
El
rock simfònic sorgeix a finals dels 60 a Anglaterra, però també
a Espanya va funcionar, encara que molt menys ja que es trobava
allunyat del circuit
comercial de les
emissores de
ràdio fórmula que dominaven i
decidien la música
que havíem d'escoltar al pais, més o menys com
segueix passant ara. Avui començarem el nostre
recorregut musical pel
passat, pels
records, escoltant grups com
Módulos i
Barrabás, però també
sonaran
Falcons,
Sau,
Menaix a Truà,
Asfalto,
Leño,
Burning,
Coz,
Decibelios,
Brighton 64 i alguns altres, tot des de les
emissores per las que escoltes
Un
Toc de Rock. Ara toca
obrir la barraqueta i ho farem escoltant a
Los Brincos
des de un disc que va tindre la portada censurada i ells ens recomanaran que
“Visquem la realitat”. Soc
Mario Prades i com sempre al començar us dic alló de
Benvinguts a Un Toc de Rock
Los Brincos – Vive la realidad 1970

Un dels primers grups "veterans" que es van
reciclar i van enfocar la seva música cap al
rock progressiu i
simfònic van ser
Los Brincos, una de les millors bandes del
pop espanyol en els seixanta que
després de la marxa de
Juan Pardo i
Júnior i ja sota el lideratge de
Fernando
Arbex publicaria l'any 1970 un gran àlbum "Mundo, demonio y carne",
mostrant un canvi musical cap al
rock progressiu i del qual us he extret aquest
tema amb el qual obrim
Un Toc de Rock i que curiosament va ser el seu últim
treball discogràfic. Aquesta cançó va ser cara A d’un dels últims singles de
Los Brincos abans de desfer-se. Val a dir que també
Los Brincos, amb tot el
seu
esperit patri, aspecte de
nois bons i les seves
capes madrilenyas,
van patir en
carn pròpia o millor dit, en un dels seus
discos, els rigors d'
aquella censura
desmesurada dels anys de la dictadura i en la majoria de les vegades
exageradament ridícula. Precisament va ser amb aquest álbum, l'últim disc

gran de
Los Brincos, abans de reconvertir-se en
Barrabàs, "Mundo, demonio y
carne" i per ell van passar les agudes
tisores del censor. La víctima va
ser la portada, en la què els cinc
Brincos hi apareixian
nus, però al
blog us
poso les dues portades (l’autoritzada i la censurada) i veureu que la foto
només els mostra de panxeta cap amunt, però així i tot el disc va ser obligat
en la seva edició espanyola a sortir amb una altra caràtula. Ells van col·locar
la imatge d'un
cervell putrefacte, en clara al·legoria a aquells
censors de
obnubilat cervell. En aquest disc, com us dèiem l'últim que van treure,
Los
Brincos són cinc:
Fernando Arbex (a la foto) ja líder indiscutible i compositor a part de
batería i cantant, al costat de
Manolo González (baix i veus), els germans
Ricky i
Miguel
Morales (guitarres i veus) i el

teclista
Óscar Lazprilla, ex-membre de
Los Ampex i
Time Machine.
Fernando va insistir en treure una versió per al mercat estranger
en anglès i titulant-se "World, Devil & Body" amb la portada
original i que la realitat, no va funcionar a nivell comercial, possiblement
perquè va ser un disc molt més enfocat cap el
rock progressiu, amb tocs de
pop,
això si. Però va ser el pas decisiu perquè després d’un projecte anomenat
Alacrán sorgís
Barrabàs. Per cert, quan van començár un dels components de
Los Brincos tenia
que ser
José Barranco, però va decilnar l’oferta per crear
Los Flecos.
Inicialment
Los Brincos van ser
Fernando Arbex,
Manolo González,
Juan Pardo i
Antonio Morales “
Junior”.
Juan y Junior van marxar-se, o pot ser els van fotre
fora que jo sempre he tingut les meves duptes i es van llaçar com a duet,
debutan el 29 de març de 1967
a una discoteca de Madrid.
Antonio Morales va morir el
passat 15 d’abril del 2014 i
Fernando Arbex havia deixat aquest món el 5 de
juliol de 2003.




Barrabás –
On the road again 1981

Continuadors del canvi musical que es va iniciar amb
Los
Brincos i havia seguit amb
Alacrán, sorgeix de la mà de
Fernando Arbex un dels
millors grups de l'estat espanyol de totes les èpoques i possiblement el més
internacional dels nostres conjunts,
Barrabás, dels quals en aquesta novena
temporada del programa ja hem escoltat un parell de temes. Amb una línea que
barregava
connotacions llatines i
bones percusions amb toc
funkys i
progresius,
pero de molta més qualitat i base musical. Ara escoltarem a
Barrabás, un dels
grans grups, però que van ser poc valorades aquí al país, malgrat aquesta gran
qualitat i la seva longeva vida professional.
Barrabás son el grup espanyol que
més discos ha venut en el mercat nord americà i l’any 1975 van ser designats
per la
revista Play Boy com
el millor grup mundial de música funky. Va ser una
idea de
Fernando Arbex (Madrid, 18 de mayo de 1941 - 5 de julio de 2003), havia
estat el creador de la banda quan es van desfer els
Brincos, sumant músics de
Alacrán i altres professionals de la música espanyola.
Fernando Arbex que
sempre va ser el productor de
Barrabás, només va tocar la bateria en la
gravació del primer disc "Barrabas Música caliente", però mai va
tocar en directe amb ells, sent el bateria titular des dels seus començaments
José María Moll que posteriorment es convertiria en el seu líder i és l'únic
músic que ha tocat en les seves
tres etapes. Aquesta peça que us porto ara es
recullia en el seu seté disc “Piel de Barrabás” que va ser publicat l’any 1981
i posava en marxa la segona etapa de
Barrabás, després de quatre anys sense
publicar cap disc.
Fernando Arbex va signar un contracte amb Columbia amb vista
sobretot al mercat hispanoamericà, pero van atacà al nord-americà. Per refer el
grup va recórrer a tres nous músics i la formació en aquest àlbum són
Armando
Pelayo (teclats),
Koky (guitarra),
Susy Gordaliza (baix) i dos components de la
primera època el cantant
José Luis Tejada que havia estat component dels
barcelonins
Los No i
José María Moll.
Barrabás van començar l’any 1971 i encara
segueixen en actiu. Van ser uns avançats al seu temps, interpretaven els seus
temes en anglès i fusionaven
rock amb
funky i
tocs llatins, en la línia de
grups com
Osibisa,
Santana,
Titanic i
Mandrill. Un dels majors èxits de
Barrabás, inclòs en el seu primer àlbum, va ser "Woman", que va
arribar a col·locar-se en les llistes d'èxits d'Amèrica del Nord, Europa i
Amèrica Llatina, arribant a número
1 al Canadà i és que
Barrabás eren molt
bons, però mai van arribar a ser valorats a casa seva com es mereixien. En el
seu segon disc "Deja suelto a Barrabas" trobàvem la cançó
"Hi-jack" que fins i tot va ser versionada per
Herbie Mann i en la versió
original per els
Barrabás va arribar a número
1 del
Billboard, en les llistes
de
música negra. Per cert,
Barrabás son el grup espanyol que
més discos ha
venut al mercat nord-americà on sempre van ser molt valorats. Durant un temps
el cantant de
Barrabás va ser
Iñaki Egaña que havia tocat amb
Los Buenos i
actualment a
Los Mitos.




Los Módulos – Luz errante 1970

Surgits al nort de la península,
Los Módulos són
el primer
grup de
rock progressiu espanyol de la història i van ser els primers que van
utilitzar un
Melotromo i un
Moog al país. No obstant això la discogràfica els va
forçar a fer temes molt propers al
pop de manera que a molts amants del
rock
progressiu no els agraden i els fervents seguidors del
pop els troben
recarregats. La veritat és que
Los Módulos van ser una de les millors bandes
espanyoles de la història. Estaven liderats per
Pepe Robles que havia estat
tocant amb
Los Ángeles substituint a un dels seus components
Paco Quero (baix)
que estava fent la mili i
Pepe Robles va composar dues cançons per
Los Ángeles.
Rafael Trabuchelli de Hispavox, proposa llavors a
Pepe Robles (a la foto) un llançament
important com a solista, però ell va preferir crear un grup i a partir de
febrer del 1969 i al costat de
Tomás Bohórquez (orgue Hammond, piano i
melotrom),
Emilio Bueno (baix),
Juan Antonio García Reyzábal (bateria i violí
elèctric) i el propi
Pepe Robles (guitarra i veu) comencen assajos maratonians
de
8 hores diàries finalciats per la casa de discos, havien nascut
Los
Módulos. "Luz errante” que escoltem
ara, es trobava en el seu primer LP que es va titular "Realidad",
publicat per Hispavox l’any 1970 i mai es va editar en single.
Los Módulos van
ser una gran banda, però es van desfer a la fi dels 70 i l'últim baixista va
ser
José Luis Campuzano "
Sherpa" que després tocaria amb
Barón Rojo.
Per el grup també va passar el batería
Juan Cánovas que es va incorporarse a
Cánovas,
Rodrigo, Adolfo y Guzmán CRAG, el primer
supergrup del
pop espanyol. La que
està considerada com la
millor cançó de
Los Módulos es “Todo tiene su fin”, però jo penso que en tenen d’iguals o
millors, com aquesta que us he portat ara, sense oblidar que ells van grabar
moltes versions dels
Beatles, donan-lis aquest caire
progresiu que tan va
caracteritzà a
Los Módulos. En total van gravar 8 singles, sis LP’s i quatre o
cinc recopilatoris, sempre van treballar per Hispavox, si bé el segell Ramalama
ha tret un doble CD recopilatori seu fa uns anys.


Asfalto – Días de escuela

Però el
rock al país va anar evolucionant també per altres
camins i a Madrid sorgeixen grups molt
urbans com
Asfalto que aconsegueixen que
de nou es venguin discos cantats
en castellà ja que l'anglès estava dominant.
Asfalto van ser al costat dels
Burning, les millors bandes del
rock espanyol
dels 70 i els 80. Eran madrilenys, inicialment es van fer dir
Los Tickets i
cantaven en anglès. Enfrontaments amb la seva casa de discos els van obligar a canviar
i van passar a anomenar-se
Asfalto signant contratte amb Chapa Discos. La
millor formació d'
Asfalto va ser la integrada per
Lele Laina,
José Luis
Jiménez,
Julio Castejón i
Enrique Cajide, però pel grup van passar bons músics,
com el recordat bateria
Teddy Barrios que ja va morir,
Jorge García Banegas,
Miguel Oñate,
Richie i tants d'altres. L'any 1978
Asfalto debuten amb el nou
segell que ells estrenen, Chapa Discos, subsegell de Zafiro, amb un disc que
portava el seu nom per títol "Asfalto". A més d'aquest tema, en
l'àlbum es trobaven cançons avui clàssics com "Rocinante" i
"Capitán Trueno". L'any 1987 van publicar "1972-1987... 15 años
de música" que recollia els seus temes més populars gravats de nou amb els
moderns avenços de la tècnica i la que us he dit va ser la seva millor

formació, reunits de nou per aquest enregistrament que inclou un tema inèdit de
la seva primera època, "El teatro de la vida". D’aquest disc us he
tret la versió del "Días de escuela" que sona ara a
Un Toc de Rock. L’any 2009
Asfalto, amb només
Julio
Castejón dels antics membres, va gravar el primer en directe de la seva
història, el doble “Al fin vivos”. Per cert, jo era el delegat de ventes i
promoció a Catalunya del segell Snif Records, propietat dels
Asfalto quan
aquest disc del que us he tret la cançó que sona ara, va veure la llum. La
cançó dels
Asfalto ens parla de la vida a
una escola municipal dels anys
seixanta i la veritat es que posiblement sigui la que
millor reflecteix aquells
moments a les escoles del pais. Us explicaré una curiositat. Quan treballaven
en la composició d'aquesta cançó, la seva idea era parlar sobra la història
d'
un transvestit, però no s'en sortien amb la lletra i van realitzar
un recés per
fumar un cigar i h prendre
un cafè, per tal de centrar-se. Van començar a recordar
els seus dies a l'escola, els seus professors i la duresa de l'època i sense
adonar-s’en va sorgir la lletra de "Dies d'escola".




Burning – Dieron las diez 1985

Ja que hem parlat d’ells, escoltarem ara un altre vegada a
Burning. A l'àlbum "Hazme gritar" trobàvem aquesta bona cançó del
grup madrileny
Burning, als que en els setanta dèiem "Burning", tal
com sona. El disc es va publicar l'any 1985, tot i que aquest tema
posteriorment s'ha inclos en molts recopilatoris del grup i en els seus directes,
fins i tot en el disc "Burning, Una noche sin tí - Homenaje a Pepe
Risi", doble CD editat l'any 1998, on la versionava
Javier Andreu de
La Frontera. Sempre
he dit i tornaré a repetir-ho que
Burning i
Asfalto són les millors bandes de
rock espanyol dels 70. Totes dues segueixen en actiu, totes dues han perdut
músics en el camí, totes dues van començár gravant en angles i en les dues
formacions només queda
un dels seus membres originals, en
Asfalto Julio
Castejón i a
Burning Johnny
Cifuentes, però la seva música segueix estant viva.
Un de les seves cançons de referència es "Què fa una noia com tu en un
lloc com aquest?" que va ser composada l’any 1978 per a la pel·lícula del
mateix títol de
Fernando Colomo.
Burning
va compondre i va interpretar temes per a una altra pel·lícula, aquesta
dirigida per
Eloy de la
Iglesia, es tracta de "Navajeros", on trobàvem
"Tú eres mi amor” i “Escríbelo con sangre", junt a “No es extraño que tú estés loca por mí”. Els
Burning originals
van ser
Toño Martín (del 1974 a1983),
Pepe Risi (de 1974 a 1997),
Quique Pérez
(de 1974 a
1979),
Tito (de 1974 a
1976) i l'únic membre que roman a la banda des de la seva creació l'any 1974,
Johnny Cifuentes. Per cert i això és una curiositat, un
9 de maig, amb
deu anys
de diferència, van morir
Toño Martín (1987) i
Pepe Risi (1997). Tots dos van
morir
el mateix dia del
mateix mes, com us deia, amb
deu anys entre un i
l'altre.




Coz – Más sexy 1979

Com us deia, el
rock prenia així mateix altres vies i mentre
sorgia la
movida madrilenya, també va anar prenent forma un moviment molt més dur,
el
heavy rock. Ara parlem una mica de la història musical del Madrid dels 70.
Coz es va formar l'any 1974 i l'integraven
Jesús Albeniz que venia de
La Banda Salsa (cantant),
Kanguro que posteriorment seria guitarra de
Vade Retro,
Miguel Jiménez que
passaria a ser bateria de
Rosendo i
Juan Márquez (baix i veu). Aquests dos
últims van crear
Kafru, amb
Juan Toro que havia estat membre de
Fe i
Franklin.
Coz semblava no tenir continuïtat, però després de la dissolució de
Kafru, on
també militaven els germans
Armando i
Carlos de Castro (a la foto) es va
reorganitzar
Coz. Alguns músics van passar a
Mad, però els germans
De Castro
tornen a posar en marxa
Coz al costat de
Juan Toro (baix) i
Julio Cèsar (bateria),
als quals posteriorment van substituir per l’amic
Tony Urbano que després
formaria part de
Leño i
Ausentes (baix) i que va morir el passat 27 d’agost i
Antonio Goma que seria substituït poc després per
Paco García que venia dels
Eva Rock (bateria).
Armando,
Carlos,
Tony i
Paco García van ser els que van
intervenir en la pel·lícula “Nos va la marcha” que no és res més que el

concert
"Rocktiembre 78", això si, considerada com la
primera pel·lícula
espanyola de rock, va ser realitzada per
Jose Mª Berastegui,
Manolo Gómez i
Raimundo García i ofereix les actuacions de
Coz,
Cucharada,
Leño,
Mad,
Topo i
Teddy Bautista. Tornen a produir-se canvis i la banda la integren l’any 1979
els germans
De Castro,
Cutu de la Puente i
Juan Márquez i graven aquest single que
escoltem ara. Com us vaig explicar la passada temporada, van haver-hi problemes
amb la discogràfica que pretenia comercialitzar la seva música i
Armando i
Carlos de Castro no accepten les exigències que apropaban la seva música més al
pop que al
rock dur i van deixar
Coz per crear
Barón Rojo, al costat de
José
Luis Campuzano (baix i veu) i l'uruguaià
Hermes Calabria (bateria). Els
substituirien
Tony de Juan i
Eduardo Pinilla i l'any 1980 va arribar “Las
chicas son guerreras” que va ser produït per
Mariscal Romero i es la seva cançó
més popular i comercial, però tot això ja és una altra història.
Ha estat o no
un bon recorregut pel panorama musical rocker del Madrid dels anys setanta?
Doncs encara seguirem una mica més.
Leño – Maneras de vivir 1981

El dia 12 de febrer de l’any 1978, el grup
Leño, integrat en
aquell moment per
Rosendo Mercado (guitarra i veu),
Chiqui Mariscal (baix) i
Ramiro Penas (bateria), debuten a la
sala Alcalá Palace de Madrid, com teloners
d'
Asfalto. Després del primer disc
Mariscal deixa el grup i serà substituït pel
tarragoní
Tony Urbano, un bon amic que va morir el 27 d’agost d’aquest 2014.
Per cert,
Ramiro també era de Tarragona i tots dos havien tocat en el grup
Coz,
dels que sortiria
Barón Rojo i que hem escoltat abans. Aquesta és una de les
seves millors cançons i us la he extret de l'àlbum "En directe" que
es va gravar el dies 25, 26 i 27 de març de 1981 a la
sala Carolina, a
prop del seu local d'assaig. En el concert i la grabación col·laboran
Manolo
Morales al saxo i una quasi desconeguda, en aquells moments,
Luz Casal fen
cors. De fet es va fer una memorable gira anomenada “
Rock de una noche de
verano” amb
Miguel Ríos,
Leño i
Luz Casal. Quan
Leño es va desfer l'octubre de
1983,
Rosendo va seguir en solitari,
Ramiro es va integrar a
Llámalo X i
després li vaig perdre la pista

i
Tony (a la foto amb
Mario Prades), amb el seu germà
Àngel que crec que ara
està per América, van crear el grup
Ausentes i també es va dedicar a la
producción, destaca la seva tasca com a productor amb el grup
Números Rojos i altres.
Rosendo
va estar en diverses ocasions a casa meva, a Cambrils, entre Salou i
Vilafortuny. La primera vegada que va venir, assegut al sofà i no veient a
través del finestral res més que mar Mediterrani em va comentar que estava
flipant. S'acabava de comprar un pis a Madrid, planta 22, i em va dir
textualment "
Desde mi casa veo todo un mar… de antenas, pero este es un
Mar de Verdad". L’any passat, crec que va ser, es va publicat una caixa
amb totes les gravacions de
Leño, un llibre i també van rebre un
Disc d’Or.
Mario Prades amb Rosendo a un concert fet al Zeleste del Poble Nou, a Barcelona
Decibelios – Vacaciones en el Prat 1986

A l'ombra del
rock basc i el que es realitzava a Galícia,
sorgeix al país un moviment
ska que a Catalunya va agafar senyal d'identitat
pròpia, mantenint encara avui en dia. Amb una estètica molt
skinhead, he de
destacar la tasca dels barcelonins
Decibelios i avui a
Un Toc de Rock ens en
anem de vacances, pero de vacances al Prat de Llobregat amb els avions pel cel
i el seu Delta contaminat. Ens hi portaran els
Decibelios que van ser una banda
punk i
skinhead creada a Barcelona l’any 1980 i dissolta deu anys després. Van
gravar cinc àlbums i diversos senzills. Però el disc que millor els va
funcionar comercialment va ser "Vacaciones en al Prat", editat l’any
1986 i del que us he extret aquest tema que donava títol. En la primera edició
d'aquest disc apareixia la cançó "Estos macarrones aun no están
hechos" que va ser qualificada de còpia sense autorització de la famosa
peça d'
Antonio Machín "Angelitos negros", de manera que van haver de
destruir al voltant de
5.000 discos i pagar una multa de
250.000 pessetes.
Posteriorment, en la segona edició del disc no s'incloïa la cançó. També
Decibelios van tenir problemes en diversos concerts i es van produir
aldarulls
i
caigudes de torres de so o potser eran de llum, no ho recordo molt bé i també
en un dels concerts el tècnic va deixar anar l'anomenat "
So rosa" el
que va ocasionar un tumult i aldarulls, això va provocar que l'Ajuntament de
Barcelona els hi

prohibís actuar a la ciutat, però
Decibelios, sense tallar-se
ni un pel, es van muntar un escenari mòbil a la caixa d'un camió, el van
instal·lar a l'avinguda de les Corts Catalanes, a la Gran Via, a pocs metres de la comissaria
de policia de la plaça Espanya i dels locals on es tramitaven els passaports o
DNI que ara no ho tinc clar, però
Decibelios es van muntar un improvisat
concert perquè els seus milers de seguidors puguesin veure'ls a la Ciutat Comtal. Això
si, em comentaven
Fray
i
Manuel que el motor del camió va estar sempre en marxa per si hi havia que
fotre el camp i sortir per cames. Els components originals de
Decibelios eren
Fray (veu),
Miguel (bateria),
Xavi (guitarra),
Macià (guitarra) i
Manolo
(baix), però quan va marxar
Macià van seguir només els quatre restants i van
funcionar. És clar que es reforçaven amb altres músics, entre ells
Rock Rio
(trombó),
Javi (trompeta) i
Boris (saxo) que tocava amb el grup
Ultratruita,
entre d'altres i això va contribuir a donar-li un so més
ska als temes de
Decibelios. La foto, feta per
Mario Prades, correspont a un concert de
Decibelios al
Camp de Mart de Tarragona.
Brighton 64 – La casa de la Bomba 1986

És clar que a Catalunya anaven florint altres moviments
musicals i un dels que va arrelar va ser el mod que mantenint estètiques
sesenteras creades per
The Who o
Small Faces i hereus dels
Salvajes o
Los No,
va anar prenent carta d'identitat gràcies a grups com
Kamembert i sobre tot
Brighton 64. Avui en dia la cançó més recordada en la carrera de
Brighton 64 és
indiscutiblmente "La casa de la bomba". La passada temporada vem
escoltar un tema del disc "Esta vez va en serio" que ha representat
la tornada de
Brighton 64 i us vaig parlar de "La casa de la bomba",
avui he decidit que estaria bé escoltar-la. Es va publicar en versió
maxi-single l'any 1986 i va ser el seu primer treball amb el segell EMI.
Anteriorment s'havien donat a conèixer amb "Barcelona blues" que es
va editar a través d'un segell independent i posteriorment gravarien un mini-LP
abans de fitxar amb EMI que va apostar fort per ells i de fet aquest maxi-single
ha estat el disc més venut en la carrera dels barcelonins
Brighton 64, tot i
que les xifres de vendes dels seus següents treballs no van satisfer a la
discogràfica. El grup estave liderat pels germans
Albert i
Ricky Gil, als quals
sempre he apreciat molt des que ens vam conèixer i jo vaig produir el primer
concert que es va realitzar al
Moll de Costa de Tarragona. En aquell concert el
cartell eren a més de
Brighton 64,
Los Enemigos i
Seis Disparos, encara que he
de reconèixer que va ser un veritable fracàs

ja que es tractava de finals del
mes d'octubre, amb
un fred que pelava i en un recinte inèdit a aquests efectes,
el públic es va imaginar que era a l'aire lliure i
això, sumat al fet que la policia va
organitzar controls i escorcolls en els dos accessos al port de Tarragona, va
fer que la gent es tirés enrere. Va ser un veritable desastre econòmic ja
que el empresari, un desaprensiu de Vilaplana, no va pagar ni als grups ni als
que van treballar en l'esdeveniment, és clar, jo tampoc vaig cobrar. Els
únics que van percebre els seus honoraris va ser l'
empresa de seguretat i és
que el "
bon home" va voler tenir en tot moment
les esquenes cobertes.
Tornant a
Brighton 64, després de desfersee es van reconvertir en
Brigatones
per passar posteriorment a ser
Matamala. Al costat de
Reyes Torio els
germans
Gil eren propietaris del segell Al·leluis Records. Actualment a
Brighton 64 i
amb
Albert i
Ricky Gil trobem a
Tino Peralbo a la bateria i el teclista
Jordi
Fontic (la nova formació a la foto).
Brighton 64 van prendre el seu nom de les
famoses batalles entre
mods i
rockers que van tenir lloc a les platges de
Brighton l'any 1964.
Sau – Encara que siguin de bar 1990

Un moviment autòcton sorgeix a Catalunya durant els setanta,
hereu dels
cantautors de la
Nova Cançó i el
Grup de Folk, la
Ona Laietana que dóna
origen al
rock en català i a principis dels vuitanta trobem a
Coses,
TR,
Detectors,
Duble Buble,
N’Gai N’Gai,
Bocanegra,
Grec i molts altres, és a
finals de la dècada quan es consolida gràcies a gent com
Sopa de Cabra,
Sangtraït,
Els Pets,
Lax'n'Busto,
Bars i tants altres, però sobretot gràcies a
Sau i al concert del 14 de juny de 1991 al
Palau Sant Jordi que ells van
revalidar amb el de
la plaça de toros la Monumental de Barcelona, al juliol del 1992,
gravat per l'àlbum "Concert de mitjanit". Val a dir que les lletres
de
Sau en moltes ocasions són compromeses i reivindicatives i és el cas
d'aquesta cançó que us he seleccionat per escoltar ara a
Un Toc de Rock “Encara
que siguin de bar”, un tema que critica la forma de
fer política que cada
vegada està més de moda i que es va publicar l'any 1990, dins del tercer àlbum
del duet integrat per
Carles Sabater i
Pep Sala, dos bons amics meus,
"Quina nit!" que va ser

considerat el millor disc de
Sau fins a
aquell moment. La cançó juga en títol i tonada amb el significat de barra de
bar, però s'està referint en tot moment a
les quatre barres de la
senyera catalana. L'àlbum "Quina nit" contenia altres grans cançons en la
carrera de
Sau com “Boig per tu” i “Envia'm un angel”. La banda que els va
acompanyar em la gravació la integraven
Ramon Altimir,
Pep Sánchez,
Quim
"
Benítez"
Vilaplana,
Jordi Mena i
Gerry Duffy. Si bé el primer
Disc
d'Or ho van aconseguir els
Sau amb el doble "El més gran dels pecadors",
de 1991. Eren
Pep Sala i
Carles Sabater Hernández que va néixer el 21 de
setembre de 1962 a
Barcelona i va morir el 13 de febrer del 1999 a Vilafranca del Penedès a causa d'una
aturada cardiorespiratòria, després d'un concert.
Com us deia, tant ell com Pep eren bons amics
meus i avui recordem a Sau i a Carles a Un Toc de Rock.
La Granja
– Los chicos quieren diversión 1988

També les Illes Balears havien estat una font inesgotable de
grups i artistes aportats al
rock espanyol i en els vuitanta trobem a
La Granja que escoltarem ara.
Ens van arribar des de Palma de Mallorca, es van crear l'any 1986 i van ser una
de les bones bandes de
rock de la seva època i encara que no van aconseguir un
èxit clamorós si han deixat rere seu bones cançons com aquesta que escoltem avui. Van gravar en total
7 àlbums i
un EP. És clar que em sembla que
La Granja estan de nou en
actiu i que preparen un disc que pot representar el seu retorn a les llistes
d'èxits.
La Granja
eren

inicialment
Guillermo Porcel (veu),
Carlos Garau (baix),
Miguel Gibert
(bateria i lletrista) i
Kiko Riera (guitarra). L'any 1986
La Granja es van presentar al
concurs Pop-Rock de Palma i el van guanyar, cosa que els va permetre gravar el
seu primer disc "La Granja"
que es va publicar l’any 1987. El 1989 s'incorpora al grup
Pablo Ochando a la
guitarra i teclats. A finals dels noranta es va desfer i
Guillermo Porcel,
líder del grup va marxar-se cap a les Canàries... d'
illa en illa i tir perquè
em toca, tot i que tres anys més tard retorna a Mallorca i
La Granja torna a posar-se en
marxa. Aquest tema es va publicar en single l’any 1988 amb "Anita
Reyes" a l'altra cara i es va extreure del seu àlbum “Soñando en tres
colores" que va publicar el segell Tres Cipreses mitjançant DRO.
Menaix a Truà – A l’alba 2008

El
rock en català ha seguit endavant, ha anat evolucionant i
avui tenim tota una nova fornada de nous grups i d'altres que han sabut
mantenir al llarg de les dècades. Us porto ara aquest tema que va ser un dels
singles que es van extreure del tercer àlbum de
Menaix a Truà, publicat l'any
2008 pel segell Música Global sota el títol genèric “Com el Vent”. Es tracte
d’una versió del clàsic de
Luis Eduardo Aute, una cançó molt reivindicativa que
primer va gravar
Rosa León. També es va incloure en un CD recopilatori del
segell recollint els singles dels seus grups, publicats al 2008 i que crec que
no va sortir a la venda, només es va repartir a nivell promoció entre els
mitjans de comunicació. L'any 2000 i amb la fi del nou segle, tres bons músics
catalans s'uneixen en un projecte conjunt que van anomenar
Manaix a Truà. Són
Toni Xuclà,
Juanjo Muñoz de
Gossos i
Chris Juanico de
Ja t'ho diré. Van debutar
discogràficament amb un CD gravat en directe al
teatre de Bescanó el 19 de
desembre de 1999 i que és va titular "Menaix a truà" i que sortiria a
la venda l'any 2000. La cursa amb el grup la compaginan amb els seus projectes
personals o amb els seus respectius grups, mentre que
Toni Xuclà té una molt
bona carrera en solitari i al programa ja hem escoltat temes seus. En total i
com
Menaix a Truà han publicat cinc CD's. Per cert, van protagonitzar amb la
seva cançó "Enmig de la mar" la campanya “
Refresca't a TV3”, de la
televisió autonómica catalana, a l'estiu de l’any 2000.
Falcons – Estoy aquí porque te quiero 1979

Tornarem a les Illes Balears per finalitzar el programa
d'avui.
Els Falcons eren mallorquins, concretament de Manacor, allà ons es
troba la fàbrica de
Perles Majorica i
Falcons es van crear quan es va desfer
una de les formacions versioneras clàssiques dels seixanta, el
Grupo 15 i
entrats ja en les mitjanies dels setanta la banda es va desfer i dos dels seus
components
Rafael José Aguiló (bateria) i
Pep Nadal (baix), amb músics de
Harlem,
van crear un bon grup de
pop amb
tocs de
rock sinfónic, us parlo de
Falcons que van triomfar a
finals dels 70 gràcies a cançons pròpies com "Terciopelo y Fuego” i “Date
por vencido", molt properes al
pop comercial, si be ells i com usn deia,
es decantaven cap a un
rock més sinfónic i
progresiu. Curiosament si sent
Grupo
15 es van inflar de gravar versions, al convertirse en
Falcons van gravar nomes
cançons seves i es van mantindre en actiu fins entrats els anys vuitanta. Per
cert, durant un temps, dos dels components dels
Harlem va ser els amics
Joan
Bibiloni que també es nascut a

Manacor i
Tomeu Penya. Aquest tema us ho extrec del que va ser
el seu àlbum més comercial "Terciopelo y Fuego" que van publicar
l’any 1979 i va ser el primer dels tres que van editar abans de desfer-se. Per
cert que el single amb la cançó que dóna títol al disc gran "Terciopelo y
Fuego", va ser tot un supervendes, si bé l'àlbum oferia peces molt en la
línea del
rock progressiu que a ells es hi agradava, encara que la
comercialitat va ser el que va triar la discogràfica quan de seleccionar
singles es va tractar. Tot i que
Falcons van treure un parell de
discos més i en el segon destacava una cançó
preciosa "Date por vencido" que escoltarem en una altra ocasió, val a
dir que poc mes van fer i als 80 Adeu!
La frase d'avui és de Napoleó Bonaparte que tot i
subjectar-se l'estómac i ser sinònim de personatge d'alienació mental, el
militar frances tenia pensaments molt profunds:
"Mai s'ha d'atribuir a la conspiració el que
podria
explicar-se per la incompetència”
Acaba per avui Un Toc de Rock, però abans de marxar-me us deixo amb bona
companyia, la de totes aquelles emissores per les que escoltes el programa. Jo
foto el camp fins el proper programa. Amics, amigues, no feu res que jo no
faria.
Apa, ens veiem pel món
Mario Prades
No hay comentarios:
Publicar un comentario