Molts grups van
perdent components pel camí, altres se separen i els seus membres comencen
carreres en solitari. A Un Toc de Rock avui tindrem a David Feito, el que va
ser guitarra i segona veu de El Sueño de Morfeo que ha publicat un primer disc
pel seu compte, però començarem amb el que va ser cantant de Mago de Oz i una
cançó del seu segon disc sense la banda, ara com José Andrëa i Uróboros. També
escoltarem a Xil Ríos, Santi Arisa, Suburbano, Café Quijano, Shakira cantant en
català, la Vargas Blues
Band, Laredo, l’italià Biagio Antonacci, Tapiman, els argentins La Mosca i Sergio Dalma. Tots
ells formen part d'aquest recorregut que realitzarem per la nostra història
musical i que arribarà a vosaltres des de les emissores per les que sortim a
l’aire dues vegades cada setmana o bé per internet si es que et descarregues el
programa del blog o el facebook de Montse Aliaga. Jo sóc Mario Prades i toca
obrir de nou la barraqueta i dir-vos que sempre sou
Benvinguts a Un
Toc de Rock
José Andrëa y
Uróboros – En mi barrio nadie quiere dormir 2015
Anem a començar
el nostre recorregut musical amb aquest tema que us extrec de l'àlbum
“Resurreción”, segon treball discogràfic del grup José Andrëa y Uróboros,
liderat per José Andrëa, el que va ser cantant del grup Mago deOz, des de 1996
fins a l'any 2011, al costat de Sergio Cisneros "Kiskilla" (teclats),
Juan Flores "Chino" (guitarra ), Pedro Díaz "Peri" (baix),
José Rubio Jiménez (guitarra) i Teto Viejo (bateria). Kiskilla i Peri també havien
estat components de Mago de Oz, mentre que els seus companys havien militat a
Warcry, Nova Era, Sínkope i Santa. El nou disc ha estat produït per Chino
Flores i s'ha enregistrat als Guantánamo Studio i Revirock Studios i han
col·laborat Natàlia Martín als cors, Diego Cisneros que posa la veu de nen en
el tema que dóna títol i Fernando Ponce de León que es s'encarrega del whistler
en un parell de cançons. He de dir-vos i ho comprovareu escoltant-lo que estan
molt allunyats del heavy metal de Mago de Oz i la seva música és més suau i
assequible, amb connotacions de rock i blues. Es van crear a principis del 2012
i van debutar amb un primer CD titulat simplement "Uróboros",
publicat el 15 de maig del mateix any, a través del segell discogràfic Warner
Music Spain. El cantant i líder del grup es diu en realitat José Mario Martínez
Arroyo i va néixer a La Paz,
Bolívia, encara que es va criar a Madrid, el 2 de juny de 1971, el cognom
artístic Andrëa ho va prendre per ser el nom de la seva primera filla. Per
cert, José Andrëa que l'any 2004 ja havia publicat un àlbum com a solista
paral·lelament a Mago de Oz, torna amb aquest nou àlbum, em sembla recordar que
després d'haver superat una greu malaltia que gairebé li costa la vida.
Tapimán – Rock
del furgón 1979
Ara i des de
Catalunya parlarem del segell Chapa Discos que era una subdivisió de Zafiro
creada per Mariscal Romero per donar sortida als grups de rock espanyols dels
setenta, una cosa que el segell ja havie fent en els 60 quan van crear Novola,
i ho farem escoltan a Tapiman, una banda liderada per un dels millors bateries
catalans de la història del rock Josep Maria Vilaseca (a la foto), conegut com
Tapi perquè el xicot vivia al carrer Tapioles de Barcelona. Tapi havia tocat
amb un dels grups mítics del rock progresiu català Màquina! i despres va militar
amb Lone Star i va crear Tapiman amb Miguel Ángel Núñez al baix i Pepe
Fernández a la guitarra, tots dos músics venien de un altre grup históric a
Catalunya, Vértice, on també van tocar Tapi i Max Sunyer. Josep Maria Vilaseca
va tenir molts problemes amb la beguda i va morir d'una cirrosi a Platja d'Aro,
Girona, l’any 1994. "Rock del furgón" és un tema ple de bon humor i
que estava en el seu disc "En Ruta" de 1979 i també en el doble
recopilatori historic del segell Chapa "Así empezó todo". El primer
d’ells va ser editat per Edigsa l’any 1972. Entre tots dos discs hi va haver un
àlbum de versions que alguns no inclouen en la seva discografia oficial.
Xil Ríos –
Xirarei
Ara a Un Toc de
Rock ens en anem cap a terres gallegues. Xosé Antón Xil Ríos, conegut
artísticamet com Xil Ríos, va néixer a Moaña, Galícia. Es tracta d'un cantautor
que va començar la seva carrera l’any 1971 al Festival "Dorna" de
Vigo on va quedar segon, després del català Joan Baptista Humet. Encara que "Xirarei"
possiblement sigui el tema més conegut en l'amplia carrera del cantant,
guitarra i compositor Xil Ríos, té gravats més de trenta discos, a més d'haver
col·laborat en set o vuit àlbums compartits i benèfics i aquesta és una de les
seves cançons més populars i festives, és un dels més prolífics sorgits en
terres gallegues. A causa dela cançó “A os meus amigos”, el cantautor Xil Ríos,
va topar de front amb la censura de la dictadura franquista. La cançó i el
cantautor van ser vetats en la televisió espanyola i és que Xil Ríos en les
lletres de les seves cançons i en aquesta també, acostumava a tractar els problemes dels pescadors de la seva terra i les dures i miserables condicions
de treball d'aquests en contra dels grans beneficis obtinguts pels armadors i
intermediaris. Xil Ríos reivindicava els drets de la gent de la mar i allò no
va agradar a les autoritats pertinents, però també tracta en la seva obra
l'emigració gallega. L'any 1973 va guanyar el Primer Premi i el Premi de la Crítica al Festival
Internacional da Canción do Miño (Ourense). Crec que Xil Ríos encara està en
actiu. Es un gran amant del esport i ha sigut boxejador, remer i futbolista. De
fet va ser el president del Moaña CF, el equip de la seva ciutat. És clar que
cal anar amb compte amb els gallecs perquè es diu que si et trobes un en un
ascensor, mai sabràs si puja o baixa. És broma, el meu cunyat Jaume és gallec i
el respecto molt. Mira, a Un Toc de Rock li dedicarem ara aquest tema, clar que
a ell li agraden molt més els Milladoiro, als que escoltarem un altre dia.
Café Quijano – La Taberna del Buda (en
directo) 2015
El trio Cafè
Quijano van publicar el passat 4 de desembre un nou treball discogràfic, un
doble CD titulat genèricament “”, gravat en un
concert celebrat a l'Auditori Ciutat de Lleó el 24 de setembre del 2015. Recull
cançons dels seus últims discos en els que han tornat al bolero, d'alguna
manera la música de la qual van beure en els seus principis, i alguns temes
importants de la seva carrera, com aquest que us he portat avui a Un Toc de
Rock i que és una de les seves cançons més populars, encara que us adonareu que ha tingut nous arranjaments musicals que d'alguna manera, enriqueixen
la cançó i li han donat un toc de nou. “La Taberna del Buda” donava títol a un dels seus
millors discos, editat l'any 2001. El pare dels germans Quijano posseïa a Lleó
un pub que es deia La Lola
i en el que ells van iniciar el seu camí musical fent boleros i a aquest local
van dedicar la cançó “La Lola”,
un altre de les peces importants en la seva llarga carrera i que també ha estat revisada en aquest nou disc en directe. Cafè Quijano està integrat per els tres
germans Quijano, Manuel, Óscar i Raúl, tots ells de Lleó. Havien començat l'any
1996 i quan va arribar el 2004 decideixen separar-se i emprendre camins
diferents. Manuel Quijano és el que possiblement hagi tingut una trajectòria en
solitari més destacable, però rés comparable a la del grup unit i posiblement
per aixó tornen a reunir-se al 2010.
L'any 2012 Café Quijano es van posar les piles i van
tornar a gravar com Cafè Quijano un disc ple de boleros, de fet es va titular
"Orígenes: El bolero", del qual ja hem escoltat algun tema a Un Toc
de Rock i que va tindre continuitat. En total el grup Cafè Quijano ha publicat
vuit o nou àlbums, un d'ells un "grans èxits" i aquest CD en directe.
La Mosca Tse Tse – Para no verte más 1999
Ara marxarem cap
a la Argentina,
d’on ens va arribar aquesta bona banda de ska que responia al nom de La Mosca Tse Tse, però als
quals la gent va abreujar sols a La Mosca. Aquest és el tema més popular en la
carrera d'aquest nombrós grup, que van sorgir a Ramallo, Argentina, de les
cendres de La Reggae
& Roll Band i Damas Gratis. Es van crear l’any 1995 i La Mosca Tse Tse eren
Guillermo Novellis (líder, cantant i guitarra), Sergio Cairat (teclats i cors),
Adrián Cionco (baix), Pablo "Chivi" Tisera (trompeta), Raúl Mendoza
(trompeta, cors i percussió), Julio Clark (saxo), Marcelo Lutri (trombó),
Fernando Castro (bateria), Mariano
Balcarce (percussió i cors) i Martín Cardoso que ara no recordo que tocava.
L'any 1999 van editar el seu segon àlbum "Vísperas de carnaval" que
contenia aquest tema "Per no veure't més" i que va representar el seu
disc més venut i la seva introducció al mercat espanyol. L'àlbum va ser disc de
Platí a Espanya i Or a Itàlia i també a Portugal. Va aconseguir així mateix
bones vendes als Estats Units i a la resta d'Amèrica llatina. L'any 2011 van
treure "Moskids: Grandes Canciones para Chicos", el seu vuitè disc
fins al moment. La veritat és que tot i ser un bon grup, La Mosca Tse Tse no han
tornat a tindre un altre èxit comparable a “Para no verte más” i de fet no sé
si ancara estan en actiu.
David Feito –
Dominaremos el mundo 2015
També l'any
passat es va publicar “En El Otro Lado”, concretament el 23 d'octubre, primer
àlbum en solitari de David Feito, un dels fundadors de El Sueño de Morfeo que
es van separar l'any 2013, curiosament després d'haver defensat a Espanya en el
Festival de la Cançó
d'Eurovisió, després de 13 anys de carrera musical i sis àlbums. Entre els
músics que han col·laborat en aquest projecte de David Feito, del qual s'ha
extret com single promocional el tema “Vapor”, trobem a Javi Méndez (baix),
Israel Sánchez (bateria), Jorge Villaboy (guitarres), Fernando Chacón (teclats)
i Ruth Suárez (cors). David Feito Rodríguez va néixer a Oviedo el 16 de maig de
l'any 1979 i va ser el guitarra i la segona veu de El Sueño de Morfeo, una bona
banda de pop liderada per la cantant Raquel del Rosario, al costat de Juan Luis
Suárez i David Feito i que inicialment es van fer anomenar Xema i val a dir que
la seva música s'enfocava més cap al folk d'arrel asturià que al pop posterior,
tot i que Raquel és canària i amb aquest nom van gravar el seu primer disc
l'any 2002. La foto es de l'época amb El Sueño de Morfeo.
David Feito, ara en solitari
Shakira – Boig
per tu 2014
Al programa
d’avui d’Un Toc de Rock us porto a la cantant i guitarrista Shakira que ha
gravat en el seu últim disc titulat “Shakira”, publicat el 25 de marc de l’any
2014, una versió del "Boig per tu" del grup Sau, l'ha cantat en
castellà, però la colombiana també ha gravat una versió en català que es la que
escoltarem ara i precisament per això se l'ha va criticar i molt a través de
les xarxes socials, sense tenir en compte que la seva parella és un català i
aquesta és una de les cançons que més li agraden a Gerard Piqué, amb qui manté
una relació sentimental que es va fer pública oficialment el 29 de març de 2011
via Twitter i amb el qual té dos fills, a més, a ella li ha vingut de gust
gravar aquest tema i no necessita demanar permís a ningú, bé, ningú no, potser
en tindria molt a dir Pep Sala que és el compositor i ell està encantat amb que
Shakira l'hagi gravat per la repercussió internacional que el tema tindrà, per
tant i com deia Alaska en una de les cançons "¿A quién le importa?".
Resposta: "A ningú". És clar que en aquest món nostre hi ha molt mala
llet i gent amb mala bava. Ella es diu Shakira Isabel Mebarak Ripoll i va
néixer a Barranquilla el 2 de febrer de 1977, és cantautora, productora
discogràfica, ballarina, model, dissenyadora de moda, empresària, actriu de
televisió, toca diversos instruments i és ambaixadora de bona voluntat de la UNICEF. Jo recordo un
dia, fa catorze o quinze anys, ella tot just havia començat la seva carrera
musical, un amic marroquí de nom Driss, em va fer escoltar-la en una cinta de
cassette i em va explicar que el seu nom és àrab, degut precisament a que el
seu pare era d'origen àrab i la seva mare catalana. L'àlbum dels que us he tret aquesta peça es va titular
"Shakira" i s'ha publicat el 21 de març del 2014, ens va arribar amb
la primavera. En el disc compta amb bones col·laboracions, entre elles Rihana,
Benny Blanco, Tiësto, RedOne, Max Martin i altres, és un bon treball, tot i el
que diguin tots aquests intolerants.
Sergio Dalma –
Senza una dona 2011
Des de l’àlbum
“Via Dalma II” que el cantant català Sergio Dalma va publicar a finals del
2011, us he seleccionat aquest tema en el que com ja s'està convirtient en
habitual a les seves produccions, inclueix una versió en llengua catalana d'una
de les cançons. En aquesta ocasió ha sigut el “Senza una dona”, el gran èxit de
Zucchero el que aquest sabadellenc ha cantat en llengua vernácula i també en
castellà i que ara escoltarem a Un Toc de Rock. Per cert, en aquest disc,
Sergio Dalma torna a versionar èxits del pop italià, una cosa que ja va començar
a fer l'any 2010 amb el seu “Vía Dalma I” i en aquest disc, a parte de
Zucchero, Josep María Capdevila, veritable nom d'aquesta gran veu, ha versionat
també a Eros Ramazzotti, Patti Pravo, Jimmy Fontana, Fiordaliso, Richard
Cocciante, Il Santo California i uns quans més. Sergio Dalma va nèixer el 28 de
septembre de 1964 a
Sabadell, va començat com a cantant d'orquestres fins que finalment es va
llançar en solitari i crec recordar que va guanyar un concurs de televisió.
Sergio Dalma va representà a Espanya en el Festival de Eurovisión amb la cançó
“Bailar pegados” que reconec es una gran peça i en el festival va quedar molt
ben clasificada, crec que en segon lloc, si be jo fa molt de temps que no la he
posat a Un Toc de Rock.
Suburbano – Alou
1996
En un grapat
d’ocasions hem escoltat al programa a aquesta extraordinària parella de
compositors i músics, Luis Mendo i Bernardo Fuster que són membres de
Suburbano, de fet el grup és centra al voltant d’ells dos. L'any 1996 van
treure un CD titulat "De cine" en el qual van incloure una sèrie de
temes seus, composats per pel·lícules i sèries de televisió i entre ells es
trobava aquest que escoltem ara a Un Toc de Rock. És clar que “Alou” és l'única
cançó del CD que no pertany a cap banda sonora, però està vinculada, tant en
música com lletra, a "Las cartas de Alou" de Moncho Armendariz, de
la que van fer la música i ells mateixos van explicar que els venia de gust fer
una cançó amb un text vinculat a la història del personatge central del film.
També es va incloure en el disc “Fugitivos”. “Las cartas de Alou” es una pel·lícula que tracta el tema de l'inmigració il·legal a Catalunya, emigrants
sudsaharians treballant la terra aLleida, las relacions entre un d'ells i una
noia del poble, els problemes anherents i l'explotació, pero no sols del
espanyol sobre de l'africà, també ens retrata l'explotació del africà per gent
de la seva mateixa raça. Es una lletra interesant, sobre tot si has vist el
film. Els músics que els acompanyen en la gravació de "Alou" van ser
Tino DiGeraldo (bateria), Billy Villegas (baix), Cuco Pérez (acordió) i Lorenzo
Solano (saxos), però al CD també van col·laborar Elena Robles (baix), Fermín
Aldaz (violí) i Roger Castro (bateria). Suburbano sempre va ser un grup que va
navegar a contracorrent. Quan estava de moda el folk ells tocaven rock, quan el
rock es va imposar es van dedicar al folk... en fi, coses que passen fins en
les millors famílies. Van ser la banda d'acompanyament de Luis Eduardo Aute que
sempre els va animar a mantenir la seva pròpia carrera paral·lela.
Santi Arisa – A
Billie Holliday 1997
El manresà Santi
Arisa al que avui escoltarem a Un Toc de Rock, és conegut per el seu rol com a
bateria de Pegasus, però la seva trajectòria artística va molt més enya. En
aquest tema que escoltarem ara, amb lletra de Ferran Anell i música de Santi
Arisa, ens recorda a la gran cantant de color Billie Holiday (7 d’abril de 1915
– 17 de juny de 1959) a la que es coneixia com Lady Day i es trobava a l’àlbum
"Taverna de poetes" on Santi Arisa canta i aixó por resultar rar,
però és per que ja no recordem que va formar part de grups mítics del rock
català dels 70 com Fusioon, on també militava el gran pianista de jazz Manel
Camp o La Tribu,
banda que va recuperar en els 90 convertint-la en una extraordinària orquestra
de ball i on ell també canta, no toca la bateria i que segueix en actiu, així
com el grup de jazz Lakatans que així mateix va recuperar en els 90. Per cert
en aquest tema Santi Arisa també toca la
batería i l’acompanyen els seus companys de Pegasus, Max Sunyer, Rafael
Escoté i Kitflus, a part d’altres bons
músics (tots a la foto). En aquest CD editat per Columna Música, Santi Arisa
musica també poemas de Miquel Martí i Pol, Salvador Espriu, Jordi Jané, Vicent
Andrés Estellés, Josep Carner i altres. Santi Arisa va néixer a Manresa el 7 de
març de l’any 1947 i als tretze anys va fundar el seu primer grup, Santi Arisa
y su Ritmo on sols cantava. Més tard va formar part del Conjunto Club San Remo.
Ja com a bateria va ser component de diverses orquestres de ball i la seva
trajectòria en aquella època en la qual va actuar i molt a l'estranger va
inspirar la pel·lícula "Orquestra Club Virginia". Per cert, també ha
treballat en algunes pel·lícules com a actor, entre elles "Desnuda
Inquietud" amb Nadiuska, dirigida per Miguel Iglesias Bonns, el meu
"sogre", on feie de soldat a la conquesta d’América i el “picaron” és
volia passar per la pedra a la bella actriu.
Vargas Blues Band
– Del Sur 1992
Escoltarem ara a
Un Toc de Rock a la
Vargas Blues Band, una gran banda liderada pel guitarrista
madrileny Javier Vargas i aquest "peaso cansión" que es trobava en el
seu àlbum "Madrid - Memphis" que va publicar l'any 1992 i que va ser
el segon treball discogràfic de la Vargas Blues Band i en el que va comptar amb
Carey Bell, Louisiana Red, Rafael Riqueni i els cantants Philip Guttman i Jeff
Espinoza amb el qual gravaria també el "Blues Latino" un parell
d'anys després. Javier Vargas, nascut a Madrid l’any 1958, és un dels grans
guitarristes del rock i blues espanyol. Va viure a l'Argentina i després
d'estar tocant amb grups nord-americans als Estats Units, es va venir a Espanya
i va tocar a la banda de Miguel Ríos i va acompanyar a altres artistes, entre
ells la Orquesta Mondragón. Ha creat diversos grups, entre ells jo destacaria
a RH+, però la seva consolidació i reconeixement va arribar quan va posar en
marxa la Vargas Blues
Band, amb la que ha gravat 16 àlbums d'estudi i tres en directe. Al juliol del
1996 Javier Vargas toca al costat de Carlos Santana a París, en un memorable
concert. De fet Carlos Santana ha gravat la cançó “Blues Latino” en el seu disc
“Santana Brothers”, escrita per Javier Vargas que va tornar a actuar amb
Santana l’any 1998 a
París i a Madrid, a més de participar en la gira espanyola del premiat disc
"Supernatural" de Santana, l'any 2000, en els concerts de Madrid,
Barcelona i Saragossa.
Laredo – El
boxeador 1978
Simon &
Garfunkel van gravar cançons plenes de contingut humà, utilitzant els seus bons
jocs de veus. Un dels seus temes més importants dela carrera del Duet amercà
per excel·lencia és "The Boxer", "El boxejador". Aquesta
cançó és la història d'un jove boxejador encegat pels seus somnis de ser un
gran campió. Ho deixa tot i abandona el poble marxant-se a la recerca del seu
somni, però a la ciutat es troba amb la crua realitat. Ens expliquen com sols
troba consol i afecte entre prostitutes, però encara que s'ho planteja en
moltes ocasions, no vol tornar al seu poble. No vol ser un fracassat a casa,
prefereix ser-ho allà on només és un desconegut més, un altre que ha perdut el
combat de la vida. A mitjans dels setanta aquí al pais van sorgir una sèrie de
grups vocals, bàsicament tercets que van tenir els seus cinc minuts de glòria,
entre ells cal destacar a Laredo, aquest grup madrileny, pioners en això dels
pupurris sobre cançons dels seixanta, molt abans de la Dècada Prodigiosa.
Recordeu el seu gran èxit "El último guateque" que es va usar per a
la pel·lícula del mateix títol, tot i que nosaltres, de la seva discografia,
ens quedem amb aquesta extraordinària versió del hit de Simon & Garfunkel,
"The Boxer" i és que realment Laredo la broden i realitzen una bona
adaptació al castellà de la lletra, realment excel·lent i mantenint l'esperit
original. El grup Laredo eren els cantants Federico López, Jorge Delgado i José
Antonio García-Morató. Van gravar tan sols dos àlbums entre els anys 1976 i
1979, quan es van desfer. "El boxejador", la cançó que escoltem ara,
es trobava en el seu segon i últim àlbum que es va editar l’any 1978 mitjançant
el segell CBS.
Biagio Antonacci
– Cuanto tiempo y ahora 2003
Des que vaig
escoltar aquesta cançó del cantant italià Biagio Antonacci per primera vegada,
no se que dir-vos, es que em va agradar. La veritat és que ja ha sonat a Un Toc
de Rock, però l'altre dia me la van tornar a demanar al facebook de Montse i em
vaig dir "Ara ha arribat l'hora de posar-la de nou" i aquí està,
sonant per a tots vosaltres des d'Un Toc de Rock i amb ella acabarem el
programa d’avui. Aquest bon cantant italià de pop, Biagio Antonacci va néixer a
Milà el 9 de novembre de 1963 i es va donar a conèixer en l'edició de l’any
1989 del Festival de San Remo. Possiblement la cançó més coneguda d'aquest cantant, Biagio Antonacci, al nostre país sigui "Entre tu y mil mares"
que també va ser versionada per ell al castellà. El tema que escoltem ara a Un
Toc de Rock, donava títol a un àlbum publicat en castellà l’any 2003. Per cert,
el títol es “Cuanto tiempo y ahora”, pero ell a la cançó diu “Cuanto tiempo y
aun sigues”, deu ser cosa dels traductors, com deia la gent de La Trinca, tot són “Coses del
idioma”.
La frase per
tancar Un Toc de Rock d’avui es del líder de color Martin Luther King, un gran
activista contra la segregación racial als Estats Units i que va ser
assassinat. Va dir:
“Si un home no ha
descobert calcom cosa per la qual
donar la seva vida a canvi, no és digne de
viure-la”
Conclou per avui
Un Toc de Rock, però ara us deixaré en companyia d’aquelles emissores per les
que sortim a les ones dues vegades per setmana o bé internet, si t’el
descarregues des del blog o el facebook de Montse Aliaga. Ara toca baixar la
barraqueta, sóc Mario Prades i us dire adeu fins el proper programa.
Apa, ens veiem
pel món
Mario Prades
No hay comentarios:
Publicar un comentario