Nota del Productor, realitzador i director:
Tots els programes exposats en aquest blog,
Disposen d'un enllaç
per descarregar-sels,
sempre situat a peu de pàgina
Quan contemplem el món que es mou al nostre voltant, el panorama és negre i
pessimista. Guerres, enfrontaments i tortures per qüestió de credo religiós, terrorisme
que com deia la
sarsuela "Diu que se'n va
i torna", atur, problemes econòmics, gent
abocada a la pobresa, subvencions mal utilitzades i altres mal
distribuïdes, corrupció i amiguisme en la classe política que es mou amb sous astronòmics
i dietes de
cinema americà... la veritat
és que jo res puc fer per ajudar als altres ja que el meu problema en masses
ocasions, igual que el del ciutadà
del carrer, és poder arribar
a fi de mes. Per tant i des Un Toc de Rock sols hem queda dir-vos com
a consol que tot podria ser molt pitxor. Des de la Faderació de Mijans de
Comunicació Local de Catalunya obro el programa i us diré "No patiu i procureu
ser feliços".
Benvinguts a Un Toc de Rock
Bobby McFerrin – Don’t worry be happy 1988
Obrim Un Toc
de Rock per avui amb un d'aquells temes que ja formen part de la història de la
música. Es clar que avui en dia pocs recorden o inclus mai van arribar a saber
en el seu moment que Bobby McFerrin
era un gran músic de jazz, cantant a capella i director de Big Bands i aquesta
es una de les poques incursions que va fer dins del mon del pop. Bobby McFerrin va néixa a Manhattan,
Nova York, l'11 de març de 1950. “No pateigis, se feliç”de Bobby McFerrin va ser la primera cançó
de l’historia, cantada a capella que va arribar al número 1 en la llista del Billboard, mantenint-se en aquesta
posició dues setmanes al setembre de l’any 1988. A les llistes de
l’any va pujat al lloc 37. El curios i
simpatic títol està pres d'una famosa frase de Meher Baba que es va incloure en targetes postals, pòsters,
cartells i altres suports. La cançó va ser usada en la banda sonora de
"Cocktail", una pel.lícula protagonitzada per Tom Cruise. Més recentment es va tornar a utilitzar en el film
"Jarhead". I aclarim una cosa molt important, tot i els rumors
sorgits Bobby McFerrin mai es va
suïcidar i que jo sàpiga, segueix viu i ballugant la cua. Val a dir que en el
programa d’avui, tothes les cançons s’han clasificat a les llistes anuals del
Billboard.
Fine Young Cannibals – She drives my crazy 1989
Els més populars èxits
de Fine Young Cannibals van ser les cançons "Good thing" i "Ella em torna boig" que escoltem ara a Un Toc de Rock, temes principals
de dos singles extrets
del seu segon àlbum titulat "The Raw
and the Cooked"
que Fine Young
Cannibals van editar l'any 1989. Tots dos singles
van aconseguir el número 1 en les llistes de vendes
dels Estats Units i també a Anglaterra i en les
llistes del Billboard de l'any, aquesta
va arribar al 18. El trio Fine Young
Cannibals es va formar l'any 1984
a la ciutat
anglesa de Birmingham. Es van desfer l’any
1992 després d'editar un àlbum de remixes. Van
tornarl'any 1996 i
crec que segueixen en actiu.
Fine Young Cannibals
l'integraven el cantant i actor Roland Gift,
David Steele a la
guitarra i Andy Cox que s'encarregava del baix. Roland Lee Gift
que va néixa el 28 de maig de 1961 a
Birmingham, ha mantingut una discreta carrera com a actor, havent intervingut en films com "Sammy i Rosie
s'ho munten" amb el què
va debutar i "Tin Man"
dirigida per Barry Levinson, sense oblidar “The Island of the
Mapmaker's Wife”.
Els Fine Young Cammibals, a sota cobertas de discos
Tom Petty and The Heartbreakers – Refugee 1980
Un dels singles més importants en la carrera del cantant, guitarra i
actor Tom Petty, amb el seu grup
The Heartbreakers és aquest
que escoltem ara i que es va publicar el 11 gener 1980 arribant al lloc 15 en
les llistes del Billboard i que es va extreure de
l'àlbum de debut del grup,
titulat "Damn the Torpedoes", editat
el 19 d'octubre de 1979. El LP va aconseguir
la segona posició en les llistes. En aquest
enregistrament Tom Petty and
The Heartbreakers estava integrat per Tom
Petty a la veu, teclats
i guitarres, al
costat de Mike Campbell (guitarres,
teclats, slide i baix),
Benmont Tench (piano, òrgan, harmònium i cors)
Ron Blair (baix
) i Stan Lynch
(bateria i cors), van col.laborar Donald "Duck" Dunn, Phil Jones i Jim
Keltner i que va
tocar la pandereta en aquest tema,
encara que no costa en els títols de crèdit. L'àlbum va estar produït
per Tom Petty i
Jimmy Lovine. El grup es va crear l'any 1976 a Gainesville, Florida. El seu últim àlbum d'estudi es va titular "Mojo" i es va editar el 15 de
juny de 2010. Durant un temps Tom Petty (Gainesville, Florida, 20 d'octubre de 1950) paral.lelament, va
formar part del supergrup Traveling
Wilburys, en què també militaven George Harrison, Jeff Lynne, Roy Orbison, Jim Keltner
i Bob Dylan i que
van funcionar de 1988 a 1990 publicant
dos llargues durades i un parell de recopilatoris. Al cinema jo recordo que
Tom Petty va actuar al film de
Kevin Costner "Missatger
del futur" on feia d'alcalde en una ciutat entre muntanyes.
Pretenders – Don’t get me wrong 1986
I ara perquè "No em
malinterpretin" escoltem aquest
tema, referència en la carrera
discogràfica del grup britànic
Pretenders, liderat per Chrissie Hynde. El tema,
una composició de la líder de Pretenders, es va editar en single el 5 agost
1986 arribant al desè lloc
tant als Estats Units com al Regne Unit i
al 92 en les llistes de l'any en el Billboard. Es va extreure del
quart àlbum de Pretenders titulat "Get Close"
que es va posar a la venda el 4 de novembre de 1986. En aquest LP el grup
l'integraven Chrissie Hynde (cantant i
guitarra), Robbie McIntosh
(guitarra), T. M. Stevens (baix)
i Blair Cunningham (bateria i percussió),
però van comptar amb un munt de col.laboradors. Pretenders va ser creat per la compositora, guitarrista i cantant nord-americana
Chrissie Hynde, el guitarrista James Honeyman-Scott, el baixista Pete Farndon i el bateria Martin Chambers. Honeyman-Scott va morir el 16 de juny de 1982, tan sols dos dies després que Farndon fos expulsat de la banda. El
guitarrista va ser trobat mort per aturada cardíaca a casa d'un amic, a causa
d'una sobredosi de cocaïna. Mesos més tard va morir també Pete Farndon que es va ofegar a la
banyera després injectar-se heroïna i perdre el coneixement, el 14 d'abril de
1983. La cantant, de nom complet Christine
Ellen Hynde, nascuda el 7 de setembre de 1951 a Akron, Ohio, Estats
Units, va ser un dels testimonis de la Massacre de la Kent
State, succés ocorregut a la Universitat de Kent,
Ohio, (portada d'una revista amb la noticia al costat) en un enfrontament entre estudiants que es manifestaven contra la
intervenció militar a Camboia i membres de la Guàrdia Nacional que van disparar indiscriminadament
contre els manifestans el dilluns 4 de maig de 1970 i van morir quatre
estudiants i nou van quedar malferits, un d'ells va patir paràlisi permanent.
Centenars d'universitats, escoles i instituts van promoure una vaga
estudiantil, tancant els centres educatius, en protesta per aquesta matança. L’any
1973 Chrissie es va traslladar a
Londres i sembla que va tenir una relació sentimental amb Sid Vicius dels Sex Pistols. La cantant i guitarra va
tocar amb The Clash en la seva
primera gira. Activista feminista, convençuda vegetariana i clarament en contra
de les drogues, una vegada va manifestar: "Jo estic a favor de legalitzar la marihuana i
no em faria res que els jonkies poguessin consumir-la de manera controlada si
amb això es disminueix la criminalitat. Però les drogues és un tema que no em
va i en el qual no entro. És com la carn: és legal, però a mi menjar-ne em
sembla negatiu".
The Box Tops – Cry like a baby 1968
La cançó
principal i la més coneguda en la carrera dels The Box Tops, aquesta bona banda
nord-americana de R & B, va ser "The letter", publicada l’any 1967,
però que això no ens vagi a enganyar, ells van treure moltes i bones cançons
que van pujar a dalt de tot de les llistes, algunes superant a "La
carta". The Box Tops eren
de Memphis, Tennessee i formaven el grup Alex Chilton (veu solista i guitarra) que quan es va incorporar a
la banda acabava de complir 17 anys, Bill
Cunningham (baix, teclats i cors), John Evans (guitarra, teclats i cors), Danny Smythe (bateria) i Gary
Talley (guitarra i cors). Van estar en actiu de 1967 a 1970, gravant 10 singles i 4 LP's. Després Alex Chilton
s'incorpora al grup Big Star.
Van tornar a principis del nou segle i van estar treballant bastant, però Alex Chilton va morir a causa d'un
atac de cor el 17 de març de l'any 2010 i això crec que ha significat la
fi del grup. “Ploran com un nen” es va publicar en single al febrer de l’any 1968
i va aconseguir la segona posició als Estats Units. És una gran cançó que a
Espanya i en els anys 60 va ser bastant versionada, però jo em quedo amb la que
va realitzar Tony Ronald.
The Animals – The House of the rising sun 1964
Era tot un
clàssic del folk tradicional americà d'aquelles que ningú sap qui va
escriure-la, però un bon dia Alan Price,
líder i organista del grup de R & B britànic The Animals va decidir arreglar-la i adaptar-la al estil de la
seva banda i va sorgir el tema tal i com el coneixem ara, esdevenint un
estàndard que ja tots identifiquen amb The
Animals. Hi ha grans versions, entre les quals jo destacaria la de Joan Baez en línia folk i la dels
nord-americans The Frijin Pink
que ja hem escoltat en passades termporadas a Un Toc de Rock i que un dia
d'aquests tornaré a posar-vos. A Espanya hem de recordar la de Lone Star que la van convertir en seva
i la de Bruno Lomas que també la
va brodar, entre moltes altres. Tornant als britànics, eren inicialment Alan Price Rhythm and Blues Combo i amb la inclusió del cantant Eric Burdon, van passar a ser The Animals, comptant també amb Hilton Valentine (guitarra), John Steel (bateria) i Chas Chandler (baix). La van gravar en una sola presa el 18 de maig de 1964 i el tema surgeix
d'un arpegi en La Menor del
guitarrista Hilton Valentine que
és el seu signe d'identitat. Va arribar al primer lloc al Regne Unit al juliol de l’any 1964 i als Estats Units al
setembre, sent el primer número 1
britànic de l'era beat que no era dels Beatles.
Després de gravar uns quants singles d'èxit, la rivalitat entre Alan Price i Eric Burdon va fer que el primer deixés el grup. Quan Alan se'n va
l’any 1965 la banda segueix fins a finals dels seixanta, encara que hi ha un
moment en que canvien el seu nom a Eric Burdon & The Animals i més tard
passen a ser War, però ja amb tots els músics que acompanyaven a Eric Burdon nord-americans. Us explicaré una
curiositat. El primer single dels Animals
va ser "Baby let me Take you Home" que va arribar al número 15 a
Anglaterra i al 102 als Estats
Units. Fins aquí anem bé, però resulta que es tractava d'una cançó que el seu
manager en aquell temps, Mickie Most,
els va obligar a gravar. Al grup, aquesta tema que els havien imposat no els
agradava ja que la consideraven massa propera al "pop" i mai van
voler tocar-lo en directe. Es va obligar a The Animals a gravar-la, però no van poder obligar-los a tocar-la.
Despres el seu manager passaria a ser Mike
Jeffrevs que també era propietari d’un local al Terreno, a Palma, que es
deia Sgt. Peppers, on els Z-66 que també portava ell, es van
montar moltes jams amb gent de la que els grups espanyols solsament sabiem per
discos i referéncies.
John Lennon – Nobody told me 1984
La lletra d'aquesta cançó composada per John Lennon, fa referència a les
frustracions i paradoxes quotidianes. En un fragment de la lletra es diu
"Un petit ídol groc al nord de Katmandú", frase presa d'un vers del
poema "The Green Eye of the Yellow Dog" escrit l’any 1911 per J.
Milton Hayes, que diu literalment: "There'sa one-eyed yellow idol to the
north of Khatmandú" que pot ser traduït com "Hi ha un ídol groc i
borni al nord de Katmandú". Un altre fragment del tema diu: "There
'sa UFO over New York and I ain't got surprised", fent referència a aquell
suposat OVNI que Lennon afimaba que va observar al cel de Nova York l’any 1974
i a la portada de l'àlbum del mateix any "Walls and Bridges" inclou el
missatge "El 23 d'agost de 1974
a les 9 en punt vaig veure un OVNI, JL". El single
amb aquest tema a la cara A es va publicar 6 gener 1984 als Estats Units i tres
dies més tard al Regne Unit i Europa, arribant al lloc 81 en les llistes del
Billboard de l'any. La cançó es va gravar inicialment el 1975 i es titulava
"Everybody 's Talkin', Nobody s Talkin", inspirat en un èxit de Harry
Nilsson i la cançó definitiva no havia de gravar-la Lennon, era per al nou disc
del seu antic company de The Beatles Ringo Starr. A la cara B es va incloure
una peça a càrrec de la japonesa que francament, estic convençut que ningú va
punxar en cap emissora de ràdio, com solia passar amb les cançons que
"cantava" o "cridava" Yoko Ono. Jo confesso que sempre he
passat dels temes de Yoko. És clar que el disc va ser confeccionat per ella i
no va perdre oportunitat de donar-se protagonisme i va completar les cançons
deixades per John amb altres seves ficades amb calçador. El single es va
extreure del disc pòstum de John Lennon "Milk and Honey", vuitè i
últim disc de John Lennon amb cançons que es van gravar durant les sessions del
“Double Fantasy" que es va publicar just després de ser assassinat per un tronat
anomenat Mark Chapman el 8 de desembre de 1980 a la porta de l'Edifici
Dakota de Nova York, el mateix on Roman Polanski va rodar "La llavor del
Diable". Yoko Ono va escampar les cendres de John Lennon al Central Park
de Nova York, en el lloc on més tard es va col.locar el monument commemoratiu “Strawberry Fields”.
Genesis – In too deep 1987
En les llistes de
l'any 1987 aquest tema del grup
britànic Genesis es
va classificar en el lloc 47,
però la setmana de la seva publicació es va col.locar en el tercer. Composada per Phil Collins, la cançó es troba dins del seu
estil personal que va significar
la fi de Genesis ja que el
grup va ser eclipsat per l'èxit de Phil Collins en
solitari fent pràcticament el
mateix. El single es va extreure de l'àlbum "Invisible Touch" que Genesis van publicar el
23 d'agost de 1986 a Estats Units i el 18 de gener
de 1987 al Regne Unit
i Europa, va superar els 15 milions de discos venuts a tot el món. La
cançó es va incloure en la banda
sonora del film "Mona
Lisa" de l’any 1986. Genesis era la banda de
Peter Gabriel, un home de gran carisma, creada l'any 1967. Inicialment Genesis
van ser Peter Gabriel (cantant), Anthony Phillips
(guitarra), Tony Banks (teclats), Mike
Rutherford (baix i guitarra) i Chris Stewart (bateria),
entre els músics que han estat components de Genesis cal
destacar al guitarra i cantant Steve Hackett. L'any 1969 van començar els canvis i el 1970
es va incorporar Phil Collins com a bateria, però
ell volia ser cantant i es va dedicar a soscavar
el terreny a Peter Gabriel fins que aquest va deixar la banda i es va llançar en
solitari a mitjans de la dècada
dels setanta. Al llarg de la seva carrera es calcula que Genesis han superat els
150 milions de còpies venudes
dels seus discos. Es van desfer l'any 1999 encara que l’any 2006 Phil
Collins, Mike Rutherford
que té des de fa anys
un grup paral.lel anomenat Mike &
The Mechanics i
Tony Banks van tornar a reunir
per gravar un disc i fer una gira. Un dia d'aquests escoltarem
algun tema de la època de Genesis
amb Peter Gabriel i us parlaré de les seves teatrals posades en escena
que els van obrir les portes de
l'èxit i la popularitat, però això serà en propers
programes. Parlant de Mike Rutherford i
del seu grup Mike & The Mechanics, potser
serà millor escoltar-los.
Mike & The Mechanics – Living years 1988
Aquesta cançó que
donava títol al segon àlbum de Mike &
The Mechanics, va
ser escrita per Mike Rutherford
i B. A. Robertson
i la lletra tracta
sobre les desavinences que es produeixen entre pare i fill a causa del enfrontament
generacional. Es va publicar en single el 3 de desembre de 1988 a
Anglaterra i el
22 de gener als Estats Units.
Va ser número 1 del
Billboard el 25 de març de 1989 i
va pujar al lloc 31 en les de l'any. També
va pujar al primer lloc de les llistes de vendes al
Canadà, Irlanda i Austràlia, a Anglaterra va arribar a la segona posició.
El cantant en aquest tema és Paul Carrack. En
aquest enregistrament el grup Mike & The Mechanics l'integraven Mike
Rutherford (guitarra, baix, cantant i productor), Paul
Carrack (cantant en algunes de les cançons i cors en les altres), Paul
Young (cantant en algunes
de les cançons i cors en les altres), Adrian Lee (teclats) i Peter Van Hooke (bateria).
Van col.laborar Alan Murphy, B. A. Robertson, Luis Jardim,
Christopher Neil, Sal Gallina, Martin
Ditcham, Alan Carvell
i el cor King 's House
School Choir dirigit
per Michael Stuckey. Mike Rutherford (2
d'octubre de 1950, Guildford,
Surrey) va crear Mike & The Mechanics
l'any 1985, paral.lelament
al seu treball amb Genesis i el grup va funcionar fins
a 2004, encara que van tornar
el 2010.
38 Special – Second chance 1989
Aquest single del
grup nord-americà Thirty Eighth Special que es
va publicar l'11 de febrer de
1989, va aconseguir el lloc 63 en
les llistes del
Billboard l'any 1989 i al sisè de la setmana, es
va extreure del seu vuitè àlbum
titulat "Rock & Roll Strategy"
. La cançó va ser
escrita per Max Carl, Jeff Carlisi i Cal
Curtis. En la gravació van intervenir Max Carl
(teclats i veus),
Jeff Carlisi (guitarres),
Donnie Van Zant
(cantant), Danny Chauncey (guitarra), Jack Grondin (bateria),
Robert White Johnson
(percussió, cantant i cors), Larry Junstrom
(baix) i Edd
Miller (percussió i vibràfon), van comptar amb The Noise Gator
a la secció de vents i The Six Groomers
fent cors. 38
Special són una banda a cavall entre el rock sureny i el AOR formada
l’any 1974 a
Jaksonville, Florida, integrada inicialment per
Don Barnes (guitarra i veu), Donnie Van
Zandt (veu), Jeff
Carlisi (guitarres), Ken Lyon (baix) i Steve Brookins
(bateria). Per cert que Donnie era germà de
Ronnie Van Zant dels Lynyrd Skynyrd que
va morir en accident l'any
1977.
The Cascades – Rhythm of the rain 1962
A Europa vam conèixa aquest tema gràcies a la versió que va realitzar la cantant francesa Sylvie Vartan
i precisament a la Princesa del Pop francès van
mirar els cantants i grups espanyols que
van versionar també aquesta cançó que van ser molts, però molts. Una altra versió
clàssica francesa és la de Richard Anthony. És
clar que "El ritme de la
pluja" no era de cap dels
dos, va ser el gran èxit en la
carrera del grup nord-americà The
Cascades que van col.locar-la en el lloc quart en les
llistes de l'any del
Billboard el 1963, encara que
la van publicar en novembre de 1962. El 9
març 1963 va pujar al primer lloc
mantenint-se en aquest posició durant 2 setmanes i
aconseguint el cinquè lloc en les llistes angleses.
De fet es una d'aquestes cançons que troben a tots els recopilatoris de l'época. El grup es va crear l'any 1960 dins de l'Armada, tots ells servien en el vaixell de guerra USS Jason amb base
a San Diego i primer es van dir The Silver Strands, quan
es van llicenciar van passar a ser
The Thundernotes. Després de la marxa del
guitarra Len Green, el grup es va configurar definitivament amb John Claude Gummoe (cantant),
Eddie Snyder (guitarra),
David Szabo (teclats),
Ronald Lynch (teclats
i saxo), Dave Stevens
(baix) i Dave
Wilson (bateria) i van passar a ser ja The
Cascades. Van funcionar fins l'any 1975 i es van desfer, encara que van tornar a reunir esporàdicament en diverses
ocasions, al 1995, l’any 2004 i aquest
mateix any 2012, sense Dave Wilson
que va morir l’any 2000,
tenia 63 anys d’edat.
Peaches & Herb – I pledge my love 1979
Al duet mixt Peaches & Herb
avui dia pràcticament només se'ls recorda a
Espanya per "Reunited" de l’any 1978 que va arribar al número 1 i aquest tema
que escoltem ara a
Un Toc de Rock que es va classificar en la posició 80 en les
llistes del any 1979
i el single va arribar al 19 quan es va publicar. Creats l'any 1966, Peaches & Herb
van ser inicialment Herb Fame i Francine Hurd Barker,
però encara que Herb segueix en
l'actualitat, les cantants
femenines hananat canviant al llarg dels anys,
en total han passat per Peaches & Herb
sis noies. En aquesta gravació la cantant femenina
va ser Linda Green que va estar en Peaches & Herb del 1977 al
1983. Des de 2008 la sisena xicota en interpretar el rol de Peaches és la cantant catalana Meritxell
Negre (tots dos a la foto del costat) que curiosament i tot i el seu cognom, la noia és
blanca, la primera cantant del duet que no és afroamericana. Herb Fame
i Martixell van
gravar junts l'últim àlbum, fins ara, de Peaches & Herb, titulat
"Colors of Love"
que es va publicar l'any
2009.
The Wallace Collection – Daydream 1969
Arriba el moment de
tancar Un Toc de Rock per avui i ho
farem escoltant a The Wallace Collection que van ser una banda belga que va aconseguir triomfar en el món
de la música pop a finals dels anys 60 gràcies a aquesta cançó
"Daydream" de 1969 i també "Serenade", un altre dels seus
grans hits. Van funcionar de 1968 a l’any 1970, però van
tornar en els 90 i crec recordar que encara estan en actiu. The Wallace Collection fusionaven elements de música clàssica amb el rock progressiu, es
clar que algun dels seus components eren membres d'una de les millors
orquestres simfòniques de Bèlgica i sabien el que feien. The Wallace Collection es van crear a Brusseles en el 68 i eren Freddy Niueland (bateria) i Sylvain Vanholm (guitarra), amb el teclista Marc Hérouet i el baixista Christian Janssens. The Wallace Collection es van complementar amb el violinista Raymond Vincent i el violoncel.lista Jaques Namotte que tocaven a l'Orquestra Nacional de Bèlgica. En el seu moment The Wallace Collection van ser
considerats una de les millors bandes europees després de The Beatles. "Daydream" va
ser el seu primer èxit en single i es trobava en el seu primer disc
"Laughing Cavaliere", editat l’any 1969. De la cançó sempre es va dir
que la part coral tenia una gran similitut amb el “Hey Jude” dels Beatles. Resulta
sin més no curios que quan The Wallace
Collection es trobaven en actiu sols van editar dos álbums, però en
aquest moment en tenen publicats 8 i es que aixó dels “grans èxits” cada dia
funciona millor, sobretot per les cases de discos.
La dita per
finalitzar Un Toc de Rock per
avui és un altra de Leopoldo Abadia
(Saragossa, 1933), professor d'economia i escriptor conegut pels seus anàlisis
de la crisi econòmica en clau d'humor i que amb la seva aguda ironia va
manifestar:
“No ens preguntem quin món deixem als
nostres fills,
pregunteu-nos
quins fills deixem al nostre món”
Per avui conclou Un Toc de Rock, foto el camp i tanco
la barraqueta. Us deixo amb la companyia de la xarxa de emissores de Federació de Mitjans de Comunicació Locals de Catalunya i tothes aquelles que
emeten el programa.
Apa! Ens veiem pel
món.
Mario Prades
No hay comentarios:
Publicar un comentario