
La cançons "
llargues" formen part de
la història
del rock i encara que
les dues primeres les van gravar
Iron Butterfly i
Rare Earth,
avui
tindrem unes altres i escoltarem per començar
Un Toc de Rock als genis de
la música electrònica, el grup alemany
Tangerine Dream, liderat per
Edgar
Froese que va morir el passat mes de gener, però també sonarán
John Miles,
Isaac Hayes,
Chicago,
The Temptations i acabarem amb
jazz que ens portaran
Dave
Brubeck Quartet i
Bob James. Ara i des de les
emissores per les que ens escoltes
o bé mitjançant
internet si et descarréguers el programa del
blog o el
facebook
de
Montse Aliaga,
obriré la barraqueta, sóc
Mario Prades i toca dir-vos alló de
Benvinguts a Un Toc de Rock
Tangerine Dream – Cloudburst flight 1979

Dins de
la música electrònica hem de reconèixer que els
grups alemanys destaquen per la seva importància i quantitat, però un dels que
llueixen amb entitat pròpia són
Tangerine Dream, amb els que avui començarem
Un
Toc de Rock. Aquest tema “
Vol aiguat”, de més de
7 minuts, us el he extret del
seu àlbum "
Force Majeure" que es va publicar l'any 1979.
Tangerine
Dream sorgeixen a finals de la dècada dels seixanta; va ser fundat concretament
al 1967 pel teclista alemany
Edgar Froese que va néixer a Tilsit a l'antiga
Prússia Oriental, avui territori de Rússia, el 6 de juny de 1944 i va morir a
Viena el passat 20 de gener de 2015,
a causa d'una embòlia. La notícia va ser anunciada pel
grup el dia 23 a
través de la seva pàgina de
facebook.
Edgar Froese ha estat l'únic músic que
sempre ha romàs en
Tangerine Dream liderant la banda, encara que des

de 1974
havia mantingut una carrera paral·lela en solitari amb bons treballs dins de la
mateixa línia
electrònica, amb
22 discos pel seu compte. La veritat és que la
carrera de
Tangerine Dream és aclaparadora, amb
60 àlbums publicats entre
discos d'estudi i
soundtracks, a més de
9 discos en directe, penseu que
només a
la dècada dels 80 van realitzar més de
20 bandes sonores. En l'àlbum "
Force Majure", del que us he extret aquest tema que escoltem ara,
també trobem a
Klaus Krüger i
Christopher Franke, però per
Tangerine Dream i al
llarg dels anys han passat músics de la talla de
Klaus Schulze,
Conrad
Schnitzler,
Peter Baumann,
Michael Hoenig,
Steve Jolliffe,
Johannes
Schmoelling,
Paul Haslinger,
Ralf Wadephul,
Jerome Froese i
Linda Spa, tot i
que també han comptat amb col·laboracions

com la de
Clare Torry, que havia
posat veu al tema "
The Great Gig in the Sky" del disc "
Dark Side
Of The Moon" de
Pink Floyd i que ja hem escoltat en el programa. L'últim disc
editat per
Tangerine Dream ha estat "
Machu Picchu" que es va editar
l'any 2012. Per cert, us explicaré dues curiositats, durant les primeres
dècades de
Tangerine Dream, en
tots els seus discos, més o menys amagada, molt
petita i suposo que a manera de joc, apareixia
la fotografia d'una nena que amb
els anys es va anar convertint en una dona, es tractava de
la filla d'
Edgar
Froese (a les fotos) i la segona és que al juliol del 1967 ell va compondre la música per a
la inauguració del
Crist de Dalí, un escultura feta de barrils, bicicletes i
metall.






John Miles – Music
1976

Hi ha cançons com aquesta que escoltarem ara al programa que
formen part de l’
historia del rock, i que va ser el gran hit en la carrera del
cantant, guitarra, teclista i compositor britànic
John Miles, nascut a Jarrow,
el 23 d'abril de 1949, de fet es pot dir que es l’única per la que avui en dia
s’el recorda. Es va publicar l’any 1976 i es va incloure en el LP
"
Rebel". La cançó que escoltem a
Un Toc de Rock, va aconseguir
alçarse fins el
tercer lloc a Anglaterra i la mateixa posició va asolir també
en els Estats Units. El músic anglés
John Miles va ser membre del grup
The
Influence, on també estaven
Paul Thompson, que va ser bateria amb
Roxy Music i
Vic Malcolm, després guitarra de
Geordie. També va formar la seva pròpia banda anomenada
The John Milers
Set, tot aixó abans de

començar la seva definitiva carrera com a solista l’any
1971. Val a dir que
John Miles ha posat la veu en diversos temes d'
Alan Parsons
Project i en moltes gires va acompanyar a
Tina Turner com a cantant per els
duets. La veritat és que
John Miles en solitari té
18 discos gravats entre
àlbums d'estudi, recopilacions i directes, però cap va funcionar com el primer,
"
Rebel" i de fet aquí al país, com us deia abans, sols s’el recorda
avui en dia per aquesta cançó que hem escoltat ara, “
Music” de la que val a
destacar els
canvis de ritme que conté i que jo crec va ser la clau del seu
èxit.




Chicago – I’m a man 1969

A l'àlbum de debut del grup
Chicago Transit Authority,
publicat el 28 d'abril de 1969,
l'únic disc signat amb aquest nom i que per cert va ser
doble als Estats Units, encara que a Espanya la discogràfica CBS no es va
atrevir a publicar-lo així i el van partir en dos, es va incloure aquest tema
que va ser un dels grans èxits de la banda britànica
Spencer Davis Group,
composada per
Steve Winwood i al nostre país la cançó va donar títol al segon
àlbum de
Chicago ja que com us he comentat, aquí el van fragmentar en dos.
Aquest doble àlbum es va gravar entre els dies 27 i 30 de gener del mateix any
i va aconseguir el lloc
17 en els Estats Units i el
9 a Anglaterra. La cançó es va
publicar en single, encara que va ser retallada a tisora i va aconseguir el
lloc
49 en la llista de singles de
pop del
Billboard. De fet he de aclarir-vos
que
Chicago sempre ha numerat els seus discos d'estudi, els únics àlbums de
Chicago que tenen títol

són els directes i els reculls de grans èxits.
Chicago
que són, juntament amb
Blood, Sweat & Tears i
Wheater Report, les bandes
més representatives del
jazz-rock als Estats Units. es van crear l’any 1967 a la ciutat de Chicago,
Illinois, i com us vaig dir en programas de la passada temporada, van tenir
problemes pels drets del nom. Inicialment es van fer dir
Chicago Transit
Authority, però resulta que aquest era el nom de l'empresa de
transport públic
de la ciutat,
la companyia de tramvies, i ells es van veure forçats a
canviar-lo després d’aquest primer disc per que a l'
empresa metropolitana no
els hi va fer cap gracia. Per cert, el seu segon disc als Estats Units també va
ser
doble, cosa que era tot un repte per a una banda novell com ells.
Chicago 
va estar integrat inicialment, per
Lee Loughnane (trompeta),
James Pankow
(trombó),
Walter Parazaider (saxos i flauta),
Robert Lamm (veu, piano i orgue),
Terry Kath (guitarra i veu) que va morir a mitjans de els 80,
Peter Cetera
(baix i veu) i
Danny Seraphine (bateria i percussió). Quan semblava que estaven
en decliu i havien patit canvis en la formació, al juny de 1982 van publicar
"
Chicago 16" on estava el baladón "
Hard to say I'm sorry",
que ho podriem traduïr com “
Resulta molt dur dir ho sento” que va pujar
ràpidament al
primer lloc de les llistes i els va tornà al cim de la
popularitat, demostran que molts crítics, en masses ocasions: "
Quan no posan
la pota, es perque l'estan cambian de lloc"




Isaac Hayes
– Strager in Paradise 1977

Fa ja unes quantes setmanes i escoltant
Barry White us vaig
comentar que la seva manera de cantar, amb una veu profunda i ronca, imitava
des dels seus principis la d'un altre cantant de color nord-americà, el gran
Isaac Hayes al qual ara anem a escoltar amb aquest tema, una versió d'
un
clàssic que va incloure en el seu àlbum "
New Horizon" publicat l'any
1977 pel segell Polydor i que va aconseguir el lloc
26 en la llista d'àlbums de
R & B del
Billboard als Estats Units. La cançó, com us deia tot un clàssic,
pertanyia al musical "
Kismet" de 1953 i va ser escrita per
Robert
Wright i
George Forrest, tot i que la melodia s'ha d'atribuir al compositor
clàssic rus
Alexander Borodin (12 de novembre de 1833 - 27 de febrer de 1887)
ja que es van inspirar en les seves "
Danses polovtsianes". La versió
més popular de la cançó és la que

va realitzar
Tony Bennett, però també la van
gravar
The Four Aces,
Tony Martin,
Ray Connif,
Artie Shaw i molts altres. El
compositor, cantant, pianista, productor i actor
Isaac Hayes va néixer a
Covington, Tennessee, el 20 d'agost de 1942, va ser trobat inconscient a la
seva casa de Memphis, el 10 d'agost de 2008, la policia del Comtat de Shelby el
van trobar descoratjat a terra al costat d'
una màquina caminadora que encara
estava en funcionament.
Isaac Hayes va ser portat a l'
Hospital Baptist Memorial
a Memphis, on va ser declarat mort a les 02:08 pm. Pel que sembla havia patit
un ictus. De fet ell mateix va reconèixer que el gener del 2006 havia patit un
accident cerebrovascular menor. Va ser artista del segell Stax des de mitjans
dels anys seixanta. On va debutar amb l'àlbum "
Presenting Isaac
Hayes" al 1967. Un dels seus grans èxits va ser la banda sonora de "
Shaft", del 1971, el tema estrella ja l'hem escoltat a
Un Toc de
Rock.
Isaac Hayes va

participar en el famós
festival de Wattstax, un memorable
concert dels
artistes afroamericans més destacats en aquella època, realitzat
en
el Coliseu de Los Angeles, el 20 d'agost de 1972. Aquest
festival va tenir
una gran importància dins de
la història de la música soul, ja que van estar
presents altres grans com
The Staple Singers,
The Emotions,
The Bar-Kays,
David
Porter,
Carla Thomas,
Rufus Thomas. El
festival ha estat considerat com el
Woodstock dels
afroamericans.
Isaac Hayes és l'autor, entre molts altres, del
tema "
Soul man" que va ser el gran èxit en la carrera del duet de
color
Sam & Dave. El single amb "
Theme from Shaft" del que us he
parlat abans, va aconseguir la
primera posició del
Billboard i li va valdre a
Isaac Hayes un
Oscar a
la millor cançó.




The Temptations – Masterpiece 1973

Produït per
Norman Wilfield, aquesta cançó que escoltem ara
a
Un Toc de Rock, "
Masterpiece", donava títol al que possiblement
sigui el millor àlbum d'aquesta bona banda, una de les millors si no la millor,
del
soul vocal nord-americà i que es va publicar el 21 de febrer de 1973. Es
tracta d’un tema llarg i treballat on els arranjaments de
Paul Riser es
llueixen en tot el seu esplendor. Vam tenir-la sonant en un programa fa un
parell de temporades, peró en aquella ocasió no ens va donar temps per
escoltar-la sencera causa de la seva extensió, més de 13 minuts, però avui la gaudirem junts i
servirà per recordar a
Un Toc de Rock aquesta bona banda de color nord-americana.
A la carrera de
The Temptations destaca així mateix un altre bon tema llarg
"
Papa Was a Rolling Stone" que van editar l’any 1971. El grup
The
Temptations, un dels més rellevants de la Tamla Motown, es van
crear a Detroit, l’any 1961, quan es van

fusionar dos grups
The Primer i
The
Distants.
The Temptations eren
un grup vocal que estave integrat per David Ruffin, Eddie Kendricks, Paul
Williams, Otis Williams i Melvin Franklin. El seu gran èxit va ser la
cançó "
My girl” que es va publicar l’any 1965, una peça que també la va
gravar i portar a l’èxit el malograt
Otis Redding, al que es va considerar
El
Rei del Soul i que no hem de confomdre amb “
Oh, girl” que es trobava en aquest
mateix àlbum del que us he tret la cançó que sona ara i que ja vam escoltar a
un programa de la passada temporada.
En aquesta gravació, el grup The Temptations son Dennis Edwards, Damon
Harris, Richard Street, Melvin Franklin i Otis Williams. “
Masterpiece”
va ser una composició del mateix productor
Norman Wilfield que de fet, crec va
ser el compositor de tots els temes de l’àlbum. El single va pujar al
primer
lloc de les llistes i es va mantindre
dues setmanes, mentre que l’àlbum va
arrivar a la
setena posició.




Dave
Brubeck Quartet – Take five 1959

Al programa d'avui d'
Un Toc de Rock ple de cançons que podem
considerar
llargues, anem a rendir un homenatge a un dels grans del
jazz i que
ens va deixar el 5 de desembre del 2012, es tracta del pianista i compositor de
jazz Dave Brubeck que ens portarà el tema més important en la seva carrera
professional, la cançó "
Take Five" amb la que avui el recordarem.
Dave Brubeck va néixer el 6 de desembre de 1920 a Concord, Califòrnia i
va morir a Norwalk, Connecticut, a causa d'un problema cardíac. Curiosament el
tema "
Take Five", una mena de
cannon a ritme de
5 x 4, una cosa
bastant inusual en el món del
jazz i que avui és el més recordat a l'àmplia
carrera del
Dave Brubeck Quartet, no era una composició de
Dave Brubeck, va ser
escrita l'any 1959 per
Paul
Desmond (25 de novembre de 1924 - 30 de maig de
1977), saxofonista del grup i es va incloure aquell mateix any a l'àlbum
"
Time Out", gravat als
Columbia's 30th Street Studios de Nova York
els dies 25 de juny, 1 de juliol i 18 d'agost de 1959,
tan sols en tres dies i
que va arribar al lloc
25 de les llistes del
Billboard l'any 1961. La cançó va
ser interpretada en públic per primera vegada per el
The Dave Brubeck Quartet
al
night club Village Gate de Nova York. Després de la mort de
Paul Desmond a
causa d'un càncer produït per l'abús d'alcohol, es va saber que la cançó havia
generat una mitjana de
100.000 dòlars anuals als Estats Units en concepte de
drets d'autor. Deu ni do!


El Dave Brubeck Quartet amb Dave Brubeck al piano i Paul Desmond al saxo
Bob James – Jamaica Farewell 1976

El tema amb què tancarem
Un Toc de Rock que va ser un dels
gran èxits del cantant de color
Harry Belafonte, aquest “
Adeu a Jamaica” la va
gravar a ritme de
calypso, arrivan al
quart lloc en les llistes del
Billboard.i
també l’han enregistrat
The Kingston Trio,
Sir Lancelot,
Jimmy Buffett,
Sam
Cooke,
Nina & Frederik,
Pat Rolle,
Carly Simon,
Nuttea,
James Last,
Ray
Connif,
Caetano Veloso,
Sting i fins i tot els espanyols
Los Payos, però es
tractava d’una composición de
Lord Burgess que ara ens porta per concloure el
programa d’avui un gran del
jazz, el pianista
Bob James que la va incloure en el seu
àlbum "
Three", realitzant una magistral interpretació en clau de
jazz-fussion en al qual tots els instruments van prenén el seu protagonisme. En
aquest àlbum van col·laborar els saxofonistes
Grover Washington Jr i
Tim Whistle,
Harvey Mason a la bateria,
Gary
King
al baix,
Eric Gale i
Hugh McCracken a les guitarres, al costat d'un munt de
músics, a més a més d'una secció de metalls i una altra de corda . El pianista,
productor i arranjador de
jazz Bob James va néixer el 25 de desembre de 1939 a Marshall, Missouri i
està reconegut com un dels progenitors del estil conegut com
smooth jazz. Dues
cançons de
Bob James "
Nautilus" del disc "
One" editat l’any
1974 i "
Take me to the Mardi Gras" que era a l'àlbum "
Two"
de 1975, es troben entre les cançons
més samplejades en la història del
hip
hop. El pianista
Bob James ha publicat una
treintena d’àlbums com a solista.




La frase d'avui és d'Esperanza Aguirre, la líder del PP per
la capital de regne que ha manifestat dins de la seva campanya electoral una dita per la que li podriem dir alló de "Lumbreras":
"A Madrid estarà permès tot el que no estigui
prohibit"
S'ha d'haver espremut molt la bola de pensar per haver
arribat a aquesta conclusió.
Acabaré per avui Un Toc de Rock, però abans de marxar-me, us
deixaré amb la bona companyia de totes les emissores per les que escoltes el
programa dues vegades per setmana, a part de les repeticions, si ho fas
mitjançant el teu receptor de ràdio o a traves d’internet si t’el descarregues
des de el blog o el facebook de Montse Aliaga. Jo sóc Mario Prades i ara
tancaré la barraqueta. Porteu-se bé.
Apa, ens veiem pel món
Mario Prades
No hay comentarios:
Publicar un comentario