Nota del Productor, realitzador i director:
Tots els programes exposats en aquest blog,
Disposen d'un enllaç
per descarregar-sels,
sempre situat a peu de pàgina
A Espanya tenim bones
formacions de R
& B com La Blues Band de Granada, Fuego!, Caledonia Blues Band, Bluesfalos, Vargas Blues Band, Graham
Foster’s Trio, Big
Mama Montse, Harmònica
Zumel, Harmònica Coixa i tantes altres. Bàsicament
es mouen per
Andalusia i Catalunya. Escoltarem ara per
obrir Un Toc de Rock a un parell d’aquest
grups, un d’ells andalus, l’altre català. El problema
perquè els treballs d'aquests grups arribin a les botigues i es venguin, és bàsicament la promoció. Els circuits comercials
habituals els estan pràcticament vedats, excepte
en les seves àrees geogràfiques i
molt mínim. Són estils que no quadren en les emissores
de ràdio-fórmula i
a més acostumen a editar-los
companyies petites amb poc potencial
econòmic per emprar-lo
en promoció. Per tot això el treball
d'aquests grups té
molt més valor.
Jo soc Mario Prades i ara des de la xarxa d’emissores de la Federació de
Mitjans de Comunicació Locals de Catalunya, obro la barraqueta.
Benvinguts a Un Toc de Rock
La Blues Band de Granada – Highway of
blues 1992
El grup La
Blues Band de Granada estava integrat en
aquesta gravació, publicada l'any 1992 a través del segell Big Band i titulant-se "Negro en
Tierra de Blancos",
per Antonio Valero (bateria) i Pepe
Visedo (saxo, trompeta, trombó, sintetitzador i cors) que també van ser els compositors
d'aquest tema que obre el CD, considerat el
millor disc en la carrera de La Blues Band
de Granada, al costat de Pepe Chamorro (baix), Carlos
Martín (guitarres i cors), José Luis Pizarro (guitarres
i banjo), David
Lenker (piano) i Remy "Pecos"
Beck (cantant i harmònica) (tots ells a la foto). En
aquest tema col.labora
l'acordionista Flaco Fabrizzi,
però en el disc també
va participar el guitarrista Ignacio
Sánchez. La producció va anar a
càrrec de Fernando J. Romero i Pepe Visedo i es va gravar a Granada l'abril
del mateix any en què es va publicar. La Blues Band de Granada es va crear l'any 1986 i segueixen en actiu,
tot i que s'han produït molts canvis en la
formació, entre ells cal remarcar que van comptar amb cantants femenines,
la suïssa Connie
Resch i Celia
Mur. El seu primer àlbum "El mejor blues de la ciudad" es va publicar l'any 1990. Van realitzar una gira el
2005 al costat de la cantant
Rosa López que va
ser criticada pels seguidors del grup, però
en els 17 concerts que van realitzar van al.lucinar
el personal, sobretot escoltant a Rosa
interpretant R &
B, al marge de la
seva discogràfica i la gent de Operación
Triunfo. L'any 2006 celebren
el seu 20 aniversari amb un memorable concert
en el qual va participar com a guitarra convidat el britànic Otis Grant (foto a sota),
de fet han actuat junts en diverses ocasions.
Ell els hi va produir l'àlbum "The Grand Sessions"
que es va gravar a
Londres l’any 2009.
Fuego! – Sweet home Chicago 1994
El dia 19 de
març de 1993 a
la sala Otto Zuzt de Barcelona,
dirigida en aquells temps pel meu amic Fede
Sardà, avui al front de Luz de Gas amb el seu fill, es va instal.lar un
estudi mòbil i el grup barceloní Fuego!
va gravar un CD titulat "Let 's play the blues" del que us extrec
aquest tema que compta amb la col.laboració de la barcelonina Big Mama Montse, una de les millors
veus del R & B, blues i jazz de Catalunya i del guitarra Jaco Abel, però en
el disc també va col.laborar Carmen Canela, Vicente Zumel, Patrice
Manget, Julio Lobos i Danni
Nel-Lo. La cançó va estar composada per el nord-americà Robert Johnson i va ser
versionada en els anys setanta i molt be, per The Blue Brothers. L'àlbum es va
gravar en el curs de dos concerts realitzats en dies consecutius i es va editar
a finals de 1994 a
través del segell AZ Records propietat de Braulio Paz. Va ser un treball de Fuego! ple de qualitat i R & B amb versions i cançons pròpies. Fuego! eren
la banda creada per el guitarrista Joan
Vinyals (Barcelona, 1958), al costat de Enric "Nota"
Parés, Xavi "Bubu"
Prats i Jacint Bonell. Encara que en aquest disc crec que eren un trio. Joan Vinyals a l’any 1972 forma el
grup Fuego! amb Jordi Bonell i Andreu Simón, amb els que no ha parat de fer actuacions des
d'aleshores. Uns anys més tard forma part del grup Arsenik, amb els qui toca música pròpia orientada al Rythm'n Blues
i Pop. Durant un temps va acompanyà al cantant gitano Chango. Va ser o és profesor del Taller de Músics de Barcelona i va formar part de Bocanegra, Box Office, Joan Vinyals
Trio, Ia i Batiste, Cece Giannotti-Joan Vinyals, Estamos Reunidas, Guitarras Mestizas, a la vegada que
toca i col.labora amb molt diversos músics: Ramoncín, Luz Casal,
Yoko Ono, Zé Eduardo, Lousisana Red, Juan Perro,
Johnny Mars, Alex Warner, Big Mama Montse, Dani
Nel.lo, Companyia Elèctrica
Dharma, etc. De fet el dia que em va regalar aquest CD tocava amb la Dharma.
El guitarra català Joan Vinyals
A sota Mario Prades amb Big Mama Montse i el gerent de la sala Philadelphia
Lorenzo Santamaría – Plaça Gomila 1995
L'amic Lorenzo Santamaría
va gravar un dels seus millors discos "Corazón de Rock &
Roll", editat per Divuca l'any
1995, amb producció de Carlos Segarra i
en ell va incloure
aquest tema que escoltem ara a Un Toc de Rock i en
el qual ens fa un recorregut per la zona lúdica
de Palma, el Terreno i la plaça Gomila. Ens parla
de la seva joventut, dels locals on podies veure concerts
i recorda algun
d'ells amb fragments barrejats de temes originals.
Ens recorda els
grups i cantants
estrangers que actuaven
a Tito's, Barbarella, Sgt Peppers,
Haima, Toltec, Rodeo i tants
altres "caus
de mala vida" on la joventut de l'illa va
poder enriquir-se musicalment.
Lorenzo Santamaría ens recorda alguns
empresaris com José María Forteza i també
els grups espanyols
de moda en aquella època que actuaven per
la plaça Gomila. Sense
que es deix-hi al calaix dels
records als grups
autòctons balears, ens rememora Los
Beta Quartet, Mauri's
Set que eren catalans
establerts a les illes
per mili, Leo
dels Four Winds
& Dito, Grupo
15, Javaloyas i
molts més. La
veritat és que Palma sempre ha tingut records entranyables
per a mi. Vaig passar els estius de la meva
infància i part
de l'adolescència a casa de la meva padrineta Amelia Jordi, al carrer Rei
Sancho, just darrera
de la plaça
Espanya i la Terminal d'Iberia.
Lorenzo Santamaría es diu en realitat Llorenç
Roselló i va néixa a Santa Maria del Camí,
a Mallorca, per això
quan va deixar els Z-66 per llançar-se en
solitari va adoptar com a cognom artístic el
del seu poble. Fa molts anys que ens coneixem i sento un gran respecte per
ell i el seu treball, encara que
em quedo amb la seva faceta més rockera,
abans que les balades
romàntiquetes que li va imposar la seva discogràfica, però
que el van portar al cim de la popularitat.
Morcillo el Bellaco y Los Rítmicos – Es dificil
olvidar 1986
També Morcillo el Bellaco ens fa un
recorregut per la música dels seus records. Juan Antonio Morcillo es un dels histórics del rock valencià, va néixa a Godella
(València) l’any 1949, però vivia a Castelló. Ens va presentar i em va parlar
d'ell per primera vegada un amic valencià Carles Rochi que es dedica al management i que estava decidit a
que Morcillo el Bellaco y Los Rítmicos
fossin estrelles del rock espanyol. La veritat és que el grup tenia qualitat,
però els mitjans i discogràfica no eren els més adequats per un llançaments a nivell
nacional. Morcillo el Bellaco y Los
Rítmicos van gravar amb Discos Medicinales de Castelló, però van treure
bons discos. Aquest tema es va publicar només en single i és un recorregut per
la història musical dels seixanta i principis dels 70, amb noms mítics de
conjunts i cantants que formen part de la nostra cultura musical i
entremesclant fragments de cançons d’ells. Morcillo compta amb la col.laboració d'aquest veu femenina tan
potent que sona en el disc i que destaca i molt. Es tracta de la seva filla Gisela que tenia dotze o tretze anys
quan es va gravar i que posteriorment va formar part del grup de heavy Gatas Negras (portada del seu disc al
costat), junt amb la seva cosina i unes amigas. Els dos temes d’aquest single
estaven composats per Juan Morcillo,
van ser produïts per Miguel Ángel
Villanueva l’any 1986 i es van gravar en els Estudis Tabalet, a Alboraia, Valencia. Morcillo és un veterà que anteriorment havia format part de Los Sherpas, Motor i Los Auténticos.
Un dia em va dir que aixó de "Bellaco" era pel Goliath aquell que sortia al Capitán Trueno. Morcillo el Bellaco y Los Rítmicos van
treure 3 LP's, l'últim l’any 1988 i després Morcillo va emprendre projectes pel seu compte, com el grup Los Rangers i posteriorment Los Morcillos. Alguns components dels Rítmicos van marxar-se amb Los Romeos. Un dels membres de Los Rítmicos, Pedro López Moreno va morir el 30 de juny de 2006.
M-Clan – Llamando a la Tierra 1999
Hi ha cançons que s'identifiquen amb un artista fins al punt de fer-nos oblidar, en moltes ocasions que es tracta d'una versió i vam arribar a relegar a l'oblit al seu intèrpret original. És el cas, entre altres, de "La Puerta de Alcalá" que no és d'Ana Belén ni de Víctor Manuel, la van composar Luis Mendo i Bernardo Fuster de Suburbano, una altra d'Ana Belén és "L'home del piano" i el veritable autor és Billy Joel o "Pedro Navaja" que no és de la Orquesta Plateria, és de Ruben Blades. Tot i que molts són els que afirmen que aquest tema és dels M-Clan, la veritat és que es tracta d'una versió del "Serenade from the stars" del grup nord-americà Steve Miller Band, això si, els murcians M-Clan fan una versió genial i per això sonen ara a Un Toc de Rock i es va incloure en el disc de M-Clan “Usar y tirar”, publicat l’any 1999. Del grup original actualment ja només queden Carlos Tarque i Ricardo Ruipérez, i a l’actual formació també i trovem a Iván González al baix i Coki Jiménez que s'encarrega de la bateria. Però pel grup han pasant músics com Santiago Campillo (guitarra), que formava part de M-Clan desde els sus inicis fins a l’any 2001 i que despres s’en va anar a Los Rebeldes, Juan Antonio Otero (batería), Pascual Saura (baix) i Alejandro Climent (teclats), junt a Carlos Raya (guitarra) i Íñigo Uribe. Per cert, una associació d'aquestes de no-fumadors a possat a parir als M-Clan perque a la portada del seu últim disc Carlos Tarque està fumant... Pecat mortal! Poca feina es el que tenen alguns i també molta intolerancia, la veritat.
Hi ha cançons que s'identifiquen amb un artista fins al punt de fer-nos oblidar, en moltes ocasions que es tracta d'una versió i vam arribar a relegar a l'oblit al seu intèrpret original. És el cas, entre altres, de "La Puerta de Alcalá" que no és d'Ana Belén ni de Víctor Manuel, la van composar Luis Mendo i Bernardo Fuster de Suburbano, una altra d'Ana Belén és "L'home del piano" i el veritable autor és Billy Joel o "Pedro Navaja" que no és de la Orquesta Plateria, és de Ruben Blades. Tot i que molts són els que afirmen que aquest tema és dels M-Clan, la veritat és que es tracta d'una versió del "Serenade from the stars" del grup nord-americà Steve Miller Band, això si, els murcians M-Clan fan una versió genial i per això sonen ara a Un Toc de Rock i es va incloure en el disc de M-Clan “Usar y tirar”, publicat l’any 1999. Del grup original actualment ja només queden Carlos Tarque i Ricardo Ruipérez, i a l’actual formació també i trovem a Iván González al baix i Coki Jiménez que s'encarrega de la bateria. Però pel grup han pasant músics com Santiago Campillo (guitarra), que formava part de M-Clan desde els sus inicis fins a l’any 2001 i que despres s’en va anar a Los Rebeldes, Juan Antonio Otero (batería), Pascual Saura (baix) i Alejandro Climent (teclats), junt a Carlos Raya (guitarra) i Íñigo Uribe. Per cert, una associació d'aquestes de no-fumadors a possat a parir als M-Clan perque a la portada del seu últim disc Carlos Tarque està fumant... Pecat mortal! Poca feina es el que tenen alguns i també molta intolerancia, la veritat.
La formació dels M-Clan al últim disc
Loquillo y Trogloditas – Rock and Roll Star
1981/1983
José María Sanz va
néixa el 21 de desembre de 1960 al barceloní barri del Clot. Anava per jugador
de bàsquet, però va guanyar la música. El primer grup que va formar es va anomenar
Teddy Loquillo i sus Amigos, al
costat de Carlos Segarra, però
passaren amb més pena que glòria. L’any 1980, va sorgir Loquillo i Los Intocables, amb els quals va arribar a gravar un
disc i alguns singles, però Loquillo va tindre que anar-s’en a fer el soldat i
la mili trastornar els seus plans i en tornar de complir amb els seus “deures
amb la pàtria” es va trobar amb Sabino
Méndez que l’estava esperant amb un grup preparat i van sorgir Loquillo i Los Trogloditas.
Curiosament no van debutar a Catalunya, ho van fer en Tomelloso (Ciudad Real) a
l'estiu de 1983. El tema que escoltem ara a Un Toc de Rock, va ser gravat l’any
1981, en la seva època amb Los
Intocables, però va ser recuperat de nou en el seu primer LP amb Los Trogloditas "El ritme del
garage" publicat per Tres Cipreses l’any 1983 i que avui és peça de
col.leccionista. Jo el tinc.
Mario Prades amb una de les seves ex i Loquillo
Los Inhumanos – Que difícil es hacer el amor en un
Simca1000 1988
Los Inhumanos són
una altra cosa, possiblement la banda més "tronada" del pop espanyol
de tots els temps. Feien bandera de la seva desimboltura, bon humor i música
gamberra. De fet tots ells eren veritables gamberrets. Els vaig conèixa arran
d'un concert organitzat a la discoteca Contacto
de Camarles i malgrat la tropa que eren a Los Inhumanos, només hi havien cinc músics i dos cantants, els
altres, de vegades més de 30, eren purs comparses que sortien a l'escenari amb
les seves túniques de frares blanques per passar-s'ho bé, clar que això
s'encomanava al públic, de fet aquell dia em van convidar a unir-me a ells,
però jo "molt agraït" vaix declinà l'oferta. La cançó semi-seria que
millor va funcionar en la àmplia carrera de Los Inhumanos va ser "Que difícil és fer l'amor en un Simca
1000" que es va incloure a l’àlbum “30 hombres solos” i inicialmente, com
m’explicaban Víctor Báxter i Alfonso Aguado, tenia que parlar d'un
600,però la cosa no rimaba. Los Inhumanos es van crear a El Saler de València l’any
1980. Els cantants eren Víctor Báxter
i Alfonso Aguado que havia
militat a Última Emoción. Víctor els va deixà a finals dels 80
per crear Polvos de Talco Báxter.
Per cert que Los Inhumanos
segueixen en actiu, encara que crec no queda cap dels seus components
originals. Fa un parell d’anys van publicar un llibre-disc "Los Hombres
que amaban a todas las mujeres" en clara paròdia de la primera pel.lícula
de la saga Millenium. A un dels
seus components li deien El Gallofa
i la seva missió era deixar anar el rot que sona en la cançó “Duba Duba” que es
trobava al disc “30 hombres solos”, el mateix on també es recollia aquesta que
escoltem ara a Un Toc de Rock i
que és va editar l’any 1988. Alguns dels seus components van formar part de La Banda del Capitán Canalla, en la mateixa
línia.
Tino del Pozo – Sin Venecia y sin tí 1995
El cantant, guitarra i compositor Tino del Pozo, a cavall entre el rock i la cançó d'autor, té lletres molt interessants i encara que mai ha estat artista de llistes de ràdio-fórmula, té una destacable carrera amb cançons que mereixien sonar a Un Toc de Rock i en un dels programes de la
passada setmana ja el vam escoltar, però em vaig quedar amb ganes de més. Tino del Pozo va néixa a Castuera, Badajoz, l'any 1958, però de nen la seva família va emigrar a Barcelona. Va començar a escriure lletres als 14 anys i l'any 1984 va gravar, amb l'ajuda de Frank Mercader, un dels grans músics catalans que va formar part de Los Gatos Negros i la banda de Tony Ronald, una maqueta titulada “La lluvia que mató la
crisis”, però mai
va arribar a
publicar-se en
format vinil. L'any 1993 Mónica Green va cantar quatre cançons de Tino del Pozo en el seu disc "Sayonara" i allò li va començar a obrir noves portes. Amb l'ajuda del productor i guitarrista David Palau va treure el seu primer disc, encara que va ser produït per Frank Mercader, es tracta de “Usted no sabe quien
soy yo”, editat per Horus l'any 1995 i amb el que jo vaig descobrir a Tino del
Pozo, aquesta cançó us la he extret
d’aquest disc i en ella Tino del Pozo ens parla també de records i de
Charles Aznavour, d’amor i desamor. En la gravació van col.laborar Laura
Simó, David Simó, Jordi Portaz, Didier Richard, Joan Vinyals, Jordi Armengol,
Carlos Muñoz, Narcis Barroso i Jaume Badrenas. En va enregistrar als Estudis
Rods Music dc Barcelona, al novembre de 1994. Va ser l'any 1996 quan Tino del Pozo va publicar “Hazme una señal”, el seu segon disc,
aquesta
vegada amb AZ Records que era de Braulio Paz, també propietari de l'empresa de so i llums Triple Onda. Va treure un altre l'any 2000 "Al Sur del Norte" a duet amb Frank Mercader. En el seu últim àlbum
fins ara “Sangre, tequila y limón”, publicat per Tino del Pozo l'any 2009 i que va comptar amb la producció del guitarra David Palau, el van acompanyar David Simó, Jordi Portaz, Toni Mateos, Pau Sastre, Pep Poblet, David Soler, Caro Guiral i altres. Per cert, actualment té una empresa d'informàtica, però crec recordar, no sé si estaré equivocat que Tino del Pozo,
segons em van explicar els de Horus, era als vuitanta o noranta, propietari de la Cadena Los Tigres.
Tino del Pozo
Txarango – 500 Millas 1996
En diverses ocasions us
he parlat del grup Txarango i d'aquest
àlbum “Todo tiene su sitio bajo el
sol” editat l'any 1996
pel segell canari Bat Records des de la
seva subdivisió Discos Home. D'ell us he
extret aquest tema,
la versió que ells fan del clàssic que a
Espanya vam conèixa gràcies al
cantant francès Richard
Anthony, però que en realitat era una versió
del folk americà que havia portat a l'èxit Bobby
Bare i també
van gravar Peter, Paul & Mary,
The Kingston Trio,
Curly Williams, Peter
and Gordon i
John Philips, entre
molts altres. A Catalunya la gent del Grup de Folk la van gravar en diverses ocasions. El títol
original era "500
Milers Away from
Home" i també
es va dir "Railroaders' Lament", va ser escrita
per David Neale, encara
que en els títols de crèdit
consta H. West.
Txarango eren Ana
Bejarano, José Ipiña
i Roberto Uranga
que venien de Mocedades,
al costat de Amaya Saizar que va formar part
de Trigo Limpio i Francisco Javier Saizar. Algun
d'ells també havia
militat al grup Bravo.
Els músics que
els acompanyen en la gravació, realitzada en els Estudis
Primera Base i
Sintonia, van ser Óscar Gómez, Juan
Cerro, Tony Low,
Luis Dulzaides, José
Morato i Víctor
Reyes que també va realitzar els arranjaments. Per
cert, no em de
confondre a aquest grup amb un altre del mateix
nom que va sorgir a Barcelona fa un parell
d'anys i que
realitzen rock en català.
Mario Prades amb Ana Bejarano quan militava a Mocedades
Laredo – El boxeador 1978
A mitjans dels setanta van sorgir una sèrie de
grups vocals, bàsicament tercets que van tenir els
seus cinc minuts de glòria,
entre ells cab destacar a Laredo, aquest grup
madrileny, pioners en això dels pupurris sobre
cançons dels seixanta, molt abans de la Dècada Prodigiosa. Recordeu el seu gran èxit
"El último guateque"
que es va usar per
a la pel.lícula del mateix títol,
tot i que jo, de la seva discografia, em
quedo amb aquesta extraordinària versió del hit de Simon &
Garfunkel, "The Boxer" i és que realment
Laredo la broden
i realitzen una bona
adaptació al castellà de la lletra, realment excel.lent
i mantenint l'esperit
original. El grup Laredo eren
els cantants Federico López, Jorge Delgado i José Antonio García-Morato. Van gravar dos
àlbums entre els anys 1976 i 1979, quan es van
desfer. "El boxejador",
la cançó que escoltem ara a Un Toc de Rock, es trobava en el seu segon i últim àlbum que es va editar en el 78 a través
de CBS.
Luis Eduardo Aute – Más allá del amor 1985
En l'àlbum "Nudo" que Luis
Eduardo Aute va publicar l'any 1985, es trobava aquesta bella cançó que escoltem ara a Un Toc de Rock i en la qual el protagonista es troba amb un problema d'aquells que els homes sempre acostumen a dir "A mi no m'ha passat mai, però ...". Es tracta del "gatillazo", com diu Aute en la cançó “Aquí estas desnuda, abierta, esperando y
desespero”. Cantautor, músic, director de cinema, poeta, escriptor,
pintor i jo que se quantes coses més, Luis
Eduardo Aute Gutiérrez va néixa a Manila, Filipines, el 13 de setembre
de 1943 i quan va venir a Espanya va residir al barceloní barri de Gràcia. Per
això xampurreja el català. Ens vam conèixa mesos abans del seu concert a la plaça de toros Monumental de Barcelona, cobrint la gira "Rock en el Ruedo" que Miguel Ríos estava realitzant i va
suspendre en començar-la a causa de la mala acollida de públic. Curiosament, Aute sempre havie tingut molta por als
escenaris i el seu primer contracte amb una casa de discos deixava clar que ell
no actuaría ni faria promoció dels seus discos. Encara recordo com es
descollonava Eduardo quan un dia
li vaig preguntar si en les seves cançons, a més de sexe i política, tractava
alguna altra cosa. A principis dels 60 va formar part de Los Sonor, Los Tigres, Los Pekenikes
i uns quans grups més, fins que va començar a gravar les seves cançons, és diu
que a instancias de Massiel.
Zayda y Los Culpables – De contrabando
Zayda Peña, cantant
i líder del grup Los Culpables,
una banda del que a Méxic es diu “Gruperos”, va morir assassinada l'1 de desembre
de 2007, sols tenia 28 anys. Era mexicana i la seva línia s'enfocava cap el estil
anomenat narcocorridos. Zayda Peña
va acabar tràgicament. Quan acabava d'assistir a un concert de Alejandra Guzmán i es trobava a la
seva habitació del Motel Mònaco,
a la ciutat de Matamoros, Mèxic, acompanyada per la seva manager Ana Bertha González i Leonardo Sánchez, empleat del motel,
van entrar uns sicaris que van disparar contra ells, Bertha i l'empleat van morir a l'instant. Zayda va ser traslladada a l'hospital en gravíssim estat. A trenc d'alba i sense que la policia ni l'hospital haguessin pres cap mesura de
seguretat per protegir la seva vida, un sicari va entrar a la UCI, tranquil.lament i sense
que ningú li impedís el pas. Aquell assesí va rematar a Zayda Peña de tres trets al cap (os he possat dues fotos fetes al
hospital, poc abans de ser rematada). Encara avui i com passa amb tants i tants
artistes gruperos, no s'ha trobat l'assassí de Zayda, ni crec que el trobin mai, com acostuma a passar masses
vegades al pais dels mariachis. Aquesta peça que escoltem ara a Un Toc de Rock per tancar el programa d’avui,
es una de les millors cançons de la curta carrera de Zayda y Los Culpables, truncada per la seva prematura mort. És
curiós i tràgic, però el narcotràfic s'ha cobrat la vida de molts artistes que
es dediquen al gènere dels narcocorridos i entre els quals cal destacar el grup
Los Tigres del Norte, dins del
génere. No es tracta que els artistes intervinguin en el negoci del tràfic de
drogues, és una cosa molt més simple i alhora més esgarrifosa. Un grup o
cantant és contractat en la festa d'un narco, paguen bé i qui és el guapo que
es nega a anar-hi davant gent d'aquest taranna i clar, li dedica una cançó al
anfitrió. El narco competidor se sent ofès i mata el grupero. Tan simple i tan
cruel. En el cas de Zayda Peña es
barrejaven dues hipòtesis. Una d'elles parlava de que la cantant tenia un
embolic amb el cap d'un carter de la droga, l'esposa d'aquest es va assabentar
i li va posar en la tessitura d'escollir "O ella o jo" i es diu que ell va
triar a la mare del seus fills i perquè la seva dona no tingués dubtes sobre
això va tallar en sec ordenant matar a la cantant. Una altra alternativa de la
que és va parlar més tard era que Zayda
tenia l'embolic amb la dona del traficant, és a dir que ambdues eren
lesbianes i que el narcotrafican, amb el cap ben adornat i en un atac de banyes
va donar ordre de matar a Zayda...
la veritat mai es sabrà i la mare de Zayda
Peña avui en dia ancara segueix clamant justícia en un desert de silencis.
La frase per acabar Un Toc de Rock per avui és del rei Jaume I el
Conqueridor que la va dir al seu
fill quan aquest
li va comentar que els diners generats
per un impost sobre
fems era brut
i davant un arcó
ple amb les
monedes recaptades d'aquell impost li va deixa clar:
“Els diners sempre fan bona olor, vinguin d’on vinguin”
Ara tanco Un Toc de Rock i toco el dos. Baixo la
barraqueta fins el proper programa. Us deixaré amb la companyia de la xarxa de
emissores de la Federació de Mitjans de Comunicació
Locals de Catalunya i tothes aquelles que emeten el programa. Porteu-se
bé i no feu res que jo no faria.
Apa! Ens veiem pel
món.
Mario Prades
No hay comentarios:
Publicar un comentario