
Al
llarg dels anys s'han anat publicant
discos solidaris els
beneficis del quals, per
vendes o
drets d'autor, es
cedeixen a entitas o
associacions d'ajuda a causes lloables, avui començarem
Un Toc de Rock amb un
d'aquests treballs que ens portaran
Ana Belén,
Amaya Uranga,
Rosa León,
Miguel Ríos,
Joaquín Sabina i
Víctor Manuel, però també tindrem amb nosaltres a
Los
Secretos,
The Mavericks,
Lone Star,
Oriol Tramvia,
Ogara,
Mediterráneo i altres
artistes que ens acompanyaran en aquest
viatge als records, al
passat, des de
totes les
emissores per les que ens escoltes o bé mitjançant
internet si et
descarréguers el programa del
blog o el
facebook de
Montse Aliaga. Sóc
Mario
Prades i
obriré la barraqueta dient com sempre que sou
Benvinguts a Un Toc de Rock
Ana Belén, Amaya, Rosa León, Miguel Ríos, Víctor Manuel y
Sabina – Cualquier tiempo pasado fue peor 1987

Aquesta cançó amb la que avui començarem
Un Toc de Rock, era
la cara A d'un maxi-single d'aquests que surten al carrer
en plan altruiste i
sense anim de lucre, el disc era a
benefici del
Comité Ciudadano de la Lucha Anti-Sida de
Madrid. En la gravació de la cançó amb lletra de
Joaquín Sabina i música de
Pancho Varona que també va ser el productor, intervenen
Miguel Ríos,
Rosa León,
Ana Belén,
Amaya Uranga,
Víctor Manuel i el mateix
Joaquín Sabina. Una de les
coses curioses pel que fa a la lletra és que
cadascuna de les estrofes que
canten individualment tracta sobre
textes de cançons
importants en las carreras
dels propis cantants i el repte es que identifiqueu a quines cançóns es
refereixen. A mi i des de el programa, tan sols em queda dir-vos que l’escolteu
amb atenció i jutgen si realment "
Cualquier tiempo pasado fue
peor"... o no. Per la meva part,
no jutgo res, només
escoltem bona música,
la
compartim i
parlem d’ella. Peró jo recordo a
un bon amic que em deie amb
ironia
"
Contra Franco vivíamos
mejor".




Tots juntets interpretant la cançó
The Mavericks – Ven hacia mi (Come unto me) 2013

Són la banda liderada per
Raul Malo, un home que de “
malo”
només té el cognom, músic i cantant excel·lent que també va formar part del
supergrup del
tex-mex Los Super Seven als que escoltarem la propera setmana ja que faré un programa dedicat al
tex mex.
Paraula. Jo vaig conèixer a
The Mavericks en els noranta, arran de que el
segell Universal va treure al nostre país una sèrie d'àlbums i recopilatoris d'un
estil que van denominar
New American Music i que no era res més que
country amb
tocs de rock and roll,
pop i
tex mex, en el que van incloure a
The Mavericks.
Aquest tema, composat per
Raul Malo i
cantat en espanyol, s’ha inclos en el seu àlbum "
In time" que han
publicat l’any 2013 i que ha representat la tornada a l'estudi de gravació
d'aquest bon grup que es va separar a finals del 2003. També inclueixen la
versió en angles sota el títol “
Come unto me”. De fet
The Mavericks acostumen a
posar cançons en castellà als seus

discos. La producció de l’àlbum que es va
gravar entre els dies 21 de gener i 26 de febrer del 2013, ha estat a càrrec de
Niko Bolas i el propi
Raul Malo. El disc ha arribat al lloc
8 de les llistes de
country i al 39 en les de
pop. No havien gravat res de nou junts des de 1998,
quan van publicar “Trampoline”.
The Mavericks es van crear a Miami, l’any 1989
i van estar en actiu fins al 2003, encara que l'octubre del 2011 van tornar a
reunir-se i van fer una gira l’any 2012. El seu líder i compositor,
Raul Malo,
va gravar també
en solitari mantenint una interessant carrera pel seu compte.
The Mavericks han col·locat fins el moment,
14 singles entre els
10 primers de
les llistes del
Billboard.
The Mavericks son actualment i a part de
Raul Malo,
l'
Eddie Perez (guitarra) que va substituir a
Nick Kane, junt a
Paul Deakin
(bateria) i
Robert Reynold (baix).




Oriol Tramvia – Dona, dona

Un dels noms importants en la música que va sorgir a
Catalunya i dins de l'
Ona Laietana va ser
Oriol Tramvia. Cantant i actor català
que va començar dins del
Grup de Folk i que actualment està considerat com un
dels precursors del
Rock en Català. Curiosament en la seva època només va
publicar un àlbum "
Bèstia!", l'any 1975, amb poemes de
poetes
clàssics catalans, temes
tradicionals catalans i cançons
tradicionals del folk
americà. Aquest tema que estem escoltant ara “
Dona, dona”, és una versió de un
clàssic de
Woody Guthrie, un dels pares del
folk americà. L'àlbum "
Bèstia!" va ser
reeditat en versió CD l'any 1994, però des de llavors s'han publicat
6 CD 's d'
Oriol Tramvia, entre enregistraments en directe i rareses, i a principis del nou segle
va publicar tres àlbums amb el
grup de folk. Una vegada, durant els

vuitanta,
va manifestar sobre la gent de la
Cançó Catalana: "
Mai he atacat als de la
cançó, no només per estratègia, sinó perquè és una gent que em mereix un gran
respecte. Porten anys aquí, i és molt. Penso que són lents, que mai arrisquen,
que abans de fer una cosa s'ho pensen molt i sempre arriben tard. Però és
igual, les seves raons tindran". Per cert que en la dècada dels vuitanta
es deia d'ell que era "
El enrotllat que es va vendre als sociates" i
és que sempre hi ha mala llet en aquesta vida. Era un bon col·lega de
Pau Riba
i va ser un dels que van intervenir en el mític
Canet 75, on precisamente va
interpretar “
Bestià”. La veritat és que no tinc clar en què disc es va incloure
aquest tema que escoltem, crec que va ser en un amb el
Grup de Folk.


Maná – En el muelle de San Blas 1998

El 16 de setembre del any 2012 va morir
Rebeca Méndez
Jiménez (a la foto), que va ser la musa que va inspirar la lletra d'aquest tema
del grup
Maná. La història explica que l'any 1971
la noia va acomiadar al moll
de San Blas al seu promès, un pescador anomenat
Manuel, amb qui s'havia de
casar quatre dies després, però
mai va tornar a veure'l. Ella
es va trastornar
i
vestida amb la roba de núvia, venia flors per San Blas i rodalies, mentre
esperava a un amor que mai va tornar de la mar. Es va dir que ell havia mort en
un accident sofert durant un huracà, però el motiu de l'absència no està clar.
Altres fonts diuen que veritablement es tractava d'un venedor d'artesania de
nom
Ladislao que va ser atropellat a Guadalajara i més tard va morir a Tepic.
La noia es va trobar un dia amb
Fher Olvera a Puerto Vallarta i li va explicar la seva història, cosa que va
inspirar a

aquest per escriure la cançó. Les cendres de
Rebeca Méndez Jiménez
van ser escampades per la mar, com era el seu desig. L’historia es semblan a la
de “
Penélope” de
Serrat i
Augusto Algueró o “
Marinero” de
Nubes Grises. Aquesta
és amb tota seguretat, la cançó més popular en la carrera del grup mexicà
Maná.
Va ser el quart single que es va extreure de l'àlbum "Sueños
líquidos" que es va publicar l'any 1997 i el senzill es va editar el 23 de
maig de 1998 pujant fins al lloc
18 en les llistes llatines del
Billboard,
mantenint-se durant
sis setmanes.
Maná es va crear arran del grup
Sombrero
Verde, l’any 1978 i van gravar dos discos "
Sombrero Verde" l’any 1981
i "
A tiempo de rock" al 83. L’any 1987 van signar contracte amb
Polygram i es van convertir en
Maná, integrant el grup en aquell moment
Fher
Olvera com a cantant i els germans
Ulises i
Juan Diego Calleros a la guitarra i
baix, respectivament, al costat del bateria cubà-colombià
Alex González. L'any
1992 es produeixen camvis s’en va
Ulises Calleros i s'incorporen el teclista
Ivan González i el guitarra
César "
Vampiro"
López, però a la meitat
de 1994
Iván González i
César López deixan el grup i

s'incorporaria
Sergio
Vallin que per cert, va treure també un disc en solitari paralel·lament a
Maná.
Ulises va passar a ser el seu mánager. Posiblement el disc més vendedor de
Maná
sigui l’àlbum "
¿Dónde jugarán los niños?" que es va publicar l’any
1992 i era el seu tercer disc. Es va gravar a Los Angeles. Les vendes van
superar el
milió de còpies sols a Mèxic i es van editar vuit singles. Després
Maná realitzarien una gira mundial amb 268 concerts en més de 17 països
d'Amèrica, a més d'actuar a Espanya i Suïssa, on van participar al
Festival de
Montreaux. Han tret nou disc "
Cama Incendiada" del que la propera setmana i en el programa que us he dit faré dedicat al
tex mex, escoltarem una de les cançons.




Los Secretos – Ojos de gata 1991

La història d'aquesta cançó que escoltarem ara a
Un Toc de
Rock és curiosa ja que existeixen
dues versions de la mateixa peça
amb
dos títuls i
ritmes diferents i la lletra començant
igual, però arriba un moment en què
no tenen res a veure una amb l'altra. La
primera la van gravar
Los Secretos i la segona, amb pocs mesos de diferència,
Joaquín Sabina. Us explico el perquè de tot això. Els germans
Urquijo van
visitar un bon dia a
Sabina i aquest es trobava en plena fase de composició
d'una cançó. Estava barallant-se amb la lletra i la cosa feia figa, no s'han
sortia.
Álvaro (a la foto)
i
Enrique li van fer una sèrie de suggeriments en
quan a ritme i lletra, però
Sabina tenia una idea molt clara i els va dir que
la gravessin ells amb aquella lletra que estaven creant en un moment i que
reconeixia que era bona i li

afegissin
el rtime que volguessin.
Los Secretos
així ho van fer i la lletra comuna és la que
Sabina ja havia creat quan ells
van prendre les regnes de la seva versió. La gravació de
Los Secretos és molt
més
rockera i la de
Sabina, publicada poc després, ens va arribar a ritme de
valset anglès i titulant-se "
Nos dieron las diez".
Los Secretos tenen
un altra gravació interpretàn aquesta cançó amb
Miguel Ríos, ja sense
Enrique
Urquijo Prieto (Madrid, 15 de febrer de 1960 - Madrid 17 de novembre de 1999),
però “
Ojos de gata” es va gravar originalment en el LP "
Adiós
tristeza", editat per
Los Secretos l’any 1991, al meu modest parer un dels
seus millors àlbums.




Ogara – El último beso 1996

Aquesta cançó està composada per el mateix
José Antonio
Ogara Tejero, conegut per el seu nom artistic de
Ogara, un bon cantant i
compositor, crec que basc i que ja hem escoltat en alguna ocasió a
Un Toc de
Rock, a mi aquesta cançó "
El último beso" sempre m'ha enganxat.
Ogara
ha composat per gent com
Sergio Dalma,
Dyango,
Luara,
Raúl,
Roser i
Silvia
Pantoja, entre altres. La peça que sona ara a
Un Toc de Rock es trobava al seu
CD “
Historias cotidianas” que signat sols com
Ogara, va publicar el segell JLP
Ediciones l’any 1996, comptan amb
Toni Carmona a las guitarres,
Laurent
Vernerey al baix,
Ángel Celada a la batería,
Iñaki Arakistain als saxos i que
en aquesta cançó es llueix,
Joseba Robles a les trompetes, i
Nando de la Casa als teclats i que també
va ser el productor. El disc es va gravar al
estudis Digital-Biko de Victoria.
Pot ser que m’equivoqui, però crec recordar que fons de la seva discogràfica
van dir-me que
Ogara vivia al Vendrell, però no ho tinc gens clar, jo sempre he
pensat que vivia al nort. Per cert que a
Internet vaig trobar una página on el
posan a parir acusant-lo de
poc profesional i treure-li els diners a la gent,
no he pogut esbrinar res més. La veritat la deuen saber ell i el que ha escrit
aquella pàgina. Teniu en compte que
Internet en masses ocasiones no és res fiable.

Lone Star – L’amor s’en va 1977

Els catalans
Lone Star, als que es coneix en el mundillo
musical com “
La Leyenda”,
també han gravat
en català, si bé sols ho van fer en una ocasió, publicat un
single i maxi-single ja en els anys setanta amb dues cançons. Aquesta es una
d'elles, inclosa en aquest disc, si be en el seixanta van publicar una versió
de “
El cant dels Ocells” de
Pau Casal en clau de
jazz, però no tenia massa clar
si era cantada o sols instrumental, finalment i despres d'escoltarla, he
confirmat que
era instrumental.
Lone Star, la banda liderada per el cantant i
pianista
Pere Gené, son l’únic conjunt de
rock espanyol que ha actuat en
un
portaavions nord-americà, el
JFK, el Nadal de 1970. La marineria i oficialitat
del
vaixell de guerra del pais de les barres i estrelles, esperava un grup de
folklore espanyol que els hi cantes
copla o
rumba i es van trobar amb
una lliçó
de R & B i en anglès, idioma que
Pere Gené (a la foto actual) domina ja
que va estar vivint i estudiant piano a Anglaterra gracies a una beca, abans de
crear
Lone Star. Aquesta bona cançó inclosa en aquest single amb “
Punta d’Alba”
a l’altre cara, es va editar a través del segell Phonic l'any 1977, val la pena
escoltar-la i per aixó sona sona ara a
Un Toc de Rock. El batería en aquesta
gravació va ser
Josep Maria Vilaseca “
Tapi” que va néixer el 17 de setembre de
1952 i va morir d’una cirrosis el 28 de maig de 1996, el guitarra
Àlex Sánchez
(a la foto 1, feta per
Mario Prades, a una gira que va fer amb
Radio Futura) i la direcció musical va ser de
Jordi Doncos que crec també va ser el baixista
i va morir l’any 1998. Per cert, quan el grup van començar a gravar a l’any
1963, la discogràfica en els seus discos, els primers EP’s, els van fer constar
com
Conjunto Lone Star. El guitarra als anys 60 va ser el tarragoní
Joan Miró
que en els 70s’en va anar amb el grup de
Francesc Heredero, o pot ser seria amb
Eliseo del Toro, ara no ho tinc clar.
Pere Gené va aconseguir sent molt jove
una beca per estudiar piano clàssic a Anglaterra i per allà va marxar-se aquest
"
nen prodigi", però va descobrir el
rock i va tornar per posar en
marxa el seu gran projecte
Lone Star. En els anys 90 i després que
Lone Star
publicàran un CD titulat paradoxalment "
Hacia el futuro" el mític
grup es desfà.
Pere Gené posseïa un estudi de gravació,
El 7º de Caballería,
però musicalment semblava haver-se diluït en l'oblit, és clar que l'any passat
va decidir tornar i va preparar un àlbum per el finançament del qual va
utilitzar un mètode molt actual, el
micromecenatge, en anglès
crowdfunding i
finalment a finals de març, i amb la col·laboració econòmica de molts amics, el
disc ve veure la llum. Es tracta d'un àlbum al que ha titulat "
Boomerang
2014"

.jpg)


Los Módulos – Todo tiene su fin 1969

Ara escoltarem a
Los Módulos que van ser
la primera banda de
rock sinfónic /
progresiu del estat i els primers que van fer servir
moog i
melotrom. Es clar que si bé
Los Módulos tenen cançons molt plenes de
sinfonisme, també van gravar unes quantes massa comercials. Aquesta es el just
contrapunt entre una cosa i l’altre. Pero
la cullarada que va possat la seva
discográfica va fer que a molts amants del
rock progressiu no els agraden
Los
Módulos i els fervents seguidors del
pop els troben recarregats. La veritat és
que
Los Módulos van ser una de les millors bandes espanyoles de la història.
Estaven liderats per
Pepe Robles que havia estat tocant amb
Los Ángeles
substituint a un dels seus components que estava fent la mili.
Rafael
Trabuchelli de Hispavox, va proposar a
Pepe Robles un llançament important com
a solista, però ell va preferir crear un grup. A partir de febrer del 1969 i al
costat de
Tomás Bohórquez (orgue Hammond, piano i melotrom),
Emilio Bueno
(baix),
Juan Antonio García Reyzábal 
(bateria i violí elèctric) i
Pepe Robles a
la guitarra i veu, comencen assajos de 8 hores diàries, havien nascut
Los
Módulos. "
Nada me importa" va ser el seu segon single i es un dels
mes venuts de la seva historia. Va ser número
1 en ventes al decembre de 1969,
pero curiosamente “
Todo tiene su fin” que es la cançó per la que avui es
recorda a
Los Módulos i la que escoltem avui, era la cara B d’aquest single. La
cançó també es trobava en el seu primer LP "
Realidad" publicat per
Hispavox l’any 1970.
Juan Antonio García Reyzábal deixa el grup l’any 1974 i es
substituit per el bateria
Juan Cánovas que després s’uniria a
Cánovas, Rodrigo,
Adolfo y Guzmán, als que es conexia com
CRAG, el primer
supergrup del
pop
espanyol, un altre que va passar per
Los Módulos va ser
Chupi de la Fuente. El grup es va
desfer a la fi dels 70’s i l'últim baixista del grup va ser
José Luis Campuzano
"
Sherpa" que després tocaria amb
Barón Rojo i era amic meu.
Pepe
Robles va gravar per la seva compta i també forman duet amb
Teddy Bautista.




Mediterráneo – Tabarca 1979
Mediterráneo va ser un dels bons grups desaprofitats a
finals dels 70. Van començar l'any 1977 encara que els seus components havien
coincidit anteriorment tocant en diverses bandes. Eren d'Alacant i
Mediterráneo
l'integraven
Víctor Carratalá (cantant),
Juan Guijarro (baix),
Pedro Giménez
(guitarra) i
Alfonso Linares (bateria) que havien coincidit amb el guitarrista
Pepe Rey que també es va incorporà al grup, en un parell de grups de curta vida
anomenats
Huevo Frito i
Mandrágora. L'any 1978 el petit segell independent
Aphrodita els va publica el seu primer LP, gravat als
estudis Musigrama de
Madrid i que es va titular "
Estrechas Calles de Santa Cruz", un bon
disc ple de millors cançons que escoltarem en una altra ocasió. Un any després
Pepe Rey deixa el grup i entren el teclista
Luis Hernández i
Gino Pavone a la
percussió. L'any 1979
Miguel Ríos els posa en contacte amb
Mariscal Romero que
els fitxa
per a la seva discogràfica
Chapa. La cançó "
Tabarca" donaba títol al segon LP d'aquest bon grup
de la costa llevantina,
Mediterráneo, als que gràcies a temes com "
Número
Uno en USA" i “
No, no, no” s'els va acusar de ser excessivament comercials,
però cançons com aquesta ens demostren la seva gran qualitat. I es que ells
tocaven veritablement
rock progresiu, es clar que sota de les directrius de
Mariscal Romero i Chapa Discos, subsegell de la discogràfica Zafiro, es
publicavan en single les cançons que sortien. Per cert,

quan es trobaven gravat
“
Número Uno en USA” els va deixar el guitarra
Pedro Giménez que seria
substituït per
Javier Rodríguez. En total
Mediterráneo van gravar
sis àlbums i
es van desfer l’any 1986, ancara que per el grup van passar altres músics
com
Napi Carratalá i
Gaspar Montalbano.
Despres de desfer-se alguns dels seus components van crear
Slac Jazz, un grup
més encarats cap al
jazz i que estarien en actiu fins l’any 1990. A finals dels anys
norata van reunir-se de nou i van gravar "
Ya era hora" a l’any 2002,
en el que van col·laborar pràcticament tots els músics que havien tocat a
Mediterráneo, però no va
tindre
continuitat. “
Tabarca” és
un cant ecologista a
una illa paradisíaca que
existeix veritablement, es troba a uns
22 quilòmetres de la ciutat d'Alacant i
de la que us recomano busqueu informació i fotos a
internet ja que encara avui
segueix en el mateix estat de bona conservació. Es un
bon consell i aixó que jo
no acostumo a donar-los.




Mayte Martín & Tete Montoliu – La hiedra 1996

Ara i dins del que podriem dir mestissatge musical, us he
seleccionat per acabar
Un Toc de Rock aquest tema amb
Mayte Martín, una cantant
de
flamenc, interpretant al costat del gran pianista de
jazz Tete Montoliu, un
romàntic
bolero que ens parla d'
estimar com l'heura,
enganxat a tu. La veritat
és que aquest gran
bolero es diu en algunes fonts de la
xarxa que és del trio
Los Panchos i si bé es cert que aquests la van gravar i van portar a l'èxit,
molt abans que ells la va gravar el peruà
Lucho Barrios (Callao, 22 abril 1935
- Lima, 5 de maig de 2010) que suposo va ser el seu autor. De fet recordo que
en els anys seixanta
Mochi va realitzar a Espanya una bona versió que es va
publicar en un dels seus EP s. A mi aquest tema hem porta records d'una festa
major en un barri perifèric de Tortosa, creu recordar que es deia
Horts del
Cony, a la carretera que portava a Amposta, allà, en una vacances i mentre
l'orquestra la tocava, amagat dins d'un búnquer, restes de la
Guerra Incivil li
vaig explicar un “
cuentecito” a l'orelleta a una noia, tres o quatre anys més

gran que jo, tot i que avui i recordant-ho des de la perspectiva de que només
tenia 14 anys, estic convençut que el “
cuentecito” m’el va explicar ella. La
cançó us la he extret de l'àlbum "
Free boleros" que
Mayte Martín i
Tete Montoliu van gravar l'any 1996, segon disc de la cantant, de nom complet
Maria Teresa Martín Cadierno, nascuda a Barcelona el 19 d'abril de 1965 i de la
qual ja hem escoltat algun tema al programa. Per el que respecta a
Tete, es deie
en realitat
Vicenç Montoliu i Massana i va nèixer a Barcelona un 28 de març de
1933, va morir el 24 de agosto de 1997. Va ser un dels pianistas de
jazz amb
més fama i reconeixement internacional, tot i ser invident.




La frase per tancar el programa d'avui és de l'escriptora
gallega Concepción Arenal (Ferrol, 31 de gener de 1820 - Vigo, 4 de febrer de
1893) que va manifestar amb encert
"Obriu escoles i es tancaran presons”
Conclou Un Toc de Rock per avui, però us deixaré amb
companyia de totes aquelles emissores per les que ens escoltes dues vegades per
setmana, a part de les repeticions, si ho fas mitjançant la teva ràdio o a
traves de la xarxa si et descarregues el programa des de el blog o el facebook
de Montse Aliaga. Jo sóc Mario Prades i ara tancaré la barraqueta. A reveure.
Apa, ens veiem pel món
Mario Prades
No hay comentarios:
Publicar un comentario