El Blog de Mario Prades

Posa't en contacte amb mi mitjançant el correo electrònic: tocderock@hotmail.com

lunes, 12 de septiembre de 2016

Un Toc de Rock 11-01


Després de deu anys compartint música, records i vivències, a Un Toc de Rock poso en marxa l'onzena temporada d'aquest recorregut per la història musical dels últims cent anys, amb les mateixes ganes i la il·lusió amb què vaig realitzar el primer programa. Avui escoltarem a grups que formen part del nostre llegat musical i tindrem a La Unión, Lone Star, Sopa de Cabra, Nyandú, Sau, Loquillo, Luz Casal, Coque Maya, Lejos de Allí, la Orquesta Mondragón i Los Secretos, amb ells iniciarem aquest viatge al passat, més o menys recent i que et seguirà arribant dos cops per setmana des de aquelles emissores per les que surto a les ones o vía internet, cas de que t’el descarreguis del blog, el facebook de Montse Aliaga o les webs d’aquelles emissores que ho permeten. Jo soc Mario Prades i ara obriré la barraqueta dient-vos que vivim en “Un món rar”, però que sempre sereu

Benvinguts a Un Toc de Rock

Los Secretos – En este mundo raro 2011

Si preguntas, las cosas sencillas aprendí a responder. Y para aquellas preguntas prohibidas, ningún maestro encontré. En este mundo raro que a veces se complica”. D'aquesta manera comença aquest tema a càrrec del grup madrileny Los Secretos que ens parla que aquest món resulta sempre estrany i tot és millor i ell ho prefereix, estant amb ella. La veritat és que la cançó sembla un recorregut per un estret camí en què només es busca la veritat, allò que la vida representa, però aquest món és rar i les coses que abans ens parlaven per elles mateixes, ara res signifiquen. La cançó es trobava a un álbum publicat el 28 de setembre del 2011, després de cinc anys sense haver editat material nou i d'ell us he extrec el tema que dóna títol al disc. Es va gravar en els estudis El Cortijo, a San Pedro de Alcántara, amb producció de Carlos Narea, tot un veterà. La veritat és que jo confeso que amb Los Secretos no poc ser equànime ja que es tracta d'una banda que sempre m'ha agradat. Aquesta és una bona cançó molt en la línia de Los Secretos, una de les millors bandes espanyoles de rock surgides de la movida madrileña. Es van crear l’any 1978 encara es van anomenar inicialment Tos. Eren els germans Urquijo, Álvaro (guitarra i veu), Javier (guitarra i veu) i Enrique (baix i veu) al costat d'un amic de la infància José Enrique Cano, anomenat Canito, a la bateria i cors. Les cançons de Tos les componien Enrique i Canito. Quan aquest últim pateix un accident de circulació la matinada l'1 de gener de 1980 que pocs dies després li va ocasionar la mort, tot comença a canviar. Un mes més tard es va organitzar un concert homenatge a Canito en el qual participaren Mamá, Nacha Pop, Alaska y Los Pegamoides, Mermelada, Bólidos i altres músics. A l'abril de 1980 els germans Urquijo decideixen posar una altra vegada el grup en marxa, però anomenant-se ja Los Secretos, amb Pedro Antonio Díaz substituint al desaparegut Canito. Al desembre van publicar el seu primer disc, un EP titulat "Los Secretos". Al maig de 1984 i també en un accident, mor el bateria i cantant Pedro Antonio Díaz. Amb la seva mort i la marxa de Javier Urquijo a la mili el grup ha de reestructurar-se de nou i queda integrat per Enrique Urquijo a la veu i guitarra, Álvaro Urquijo a la veu i guitarra, Steve Jordan a la bateria i veu, Ramón Arroyo a la guitarra i Nacho Lles al baix. Enrique Urquijo Prieto va crear un projecte paral·lel anomenat Enrique Urquijo y Los Problemas. La veritat és que a Los Secretos s'han produït molts canvis de músics, però el esdeveniment més important va ser la desaparició d'Enrique Urquijo (a la foto 1) que va ser trobat mort, aparentment a causa d'una sobredosi, al portal del número 23 del carrer del Espíritu Santo, en el barri madrileny de Malasaña, al voltant de les 9 del vespre del dimecres 17 de novembre de 1999. precisament el dia anterior al llançament de l'àlbum "Grandes éxitos vol. II", després del decés el lideratge del grup el va prendre el seu germà Álvaro (a la foto 2) i l'ha mantingut en actiu fins al moment i bé.

La Unión – Sildavia 1984

Escoltarem ara “Sildavia”, una cançó que va referencia a un pais imaginari de “Les Aventures de Tintín” i el single que va arribar a la tercera posición a les llistes de vendes aquí al pais, es trobava en el primer LP del grup La Unión titulat "Mil siluetas", editat l’any 1984 i on també es recollia "Lobo hombre en París" que va ser el seu debut i el seu gran èxit. En aquestes primeres gravacions el grup l'integraven Rafa Sánchez, Mario Martínez i Luis Bolín, però hi havia un quart component, el teclista Íñigo Zabala que els deixaria per incorporar-se com executiu al segell discogràfic WEA. Tots ells eren els compositors de les cançons inclusas en aquest disc. Van comptar amb Nacho Cano al piano i que també va fer la producción i els arrengaments musicals i Arturo Terriza com a bateria, amb les col·laboracions en algunes cançons de Ono al saxo, Carlos de Yebra a la batería i als cors Maisa Hens i María Orellar. Sorgits al Madrid de "La movida", La Unión va ser un dels grups importants dins del  pop espanyol. Van debutar l’any 1984 amb un maxi-single produït per Nacho Cano, llavors teclista de Mecano i un dels primers "ex" de Penélope Cruz i en ell destacava el que va ser el seu gran hit "Lobo-hombre en París", sobre una obra de Boris Vian.  La Unión han estat una de les millors bandes sorgides de la moguda madrilenya i les seves cançons han estat reversionades per ells mateixos en diverses ocasions. Aquest tema ho va ser en el "Love sessions" que es va publicar l’any 2006 i on tots els grans èxits del grup es van gravar de nou utilitzant les noves tecnologies per adaptar-los a les pistes de ball. Va tornar a incloures a l’álbum “Hip.Gnosis” del 2013.  La Unión en aquell disc van comptar amb grans productors de l'escena electrònica com Jonathan Badichi, Julian Poker, Prompt, Dr Kucho! o Marc Legazpi. La Unión han venut més de 2 milions de discos, rebent l’any 2006 un doble disc de diamant per la seva carrera discogràfica. Van ser un dels grups de l’escuderia de Rosa Lagarrigue, una de les grans managers del pop-rock espanyol i a ella es deu la seva longeva vida profesional, tot i que crec que van trencar les seves relacions profesionals, però no estic segur per tant us dire com faig sempre en aquests casos “No hem feu gaire cas”.

Nyandu – Ens tornarem a veure 2015

Des que vaig escoltar per primera vegada aquest tema del tercet Nyandú em va agradar i per això avui la tornarem a compartir a Un Toc de Rock, ja que he rebut un correo demanant-me que la tornes a posar. Nyandú són de la Torre d'Oristà, a la comarca d'Osona, es van crear l'any 2010 i estan liderats per Ferran Orriols (cantant, guitarra i compositor), juntament amb Roger Orriols (bateria, percussió i cors) i Rubèn Pujol (baix i cors). Es van donar a conèixer arran d'aconseguir el primer lloc en el Sona9 en la seva edició del 2011 i van debutar discogràficament amb l'àlbum L'origen de les absències” que es va publicar l'any 2012 a través del segell Música Global, encara que aquest tema que estem escoltant ara es troba recollit en el seu segon treball, obrint el disc "BUM!" que també ha publicat Música Global al gener de l’any 2015. La portada sorgeix d'una idea del grup, el col·lectiu de dissenyadors Partee i el fotògraf Xevi Abril. En aquesta cançó trobo molt destacable i atractiu el so de la bateria, omplint el tema, al costat dels cors.

Loquillo y Trogloditas – El rompeolas 1987

La cançó “El Rompeolas” va ser una composició de Sergio Fecé que és va incloure per primera vegada al disc “Morir en primavera” de 1987, si bé després la trobem en un seguit de recopilacions i directes. José María Sanz va néixer el 21 de desembre de 1960 al barceloní barri del Clot. Anava per jugador de bàsquet, però va guanyar la música. El seu primer grup es va dir Teddy y sus Amigos, al costat de Carlos Segarra, però passaren amb més pena que glòria. L’any 1980, va sorgir Loquillo y Los Intocables, amb els quals va arribar a gravar un disc i alguns singles. Va tindre que anar a fer el soldat i la mili va trastornar els seus plans i en tornar de complir amb els seus “deures amb la pàtria” es va trobar amb Sabino Méndez que l’estava esperant amb un grup preparat i van sorgir Loquillo y Los Trogloditas. Curiosament no van debutar a Catalunya, ho van fer a Tomelloso (Ciudad Real) a l'estiu de 1983. De 1987 a 2005 el director musical del grup va ser el teclista Sergio Fecé que per cert va produïr un dels mes grups, els lleidatans Adhesivo. Un bon dia vaig organitzar un concert de Loquillo y Trogloditas a la discoteca Torn de l’Hospitalet de l’Infant i allí vaig tindre els meus problemes amb Loquillo que va aceptar una roda de premsa i finalment no va volguer fer-la. Jo vaig tindre que excusar-lo, però la veritat es que estaba en unes condicions que no podía sortir devant dels mitgans i aixó que durant un temps es va dedicar a criticar a Sabino Méndez, amb el que ara torna a tindre una bona relació. Aixó em va ser explicat per gent del mateix grup. Ara us explicaré una cosa que va succeir en una roda de premsa després d'un concert de Loquillo i sobre aquest disc i comprobareu el seu taranna. Una de les periodistes, d'una emissora comercial important, admiradora de Loquillo i a la qual se li queia la bava mirant al noi del Clot, li va preguntar sobre això del títol de l'àlbum i en què estació de l'any li agradaria morir... ell cantant despòtic i prepotent, en aquells moments, no ara, la humiliar públicament devant de tots els companys de premsa, dient-li que possiblement ella no sabia que el títol es referia a la Primavera de Paris del 68 i que no tenia ni idea de res. Sobren totes les paraules. Sobretot les que Loquillo va dir.

Sopa de Cabra – Cercles 2015

El grup Sopa de Cabra va tornar als estudis de gravació i el 6 de novembre del passat 2015 es va publicar un nou àlbum al que aquesta cançó que us he seleccionat per escoltar avui Un Toc de Rock li dóna títol "Cercles" i que també ha estat el single de presentació. Ha sigut produït per Josep Thió i Valen Nieto i les deu cançons han estat enregistrades als estudis Musiclan d'Avinyonet de Puigventós per José Luis Molero, i als estudis Blind Records de Barcelona, on finalment han estat mesclades per Santos Berrocal. Han comptat amb la col·laboració de Joana Serrat, Xarím Aresté, Valen Nieto, Santos Berrocal, Florenci FlurenFerrer, Dani Ferrer i el Brossa Quartet. Totes les cançons de l’àlbum han estat composades per Josep Thió, amb lletres de Gerard Quintana. Han passat 15 anys des de que van gravar cançóns noves en estudi, va ser al disc “Plou i fa sol” que va publicar Música Global l’any 2001. La nova etapa que va iniciar Sopa de Cabra al maig del 2015 amb una sèrie de concerts, compta amb la formació original del grup que es va crear a Girona l'any 1986, amb l’absència del guitarrista Joan "Ninyín" Cardona que va morir el 20 de febrer de 2002 a causa d'un càncer de fetge, tenia 43 anys d'edat i havia nascut a Girona el 29 de novembre de 1959. Ara trobem al cantant Gerard Quintana, el guitarra i cantant Josep Thió, el baixista Cuco Lisicic, Jaume Soler "Peck" guitarra de la banda des de 1996, el bateria Pep Bosch i la nòva incorporació Ricard Sohn que s'uneix definitivament a Sopa de Cabra. El nou àlbum es va presentar en directe al Gran Teatre del Liceu el 17 de gener del 2016, dins del Suite Festival, on Sopa de Cabra van compartir cartell amb Paul Anka i Johnny Hallyday, entre d'altres.

Coque Malla – Cachorro de león 2016

Ara i des de l'últim treball discogràfic de Coque Malla, us he seleccionat aquest tema que compartirem a Un Toc de Rock. El disc s'ha titulat “El Último Hombre En La Tierra” i es va posar a la venda el 19 de febrer passat. Ha estat produït per ell al costat de José Nortes i es va gravar en els estudis madrilenys Black Betty, comptant amb la seva banda habitual, integrada per Gabriel Marijuán a la bateria, Mac Hernández s'encarrega del baix, Toni Brunet de les guitarres i David Lads enfront dels teclats. Tots els temes, aquest també han estat escrits pel seu germà Miquel Malla que també s'ha encarregat dels arranjaments de corda i metalls. S'ha editat en format digital, CD i també en vinil. Per cert que la gira de presentació d'aquest últim disc l'ha portat a l'Argentina i Mèxic, a més d'Espanya, es va tancar el 12 d'agost a Vejer de la Frontera (Cadis), dins el marc del Boelo Sun Festival. Coque Malla va començar a ser conegut al capdavant de Los Ronaldos, però la veritat és que si bé va gravar uns quants discos amb el grup, tots sonen gairebé igual i és que el seu to de veu estrident i escardat, segueix més o menys sent el mateix i les seves cançons semblen des del principi, tallades per un mateix patró. Es diu en realitat Jorge Malla Valle i va néixer a Madrid el 22 d'octubre de 1969, fills dels actors  Gerardo Malla i Amparo Valle. Los Ronaldos es van dissoldre l’any 1998, si be van tornar a reunirse l’any 2007, però la cosa no va tindre continuitat, tot i que crec recordar que van treure un EP amb cançons inédites. Amb Los Ronaldos va gravar cinc discos, però només destaca el tema "Adiós papa" que ens va cridar l'atenció precisament per la seva veu desagradable, la resta és com si aquesta cançó no s'hagués acabat mai. L’any 2015 va treure un disc ple de tocs llatins, versionant cançons de Rubén Blades. En total Coque Malla ha tret nou discos en solitari fins el moment.

Lone Star – Punta d’Alba1977

El grup català Lone Star, als que en el mundillo musical es coneix com “La Leyenda”, també han gravat en català, si bé sols ho van fer en una ocasió, publicat un single i maxi-single ja en els anys setanta amb dues cançons. Aquesta es una d'elles, inclosa en aquest disc, si be en el seixanta van publicar una versió de “El cant dels Ocells” de Pau Casal en clau de jazz, però no tenia massa clar si era cantada o solsament instrumental, finalment i despres d'escoltarla, he confirmat que era instrumental. Lone Star, la banda liderada per el cantant i pianista Pere Gené, son l’únic conjunt de rock espanyol que ha actuat en un portaavions nord-americà, el JFK, al Nadal de 1970. La marineria i oficialitat del vaixell de guerra del pais de les barres i estrelles, esperava un grup de folklore espanyol que els hi cantes copla o rumbeta i es van trobar amb una lliçó de R & B i en anglès, idioma que Pere Gené domina ja que va estar vivint i estudiant piano a Anglaterra gracies a una beca, abans de crear Lone Star. Aquesta bona cançó inclosa en aquest maxi-single amb “L’amor  s’en va” a l’altre cara, es va editar a través del segell Phonic al 1977, val la pena escoltar-la i per aixó sona ara a Un Toc de Rock. El batería en aquesta gravació va ser Josep Maria Vilaseca Tapi” que va néixer el 17 de setembre de 1952 i va morir d’una cirrosis el 28 de maig de 1996, el guitarra era Àlex Sánchez, la direcció musical va ser a càrrec de Jordi Doncos que crec també va ser el baixista. Per cert, quan van començar a gravar a l’any 1963, la discogràfica en els seus discos, els primers EP’s, els van fer constar com Conjunto Lone Star. El guitarra als anys 60 va ser el tarragoní Joan Miró que en els 70 s’en va anar amb el grup de Francesc Heredero, o pot ser seria amb Eliseo del Toro, ara no ho tinc clar. Per cert, Pere Gené (a la foto) va treure a la primavera del 2014 el seu primer disc en solitari, titulat “Boomerag” del que ja hem escoltat algunes cançons al programa.

Luz Casal – Sin tí 1984

Aquest tema que ens portarà Luz Casal, us el he extret del seu segon àlbum. titulat genèricament “Los ojos del gato”, produït per Carlos Narea i que es va publicar l'any 1984 a través de Serdisco, una divisió de Hispavox, va ser el seu primer treball per a aquest segell, anteriorment treballava amb Zafiro. Va ser el disc que va llançar comercialment a la cantant i compositora i va superar les 150.000 còpies venudes a tot el món. La segona part de la carrera musical de Luz Casal es caracteritza per temes abolerats, en una línia més suau, però ella va començar sent tota una rockera, tot i com comprobareu amb aquesta cançó, sempre va deixar lloc per les balades. Curiosament val a dir que la cantant sempre ha funcionat molt bé, a nivell vendes de discos i concerts a França. Luz va patir un càncer del que semblava haver-se recuperat, però l'any 2010 va saber-se que el càncer s'havia reproduït una altra vegada i Luz Casal tornava a lluitar amb la seva greu malaltia, si be sembla ser que finalmente l’ha superat. La veritat es que Luz es tota una lluitadora.María Luz Casal Paz va néixer a Boimorto, A Corunya, el 11 novembre, 1958, però es va criar a Asturies i malgrat el que es va estar parlant durant molts anys, no tenia cap parentiu amb el recordat Tino Casal. Va començar militant en el grup Los Fannys i l’any 1977 s’en va a Madrid amb una maqueta sota el braç. Va participar en discos de Juan Pardo fent cors i també en els seus concerts, per aquella època comença a escriure cançons. L'any 1980 publica el seu primer single amb el tema “El ascensor” que té un cert aire reggae i era un homenatge a Bob Marley. Quan fitxa pel segell Zafiro fa també cors en el disc “Directo” del grup Leño, amb els quals després va realitzar una gira conjunta anomenada “Rock de una noche de verano” en la què van compartir escenari Miguel Ríos, Leño i Luz Casal i va passar per 35 ciutats espanyoles, entre elles Tarragona i comença una gran carrera que dura fins als nostres dies. Vull recordar que va gravar en castellà una versió del "Boig per tu" de Sau i també va col•laborar amb ells en el “Concert de mitjanit”. Per cert, Luz Casal va actuat el passat any 2015 a Xina, dins dels actes per celebrar l'Any Nou xines. Luz porta venuts fins el moment, pràcticament 5 millions de discos en els més de treinta anys de carrera musical que porta.

Sau – Laia 1996

Ara i en aquest primer programa de l’onzena temporada de Un Toc de Rock, tornarem a escoltar als Sau, com us he dit en moltes ocasions, la millor banda de pop en català de la història i per això us he seleccionat aquest tema "Laia" que he extret del seu àlbum “Bàsic”, editat l'any 1996 i que es va gravar durant la seva gira per teatres realitzada l'any 1995, el tema també s'ha inclòs en el doble CD “Un grapat de cançons per si mai et fan falta 1986-1990”, editat l’any 2003. Sau es van crear al 1986 i després de treure una maqueta publicarien el seu primer disc “No puc deixar de fumar” al 1988, iniciant una brillant carrera amb dues parades sabàtiques d'un any, una al 93 i una altra al 97, durant les quals Carles Sabater es va dedicar als seus treballs com a actor i Pep Sala a projectes en solitari al costat de La Banda del Bar. L'any 1998 Sau tornen a posar-se en marxa i després de publicar “Amb la lluna a l'esquena”, realitza una gira de presentació per Catalunya que va durar un any. Al 1999 Sau decideixen emprendre una nova gira per celebrar els seus 12 anys treballant junts i en perfecta harmonia, Pep es dedicava a compondre la música i les lletres acostumaven a ser de Carles, encara que en alguna ocasió  també van col·laborar els dos músics, de fet Pep a més de tocar la guitarra així mateix cantava en algunes cançons. La gira començava a Vilafranca del Penedès el 12 de febrer del 1999, però acabat el concert i quan es trobaven en els camerins, Carles va patir un desmai i moriria poc després a causa d'una parada cardiorespiratòria. Aquell luctuós fet significa la fi de Sau ja que Pep Sala, honrat amb si mateix, va decidir que faltant el 50 per cent del grup no tenia cap sentit prosseguir amb el projecte i va reprendre la seva carrera en solitari. Tots dos eren bons amics meus, Pep encara ho és, i la veritat és que sempre els vaig apreciar molt, des que ens vam conèixer quan tot just començaven el seu camí musical i he de dir que ells mai es van sentir divinitzats per l'èxit aconseguit. El seu primer Disc d'Or el van aconseguir per les vendes d'un disc doble "El més gran dels pecadors", editat per EMI l'any 1991 i m'estic referint a Disc d'Or a nivell nacional, no només a Catalunya i recalco això ja que les vendes per a Espanya són molt superiors que només per a casa nostra.

Orquesta Mondragón – Lolita 1989

Un dels temes que millor tracta el tema de les relacions amb menors home-noia, és aquest de l'Orquesta Mondragón on ens explican l’ambolic d'un professor amb una jove alumna que el provoca i s’el andú al llit a fi de treure millors notes. Avui en dia la cançó estaria molt mal vista, tot i la seva qualitat musical, ja que la seva temàtica es politicament molt incorrecte. Aquesta cançó es trobava inclosa dins del LP "Una sonrisa por favor" que va ser Disc d'Or al vendre més de 50.000 copies a Espanya i que Javier Gurruchaga (Sant Sebastià, 12 de febrer de 1958) i la Mondragón van publicar l’any 1989. Va ser una de les cançons seleccionades com a single. Aquest va estar l’últim disc i Gurruchaga ja va començá en solitari, si bé anys després van tornar a gravar junts un altre álbum “Viva Mondragón”. Per cert que és, al meu parer, la millor cançó del grup, si bé val a dir que en tenen altres molt més históriques, i era una composició de Joaquín Sabina, Antonio Carmona i el mateix Javier Gurruchaga. Un dels millors discos en la carrera de l’Orquesta Mondragón i avui en dia dels més recordats, va ser el doble en directe “Rock and roll Circus”, considerat junt amb el “Rock and Ríos” de Miguel Ríos com els millors discos espanyols en directe dels anys vuitanta  En aquest doble disc i a la gira pertinent de la Orquesta Mondragón, el teclista va ser el català Josep Más "Kitflus", membre de Pegasus i un bon amic.

Lejos de Allí – Ana y Silvia 1989

Lejos de Allí, amb els que acabaré el programa d’avui, van ser un grup andalús amb bons instrumentistes, cançons alegres i lletres interessants, composades per ells mateixos que reflectien problemes i situacions típicament anherentes a la joventut, el que va fer que arribessin al públic jove immediatament. És clar que des de la casa de discos els van forçar a mantenir aquella línia per tal de seguir sonant a les emissores de ràdio-fórmula i això a la llarga va significar canvis i finalment Lejos de Allí es van desfer. Eren sevillans i van publicar tres discos, l'últim l'any 1993, però la cançó més popular en la seva carrera va ser aquesta que escoltem ara a Un Toc de Rock i que es va extreure del seu primer disc "Lejos de Allí", editat l'any 1989. El tema es va editar en format single i maxi-single. Lejos de Allí ens narren la història de dues amigues des de la infantesa que creixen i  evolucionen al mateix temps, mantenint els seus llaços d'amistat, tot i que ambdues són molt diferents, tant de caràcter com físicament. Lejos de Allí es centrava al voltant de Iván García-Pelayo i Mané Larregla (a la foto), si bé durant un temps van ser tres. "Te siento ausente" va ser el seu segon disc i es va editar l'any 1993. Encara traurien un tercer "Canciones" i finalment Lejos de Allí van dir adéu. Mané Larregla es dedica als arranjaments musicals i va ser l'impulsor del "Homenaje a Jesús de la Rosa" de Triana i és guitarrista del grip Distrito 14.

La frase per tancar aquest programa és del novel·lista francès, representant de l'anomenada novel·la realista del segle XIX, (Tours 20 de maig de 1799 - París, 18 d’agost del 1850) que va manifestar


"La igualtat potser és un dret, però no hi ha poder
humà que aconsegueixi mai convertir-la en fet”

Conclou aquest primer programa de l’onzena temporada d’Un Toc de Rock, us deixo en la bona companyía de aquelles emissores per les que escolteu el programa dues vegades per setmana o mitjançant internet, si t’el descarregues del blog, el facebook de Montse Aliaga o les webs de les emissores que ho permeten. Sóc Mario Prades i toca baixar la barraqueta. Porteu-se bé, ens retrobarem en el proper programa.

Apa, ens veiem pel món

Mario Prades

No hay comentarios:

Publicar un comentario