Nota del Productor, realitzador i director:
Tots els programes exposats en aquest blog,
Disposen d'un enllaç per descarregar-sels,
sempre situat a peu de pàgina
Avui us he preparat un programa curiós, obrirem amb el
Rei del Glam Espanyol,
escoltarem a un clàssic dels 60 Tony Ronald,
fusió de flamenc i
blues amb Raimundo Amador, la "María Coraje" de Víctor Manuel, el britànic Sting ens cantarà en
castellà una cançó dedicada a les Mares de la Plaça de Maig, sonaran els Kerouacs, Navajita
Platea, La Trampa, Barrabás
i alguns més. Sense
més preàmbuls obrim la barraqueta d'Un Toc
de Rock, des de la xarxa d'emissores de la Federació de Ràdios
Locals de Catalunya, Altafulla Ràdio, Ràdio L’Hospitalet de l’Infant, Ràdio Cap
de Creus, Ràdio Trinitat Vella i Ona La Torre.
Benvinguts a Un
Toc de Rock
Tina Casal –
Embrujada 1983
La cançó
“Embrujada” que es va editar en versions single i maxi single, es trobava al
segon àlbum de Tino Casal titulat “Etiqueta Negra”, publicat l’any 1983 i va ser un dels seus gran hits,
junt a “Eloise”. Aquest àlbum on es recullia la peça, va ser reeditat en
CD l’any 2003, junt a “Neocasal” i “Hielo Rojo”, la resta de la seva
discografia es va reeeditar l'any 2011. L’asturià Tino Casal, el Rei del Glam espanyol, va començà als 14 anys com a
cantant amb el grup Los Zafiros Negros
(a la foto) per incorporar més tard a Los
Archiduques, va ser l'any 1967 i amb ell com a cantant que van gravar el seu
millor disc "Lamento de gaitas", una versió del duet Paul & Barry Ryan, era el “I love
how you love me”. Aquest single de Los
Archiduques es un incunable buscadíssim pels col.leccionistes i que a El Temps Passa ja us hem punxat.
Després d'un parell d'anys amb Los
Archiduques, Tino Casal va
marxar a Londres per dedicar-se a la pintura i ja a finals dels setanta va començar en solitari. José Celestino Casal Álvarez, conegut com Tino Casal, va néixa a Tudela Veguín, Oviedo, l'11 de febrer de
1950 i va morir a Madrid un 22 de setembre de 1991. Es va parlar de que tenia la SIDA, però era una malaltia
degenerativa dels ossos, una necrosis, per aixó, els darres anys Tino Casal sempre anaba
amb un bastó i en els seus concerts actuaba sentat a una trona. Quan semblava que s'estava recuperant va morir a un accident de tràfic, quan el conductor de
l'Opel Corsa 1.3 SR color blanc matrícula M-9642-FT va xocar contra un fanal de
la M-500, a 400 metres del pont dels
Francesos, direcció sud a la M-30,
prop del barri madrileny d'Aravaca per excés de velocitat, sent Tino Casal que anava al seient del
copilot, l'única víctima mortal. Vaig tenir l'oportunitat de conèixa a Tino Casal i puc
dir-vos que era una persona senzilla i sense cap ínfula de grandesa ni
prepotència. Aquí al blog us he
posat una foto d'un concert on el veureu assegut enmig del fum que omplia
l'escenari, per cert que el baixista, del qual no recordo el nom, després va
tocar amb Miguel Ríos. També us poso una foto meva amb Tino Casal.
Tony Ronald – Cherokee people (Indian reservation)
1996
Tony Ronald va fer aquesta bona versió de la cançó
escrita en els anys 50 i de la qual es diu
va gravar un indi cherokee del qual no tinc
constància, però el
triomf li va arribar a la cançó
quan la va gravar l'any 1968 el britànic Don Fardon i el 1971 va triomfar a
nivell mundial en la interpretació del grup nord-americà Paul Revere & The
Raiders. Tony Ronald la va incloure en un CD editat l’any 1996 i
titulat "Síntesis vol. 2" que s'obria amb el "Indian reservation". L'holandès Tony Ronald va gravar en solitari, va crear el Kroner’s Dúo amb el basc José Luis Bolívar, més tard Tony & Charlie i finalment es va
llençar ja definitivament en solitario, si bé abans va crear Tony Ronald y sus Kroner's i pels Kroner's van passar gent de la talla
de Max Sunyer, José Mas "Kitflus", Francis
Rabassa, Jordi Colomer, Primitivo Sancho, Àngel Riba, Frank Mercader, Santi
Picó i altres. Hi ha dues etapes molt diferenciades en la carrera de Tony Ronald i que no puc deixar
d'esmentar. L'abans i el després de "Help", és a dir els seixanta i
tota la l'etapa posterior. Jo em quedo amb la primera perquè crec de tot cor
que a partir del "Help", amb tot i les seves xifres de vendes, les
horterades han estat contínues. Al blog
os poso una foto de Tony Ronald fen
el soldat. Per cert, Tony va
gravar un single en català amb les cançons "Estem vivint" i
"Cada dia". També va gravar nadales. El seu veritable nom és Siegfried Andre Den Boer Kramer, va
néixa a Holanda l’any 1941, però és va vindre cap a Catalunya i va triomfar a
Espanya. Des de fa décades viu a Castelldefels, per la zona de la
Pava. Per cert que Tony Ronald va ser, junt
a Georgie Dann, els primers que van portar Go-Go's ballant al escenari.
Barrabás – Woman
1971
Ara escoltarem una gran banda,
son els espanyols Barrabas, un
dels grans grups nacionals que van ser poc valorades al país, malgrat la seva
gran qualitat i la seva longeva vida professional. Aquesta cançó estaba inclòsa
en el seu primer álbum, amb la producció de Fernando Arbex que havia estat el creador de la banda quan es van
desfer els Brincos, sumant
músics de Alacrán i altres
professionals de la música espanyola. Van començar l'any 1971 i encara segueixen
en actiu. Barrabás van ser uns avançats al seu temps, interpretaven els seus temes en
anglès i fusionaven rock amb funky i tocs llatins, en la línia de Osibisa, Santana, El Chicano,
Titanic, Mandrill i durant una temporada els britànics Climax Blues Band. Un dels seus majors
èxits, va ser "Woman", que va arribar a col.locar-se en les llistes
d'èxits d'Amèrica del Nord, Europa i Amèrica Llatina, arribant a número 1 al
Canadà. Fernando Arbex (a la foto amb Micky) només va
tocar la bateria en la gravació del primer disc "Barrabas Música
caliente", però mai va tocar en directe amb el grup Barrabàs, sent el bateria titular des
dels seus començaments, José María Moll
que posteriorment es convertiria en el seu líder i és l'únic músic que
ha tocat en les seves tres etapes. En aquest enregistrament el cantant va ser Iñaky Egaña que havia militat a Los Buenos i actualment en Los Mitos. Va ser substituït per José Luis Tejada, encara que Iñaky va tornar en 1983. En aquest
primer disc "Barrabas Música caliente", editat per RCA, també es
trobava "Wild safari", un altre èxit internacional que els hi va
obrir el mercat francès. En el seu segon disc "Deja suelto a
Barrabas" trobàvem la cançó "Hi-jack" que va ser versionat per Herbie Mann i en la versió original
per els Barrabas va arribar a
número 1 del Billboard, en les
llistes de música negra. No estic segur, peró crec qu en aquesta gravació el cantant era José Luis Tejada que havía sigut
component de Los No, però al meteix
temps tinc duptes perque ara diria que era Iñaki Egaña.
Raimundo Amador –
Pasa la vida 1998
Des de l’àlbum “Noches
de Flamenco y Blues” que Raimundo Amador va publicar l’any 1998 i que es va gravar en directe, us porto aquest
tema, un dels més importants
de la seva carrera, quan formava part
del duet Pata
Negra creat al
costat del seu germà Rafael.
En aquest enregistrament compta amb la veu de Charo
Manzano (tots dos a la foto). La cançó originalment es va incloure en el LP "Blues de
la Frontera",
editat l'any 1987 pel duet Pata Negra i va ser composada pels dos germans Amador.
Raimundo Amador Fernández
va néixa el 26 de maig de 1959 en el barri de
Las Tres Mil Viviendas, a Sevilla. Aquest extraordinari guitarrista que va saber fusionar el flamenc i el blues, amb
només 12 anys, recorria
els carrers de Sevilla tocant la
guitarra a canvi d'un entrepà
o d'unes monedes. Amb Kiko Veneno i el seu germà Rafael Amador
crearien l'any 1977 el grup Veneno que es
reconvertiria en Pata Negra quan Kiko Veneno es va llançar en
solitari. Desavinences entre els
dos germans i drogues pel mig, van
provocar la seva separació i que
Raimundo es llancés en solitari costat de la seva
guitarra, a la qual anomena
Gerundina i va
dedicar-li el seu primer disc
en solitari publicat el 1995, mentre que Rafael va seguir amb Pata Negra. L'octubre de 1998 Raimundo Amador grava en
directe “Noches de Flamenco y Blues”, on va recuperar aquesta cançó que
escoltem ara a Un Toc de Rock, comptant amb
bons col.laboradors, entre ells
Remedios Amaya, Kiko Veneno, Charo Manzano
que intervé en
aquest tema, BB King i Juan Perro.
Navajita Plateá –
Noches de Bohemia 2003
És possiblement la cançó més coneguda
en la carrera del duet Navajita Plateá que es van crear a
Jerez de la Frontera. Navajita Plateá està
integrat per Ildefonso de los Reyes
(Jerez, 1969) i Francisco Carrasco Soto
(Jerez, 1976). El tema que escoltem ara a Un Toc de Rock, estava inclòs en el
CD "En Família" que Navajita Plateá van
publicar l’any 2003 i en el que al meu parer s'incloïa la millor cançó del
duet, una peça titulada "Frio sin tí" i que escoltarem un altre dia,
paraula, de fet ja la tinc preparada. Amb Navajita Platea em va passar una cosa curiosa. Era un grup que
excepte la cançó "Noches de bohémia" no m'havia interessat mai, la
veritat és que a mi la música amb gust a sud no em diu massa i ha de tenir
molta qualitat instrumental per cridar la meva atenció. Però vaig descobrir "Frio
sin tí" de Navajita Platea en
un CD recopilatori que va editar Virgin al 97 o potser seria el 98 i on nomes
hi havien tres o quatre peces nacionals, totes les altres eran extrangeres i
des del primer moment em va conquistar. Per aixó us deia que l’escoltarem.
La Trampa – Volver a casa 1990
Aquest tercet en la línia de
grups com La Guardia o 091, van tenir el seu moment de glòria
gràcies sobretot a aquest tema que donava títol al seu segon treball i que va
arribar a vendre gairebé cent mil còpies. Una bella cançó que sona a Un Toc de Rock, a la sintonia d'Altafulla Ràdio, Ràdio L'Hospilatet de l'Infant, Ràdio Cap de Creus, Ràdio Trinitat Vella i Ona La Torre. La
Trampa eren Pablo
Perea, Santos Luna i Jesús Martín i la producció d'aquest disc va estar a
càrrec de Steve Taylor que
col.labora en els teclats, es va gravar als Estudis STP-Madrid. També hi col.laboren Enrique Ariza a la guitarra acústica i Vicky Larraz (ex-Olé, Olé)
als cors. Va ser publicat per Zafiro l’any 1990. La
Trampa encara va editar un parell de discos mes i es
van desfer. Pablo Perea, el
líder de la banda va néixa l'1 de maig de 1968. Va començar en un grup de heavy
anomenat Criba. L'any 1988 es posa
en marxa La Trampa que es va desfer quan una
discogràfica va instar a Pablo Perea
a començar en solitari, cosa que va succeir l'any 1996. Ell també ha compost per a
gent com La Guàrdia, Amistades Peligrosas, El Norte, Tennesse, Los Inhumanos,
El Pulpo, The Refrescos, Cómplices, Seguridad
Social, etc. Fa un parell d'anys Pablo
ha tornat a posar en marxa La Trampa, el grup
que mai havia d'haver desfet i és que les discogràfiques només lluiten per una
cosa i no és el bé de la música, només es barallen per diners, com qualsevol
empresa particular, per tant no els hi retraiem, si escau critico als artistes
que es deixen cegar i cauen en “la Trampa” de la seva
pròpia ambició. La
Trampa van tornar als escenarios i van gravar un nou
disc titulat “Laberinto”.
Kerouacs – Si
pudiera explicarte 1971
Kerouacs es van donar a conèixa versionant al castellà
"L’illa de Wight", una cançó del francès Michel Delpech que va composar pensan en el Festival de l’illa anglesa.
Kerouacs van ser descoberts pel
productor Alain Milhaud que es
va encarregar de la producció dels seus dos singles. Aquest tema que us porto
avui a Un Toc de Rock es trobava
en el segon disc dels Kerouacs, com a cara B, editat per Poplandia, subsegell de RCA, l'any 1971. A la cara A es
trovaba una versió del "Song of a Thousand voices" del guitarrista i
compositor Les Fearless Fradkin.
“Si pudiera explicarte” es una bona cançó composada per ells i que en serveig per
recordar aquesta bona banda d’efímera vida profesional al Un Toc de Rock d’avui. Poc us puc dir
del grup Kerouacs, llevat que no
tenen res a veure amb l'escriptor nord-americà Jack Kerouac, com he llegit en alguns llocs d'internet. Que jo
sàpiga l'escriptor estendard del moviment hippy i els films de carretera, els
"road movies", mai va cantar, almenys en un disc, a la dutxa no ho
sé. Bé i un altre cosa que puc dir-vos és que el guitarra de Kerouacs era J. Seijas i que el cantant semblava estranger, crec que frances.
Sergio Makaroff –
Tranqui, tronqui 1996
El cantautor argentí Sergio Makaroff va arribar un bon dia
des de la seva Argentina natal i després de col.laborar amb Tequila, va acabar a principis dels 80
recalant a Barcelona. El seu millor àlbum és indiscutiblement "Un hombre
feo" que va publicar l’any 1996 i del qual us extraiem aquest tema
carregat de bon humor en el qual Sergio Makaroff ens
narra les vicissituds d'un ciclista de la Ciutat Comtal a qui
un yonki li roba la bici a la plaça Reial. És clar que "la moraleja" és que si
tens bons amics, sempre acabes dient allò de que "No hi ha mal que per bé
no valgui". Sergio Makaroff
va néixa a Buenos Aires el 7 de desembre de 1951. Als 14 anys era el
disc-jockey a les festes de l'escola i posteriorment i amb el seu germà Eduardo van crear el duo Los Hermanos Makaroff (son els dos de la foto), les primeres actuacions van ser com a teloners del Sui
Generis, la banda de Charly
García i Nito Mestre, un dels millors grups del rock argentí i als que no hem de
confondre amb la banda del mateix nom que van sorgir en l'Espanya dels 90. Eduardo forma part actualment del grup
Gotan Project. Sergio Makaroff també es dedica a la
composició i ha fet cançons per a Andrés
Calamaro, Los Rodríguez, Azucar Moreno o Manolo Tena. També és periodista,
treballa com a redactor de la revista Efe
Eme des dels inicis d'aquesta i participa en programes de ràdio. Aquest
CD ha estat ampliat fa uns mesos i s'ha tornat a publicar amb quatre temes més
com Bonus track, si entreu a la pàgina web de Sergio Makaroff us permet descarregar gratuïtament els quatre
temes, tres nous i una versió d'aquesta cançó en acústic i amb algunes frases
de la lletra canviats.
Víctor Manuel –
María Coraje 1970
Crec que mai dues paraulas com a nom van definir millor a una dona com la
protagonista d'aquest tema que ens porta a Un Toc de Rock l'asturià Víctor
Manuel i que és una de les més representatives
i carismàtiques d'aquest
cantautor. Es va incloure a l'àlbum “Quiero abrazarte tanto” que va publicar l'any 1970. Víctor Manuel San José Sánchez (Mieres
del Camí, 7 de juliol de 1947) és un cantautor, productor i fervent comunista,
considerat amb la seva dona Ana Belén
com un dels artistes emblemàtics de la Transició Espanyola. És clar que en el seu segon
o tercer single, editat l’any 1966 per el segell Belter, va incloure el tema
"Un Gran Hombre" i sabeu qui era aquest gran home a qui lloava tan
ferventment en aquesta cançó, ni més ni menys que Francisco Franco Bahamonte, aquell de nefast record i al que van
dir-li "Caudillo
de España por la gracia de Dios". Toma Ya! És clar que durant uns
quants anys Víctor Manuel negava haver-lo gravat, després i davant l'evidència
va haver de reconèixa que era ell. Després la seva carrera donaria un gir polític
de 180 graus i va començar a tenir problemes amb el règim arran de la seva participació al Festival del Atlántico de 1968, quan es va presentar amb les cançons “El tren de madera” i sobre tot
“El cobarde” que va ser considerada per les autoritats canaries com una cançó
antimilitarista i Víctor Manuel va estar a punt
de ser ficat a la presó.
Mikel Erentxun –
Sta. Soledad 2012
Tenim nou disc de
Mikel Erentxum al carrer, es titula "24 Golpes" i es va publicar el passat 31 de gener. Aquest és
el vuitè àlbum d'estudi en
solitari de Mikel Erentxun i el primer en
què ha inclòs una lletra de Diego Vasallo, amb
qui va formar Duncan Dhu. Compta amb la producció d'Henry Hirsch, col.laborador
habitual de Lenny Kravitz i es va gravar en 10
dies del mes d'agost del passat
any 2011, amb so analògic,
L'àlbum compta amb les col.laboracions de Rafael Berrio i José Ignacio Lapido
de 091. La veritat és que les carreres de
Mikel Erentsum i Diego Vasallo al marge de
Duncan Dhu mai han arribat al nivell de
vendes i popularitat que van
aconseguir junts, integrant
Duncan Dhu, un
dels grups histórics del rock espanyol, en
el què inicialment, hi havia un tercer
component, Juan Ramón Viles
que tocava guitarra i bateria. La cosa va
acabar com el Rosari de l'Aurora
i van passar fins i tot pel jutjat. Duncan Dhu
va funcionar del 1984 al 2001, amb alguna separació
i tornada pel mig. Mikel Erentxun Acosta
va néixa a Caracas, Veneçuela, el 23 de febrer de 1965 i quan es va
incorporar a Duncan Dhu venia del grup Aristogatos.A la foto Mario Prades amb Mikel Erentxun.
Sting – Ellas
danzan solas 1988
Ara a Un Toc de Rock escoltarem a Sting cantant en castellà aquest gran
tema que va dedicar a les Madres de
Mayo argentines i que el britànic va titular "Ellas danzan
solas". Gordon Matthew Thomas
Sumner es conegut com Sting
i va néixa el 2 d'octubre de 1951. Va formar part del mític grup Police com a baixista i cantant i
posseeix una important carrera en solitari, encara que periòdicament reversiona
èxits de Police. Hi ha que mimà
la mamella. El vem descobrir realment en la seva faceta d'actor quan participà
en "Quadrophenia", una història de rockers i mods amb música de The Who. La veritat és que com a actor
ha treballat en molts films, encara que jo em quedo amb "Stormy
Monday" de 1988 i "Dune" (foto de la pel.lícula al costat). Aquest tema es trobava en el LP
"Nada como el Sol" de l’any 1988 i que era la versió castellà /
portuguesa força reduïda del LP "... Nothing Like the Sun" editat l'any abans. L'acompanyen als cors Dolette McDonald, Janice Pendarvis, Renee Geyer i Vesta Williams, a la bateria es troben Andy Newmark, Manu Katcha
i Kenwood Dennard, comptant amb Kenny Kirkland als pianos, Mino Cinelu a la percussió i
sintetitzadors, Eric Clapton, Fareed Haque, Mark Knopfler, Hiram
Bullock i el propi Sting
a les guitarres, Mark Egan al
baix i la Gil Evans And His Orchestra. Suposo que a
Pinochet es una de les cançons que no l’hi feian cap gracia.
Paloma San Basilio – Highway to freedom 1990
Aquest tema que Paloma
San Basilio ens porta avui per tancar Un
Toc de Rock, està
interpretat en anglès i es tracta d'una
magnífica versió de l'èxit del
grup Fahrenheit 104 que la van publicar a Espanya en format maxi-single l’any 1986, un dia d'aquests us portaré
la versió original de Fahrenheit 104 que també es molt bona. Paloma San Basilio va
incloure aquesta "Autopista cap a la llibertat" en el seu àlbum "Quiereme siempre" que la madrilenya nascuda el 22 de novembre de 1950, va publicar l'any 1990. Quan en els vuitanta jo vaig
tornar al món de la ràdio, una de les primeres entrevistes que vaig realitzar
va ser a Paloma San Basilio, al
pavelló d'esports de Cambrils on va actuar. Em va caure bé des del principi per
la seva senzillesa i modèstia, tot i ser una de les millors veus femenines del
pop espanyol de totes les èpoques. A partir d'aquest dia ens hem vist de tant
en quan, gairebé sempre coincidint amb rodes de premsa o concerts seus. Paloma
San Basilio ha actuat en escenaris tan rellevants com el Carnegie Hall de New York, el Teresa Carreño de Caracas, Caesar Palace a Las Vegas, Teatro Bellas Artes de Puerto Rico,
el Gibson Amphitheater Universal
de Los Angeles o el Jackie Gleason
de Miami, on té imposades les mans al Passeg dels Estels. Paloma San Basilio ha
protagonitzat també tres musicals "Evita", "El Hombre de la Mancha" i "My
Fair Lady", els dos últims amb José
Sacristán. Paloma San Basilio
ha rebut un munt de discos d'Or
i Platí. Va debutar
discogràficament amb l'àlbum "Sombras", l'any 1975 i sempre ha
funcionat molt bé comercialmente a l’América Llatina.
Concluirem el
programa d’Un Toc de Rock d’avui amb una dita del gran Narciso “Chicho” Ibañez
Serrador, el creador del “Un, Dos, Tres… responda otra vez” o “Mis Terrores
Favoritos” que parlan de pel.lícules de po i sobre aquest tema, va dir:
“Valent no és aquell que no coneix la por,
valent és el que sap dominar-la”
Per avui acabem Un Toc de Rock. Tanco la
barraqueta i toco el dos, però us deixo en bona companyia, la de la xarxa de
emisores de la Federació
de Ràdios Locals de Catalunya que emeten el programa, Altafulla Ràdio, Ràdio
L’Hospitalet de l’Infant, Ràdio Cap de Creus, Radio Trinitat Vella i Ona La Torre. Adeu i que sigeu bons
i bones.
Apa! Ens veiem pel
món.
Mario Prades
Link to download the radio program
No hay comentarios:
Publicar un comentario