El Blog de Mario Prades

Posa't en contacte amb mi mitjançant el correo electrònic: tocderock@hotmail.com

martes, 1 de abril de 2014

Un Toc de Rock 08-52

Avui anem a escoltar unes quantes cançons que es van publicar l'any passat, peçes de Bobby McFerrin, George Benson, Gary Allan o Boy George, però també mirarem al passat amb clàssics com la Creedence, Eagles, Elvis Costelo, Crowded House, Poco, Century, Billy Joel i tot un geni del jazz com Dave Brubeck, noms que han anat configurant la banda sonora de la nostra vida i que espero facin que us retrobeu amb el vostre ahir, més o menys recent. Iniciem el recorregut en ales de la música, anem a fer un viatge pels records des de La Xarxa de Comunicació Local i totes aquelles emissores que emeten el programa amb George Benson que fa un tribut al recordat Nat King Cole. Obro la barraqueta, soc Mario Prades i com cada vegada que ens posem en marxa us diré..

Benvinguts a Un Toc de Rock

George Benson – Route 66 2013

L'últim treball discogràfic del cantant i guitarrista de color George Benson és un tribut al recordat Nat King Cole i per això es titula precisament "Inspiration (A tribute to Nat King Cole)", es va publicar als Estats Units el 4 de juny del passat 2013 i el genial músic de jazz va comptar amb Lil' Georgie Benson (cors i ukulele), Randy Waldman (piano), Tim May (guitarra), Michael O'Neill (guitarra i banjo), Chuck Berghofer (baix), Gregg Field (bateria), Michael Fisher (percusió) i Sheila .E (percusió) que havia format part del grup The Revolution de Prince, però també van col·laborar Janey Clewer, Alvin Chea, Don Chelton, Chris Papastephanou, Wynton Marsalis, Idina Menzel, Till Brönner i Judith Hill,  junt a la Harry Mancini Institute Orchestra que són més de quranta músics. Aquest tema que us he seleccionat per obrir el programa d’avui d’Un Toc de Rock, és tot un clàssic del rhythm and blues i el títol original és "(Get Your Kicks On) Route 66". Va ser escrita per Bobby Troup per el Nat King Cole Trio qué van ser els primers en enregistrar-la, era l’any 1946. Hi ha una altra gran versió de Perry Como de 1959 i l'han gravat fins als Rolling Stones, passant per Tom Petty, The Outlaws, Chuck Berry, The Brian Setzer Orchestra, Bob Dylan, els catalans Fuego! i moltisims mes. La veritat és que es tracta d'un tema que han tocat gairebé tots els músics de rock, blues, jazz i R & B.

Dave Brubeck Quartet – Take Five 1959

Al programa d'avui d'Un Toc de Rock rendirem un homenatge a un dels grans del jazz  que ens va deixar el 5 de desembre del 2012, es tracta del pianista i compositor de jazz Dave Brubeck que ens portarà el tema més important en la seva carrera professional, la cançó "Take Five" amb la que avui el recordarem. Va néixer el 6 de desembre de 1920 a Concord, Califòrnia i va morir a Norwalk, Connecticut, a causa d'un problema cardíac. Curiosament el tema "Take Five", una mena de cannon a ritme de 5 x 4, una cosa bastant inusual en el món del jazz i que avui és el més recordat a l'àmplia carrera del Dave Brubeck Quartet, no era una composició de  Dave Brubeck, va ser escrita l'any 1959 per Paul Desmond (25 de novembre de 1924 - 30 de maig de 1977), saxofonista del grup i es va incloure aquell mateix any en l'àlbum "Time Out", gravat als Columbia's 30th Street Studios de Nova York els dies 25 de juny, 1 de juliol i 18 d'agost de 1959, tan sols en tres dies i que va arribar al lloc 25 de les llistes del Billboard l'any 1961. La cançó va ser interpretada en públic per primera vegada per The Dave Brubeck Quartet al night club Village Gate de Nova York. Després de la mort de Paul Desmond a causa d'un càncer que es diu va ser produït per l'abús d'alcohol, es va saber que la cançó havia generat una mitjana de 100.000 dòlars anuals als Estats Units en concepte de drets d'autor.

Bobby McFerrin & Esperanza Spalding – Everytime 2013

En un dels primers programes d'aquesta vuitena temporada d'Un Toc de Rock, o potser seria en un dels últims de l'anterior, vam escoltar "Don’t worry, be happy", el gran èxit de Bobby McFerrin i us vaig comentar que havia tret un nou disc l'any passat, concretament el 14 de maig del 2013, i que escoltaríem alguna cançó d'aquest àlbum titulat "Spirityouall", avui he de confessar que s'em va passar. És clar que com vosaltres esteu més atents que jo, vaig rebre un correu electrònic recordant-hi i anem a esmenar l'oblit. Per això us he seleccionat per al programa d'avui aquest tema en el qual el músic compta amb la col·laboració d'Esperanza Spalding (Portland, 18 octubre de 1984), cantant, contrabaixista i baixista nord-americana (a la foto) que va guanyar un Grammy. Ha estat la primera dona, artista de jazz, en obtenir aquest trofeu. També us diré que va ser convidada a actuar a la cerimònia de lliurament del Nobel de la Pau, l'any 2008. La veritat és que aquest nou treball discogràfic de Bobby McFerrin està ple de jazz, cosa que pot sorprendre els que coneixen aquest artista pel seu èxit "Don’t worry, be happy", però és que aquest tema que va copar les llistes de pop, estava completament allunyat del seu estil habitual ja que Bobby McFerrin sempre ha estat un dels bons artistes de jazz i ha realitzat molt breus incursions en el món del pop. Té gravats 24 àlbums i 2 recopilatoris. Bobby McFerrin va néixer a Manhattan, Nova York, l'11 de març de 1950. “No pateigis, se feliç” de Bobby McFerrin va ser la primera cançó de l’historia, cantada a capella que va arribar al número 1 en la llista del Billboard, mantenint-se en aquesta posició dues setmanes al setembre de l’any 1988. A les llistes de l’any va pujat al lloc 37.  El curios i simpatic títol està pres d'una famosa frase de Meher Baba que es va incloure en targetes postals, pòsters, cartells i altres suports.
El cantant de jazz Bobby McFerrin

Gary Allan – One more time 2013

També l'any passat el cantant, compositor i guitarrista de country Gary Allan va editar un nou treball discogràfic, el seu onzè àlbum, sota el títol genèric "Set You Free" que es va publicar el 22 de gener de 2013 pujant al primer lloc en les llistes del Billboard el 9 de febrer, d'ell us he escollit per escoltar a Un Toc de Rock aquest gran balada "Una vegada més" que sona ara i que va ser escrita pel mateix Gary Allan, al costat de Lindsey i Warren. Gary Allan Herzberg va néixer a La Mirada, Califòrnia, el 5 de desembre del 1967 i amb tan sols 13 anys acompanyava al seu pare que actuava al Honky Tonks, tocant la guitarra. Quan va acabar l'escola secundària va crear el grup Honky Tonk Wranglers actuant amb assiduïtat en petits locals que s'omplien en els seus concerts, fins al punt que van rebre diverses ofertes per passar al circuit dels grans clubs, exigint-li versions dels clàssics del country, però Allan ho va rebutjar, no volia que la seva música fos manipulada. Finalment l'any 1976 va debutar en solitari amb l'àlbum "Used Heart for Sale". Actualment podem afirmar que Gary Allan és un dels grans del country al seu país, amb xifres de venda que al·lucinen, encara que a Espanya és pràcticament un desconegut. Per cert, us explicaré que la seva tercera esposa anomenada Angela, amb la qual s'havia casat el 5 de juny de 2001), es va suïcidar el 25 d'octubre del 2004.

Creedence Clearwater Revival – Cottonfields 1969

Aquest tema que ara ens porten la Creedence Clearwater Revival, coneguda popularment com La Creedence o CCR, és tot un clàssic del blues, escrit per Huddie Ledbetter i el primer que la va gravar va ser Leadbelly l’any 1940. Existeixen versions folk de la cançó i entre elles destaca la de Odetta & Larry, del 1954. Vull fer constar que un any abans que la gravés la CCR ho van fer The Beach Boys en una versió molt més poppi i he de reconèixer que les vendes van ser molt superiors a les de la Creedence, però jo em quedo amb la versió del grup de John Fogerty que la van incloure a l'àlbum "Willy and the Poor Boys", considerat un dels seus millors discos, es va publicar al novembre de l'any 1969. Posteriorment es va remasteritzar i va editar-se en format CD, però va ser ja a l’any 2006. La veritat és que cançons del disc com "Down on the Corner", "Fotunate són" o "The Midnight Special" van eclipsar als "Camps de cotó", però ara la recuperem a Un Toc de Rock. La Creedence  Clearwater Revival la integraven en aquest enregistrament John Fogerty (harmònica, cantant, guitarra, piano, productor i arranjador), el seu germà  Tom Fogerty que ja va morir (guitarra), Stu Cook (baix) i Doug Clifford (bateria i washboard), però van comptar amb un munt de col·laboracions, entre elles la de Booker T Jones (òrgan), Steve Cropper (guitarra), Donald "Duck" Dunn (baix) i Al Jackson Jr (bateria). La CCR inicialment es va anomenar The Blue Velvets, però quan l'any 1965 van signar contracte amb el segell Fantasy Records van canviar a The Golliwogs i posteriormenet al seu nom definitiu. La CCR es va crear a El Cerrito, a Califòrnia. Funcionaren de 1967 fins a 1972. Finalment la Creedence va ser inclosa en el Rock'n'roll Hall of Fame l’any 1993, però no va ser perquè tardaran a reconèixer la seva tasca, es que has de portar 25 anys de professió per poder ser inclòs en el Saló de la fama del Rock. John Fogerty té una interessant i abundant carrera en solitari, però sensedesenganxar-se mai dels seus inicis amb la Creedence. Va començar en solitario l’any 1973 amb el LP "The Blue Ridge Rangers". Per cert que una vegada va deixar la banda i al començar en solitari, John Fogerty es va trobar que durant molts anys, més de 20, no va poder regravar cançons de la CCR, ni tan sols tocar-les en directe i aixó que la gran majoria havien sigut escrites per ell. Va haver de recórra als tribunals. També Tom Fogerty té la seva pròpia carrera en solitari, però molt més discreta, Tom Fogerty va morir el 6 de septembre de 1990. Per el seu costat Doug Clifford i Stu Cook van continuar treballant junts després de la dissolució de la Creedence, com a músics de sessió i membres de la Don Harrison Band. Clifford va publicar un disc en solitari titulat "Cosmo" en 1972. Després d'un període d'inactivitat, tots dos van formar Creedence Clearwater Revisited l'any 1995.

Crowded House – Don’t dream is over 1986

El tema "Don’t Dream It 's Over" es una de les millors cançons del grup australià Crowded House i va ser composada per Neil Finn. "No somiïs, això s'ha acabat" va ser classificada per la Australasian Performing Rights Association en el segon lloc entre les Millors Cançons de Tots els Temps a Nova Zelanda i en la setena en les cançons del continent australià. El single es va publicar l'octubre de 1986 i va arribar a la segona posició en el Billboard americà el 25 d'abril de 1987. Es trobava en el seu primer LP titulat "Crowded House". El grup l'integraven en aquell moment Neil Finn (cantant, guitarra i piano), Nick Seymour (baix) i Paul Hester (bateria i cors), però també van intervenir en la gravació un munt de músics, entre ells Joe Satriani que va fer cors, Jim Keltner, Noel Crombie, Mitchell Froom, George Bermudez i Tim Pierce. Crowded House es deien inicialment The Mullanes i es van crear l’any 1985, formant part el guitarrista Craig Hooper, antic membre de The Reels. Neil Finn i Paul Hester havien militat anteriorment a Split Enz un grup on també hi havia Tim Finn, germà de Neil i que anys després s'incorporaria a Crowded House i amb ell gravarien "Woodface". Un altre component del grup va ser Mark Hart (guitarra i piano) que havia estat membre de Supertramp i amb ell es gravaria els àlbums "Together Alone" i "Recurring Dream". Per cert que el bateria Paul Newell Hester, nascut el 8 de gener de 1959, va aparèixa penjat el 26 de març de l'any 2005 en un parc de Melbourne, s'havia suïcidat. Paul Hester (a la foto) arrossegava des de feia anys una profunda depressió. El “bon home” no va tindre en compte que al parc hi anirie la canalla al matí i el trauma que aixó podia representar per els xiquets i xiquetes al trovar-lo penjat, vaja tros d’animalalot. Crowded House han tornat a reunir-se i crec que l'any passat es va editar un disc nou o por ser va editar-se al 2012, no ho records ara bé. Per cert, van apareixer en un episodi de Los Simpson.

Eagles – Hotel California 1976

“Hotel California”, cinquè disc de Eagles, és el millor àlbum i també la millor cançó, almenys de les més populars, en la llarga trajectòria discogràfica de Eagles. L'àlbum es va publicar el 8 de desembre de 1976. És el primer disc del grup sense el seu fundador Bernie Leadon i el primer amb Joe Walsh que el va substituir. Des de la seva publicació "Hotel Califòrnia" ha venut més de 16 milions de còpies només als Estats Units, sent el àlbum amb millors vendes de la seva història. Es va mantenir en el número 1 durant vuit setmanes, no consecutives, entre finals de 1976 i principis de 1977. Va incloure dos singles que es van convertir així mateix en número 1 del Billboard, van ser "New Kid in Town", editat el 26 de febrer de 1977 i "HotelCalifòrnia", el 7 de maig de 1977. La lletra d'aquesta cançó ens transporta a un món en decadència i dominat per les drogues i les temptacions i aquest hotel en el qual si entres ja no pots sortir, és una metàfora sobre la Califòrnia dels 70 i el declivi del somni americà. De fet totes les cançons de l'àlbum s'entrellacen entre elles convertint-lo en una mena d'òpera-rock. la imatge de la caràtula de l'àlbum "Hotel Califòrnia" dels Eagles, és l'Hotel Beverly Hills. la cançó va ser una composició de Don Felder, Glenn Frey i Don Henley que és el cantant a la cançó, mentre que els sols de guitarra són de Joe Walsh i Don Felder. El cinquè membre del grup era Randy Meisner que a més del baix, tocava la guitarra acústica i va fer cors. Quan va deixar a Eagles va ser substituït per Timothy B. Smith que venia dels Poco.

Boy George – Death of Samantha 2013

M'ha sorprès i molt el nou treball del cantant britànic Boy George, el que va ser líder del grup Culture Club, una de les bandes angleses més importants en la dècada dels 80. El nou àlbum es titula genèricament "This Is What I Do" i una de les coses que m'han cridat l'atenció és que la veu del cantant sona amb molt més cos, molt més madura, cosa anherente a l'edat ja que tots creixem, però si en el cas de gent com Sabina, Leonard Cohen o el mateix Dylan ha representat un envelliment de la veu i pèrdua de facultats, no és així en el cas de Boy George que, com el bon vi ha sabut usar els anys al seu favor. L'àlbum es va publicar el 28 d'octubre de l'any passat i és el primer disc amb material nou que el britànic grava en 18 anys, representat la seva tornada als estudis de gravació. Ha comptat amb les col·laboracions de DJ Yoda, Kitty Durham (Kitty Daisy & Lewis), Ally McErlaine (Texas / Red Sky July), MC Spee (Dreadzone) i Nizar Al Issa que també l'han acompanyat en la seva gira i es va gravar en els Cowshed Studios de Londres . L'àlbum ha aconseguit el lloc 33 a Anglaterra . El cantant, músic, compositor i DJ George Alan O'Dowd, conegut artísticament com Boy George, va néixer el 14 de juny de 1961, a Bexley, Kent. Quan Culture Club es van dissoldre, Boy va començar en solitari, va ser l’any 1987. La veritat és que el grup es va veure embolicat en un fort escàndol causa de l'ús de drogues, heroïna i cocaïna. La imatge andrògina de Boy George i la seva manera de vestir i maquillar-se, en la seva etapa amb Culture Club, van fer que cadascuna de les seves aparicions a la televisió provoqués que les noies el prenguessin com a exemple i va crear tendència pel que fa a moda femenina que seguien milers i milers de noies. Aquest tema que us he seleccionat és una versió, va ser escrita per Yoko Ono i segons va explicar el seu fill Sean Lennon, la va compondre quan en una nit electoral en què va ser reelegit Richard Nixon, l'administració del qual havia estat perseguint a John Lennon amb la intenció de deportar-lo a Anglaterra. Aquella nit John Lennon es va emborratxar i en una festa Yoko el va enxampar fent manetes amb una noia i va tindre un atac de banyes. D'allí va sorgir "Death of Samantha", escrita l'any 1973, és clar que després de l'assassinat de John Lennon va pretendre que la cançó, reflectia l'estat d'ànim la vigília d'aquella mort, tot i qu8e havia estat escrita set anys abans. La qüestió i el dubte és que el tema s'allunyava i molt de l'estil habitual de la japonesa i moltes fonts afirmaven que realment havia estat escrita per John Lennon i ella li va exigir signar-la, no oblideu que Linda McCartney havia col·signat els temes del LP "Ram" de Paul McCartney i Yoko no podia ser menys. La veritat només la saben ells.

Century – Lover why 1986

El grup Century es va formar a Marsella l'any 1985, liderat pel cantant, teclista i compositor Jean-Louis Milford. Aquest tema que va publicar-se en single, va estar 7 setmanes en el número 1 a França, al costat de "Gone with the Winner" que ja hem, escoltat a Un Toc de Rock, són les cançons més populars en la seva carrera i es van incloure en l'àlbum "... And Soul It Goes", editat l'any 1986. Century estava integrat en aquest àlbum per Jean-Louis Milford (cantant i piano), Éric Traissard (guitarra), Laurent Cokelaere (baix), Christian Ports (bateria) i Jean-Dominique Sallaberry (guitarra). Ancara van gravar un altre àlbum "Is it red?", l'any 1988 i es van desfer un any més tard. A mi Century sempre m'han agradat, des de que aquest LP va arribar a les meves mans quan es va publicar a Espanya a través de Zafiro, crec recordar, però també he de confessar que els arranjaments vocals i les melodies de Century em recorden i molt als britànics Korgis. Un altre dia escoltarem "Gone with the Winner" dels Century i també us posaré als Korgis perque us adoneu de la similitut d'estils vocals.
Els francesos Century en directe

Poco – Nothin’ to Hide 1978

Poco, dels que hem parlat abans, van ser una de les millors bandes de country-rock de la història, al costat de Flying Burrito Brothers, Eagles, The Byrds i The Desert Rose Band. De fet va ser l'escola de la qual van sortir algunes d'aquestes bandes i altres no menys importants, la veritat es que per Poco han passat un gran número de músics. El grup va ser creat l’any 1968 per Richie Furay i Jim Messina que venien dels Buffalo Springfield. "Rose de Cimarron" que es va publicar el 29 de maig de 1976, ha estat el seu millor LP. Poco va patir canvis continus en la seva formació. Aquesta cançó es trobava al disc “Legend” editat al novembre de 1978 y que va ser disc d’Or tan als Estats Units com a Canadà, arriban al lloc 14 de les llistes d’àlbums del Billboard. En aquesta grabació els integrants de Poco van ser Paul Cotton (guitarra i veu), Rusty Young (guitarra steel y cors), Charlie Harrison (baix i veus) i Steve Chapman (batería) comptan amb músicos adicionals, entre ells Michael Boddicker (sintetizadors), Steve Forman (percussió), Tom Stephenson i Jai Winding als teclats i Phil Kenzie al saxo, amb producció de Richard Sanford Orshoff. Per cert aquesta cançó no es trovaba originalment al disc que solsament tenía 9 peçes, és va incloure a la reedició on hi havien 11 cançons. “Legend” va ser el disc 13 d’estudi en la carrera de Poco que ancara estan en actiu, si bé i com podeu imagitnar, no hi ha cap dels membres fundadors.

Billy Joel – Piano man 1973

Aquesta cançó ens parla de fracàs, de frustració, de com l'amor que sentia per una mala dona que el va enganyar, pot arribar a enfonsar la vida d'un gran concertista de piano que després de la desfeta es veu obligat a tocar en petits garitos plens de fum i misèries, en els quals la gent passa del pianista que toca a l'escenari i ell, mentre va desgranant les seves cançons "Fa l'amor amb tònica i gin", pretenent oblidar tots els seus desenganys al fons d'un got de licor. Amb tota seguretat el "L'home del piano" és, al costat de "Honesty" les millors cançons en la carrera de Billy Joel. Tot i que molts diuen aquí a Espanya que el tema és d'Ana Belén i Víctor Manuel, gran error, és del cantant, pianista, compositor i productor nord-americà Billy Joel. De veritable nom William Martín Joel, l’artiste va néixer el 9 de maig de 1949 en el Bronx de Nova York. Va estudiar piano des dels 4 anys i després de militar en un parell de grups Billy Joel es va llançar en solitari l’any 1971, però no va ser fins el seu segon disc "Piano man" al que aquest tema donava títol i que era, com la resta de l'àlbum, composició del propi Billy Joel que va triomfar plenament. El disc es va publicar l’any 1973. El productor de l'àlbum va ser Michael Stewart i el single amb aquest tema es va classificar de seguida en les llistes arribant al quart lloc. Dos temes del disc, "Tràveling' Prayer" i "Worse Comes to Worst", també van col·locar-se en llistes. Billy Joel es va retirar l’any 1993 si bé i molt esporàdicament, ha anat realitzant algunes col·laboracions i aparicions en públic.

Elvis Costello – She 1999

Per tancar Un Toc de Rock per avui i des de la banda sonora del film "Notting Hill", una comèdia romàntica dirigida per Roger Michell l'any 1999 i que van protagonitzar Julia Roberts i Hugh Grant, us porto aquesta bella cançó d'amor on el britànic Elvis Costello, de veritable nom Declan Patrick MacManus (25 d'agost de 1954) i radicat des de fa anys als Estats Units, casat des de maig del 2003 amb la cantant de jazz nord-americà Diana Krall, ens parla de tot lo important que és "Ella" per a ell i del que sent en el seu cor per "ella" encara que mai l'hi digui. La veritat és que aquesta cançó he de dedicar-se-la a "Ella", és inevitable per que Montse s’ho mereix tot, però també va per totes les nenes que escolten el programa, de fet al últim vam escoltar aquesta cançó amb la versió que van fer els Presuntos Implicados..És clar que la cançó no era d’Elvis Costello, és tracta d’una gran adaptació d'una composició de Charles Aznavour i Herbert Kretzmer que el cantant francès d'origen armeni va gravar ja l’any 1974 i la va portar al número 1. La veritat és que "Ella" ha estat molt versionada al llarg dels anys i és que el tema, com comprobareu, val la pena.

La dita per acabar el programa d’avui es del cantant grec d’origen egipci Demis Roussos i que va manifestar:


“Un camina i cau, després aprèn com aixecar-se”

Acaba Un Toc de Rock per avui, però abans de fotre el camp, us deixo amb companyia, de La Xarxa de Comunicació Local i totes aquelles emissores que emeten el programa. Recullo els trastets, soc Mario Prades i ara, mentres tanco la barraqueta, us dic Adéu, fins el proper programa.
.
Apa! Ens veiem pel món.

Mario Prades 

No hay comentarios:

Publicar un comentario