Nota del Productor, realitzador i director:
Tots els programes exposats en aquest blog,
disposen d'un enllaç per descarregar-sels,
sempre situat a peu de pàgina

Avui obrirem
Un Toc de Rock amb un tema ja clàssic, una de les cançons més emblemàtiques que existeixen i que a més a més va ser el primer tema llarg de la història del rock. S'ha usat en multitud de bandes sonores, tant de pellícules com a sèries de televisió. Curiosament
Iron Butterfly van ser una de les bandes més inestables del rock, en gairebé tots els seus discos veiem components nous i es van desfer i van tornar a ajuntar-se un munt de vegades, de fet pel grup van passar més d'una vintena de músics. Comencem el programa d'avui que tornarà a tenir molta música, però poques cançons, de fet només 5, amb un passeig per "El Jardí de l'Edèn", es clar que la foto es del petit jardinet que
Montse Aliaga te a la seva terraça.
Benvinguts a Un Toc de Rock
Iron Butterfly – In-A-Gadda-Da-Vida 1968

Aquesta va ser la
primera cançó "
llarga" de la història del rock, un tema que avui hagués pogut ser qualificat perfectament de heavy-metall, però que en el seu moment va ser només rock psicodèlic, també dit
Rock Acid. Curiosament és l'únic tema pel que avui es recorda al grup nord-americà
Iron Butterfly. El llarg metratge de la cançó, tota una cara del LP del mateix títol, ens ho van recordar en un capítol dels
Simpson en el què
Bart canvia les partitures de l'òrgan de l'església i els textos dels salms i l'organista toca "In-A-Gadda-Da-Vida" mentre els feligresos la canten a cor, finalment la imatge de la senyora que està tocant apareix amb el subtítol "
17 minuts després" i darrera de fer sonar les últimes notes de la cançó, l'anciana organista cau prostrada sobre el teclat de l'instrument. Curiosament aquest tema que està centrat en òrgan i bateria que porten pràcticament tot el pes de la cançó, no utilitza un
Hammond com pot semblar pel so,
Doug Ingle (a la foto 1) feie servir un òrgan
Vox. El grup

espanyol
Siniestro Total van versionà aquesta cançó amb el títol "No em rento a la vida" i es va incloure en un àlbum recopilatori titulat "Grandes Èxitos", editat l’any 1986. També el grup espanyol
Ktulo la versiona en un EP que es va titulà "2078". Us explicaré una altra curiositat, en l'episodi
23 de la tercera temporada de la sèrie "House", sona la cançó en un "viatge" amb fongs psicodèlics administrats a un adolescent com a tractament per als seus mals de cap.
Iron Butterfly es va formar l’any 1966 a San Diego i van publicar el seu primer àlbum "Heavy" el 1968. Els membres originals eren
Doug Ingle,
Ron Bushy,
Jerry Penrod,
Darryl DeLoach i
Danny Weis. Tots excepte
Ingle i
Bushy van deixar la banda després del primer àlbum. Els membres quan es va gravar "In-A-Gadda-Da-Vida" l’any 1968, eren
Doug Ingle (teclats i veu),
Lee Dorman (baix),
Ron Bushy (bateria) i
Erick Brann (guitarra). El següent àlbum, "Ball", no va tenir el mateix èxit i va estar seguit per més canvis en la formació.
Iron Butterfly es van separar per primera vegada l’any 1971. El baixista
Lee Dorman posteriorment es va unir al supergrup
Captain Beyond.
Iron Butterfly es va tornar a formar l’any 1975 amb
Ron Bushy i
Eric Brann, als quals es van unir el baixista
Philip Taylor Kramer i
Howard Reitzes.
Philip Taylor Kramer més tard es va convertir en notícia a causa de la seva misteriosa desaparició l’any 1995 i el descobriment de les seves restes al 1999. El 31 de juliol de l'any 2003,
Erik Brann va morir per una aturada cardíaca a l'edat de cinquanta-dos anys i el 3 d'octubre de 2002, també ens va deixar a causa d'un càncer el cantant
Darryl DeLoach, comptava 55 anys d'edat,

un altre de seus components, el guitarra
Larry "
Rhino"
Reinhardt va morir el 2 de gener passat als 63 anys. Es calcula que en total de l'àlbum "In-A-Gadda-Da-Vida", el títol real havia de ser "Al jardí de l'Edèn", ha venut més de
25 milions de discos a tot el mon i el single amb la versió retallada a tisores de la cançó va pujar al lloc
30 en les llistes, el LP va arribar al
quart lloc. En total
Iron Butterfly va publicar 6 àlbums d'estudi, dos directes i quatre o cinc recopilatoris i la cançó ha estat inclosa així mateix en moltíssims discos compilatoris de música dels 60 i 70. També en bandas sonoras de pel.lículas.






Barrabás – On the road again 1991

Ara us porto un grup espanyol molt important internacionalment. Amb una línea que barregava connotacions llatines i bones percusions amb toc funkys, pero de molta més qualitat i base musical, ara escoltarem una gran banda,
Barrabás, un dels grans grups nacionals que van ser poc valorades aquí al país, malgrat aquesta gran qualitat i la seva longeva vida professional.
Barrabás son el grup espanyol que més discos ha venut en el mercat nord-americà i l’any 1975 van ser designats per la revista
Play Boy com
el millor grup mundial de música funky. Va ser una idea de
Fernando Arbex (Madrid, 18 de mayo de 1941 - 5 de julio de 2003), havia estat el creador de la banda quan es van desfer els
Brincos, sumant músics de
Alacrán i altres professionals de la música espanyola.
Fernando Arbex només va tocar la bateria en la gravació del primer disc "Barrabas", però mai va tocar en directe amb el grup, sent el bateria titular des dels seus començaments
José María Moll que posteriorment es convertiria en el seu líder i és l'únic músic que ha tocat en les seves tres etapes. Aquesta peça que us porto ara es recullia en el seu seté disc “Piel de Barrabás” que va ser publicat l’any 1981 i posava en marxa la segona

etapa de
Barrabás, després de quatre anys sense publicar cap disc.
Fernando Arbex va signar un contracte amb Columbia amb vista sobretot al mercat hispanoamericà, pero van atacà al nord-americà. Per refer el grup va recórrer a tres nous músics i la formació en aquest àlbum són
Armando Pelayo (teclats),
Koky (guitarra),
Susy Gordaliza (baix) i dos components de la primera època el cantant
José Luis Tejada i el bateria
José María Moll.
Barrabás van començar l’any 1971 i encara segueixen en actiu. Van ser uns avançats al seu temps, interpretaven els seus temes en anglès i fusionaven rock amb funky i tocs llatins, en la línia de grups com
Osibisa,
Santana,
Titanic i
Mandrill. Un dels majors èxits de
Barrabás, inclòs en el seu primer àlbum, va ser "Woman", que va arribar a col.locar-se en les llistes d'èxits d'Amèrica del Nord, Europa i Amèrica Llatina, arribant a número
1 
al Canadà i és que
Barrabás eren molt bons, però mai van arribar a ser valorats a casa seva com es mereixien. En el seu segon disc "Deja suelto a Barrabas" trobàvem la cançó "Hi-jack" que va ser versionat per
Herbie Mann i en la versió original per els
Barrabás va arribar a número
1 del
Billboard, en les llistes de música negra. Per cert,
Barrabás son el grup espanyol que més discos ha venut al mercat nord-americà on sempre van ser molt valorats. Un dels seus millors àlbums va ser “Bestial” de l’any 1982 i el cantant era
José Luis Tejada que havía sigut component de
Los No. Durant un temps el cantant de
Barrabás va ser
Iñaki Egaña que havie tocat amb
Los Buenos i actualment toca a
Los Mitos. “Forbidden” ha estat el seu últim disc publicat fins el moment, es va editar l’any 1983.






The Temptations – Masterpiece 1973

Produït per
Norman Wilfield, aquesta cançó que escoltem ara a
Un Toc de Rock, "Masterpiece", donava títol al que possiblement sigui el millor àlbum d'aquesta bona banda, una de les millors si no la millor, del soul vocal nord-americà i que es va publicar el 21 de febrer de 1973. Es tracta d’un tema llarg i treballat on els arranjaments de
Paul Riser es llueixen en tot el seu esplendor. Vam escoltar-la en un programa fa un parell de temporades, peró en aquella ocasió no ens va donar temps per escoltar-la sencera causa de la seva extensió, però avui la gaudirem junts i servirà per recordà a
Un Toc de Rock aquesta bona banda de color nord-americana. A la carrera de
The Temptations destaca així mateix un altre bon tema llarg "Papa Was a Rolling Stone" que

van editar l’any 1971. El grup
The Temptations es van crear a Detroit, l’any 1961, quan es van fusionar dos grups
The Primer i
The Distants.
The Temptations eren un grup vocal que estave integrat per
David Ruffin,
Eddie Kendricks,
Paul Williams,
Otis Williams i
Melvin Franklin. El seu gran èxit va ser la cançó "My girl" (cuberta al costat) que es va publicar l’any 1965, una peça que també la va gravar i portar a l’èxit el malograt
Otis Redding, al que es va considerar
El Rei del Soul i que no hem de confomdre amb “My girl” que es trobava en aquest mateix àlbum del que us he tret la cançó que sona ara. En aquesta gravació, el grup
The Temptations son
Dennis Edwards,
Damon Harris,
Richard Street,
Melvin Franklin i
Otis Williams. “Masterpiece” va ser una composició del mateix productor
Norman Wilfield. El single va pujar al
primer lloc de les llistes i es va mantindre
dues setmanes, mentre que l’àlbum va arrivar a la
setena posició.

The Temptations
Duane Allman & Boz Scaggs – Loan me a dime

Bona col.laboració per a un tema carregat de blues acollidor i titulat “Prestem un centau”. El cantant i guitarra
Boz Scaggs i el guitarra
Duane Allman que va ser líder dels
Allman Brothers Band i membre al costat d'
Eric Clapton del grup
Derek & The Dominos. Nascut el 20 de novembre 1946 a Tennessee,
Duane Allman (a la foto) està considerat com el
segon millor Guitarra del món, per sobre de
BB King i
Clapton. La veritat és que amb la prematura mort de
Duane Allman els
Allman Brothers es van convertir en llegenda. El guitarrista
Duane Allman que va morir el 29 d'octubre de 1971, va ser el fundador del grup The Allman Brothers Band l’any 1969, amb el seu germà
Gregg, que a la mort de
Duane en accident de moto, va passar a ser el líder de la banda. La mort de
Duane es va produir en una festa d'aniversari, quan van anar a recollir el pastís.
Duane Allman, entusiasta de les motos des de molt jove, portava una
Harley Davidson. Després d'ell van sortir diversos cotxes amb companys del grup, les seves dones i amics. Era per la tarda i Duane encapçalava la marxa i

sobrepassava el límit de velocitat, començant a deixà els cotxes enrere. En acostar-se a la intersecció de Bartlett Avenue un camió amb una grua per descarregar fusta avançava cap a ell. No sembla estar del tot clar si
Duane Allman va veure a temps el camió o no. La veritat és que el vehicle va començar a girar cap a l'esquerra i el guitarrista va portar la seva moto cap a l'altre costat per envoltar al camió. Segons alguna versió, el camió es va parar per algun motiu, bloquejant el camí.
Duane no va poder esquivar-lo i la seva moto va xocar i va saltar pels aires. El guitarrista va perdre el casc i va aterrar sota la seva moto que va lliscar diversos metres al llarg de la carretera. Encara que sols malmès, aparentement, havia sortit amb vida de l'accident, però diversos vessaments interns li van ocasionar la mort.
Duane Allman va morir a l'hospital poques hores després, era el 29 d'octubre de 1971.
Boz Scaggs, per la seva part, va néixa el 8 de juny de 1944 a Canton, Ohio. Va ser membre de la
Steve Miller Band i va tocar amb
Toto, a més de tenir una brillant carrera en solitari. En aquest tema ambdós guitarristes s'esplaien a gust deixant-nos bones harmonies, plenes de dolçor i malenconia que van agafan ritme. No se ben be de quin any es aquesta cançó, peró es de principis dels setanta o por ser finals dels seixanta i es trobaba al LP recopilatori "Anthology" de
Bozz Scaggs dels que us la he extret.




Four Men & A Dog – Mother of Mercy 1995

El programa d’avui d’
Un Toc de Rock el tancarem amb una cançó de la banda irlandesa
Four Men and a Dog que es van donar a conèixa en el
Belfast Folk Festival celebrat l’any 1990. Aquest tema que va ser editat també en format single, es trobava en el tercer àlbum de
Four Men & A Dog que és va titular "Doctor A 's secret remedies", un dels seus millors treballs, editat a Espanya l’any 1995, encara que en el Regne Units es va publicar un any abans, el 1994. La música de
Four Men and a Dog és un complet mestissatge d’estils i barreja jazz, blues,

bluegrass, swing, salsa, polka i tocs de rap. El grup
Four Men & A Dog l'integraven
Cathal Hayden (fiddle),
Gerry O'Connor (banjo i fiddle),
Gino Lupari (bodhran, bone i cantant),
Kevin Doherty (guitarra i cantant) i
Donal Murphy (acordió). En aquesta gravació van comptar amb
Tom Flowerman al piano i també van col.laborar
Garth Hudson,
Randy Ciarlante i
Rick Danko. Aquest tema és un dels que a mi més m'agraden d’aquest CD de
Four Men and a Dog que es va gravar en els
Levon Helm's studios de Woodstock, a Nova York, encara que reconec que en alguns moments en aquesta cançó els
Four Men & A Dog em recorden i molt als
Dire Straits de
Mark Knopfler.




El grup irlandes Four Men & A Dog
La dita per tancà Un Toc de Rock d’avui serà del compositor i director d’orquestra rus Igor Stravinsky (1882-1971) que va dir:
“No n'hi ha prou amb escoltar la música,
a més a més cal veure-la”
Per avui acabem Un Toc de Rock, foto el camp i us deixo en bona companyia, la de la xarxa d’emisores de la Federació de Ràdios Locals de Catalunya que emeten el programa, Altafulla Ràdio, Ràdio L’Hospitalet de l’Infant, Ràdio Cap de Creus i Ona La Torre, peró tornarem a trovarn-nos en el proper programa d’Un Toc de Rock, fins llavors a reveure.
Apa! Ens veiem pel món.
Mario Prades
Link to download the radio program
No hay comentarios:
Publicar un comentario