
Tal i com us vaig prometre, avui a
Un Toc de Rock anem a fer
un breu recorregut d'una hora pel
rock progressiu i el
rock andalús i
escoltarem a
Triana,
Medina Azahara,
CAI,
Granada,
Alameda,
Smash,
Máquina!,
Fusioon,
El Último de la Fila,
Hamartigenia i
Enric Barbat que tot i ser un
cantautor, va publicar en els 80
un àlbum genial i ple de
simfonisme en el qual va comptar amb
Carlos Cárcamo,
un històric del
rock progressiu. Ara i des de totes aquelles
emissores per les
que escoltes el programa o bé via
internet si t’el descarregues del
blog o del
facebook de
Montse Aliaga, poso en marxa
la nostra particular màquina del temps
i començarem aquest
viatge al passat, als
records, en ales de la
música. Soc
Mario Prades i
obriré la barraqueta amb
Smash i dient com us dic sempre
Benvinguts a Un Toc de Rock
Smash – El Garrotín 1971

Molts grup van realitzar
rock progressiu a Espanya com
Mezquita,
Medina Azahara,
Gong,
Atila,
Alameda,
Taranto's,
Imán Califato Independiente,
Cai,
Guadalquivir,
Albatros,
Crack,
Bloque,
Tartesos,
Granada,
Itoiz i molts
més, sense oblidar els primers que en l'estat van fer
rock progressiu Los
Módulos que també van ser pioners a utilitzar el
moog i el
melotrom, peró
Smash
van ser els autèntics creadors del
rock andalús, un estil que es va consolidar
amb
Triana, però ells es dedicaven a fer un
rock progressiu,
pesat,
dur, amb
canya i gairebé sempre van cantar
en anglès, però les discogràfiques
insisteixen i insisteixen i de cop i volta ens trobem amb "El
Garrotín" sonant a les
emissores de
ràdio-fórmula que abans no haguessin
programat a
Smash ni per equivocación, però com ara cobraven... Van començar a
Sevilla i
Smash va ser una idea de
Gualberto García, un músic adelantat a la
seva época que havia tocat amb
Los Murciélagos i un parell de grups més i que
més tard gravaría en solitari discos de
rock progresiu, al costat de
Gonzalo
García-Pelayo que va tocar a
Los Gong,
Julio Matito,
Antonio Rodríguez i
Henrik
Liebgott. Es van presentar al
Festival de Grupos del Estrecho que tenia lloc a Algeciras, organitzat per
Jesús Quintero i van guanyar. La veritat es que la
seva carrera es molt digna. Van ser recoltzats per el català
Oriol Regas,

propietari del
Boccacio i crec que també del
Maddox de Platga d’Haro. Més tard entraria el
guitarrista
Manuel Molina, més influenciat pel
flamenc que pel
rock i que
desfet el grup formaria amb la seva dona el duet
Lole y Manuel.
Smash van
comptar amb la producció d'
Alain Milhaud i aixó si, "El Garrotín" és
ja de 1971 amb "Tangos de Ketama" a la cara B.
Gualberto García va
deixar el grup ja que no estava conforme amb aquesta gravació, opinaba que era
massa comercial i allunyada del seu estil.
Gualberto era un purista i no és
deixava manipular. Va marxar-se als Estats Uniots i més tard va tindre una
interesant carrera en solitari.
Smash van treure un altre disc i finalmente,
després de la marxa de
Julio Matito que posteriormente ca col·laborar amb
Goma,
Pata Negra,
Silvio y Luzbel i
Kiko Veneno, es van desfer.




Alameda – Aires de la alameda 1979

L'any 1979 es publica l'àlbum “Alameda”, primer treball
discogràfic d’
Alameda, i que va ser un dels millors treballs d'aquest grup de
rock progressiu, amb clar sabor
andalús, sorgits a Sevilla, encara que en els
seus inicis se'ls va acusar d'imitar als
Triana, però jo crec que no és cert ,
el seu estil pot tenir similituds, però és diametralment diferent. Possiblement
més net i amb
guitarres menys distorsionades, això si, amb un fort
accent
andalús en la
veu del cantant, guitarrista, flautista i compositor
José Roca
que havia estat component de
Tartesos. A la percussió es trobava
Luis Moreno al
que es coneixia com
El Pibe i que al costat d'
Eduardo Rodríguez Rodway, que

formava part de
Triana, havien estat components de
Los Payos. A
Alameda
trobàvem també a
Rafael Marinelli (teclats),
Manuel Marinelli (teclats ) que
havia militat a
Gong,
Cerebrum i que també havia estat component de
Tartesos i
Manuel Rosa (baix). Es van crear l'any 1977. Per cert, el 1979, quan es va
publicar el LP "Alameda", van col·laborar a l'àlbum "La leyenda
del tiempo" de
Camarón. L'any 1983 i després de gravar el seu quart àlbum
"Noche andaluza", el grup es va dissoldre. Els seus components
col·laboraran posteriorment en treballs de
Camarón i
Paco de Lucía. Es van
tornar a reunir l'any 1992 per a un recital organitzat arran de l'
Expo 92 de
Sevilla i traurien un parell de discos nous i dos recopilatoris de grans èxits.
El teclista
Manolo Marinelli va morir l’any 1999, després d'haver acompanyat a
Camarón i formant part de l'última formació de
Triana, al costat de
Tele
Palacios.




Granada – Noviembre florido 1976

Desde el álbum “España año 1975” us he seleccionat per
compartir ara a
Un Toc de Rock aquest tema de
Granada, una de les bones bandes
de
rock progressiu i a la qual no hem de confondre amb
La Blues Band de Granada
als que ja hem escoltat en alguna ocasió, res a veure un grup amb l'altre. De
fet ells sempre van reivindicar que el seu nom va ser inspirat per
la fruita,
la mangrana, no per la
ciutat andalusa, tot i que la seva música, dins del
rock progressiu,
posseïa moltes reminiscències de
rock andalús.
Granada es van crear l’any 1975 a Madrid i va ser una
idea del teclista i flautista
Carlos Cárcamo, al costat de
Michael Vortreflich
(guitarra),
Juan Bona (bateria) i
Antonio García Oteyza (baix). Van debutar amb
el LP "Hablo de una tierra", editat en el 75 i que va comptar amb les
col·laboracions del guitarra flamenc
Manolo Sanlucar i el trio
Tílburi.
D'aquella època cal destacar la seva participació en un
festival que va tenir
lloc a Burgos i que va ser conegut com el
Festival de la Cochambre, pels
comentaris
despectius de la premsa de l'època, compartint cartell amb
Iceberg,
Triana,
Tílburi i
Eduardo Bort. A la fi del 75 comencen els canvis en el grup,
primer va ser
Michael Vortreflich que és substituït per
Javier Monforte i

amb
ell van registrar l'àlbum del que us he extret aquest tema i que es va gravar
en els
estudis Sonoland, de Madrid, publicant-se en el 76, però poc després
segueixen els canvis i entren
Chicho Hipólito (baix) i
Miguel Bullido
(bateria). Els canvis van seguir, sempre sota el lideratge de
Carlos Cárcamo i
per Granada van passar
Carlos García Vaso que després formaria
Greta i
posteriorment
Azul y Negro,
Tomàs,
Antonio Rodríguez, que procedia de
Smash,
Joaquín Blanco que tocava la gaita i el seu germà
Julio. Encara gravarien un
tercer disc "Valle del Pas" (1978) i poc després
Granada va
desaparèixer.
Carlos Cárcamo que també va militar a
Karkis, va dir un dia el
perquè i la causa va ser "
La seva addicció a les drogues que li feien oblidar
els teclats i sintetizadors que entreven per el seu nas". Per sort es va recuperar.




CAI – Extraña seducción 1980

A Cadis sorgeix el grup
CAI, una altra banda destacable dins
del
rock progressiu amb gust andalús. De
CAI escoltarem ara aquest tema que us
he tret del seu segon àlbum "Noche abierta" que va publicar el segell
CBS l'any 1980 i que va ser reeditat ja en format CD al 1997. El grup va estar
en actiu de 1977 fins l'any 1982, encara que es van tornar a posar en marxa al 2007.
Estaven liderats pel pianista
Chano Domínguez (Cadis 29 de març de 1960) que
després es passaria al
jazz i és que
CAI dins del seu
estil progressiu ja
mostrava indicis de
jazz fusió, quelcom de nou dins dels grups que
interpretaven
rock andalús. També integraven el grup
Diego Fopiani (bateria i
cantant),
José A. Fernández Mariscal "
El Niño" (guitarra),
Paco
Delgado (guitarra flamenca) i
Pepe Vélez (baix). Encara traurien un altre disc,
aquest el 1981, abans de separar-se. Quan l'any 2007 tornen, el grup estava
integrat per
Paco Delgado, l'únic de l'antiga formació i
Diego Fopiani (veu i
bateria),
Blas Lago (teclats),
Ignacio Olivera (baix),
Carlos Martel i
Carlos
Villoslada (flauta i saxos). Traurien un parell

de discos més, un a l'any 2007
que era doble i un altre el 2010. Es desfan definitivament i
Diego Fopiani i
Paco Delgado creen
Caeman, el 5 d'octubre de 2012. En aquest nou projecte van
comptar amb el baixista i cantant
Iñaki Egaña, membre fundador de
Imán Califato
Independiente i que abans havia militat a
Los Buenos i després a
Barrabás així
com a
Los Mitos en la seva última etapa, i als teclats
Blas Lago. Jo recordo
que ja fa molts anys els vaig entrevistar i se m'acut preguntar-lis el perquè
es deien
CAI, la seva resposta va ser contundent i amb fort accent andalús em
van respondre “
Semos de Cai (Cádiz) ¿Cómo íbamos a llamarnos”




Medina Azahara – Morir junto a ti 2014

Des de l'últim treball discogràfic de
Medina Azahara gravat
en estudi i titulat genèricament “Las puertas del cielo”, us he seleccionat ara
aquest “
peaso canción” de
Medina Azahara, amb tota seguretat el grup sorgit del
rock andalús amb una trajectòria més llarga i sòlida de la història del gènere
i actualment podem dir que són la millor banda de
rock andalús en actiu. Es
creen a Còrdova, l'any 1979 i inicialment eren
Manuel Martínez (cantant),
Miguel Galán (guitarra),
José Antonio Molina (baix),
Manuel S. Molina (baix) i
Pablo Rabadán (teclats). En la seva carrera cal destacar temes com “Paseando
por la Mezquita”,
“Navajas de cartón”, “El soldado”, “Velocidad”, “Todo tiene su fin”, “El
destino i la guitarra” i tants altres. Des de el inicis

s'han anat produint
canvis en la formació i actualment integren aquesta banda
Nacho Santiago
(bateria),
Manuel Ibáñez (teclats),
Juanjo Corbacho (baix), el guitarra
Paco
Ventura que també ha tret un parell de CD en solitari i el cantant
Manuel
Martínez que és l'únic que roman a
Medina Azahara de la formació original i que
així mateix ha publicat un disc paral·lelament al grup. El seu manager, no si
se encara ho és, era
Javier Gálvez, un bon amic amb despatx a Madrid i al que
carinyosament li deiem “
Manejos Gálvez”, tot un profesional en aixó de portar
grups i que recordo era així mateix el manager de
Niagara i altres bandas de
rock dur, tota una institució.




El Último de la
Fila – Yo no danzo al son de los tambores 1988

Molts són els que afirmen que
El Último de la Fila són els creadors del
rock andalus, rés més allunyant de la realitat com heu comprobat avui. De fet
quan eren
Los Burros,
Manolo García cantava sense
acent del sud. Resulta
paradoxal que
El Último de la
Fila, un grup que ha participar en el concert d'
Amnistia
Internacional al Camp Nou i en molts altres actes
altruistes i
benèfics,
resulti ser al mateix temps, la
banda més pessetera del rock espanyol i la que
millor ha sabut protegir sempre els seus interessos controlant-ho tot, des del
marxandatge a les
vendes dels seus discos, estudiant
com i
quan començar les
seves gires, quan s'havien d'
editar discos i quan no era adequat, escollin el
moment de
deixar de fer concerts i quedarse a l’
ombra i realitzant veritables
estudis de mercat per tal de seguir venent i omplint en els concerts. Tot des
de la seva pròpia empresa
Can Produccions. Aquesta va ser una de les causes de
la ruptura professional entre
Manolo García i
Quimi Portet que sempre es va
sentir molt més proper al públic i no se sentia a gust ficat en
alts bussinnes.
Arribaven a estudiar les places on es demanava un concert seu i si els
resultats
garantien ple total llavors
ells eren l’empresa, en cas contrari
venien el concert i que es s'apanyi el primavera que l'havia comprat, a preu
molt alt això si que
EUF mai van ser un grup barat per a contractar. Van
arribar a controlar fins les fotografies que els hi feia la premsa en elñs concerts. Jo recordo
un cas sonat en el qual
els vaig
muntar un pollo i posar a la seva empresa entre l'espasa i la paret. Es
tractava d'un concert que
El Último de la Fila va organitzar a
Montblanc des de la seva
empresa de produccions. Minuts abans de començar el concert van exigir als
mitjans de comunicació que realitzaran les fotografies a la primera cançó del
concert i després havia de sortir del
back-stage,
lliurar-les a ells càmeres i
gravadores i ens les
tornarien finalitzat el concert. Jo em vaig convertir
sense intenció, en portaveu dels mitjans de comunicació allí presents i em
vaig
negar. Els vaig exigir que si volien fer-ho així, els altres i jo acceptàvem
lliurar-les càmeres i tots els estris, però a canvi volia un
document signat
per un representant "
acreditat" de l'empresa, amb fotocòpia del
seu
DNI i on en cada rebut es fes constar
el valor del lliurat, perquè en cas de
faltar alguna cosa,
se'ns abonarà el que es declarà. Sabia perfectament que a
dos quarts d'onze de la nit, amb el concert que mentre jo els posava contra les
cordes, ja havia començat
On trobarien ells una fotocopiadora? A més havien de
acreditar la seva autoritat per fer-se responsables del valor del que pogués
sostreures, presentant els documents de la societat que ells representaven,
cosa que dubtava tinguessin en el seu poder en aquells moments i que a més a
més no creia
els interessessin que tinguéssim a les mans els de la premsa. El
pobre
Martín JL fill que era el que donava la cara, no sabia on amagar-se ja
que si no acceptaven les nostres condicions no hi havria cobertura de l'acte i
jo mateix ja vaig avisar que després i des de les pàgines del
Diari entraria a
sac

contra ells, cosa amb la que els companys de premsa es van solidaritza.
Finalment
tothom acreditat va entrar i va realitzar
el seu treball sense
traves. De fet anys després i en el concert de presentació a Reus del disc
"La rebelión de los hombres rana" des del
Diari vaig aconseguir que
es regalessin cent
CD-singles i una caixa de
samarretes que es
van sortejar
entre els lectors i que el propi
Manolo García va tenir de signar un per un,
estant jo davant. És clar que la producció d'aquell concert de
El Último de la Fila el la va realitzar
Plastic,
una empresa molt seriosa i en la què es trobava
Iñaki Martín, un bon amic meu i
un gran profesional.
El Último de la
Fila van debutar el 1985 amb el seu primer LP que té un títol
que sempre m'ha cridat l'atenció "Cuando la pobresa entra per la puerta,
el amor salta per la ventana". Aquest tema que escoltem ara i que es va
publicar en single, es trobava al LP "Como la cabeza al sombrero"
gravat a Londres i que es va publicar a través de PDI a l'abril de 1988 i va
ser reeditat per EMI l'any 1991 en versió CD i amb dos temes nous instrumentals.




Triana – Tu frialdad 1980

Escoltarem ara a
Triana i una de les seves millors cançons, inclosa al disc "Un encuentro", publicat l'any 1980. Van ser
la millor banda de rock andalús de la història,
superant als creadors de l'estil, el grup
Smash.
Eduardo Rodríguez Rodway
(Sevilla, 1945),
Tele Palacios (El Puerto de Santa María, Cadis; 1944 - 8 de
juliol de 2002) i
Jesús de la
Rosa (Sevilla, 5 de març de 1948 - Burgos, 14 d'octubre de
1983).
Eduardo un bon amic meu, em va explicar en certa ocasió que en una
reunió al despatx d'una important cadena espanyola de
Ràdio-Fórmula, on van
portar a
Jesús de la Rosa,
la discogràfica li va comunicar que els seus temes sonarien i tindrien
"
color" en aquesta cadena, però que a canvi i a part de
pagar la
discográfica el cales pertinents, ell havia de
cedir-les a l'editora de la
cadena de radio un
portcentatge molt elevat

dels
seus drets d'autor.
Jesús es
va aixecar, es va recordar de la mare del representant de la cadena i soposso
que també del de la casa de discos i va marxar-se dient-lis que
ell havia fet
la feina i de la seva suor no es nodrien els voltors. I
Triana va triomfar
indiscutiblement tot i que els seus temes
van ser vetats per aquesta cadena i
mai van sonar en els seves
emissores. La qualitat és la qualitat, encara que de
vegades costa demostrar-ho. I vull deixar constància d'una cosa,
Triana està
liquidat, l'únic component viu, el meu amic
Eduardo, jutja que la mort de
Jesús
va posar fi al projecte i no ha d'haver continuïtat, tot i que uns aprofitats
“
chupasangres” que tocaven amb
Tele quan aquest va tornar a posar en marxa de
nou
Triana, han arribat fins i tot a gravar un disc, després de la mort de
Tele
Palacios,
amb el nom de
Triana. Això si
és intentar
lucrarse de la mort dels amics. Bé, aquesta es una de les seves
millors cançons i sona per vosaltres a
Un Toc de Rock i aquest son
Triana, però
els
Triana de veritat.




Enric Barbat – Matí
Enric Barbat va ser el
sisè juntge dinsdel col·lectiu d'
Els
Setze Jutges i aquest tema que us porto ara a
Un Toc de Rock es trobava en un
LP que va publicar
Enric Barbat l’any 1983 titulat "Quatre" i compta
amb
Carlos Cárcamo als teclats i als arrengaments que havia estat component del
grup de
rock progresiu Granada als que hem escoltat abans i posteriorment
Karkis, junt a
Manuel Rodríguez a les guitarres. La producció va ser de
Julio
Palacios. La lletra es un poema precios que us recomano escoltar amb atenció. L’àlbum
te un contingut
molt electrònic i un caire de
rock progresiu, en la meva opinió
és un dels millors discos d'
Enric Barbat. Va ser gravat als
estudis Trak i
mesclat a Audiofilm de Madrid al juliol del mateix any i va ser publicat per
Philips. Sols te quatre cançon i per aixó el títul. El cantautort
Enric
Barbat
va néixer al barceloní barri de Gracia, l’any 1943 i va debutar amb
Els Setze
Jutges en un recital celebrat a la
Facultat de Dret de Barcelona l'any 1963. Desenganyat de la
música catalana,
Enri Barbat va gravar un disc, ja en els 70, en castellà,
però va tornar al català en aquest álbum que a mi hem va regalar
Pere Fuster,
llavors director d’
Antena 3 de Ràdio a Reus on jo feia en aquells moments un
programa essoteric titulat “
El Sendero a lo Desconocido” i vaig fer-lo servir
moltes vegades a la banda sonora del programa. El 13 d'abril de 2007,
Enric
Barbat juntament amb la resta de components d'
Els Setze Jutges va rebre la
Medalla d'Honor del
Parlament de Catalunya, en reconeixement per la seva tasca
a favor de la
cultura i l
a llengua catalana durant la
dictadura franquiste. Alguns d’ells es
van queixar dien que el reconeixement els arribava tard, però com “
Más vale
tarde que nunca”, cap va rebutjar la medalla. El 10 de decembre de 2011
Enric Barbat
ens va deixar, va morir a Menorca, on vivia des de feia décades, a causa d’un
atac de cor.




Fusioon – Negra estrella 1973

La veritat és que a Catalunya i arran del col·lectiu
El Grup
de Folk i la
Ona Laietana
sorgeixen bons grups que podriem enquadrar dins del
rock progressiu, com
Pan y
Regaliz,
Esqueixada
Sniff,
La Dharma,
Iceberg,
Tapiman,
Crac, Máquina!,
Música
Dispersa,
Vértice,
Om i molts altres, però un dels grans grups de
rock
progressiu catalans va ser
Fusioon, una banda sorgida l’any 1970 a Manresa i en la que
trobàvem noms tan importants dins el panorama musical català com l'amic
Santi
Arisa (bateria i percussió),
Manel Camp (piano i orgue),
Martí Brunet
(guitarra) i
Jordi Camp (baix). Aquest tema que també es va publicar com a
single, us el he extrec del seu primer LP editat l’any 1973 i és l'adaptació,
en aquest cas musical, d'un text de la poetessa gallega
Rosalía de Castro que
anys més tard recuperaria
Carlos Núñez que la va gravar comptant amb la veu de
Luz Casal, però anys abans que la gravessin
Fusioon, ja ho havien fet
Los
Tamara que eren gallecs, és clar que la versió dels
Fusioon es instrumental.
Fusioon van gravar tres àlbums, l'últim "Minorisa" el 1975.

L’any
1976
Fusioon es va desfer. El 3 de gener actuarien per última vegada a Manresa,
la ciutat que els va veure néixer i el 24 de febrer van tancar definitivament
la barraca amb un concert celebrat al
club Helena, de Barcelona. Avui
Manel
Camp és un gran
pianista de jazz,
Santi Arisa va crear
Pegasus i actualment
també milita a
Lakatans i
La
Tribu. Per la seva part
Martí Brunet es va especialitzar en
música electrònica i de
Jordi Camp, germà de
Manel, no us puc dir res ja que li
vaig perdre la pista. Per cert, en els seus inicis van comptar amb el
guitarrista
Alfred Pla i el baixista
Paco Chacón i per
Fusioon també va passar
també el baixista
Jordi Clua, germà del recordat
Ia Clua. A finals dels 90 els
seus tres discos van ser reeditats en format CD per Divucsa.


Máquina! – I believe

El grup
Máquina! va obrir el camí al rock progressiu a
Catalunya, però continus canvis entre els seus components va fer que finalment
desapareguessin. El problema bàsic era mantenir el grup
en actiu, per a això
calia actuar i les sales demanaven
una música més
comercial i
assequible.
Máquina! van començar en
una comuna hippy, gairebé jugant i sent la banda
d'acompanyament de
Jaume Sisa, però allò va durar poc i
Máquina! es van
convertir en un referent pel que fa a
rock progressiu a Catalunya. Aquest tema
es trobava en el seu primer LP titulat "Why?" i publicat l'any 1970 a través del segell Els
4 Vents, un disc conegut popularment com "
El del croissan". La
història del grup podem dir que s'inicia quan
Jordi Batiste i el seu germà
abandonen
Els 3 Tambors en desfer-se.
Albert formaria
Música Dispersa mentre
que el seu germà
Jordi Batiste (cantant i guitarra) es dedica a acompanyar gent
del
Grup de Folk i artistes del segell, finalment i al costat d'
Enric Herrera a
l'òrgan i
Luigi Cabanach (guitarra) decideixen crear l'any 1968 un grup de
rock
progressiu i sorgeix
Máquina!, s'incorporen
José María Vilaseca conegut com
Tapi (bateria) i
José María París (guitarra). La veritat és que
"Why?" És un disc espontani,
París no havia ni assajat amb el
grup,
es van trobar en l'estudi i sorgeixen temes com el que dóna títol que va
tenir dues llargues parts, tot pura improvisació. També hem de reconèixer que
la tasca del cantant va ser més aviat anecdòtica. Aquest tema que per moments
ens porta reminiscències del clàssic de
jazz "Take Fiver", va ser una
composició de
José María París que la va
aportar al segon dia d'enregistrament i bàsicament també és
una improvisació
sobre unes pautes rítmiques i riffs de guitarra.
Jordi Batiste deixa
Máquina!
per anar-se a la mili. Comencen els canvis en un grup que passa a ser liderat
per
Enric Herrera i després de la marxa de
París i
Cabanach entren
Carlos
Benavent (baix),
Emili Baleriola (guitarres) i
Salvador Font (bateria) que
venien del grup
Crac, al costat de
Peter Roar al saxo i l'austríac
Hubert
Grilleberger a la trompeta i el cantant
Teddy Ruster que crec que venia de
The Brisk. Aquesta formació gravaria el segon disc "Máquina en
directe" que va veure la llum l'any 1972 en el qual també va col·laborar
Jordi Batiste que posteriorment crearia
Ia i Batiste i també gravaria en
solitari creant
Els Miralls de Dylan amb
Gerard Quintana.
Máquina! es desfà i
cadascun dels components comença projectes individuals,
Tapi crearia
Tapiman,
tocaria amb
Lone Star i moriria l'any

1994,
Enric Herrera fundaria l'
Aula de
Música de Barcelona mentre que
Peter Roar s'uneix a
Lucky Guri per gravar un
disc impressionant que hem escoltat al programa,
Carlos Benavent grava pel seu
compte i es converteix en músic d'acompanyament de
Paco de Lucía i
Emili
Baleriola té una interessant carrera en solitari i va formar part de
Esqueixada
Sniff, la
Orquestra
Platería, va col·laborar amb
Jaume Sisa i
Albert Pla, a part
de
Música Urbana, la
Orquestra Mirasol i
Gato Pérez. El 31 de gener de 2004
Máquina! torna amb un concert a la
Sala As de Copes de Granollers, però el grup només l'integren
dos dels seus fundadors
Jordi Batiste (veu, baix) i
Luigi Cabanach (guitarra),
juntament amb
Toni Saigi (teclats ) i
Quim Vilaplana (bateria), encara que en
els concerts que van realitzar, no masses, també va participar
Emili Baleriola.
Jo vaig descobrir a
Máquina! en un concert,
un matinal, realitzat al
Tobogan
de la plaça Reial, a Barcelona, que comptava amb el suport de
Radio Juventud la Voz de Cataluña.




Hamartigenia – Blues for parking 1996

Se'ls va comparar a
Triana, però
Hamartigenia, amb els que avui
acabarem el programa, eren un grup amb etiqueta pròpia i a més amb àmplia
experiència en això de pujar als escenaris ja que diversos dels seus components
tocaven paral·lelament en
orquestres de ball i això enriqueix i molt el bagatge
musical. Jo recordo nois de grups que començaven, venint al meu despatx buscant
mànager. Alguns, titubejant i gairebé avergonyits, reconeixien que havien tocat
o tocaven en orquestres i grups de ball, jo sempre els deia el mateix,
és el
millor començament que podíem tenir per arribar a entendre'ns perquè demostrava
que quan agafaven el seu instrument, sabien el que feien.
Hamartigenia estaven
liderats pel compositor
Raúl Bule que va escriure totes les cançons del disc i
era el cantant i guitarra, però a la

gravación de l'àlbum van intervindre també
Pau Alemany (piano i violí),
Toni Cubedo (baix),
Juan Pablo Ruíz (baix),
Gabriel Gómez (batería),
Vins Martínez (guitarra),
Pep Pascual (saxo),
Matthew
Simons (trompeta) i
Chandra Naraine (percusions). Aquest tema us el he extret del
seu primer CD, titulat "La consagración de lo inutil" que es va
publicar l’any 1996 i al qual va seguir "El consejo del lobo". Però
em sembla recordar un altre disc "El hombre que no sabía dormir".
Crec que van treure un single o dos més i els he perdut la pista, però
Hamartigenia sonaven així de bé. Amb
Hamartigenia i aquesta bona cançó, conclou
Un Toc de Rock per avui.

La dita per tancar el programa és del poeta Torcuato
Tasso (Sorrento, 11 de març de 1544 - Roma, 25 d’abril de 1595) que va manifestar
"La bellesa és com la fruita estival, fàcil
de
corrompre i de curta durada”
Acabaré per ara Un Toc de Rock i avui baixaré la barraqueta,
però abans us deixo amb la bona companyia de totes aquelles emissores per les
ens escoltes dues vegades cada setmana, si ho fas a través de los ones, és clar
que pot ser ho fagis via internet a través del blog o el facebook de Montse
Aliaga. Jo sóc Mario Prades i ara tocaré el dos, ens retrobarem al proper
programa, porteu-se bé.
Apa, ens veiem pel món
Mario Prades
No hay comentarios:
Publicar un comentario