El Blog de Mario Prades

Posa't en contacte amb mi mitjançant el correo electrònic: tocderock@hotmail.com

lunes, 17 de octubre de 2016

Un Toc de Rock 11-11


Els cantautors han jugat sempre un paper rellevant, musicalment, al país. A Un Toc de Rock us he preparat una bona selecció de gent que amb les seves cançons van enviar un missatge ple de crits de llibertat en contra d’aquell franquisme que va reprimir les nostres llibertats durant 40 anys. Per descomptat després de la transició van haver-hi molts altres. Avui tindrem a Quico Pi de la Serra, Aute, Maria del Mar Bonet, Benito Moreno, Ismael Serrano, María Ostiz, Joaquín Sabina, Xil Ríos, Joaquín Carbonell, Paco Revuelta, Alberto Bourbon, Víctor Manuel i per suposat Joan Manuel Serrat. Van ser molts més que no són aquí, però el programa té un temps limitat, encara que no per això van ser menys importants. Començarem el nostre recorregut per la història musical dels últims cent anys des de todas les emissores per les que sortim a las ones dues vegades per setmana o internet, si t’el descarregues del blog, el facebook de Montse Aliaga o les webs d’aquelles emissores que ho permeten. Sóc Mario Prades i obro la barraqueta de nou.

Benvinguts a Un Toc de Rock

María Ostiz – Un pueblo es 1977

A mitjans dels seixanta sorgeix una cantant de pop anomenada Lorella, una noia que per imperatiu de la seva casa de discos es va veure obligada a cantar cançons de moda, versions molt poppis en la línia que ens arribava d'Itàlia. Va gravar un parell d'EP's per RCA i es va afartar, ja que ella era compositora i tocava a la guitarra les seves cançons. La discogràfica la va obligar a retirar-se i tornar un any més tard, quan havia expirat el contracte lleoní que es va veure obligada a signar. És clar que va tornar amb el seu propi nom i les seves pròpies cançons, es tracta de Maria Ostiz amb la que avui començarem Un Toc de Rock i aquest programa dedicat als cantautors. María Ostiz va casar-se més tard amb Zoco, futbolista del Reial Madrid. Per cert, les males llenguas diuen que la nit de noces es van sentir crits sortin de la seva habitació i cridan d'una manera que es diu va sonar a: "GOOOoooooooooool". Aixó és broma, però era un dels acudits d'aquells dies. Zoco va morir el 28 de setembre del 2015. Ella es diu de nom complert María Dolores Ostiz Espila i va néixer a Avilés, Asturias, un 8 de juny de 1944. L'any 1976 Maria Ostiz  va guanyar el Festival de l'OTI amb la cançó "Canta cigarra", va ser la primera vegada que Espanya va guanyar aquest festival. Va tindre com a cantautora una bona carrera amb cançóns com “No sabes como sufrí”, “Don José”, “Na veiriña do mar”, “Aleluya del silencio” o “Un pueblo es” que escoltem ara i que es va editar en single l’any 1977 amb “Todo tiene un fin” a l’altre cara, però també es va incloure a un LP titulat “Un pueblo es…Levantaré”. La veritat és que aquesta cançó va coincidir amb les primeres elecions generals de la incipient democràcia i es va convertir en tot un himne. L’any 1978, quan els cantautors reivindicatius van perdent el seu lloc ella decideix deixar la música, encara que realitzaria un tímid intent per tornar al 1987, publicant un àlbum amb el segell Horus que es va titular "Mujer", però no va tenir continuïtat i se li va perdre la pista

Quico Pi de la Serra – L’Home del Carrer 1964

A Catalunya els cantautors van jugar un paper molt important enfront de la dictadura franquista i en les seves lletres, jugant amb els dobles sentits per poder burlar la censura, van oferir temes perquè la gent del carrer pogués pensar en moltes de les coses que estaven succeint al nostre voltant. Sorgeix la Nova Cançó i els Setze Jutges i posteriorment el Grup de Folk. En aquesta cançó el cantautor Quico Pi de la Serra ens parla d’un home del carrer que no te rés, tot ho ha perdut, dona, feina, cotxe, amics... no te rés de rés. Francesc Pi de la Serra i Valero va néixer a Barcelona el 6 d’agost del 1942 i és conegut popularment com Quico Pi de la Serra. Guitarra, compositor, cantant i col·leccioniste de guitarres, va ser un dels membres més representatius de l'anomenada Nova Cançó i avui segueix en actiu. Quico Pi de la Serra va començar a Els Setze Jutges com a guitarra, acompanyant els seus membres en les seves actuacions compartides, però poc a poc va prenent el seu propi protagonisme com a cantautor, tot i que en els seus inicis va formar part del grup Els 4 Gats que interpretaven una mena de R & B a la catalana. El 22 de mars de l’any 1962 Quico Pi de la Serra fa la seva primera actuació dins dels Jutges, acompanyant a Miquel Porter i el 23 d’agost de 1962 va debutà en directe i com cantautor a un concert fet a La Selva del Camp, a Tarragona, cantàn "Les portes". “L’home del carrer” junt a "Els Fariseus" que també es trova en aquest EP publicat l’any 1964 per el segell Edigsa, son les seves cançons avui en dia més representatives dels seus principis com a cantautor. Quico Pi de la Serra vivia a la plaça de Sant Jaume de Barcelona i és un gran col·leccionista de guitarres i d'això dóno fe ja que he estat a casa seva i les parets estaven plenes de guitarres de tot tipus, si bé i des de fa uns quants anys va haver de deixar aquell pis de situació privilegiada i per el que pagaba quatre rals de lloguer, però això és una altra història.

Maria del Mar Bonet – L’Aguila Negra 1971

També a les Illes Balears ven surgir bons cantautors i molt reivindicatius. Escoltarem ara a Un Toc de Rock a la cantautora mallorquina Maria del Mar Bonet que es va donar a coneixer masivament amb aquesta cançó que va publicar el segell Barclay i curiosamenet i tot i ser una bona cantautora, aquesta es una versió i la va portar al èxit la cantant francesa Barbara, però la de Maria del Mar Bonet va arrivar a ser Disc d’Or, ja al 1971. Maria del Mar Bonet i Verdaguer va néixer a Palma de Mallorca el 27 d'abril de 1947 i era germana del també cantautor Joan Ramon Bonet, membre d'Els Setze Jutges i que va ser qui la va recomanar l'any 1967 perquè ella també formés part d'aquesta agrupació pionera de la Nova Cançó si bé ella es va englobar dins d’una nova tendensia que es va dir la Novissima Cançó que era  el mateix, però fet per gent mes jove, entre els que es trovaben Rafael Subirachs, Maria Amèlia Pedrerol i Lluis Llach. La primera vegada que va actuar en públic va ser al pati del mallorquí Castell de Bellver, a Palma, dins el 1er. Festival de la Cançó Catalana de Palma, al costat de Raimon, Núria Feliu, el seu germà Joan Ramon Bonet i uns quants jutges més. Per cert, us explicarem una curiositat, quan va arrivar l’hora de actuar Maria del Mar Bonet va tenir un atac de pànic i no volia sortir a l'escenari, finalment el seu germà la va convèncer i ella va convèncer al públic assistent, degudament assegut en cadires plegables de fusta, com estava manat (la foto es d'aquella nit). Aixo de veure un concert dret es cosa molt més moderna. L'acte crec que va ser organitzat per Joventuts Musicals de Palma, però no estic segur del tot

Luis Eduardo Aute – Más allá del amor 1985

A l'àlbum "Nudo" que Luis Eduardo Aute va publicar l'any 1985, es trobava aquesta bella cançó que escoltem ara a Un Toc de Rock i en la qual el protagonista es troba amb un problema d'aquells que els homes sempre acostumen a dir "A mi no m'ha passat mai, però ...". Es tracta del "gatillazo", com diu Aute en la cançó “Aquí estas desnuda, abierta, esperando y desespero”. Cantautor, músic, director de cinema, poeta, escriptor, pintor i jo que se quantes coses més, Luis Eduardo Aute Gutiérrez va néixa a Manila, Filipines, el 13 de setembre de 1943 i quan va venir a Espanya va residir al barceloní barri de Gràcia. Per això xampurreja el català. Ens vam conèixa mesos abans del seu concert a la plaça de toros  Monumental de Barcelona, cobrint la gira "Rock en el Ruedo" que Miguel Ríos estava realitzant i va suspendre en començar-la a causa de la mala acollida de públic. Curiosament, Aute sempre havie tingut molta por als escenaris i el seu primer contracte amb una casa de discos deixava clar que ell no actuaría ni faria promoció dels seus discos. Encara recordo com es descollonava Eduardo quan un dia li vaig preguntar si en les seves cançons, a més de sexe i política, tractava alguna altra cosa. A principis dels 60 va formar part de Los Sonor, Los Tigres, Los Pekenikes i uns quans grups més, fins que va començar a gravar les seves cançons, és diu que a instancias de Massiel. Per cert. el passat vuit d’agost d’aquest 2016, hores després d'oferir un concert a Huelva i de tornada a Madrid, Luis Eduardo Aute és ingressat a l'Hospital Gregorio Marañón, de la capital, després de patir un infart. Es suspenen tots els concerts programats en la seva gira per Espanya i Amèrica. Després se sap que es troba en coma, encara que poc més d'un mes més tard comença a obrir els ulls, esperem que quan aquest programa que estic gravant a mitjans de setembre, surti a l'aire, aquest bon amic s'hagi recuperat.

Joaquín Sabina – Eva tomando el sol 1988

En aquesta gran cançó que ens porta Joaquín Sabina al programa d'avui de Un Toc de Rock, ens parla d'una parella de squatters que viuen en un pis abandonat de Moratalaz, són feliços amb el poc que tenen, sobretot amb l'amor compartit per tots dos, fins que les convivències socials, amb una petita col•laboració per la seva part destrueix aquella felicitat i ara “Eva vende en un supermercado manzanas del pecado original, él canta en la calle Preciados, todos lo llaman Adán”. Aquesta cançó es trobava en el LP "El hombre del traje gris" publicat per Joaquín Sabina l’any 1988 amb cançons com “Una de romanos”, “Quien me ha robado el mes de abril” o “Eva tomando el sol” que escoltem ara i aquest àlbum, al costat de "Hotel, dulce Hotel" (1987), són els millors treballs en la llarga carrera de Joaquín Sabina, nascut a Úbeda, Jaén, el 12 de febrer de 1949 i de nom complert Joaquín Ramón Martínez Sabina. Inicialment Joaquín Sabina va formar part de La Mandràgora, al costat de Javier Krahe i Alberto Pérez amb els que va treure un LP amb lletres molt divertides. Va ser descobert al costat dels seus companys per Fernando García Tola en el seu programa "Si yo fuera presidente", però dels tres ell és el que ha aconseguit una millor carrera, plena d'èxits. El 24 d’agost del 2001 Sabina va patir un infart cerebral a causa dels seus excessos i que va estar a punt de costar-li la vida, la seva veu ja no ha estat la mateixa. Jo crec que va haver de retirar-se llavors i dedicar-se a compondre. Ara bé, Joaquín Sabina té la gran sort de comptar amb Pancho Varona, un gran músic, arranjador i productor que va ser component de Viceversa i que es un gran profesional que ja a finals dels vuitanta era el que probava veu quan es feien les probes de só dels concerts de Sabina i si no miraves l’escenari no t’he adonaves de que aquell no era Sabina. A la foto Mario Prades amb Joaquín Sabina.

Benito Moreno – España huele a pueblo 1975

Escoltarem ara a un altre cantant i compositor avui prácticamente oblidat. El cantautor i pintor sevillà Benito Moreno, nascut l’any 1940, és recordat per alguns per haver realitzat la sintonia del programa de ràdio "El Larguero", però aquest tema que us he seleccionat per escoltar a Un Toc de Rock és possiblement la millor cançó que gravaria Benito Moreno al llarg de la seva carrera. Els arranjaments d'aquesta peça “España huele a pueblo” van estar a càrrec dels nois de Triana i es va gravar en els Estudis Kirios de Madrid l'any 1975. El disc el va publicar Movieplay que l’editaria en format single amb "Sevillano" a l'altra cara, al mateix any. La cançó es va incloure posteriorment a l'àlbum "Romances del Lute i otras canciones" del 2004. Entre mig Benito Morena a tret alguns discos més, entre ells un de sevillanes on va tindre la col•laboració de Gualberto de Smash, però com ell mateix deia en una entrevista “No creo que haya sonado nunca de Despeñaperros hacia arriba”.

Ismael Serrano – Papá cuéntame otra vez 1997

En els anys noranta va sorgir a Espanya una nova generació de cantautors, sang nova que es va sumar a tots aquells que amb les seves lletres havien pretès dir coses abans que ells. Dins d'aquesta nova fornada trobàvem a Ismael Serrano Morón, nascut a Madrid el 9 de març de 1974. En aquest tema que ara escoltem a Un Toc de Rock, Ismael ens parla amb ironia de tots aquells que amb il·lusió van lluitar, van mostrar inquietuds i es van moure contra la dictadura a finals dels seixanta, sentint-se la majoria d'ells bastant defraudats del resultat obtingut al llarg dels anys. Aquesta cançó obria el seu disc de debut "Atrapados en azul" que es va publicar l’any 1997 i va ser Disc de Platí a Espanya, donant a conèixer a Ismael Serrano a l'Amèrica Llatina, de fet va ser Disc d'Or a Argentina. El va editar el segell Polygram i els productors van ser Juan Ignacio Cuadrado i Julio Palacios. Amb motiu del seu desè aniversari professional va publicar “El viaje de Rosetta”, l'any 2006, que engloba els 22 singles que ha editat al llarg de la seva carrera, un munt de rareses, temes inèdits i un DVD amb els seus vídeos. El març de 2004 Ismael Serrano es va veure obligat a suspendre un concert a Barcelona a causa dels atemptats de Madrid, que li van tocar molt de prop en ocórrer a Vallecas, el seu barri. En alguns diaris es va publicar una carta en la qual Ismael Serrano expressava el seu dolor davant tal atrocitat. Sobre aquest fet va compondre un nou tema "Fragilidad" que es va incloure en “Naves ardiendo más allá de Orión” i en el que va tornar a l'arrel de cantautor ja que la seva carrera es va decantar a partir del segon disc cap al poppi, amb bones lletres, això si. En total Ismael Serrano ha publicat 13 àlbums, l'últim d'ells “La llamada” l’any 2014. Per cert. També ha intervingut a dos o tres pel·lículas.

Xil Ríos – A os meus amigos 1972

El nostre recorregut pel món de la cançó d’autor ens portarà cap a Galícia. Encara que "Xirarei" possiblement sigui el tema més conegut en l'amplia carrera del cantant, guitarra i compositor Xil Ríos, jo us porto a Un Toc de Rock aquesta cançó que crec és de 1972. A causa d'aquesta peça, el cantautor gallec Xil Ríos, un dels més prolífics sorgits en terres gallegues, va topar de front amb la censura de la dictadura franquista. La cançó i el cantautor van ser vetats en la televisió espanyola i és que Xil Ríos en les lletres de les seves cançons i en aquesta també, acostumava a tractar els problemes dels pescadors de la seva terra i les dures i miserables condicions de treball d'aquests en contra dels grans beneficis obtinguts pels armadors i intermediaris. Xil Ríos reivindicava els drets de la gent de la mar i allò no va agradar a les autoritats pertinents, però també tracta en la seva obra l'emigració gallega. L'any 1973 va guanyar el Primer Premi i el Premi de la Crítica al Festival Internacional da Canción do Miño (Ourense).  En diverses ocasions en els textos de les seves cançons va col·laborar l'escriptor gallec Xosé María Castroviejo, com a "O rapsode de Moaña". En total Xil Ríos ha publicat 35 o 36 àlbums, tots en la llengua de Rosalia de Castro, a més d'haver col·laborat en un munt de discos benèfics i solidaris, és un dels més prolífics sorgits en terres gallegues. Ha treballat amb Xosé Manuel Budiño, Susana Seivane, Uxía Senlle, Mercedes Peó i el cubà Willy Mondeja. Xosé Antón Xil Ríos, conegut artísticamet com Xil Ríos, va nèixer a Moaña, Galícia i va començar la seva carrera l’any 1971 al Festival Bahía de Vigo on va quedar en segona posició, darrera de Joan Baptista Humet. Va cantar el tema "Un Anaco de pan". Crec que Xil Ríos encara està en actiu. Es un gran amant del esport i ha sigut boxejador, remer i futbolista. De fet va ser el president del Moaña CF, el equip de la seva ciutat.

Joaquín Carbonell – Doña Peseta 1976

A mi sempre m’ha agradat la cançó d'autor, pop, rock o l'estil que sigui, però amb missatge, totes aquelles peces que diguin coses, però si a més a més utilitzen la ironia i el bon humor, sembla com si m’agradés una mica més . És el cas d'aquest tema en el qual el cantautor aragonès Joaquín Carbonell ens explica coses que passen al voltant de la Pesseta, aquella moneda que avui dia amb això de l'euro ha quedat no només obsoleta, és que la majoria de gent jove no sap ni el que era, si més no els més joves que quedi clar. És un record del nostre recòndit passat. La conclusió de la cançó és simple, amb "Pessetes" el lerdo es converteix en intel·ligent, el lleig passa a ser molt maco i fins el vell pot arribar a resultar molt atractiu per la bella joveneta o al'inrevés, la vella per al jovenet que aquí no discrimino a ningú per qüestió de sexe, raça o religió, tothom té dret a rebre la seva part de garrotades. La veritat és que el tema, crec és una versió encara que no estic segur i repeteix la temàtica del “Poderoso caballero es Don Dinero” de Paco Ibáñez. Es va incloure a l’àlbum "Con la ayuda de todos", editat l'any 1976, però també va sortir en single. Joaquín Carbonell Martí nascut a Alloza, Terol, el 12 d'agost de 1947, és cantautor, narrador, poeta, trobador i periodista. Va ser alumne de José Antonio Labordeta a l'Institut Nacional de Batxillerat Ibáñez Martín de Terol i en l'institut va guanyar un premi musical. A Terol va sorgir de la mà de Labordeta un moviment de cantautors anomenat la Nueva Canción Aragonesa, que va aglutinar gent com La Bullonera, Tomàs Bosque, així com a Joaquín Carbonell que ja començava a compondre, i uns quans més, era una mena de nova cançó a lo maño. La veritat és que la carrera musical de Joaquín Carbonell és important, amb més de mitja dotzena de discos, encara que la literària la supera. Ha actuat a França i Argentina i Uruguai en múltiples ocasions.

Paco Revuelta – La primera vez 1976

Quan es van posar de moda, en els 70, els cantants que entremesclaren cançó d'autor amb pop i rock, un dels més rellevants va ser Paco Revuelta. Les seves cançons anaven carregades de sexe i la veu esquinçada de aquest home nascut a Huelva, li donava un toc molt personal a les seves composicions. Paco Revuelta va ser un cantant, de fet podriem dir que cantautor, sorgit en els 70 que va tenir el seus quince minuts de glòria. Entre els seus èxits d'aquella època destaquen "Hueles a noche de amor”, “Esa mujer” i “Antes de ti no hubo antes", al costat de "La primera vez" aquesta cançó que avui sona a Un Toc de Rock i que es va editar en format single l'any 1976. Només recordo un LP seu que es va titular "Algunas de mis canciones". Crec que el greu problema amb el que és va trovar Paco Revuelta i altres com Alberto Bourbon, és que ell musicalment estaven entre dues aigües. La veu i les cançons de Paco Revuelta no s’englobaven dins de l'estil pop estrictament comercial de l'època, tampoc podien ser catalogades de rock i a més a més Paco Revuelta no anava de cantautor al us. Possiblement això va fer que mai fos reconegut com el gran intèrpret i compositor que veritablement era.

Alberto Bourbón – Antonio 1975

Ara i ja que hem parlat d’ell, tornarem a escoltar un gran cantant també a cavall del cantautor i el pop, es tracta de Alberto Bourbon que ja són paraules majors. Un altre dels cantautors sorgits a finals del 60 i que van treure discos molt interessants, però que no va tenir la repercussió que mereixia. Aquest tema, es un dels singles de la primera etapa de Alberto Bourbon i va ser gravat a finals del 60 amb una versió mes acústica, si be ya al 1972 va tornar-la a gravar tal i com la escoltem, amb un bon acompañament orquestal. A mi aquesta cançó sempre m’ha recordat un noi del meu carrer, a Sants, que vivia al principi del maiteix i que un diumenge quan va anar al Rompeolas de Barcelona amb la seva familia va caure a un forat entre dos inmenses pedres quan tornava de comprar un gelat i el cos, aofegat, va ser trovat a San Carles de la Ràpita varias setmanes despres, crec recordar que aquell nen es deia David i aurie de tindre en aquells moments uns 12 o 13 anys. Alberto Bourbon era fill d'un diplomàtic francès assentat a Espanya i es va quedar al nostre país. Quan va deixar els escenaris no va abandonar la música i es va dedicar a compondre bandes sonores, entre elles "Memorias de Leticia Valle" el 1979 o "El jardín secreto" al 84 i també va compondre per a altres cantants, entre ells Massiel, Rocío Jurado, Mocedades, Marisol, Nydia Caro, Donna Hightower i molts més. Va publicar 7 singles, el primer el 1968 i l'últim “Uniforme de franela” al 1975 i també dos LP's. Per cert, una altra de les seves grans cançons amb una lletra molt interessant és "Cuando seamos viejos" que ja os vaig dir que escoltariem un altre día i ho recordo i ho farem, paraula de Mario Prades. Alberto Bourbon va morir l’any 2001 a causa d’un atac de cor. La seva obra ha estat recuperada pel segell Rama Lama. A la foto Alberto Bourbon amb Rocío Jurado.

Joan Manuel Serrat – La Montonera 1978

En la meva modesta opinió, el més important cantautor que hem tingut al país és Joan Manuel Serrat, a qui escoltarem ara amb un tema que és tota una curiositat. Serrat va compondre aquesta cançó i va ser prohibida a l'Argentina, de fet està considerada com una cançó "maleïda" ja que a Espanya va ser el mateix Joan Manuel Serrat qui la va prohibir. Us avanço que la qualitat musical no és tot el desitjable, però es tracta d'un document històric que es va editar en versió flexi-disc pel Consejo Superior del Movimiento Peronista Montonero, resident a Mèxic, per a ser difós de forma clandestina a l'Argentina. Es diu que "La Montonera" era Marie Anne Erize Tisseau (a la foto), una noia argentina de pares francesos, va ser model i va protagonitzar portades de revistes. Es va convertir en militant de base dels Montoneros, després de l'assassinat, a mans de la Triple A, del pare Carlos Mugica, fent treballs socials entre els més desfavorits. L'any 1969, Marie Anne va viatjar a Europa i va conèixer a Serrat i George Moustaki; es diu que també va tenir una relació, encara que breu, amb Paco de Lucía. Marie Anne va ser "desapareguda" el 15 d'octubre de 1976, a San Juan, al mig del carrer i a la llum del dia. El militar a càrrec del seu segrest, Jorge Olivera, sembla que fins i tot va presumir d'haver-la violat abans de ser assassinada. En saber-se la notícia Joan Manuel Serrat va escriure aquesta cançó que es va incloure al documental "Caçadors de la utopia" amb arranjaments de Litto Nebia, anys més tard. Es diu que Serrat sempre va estar relacionat amb l'esquerra revolucionària argentina i va contribuir econòmicament en diverses ocasions. És clar que algunes fonts diuen que posteriorment Marie Anne Erize Tisseau va aparèixer a Uruguai, estava viva, encara que jo tinc els meus dubtes. La veritat és que Serrat no vol parlar del tema i va vetar la seva publicació en qualsevol disc de la seva discografia oficial, si bé en algunes ocasions, molt poques, ha dit que "La Montonera" estava inspirada en una noia que es deia Alice a la qual creia que havien assassinat, però que Serrat va descobrir, anys més tard que seguia viva.

Víctor Manuel – María Coraje 1970

En un dels programes de la passada temporada, vaig parlar de les mares i el molt que és sacrifican per els fills sense que veritablement els hi reconeixem com es mereixen i en massas ocasions, ens adonem de tot el que ens fan falta i el que les estimem, sols quan ja no les tenim amb nosaltres. Crec que mai dues paraulas com a nom “María Coraje” van definir millor a una dona com a la protagonista d'aquest tema que ens porta avui a per concloire Un Toc de Rock l'asturià Víctor Manuel i que és una de les més representatives i carismàtiques d'aquest cantautor. Es va incloure a l'àlbum “Quiero abrazarte tanto” que va publicar l'any 1970. Víctor Manuel San José Sánchez (Mieres del Camino, 7 de juliol de 1947) és un cantautor, productor i fervent comunista, considerat amb la seva dona Ana Belén com uns dels artistes emblemàtics de la Transició Espanyola. És clar que en el seu segon o tercer single, editat l’any 1966 per el segell Belter, Víctor Manuel va incloure el tema "Un Gran Hombre" i sabeu qui era aquest gran home a qui lloava tan ferventment en aquesta cançó, ni més ni menys que Francisco Franco Bahamonte, aquell de nefast record i al que van dir-li "Caudillo de España por la gracia de Dios". Toma Ya! És clar que durant uns quants anys Víctor Manuel negava haver-lo gravat, després i davant l'evidència va haver de reconèixer que era ell. La seva carrera donaria un gir polític de 180 graus i va començar a tenir problemes amb el règim arran de la seva participació al Festival del Atlántico de 1968, quan es va presentar amb les cançons “El tren de madera” i sobre tot “El cobarde” que va ser considerada per les autoritats canaries com una cançó antimilitarista i Víctor Manuel va estar a punt de ser ficat a la presó. A mi aquesta “María Coraje” sempre em recorda a la meva avia, una dona que en el meu record sempre serà menuda, arrugada i vestida de negre. Era molt dura i va morir amb més de vuitanta anys, va emigrà a l'Argentina amb el marit i tres fills, va tindre que tornar per l'enfermetat del seu marit i ho va fer amb quatre fills i la casa a sobre. Va morir després de haver enterrat dos marits, tres fills i un parell o tres de nets, sense oblidar que va ser traïda per dos dels tres fills que seguien vius. Ramón, el meu fill gran sempre diu que era “La Yaya de les sardines”, pero aixó es un altre história.

La frase per acabar Un Toc de Rock avui es de l’actriu Drew Barrymore que va dir


“Al final, algunes de les coses que més ens fereixen
 es converteixen en les nostres majors fortaleses”

Per avui conclou, us deixaré en companyía de les emissores per les que escoltes Un Toc de Rock dues vegades per setmana o internet si t’el descarregues del blog, el facebook de Montse Aliaga o les webs d’aquelles emissores que ho permeten. Jo sóc Mario Prades i toca baixar la barraqueta. Ens retrobarem en el proper programa.

Apa, ens veiem pel món

Mario Prades

No hay comentarios:

Publicar un comentario