, si bé aquesta xifra, si hi incloem els enregistraments no oficials, podria superar els 100 milions. Per cert, d'aquest tema ha fet una interessant versió Kate Perry.

The Crystals – Da do run run 1963

Un altre dels grups importants del doo wop, estil que aquí anomenàvem du dua, són The Crystals, un grup vocal femení creat a Nova York l’any 1960 i que es van mantenir en actiu fins 1966, encara que van tornar al 71. Va ser el primer grup que va produir Phil Spector, l'inventor del "Mur de So", gravant amb el segell Philles Records que era propietat de Phil que per cert, és a la presó complint condemna per assassinat. The Crystals van aconseguir el seu primer hit amb la cançó "There 's No Other (Like My Baby)", que l’any 1962 seria el primer single que va aconseguir el milió de còpies venudes. Van tenir altres èxits, entre ells aquest tema que us porto ara a Un Toc de Rock i que es va publicar en format single l'any 1963, aconseguint la tercera posició del Billboard, el cinquè a Anglaterra i el 22 a Alemanya. The Crystals eren Barbara Alston, Delores "Dee Dee" Kennibrew, Mary Thomas, Merna Girard, Patricia "Patsy" Wright i Dolores "LaLa" Brooks, encara que pel grup van passar unes quantes noies més, entre elles Darlene Love. Èxits seus van ser gravats posteriorment per The Beach Boys, Shaun Cassidy, Kiss, fins i tot el grup espanyol Los Pekenikes.

Little Eva – Loco-Motion 1962

Little Eva va ser el nom artístic d'Eva Narcissus Boyd, cantant de color, menudeta i amb aspecte fràgil, però que desenvolupava una canya arrasadora en els escenaris. Va néixer a Belhaven, Carolina del Nord, el 29 de juny de 1943 i si bé va mantenir la seva popularitat fins a mitjans dels 60, es va retirar a l’any 1971 tot i que va realitzar algunes vegades concerts ocasionals. Us explicaré una curiositat, ella era camarera i va entrar a treballar a casa de Carole King i el seu marit Gerry Goffin, un bon dia la van veure ballar i van quedar fascinats per el seu ritme i van escriure per a ella aquesta cançó que va ser número 1 als Estats Units. Entre els èxits que va obtindre es trobaven “Keep Your Hands Off My Baby”, “Some Kinda Wonderful”, “Let's Turkey Trot” o “He is the boy”. A partir del 63 va anar de capa caiguda. Little Eva va morir a Nova York un 10 de abril de 2003 a causa d'un càncer al coll uterí. Aquesta cançó va ser el seu gran hit i com us deia, estava composta per Gerry Goffin i la seva dona Carole King que en aquella època sols es dedicava a la composició. Carole va començar a gravar com a solista a principis dels anys 70 debutant amb el llarga durada "Tapestry".

Betty Everett – Shoop shoop song 1964

Una altra de les veus rellevants del doo wop entroncat ja amb el rock and roll i el soul, és la cantant Betty Everett que va gravar aquesta cançó en el 1964, escrita per Rudy Clark. Aquesta cançó va ser el gran èxit de Betty Everett i va aconseguir el sisè lloc en les llistes de pop del Billboard, però el primer en les de Rhythm & Blues, romanent en aquesta posició durant tres setmanes. Del tema es va fer una bona versió a càrrec de Cher que la va incloure en el seu àlbum "Love Hurts", publicat l'any 1990 i va ser el primer single que es va extreure i també la va cantar en la pel·lícula "Sirenes" que li va valer un Oscar. Arran de l'èxit obtingut per Cher, Betty que es trobava semiretirada i vivia des de feia molts anys amb la seva germana, va tornar i va gravar un nou disc "Do not Cry Now" que es va classificar en les llistes i semblava que havia de ser també el seu retorn als escenaris, va actuar en el Festival de Blues de Chicago de 1991 i havia de fer un parell més de concerts que tenia contractats, però els va suspendre per problemes de salut. La cantant i pianista de color Betty Everett que va començar tocant el piano i cantant música gospel a l'església, a l'edat de nou anys, va néixer el 23 de novembre de 1939 a Greenwood, Mississipí, moriria el 19 d'agost de 2001 a Beloit, Wisconsin. 

The Coasters – Yakety Yak 1958

Us porto ara a Un Toc de Rock aquest tema, tot una peça histórica del doo wop. Ens la portan els nord americans The Coasters, un grup vocal masculí afroamericà surgit a Los Angeles l’any 1955 que estava integrat inicialmente per Carl Gardner, Billy Guy, Will DubJones i Cornell Gunter. Encara están en actiu, però per el grup han passat músic per un tub, calculo que més de 15. Aquesta cançó va ocupar el primer lloc de les llistes de R & B i les de pop simultàniament als Estats Units i va ser número 12 a Anglaterra. Es tracta d’un tema que anys més tard, es farie molt popular quan es va fer servir com a sintonia del programa "El Show de Benny Hill". Val a dir que The Coasters van treballar i molt amb un gran tàndem de productors i compositors Jerry Leiber i Mike Stoller. Molts dels èxits dels The Coasters van ser recuperats anys més tard per gent com Leon Rusell, Beach Boys, Rolling Stones i Beatles.  Entre les seves cançons més recordadas i a part d’aquesta, trobavem “Charlie Brown", “Searchin”, "Poison Ivy", "Young blood" i "Alone came Jones".

The Chordettes – Mr. Sadman 1954

Aquest clàssic del doo wop, composat per Pat Ballard l’any 1954, va sonar en una pel·lícula, bé ha sonat en moltes, fins i tot a un episodi dels Simpson, però ara recordo que la vam escoltar a "Back to the future", "Philadelphia" i "Halloween", encara que van haver-hi més. El grup volcal femení The Chordettes, un grup que cantava i molt a acapella, es a dir “a pel”, van aconseguir classificar-la en el primer lloc de les llistes el novembre de l’any 1954. Eren un grup vocal format a Sheboygan, Wisconsin, l’any 1946 i integrat per quatre noies blanques: Janet Ertel (nascuda el 21 setembre 1913 i morta el 4 de Novembre de 1988), la seva cunyada Carol Buschmann, Dorothy Schwartz i Jinny Osborn (nascuda el 25 d'abril de 1928 i que va morir el 19 de maig de 2003). L'any 1952 Lynn Evans substituirà Schwartz i el 1953, Margie Needham ho fa amb Osborn, quan anaven a ser mares, encara que aquesta última va tornar més tard al grup. Nancy Overton (6 febrer 1926 - 5 d'abril de 2009) també va pertànyer al grup posteriorment. The Chordeettes van estar en actiu fins l’any 1961, amb l’arrivada dels nous ritmes van anar en decliu i es van desfer. Pat Ballard va reescriure la lletra de la cançó i la va convertir en una nadala, sota el títul “Mr Santa”, si bé aquesta versió es molt poc coneguda fora dels Estats Units. 

The Shirelles – Will you love me tomorrow 1961

A l'àlbum "Tonight 's the Night", publicat l'any 1961, les Shirelles, aquestes quatre noies de color van incloure aquest tema que escoltarem ara, encara que inicialment es va publicar com a single al 1960. Es tracta d'una altra cançó que es trobava a cavall del doo wop i el rock and roll i que va ser un dels seus grans èxits. El tema va ser escrit pel tàndem Gerry Goffin i Carole King que eren matrimoni en aquella època. Es diu que va ser la resposta de Carole King a la cançó "Oh Carol" que va compondre i va gravar Neil Sedaka, encara que la veritable resposta va ser "Oh Neil" que va gravar la pròpia Carole King. Curiosament quan van presentar el tema a The Shirelles, la cantant principal Shirley Owens que posteriorment va passar a anomenar-se Shirley Allston-Reeves, no va voler gravar-la perquè pensava que era "massa country". Al final va acceptar quan el productor va incloure arranjaments de corda. L'any 1961, el tema va arribar al número 1 del Billboard, va ser la primera vegada que van aconseguir aquesta privilegiada posició. Algunes emissores de ràdio es van negar a programar la cançó al·legant que la lletra tenia un fort contingut sexual. Dècades més tard es va incloure en la banda sonora de la pel·lícula "Dirty Dancing". La cançó ha estat molt versionada al llarg de la història, destacant les que van realitzar Cher, The Foor Seasons, Dusty Springfield, Linda Ronstadt, Françoise Hardy, Norah Jones, Elton John, Dionne Warwick, The Bee Gees, Neil Diamond, Bryan Ferry, Amy Winehouse, Laura Branigan i un munt més, fins i tot la pròpia Carole King la va incloure en el seu primer àlbum "Tapestry". The Shirelles es van crear l'any 1958 i es van separar el 1982, van ser al costat de Martha & The Vandellas els millors grups vocals femenins de color de la seva època. The Shirelles eren Doris Coley, Addie Harris, Beverley Lee i Shirley Owens.

Tammy Wynette – Stand by your man 1968

Virginia Wynette Pugh, a la qual es coneixia artísticament com Tammy Wynette, va néixer el 5 de maig de 1942 a Itawamba County, Mississippi i va morir a Nashville, Tennessee, un 6 de abril de 1998. Era una cantant i compositora de country que va ser reconeguda com una de les millors cantants femenines del gènere. Al costat de Loretta Lynn, Lynn Anderson i Dolly Parton, estan considerades el pòquer de veus femenines del country. Aquest tema, possiblement la millor cançó en la carrera de Tammy Wynette, es va publicar al setembre de 1968, però no el van editar a Europa fins l'any 1975. El single amb aquesta cançó va ser número 1 als EstatsUnits l'any 1969, mantenint-se en aquesta posició en les llistes durant tres setmanes, va arribar al 43 en les llistes de pop i es va classificar en el lloc 13 a Anglaterra. Tammy Wynette va ser coneguda com La Primera Dama del Country i va romandre en actiu des de 1966 fins la seva mort. En les seves cançons parlava de temes clàssics com la solitud, el divorci i les dificultats en les relacions home-dona, Tammy Wynette parlava d'amor i desamor. De fet aquesta cançó la podriem traduïr com “Ja que estar per l’home”. Des de finals dels 60 Tammy Wynette va col·locar a les llistes 17 números 1.

The Tokens – Lion sleeps tonight 1961

Aquest tema forma part de la història de la música i de fet és l'única cançó per la qual avui en dia es recorda a The Tokens. A mi el disc em va arribar de Mèxic i m'ho va enviar la meva novieta mexicana, Magnolia. Per això la caràtula que trobareu al blog us pot sonar rara, és l'EP en l'edició mexicana i li diuen a la cançó "El león duerme de noche". Va ser recuperada anys més tard per a la banda sonora de "El rei Lleó", però es tracta d'un tema tradicional africà, adaptat al doo-wop per The Tokens l’any 1961, aquesta banda de Nova York creada el 1955 sota el nom de Linc-Tones. Integraven el grup originalment Neil Sedaka que despres va tindre una bona carrera en soliatri gracies a la cançó “Oh Carol!”, Medress Hank, Rabkin Eddie i Zolotin Cynthia. Rabkin va ser reemplaçat per Jay Siegel l'any 1956, i la banda va gravar el seu primer single "While I dream" el 1956. Hi ha canvis i Neil Sedaka va començar la seva carrera en solitari . A  partir de 1960 van passar a ser The Tokens després d'haver-se incorporat Mitch Margo de només 13 anys i el seu germà Phil Margo, a més del guitarrista Joe Venneri. El tema "El lleó dorm aquesta nit", titulada originalment "Mbube" és una cançó que van gravar en llengua zulu Solomon Linda i el grup The Evening Birds a Sud-àfrica. Es calcula que The Tokens han obtingut per drets del tema més de 15 milions de dòlars, aixó va provocar una demanda per part dels descendents de Solomon Linda que vivien en la pobresa, però incomprensiblement no la van guanyar. Una versió discotequera gravada l’any 1982 pel trio Tight Fit va ser número 1 a Anglaterra, però existeixen innombrables versions de la cançó, una destacable a Espanya a carrec de Los Continuados.

Patti Page – I went to your wedding 1952

Aquesta cançó va ser escrita per Jessie Mae Robinson i la publicaria Patti Page el 6 d'agost de 1952, aconseguint la primera posició del Billboard el 22 del mateix mes, romanent 21 setmanes en aquesta posició arribant a ser també número 1 a Austràlia. Patti Page va ser una cantant, blanca, englobada dins de la música country amb tocs de doo wop i molt propera al pop, nascuda a Oklahoma el 8 novembre 1927 que va començar professionalment en l'any 1947 i un altre dels seus grans èxits va ser "Tennessee Waltz ", una cançó super versionada al llarg de la història de la música. La cantant va tenir una brillant carrera. Patti Page va morir l'1 de gener de l'any 2013, al Village Retirement Community Seacrest on residia, a Encinitas, Califòrnia, tenia 85 anys. Durant els últims anys havia estat afectada de diverses malalties cardíaques i respiratòries

The Shangri-Las – Remember (Walkin' in The Sand) 1964

Les Shangri-Las van ser un grup femení, integrat per quatre noies blanques, encara que van acabar sent tres, eren dos parells de germanes, Betty i Mary Weiss que era la veu solista i les bessones Marge i Mary Anne Ganser. Aquest va ser un dels seus temes més populars, publicat l'any 1964 i la lletra ens explica la història d'una noia a qui el seu nuvi a deixat per anar-se'n amb una altra, temàtica que avui pot semblar una cosa habitual en moltes cançons, però que en aquells temps va cridar i molt l'atenció. Elles van agradar entre la joventut precisament perquè els textes de les seves cançons tractaven de coses molt properes que no es tocaven en les cançons de moda. Els seus temes eren a cavall del rock and roll que es trobava en declivi i el pop amb connotacions beat que sorgia imparable. The Shangri-Las eren de Nova York i van començar l'any 1963, mantenint-se en actiu fins al 1968. Dues cançons marquen la seva carrera discogràfica, aquesta que escoltem ara i que el títol va ser abreujat a "Remember" i "Leader of the Pack". Mary Ann Ganser, nascuda el 4 de febrer de 1948, moriria el 14 de març de 1970 a causa d'una encefalitis produïda per l'abús de barbitúrics, mentre que la seva germana Marge va morir el 28 de juliol de 1996. La imatge de les noies va ser també quelcom d’innovador, per la seva forma de vestir, utilitzant pantalons de cuir i moltes fonts les citen com a inspiració per a grups que van surgir més tard, entre ells The New York Dolls i Blondie. Per cert, entre les versions que s'han fet d'aquesta cançó vull destacar la d'Aerosmith.

Peggy Lee – Fever 1958

La cantant i ocasionalment també actriu Peggy Lee, està considerada una de les veus més influents en la música del segle XX, tot i ser molt poc coneguda a Espanya. Venia del món de jazz i el seu veritable nom era Norma Deloris Egstrom, nascuda a Jamestown, Dakota del Nord, el 26 de maig de 1920. D'ella va dir Duke Ellington que era la Reina del Jazz. Es diu que va ser una de les grans influències per a gent com Bobby Darin, Paul McCartney, Bette Midler, Madonna, KD Lang, Elvis Costello, Dusty Springfield, Dr John i molts altres, de fet ha estat citada com la seva cantant preferida per Frank Sinatra, Ella Fitzgerald, Judy Garland, Dean Martin, Bing Crosby i Louis Armstrong. Com a compositora va col·laborar amb el seu marit Dave Barbour, Sonny Burke, Victor Young, Francis Lai, Dave Grusin, John Chiodini i Duke Ellington. Aquesta és l'adaptació que ella mateixa va realitzar l’any 1958 del tema escrit per Little Willie John, convertint-se en referència per a posteriors versions de la cançó, un clàssic del jazz i el blues, aconseguint col·locar el single en el lloc 8 en les llistes del Billboard. Peggy Lee va aconseguir el seu primer número 1 l'any 1942 amb el tema "Somebody Else Is Taking My Place" al qual van seguir un munt. Va treballar també al cinema i al 1955 va ser una abatuda i alcoholitzada cantant de blues a "Pete Kelly's Blues", un paper pel qual va ser nominada a un Oscar. Va seguir en actiu i la dècada dels 90 Peggy Lee realitzava actuacions, moltes vegades en cadira de rodes a causa del seu precari estat de salut. Va morir a Los Angeles el 21 de gener de 2002, a causa de complicacions amb la diabetis que patia agreujades per un infart agut de miocardi, als 81 anys d'edat.

Brenda Lee – I’m sorry 1960

Des dels Estats Units ens van arribar un seguit de veus molt agudes que fregaven per moments l'estridència, encara que reconeguem que melodioses. A Espanya es va posar també de moda i aquí les dèiem "veus karineras". Brenda Lee, amb tan sols 15 anys va aconseguir un èxit total gràcies a aquesta cançó, avui la més important de la seva carrera, ocupant el primer lloc en les llistes del Billboard al juliol de 1960 i aconseguint el lloc 12 a Anglaterra. Curiosament es va publicar com a cara B del single amb "That 's All You Gotta Do" com a peça estrella i que només va arribar al lloc 19, demostrant la poca agudesa musical dels AR del segell DECCA. La cançó va ser escrita per Dub Allbritten i Ronnie Self. També d'aquest tema s'han realitzat unes quantes versions, destacant la de Joey Heatherton l'any 1972. De veritable nom Brenda Mae Tarpley, la cantant va néixer l'11 de desembre de 1944 a Atlanta, Geòrgia. Era una noia de poca alçada, no arribava al metre i mig, però en l'escenari sabia deixar-se anar i era un veritable terratrèmol, alguna cosa similar al que va succeir poc després amb la italiana Rita Pavone. Va començar l'any 1955 i va debutar amb el single "Jambalaya (On the Bayou)" que no es va classificar en llistes. Encara està en actiu malgrat la seva edat, tot i que la seva millor època va ser fins a mitjans dels seixanta.

Skeeter Davis – The end of the world 1963

Avui en dia aquells pocs melòmans que a Espanya recorden la cantant nord-americana Skeeter Davis, ho fan gràcies a l'èxit obtingut amb aquesta cançó que ara us porto a Un Toc de Rock. És clar que el tema en el seu moment no recordo que es publiqués a Espanya, però ha estat la cançó més famosa en la seva llarga trajectòria discogràfica i això la converteix en mite. Skeeter Davis, una de les cantants més famoses, dins l'apartat country, a Estats Units allà pels acaballes dels anys cinquanta i part dels seixanta, es deia en realitat Mary Frances Penick, va néixer el 30 de desembre de 1931 a Dry Ridge, Kentucky i va començar formant part del grup vocal The Davis Sisters. Va començar a gravar en solitari l’any 1959. Aquest tema que escoltem ara es va publicar en 1963. Al 1970 Skeeter Davis va obtenir un altre hit amb "I'am Lover (Not a Fighter)" i un altre en un duet amb Bobby Bare "I'm a Lover (Not a Fighter)". Encara aconseguiria col·locar un altre tema en les llistes americanes al 71, "Bus Fare To Kentucky" i tot i que va seguir gravant, ja no va posar les seves cançons en les llistes de vendes i es va anar diluint en l'oblit. Però abans hi va haver un seriós problema, en una actuació al Grand Ole Opry l'any 1973, Skeeter Davis va criticar durament a la policia de Nashville per detenir un grup d'evangelistes en un centre comercial local. A causa de les seves declaracions en públic es van prohibir els seus concerts a la ciutat durant més d'un any. Ella es va dedicar a donar suport a diverses congregacions religioses. Skeeter Davis va residir a Brentwood, Tennessee, a partir de la dècada dels seixanta i fins a la seva mort, produïda el 19 de setembre del 2004 al causa d'un càncer de mama.

Bobby Vinton – Blue Velvet 1963

Bobby Vinton va ser un cantant molt popular al seu pais i que va començar a gravar a principis dels anys 60, però tot i ser molt reconegut als Estats Units i s'en "Blue Velvet" el seu gran hit, sols va triomfar a Europa gràcies a la seva versió del "Segellat amb un petó" que es va publicar ja a l’any 1972. De fet ell portava un grapat d’anys treballant, va debutar l’any 1959 amb el single “You’ll never forget”. Bobby Vinton va néixer el 16 d'abril de 1935 a Canonsburg, Pennsylvania, de veritable nom Stanley Robert Vinton Jr, fill d'un director d’orquestra,  però no sols era cantant, Bobby Vinton també era un gran multi instrumentista i a més de cantar tocava piano, clarinet, saxo, trompeta, bateria i l’oboè. El tema “Blue Velvet” que escoltem ara a Un Toc de Rock d’avui, va ser número 1 a les llistes del Biilboard als Estats Units l'any 1963 i fou utilitzat posteriorment en una pel·lícula de cinema negre que es va titular així mateix "Blue Velvet" i que era un trhiller molt interessant. A la pel·lícula la cançó la cantava l'actriu Isabella Rossellini (a la foto). Aquest tema va ser escrit per Lee Morris i Bernie Wayne, i abans de que la graves Bobby Vinton ja ho havien fet The Moonglows. Actualment Bobby Vinton a qui es coneixia com “El Princep Polac” degut a la seva ascendencia polaca, viu retirat a Englewood, Florida

Dean Martin – Everybody loves somebody

Escoltarem ara al programa d’avui de Un Toc de Rock a un gran crooner nord americà surgit del swing. És curiós que la cançó que avui més identifiquem amb la carrera del cantant i actor nord-americà Dean Martin que va començar com boxejador i va formar parella còmica amb Jerry Lewis, sigui aquest tema que sempre vinculem a un anunci de preservatius, però les coses són així, va caldre parlar de preservatius per que les noves generacions sapiguesin que hi havie un gran cantant anomenat Dean Martin que per cert, va néixer a Steubenville, Ohio, el 7 de juny de 1917 i va morir a la seva casa de Beverly Hills el dia de Nadal de 1995. Va tenir molts problemes amb la beguda, de fet pertanyia al grup d'amics de  Frank Sinatra que l'actriu Lauren Bacall, esposa de Bogart que també era del grup, va batejar, en anglès, com "El club dels borrachuzos". Quan Dean Martin, de veritable nom Dino Paul Crocetti, semblava haver superat tots els problemes amb l'alcohol, la mort del  seu fill Dino, també cantant, en un accident aeri el 21 de març de 1987, l'abocà de nou en braços de l'alcohol com a eina ineficaç per disminuir el seu dolor. És clar que també convé aclarir que segons el llibre "Frank Sinatra i l'oblidat art de viure" de Bill Zehme, escriptor que sempre s'ha documentat molt bé, Dean Martin gairebé no bevia, encara que sempre tenia un got de licor a la mà per simular això de que li agradave el mam. Abans d’acabar us diré que hi ha una bona versió d’aquesta cançó a carrec del mateix Dean Martin cantan-la en directe amb el seu amic, l’actor John Wayne i ja l’ha hem escoltat aquí al programa fa tres o quatre temporades, a la foto Dean Martin i Nancy Sinatra.

Frank Sinatra – Strangers in the night 1966

Es clar que si parlem de swing i per acabar el programa d’avui, toca escoltar a La Veu. Tots els crítics deien que estava acabat, que havia de retirar-se dignament abans que l’obliguessin a fer-ho i de sobte es va despenjar, l’any 1966, amb un EP on es trobava aquest tema que el va catapultar al més alt de les llistes de tot el mon, demostrant que Frank Sinatra no sols era viu i molt viu, a més seguia sent tota una estrella mundial i aquesta peça amb la que avui conclou Un Toc de Rock, li va valdre guanyar un Grammy. Si és que els crítics de vegades són uns "lumbreras" que perden meravelloses oportunitats per quedar-se calladets i que quan no fiquen la pota és perquè l'estan canviant de lloc. L'àlbum amb el mateix títol que la cançó es va gravar entre el 11 d'abril i el 16 de maig de 1966. Frank Sinatra, guanyador del Oscar pel seu paper a "D'aquí a l'eternitat", va néixer a Hoboken, el 12 de desembre de 1915 i va morir a Los Angeles, un 14 de maig de 1998. El seu autèntic nom era Francis Albert Sinatra i va ser una de les millors veus de la música de tots els temps i a ell es deu la fussió del swing i el jazz a nivell popular. Per cert l’hi deien Blue Eyes i la meva cosina Gloria P. Gsell que tenía un hospital veterinari a Beverly Hills i el coneixia, sempre em deie que era fals, els seus ulls no eren blaus, portava lentilles. Us explicaré una anècdota, el gran guitarrista de color BB King formava part de la seva orquestra i tenien un contracte per actuar a un casino de Las Vegas, però estava prohibit que a l'escenari sortís gent de color, per tant van vetar al genial guitarrista, ara bé, Sinatra ho va deixar molt clar, si no actuava BB King, ell tampoc. La norma establerta va ser derogada i la Veu es va sortir amb la seva, per això BB King sempre afirma que Sinatra va ser un dels homes que van saber lluitar pels drets de la gent de color

La frase per acabar el programa és de l'escriptor de la Grècia clàssica Plutarc (50-125) al qual confesso no haver llegit mai, tot i que reconec la saviesa de la dita:


"Per saber parlar cal saber escoltar”

Conclou per avui Un Toc de Rock,  però abans de tancar la barraqueta, us deixo amb la bona companyia de totes aquelles emissores per les que sortim a l’aire, per les que compartim records d’un passat més o menys llunyà, sempre envoltats de música. Soc Mario Prades i ua diré adeu fins el proper programa

Apa, ens veiem pel món

Mario Prades

No hay comentarios:

Publicar un comentario