Molt es parla,
dins de la història del rock, de la "Movida madrilenya", però les
terres valencianes han estat una influència molt important dins de la música i
d'allí va sorgir l'anomenada "Movida valenciana". Avui a Un Toc de
Rock ens centrarem en el País Valencià i escoltarem artistes sorgits en el
Llevant Espanyol. Tindrem a Betty Troupe, Vídeo, Seguridad Social, Comite
Cisne, Morcillo el Bellaco, Revolver, Mediterráneo, Gatas Negras, Los Inhumanos
i Jah Macetas, però no oblidarem mirar els orígens i també sonaran Bruno Lomas
i Els 5 Xics. Ara anem a iniciar el viatge als records des de les emissores per
les que escoltes el programa dues vegades per setmana o per internet si te'l
descàrregues del blog o el facebook de Montse, em toca obrir de nou la barraqueta
i ho farem escoltant a Los Romeos. Sóc Mario Prades i ara us diré com sempre
alló de.
Benvinguts a Un
Toc de Rock
Los Romeos – Mi
vida Rosa 1990
Aquest tema va
ser escrit per José Antonio Morcillo per a Los Romeos, una bona banda de rock
valenciana liderada per la cantant Patrizia Fernández Escoín i en la qual
trobàvem també a Pedro López Moreno (baix) que va morir el 30 de juny del 2006, Juan Carlos Tomás (guitarra) i Jose
Ángel Leirós (guitarra), músics que havien format part de Morcillo el Bellaco i
Los Rítmicos, un dels grups històrics de l'anomenada "moguda
valenciana" als quals escoltarem també en el programa d'avui. Los Romeos
es van crear a Castelló l’any 1988. Van debutar amb el senzill “Muérdeme”,
publicat al 1990 i posteriorment van editar un primer àlbum titulat simplement
"Los Romeos" i del qual us he extret aquest tema que escoltem ara a
Un Toc de Rock i que així mateix va ser un dels singles que es van treure. En
total Los Romeos publicarien al llarg de la seva carrera 6 singles i dos LP's a
través del segell Hispavox i un tercer àlbum "Sin Conexión"
mitjançant Magna Music al 1996 que va passar bastant desapercebut i poc després
es van dissoldre. Patricia Escoín forma part actualment del grup Lula, també de
Castelló, al costat de Félix Ribes (baix) i Adela Arrufat (bateria) i que ja
han publicat quatre àlbums. Per cert, hi ha una banda a l'Argentina que es diu
així mateix Los Romeos, res a veure amb els valencians.
Seguridad Social
– Ven sin temor 2000
Aquest va ser un
tema popularitzat per el recordat cantant alicantí Bruno Lomas a finals dels
seixanta. És clar que es tractave de la versió espanyola del "How do you
do" de Mouth and MacNeil & The Windows. Seguridad Social que ens la
interpretan ara, són un grup valencià que van començar l’any 1982 a Benetúser, Valencia,
sent una banda punk i de la qual avui només queda José Manuel Casany (a la foto) dels
primers components i inicialmente es van fer dir Paranoicos. Aquesta cançó es
va incloure en el disc "Va por tí" en el qual versionar temes
populars en la carrera de Bruno Lomas i es va editar l'any 2000. La veritat és
que Seguridad Social pràcticament en tots els seus discos han realitzat alguna
que altra versió de temes històrics del pop i el rock. El 22 de febrer de l'any
2012, al Hard Rock Cafè de Madrid, se'ls va lliurar una placa commemorativa per
haver venut més d'un milió de discos al llarg de la seva carrera. Jo els vaig tenir actuant, en la seva primera etapa, a La Fàbrica de Reus, quan era
sala de concerts i jo m'encarregava de la direcció artística, fen la selecció
de grups i artistes, substituint a Fede Sardà que es va accidentar. Vaig
heredar aquest concert del amic Fede i la meva sorpresa va ser quan el seu
germà Santi, un “lumbreras”, en aquells temps cap pensant de la societat que
regentava la sala, va decidir prohibir l'entrada als punks i descamisats. Allò
va ser el acabose, quin merder es va embolicar al Passeig Mata al devant del
local. Finalment va haver-hi d'intervenir fins i tot la policia nacional. La
veritat és que la banda tampoc va fer res per minimitzar aquell daltabaix. José
Manuel Casany, despres del concert, hem deia que era la primera vegada que
actuaven sols per a "pijos" i val a dir que les seves paraules no hem
van sentar gens bé. Actualment el grup està integrat per José Manuel Casany
(cantant), Javi Vela (guitarra y veus), Jorge Molina (baix i veu) i Rafa
Villalba (bateria i cajón), però per Seguridad Social han passat Alex Olías,
Rafa Montañana, Arístides Abreu, Alberto Tarín, Santiago Serrano, Javier
Forment, Emilio Docena, Julián Nemesio i José Antonio Cuesta, han deixat de ser
un grup de punk i des de fa anys són una banda de pop molt comercial. La
veritat es que la vida camvia a la gent i molt.
Betty Troupe – El
vinilo 1983
Un altre de les
bandes importants dins de la “movida valenciana” van ser els Betty Troupe que
quan van començar van ser un dels grups que semblaven haver de menjar-se el
mercat musical espanyol. Com Vídeo i Glamour, van ser englobats dins dels new
romantics espanyols i el tecno-pop, formant part d’aquella "movida
valenciana", Betty Troupe, als que escoltarem al programa d’avui
dedicat a artistes valencians, van aconseguir l'aplaudiment del públic.
Inicialment es feien dir Betty Boop i es van crear l'any 1980. El grup
l’integraven Flora Illueca (cantant), Lully Azulay (guitarra) i Sandro Mompó
(baix), l’any 1982 i amb la incorporació d'Héctor Domingo (bateria), Marina
Arnal (cors i percussió) i la francesa Fabienne Cidoncha (teclats) es van
convertir en Betty Troupe. Tenien una bona posada en escena i els seus concerts
amb les tres noies plenes de glamour i els vestuaris d'allò més fashion, van
saber cridar l'atenció de la gent i les cases de discos. Als Betty Troupe se'ls
va dir els B-52's espanyols. Van fitxar per Ariola i l'any 1983 es va publicar
el seu primer maxi single amb el tema "El vinilo" que escoltem ara a
Un Toc de Rock. Van ser produïts per Nacho Cano. Ara bé, Betty Troupe eren
molta tropa i va sorgir la gelosia professionals entre Marina i Flora que va
acabar amb l'expulsió de la primera i la seva substitució per Maruchi Oliete
amb la qual van gravar el seu primer LP "Nuevos Héroes" editat l’any
1984 i que va ser un fracàs a nivell vendes. Això va provocar que el grup, tan
ràpid com havia pujat es dissolgués i caigués en l'oblit. Per cert, al LP es va
incloure el tema "Reflejos" que es va editar com el seu segon i últim
single, era una versió del grup britànic The Passions.
Betty Troupe, una banda amb molt de glamour
Vídeo – La noche
no es para mí 1982
Dins dels grups
que es van englobar en la "movida valenciana", amb un estil molt new
romantic i tecno-pop, cal destacar a Vídeo que semblaven també disposats a
menjar-se el món i conquerir el mercat espanyol, sobretot gràcies a l'èxit que
van obtenir amb aquest tema que escoltarem ara i que va ser el seu gran èxit
comercial. Es va publicar en single l'any 1982, editat pel segell Zafiro i amb
producció de Tino Casal, arribant a vendre cent mil còpies i s'havia extret del
seu àlbum “Videoterapia”. L'any 1983 la cançó, escrita per Carlos Solis,
component del grup, es va reeditar en versió maxi.single, però finalment tot va
quedar en res, encara que van arribar a publicar quatre àlbums, l'últim al 1989
i es van dissoldre. Inicialment Vídeo l'integraven Carlos Solís (baix), Vicente
Chust (guitarra), José Manuel Moles (guitarra), Pochi Balanzá (bateria), Pepa
Villalba (cantant) i Sissi Álvarez-Osorio (teclista i cors) que era d'origen
austríac i va arribar a considerar-s’els una alternativa a Mecano i Olé, Olé.
Van tornar l’any 2011 i van publicar un nou disc titulat “Dosmilonce”, però
només quedaven José Manuel Moles i Vicente Chust de la primitiva formació i la
nova cantant era una noia anomenada Nita Songs. Per cert, el bateria Pochi
Balanzá va ser un dels primers músics espanyols que va unir en el seu
instrument elements acústics i electrònics, sumant a la batería acústica caixes
de ritme i altres aparells electrònics.
Comité Cisne –
Balas de tranquilidad 1986
Inicialment el
grup valencià Comité Cisne van ser el teclista José Luis Macías, el cantant i
guitarra era Carlos Goñi que venia del grup Garage, Remy Carreras al baix i
Lino Oviaño a les programacions, caixes de ritme i bateria, aquest últim els
deixaria abans de que traguessin el seu primer disc i seria substituit per
Rafael Picó. L’any 1985 van publicar un maxi-single amb "Dulces
horas". El que està considerat com el seu millor treball es “El final del
mar” de l’any 1987. Es va incorporar a Comité Cisne un quart component del qual
no recordo el nom, però l’any 1988 i després del seu tercer LP "Beber el
viento", Carlos Goñi amb un esperit molt més rocker, abandona Comité Cisne
i emprèn la seva pròpia carrera fent-se dir Revolver, més tard l’escoltarem,
però tot i que Comité Cisne va treure encara un altre disc l’any 1990 amb Jesús
Astorga com a cantant i Goyo Esteban al front de la guitarra, Comité Cisne
finalment es van desfer. Aquest tema que compartim ara a Un Toc de Rock es
trobava en el primer treball de Comité Cisne que van editar amb el seu nom per
títol i va sortir també en single amb “Su arbol” a l’altre cara, l’any 1986. En
total Comité Cisne va treure quatre LP's i dos maxi-singles, a més d'uns quants
discs senzills com aquest. Recordo un d’aquest maxis o Mini-Lp, on Comité Cisne
van versionar a Lou Reed i que es va titular, per supossat “3 canciones
homenaje a Lou Reed". Per cert, el 18 de juliol d’aquest any a Jardines de
Viveros, a Valencia, es va fer una festival per recordar la “movida valenciana”
amb músicos de Vídeo, Betty Trouppe, Glamour, Comité Cisne, Presuntos
Implicados, Los Inhumanos, Orfeón Brutal, Esgrima, Jah Macetas, Sade, Los
Kadetes, Armas Blancas, Girasoules i Última Emoción, entre altres grupos
histórics, interpretan en directe les grans cançons d’aquella época
Mediterráneo –
No, no, no 1979
Mediterráneo va
ser un dels bons grups desaprofitats a finals dels 70. Van començar l'any 1977
encara que els seus components havien coincidit anteriorment tocant en diverses
bandes. Eren d'Alacant i Mediterráneo l'integraven Víctor Carratalá (cantant),
Juan Guijarro (baix), Pedro Giménez (guitarra) i Alfonso Linares (bateria) que
havien coincidit amb el guitarrista Pepe Rey que també es va incorporà al grup,
en un parell de grups de curta vida anomenats Huevo Frito i Mandrágora. L'any
1978 el petit segell independent Aphrodita els va publica el seu primer LP,
gravat als estudis Musigrama de Madrid i que es va titular "Estrechas
Calles de Santa Cruz", un bon disc ple de millors cançons que escoltarem
en una altra ocasió. Un any després Pepe Rey deixa el grup i entren el teclista
Luis Hernández i Gino Pavone a la percussió. L'any 1979 Miguel Ríos els posa en
contacte amb Mariscal Romero que els fitxa
per a la seva discogràfica Chapa. "Tabarca" era el títol del
segon LP d'aquest bon grup de la costa llevantina, Mediterráneo, als que
gràcies a temes com "Número Uno en USA" i “No, no, no” que escoltem ara
i va ser un dels seus singles més venedors, us el he extret del segon àlbum,
s'els va acusar de ser excessivament comercials, però cançons com la que donava
títol al disc “Tabarca” que era molt llarga, ens demostren la seva gran
qualitat. I es que ells tocaven veritablement rock progresiu, es clar que sota
de les directrius de Mariscal Romero i Chapa Discos, subsegell de la
discogràfica Zafiro, es publicavan en single les cançons que sortien. Per cert,
quan es trobaven gravat “Número Uno en USA” els va deixar el guitarra Pedro
Giménez que seria substituït per Javier Rodríguez. En total Mediterráneo van
gravar sis àlbums i es van desfer l’any 1986. Per el grup van passar altres
músics com Napi Carratalá i Gaspar Montalbano. Despres de desfer-se alguns dels
seus components van crear Slac Jazz, un grup més encarats cap al jazz i que
estarien en actiu fins l’any 1990.
A finals dels anys norata van reunir-se de nou i van
gravar "Ya era hora" a l’any 2002, en el que van col·laborar
pràcticament tots els músics que havien tocat a Mediterráneo, però no va tindre continuitat.
Morcillo el
Bellaco y Los Rítmicos – Es difícil olvidar 1986
Morcillo el
Bellaco ens fa en aquesta cançó un recorregut per la música dels seus records,
temes, grups i cantants de la seva juventut. Juan Antonio Morcillo Cózar va ser
un dels histórics del rock valencià, va néixer a Godella l’any 1949, però vivia
a Castelló, on va morir el passat 7 de setembre despres d’una llarga
enfermetat. Em va parlar d'ell per primera vegada un amic valencià Carles Rochi
que es dedica al management i que ens va presentar. Carlos estava decidit a que
Morcillo el Bellaco y Los Rítmicos fossin estrelles del rock espanyol. La
veritat és que el grup tenia qualitat, però els mitjans i la discogràfica no
eren els més adequats per un llançaments a nivell nacional. Morcillo el Bellaco
y Los Rítmicos van gravar amb Discos Medicinales de Castelló, però van treure
bons treballs. Aquest tema es va publicar només en single, si be anys més tard
es va incloire a un disc recopilatori i és un recorregut per la història
musical dels seixanta i principis dels 70, amb noms mítics de conjunts i
cantants que formen part de la nostra cultura musical i entremesclant fragments
de cançons d’ells. Morcillo compta amb la col·laboració d'aquest veu femenina
tan potent que sona en el disc i que destaca i molt. Es tracta de la seva filla
Gisela que tenia dotze o tretze anys quan es va gravar i que posteriorment va
formar part del grup Gatas Negras a les que escoltarem més tard, junt amb la
seva cosina i unes amigas. Els dos temes d’aquest single estaven composats per
Juan Morcillo, van ser produïts per Miguel Ángel Villanueva l’any 1986 i es van
gravar en els Estudis Tabalet, a Alboraia, Valencia. Morcillo era un veterà que
anteriorment havia format part de Los Sherpas, Motor i Los Auténticos. Un dia
em va reconeixer que aixó de "Bellaco" era pel Goliath aquell que sortia
al Capitán Trueno. Morcillo el Bellaco y Los Rítmicos van treure 3 LP's,
l'últim l’any 1988 i després Morcillo va emprendre projectes pel seu compte,
com el grup Los Rangers i posteriorment Los Morcillos. Alguns components dels
Rítmicos van marxar-se amb Los Romeos. Un dels membres de Los Rítmicos, Pedro
López Moreno va morir el 30 de juny de 2006. L’any 2010
va editar el seu últim àlbum, “60 formas
de molestar”.
Jah Macetas –
Toda una vida 1991
També i dins de
la música sorgida a València trobem reggae, en aquest cas us he seleccionat
aquest tema del grup Jah Macetas, liderat pel guitarra i cantant Sergio
Monleón. Van començar l'any 1982 i inicialment es deien Julio Fari y Sus
Macetas, encara que no van trigar a abreujar el seu nom a Jah Macetas.
Inicialment eren Sergio Monleón (guitarra i cantant), Paco Pascual conegut com
"Paco Mármol" (baix i cors), Federico Segarra àlies "Fede
Ferocce" (guitarra i cors), Julio Beltrán "Fari" (cantant),
Eduardo Soler "Little Pikwental" (bateria), Ferran Ferrús (guitarra)
i Marisol i Mari Tere Álvarez (cors), però per Jah Macetas han passat un grapat
de músics. Gravarien primer unes quantes maquetes i es van presentar a un munt
de concursos, aconseguint finalment ser reconeguts per la seva qualitat, encara
que mai han estat realment valorats com ells es mereixen. Han comptat amb
multitud de col·laboracions en els seus enregistraments i directes, la llista
seria interminable, però vull destacar a Víctor Baxter que va ser membre de Los
Inhumanos i de Polvos de Talco Baxter. En aquest tema que escoltem ara a Un Toc
de Rock compten amb la col·laboració del guitarrista Steven Wright i va donar
títol a un àlbum "Toda una vida", publicat l'any 1991. Va ser el
principal single del disc i una de les cançons més populars.
Los Inhumanos –
Que difícil es hacer el amor en un Simca 1000 1988
Un dels grupos
més identificats amb la música surgida a terres valencianes és aquest. Los
Inhumanos són una altra cosa, possiblement la banda més "tronada" del
pop espanyol de tots els temps. Feien bandera de la seva desimboltura, bon
humor i música gamberra. De fet tots ells eren veritables gamberrets. Els vaig
conèixer personalmente arran d'un concert organitzat a la discoteca Contacto de
Camarles i malgrat la tropa que eren a Los Inhumanos, només hi havien cinc
músics i dos cantants, els altres, de vegades més de 30, eren purs comparses
que sortien a l'escenari amb les seves túniques de frares blanques per
passar-s'ho bé, clar que això s'encomanava al públic, de fet aquell dia em van
convidar a unir-me a ells a dalt de l’escenari, però jo "molt agraït"
vaig declinar l'oferta. La cançó semi-seria que millor va funcionar en la
àmplia carrera de Los Inhumanos va ser "Que difícil es hacer el amor en un
Simca 1000" que es va incloure a l’àlbum “30 hombres solos” i
inicialmente, com m’explicaban Víctor Báxter i Alfonso Aguado, tenia que parlar
d'un 600, però la cosa no rimaba. Los Inhumanos es van crear a El Saler de
València l’any 1980. Els cantants eren Víctor Báxter i Alfonso Aguado que havia
militat a Última Emoción. Víctor els va deixar a finals dels 80 per crear
Polvos de Talco Báxter. Per cert que Los Inhumanos segueixen en actiu, encara
que crec no queda cap dels seus components originals. Fa uns anys van publicar
un llibre-disc "Los Hombres que amaban a todas las mujeres" en clara
paròdia de la primera pel·lícula de la saga Millenium. A un dels seus
components li deien El Gallofa i la seva missió era deixar anar un rot a la
cançó “Duba Duba” que també es trobava al disc “30 hombres solos”, el mateix,
com, us deia abans, on també es recollia aquesta que escoltem ara a Un Toc de
Rock i que és va editar l’any 1988. Alguns dels seus components van formar part
després de La Banda
del Capitán Canalla, en la mateixa línia.
Gatas Negras –
Las chicas de mi edad 1995
La filla de José
Antonio Morcillo, de la que us he parlat abans escoltant-lo, Gisela Morcillo
(cantant i guitarra) i una neboda anomenada Aroa Morcillo (baix), van formar a
Castelló, a mitjans dels noranta, el grup femení Gatas Negras, una de les bones
bandes de rock sorgides al País Valencià, al costat d'Elena Álvarez, (bateria)
i Eva Ahicart (guitarra). L’any 1995 Gatas Negras publicarien el seu disc de
debut i comiat, amb el nom del grup "Gatas Negras" per títol i en el
qual van incloure deu temes composats per elles i una versió "Talking in
your sleep" de The Romantics. D'aquest àlbum us he extret la cançó
"Las chicas de mi edad" que compartim ara a Un Toc de Rock i que va
ser una de les més importants del disc. La veritat és que l'àlbum no va tenir
continuïtat i el grup es va desfer. Gisela va gravar un disc en solitari i Anoa
s'uneix com a baixista al grup castellonenc Motel, en substitució de Pedro
Safont. El representant de Gatas Negras era Carlos Rochi, de Rochi Management,
un bon amic dels que us he parlat abans, amb oficines a València que també tenia despatx a Madrid i ell va
ser qui em va parlar i molt d'elles, de seguida em va fer arribar el seu disc,
però he de confessar que mai vaig aconseguir col·locar cap concert de Gatas Negras a Catalunya.
Revolver – El
mismo hombre 1996
Un dels músics
més rellevants surgits a Valencia es Carlos Goñi, tot i que va néixer a Madrid.
La lletra d'aquesta cançó tracta un tema molt candent tal com estan les coses
en aquest moment al país, amb les xifres d'aturats. Ens parla d'un home que
s'ha quedat sense feina, ha engreixat les llistes de l'INEM, però ell va
perdent a poc a poc l'esperança. No troba un lloc per treballar i poder
guanyar-se la vida amb el seu esforç, sense que ningú hagi de regalar-li res ni
ell tingui perquè agrair-ho. Però la crua realitat el va enfonsant dia a dia en
un pou profund, sense fons, del qual ell no es veu capaç de sortir. Quan té una
entrevista de treball pensa que "Avui serà especial, avui seré un heroi en
la meva llar", però tot acaba amb un "Ja li trucarem”. Es va
enfonsant cada vegada més i pensa per a si que ell segueix sent “El mismo
hombre”, aquell que era abans, clar que amb uns quants anys més. La veritat és
que és tot un drama humà i quan sentim parlar de campanyes per fomentar l'ocupació,
ens sembla molt bé que s'afavoreixi a la joventut, són el futur, però I la gent
que ha superat els 30 anys Què? No tenen dret a menjar, a viure dignament? No
són també éssers humans? És clar que una altra pregunta pot quedar a l'aire Per què les subvencions són per a homes fins a 30 anys i dones fins a 35? No és
això un greuge comparatiu molt greu quan parlem tant d'igualtat de drets per a
tots dos sexes? Aquesta cançó es va incloure a l'àlbum “Calle Mayor”, editat
l'any 1996, del grup Revolver, un nom darrere del que trobem al cantant, músic
i compositor Carlos Goñi que va néixer a Madrid el 8 d'octubre de l’any 1961,
si bé ell es sent valencià. Va formar part del grup alacantí Garage amb els que
va treure dos singles i posteriorment es va incorporar a Comité Cisne, un grup
amb els que va editar diversos discos molt interessants i als que em escoltat
abans, fins que es va decidir a llançar-se ja en solitari convertint-se en
Revolver. Us explicaré una anècdota perquè aprecieu com són les cases de discos.
L'any 1990 va treure el seu primer disc com Revolver, Carlos Goñi i jo ens
coneixíem de la seva època a Comité Cisne i em van trucar de Wea, la seva
discogràfica per donar-me el disc i que li fes una entrevista per Diari de
Tarragona, vam quedar a la cafeteria de l'Hotel Maritim, a Cambrils, just al
costat de casa meva i quan ens vam veure no vaig poder deixar de comentar-li
com s'havia aprimat. Em va dir textualment “Wea me dio un tiempo limitado para
perder 20 kilos o se negaban a sacar el disco, afirmaban que no daba la
imagen”. Aquesta és una gran veritat quan parlem del mercat discogràfic a
nivell de grans multinacionals del disc, en masses ocasions prefereixen imatge
a qualitat.
Bruno Lomas –
Llévame a la Luna
1968/1990
I parlant
d'artistes sorgits en el Llevant, no hem d'oblidar mirar cap enrere i recordar
a gent com Los Pantalones Azules, Los Javaloyas, Los 4 Ros, Los Milos, Los
Huracanes, Els 5 Xics i tants altres que van ser pioners en aquells anys
seixanta, quan vam descobrir el rock and roll a Espanya, sense oblidar els
solistes, grans cantants d'extraordinària veu, entre ells Camilo Sesto, Nino
Bravo, Juan Bau, Juan Camacho, Michel, però una gran veu surgida en el Pais
Valencià, molt destacable i que ens va deixar degut a un accident de trànsit va
ser Bruno Lomas i a mi una etapa de Bruno Lomas que sempre m’ha encantat és
aquella en la qual va gravar tot un seguit de cançons plenes de swing que
fregaven el jazz. “Llévame a la
Luna” que escoltarem ara és un d'aquests temes, “Fly me to
the Moon”, tot un clàssic que fins i tot va gravar Frank Sinatra. Aquesta cançó
que Bruno Lomas, de veritable nom Emilio Baldoví Menéndez, amb la seva poderosa
veu recrea a plaer, es trovaba inicialment al LP “Cara y Cruz de Bruno Lomas”
que es va publicar l’any 1968 i va ser recuperada després de la seva mort en un
doble disc recopilatori editat l’any 1990. Bruno Lomas va ser inicialmente
component de Los Milos, després es llançaria en solitari sent un dels millors
cantants de la seva època i obtenint èxits sense parar. Val a dir que va ser el
primer cantant espanyol que va gravar un LP en directe, a un teatre de
Barcelona, amb un só nefast, aixó si, però va ser el primer. Bruno Lomas que va
començar, com us deia, a un grup que es deia Los Milos, uns histórics de la música valenciana,
havia nascut a Xàtiva el 14 de juny de 1940 i va morir en accident d'automòbil
quan conduïa un Mercedes 250 (a la foto),
a la carretera de la Pobla de Farnals, un 17 de agost de 1990, quan es
trobava a punt de reiniciar la seva carrera. EMI va treure a continuació el
doble LP recopilatori de Bruno Lomas que ja estava pactat i del que us he
parlat, entre el cantant i la discogràfica abans de la seva mort i que es
va titular "Bruno Lomas 1940-1990", però el disc amb cançons noves
que també havien signat, mai va poguer gravar-se, la mort amb la seva dalla ho
va impedir. Per cert, Bruno Lomas va protagonitzar dues pel·lícules.
Els 5 Xics – Quan
un home vol una dona 1968
I per demostrar
que també a Valencia es feie bona música pop rock ens els anys seixanta, embrió
d’aquella “movida valenciana”, us porto ara i per acabar Un Toc de Rock a Els 5
Chics que van ser una bona banda valenciana creada al barri del Cabañal i que
va estar en actiu de 1965 fins l’any 1983. Tot i que moltes fons els engloben
dins del rock en català, ells sempre van gravar en castellà, però un dia Els 5
Xics es van despenjar amb una gran versió del "Quan un home vol a una
dona", editada en single i cantada en valencià i que va ser el gran èxit en la carrera del
cantant de color nord americà Percy Sledge que va morir el 15 d'abril del 2015
als 73 anys, a la seva residència de Baton Rouge (Louisiana) a causa d'un
càncer. A la cara B es recullie “Un poco de cariño”. Els 5 Chics van gravar
moltes cançons, aquesta que os portem ara va ser publicada per Regal l’any
1968. Entre els components de Els 5 Xics, encara que no se si va intervenir en
aquest enregistrament, destaca el cantautor i guitarra Remigi Palmero que també formaria part del duet Palmero y Bustamante, al
costat del bateria Ramón Asensio, el cantant
José Luis Ballester, José Llusar que també va actuar com a productor,
Antonio Riza a la guitarra i Vicente Gay al baix i saxos, a més del organista
Bernardo Adam Ferrero. Els 5 Xics van ser declarats "El Mejor Grupo
Valenciano de su Época", és clar que aixó també ho van dir de Los
Huracanes. Els 5 Xics van gravar amb diferents segells: Session, Regal, Unic,
Ekipo, Dipolo i Val-disc. De fet cinc ho van ser sols al principi, van arribar
a contabilitçarse fins a 7 músics. En total van gravar 14 discos petits, entre
EP’s i singles i ja a l'any 1983 el seu primer LP. El segell Rama Lama Music va
treure l’any 1997 un doble CD amb totes les gravacions de Els 5 Xics, és molt
interessant i us el recomano des de Un Toc de Rock. Per cert us haureu adonat
que he escrit el nom del grup de dues formes diferents i és que ells van signar
en els seus discos de les dues maneres, en uns com Els 5 Xics i en altres com
Els 5 Chics.
Per descomptat no han estat tots els que van formar part de la "Moguda valenciana", però si són tots el que han estat. Molts s'han quedat en el tinter com Presuntos Implicados, Glamour, Armas Blancas, Girasoules, Orfeón Brutal, Esgrima i tants d'altres, ni tampoc hem parlat de l'anomenada Ruta Destroy o Ruta del Bakalao que va sorgir posteriorment, tot això quedarà per a propers programes.
La frase per
tancar Un Toc de Rock per avui és del filòsof José Luis González Quirós, expert
en el desenvolupament de la tecnologia digital i en la seva influència en el
món de la cultura, la ciència, la medicina i la política que va dir
"La política
ha de ser una professió amb esperit de servei”
Acaba per avui Un
Toc de Rock, però abans de marxar-me us deixaré amb la companyia d’aquelles
emissores per les que escoltes el programa dues vegades per setmana o vía
internet si es que t’el descarregues del blog o el facebook de Montse Aliaga.
Jo segueixo sent Mario Prades i ara em toca baixar la barraqueta. Porteu-se bé.
Apa, ens veiem
pel món
Mario Prades
No hay comentarios:
Publicar un comentario