Nota del Productor, realitzador i director:
Tots els programes exposats en aquest blog,
Disposen d'un enllaç
per descarregar-sels,
sempre situat a peu de pàgina
Començarem avui Un
Toc de Rock escoltant
al que va ser el Rei del Glam espanyol i
tancarem a les Illes Balears, però el nostre viatge musical ens
portarà en el seu passeig
pels nostres records de Sevilla a Reus, passant
per Madrid, Múrcia, Barcelona, el país Basc, les Canàries
i comptarem també
amb un membre de la Nova Troba Cubana. Vaig a posar en
marxa la nostra màquina
del temps i des
de la xarxa d’emissores de la
Federació de Mitjans de Comunicació Locals de Catalunya i
totes aquelles emissores que també emeten Un Toc de Rock, oprimeixo el botó i començarem el
nostre periple pel passat musical dient alló de
Benvinguts a Un Toc de Rock
Tino Casal – Eloise 1987
Obrim Un Toc de Rock amb Tino Casal i el tema “Eloise” que os
extrec del LP “Lágrimas de cocodrilo” que va editar l’any 1987. Aquesta cançó
va ser el gran èxit del británic Barry
Ryan, composada pel seu germà bessó Paul Ryan. Pocs han sigut els que al llarg dels anys s'han atrevit amb aquest tema a causa de la potència vocal que es necessita,
però el Rei del Glam Espanyol ho
va fer i va tornar a ser un gran hit. L’asturià Tino Casal va començà als 14 anys com a cantant amb el grup Los Zafiros Negros (a la primera foto) per
incorporar-se més tard a Los
Archiduques, va ser l’any 1967 i amb ell com a cantant van gravar el seu
millor disc "Lamento de gaitas" i que curiosament, també era una
versió del duet Paul & Barry Ryan,
la cançó era el “I love how you love me”. Aquest single es un incunable
buscadíssim pels col·leccionistes i que a El Temps Passa ja us he punxat. Després d'un parell d'anys amb Los Archiduques, Tino Casal va marxar
a Londres per dedicar-se a la pintura. José
Celestino CasalAlvarez, conegut com Tino Casal, va néixa a Tudela Veguín, Oviedo, l'11 de febrer de
1950 i va morir a Madrid un 22 de setembre de 1991. Es va parlar de que tenia la SIDA, però era una malaltia
degenerativa dels ossos, una necrosis, per aixó, els darres anys sempre anaba
amb un bastó i en els seus concerts actuaba sentat a una trona. Quan semblava
que Tino Casal s'estava recuperant va morir a un accident de tràfic, el conductor de
l'Opel Corsa 1.3 SR color blanc matrícula M-9642-FT va xocar contra un fanal de
la M-500, a 400 metres del pont dels
Francesos, direcció sud a la M-30,
prop del barri madrileny d'Aravaca per excés de velocitat, sent Tino Casal que anava al seient del
copilot, l'única víctima mortal. Vaig tenir l'oportunitat de conèixer-lo i puc
dir-vos que era una persona senzilla i sense cap ínfula de grandesa ni
prepotència. Aquí al blog us he
posat una foto d'un concert on el veureu assegut enmig del fum que omplia
l'escenari, per cert que el baixista, del qual no recordo el nom, després va
tocar amb Miguel Ríos. També
veureu una foto on estem Tino Casal i
jo.
Mario Prades amb Tino Casal
Paracelso – El Trapichero
Paracelso són avui en dia un grup histótico de la movida madrilenya, encara
que van tenir una carrera més aviat curta, només van gravar un single i aquesta
cançó que es va incloure en un disc recopilatori. És clar que avui en dia
Paracelso són recordats bàsicament per ser la banda on van militar el Maestro
Reverendo i el Gran Wyoming. Paracelso la va crear l’any 1975 Reverendo que
tocava en Desmadre 75 amb Moncho Alpuente i un germà de Wyoming. Eren aquells
que es van fer famosos gràcies al “Saca el güisqui cheli”. Paracelso es va
desfer l’any 1980 i Wyoming i Reverendo durant vuit anys van actuar cada setmana
a La Aurora,
un bar de Malasaña on passaven de tocar cuplets al blues, cançons dels Beatles,
es marcaven uns passatges bíblics o improvisaven diàlegs irreverents,
realitzant actuacions molt gamberres. Després van prendre camins aparentment
separats, però no tant ja que el mestre Reverendo ha estat gairebé sempre en
els grups que participaven en els programes que ha presentat Wyoming. El
Maestro Reverendo ha estat arranjador de gent com Miguel Ríos, Siniestro Total,
Los Ronaldos, etc. i ha compost bandes sonores per cinema i televisió, entre
elles “Se infiel y no mires con quien”, “La mujer de tu vida” i altres. José
Miguel Monzón, a qui amigablement diuen Chechu, però que artísticament s’el
coneix com El Gran Wyoming és metge, encara que no exerceix. Cantant,
presentador, actor, escriptor i humorista, va néixa a Madrid el 15 de maig de
1955, entre els programes que ha realitzat cal destacar "Caiga quien
caiga" i "El Intermedio" que condueix actualment. Per la seva
part el pianista i compositor Ángel Muñoz-Alonso López, conegut com Maestro
Reverendo, va néixa a Madrid també l’any 1955, es va retirar el 2003. Va formar
part de Grupo Círculo i Rudy Armstrong Quartet. Reverendo va morir a la capital
d'Espanya, a causa d'un càncer, el 7 de setembre. En aquesta cançó, carregada
de bon humor i mala llet, ens expliquen les ventures i desventures d'un
camellet de barri.
M-Clan – Maggie despierta 2001
Són els murcians M-Clan, la banda
liderada pel cantant i compositor Carlos
Tarque, nascut a Santiago de Xile l'any 1969 que va gravar al capdavant del seu grup aquest tema, una
bona versió en castellà del clàssic de Rod Stewart.
Aquesta cançó va ser un dels quatre singles que es van extreure de l'àlbum “Sin enchufe” que M-Clan van gravar en
directe en un concert que es va
celebrar el 23 de novembre de
2000 en els Estudis El Álamo,
amb temes recuperats
dels seus discos anteriors i vuit cançons noves.
L'àlbum es va publicar el 26 de gener de 2001. Va ser l'últim disc en
què va intervenir el guitarra Santiago
Campillo, cofundador al costat de Carlos Tarque de M-Clan. El
trencament de relacions entre
tots dos músics va ser traumàticai van acabar
en els tribunals
pels drets sobre
el grup. En la gravació i al costat de Carlos Tarque i Santiago Campillo
trobem a Ricardo Ruipérez
(guitarra), Juan Antonio Otero (bateria)
i Pascual Saura
(baix), però també
van col·laborar Joan Carles Armero, Luis Prado,
Mavi Díaz, Belén
Guerra, Gisela Ruiz, Eva Cortés,
Momo Cortés, Chemin
Santillanes, Arturo Santillanes, Julio Montalvo, Eduardo Ortega i
Begoña Larrañaga. Per cert que Carlos
Tarque va liderar fins a finals del 2008 un grup anomenat Rollers,
amb els que
realitzava versions de grups
mítics del rock com The Band,
Status Quo, Paul Weller o The Georgia Satellites, etc. Després va seguir amb
M-Clan.
Núria Feliu i Santi Arisa – La pluja plora 1994
La cançó es trobava
dins del LP "Us ho devia" amb el qual Núria Feliu complia amb una assignatura pendent, gravar un disc de
sardanes. Aquest àlbum es va publicar l’any 1994 i la presentació als mitjans
de comunicació es va realitzar a l'Hotel
Ars de Barcelona (veure la foto feta per Mario Prades) comptan amb Josep Cuní, Josep Guardiola que va ser el padrí, Víctoria de los Angeles i el conseller Guitart i la discogràfica P.D.I va tirar la
casa per la finestra. Jo vaig estar convidat i és que a part de periodista
musical, en aquells temps al Diari de Tarragona, amb Núria ens uneix una gran amistat i tots dos som del barri de
Sants. Ella actualmente viu al carrer Violant d’Hungria. La Dama de la Cançó Catalana
va incloure en el disc una peça de Santi
Arisa, precisament membre de Pegasus
i al que hem escoltat no fa massa en solitari, es tracta d'un estil
creat pel manresà que va anomenar “Sardanova”.
És el tema que escoltem ara a Un Toc de
Rock, "La pluja plora". Dins del disc crida l'atenció ja que
s'allunya de la sardana tradicional i l'acosta més a la gent jove amant de ritmes
més modernets. Jo he de confessar que la sardana em cansa, de jove anava al pla
de la Catedral,
a Barcelona, a ballar-ne, però sols era amb el fi de “lligar” per el diumenge
per la tarde surtir amb la nena. Ara bé, estant a Alemanya, uns amics em van
posar un disc de sardanes i no se si seria per melancolia o sentir que estava
allunyat de la meva terra que se'm van saltar uns llàgrimetes, com si tornés a
ser un nen. En el fons reconec que sóc un sentimental. Us explicaré una
curiositat, a la terraça de casa seva, Núria Feliu te posada una placa que li van regalar,
una d’aquestas amb forma de rombo, de l’estació del metro “Sants”.
Cafè París – La nit 1994
Cafè París van ser
un grup creat a Reus que va tenir una més aviat curta carrera professional tot
i que eren una banda de qualitat que fusionava pop, folk i tocs jazzístics. Van
editar un sol àlbum titulat com el grup "Cafè París" i el va publicar
el segell Tram l’any 1994. El disc té bones cançons i de fet ja els haviem
escoltat la passada temporada, però es un bon CD i en altres programes
escoltarem alguna cançó més. Cafè París
estava integrat per Tzito Luri
(cantant), Dani Albero (teclats
i piano), Xavi Pié (saxos), Kike Colmenar (bateria i percussions),
Xavi Macaya (violí i viola) que
també havie tocat a Tradivarius i Pepe
Sàez (baix). El disseny de la portada del CD de Cafè París va ser de Quim
Mallafré i la producció va estar a càrrec de Cafè París, és a dir, ells mateixos. El CD es va gravar a l'agost
de 1993 en els Estudis Jan Candela
de Barcelona. "La Nit"
va ser una composició de Dani Albero que
de fet va compondre gairebé totes les cançons del CD i en ella es llueigen com
instrumentistes, si bé la cançó te lletra. En aquella època els portavan com a
representants una empresa de Valls, Batall
Gestió Cultural, dos bons amics.
Double Buble – Clava’t 1987
La cançó que
escoltem ara a Un Toc de Rock donava títol al segon disc del grup català Duble Buble. La lletra d'aquest tema
és de l'escriptora Maria Jaén (a
la foto), però en el disc trobem també textos de Quim Monzó i Ramón Barnils.
A mi Maria Jaén sempre m’ha fet
gracia, sobre tot quan la vaig descubrir gracies a La
Trinca que va fer servir el títul del seu llibre més
popular per un skets a la televisió, es tracta del “Amorrada al piló” que crec
va guanyar un premi de literatura erótica. Duble Buble, aquesta banda mixta era d'Osona i aquest va ser el
millor LP de la seva curta carrera. Van gravar tres discos i un recopilatori. Formaven Duble
Buble Mari Martínez
(veu), Ramon Ferrer (guitarra), Jaume Coromina "Met" (veu), Lluïsa Latorre (teclats), Francesc Latorre (baix), Leonci Coromina "Fonso" (bateria) i un jove Pep Poblet (saxòfon i clarinet) que te
una interesant carrera en solitari i a acompanyat a molts dels gran cantants i
músics catalans els darrers anys. Es va crear a principis dels 80 i es van
desfer el 1989, si bé en 2007 regrabaron les seves cançons i van tornar a la
carretera, encara que no us podria dir si eren els mateixos components. Duble Buble van ser un dels grups que
a finals dels 80 van participar en aquella gira anomenada "Música
Viva" per petites sales patrocinada i subvencionada per la Generalitat de la qual ja us he parlat en altres programes
i que a Tarragona va recalà a la sala Va
Com Va que en aquells temps es deia Quick Sala Platea.
Lejos de Allí – Ana y Silvia 1989
Lejos de Allí van ser un grup andalús amb bons
instrumentistes, cançons alegres i lletres
interessants, composades
per ells mateixos
que reflectien problemes i situacions típicament
anherentes a la joventut, el que va fer que arribessin
al públic immediatament. És clar que els van forçar a mantenir la seva línia per tal de seguir
sonant a les
emissores de ràdio-fórmula i això a
la llarga va significar canvis i finalment
Lejos de Allí es van desfer. Eren
sevillans i van publicar tres discos, l'últim l'any 1993, però la cançó més
popular en la seva carrera va ser aquesta que escoltem
ara a Un Toc
de Rock i que
es va extreure del seu primer disc "Lejos de
Allí", editat l'any
1989. El tema es va editar
en format single i
maxi-single ni ens narra la història de dues amigues des de la infantesa que creixen i evolucionen
al mateix temps, mantenint
els seus llaços d'amistat, tot i que ambdues són
molt diferents, tant
de caràcter com
físicament. Lejos de Allí es centrava al voltant de Iván
García-Pelayo i
Mané Larregla, si
bé durant un
temps van ser tres. "Te
siento ausente" va ser el seu segon
disc i es va
editar l'any 1993. Encara
traurien un tercer "Canciones" i finalment van dir
adéu. Mané Larregla
es dedica als arranjaments
musicals i va ser
l'impulsor del "Homenaje a Jesús
de la Rosa"
de Triana i és
guitarrista de Distrito
14. Per cert en
el seu primer disc també ser
incloure la cançó "En la parada" que escoltarem un altre dia i que parla sobre els problemes d'una parella, gent jove i amb pocs recursos,
a l'hora de fotre una kiki, ja que no tenen on anar per poder disposar
d'intimitat.
Rosa León y Amaya Uranga – Blowing in the wind
1986
Des del disc en
directe "Amigas
mías" que Rosa
León va gravar al Teatre Alcala Palace de Madrid,
el 6 de maig de 1986 i que es va publicar el
mateix any, us he seleccionat aquesta versió
del clàssic de Bob Dylan "La resposta està en el vent "que Rosa León, amb la col·laboració d'Amaya
Uranga, borda en
aquest concert que ha quedat per a la
posteritat en el doble vinil editat per
Fonomusic. El títol
de l'àlbum és clar
i concís ja
que al costat de Rosa León trobem a
Massiel, María Dolores Pradera,
Mari Carmen i
Doña Rogelia (a
la qual veureu amb Mario a la foto del blog), Núria Espert, Marina Rosell,
Cristina Almeida, Ana Diosadado, Pilar
Trenas, Maruja Torres,
María Asquerino, Rosa María Mateo, Ángeles Caso, Merche González, Ana García Rivas i
Lolo Rico. Totes dones, clar
que darrera estaven uns quants músics
masculins, a més de
Los Gemelos. Els
arranjaments els va realitzar el gran teclista Jesús
Gluck, un gran músic
a qui vam conèixa popularment quan es va
incorporar a Los Bravos substituint Manolo després del seu suïcidi. Per cert,
la curiositat és que el tema "Tornar als 17" que s'inclou en el doble àlbum no
correspon a la gravació realitzada
en directe. Massiel va posar la seva veu
un parell de dies després a l'estudi. Les
causes prefereixo callármelas. Rosa
León va néixa a Madrid el 4 de setembre de 1951 i també s'ha dedicat
a la política,
crec que va militar al Partit Socialista.
Silvio Rodríguez y Los Sabandeños – Mi Unicornio
Azul
A Cuba sorgeix la Nova Trova Cubana, una ona musical relacionada amb els moviments polítics revolucionaris, esquerrans i nacionalistes que estaven tenint un gran auge en aquells moments, sobretot a Iberoamèrica degut a la Revolució Cubana,
en els
cinquanta i
seixanta i que eren gent que volien dir coses amb les seves cançons. Entre els músics i sobre tot
compositors i cantans que es van englobar dins d'aquest estil, destaquen Pablo Milanés i Silvio Rodríguez, junt a Vicente Feliu, Amaury Pérez, René Urquijo, Sara González i molts altres. Escoltem ara a
Silvio Rodríguez que de fet sempre afirmava que ell no cantava, sols manava missatges. Possiblement la cançó més important en la carrera de Silvio Rodríguez Domínguez, nascut a San Antonio de los Baños el 29 de novembre de 1946, al costat de "Te doy una canción” és "Mi Unicornio Azul" que es va incloure en l'àlbum "Unicornio" de l’any 1982, encara que escoltarem a Un Toc de
Rock ara aquesta versió de Los Sabandeños, un extraordinari grup vocal canari que van comptar amb la col·laboració del propi Silvio Rodríguez. Los Sabandeños són una nombrosa formació bàsicament coral, de Tenerife, es van crear l'any 1966 i segueixen en actiu, havent gravat més de 70 discos, de fet en tenen gravats 75 d’àlbums.
Silvia Comes & Lidia Pujol – Peeping Tom 1997
Aquestes dues cantautoras van publicar l'any 1997 el CD "Silvia Comes & Lidia Pujol" a través del segell Picap, propietat de l'amic Joan Carles Doval. És un disc amb cançons molt interessants, sobretot la que millor va funcionar va ser “El conte dels dos
suicides” que ja vam escoltar a Un Toc de Rock i que obria l'àlbum que a més incloïa una versió en castellà. De fet a l'àlbum es recullen temes en les dues llengües, català i castellà. La lletra d'aquesta cançó va ser escrita per Lidia Pujol i la música per ambdues i tracta sobre dos suïcides que decideixen matar-se junts ja que un d'ells té la SIDA i volen estar juntets en el Més Enllà. Esperen al tren per llançar-se en els seus braços, però en l'últim instant un d'ells s'acollona i surt de la via sense donar temps a l'altre per fer el mateix. El que resulta xocant, com diuen a la cançó, és que el que es queda i mor atropellat pel tren és el que no té la malaltia. Jo us porto ara
aquest tema que tot i tindre el seu romanticisme, te un ritmillo agradabla
d’escoltar. La producció de l’àlbum va ser de Nacho Lesko, Xavi Puig i van col·laborar també les dues noies. Intervenen en la gravació Roger Blavia (bateria), Eduardo Penz (contrabaix i baix), Pedro Javier González (guitarra espanyola), Jean Paul Dupeyron (guitarra), Olvido Lanza (violí), Rafel Sala (violoncel), Nacho Lesko (teclats), María José Illana (acordió), Simone Lambregts (violí) i Javier Paxariño (flautes). Es va gravar en els estudis PAC de Barcelona. Encara publicarien un altre àlbum “Al entierro de una
hoja seca van dos caracoles”, editat l'any 2000 i cadascuna va tornar a emprendre projectes pel seu compte. Sílvia Comes que va començar fent cors amb Lluís Llach, va gravar el seu primer disc en solitari l'any 2007 i crec recordar que va treure un altre el 2009 gravat en directe al Festival Barnasants. També Lidia Pujol ha format part de diversos projectes com a actriu i cantant. Ha gravat un parell de disc en solitari, però cap de les dues ha obtingut un altre èxit com el que van aconseguir com Silvia
Comes & Lidia Pujol.
Tomeu Penya – Rock
& Roll (els millors anys) 1990
Aquesta cançó es una de les millors a la carrera
musical del mallorquí Tomeu Penya
i es recullia al LP “Els cors ferits” editat per Blau-DiscMedi l’any 1990. La
música es d’un cantautor de country nord-americà que ara no recorde el seu nom,
però la lletra es del mateix Tomeu
Penya i reflexa d’alguna manera la seva trajectoria musical, la seva
historia. El disc va està produït per Joan
Bibiloni amb qui, com diu a la cançó, “En el 69 amb en Joan ferem un conjunt”,
aquest va ser Harlem. L’acompanyan el grup Géminis que eren Simó (cors
i veus), Xesc (batería), Joan (teclats) i Atanasi (baix), però va comptar amb
bones col·laboracions entre las que trobaven a Noel Quintana al piano, Miquel
Morell al saxo, Xisco Balaguer
al órgan, Jordi Mauri al saxo i
crec que uns quans més. Tomeu Penya
ha estat en moltes ocasions a casa meva i m'ha convidat moltes més a passar un
cap de setmana a la seva de Vilafranca de Bonayn, encara que mai m'ha estat
possible anar-hi. Ancara recordo una de les últimes vegades que Tomeu va menjar a casa meva uns
"fideus rossos", a més de la meva ex hi estaba l’oncle Ramón, en pau descanse. Van estar molt
de temps parlant els dos de gossos, intentant saber quina raça era el gos
mallorquí "Cap de Bastià". Tomeu
Penya estava preocupat, aquella tarda havia de gravar a TV3 un "Tres senyores i un
senyor" i no estava massa tranquil."No se que em tenen preparat aquestes noies"
em deia. El
que li van preparar va ser un cavall i li van fer muntar-lo. El seu nom complet
és Bartomeu Nicolau Morlà, va
néixa a Vilafranca de Bonany l’any 1949 i va començar en els anys seixanta al
grup Els Mallorquins. Jo tenia que anar al concert que Tomeu va fer a Reus l’any
passat, aviem quedat per veure'ns però una averia al cotxe m'ho va impedir. La foto de Mario Prades amb Tomeu Penya es del dia que tot dos es van coneixa.
Lorenzo Santamaría – La Ruleta del amor 1995
L’amic Llorenç de Santamaría ens servirà avui per tancar un Toc de Rock, amb un altre tema extret del que al meu parer és el seu millor disc, l'àlbum
"Corazón de Rock and Roll",
produït per Carlos Segarra i la veritat
és que a aquest disc
li estem traient
suc ja que
l'estic exprimint.
"La
Ruleta de l'Amor"
és una gran balada i escoltant-la us
donareu de seguida compte del perquè
mereixia sonar al
programa. Lorenzo Santamaría és un bon amic i a més està afegit als "Amics de Un Toc de Rock" que ens
coordina des de el seu facebook Montse
Aliaga. El veritable nom de Lorenzo
Santamaría és Llorens Roselló
Horrach i va néixa a la població mallorquina de Santa Maria del Camí, el
21 de febrer de 1946, d'aquí el seu nom artístic que va adoptar quan es va
separar dels Z-66 per llançar-se
en solitari a principis dels 70. L’any 1965 Lorenzo Santamaría va formar la
seva primera banda a la qual va anomenar
Los Chelines, però van seguir altres com Los Bríos i Los Fugitivos,
fins arribar als Z-66. Encara
que l'amic Llorens sempre
va ser un impenitent rockanroler, inicialment la seva carrera en solitari va
estar marcada per les grans balades romàntiques i avui no pot deslligar-se de
cançons com "Si tu fueras mi mujer”, “Para que no me olvides”, “Por ese
amor” o “El último beso", però no hem d'oblidar altres cançons de Lorenzo Santamaría plenes de canya,
com "Quise ser una estrella de rock and roll", “Rosy”, "Blue
jeans" i un dels seus millors discos, aquest CD "Corazón de rock and
roll” que va publicar l’any 1995 mitjançant el segell Divucsa . Dins d’aquest disc també hi ha una bona cançó, dedicada a la seva
dona l’actriu Nuria Osta i la
seva filla que llavors feia poc que havía nascut, es diu “Dos mujeres y un solo
amor”, títul molt explicatiu i un dia d’aquest us la puntxo, paraula de Mario
Prades.
La frase per tancar
el programa la va dir Sèneca,
filòsof, polític, orador i escriptor
romà conegut per
les seves obres de caràcter
moralista i que
va ser tutor i conseller de l'emperador Neró.
"Un home savi no pregunta mai a un altre a qui serveix.
Només les seves accions donen la resposta encertada"
Per avui tanco Un Toc de Rock, foto el camp i
baixo la barraqueta, però us deixaré amb la
bona companyia de la xarxa de emissores de la Federació de Mitjans de Comunicació Locals de Catalunya i també totes
aquelles que emeten el programa. Saludant a tots els oidors i oideores de
Catalunya i Balears jo marxo. Xiquets, xiquetes, ens retrovarem al proper
programa.
Apa! Ens veiem pel
món.
Mario Prades
No hay comentarios:
Publicar un comentario