Nota del Productor, realitzador i director:
Tots els
programes exposats en aquest blog,
Disposen d'un enllaç
per descarregar-s’els,
sempre situat a peu de pàgina

El
pop amb
percussions llatines és un estil encunyat per
Carlos Santana, però al llarg de la història han sorgit bones bandes que
podríem
englobar dins d'
aquest estil, entre elles els espanyols
Barrabás. Avui i per
començar
Un Toc de Rock anem a escoltar una sèrie de grups que ens oferiran
diverses variacions del
pop llatí amb molta percussió, però acabarem el nostre
viatge a Anglaterra i escoltant als
The Hollies. Ara i per
La Xarxa de Comunicació Local i
totes aquelles
emissores que emeten el programa, començarem, jo soc
Mario
Prades i obro la barraqueta dient alló de
Benvinguts a Un Toc de Rock
El Chicano – Catalope Island
1970

El seu veritable nom és
Carlos Omar Cotto Cruz, nascut el 13
de febrer de 1950 a
Caguas, Puerto Rico, però sel coneix, tant a ell com a la seva banda, com
El
Chicano i també
El Ilegal. Va ser el primer grup d'origen llatí que va actuar
en el famós
Teathre Apollo de Harlem, Nova York. El seu primer èxit va ser una
versió del tema de
Gerard Wilson "Viva Tirado" que es va mantenir
13
setmanes en les llistes americanes i el va portar a realitzar una gira per
els
Estats Units. Aquesta cançó que avui
os he portat es trovaba en el LP titulat “Viva Tirado” i ja en els anys
noranta, el grup
US3 va fer una gran versió que es va incloure a la banda
sonora de la pel·lícula
“Super Mario Bros”. Inicialment el grup
El
Chicano l'integraven a part de
Carlos
Omar,
Bobby Espinosa,
Freddie Sánchez,
Mickey Lespron Baeza i
Juan Andrés De
Luna. Però pel grup han passat molts més músics, entre ells
Arvizu,
Rudy Regalado,
Max Garduño,
Danny Lamont,
Brian Magness,
Jerry Salazar,
Joe Pereria i
Sales.
Per cert dos dels components del grup van morir l’any 2010: L'organista i
cofundador
Bobby Espinosa el 27 de febrer, mentre que el 4 d'agost va morir
Rudy Regalado que portava 12 anys amb el grup.
Barrabás – Woman 1971

Ara escoltarem una gran banda, son els espanyols
Barrabas,
un dels grans grups nacionals que van ser poc valorades al país, malgrat la
seva gran qualitat i la seva longeva vida professional. Aquesta cançó estaba
inclòsa en el seu primer álbum, amb producció de
Fernando Arbex que havia estat
el creador de la banda quan es van desfer els
Brincos, sumant músics d'
Alacrán
i altres professionals de la música espanyola. Van començar l’any 1971 i encara
segueixen en actiu.
Barrabás van ser uns avançats al seu temps, interpretaven
els seus temes en anglès i fusionaven rock amb funky i percusions llatines, en
la línia de
Osibisa,
Santana,
El Chicano,
Titanic,
Mandrill i durant una
temporada els britànics
Climax Blues Band. Un dels seus majors èxits, va ser
"Woman", que escoltem ara i va arribar a col·locar-se en les llistes
d'èxits d'Amèrica del Nord, Europa i Amèrica Llatina, arribant a número
1 al
Canadà.
Fernando Arbex només va tocar la bateria en la gravació del primer disc
"Barrabas Música caliente", però mai va tocar en directe amb el grup
Barrabàs, sent el bateria titular des dels seus començaments
José María Moll
que posteriorment es convertiria en el seu líder i és l'únic músic que ha tocat
en les seves tres etapes. En aquest enregistrament el cantant va ser
Iñaki
Egaña que havia militat a
Los Buenos i actualment en
Los Mitos. Va ser
substituït per
José Luis Tejada, encara que
Iñaki va tornar l’any 1983. En
aquest primer disc "Barrabás / Música caliente", editat per RCA,
també es trobava "Wild safari", un altre èxit internacional que els
hi va obrir el mercat francès. En el seu segon disc "Deja suelto a
Barrabas" trobàvem la cançó "Hi-jack" que va ser versionat per
Herbie Mann i en la versió original per els
Barrabás va arribar a número
1 del
Billboard, en les llistes de música negra.
Osibissa – Sunshine day 1972

Els
Osibisa van ser una banda
creada
a Londres l’any 1969 per quatre músics africans i tres caribenys que va
aconseguir la seva major popularitat a principis dels anys 70, sent un dels
primers grups africans coneguts a nivell mundial. La banda la integraven els
músics de Ghana:
Teddy Osei (saxo),
Sol Amarfio (bateria)) i
Mac Tontoh
(trompeta), a més a
més
Spartacus R.
(baix) que era de l'illa de Granada,
Robert Bailey (teclats) que era de
Trinitat Tobago,
Wendell Richardson (guitarra) que era de Antigua i el nigerià
Lasisi Amao (percussions i saxo). Altres músics que van passar per
Osibisa van
ser
Darko Adams Potato 
(mort el 1995) i
Kiki Djan (mort el 2004), ambdós eren de
Ghana. Aquest tema us ho he extret d'un doble CD de grans èxits
editat a finals dels 90 i al que aquesta cançó donava títol "Sunshine
day", però inicialment crec que es trobava en un dels seus primers discos,
el "Heads" de 1972, el seu tercer LP i que va arribar al lloc
125 del
Billboard. A mi de
Osibisa sempre m'ha cridat l'atenció les seves cuidades
caràtules on sempre es veu la seva arrel africana i al
blog us he posat algunes
perquè les gaudiu, són veritables obres d'art. En tots els seus discos mostren l'imatge d'un elefant amb ales que es el seu signe d'identitat.
Titanic – Sultana 1971
Titanic van ser una banda sorgida a Noruega i que l’any 1971
van col·locar aquest tema en el
cinquè lloc de les llistes del
Billboard
americà. Aquesta peça instrumental va ser titulada “Sultana” i es trobava en
l'àlbum "Sea Wolf", el segon llarga durada de
Titanic.
El grup Titanic l'integraven en els
seus inicis Kenny Aas, Kjell Asperud, John Lorck, Janny Løseth, el cantant i
líder Roy Robinson i durant un temps també John Williamson. Van
funcionar de 1969 fins a
l’any 1979 en el que es van desfer, si
bé a Espanya aquest va ser l'únic tema que va funcionar i sols una mica, la

veritat. L’any 2006
Janny Loseth assumeix el paper de cantant i torna a posar
en marxa el grup amb músics nous. En el 2009,
Titanic van gravar el CD
"Ashes and Diamonds", l’últim treball fins el moment. “Sultana” es va
publicar en single aquí al pais mitjançant el segell C.B.S i la cançó va ser
una composició de tot el grup, amb “Sing fool sing” a l’altre cara. Per cert,
ells tiraven cap a la música més dura, aixó de les percusions llatines no era
alló amb el que es trobaven més a gust.
Mandrill - House of wood 1974
Què us semblaria viure en una casa de fusta? D'això ens
parlaran
Mandrill, una bona banda de la que us he parlat en diverses ocasions
però que no recordo que hagues sonat mai a
Un Toc de Rock, anem a esmenar el
gran error i ara aquí teniu "House of wood". És un bon tema d'aquest
grup amb un estil musical que es troba dins de la línia
Santana, amb moltes
percussions llatines, encara que aquest tema és més negre. El grup es va crear
a Brooklyn, Nova York, l’any 1968 i es va desfer el 1982, però van tornar anys
més tard i es troven a actiu. Els fundadors van ser els germans
Carlos Wilson
(trombó i veu),
Lou Wilson (trompeta i veu) i
Ric Wilson (saxo i veu) que eren
panamenys. Però pel grup han passat mols músics, entre ells
Bundy Cenas (baix),
Neftalí Santiago (bateria, percussió i veu),
Joaquin Jessup (guitarra,
percussió i cors),
Charles Padro (bateria),
Claude Coffee Cave (teclats,
percussió i cors),
Fudgie Kae Solomon (baix) i Omar Mesa (guitarra). Aquest
tema us ho extrec d'un recopilatori de
Mandrill titulat "The best of
Mandrill", però inicialment es va incloure en el seu àlbum
"Mandrilland" editat el 1974.
Els nord-americans Mandrill
Malo – Suavecito 1972

Us vaig parlar d'ells a un dels programes de la passada
temporada,
Malo va ser la banda liderada per
Jorge Santana, nascut a Jalisco el
13 de juny de 1951 i germà de
Carlos Santana.
Jorge Santana es, al igual que el
seu germà, un extraordinari guitarrista, encara que més decantat cap al latin
jazz. De fet
Carlos sempre ha dit que el seu germà
es molt millor guitarra que
ell. Aquest tema que us porto ara a
Un Toc de Rock es trobava en el seu primer
treball titulat "Malo" i publicat l’any 1972. En tres anys
Malo van
treure quatre discos i més tard
Jorge Santana va gravar ja en solitari, encara
que acompanyat per membres del grup
Malo, per incorporar-se després a la
Fania All Star de
Tito
Puente, la superbanda del
Latin-Jazz. Amb el seu germà
Carlos Santana van
gravar un disc signat com "Santana Brothers" on versionen "Blues
latino", una cançó del guitarra espanyol
Javier Vargas i el
"Concierto de Aranjuez" del
mestre Rodrigo.
Jorge Santana també ha
acompanyat el seu germà en alguns dels seus discos.
El grup Malo amb Jorge Santana sentat al mig
Santana – Stormy

Parlant de
Carlos Santana, el veritable creador del
pop
llatí, aquest que avui ha estat protagonista del programa des de que hem
començat, ara anem a escoltar-lo i acabarem aquest breu viatge per la part mes
llatina del
rock amb el gran estilista de la guitarra,
Carlos Santana, un music
que està considerat el pare del génere. Des del llarga durada "Inner
secrets" de
Santana publicat l’any 1978, un gran disc que va passar
bastant desapercebut aquí al pais, si bé va ser
Disc d’Or a Estats Units, Canadà,
Anglaterra i França, us porto aquest "Stormy", una extraordinària
balada on podem apreciar la seva gran qualitat musical, si bé es tracte d’una
versió, l’original la van gravar els
Classics IV uns anys abans i va ser
composada per
Buddy Buie i
James
Cobb. En aquesta peça el cantant es
Greg
Walker.
Carlos Santana és nascut a Autlán de Navarro, Jalisco, el 20 de juliol
de 1947 i està considerat, segons la revista especialitzada
Rolling Stone, en
la posició
15 entre els
Millors guitarristes de tots els temps. A l’any 1965 va
rebre la ciutadania nord-americana. Per cert, quan va arribar a Califòrnia es
guanyava la vida tocant mariachis i ranxeres en bodes, batejos i comunions. Va
ser l'únic artista que no tenia disc al carrer quan va participar en el
Festival
de Woodstock de l’any 1969 i la guitarra que va utilitzar en aquest concert,
una
Gibson SG vermella, es troba actualment exposada al
Hard Rock Cafè de
Marbella.
Katie Melua
– Nine million bicycles 2005

De nom complet
Ketevan Melua, la cantautorta
Katie Melua va
néixer a Kutaisi, Geòrgia, el 16 de setembre de 1984, encara que és britànica
de nacionalitat des de l’any 2005.
Katie Melua va residir primer a Belfast i
posteriorment a Londres. Va ser descoberta per el compositor
Mike Batt l’any
2003, quan estudiava a la
Brit School for Performing Arts & Technology.
Batt anava
buscant una cantant capaç d'interpretar jazz i blues per a formar un grup.
Finalment la noia es va llançar en solitari i es va convertir en l'artista
femenina que més discos va vendre l’any 2004 al Regne Unit en aconseguir
col·locar del seu primer àlbum "Call off

the search" de 2003, gairebé
dos milions de discos, només a Anglaterra. Aquest tema que escoltem a
Un Toc de
Rock d'avui es trobava en el segon disc de
Katie Melua "Piece by piece"
de 2005 i va ser un dels millors singles extrets de l'àlbum que tot i no
arribar a les xifres del primer, va superar el
milió tres-centes mil còpies. La
veritat és que la noia no descansa perquè horas d’ara
Katie Melua ja ha tret
cinc o sis àlbums més, un d'ells gravat en directe
Eric
Clapton – Tears in heaven 1992

Algú em va preguntar ja fa un temps, no se si com a pregunta
trampa o no ja que donava una dada errada
Quin guitarrista havia perdut un fill
de 5 anys en un gratacels? Bé la resposta és òbvia, si tenim en compte que el
nen no tenia 5 anys, quan va caure des del
pis 53, comptava
quatre anys d'edat.
Es tracta d'
Eric Clapton. El 20 de març de 1991, el seu fill
Conor amb quatre
anys d'edat, va morir en caure d'un gratacels de Nova York, on estava amb la
seva mare. El dolor per la mort del seu fill de forma tan tràgica, el
reflexteix
Eric Clapton en aquest tema que escoltem avui a
Un Toc de Rock,
"Tears in Heaven", que va escriure 9 mesos després junt amb
Will
Jennings. La cançó apareix primer a la banda sonora de la pel·lícula
"Rush" i després en el seu àlbum de 1992 "Unplugged", pel
qual va rebre
sis Grammy l’any 1993, entre ells el de
Millor àlbum de l'any i
Millor cançó de rock de l'any. Aquest any ha sigut reeditat després de ser
digitalitzat i remasteritzat. "Llàgrimes al cel" va arribar al
segon
lloc del
Billboard en les llistes de l'any i es va

mantenir
tres setmanes en el
primer lloc de les llistes setmanals. Ocupa la posició
353 de les
500 millors
cançons de tots els temps segons la
revista Rolling Stone. Començar la dècada
dels 90 va ser tràgic per
Eric Clapton ja que el 27 d'agost de 1990, el seu
company, el guitarrista
Stevie Ray Vaughan, amb el que estava de gira i dos dels seus tècnics
de la matieixa gira van morir en un accident d'helicòpter i allò va afectar a
Eric Clapton (Ripley, Surrey, 30 de març de 1945), després arribaria la mort
del seu fill. La veritat és que creiem que un pare no ha de sobreviure a un
fill, tot i que la vida sempre segueix, però la veritat és que resulta molt
dur.
Joe Cocker – N’Oublilez jamais 1998

L’any 1998
Joe Cocker, "el blanc que tenia la veu
negra" com s’el va conéixer, va publicar el LP "Across from
midnight". En una entrevista que vaix fer-li a
Joe Cocker arran de la
publicació d'aquest disc vam parlar de la cançó que escoltem avui a
Un Toc de
Rock, un tema amb un cert caire francès, en títol i ritme i em va comentar que:
"
Ni tan sols puc explicar el que significa realment aquest tema, però té
quelcom de màgic i meravellós. És un dels que més m'agraden del disc". Per
tant ja està sonant en el programa i a més a més al
blog trobareu el retall de
premsa d'aquesta entrevista, publicada a
Diari de Tarragona, i clicant a sobre
s'ampliarà i podreu llegir-la, si os ve de gust. El seu nom complet és
John
Robert Cocker i va néixer a Sheffield, Anglaterra, el 20 de maig de 1944. En
medicina, a la gent que pateix aquest gestes convulsius que ell va a
l'escenari, es diu que pateixen "
El Sindrome de Joe Cocker". Espero
que amb els anys
Joe Cocker hagi deixat el bourbon perquè recordo molts
concerts en els que havien de treure'l de l'escenari, ja que es quedava
estàtic. Això si, després d'haver acabat tot el concert i sense que el públic
es donés compte de l’inmensa trompa que
Joe Cocker portava a sobre. L’he
entrevistat en diverses ocasions, una d'elles a Falset quan va realitzar el
memorable concert del qual encara es parla a la Terra Alta el 2

d'agost
de 1991. Per cert que amb tot l’amant del mam que ells es...
Mira que portarlo
al Priorat! Els teloners van ser
Steve and the Hooligans i es calculan más de
10.000 espectadors. Jo vaig redactar la crònica i amb un fax, una màquina
d'escriure i una taula, tot deixat per els del
Patronat de Turisme, vaix envià
l'article la mateixa nit del concert, abans del tancament de l'edició del
Diari
de Tarragona, és que la veterania és un grau xiquets i xiquetes. Aixó si,
solsament vaig veure les tres primeres cançóns i les últimes. Tots els mitjans
de comunicació acreditats i que eren un munt,van treure la notícia l'endemà
passat i
Diari de Tarragona la va publicar l'endemà. Jo em vaig quedar sense
veure més de la meitat del concert, però l'article va sortir
en primícia
informativa. És clar que després em vaig endur una sorpresa. Jo em vaig
equivocar en el nom d'un dels músics de
Joe Cocker que havia estat acomiadat
començada la gira i la meva sorpresa va ser veure que gairebé tots els mitjans
de premsa escrita van publicà el mateix error que jo i que a més semblaven
haver "
afusellat" el que
jo havia escrit. Però no em va cabrejar, al
contrari, em va demostrar que tots aquells “
periodistes” realment
sabien llegir
i escriure.
The Hollies
– He aint’ heavy hes my brother 1969

Tot i que aquest tema amb el que tancaré el programa d’avui
es diu que es una cançó de
Neil Diamond, la veritat és que els seus autors van
ser
Bobby Scott i
Bob Russell i la primera a gravar-la va ser
Kelly Gordon
l’any 1969.
Neil Diamond va gravar el tema el 1970 i es va incloure en el seu
àlbum "Tap Root Manuscript". De fet
The Hollies, un grup de
Manchester, la van editar en single l'1 de setembre de 1969, abans que el
nord-americà, comptant amb un desconegut i jove pianista en la gravació de nom
Reginald Dwight que passaria poc després a ser conegut com
Elton John. La seva
versió dóna molt més protagonisme als jocs de veus, una cosa que
The Hollies
sabien utilitzar molt bé. "He ain't heavy, he's my brother" és una
frase feta i la traducció vindria a ser alguna cosa així com "
Tot l'hi
perdono per que és el meu germà". L'1 de desembre de 1969 el single va
arribar al
tercer lloc a Anglaterra i al
setè als Estats Units i va ser
Disc de
Platí.
The Hollies eren un

grup de Manchester creat a principis de 1960, encara
que la majoria dels nois d'eren de l'est de Lancashire. La primera formació va
estar integrada per
Allan Clarke (cantant),
Graham Nash (guitarra i veus) que
anys més tard s'incorporaria al primer super grup nord-americà de la història
Crosby, Still, Nash & Young, tots dos venien de
The Deltas, al costat de
Vic Steel (guitarres),
Erick
Haydock (baix) i
Don Rathbone (bateria).
Vick Steel deixaria al grup i va ser
reemplaçat per
Tony Hicks, mentre que
Rathbone deixa el seu rol de bateria per
a convertir-se en el representant i va ser reemplaçat per
Bobby Elliot
provinent de
Shane Fenton and The Fentons. Us explicaréuna curiositat, l'any 1962 i quan
The Beatles van
començar a funcionar comercialment,
The Hollies van passar a ocupar el seu lloc
com a grup resident al
The Cavern Club de Liverpool.
La dita d’avui es del xeic àrab Salé al Lohaidan, clergue
d'Aràbia Saudita, un país on es prohibeix a les dones conduir si no van
acompanyades per un home de la seva família. Va manifestar perdent una
meravellosa oportunitat d'estar-se calladet:
“Les dones no han de conduir perquè
es lesionen els ovaris”
Acabo Un Toc de Rock per avui, peró abans de marxar i tancar la barraqueta us
deixaré amb la bona companyia de La
Xarxa de Comunicació Local i totes aquelles emissores que
emeten el programa, jo soc Mario Prades i ara toco el dos, sigueu bones i
bons..
Apa! Ens veiem pel món.
Mario Prades
No hay comentarios:
Publicar un comentario