El Blog de Mario Prades

Posa't en contacte amb mi mitjançant el correo electrònic: tocderock@hotmail.com

lunes, 19 de noviembre de 2012

Un Toc de Rock programa 20-11-2012

Nota del Productor, realitzador i director:
Tots els programes exposats en aquest blog,
Disposen  d'un  enllaç  per descarregar-sels,
sempre situat a peu de pàgina

El programa que anem a començar ara mateix té un nexe comú, les veus, no precisament per la seva cantarina qualitat, les veus del programa d'avui d'Un Toc de Rock en pràcticament la seva totalitat, destaquen precisament per ser ronques, cazalleras i malmeses pel temps, encara que la majoria d'artistes que escoltarem sempre han destacat precisament per aquest fet, tenir una veu profunda que es surt de l'habitual. Tots són grans artistes i mereixen sonar al programa que t’arriba des de la xarxa d’emissores de la Federación de Mitjans de Comunicació Locals de Catalunya. Jo soc Mario Prades i sols vui compartir amb vosaltres una estona de records i bona música, per tant...

Benvinguts a Un Toc de Rock

B.B. King – Bad case of love 1998

El genial guitarrista nord-americà B.B. King està considerat una llegenda viva del blues. Malgrat la seva edat segueix en actiu i realitzant gires que impressionen per la seva durada i número de concerts. Va ser figura habitual anualment en els festivals Grec de Barcelona, fins que va anunciar que deixava d'acudir a Europa, la seva salut no li permetia realitzar gires d'aquesta envergadura, encara que crec que fa un parell d'anys va tornar al vell continent i a Espanya. Aquest tema que escoltem ara estava inclòs en l'àlbum "Blues on the Bayou" que el geni va publicar el 20 d'octubre de 1998 i que va aconseguir un Grammy l'any 2000 i en el qual juntament amb BB King (veu i guitarra), trobem una banda de luxe, integrada per James Bolden (director de la banda i trompeta), Walter R. King, Tony Coleman (percussió), Calep Emphrey Jr (bateria), Melvin Jackson (saxo), Leon Warren (guitarra), Michael Doster (baix), James Sells Toney (teclats) i Stanley Abernathy (trompeta). L'àlbum es va gravar en els Dockside Studio de Los Angeles. A B.B. King l’hi van dir en els seus inicis Blues Boy King, d'aquí alló de BBKing, encara que el seu veritable nom és Riley B. King i va néixa el 16 de setembre de 1925 a Itta Bena, Mississippi. El 15 de desembre de 2006, el president George W. Bush li va lliurar a B.B. King la Medalla Presidencial de la Llibertat, un dels màxims guardons que es lliuren als Estats Units. Sempre s'ha considerat i ho ha dit públicament, un admirador de Frank Sinatra i ha comentat que va ser el veritable artífex de que els músics negres poguessin tocar en llocs reservats sols per a blancs. De fet B.B. King va formar part de la banda del cantant d'origen italià quan va començar a actuar a Las Vegas, tenint Sinatra veritables problemes a causa del fet que el guitarrista BB King era negre, però "la veu" sempre va acabar imposant el seu criteri. Ja us vaig explicar en certa ocasió perquè les seves guitarres sempre es diuen Lucille, però un altre dia tornarem a escoltar a BB King i us explicaré de nou.

Al Wilson – The snake 1968

Dos cançons marquen la carrera de Al Wilson, un bon cantant de color nord-americà que escoltem ara a Un Toc de Rock. La més important es indiscutiblement "Show and Tell" que va arribar al primer lloc en les llistes negres dels Estats Units, però sense oblidar aquesta que sona ara, "The snake" que va aconseguir pugar fins el lloc 27 en les llistes de pop del Billboard l’any 1969, al 32 a les de R & B i al lloc 41 al Regne Unit, quan el va publicar el segell Bell als Estats Units i Liberty a Europa, que a Espanya distribuïa crec que era Hispavox, però no ho tinc clar. La canço estaba inclosa al LP “Searching for the Dolphins” que el cantant de color Al Wilson va editar també l’any 1968. Al Wilson, de nom complet Allen LaMar Wilson, va néixa el 19 de juny de 1939 a Meridian, Mississippi i va morir a Fontana, Califòrnia, el 21 d'abril de 2008 a causa d'una insuficiència renal. Al Wilson va estar en actiu des de 1959 fins a la seva mort a l’any 2008 si bé la trajectoria més efectiva i exitosa va ser fins l'any 1979.

Chicago – Another rainy day in New York City 1976

Junt amb Blood, Sweat and Tears i Weather Report, els Chicago son les millors bandes nord-americanes del que es va dir jazz-rock. Ara us he portat a Un Toc de Rock de nou al grup Chicago. Aquest fantàstic tema es trobava en el seu LP "Chicago X", un dels seus millors discs, de l'any 1976 i va ser composta per Robert Lamm, teclista i cantant del grup. El single va ser número 2 a les llistes del Billboard i el LP també incloïa el gran hit "If You Leave Me Now" que escoltarem un altre dia. La banda va estar integrada inicialment per Lee Loughnane (trompeta), James Pankow (trombó),  Walter Parazaider (saxos, flauta), Robert Lamm (veu, piano, òrgan), Terry Kath (guitarra, veu), Peter Cetera (baix, veu) i Danny Seraphine  (bateria, percussió). Al contrari que Blood Sweat & Tears, els Chicago va mantenir aquesta formació bastant estable, al llarg de la seva història. El grup Chicago es va formar a l'hivern de 1967 i es deien inicialment The Missing Links. Durant una jam session a la Universitat DePaul a la qual van unir-se alguns nous músics es creà Chicago Transit Authority que era el seu nom original i que l'havien copiat de la companyia del transport públic de la seva ciutat, però després del primer LP que per cert, va ser doble, van rebre una denuncia de la companyia de tranvies de Chicago, propietaris del nom i van tindre que reduïrlo a solsament Chicago. Quan semblava que estaven en decliu i havien patit canvis en la formació, al juny de 1982 van publicar "Chicago 16" on estava el baladón "Hard to say I'm sorry" que va pujar ràpidament al primer lloc de les llistes i els va tornà al cim de la popularitat. Encara es troben en actiu. Una curiositat, els Chicago no posen mai nom als seus àlbums, els numeren tots, tret dels recopilatoris que aquets si porten títol.

Sam Cooke – Wonderful World 1961/1985

El cantant de color nord americà Sam Cooke va néixa a Clarksdale, Mississippi, el 22 de gener de 1931 i va ser assassinat a trets per Bertha Franklin, gerent del Motel La Hacienda, a Los Angeles, l'11 de desembre de 1964, quan es parlava de nomenar-lo el Rei del Soul. El lloc va ser ocupat per Otis Redding. Hi va haver molta polèmica en el judici ja que ella va al·legar defensa pròpia i que el cantant de color pretenia violar-la, però es va saber que feia temps que tots dos estaven embolicats, així i tot va sortir absolta, clar que ella era blanca i ell un negre en una mala época per la gent de color als Estats Units. Entre els grans hits de Sam Cooke es troben "You send me" i "Wonderful world" que va ser el gran èxit en la carrera d'aquest cantant de color i es la cançó que us he seleccionat per escoltar en el programa d’avui de Un Toc de Rock. Anys més tard va ser recuperada en el film "L'únic testimoni" protagonitzat per Harrison Ford a l’any 1985, tornan a publicarse la cançó en single. A la pel·lícula el actor que fa de policia de ciutat gran, amagat en una granja de la comunitat Hamish, la canta mentre el tema sona a la ràdio del cotxe que ell està reparant i Ford va cantant-la per sobre.

Bob Dylan – Tempest 2012

Robert Allen Zimmerman va ser anomenat "El jueu errant", tot i que des de fa anys professa la religió catòlica i va passar ja oficialment a dir-se Bob Dylan. Va néixa a Duluth, Minnesota, el 24 de maig de 1941. Durant els últims cinquanta anys ha estat una de les figures més importants del panorama musical al món, tot i que com a cantant deixa molt a desitjar, els seus textos són excepcionals i està considerat el poeta musical del Segle XX i un dels més influents per les noves generacions. nou disc al mercat al qual aquesta cançó "Tempest" dóna títol. El tema explica una història sobre el transatlàntic RMS Titanic i inclou referències a la pel·lícula de James Cameron "Titanic". L'àlbum, el disc 35 gravat en estudi per Bob Dylan, es va publicar elpassat 11 de setembre. Va ser gravat en els Groove Màster Studios de Santa Mònica, a Califòrnia, propietat de Jackson Browne, entre gener i març de 2012 i va comptar amb la col.laboració de David Hidalgo (guitarra, tres i acordió), membre de Los Lobos. Tot i que el productor consta que és un tal Jack Frost, en realitat es tracta d'un pseudònim del propi Bob Dylan sota el qual ha treballat ja en diverses ocasions. En aquesta gravació podem contemplar també el deteriorament vocal de Bob Dylan, un home que ja us vaig dir anteriorment que no destaca precisament per la seva cantarina veu, però ell segueix al peu del canó i hem de reconèixa que, excepte per la seva veu, ha sabut envellir.

Kim Carnes – Bette Davis Eyes 1981

Kim Carnes va ser una bona cantant nord-americana que es caracteritzava precisamente per la seva veu trencada i cazallera. El gran èxit de la seva carrera ha estat aquest tema que us porto ara, "Bette Davis eyes" una extraordinària balada. Kim Carnes va néixa el 20 de juliol de 1945 a Pasadena, Califòrnia i en una entrevista que li van fer fa moltíssims anys, va dir que la seva veu és la conseqüència d'haver estat actuant durant dècades en tuguris i baretos plens de fum i amb el públic parlant a crits. La cantant, guitarra i compositora va ser membre del grup The New Christy Minstrels l’any 1967 i en el què militava també el cantant Kenny Rogers i on va conèixa a qui seria el seu marit, Dave Ellingson, amb el que escriuria la majoria de les seves cançons. A la dècada de 1970, ella i Ellingson van formar el duo folklòric Kim and Dave. L’any 1981 gravaria el que possiblement és el seu millor LP "Mistake Identity" del qual es va extreure en single aquest tema que sona ara i que es va mantenir nou setmanes en el número 1 en les llistes de singles dels Estats Units i es va convertir en un èxit mundial. L'èxit de la cançó va aconseguir que l'àlbum també es situés en el primer lloc durant quatre setmanes. La cançó va ser declarada Disc de l'Any i Cançó de l'Any i Kim Carnes va ser nominada als premis Grammy com a Millor Artista Pop Femenina l’any 1982. Curiosament Kim Carnes va rebutjar-la inicialment ja que la cançó no li agradava i finalment en comptar amb nous arranjaments orquestrals a càrrec de Bill Cuomo, la van convènca per gravar-la. La veritat és que això és una cosa que acostuma a passar massa vegades en el món de la música, als artistes no els hi agrada una cançó, el productor o la casa de discos els obliga a registrarla i al final resulta que es el gran éxito de la seva carrera. A Espanya, per posar un exemple, va passar amb el “Black is Black” de Los Bravos.

Tom Waits – Downtown train 1985

Parlant de veus cazalleras, un altre és la del novaiorquès nascut a Califòrnia, Tom Waits no es queda enrere parlan de veus caradadas i com mostra us porto aquest tema, un dels millors en la carrera de Tom Waits que també ha incursionado en un grapat d'ocasions en el món del cinema. Es trobava en el seu doble LP "Rain dogs", el desè àlbum i que també es va publicar en single, l’any 1985. De fet aquest tema va ser la cançó amb la qual molts espanyolets, jo entre ells, vam descobrir a Tom Waits, nascut a Pomona el 7 de desembre de 1949, pianista, cantant, compositor i actor. Les seves cançons es troben en molts casos plenes de desesperança i amargor i Tom Waits, en ocasions, ha confessat inspirar-se en textes de l'escritor nord-americà, estendard de la generació beat, Jack Kerouak, del que vull aclariri que res te a veure amb el grupo Kerouaks que va sortir a l'Espanya de principis dels setenta, produïts per Alain Milhaud. Aquest doble LP, un dels millors en la seva carrera, va ser produït pel propi Tom Waits. Per cert que Tom Waits va treure l’any passat un nou disc, on no es que tingui veu cazallera, es que sembla que vomiti la veu. La veritat es que possiblement tindria que dedicar-se ja sols a composar i deixar de cantar, el mateix que li passa a Sabina, per dir alguna cosa.

Bonnie Tyler – If I sing you a love song 1978

Què passaria si et cantés una cançó d'amor? Això ens ho explica Bonnie Tyler, una cantant d'extraordinària i també cazallera i cardada veu, des d'aquest single que va tornar a ser recuperat en un "Greatest hits" de l’any 1986 i que a la seva vegada, es va reeditar en versió CD l’any 1991. Entre els grans hits de la britànica Bonnie Tyler destaquen "Total Eclipse of the Heart" i "It's a Heartache", juntament amb aquest tema que escoltem avui "Si et cantes una cançó d'amor". El veritable nom de la cantant britànica Bonnie Tyler és Gaynor Hopkins i va néixa el 8 de juny de 1951, en Sweken, Gal·les. Aquest tema es va publicar en single l’any 1978 i es va extreure del LP "It's a Heartache" i precisamente el single amb aquest títol va impedir a aquesta cançó que escoltem ara pujar més alt en les llistes al desbancar-la com a tema estrella del disc.
Bonnie Tyler, una cardada veu emb un rostre angelical

Joe Cocker – You are so beautiful 1974

Un altre que te una veu molt atrotinada, però ja des de que va començar, es Joe Cocker, "el blanc que tenia la veu negra" com de fet se li va dir després d'haver estat un dels grans triomfadors del Woodstock 69, quan solsament tenía 25 anys, sona ara a Un Toc de Rock amb aquest gran baladón, tot un “peaso cansión” que va ser composada per Billy Preston i Bruce Fishern que es un seudonim de Dennis Wilson dels Beach Boys i que Joe Cocker va incloure al LP "I can stand a little rain" de 1974. El seu nom complet és John Robert Cocker i va néixa a Sheffield, Anglaterra, el 20 de maig de 1944. En medicina, a la gent que pateix aquest gestes convulsius que ell fa a l'escenari, es diu que pateixen "El Sindrome de Joe Cocker". Espero que amb els anys hagi deixat el bourbon perquè recordo molts concerts en els que havien de treure'l de l'escenari, ja que es quedava estàtic. Això si, després d'haver acabat tot el concert i sense que el públic es donés compte de la "trompa com un piano" que Joe Cocker portava a sobre. L’he entrevistat en diverses ocasions, una d'elles a Falset quan va realitzar el memorable concert del qual encara es parla a la Terra Alta el 2 d'agost de 1991. Per cert que amb tot l’amant del mam que ells es... Mira que portarlo al Priorat! Els teloners van ser Steve and the Hooligans i es calculan más de 10.000 espectadors. Jo vaig redactar la crònica i amb un fax, una màquina d'escriure i una taula, tot deixat per els del Patronat de Turisme, vaix envià l'article la mateixa nit del concert, abans del tancament de l'edició del Diari, és que la veterania és un grau xiquets i xiquetes. Tots els mitjans de comunicació acreditats i que eren un munt van treure la notícia l'endemà passat i Diari de Tarragona la va publicar l'endemà, un dia abans que tots els altres. Jo em vaig quedar sense veure més de la meitat del concert, aixó si, però l'article va sortir en primícia informativa. És clar que després em vaig endur una sorpresa. Em vaig equivocar en el nom d'un dels músics de Joe Cocker que havia estat acomiadat començada la gira i la meva sorpresa va ser veure que gairebé tots els mitjans de premsa escrita van publicà el mateix error que jo i que a més semblaven haver "afusellat" el que jo havia escrit. Però no em va cabrejar, al contrari, em va demostrar que molts d’aquells “periodistes” realment sabien llegir i escriure. Aqui al blog trovareu un retall de premsa emb una de les entrevistas que li faig fer per Diari de Tarragona, clicant s'ampliarà i podreu llegir-la, si os ve de gust. De fet a Joe Cocker l’he entrevistat unes quantes vegades.

Louis Armstrong – What a wonderful world

Va ser un dels grans del jazz, cantant, trompetista i director de banda, se li coneixia amb el sobrenom de Satchmo. I jo em vaig endur una sorpresa quan vaig organitzà un concert d'OBK a Lleida, concretament a la discoteca Wonder, propietat del amic Santi Palau, antic cantant de pop als anys seixanta i que es va casar amb la Gelu, en comprovar que un dels possibles punts de venta d’entrades era una botiga de discos anomenada així Satchmo. Aquest és un dels temes més populars de la seva llarga i brillant carrera i m'ho van demanar mitjançant un correu, doncs aquí està la veu trencada de Louis Armstrong. Va néixa a Nova Orleans el 4 d'agost de 1901 i va morir a Nova York a causa d'un atac de cor, el 6 de juliol de 1971. Louis Armstrong va ser un dels que van aconseguir que el jazz deixés de ser música marginal, gairebé folklòrica i reservada per a negres, per esdevenir art popular i un gènere en majúscules. L’any 1922, quan les autoritats van començar a tancar els bordells de Nova Orleans i els músics de jazz es quedaven sense treball, Armstrong es va unir a l'èxode de músics que es va produir cap a Chicago. Ell es va incorporar a la Creole Jazz Band de Joe King Oliver com a segon cornetista . L'orquestra d'Oliver era, al començament dels anys vint, la millor i la més influent agrupació de swing de Chicago, en una època en què la ciutat era el centre del jazz, va ser en aquest moment quan la popularitat d'Armstrong va començar a incrementar-se de manera exponencial. Però el reconeixement internacional li va arribar molts anys més tard quan va començar a gravar temes cantats, sobretot gràcies a aquest i "Hello, Dolly". Per els amants de las curiositats os diré que el principal aeroport de Nova Orleans es diu Aeroport Internacional Louis Armstrong en honor del músic de color.

Leonard Cohen – Hallelujah 1984

Acabaré Un Toc de Rock per avui amb una cançó icona dins de les cançons-himne i possiblement la més popular en la carrera del genial Leonard Cohen, amb permís de "Suzanne" i "El partisà". Cohen és un veterà que ens ha demostrat en el seu últim disc "Old Idees", publicat el passat 31 de gener de 2012 que la seva veu, bastant atrotinada de per si, està cada vegada més trencada i que els anys no perdonen ni als genis . El canadenc Leonard Cohen la va incloure en el seu disc "Various Positions", que es va gravar al juny i va ser publicat l'octubre de 1984. Existeix per cert una versió genial d'aquest tema a càrrec del recordat Jeff Buckley. Leonard Norman Cohen, poeta, novel·lista i cantant canadenc, va néixa el 21 de setembre de 1934 a Mont-real. És membre de l'Ordre del Canadà i de l'Ordre Nacional del Quebec. El 1 de juny de 2011 va ser guardonat amb el Premi Príncep d'Astúries de les Lletres que li va ser lliurat el 21 d'octubre del any passat. L'any 2005 Leonard Cohen va denunciar davant la justícia a la seva antiga representant Kelley Lynch, per desviament de fons, en total van ser 5 milions de dòlars que van desaparèixa dels comptes de Leonard Cohen. Al març de 2006, la justícia va fallà a favor del cantant i poeta, però Kelley Lynch va tocar el dos i crec que encara l'estan buscant, a ella i als 5 milions de dòlars que es va andur, és clar. Tot això ha provocat en el cantant canadenc una crisi econòmica que el va obligar a realitzar una gira internacional que va ser suspesa per problemes de salut, sorgits precisament en un concert que va celebrar a València. La veritat és que a l'igual que Joaquín Sabina i parlant de veus, Leonard Cohen és l'ombra del que va ser en els seus actuals concerts, clar que ho compensa amb bons arranjaments musicals i té a favor i com a justificació, una cosa que no té Sabina, l'edat.

La frase per tancar Un Toc de Rock la va dir Pelagius (354 –  420/440) monjo i asceta condemnat per heretgia per l'Església Catòlica per dir que tots els homes són iguals i lliures. Es desconeixen les causes de la seva mort, encara que sempre s'ha parlat que va ser assassinat per ordre de l'Església i tampoc se sap l'any exacte


"No hi ha pitjor mort que la fi de l'esperança

Conclou per avui Un Toc de Rock i baixo la barraqueta, però us deixaré amb la bona companyia de la xarxa de emissores de la Federació de Mitjans de Comunicació Locals de Catalunya i tothes aquelles que emeten el programa. Per tant salutacions als oidors de Catalunya i Balears.

Apa! Ens veiem pel món.

Mario Prades

No hay comentarios:

Publicar un comentario