Nota del Productor, realitzador i
director:
Tots els
programes exposats en aquest blog,Disposen d'un enllaç per descarregar-s’els,
sempre situat a peu de pàgina
A vegades us he dit que les companyies
discogràfiques fiquen la pota en masses ocasions, però com errar és una cosa
inherent al gènere humà, tinc que reconéixer que jo també he comès errors
moltes vegades al llarg de la meva vida. Precisament la cançó amb la que
obrirem Un Toc de Rock avui em porta records d'una bona ficada de pota, una
d'aquelles ocasions en què estàs molt més guapo calladet i al parlar perds una
meravellosa ocasió d'estar callat. Per tant ara i des d'Altafulla Ràdio i per La Xarxa de Comunicació Local i totes aquelles emissores que emeten el
programa, obro la barraqueta, jo soc Mario Prades i per començar us diré alló
de
Benvinguts a Un Toc de Rock
Trúpita – De 7 a 10 1984
Quan aquest àlbum va arribar a les meves
mans aquesta cançó em va agradar i vaig començar a punxar-la a la ràdio.
M'agradava la desimboltura musical i la ingenuïtat en els textos de Trúpita,
encara que en algunes ocasions vaig comentar afectuosament que el cantant amb
la seva pal·lidesa i les eternes ulleres de sol més semblava un venedor de
l'ONCE. Una vegada estant a Madrid, vaig sortir a sopar amb una amiga que
treballava en una oficina de management, es deia Lidia i no recordo com, però
va sortir Trúpita en la conversa i el meu comentari. Lidia no va dir res i al
matí següent em va portar a una botiga de discos de Madrid propera a l'oficina
on treballava, em va presentar a l'encarregat o propietari, no ho recordo bé, però
va comentar al presentar-nos: "Aquí Mario i aquí Trúpita, em deia que amb
les ulleres sembles un de la ONCE".
Va ser una d'aquelles situacions on vols que la terra se't empassés
immediatament perquè Trúpita era pràcticament cec, tenia greus problemes de
visió. La veritat és que s'ho va prendre amb bon humor i tot va acabar de molt
bon rotllo, vaig comprovar que era un tipus molt simpàtic i gens acomplexat. Francisco López Trúpita, autèntic nom de Trúpita, va ser un personatge que va debutar a
Madrid en plena moguda i l’any 1984 va publicar el seu primer disc titulat
"Con acento en la u" perquè quedés clar com es pronunciava el seu nom
i d'aquest disc de debut us he extret aquesta cançó que ens parla d'una parella
que comencen a sortir junts sent molt joves i en aquells moments predomina la
passió en aquella pensió en què es reuneixen, sempre de 7 a 10. Amb els anys la passió
i aquella bogeria desenfrenada es converteix en calit amor i tot es calma
deixant loc per a la confiança, la dolça rutina i la companyia i l'afecte
mutus. Trúpita encara editaria un segon àlbum "Nadie es perfecto",
també amb el segell Polygram i comptant així mateix amb Julián Ruiz a la
producció. Li vaig perdre la pista i no he tornat a saber res d'ell, ni crec
que hagi publicat res més.
Delafé y las Flores Azules – De tí sin mí
2013
Aquesta cançó dóna títol a l'últim
treball del grup barceloní Delafé i las Flores Azules que s'ha publicat a
principi d'estiu. De fet ells eren un tercet que s'anomenaven Facto Delafé y
las Flores Azules i tots formaven part d'altres bandes. Eren Marc Barrachina
(bases de programació) que és Facto i tocava en Songstone, Oscar D'Aniello
(cantant i lletrista) és Delafé i havia militat a Mishima i Helena Miquel
(cantant i cors) que és la tercera part Las Flores Azules i milita
paral·lelament al grup Élena i també és locutora de ràdio i actriu, va
participar en la pel·lícula “No habrá paz para los malvados” que va ser
guanyadora del Goya a la millor pel·lícula l'any 2011. L'any 2010 Marc Barrachina
va
abandonar el grup, van passar a treure el Facto del nom artístic i publicarien
el seu tercer disc "vs Las Trompetas de la Muerte" que va ser el
primer amb el seu nou nom i també el primer amb Warner Music. Es van incorporar nous músics al
projecte, entre ells Dani Acedo (bases, teclats, casiotone i cors), Juliane
Heinemann (cors i percussions), Ferran Puig (trombó, percussions i cors), Ramón
Marc Bataller (saxo, percussions i cors), Marc Gay (trompeta, percussions i
cors), Ramón Rabinad (bateria) i alguns més. Ells
havien debutat al 2006 amb "vs El monstruo de las Ramblas" que va ser
publicat, igual que el segon, a través del segell independent Music Bus Una de
les cançons de Delafé y las Flores Azules "Ciudadanos de un lugar llamado
mundo", va ser la música d’un spot per Cerveza San Miguel.
Los Lobos – La Venganza de los Pelados
2004
Una de las bandas líders del tex-mex més
nord americà, possiblement la de més projecció internacional, son Los Lobos i d'ells us he
seleccionat aquest tema en el més pur estil tex-mex, cantat en castellà, tot i
que els textos en aquest cas, són bastant coherents. En aquesta cançó van
comptar amb la col·laboració del grup mexicà Cafè Tacvba. La lletra ens parla
d'una venjança, com el títol indica clarament, la venjança d'aquells que van
arribar a Estats Units creuant el Río Grande, buscant una oportunitat i van ser
explotats, fins i tot assassinats, de manera vil. És una bona lletra i el tema
es troba recollit en l'àlbum "The Ride", onzè disc de Los Lobos que
van publicar el 4 de maig de 2004. De fet en aquest treball Los Lobos van
comptar amb un munt de col·laboracions més, entre elles estaven Tom Waits,
Elvis Costello, Mavis Staples, Bobby Womack, Dave Alvin, Martha Gonzales i
Little Willy G. L'àlbum va pujar al lloc 75en les llistes del Billboard. Los
Lobos són Steve Berlin, David Hidalgo, Conrado Lozano, Louie Pérez i César
Rosas. Los Lobos són una banda de Tex-Mex creada per fills d'immigrants
mexicans assentats a Los Angeles. Hi ficseu-vos en un detall, aquest grup que
són una de les formacions més comercials i conegudes internacionalment del
gènere, no són de Texas. Es van donar a conèixa mundialment al interpretar la
banda sonora del film "La bamba", sobre la vida de Richie Valens,
cantant de rock and roll de nom real Ricardo Valenzuela i que va morir en
l'accident d'aviació que també els va costar la vida a Buddy Holly i Big
Bopper, a Clear Lake, Iowa, el 3 de febrer de 1959. Per cert que "La Bamba" era un tema del
folklore mexicà que Richie Valens va adaptar al rock and roll i que li cantava
de petit la seva mare.
Café París – Mil paraules 1994
Cafè París van ser un grup creat a Reus
que va tenir una més aviat curta carrera professional tot i que eren una banda
de qualitat que fusionava pop, folk i tocs jazzístics i que van editar un sol
àlbum titulat com el grup "Cafè París" que va publicar el segell Tram
l’any 1994. Té bones cançons i en altres programes escoltarem alguna més. Cafè
París estava integrat per bons músics de les nostres contrades: Tzito Luri
(cantant), Dani Albero (teclats i piano), Xavi Pié (saxos) que és un bon amic,
Kike Colmenar (bateria i percussions), l’amic Xavi Macaya (violí i viola) i
Pepe Sàez (baix). El disseny de la portada del CD va ser de Quim Mallafré i la
producció va estar a càrrec de Cafè París, és a dir, ells mateixos. El CD es va
gravar a l'agost de 1993 en els Estudis Jan Candela de Barcelona. "Mil
paraules" va ser una composició de Dani Albero que de fet, va compondre
gairebé totes les cançons del CD. En aquella època els portava una empresa de
Valls, Batall Gestió Cultural, uns bons amics.
Lorenzo Santamaría – Dos mujeres y un
solo amor 1995
“Corazón de rock and roll” ja us he
comentat en altres ocasions que és, al meu modest parer, el millor disc en
l'amplíssima carrera de Lorenzo Santamaría. Va ser produït per Carlos Segarra
dels Rebeldes que també va compondre alguna de les cançons. Aquest tema que
escoltem avui es va composar pensant en Núria Osta i la filla que feia poc
havien tingut, ella i també el pare que era Lorenzo Santamaría, és clar, d'aquí
el títol "Dos mujeres y un solo amor". És una de les millors cançons
del CD que va publicar el segell Divucsa. Recordo que Lorenzo i jo vem
coincidir en les oficines de Divucsa, al Passeig de Carles I de Barcelona i em
van entregar el CD promocional, aprofitant la circumstància ens vem anar a un
bar que hi havia una mica més enllà de la cantonada i prenent un cafè vaig
entrevistar-lo per al Diari de Tarragona. El seu veritable nom és Llorenç
Rosselló Horrach i va nèixer a Santa Maria del Camí, a Mallorca, 21 de febrer
de 1946 i d’on va prendre el seu cognom artístic. L’any 1965 Lorenzo
Santamaría va formar la seva primera banda a la qual va anomenar Los
Chelines, però van seguir altres com Los
Bríos i Los Fugitivos, fins arribar als Z-66, una de les millors bandes de R
& B espanyoles de la història, compartint manager i escenaris amb The
Animals, John Mayal i Jimi Hendrix. Encara que l'amic Llorens sempre va ser un impenitent
rockanroler, inicialment la seva carrera en solitari va estar marcada per
les grans balades romàntiques i avui no pot deslligar-se de cançons com
"Si tu fueras mi mujer”, “Para que no me olvides”, “Por ese amor” o “El
último beso", però no hem d'oblidar altres cançons de Lorenzo Santamaría
plenes de canya, com "Quise ser una estrella de rock and roll",
“Rosy”, "Blue jeans" i un dels seus millors discos, aquest CD
"Corazón de rock and roll”.
Frank Mercader – Un sacrificio más 1995
Us vaig parlar de Frank Mercader i el vam
escoltar la passada temporada i també la seva relació profesional amb Tino del Pozo,
doncs ara ha arribat el moment d'escoltar a aquest gran músic català, tot un
histótic del rock i el pop fet a Barcelona, precisament amb una cançó composada
per Tino del Pozo i que Frank Mercader va incloure en el seu àlbum
"Country Bogart, aun queda lo mejor ", editat pel segell barceloní
Horus l'any 1995. Aquest tema ens parla de com de dur representa per a un músic
aconseguir que el seu treball sigui valorat i aconsegueixi ser plasmat en un
disc, és una bona lletra que ens parla sobretot, de sacrificis, molts
sacrificis intentant arribar. Frank Mercader és tot un veterà, va ser
guitarrista en grups mítics com Los Gatos Negros, Los Salvajes, va militar al
grup de Tony Ronald i va ser component i líder de la banda d'El Terrat, el
programa d'Andreu Buenafuente, per cert
que jo col·laborava un dia a la setmana a "El Terrat" quan el
programa es feia des de Reus, estava encarregat de parlar sobre les actuacions que es realitzaven en la zona, amb clau d'humor i
presentava una cançó setmanal, sempre allunyat de les llistes dels 40, és clar.
Aquest CD del qual hem extret la cançó que anem a escoltar ara a Un Toc de Rock
es va gravar en els estudis de Santi Picó que per cert, es un dels Amics del
Programa des de el facebooke que ens coordina Montse Aliaga, i es va
remasteriizar en els Auha de Mauricio Tonelli. Country Bogart eren Frank
Mercader que es va encarregar de les guitarres i la veu, mentre que Jordi
Portaz va tocar el baix, David Simó la bateria i Xavier Ibáñez als teclats, van
col·laborar Monica Green, Laura Simó, Santi Picó, Paul Kazan i van comptar amb
el suport de l'amic Fede Sardà que els va brindar la sala Luz de Gas per gravar
uns temes en directe, entre ells la versió del "Everybody's talking"
de Nilson, encara que crec recordar que hi havia un parell més de versions
també en directe.
Maná – Vivir sin aire 2013
Amb tota seguretat, aquesta és una de les
cançons més popular en la carrera del grup mexicà Maná. Us la he extret del seu
últim disc titulat "Exiliados En La Bahía. Lo Mejor De Maná", publicat l'any
passat i que com el seu títol indica, no deixa de ser res més que un
recopilatori amb els èxits del grup mexicà remesclats de nou, aixó si. En total
es calcula que els Maná han venut més de 25 milions de discos a tot el món.
Maná es va crear arran del grup Sombrero Verde, l’any 1978 i van gravar dos
discos "Sombrero Verde" l’any 1981 i "A tiempo de rock" al
83. L’any 1987 van signar contracte amb Polygram i es van convertir en Maná,
integrant el grup en aquell moment Fher Olvera com a cantant i els germans
Ulises i Juan Diego Calleros a la guitarra i baix, respectivament, al costat
del bateria cubà-colombià Alex González. L'any 1992 es produeixen camvis s’en
va Ulises Calleros i s'incorporen el teclista Ivan González i el guitarra César "Vampiro" López, però a
meitat de 1994 Iván González i César López deixan el grup i s'incorporaria
Sergio Vallin que per cert, va treure també un disc en solitari paralel·lament
a Maná. Ulises va passar a ser el seu mánager. Posiblement el disc més vengut
de Maná sigui l’àlbum "¿Dónde jugarán los niños?" que es va publicar
l’any 1992 i era el seu tercer disc, en ell es trobava originalment aquesta
cançó que estem escoltan ara. Es va gravar a Los Angeles. Les vendes van
superar el milió de còpies només a Mèxic i es van editar vuit singles. Després
Maná realitzarien una gira mundial amb 268 concerts en més de 17 països
d'Amèrica, a més d'actuar a Espanya i Suïssa, on van participar al Festival de
Montreaux.
Pep Sala & Gerard Quintana – Només
una cançó 2008
Si avui hagués de quedar amb un parell de
cançons de les que us he seleccionat per el programa d’avui, possiblement
aquesta seria una de les escollides. En aquesta peça Pep Sala amb Gerard
Quintana ens explican com una cançó pot tindre la sol.lució a mols dels
problemes cotidians. Pep va ser la meitat de Sau i tant amb el recordat Carles
Sabater com amb ell m'unia una bona amistat. Pep Sala és un bon col·leccionista
de llibres i una vegada ens va ajudar a taxar la biblioteca familiar. Aquest
“peaso cansión” us la he extret del doble CD “Manual Teóric i Practic sobre el
pas del temps” que es va publicar l’any 2008 i on l’amic Pep Sala compta amb
les col·laboracions de Gerard Quintana, Montse Llarás i Monica Green. Josep
Sala i Bellavista va néixer a Vic el 17 de juliol de 1960. Quan va començar va
formà part de dos grups escocesos, Midnite Hour i Eclipse. L’any 1986 i amb
Carles Sabater, van crear Sau, la millor banda de pop català de tots els temps.
El 1993 sorgeix Pep Sala & La
Banda del Bar, un projecte paral·lel per donar sortida a les
seves inquietuds musicals els anys sabàtics de Sau. Aquest grup va funcionar
paral·lelament al seu traball amb Sau, fins que després de la mort de Carles
Sabater va donar per tancat Sau i es va llançar en solitari. En diverses
ocasions Pep Sala m'ha convidat a fer cors en algunes de les seves gravacions,
però jo que valoro en molt la seva amistat, sempre he rebutjat el suggeriment,
no sigui que encara faci malbé una bona cançó amb la meva veu trencada i
vella.
Anna Roig i l’Ombre de Ton Chien – Je
t’aime 2010
Escoltarem ara a Un Toc de Rock un grup
interesant i curios que barrega en questions d’idioma el frances i el català.
Responen al nom de L’Ombre de Ton Chien i está format per la cantautora Anna
Roig a la veu, Magí Batalla a la guitarra, Carles Sanz als teclats, Carles
Munts al contrabaix i Ricard Parera a la bateria. El guitarrista Magí Batalla
va ser productor del cantautor Cesk Freixas. Es van crear fa uns cinc o sis
anys. Si no estic errat, solsament tenen un disc al mercat i d’ell os he extret
aquesta cançó que està sonant ara a Un Toc de Rock, des de les sintonies de les
emisores de La Xarxa de Comunicació Local i com us deia abans, barreixa
franses i català a les seves cançons que tenen aquest punt de originalitat que
fan que soní al vostre programa. Però ara i recordant, crec que si que estic
errat i que tenen editats ja un parell o tres d’àlbums.
Biagio Antonacci – Cuanto tiempo… y ahora 2003
Des que vaig escoltar aquesta cançó del
cantant italià Biagio Antonacci per primera vegada, no se que dir-vos, es que
em va agradar. La veritat és que ja ha sonat a Un Toc de Rock, però l'altre dia
me la van tornar a demanar en un correu i em vaig dir "Ja ha arribat
l'hora de posar-la de nou" i aquí està, sonant ara per a tots vosaltres
des d'Un Toc de Rock. Aquest bon cantant italià de pop, Biagio Antonacci va
néixer a Milà el 9 de novembre de 1963 i es va donar a conèixa en l'edició de
l’any 1989 del Festival de San Remo. Possiblement la cançó més coneguda
d'aquest cantant, Biagio Antonacci, al nostre país sigui "Entre tu y mil
mares" que també va ser versionada per ell al castellà. El tema que
escoltem ara a Un Toc de Rock, donava títol a un àlbum publicat en castellà
l’any 2003. Per cert, el títol es “Cuanto tiempo y ahora”, pero ell a la cançó
diu “Cuanto tiempo y aun sigues”, deu ser cosa dels traductors, com deia La Trinca “Coses del idioma”.
Los Burros – Disneylandia 1987
Escoltarem ara a Los Burros, un dels
grups histórics del rock fet a Catalunya i cantat en castellà, aixó si. Primer
van ser Los Rápidos, després i amb l’incorporació de Quimi Portet que venia
dels Kul de Mandril, van arribar Los Burros i aquests es van reconvertir més
tard a El Último de la
Fila. Aquest tema que sona ara es del LP "Rebuznos de
amor" i és l'única cançó de l’època com Los Burros que El Último de la Fila tocava en els seus
concerts, però curiosament i si escolteu atentament, apreciareu que el
“caracoleo” andalús en la veu de Manolo García, tan característic de El Último
de la Fila, aquí
brilla per la seva absència cosa que a mi sempre m’ha fet pensar, coneixent a
Manolo i el seu entorn, que és una postura per tindre un estil propi i
comercial que ja van crear en els 60 els sevillans Smash i en els 70 van
consolidar Triana, tot i que encara avui escoltem de tant en tant que el rock
andalús és una creació de El Último de la Fila. Tot el que pot arriva a fer el marketing!
Per què penseu que va deixar el grup Quimi Portet? Estava fart deser un fruit
d'estadístiques i el resultat d'una operació comercial amb discos i gires
programades i estudiades per el seu fincionament comercial, res més, això si,
controlada per ells mateixos a través de la seva empresa Can Produccions.
Aquesta cançó es va incloure inicialment en el LP de Los Burros "Rebuznos
de amor" editat l'any 1983 i desprès es va recollir en el doble "Los
Burros" on s'incluïen els seus dos discos i que es va publicar ja l'any
1987, en vinil, aquest i “Jamón de Burro”. De fet val a dir que Manolo García
va començar com cantant d’orquestes i el que millor se li donava era cantà
imitant a Camilo Sesto, sense cap acent andalús. A la foto Mario Prades amb El
Último de la Fila.
M-Clan – Roto por dentro 2008
Des de l’àlbum “Memorias de un
espantapájaros” que el grup murcià M-Clan van publicar l'any 2008 us he
seleccionat aquest tema que compartim ara. La veritat és que al meu modest
parer és una de les millors cançons de l'àlbum, si no la millor de totes, junt
a “Inmigrante” i per això ara us l'he portat a Un Toc de Rock per gaudir-la
tots junts. Del grup original actualment ja només queden Carlos Tarque i
Ricardo Ruipérez, i a l’actual formació també i trovem a Iván González al baix
i Coki Jiménez que s'encarrega de la bateria, cas de que no s’hagin produït
canvis en la formación un altre vegada. Però pel grup han pasant músics com
Santiago Campillo (guitarra) que formava part dels M-Clan desde els sus inicis
fins a l’any 2001 i que els va deixar per discrepancias amb Carlos Tarque que
fins i tot els van portar als tribunals, despres s’en va anar a Los Rebeldes,
també van passar Juan Antonio Otero (batería), Pascual Saura (baix) i Alejandro
Climent (teclats), junt a Carlos Raya (guitarra) i Íñigo Uribe. Per cert, una
associació d'aquestes de no-fumadors va possar a parir als M-Clan perque a la
portada d’un dels seus àlbums “Para no ver el final”, Carlos Tarque i Ricardo
estàn fumant... Pecat mortal! Poca feina es el que tenen alguns i també molta
intolerancia.
Mecano – Mujer contra mujer 1988
Acabarem el programa d’avui d’Un Toc de
Rock amb la que possiblement sigui la millor cançó en la cursa profesional de
Mecano, us parlo de "Mujer contra mujer", tota una oda a les
relacions lesbicas. El cas de Mecano és curiós, Ana volia ser cantant i el pare
li va dir que es busqués músics que ell els pagaria un single. Ana, noia molt
tímida i amb molta por als escenaris es va ajuntar amb els germans Cano, José
María i Nacho que acabava de deixar el grup Prisma i amb el que Ana es va
enamoriscar i van començar a ser nuvis, per cert que Nacho també va ser el
primer nuvi conegut de Penélope Cruz. Després de participar en un concurs que
no van guanyar, graven el single "Hoy no me puedo levantar" per a CBS
que es va publicar el 22 de juny de 1981, però que els mateixos nois es van
encarregar de promocionar-lo per les emissores de ràdio i locals amb cent
còpies que va comprar el pare de l’Ana, aconseguint que la cançó fos radiada i
que el segell lucinara amb ells. D'aquell single es van vendre finalment 40.000
unitats."Mujer contra mujer" es trobava en "Descanso
dominical", el segon LP de Mecano ja per Ariola després que CBS els
rescindís el contracte al jutjar que Mecano estaven "cremats".
L'àlbum es va publicar el 24 de maig de 1988 i va superar els 3 milions de discos
venuts i el single es va editar el 5 de desembre. Va ser gravat en els estudis
Abbey Road de Londres i a Madrid. En la gravació col·laboraren un munt de
músics, entre ells Manuel Santiesteban, Alberto Estébanez, Horacio Fumero,
Sergio del Castillo, Javier de Juan, Pier Wyboris, Alex de la Nuez, Laurie Holloway, Eddy
Guerin, Alberto Tarin, Ignacio Maño, Rafael Martínez, Tomatito, Walter Frazer,
Pepe Banús, Antonio Carmona, Luis Camino, Antonio Corts, Eva Torroja, Víctor
Sánchez, Pedro Iturralde i Alejo Stivel, entre altres.
La frase d'avui està extreta de la lletra d'una cançó del grup de rock en català B-30 que diu:
"No hi ha presó capaç d'aïllar un
pensament”
Conclou Un Toc de Rock per avui, però
abans de fotre el camp us deixaré amb companyia de La Xarxa de
Comunicació Local i totes aquelles emissores que emeten el programa. Noies
i noies que escolteu Un Toc de Rock, ens trobarem a les ones i al blog.
Apa! Ens veiem pel món.
Mario Prades
No hay comentarios:
Publicar un comentario