El Blog de Mario Prades

Posa't en contacte amb mi mitjançant el correo electrònic: tocderock@hotmail.com

lunes, 25 de mayo de 2015

Un Toc de Rock 09-67

La cançons "llargues" formen part de la història del rock i encara que les dues primeres les van gravar Iron Butterfly i Rare Earth, avui tindrem unes altres i escoltarem per començar Un Toc de Rock als genis de la música electrònica, el grup alemany Tangerine Dream, liderat per Edgar Froese que va morir el passat mes de gener, però també sonarán John Miles, Isaac Hayes, Chicago, The Temptations i acabarem amb jazz que ens portaran Dave Brubeck Quartet i Bob James. Ara i des de les emissores per les que ens escoltes o bé mitjançant internet si et descarréguers el programa del blog o el facebook de Montse Aliaga, obriré la barraqueta, sóc Mario Prades i toca dir-vos alló de

Benvinguts a Un Toc de Rock

Tangerine Dream – Cloudburst flight 1979

Dins de la música electrònica hem de reconèixer que els grups alemanys destaquen per la seva importància i quantitat, però un dels que llueixen amb entitat pròpia són Tangerine Dream, amb els que avui començarem Un Toc de Rock. Aquest tema “Vol aiguat”, de més de 7 minuts, us el he extret del seu àlbum "Force Majeure" que es va publicar l'any 1979. Tangerine Dream sorgeixen a finals de la dècada dels seixanta; va ser fundat concretament al 1967 pel teclista alemany Edgar Froese que va néixer a Tilsit a l'antiga Prússia Oriental, avui territori de Rússia, el 6 de juny de 1944 i va morir a Viena el passat 20 de gener de 2015, a causa d'una embòlia. La notícia va ser anunciada pel grup el dia 23 a través de la seva pàgina de facebook. Edgar Froese ha estat l'únic músic que sempre ha romàs en Tangerine Dream liderant la banda, encara que des de 1974 havia mantingut una carrera paral·lela en solitari amb bons treballs dins de la mateixa línia electrònica, amb 22 discos pel seu compte. La veritat és que la carrera de Tangerine Dream és aclaparadora, amb 60 àlbums publicats entre discos d'estudi i soundtracks, a més de 9 discos en directe, penseu que només a la dècada dels 80 van realitzar més de 20 bandes sonores. En l'àlbum "Force Majure", del que us he extret aquest tema que escoltem ara, també trobem a Klaus Krüger i Christopher Franke, però per Tangerine Dream i al llarg dels anys han passat músics de la talla de Klaus Schulze, Conrad Schnitzler, Peter Baumann, Michael Hoenig, Steve Jolliffe, Johannes Schmoelling, Paul Haslinger, Ralf Wadephul, Jerome Froese i Linda Spa, tot i que també han comptat amb col·laboracions com la de Clare Torry, que havia posat veu al tema "The Great Gig in the Sky" del disc "Dark Side Of The Moon" de Pink Floyd i que ja hem escoltat en el programa. L'últim disc editat per Tangerine Dream ha estat "Machu Picchu" que es va editar l'any 2012. Per cert, us explicaré dues curiositats, durant les primeres dècades de Tangerine Dream, en tots els seus discos, més o menys amagada, molt petita i suposo que a manera de joc, apareixia la fotografia d'una nena que amb els anys es va anar convertint en una dona, es tractava de la filla d'Edgar Froese (a les fotos) i la segona és que al juliol del 1967 ell va compondre la música per a la inauguració del Crist de Dalí, un escultura feta de barrils, bicicletes i metall.

John  Miles – Music 1976

Hi ha cançons com aquesta que escoltarem ara al programa que formen part de l’historia del rock, i que va ser el gran hit en la carrera del cantant, guitarra, teclista i compositor britànic John Miles, nascut a Jarrow, el 23 d'abril de 1949, de fet es pot dir que es l’única per la que avui en dia s’el recorda. Es va publicar l’any 1976 i es va incloure en el LP "Rebel". La cançó que escoltem a Un Toc de Rock, va aconseguir alçarse fins el tercer lloc a Anglaterra i la mateixa posició va asolir també en els Estats Units. El músic anglés John Miles va ser membre del grup The Influence, on també estaven Paul Thompson, que va ser bateria amb Roxy Music i Vic Malcolm, després guitarra de Geordie. També va formar la seva pròpia banda anomenada The John Milers Set, tot aixó abans de començar la seva definitiva carrera com a solista l’any 1971. Val a dir que John Miles ha posat la veu en diversos temes d'Alan Parsons Project i en moltes gires va acompanyar a Tina Turner com a cantant per els duets. La veritat és que John Miles en solitari té 18 discos gravats entre àlbums d'estudi, recopilacions i directes, però cap va funcionar com el primer, "Rebel" i de fet aquí al país, com us deia abans, sols s’el recorda avui en dia per aquesta cançó que hem escoltat ara, “Music” de la que val a destacar els canvis de ritme que conté i que jo crec va ser la clau del seu èxit.

Chicago – I’m a man 1969

A l'àlbum de debut del grup Chicago Transit Authority, publicat el 28 d'abril de 1969, l'únic disc signat amb aquest nom i que per cert va ser doble als Estats Units, encara que a Espanya la discogràfica CBS no es va atrevir a publicar-lo així i el van partir en dos, es va incloure aquest tema que va ser un dels grans èxits de la banda britànica Spencer Davis Group, composada per Steve Winwood i al nostre país la cançó va donar títol al segon àlbum de Chicago ja que com us he comentat, aquí el van fragmentar en dos. Aquest doble àlbum es va gravar entre els dies 27 i 30 de gener del mateix any i va aconseguir el lloc 17 en els Estats Units i el 9 a Anglaterra. La cançó es va publicar en single, encara que va ser retallada a tisora i va aconseguir el lloc 49 en la llista de singles de pop del Billboard. De fet he de aclarir-vos que Chicago sempre ha numerat els seus discos d'estudi, els únics àlbums de Chicago que tenen títol són els directes i els reculls de grans èxits. Chicago que són, juntament amb Blood, Sweat & Tears i Wheater Report, les bandes més representatives del jazz-rock als Estats Units. es van crear l’any 1967 a la ciutat de Chicago, Illinois, i com us vaig dir en programas de la passada temporada, van tenir problemes pels drets del nom. Inicialment es van fer dir Chicago Transit Authority, però resulta que aquest era el nom de l'empresa de transport públic de la ciutat, la companyia de tramvies, i ells es van veure forçats a canviar-lo després d’aquest primer disc per que a l'empresa metropolitana no els hi va fer cap gracia. Per cert, el seu segon  disc als Estats Units també va ser doble, cosa que era tot un repte per a una banda novell com ells. Chicago va estar integrat inicialment, per Lee Loughnane (trompeta), James Pankow (trombó), Walter Parazaider (saxos i flauta), Robert Lamm (veu, piano i orgue), Terry Kath (guitarra i veu) que va morir a mitjans de els 80, Peter Cetera (baix i veu) i Danny Seraphine (bateria i percussió). Quan semblava que estaven en decliu i havien patit canvis en la formació, al juny de 1982 van publicar "Chicago 16" on estava el baladón "Hard to say I'm sorry", que ho podriem traduïr com “Resulta molt dur dir ho sento” que va pujar ràpidament al primer lloc de les llistes i els va tornà al cim de la popularitat, demostran que molts crítics, en masses ocasions: "Quan no posan la pota, es perque l'estan cambian de lloc"

Isaac Hayes – Strager in Paradise 1977

Fa ja unes quantes setmanes i escoltant Barry White us vaig comentar que la seva manera de cantar, amb una veu profunda i ronca, imitava des dels seus principis la d'un altre cantant de color nord-americà, el gran Isaac Hayes al qual ara anem a escoltar amb aquest tema, una versió d'un clàssic que va incloure en el seu àlbum "New Horizon" publicat l'any 1977 pel segell Polydor i que va aconseguir el lloc 26 en la llista d'àlbums de R & B del Billboard als Estats Units. La cançó, com us deia tot un clàssic, pertanyia al musical "Kismet" de 1953 i va ser escrita per Robert Wright i George Forrest, tot i que la melodia s'ha d'atribuir al compositor clàssic rus Alexander Borodin (12 de novembre de 1833 - 27 de febrer de 1887) ja que es van inspirar en les seves "Danses polovtsianes". La versió més popular de la cançó és la que va realitzar Tony Bennett, però també la van gravar The Four Aces, Tony Martin, Ray Connif, Artie Shaw i molts altres. El compositor, cantant, pianista, productor i actor Isaac Hayes va néixer a Covington, Tennessee, el 20 d'agost de 1942, va ser trobat inconscient a la seva casa de Memphis, el 10 d'agost de 2008, la policia del Comtat de Shelby el van trobar descoratjat a terra al costat d'una màquina caminadora que encara estava en funcionament. Isaac Hayes va ser portat a l'Hospital Baptist Memorial a Memphis, on va ser declarat mort a les 02:08 pm. Pel que sembla havia patit un ictus. De fet ell mateix va reconèixer que el gener del 2006 havia patit un accident cerebrovascular menor. Va ser artista del segell Stax des de mitjans dels anys seixanta. On va debutar amb l'àlbum "Presenting Isaac Hayes" al 1967. Un dels seus grans èxits va ser la banda sonora de "Shaft", del 1971, el tema estrella ja l'hem escoltat a Un Toc de Rock. Isaac Hayes va participar en el famós festival de Wattstax, un memorable concert dels artistes afroamericans més destacats en aquella època, realitzat en el Coliseu de Los Angeles, el 20 d'agost de 1972. Aquest festival va tenir una gran importància dins de la història de la música soul, ja que van estar presents altres grans com The Staple Singers, The Emotions, The Bar-Kays, David Porter, Carla Thomas, Rufus Thomas. El festival ha estat considerat com el Woodstock dels afroamericans. Isaac Hayes és l'autor, entre molts altres, del tema "Soul man" que va ser el gran èxit en la carrera del duet de color Sam & Dave. El single amb "Theme from Shaft" del que us he parlat abans, va aconseguir la primera posició del Billboard i li va valdre a Isaac Hayes un Oscar a la millor cançó.

The Temptations – Masterpiece 1973

Produït per Norman Wilfield, aquesta cançó que escoltem ara a Un Toc de Rock, "Masterpiece", donava títol al que possiblement sigui el millor àlbum d'aquesta bona banda, una de les millors si no la millor, del soul vocal nord-americà i que es va publicar el 21 de febrer de 1973. Es tracta d’un tema llarg i treballat on els arranjaments de Paul Riser es llueixen en tot el seu esplendor. Vam tenir-la sonant en un programa fa un parell de temporades, peró en aquella ocasió no ens va donar temps per escoltar-la sencera causa de la seva extensió, més de 13 minuts, però avui la gaudirem junts i servirà per recordar a Un Toc de Rock aquesta bona banda de color nord-americana. A la carrera de The Temptations destaca així mateix un altre bon tema llarg "Papa Was a Rolling Stone" que van editar l’any 1971. El grup The Temptations, un dels més rellevants de la Tamla Motown, es van crear a Detroit, l’any 1961, quan es van fusionar dos grups The Primer i The Distants. The Temptations eren un grup vocal que estave integrat per David Ruffin, Eddie Kendricks, Paul Williams, Otis Williams i Melvin Franklin. El seu gran èxit va ser la cançó "My girl” que es va publicar l’any 1965, una peça que també la va gravar i portar a l’èxit el malograt Otis Redding, al que es va considerar El Rei del Soul i que no hem de confomdre amb “Oh, girl” que es trobava en aquest mateix àlbum del que us he tret la cançó que sona ara i que ja vam escoltar a un programa de la passada temporada. En aquesta gravació, el grup The Temptations son Dennis Edwards, Damon Harris, Richard Street, Melvin Franklin i Otis Williams. Masterpiece” va ser una composició del mateix productor Norman Wilfield que de fet, crec va ser el compositor de tots els temes de l’àlbum. El single va pujar al primer lloc de les llistes i es va mantindre dues setmanes, mentre que l’àlbum va arrivar a la setena posició.

Dave Brubeck Quartet – Take five 1959

Al programa d'avui d'Un Toc de Rock ple de cançons que podem considerar llargues, anem a rendir un homenatge a un dels grans del jazz i que ens va deixar el 5 de desembre del 2012, es tracta del pianista i compositor de jazz Dave Brubeck que ens portarà el tema més important en la seva carrera professional, la cançó "Take Five" amb la que avui el recordarem. Dave Brubeck va néixer el 6 de desembre de 1920 a Concord, Califòrnia i va morir a Norwalk, Connecticut, a causa d'un problema cardíac. Curiosament el tema "Take Five", una mena de cannon a ritme de 5 x 4, una cosa bastant inusual en el món del jazz i que avui és el més recordat a l'àmplia carrera del Dave Brubeck Quartet, no era una composició de Dave Brubeck, va ser escrita l'any 1959 per Paul Desmond (25 de novembre de 1924 - 30 de maig de 1977), saxofonista del grup i es va incloure aquell mateix any a l'àlbum "Time Out", gravat als Columbia's 30th Street Studios de Nova York els dies 25 de juny, 1 de juliol i 18 d'agost de 1959, tan sols en tres dies i que va arribar al lloc 25 de les llistes del Billboard l'any 1961. La cançó va ser interpretada en públic per primera vegada per el The Dave Brubeck Quartet al night club Village Gate de Nova York. Després de la mort de Paul Desmond a causa d'un càncer produït per l'abús d'alcohol, es va saber que la cançó havia generat una mitjana de 100.000 dòlars anuals als Estats Units en concepte de drets d'autor. Deu ni do!
El Dave Brubeck Quartet amb Dave Brubeck al piano i Paul Desmond al saxo

Bob James – Jamaica Farewell 1976

El tema amb què tancarem Un Toc de Rock que va ser un dels gran èxits del cantant de color Harry Belafonte, aquest “Adeu a Jamaica” la va gravar a ritme de calypso, arrivan al quart lloc en les llistes del Billboard.i també l’han enregistrat The Kingston Trio, Sir Lancelot, Jimmy Buffett, Sam Cooke, Nina & Frederik, Pat Rolle, Carly Simon, Nuttea, James Last, Ray Connif, Caetano Veloso, Sting i fins i tot els espanyols Los Payos, però es tractava d’una composición de Lord Burgess que ara ens porta per concloure el programa d’avui un gran del jazz, el pianista Bob James que la va incloure en el seu àlbum "Three", realitzant una magistral interpretació en clau de jazz-fussion en al qual tots els instruments van prenén el seu protagonisme. En aquest àlbum van col·laborar els saxofonistes Grover Washington Jr i Tim Whistle, Harvey Mason a la bateria, Gary King al baix, Eric Gale i Hugh McCracken a les guitarres, al costat d'un munt de músics, a més a més d'una secció de metalls i una altra de corda . El pianista, productor i arranjador de jazz Bob James va néixer el 25 de desembre de 1939 a Marshall, Missouri i està reconegut com un dels progenitors del estil conegut com smooth jazz. Dues cançons de Bob James "Nautilus" del disc "One" editat l’any 1974 i "Take me to the Mardi Gras" que era a l'àlbum "Two" de 1975, es troben entre les cançons més samplejades en la història del hip hop. El pianista Bob James ha publicat una treintena d’àlbums com a solista.

La frase d'avui és d'Esperanza Aguirre, la líder del PP per la capital de regne que ha manifestat dins de la seva campanya electoral una dita per la que li podriem dir alló de "Lumbreras":


"A Madrid estarà permès tot el que no estigui prohibit"

S'ha d'haver espremut molt la bola de pensar per haver arribat a aquesta conclusió.

Acabaré per avui Un Toc de Rock, però abans de marxar-me, us deixaré amb la bona companyia de totes les emissores per les que escoltes el programa dues vegades per setmana, a part de les repeticions, si ho fas mitjançant el teu receptor de ràdio o a traves d’internet si t’el descarregues des de el blog o el facebook de Montse Aliaga. Jo sóc Mario Prades i ara tancaré la barraqueta. Porteu-se bé.

Apa, ens veiem pel món

Mario Prades

No hay comentarios:

Publicar un comentario