El Blog de Mario Prades

Posa't en contacte amb mi mitjançant el correo electrònic: tocderock@hotmail.com

martes, 3 de marzo de 2015

Un Toc de Rock 09-46

El nostre recorregut de cinquanta-cinc minuts per la història musical, aquest breu viatge al fons dels nostres records, comptarà amb Mermelada, Asfalto, Joan Baptista Humet, Luz Casal, Joan Adell, Manolo Galván, la jove Víctoria Riba amb una cançó del seu àlbum de debut, els Manel, Alberto Bourbon, Lejos de Allí i altres artistes que configuraran la nostra banda sonora d'avui. Por tant ara ens posarem en marxa des de totes aquelles emissores per les que Un Toc der Rock surt a l’aire o via internet si te'l descàrregues. Jo soc Mario Prades i començarem amb Miguel Ríos i un dels temes més emblemàtics de la seva llarga carrera musical “Bienvenidos” que ens servirà també per dir-vos alló de

Benvinguts a Un Toc de Rock

Miguel Ríos – Bienvenidos 1982

Aquesta cançó escrita per Miguel Ríos i Tato Gómez, amb la qual avui començarem Un Toc de Rock i que em vau demanar, és una de les més carismàtiques en la longeva carrera musical del rocker espanyol més important i va ser la peça estrella del doble àlbum "Rock and Ríos" que es va editar a través de Polygram l'any 1982, amb una mítica gira que va realitzar arran de la publicació del disc. De fet el "Rock & Rios" i "Rock and Roll Circus" de l'Orquesta Mondragón estan considerats els millors discos en directe de la dècada dels vuitanta a Espanya. L'àlbum es va gravar a Madrid els dies 5 i 6 de març de 1982, a l'antic Pavelló d'Esports del Reial Madrid i va ser emès per TVE el 7 de Maig en horari de tarda, fet totalment inusual en aquella època, el disc es va publicar al juny del mateix any, quan el cantant celebrava els seus vint anys en el món de la música, comptant amb Mario Argandoña, Sergio Castillo, l'holandès Thijs van Leer que havia tocat amb Focus i Antonio García de Diego de Viceversa que també ha treballat i molt amb Joaquín Sabina, Ana Belén, Triana i molts altres i que en un principi fou component de Los Canarios i Franklin, Salvador Dominguez (Pekenikes, Banzai), John ParsonsPaco Palacios, Mariano Díaz i Tato Gómez. Del doble disc es van vendre més de 450.000 còpies, sent el més venut del 82. Va ser un dels primers discos en directe, si no el primer, que no va comptar amb una gira de rodatge abans de la seva publicació, primer es va gravar, després de tan sols nou dies d'assaig i posteriorment es va realitzar la gira. De fet l'enregistrament del primer dia no va servir a causa de problemes tècnics i sols van tenir una oportunitat. Miguel Ríos va dir sobre això la frase "Ho vam fer perquè no sabíem que era impossible". Curiosament quan el disc va ser reeditat en format CD va ser mutilat i algunes cançons no sortien, posteriorment, crec que va ser al 2005 va sortir de nou i aquesta vegada es van incloure més temes i va ser digitalitzat i remasteritzat, encara que Miguel Ríos es va queixar per no haver estat consultat.

Mermelada – Coge el tren 1979

Van començar dient-se Mermelada de Lentejas i en aquell moment el grup estava integrat per Javier Teixidor (guitarra i cantant) que era el líder de la banda, Daniel Montemayor (baix), Antonio Iens (bateria) i Javier Encinas que després marxaria amb Mamá i més tard tocaria amb Desperados, al saxo tenor. Van ser una de las bandas carismàtiques dins de la Movida madrileñilla i amb el nom de Mermelada de Lentejas van debutar l’any 1978, treient un single editat per Chapa Discos, un subsegell de Zafiro per difondre la música espanyola i els nous grups i que incloïa els temes "Dame la botella" i "Marta", dues cançons composades per el mateix Javier Teixidor. L'any 1979 redueixen el seu nom ja a Mermelada i es publica "Coge el tren" que escoltarem ara i va esdevenir una de les seves millors cançons i que també va donar títol al primer LP del grup. A mitjans dels 80 comencen els canvis de components dins de la formació de Mermelada i van passar entre altres Juan Carlos Camacho (veu i guitarra), Antonio Yenes (bateria) i altres, però finalment l’any 1988 és desfan i Javier Teixidor, al costat de Daniel Montemayor i el bateria Antonio Melgar, decideixen funcionar a partir d'aquest moment sota el nom de La J. Teixi Band que per cert, van posar la música a un anunci de televisió l’any 2005 que ja hem escoltat a Un Toc de Rock.

Asfalto – Halley 1986/1987

Ara escoltarem a Un Toc de Rock al grup Asfalto. L'any 1987 Julio Castejón i Enrique Cajide eren propietaris del segell discogràfic Snif Records, en aquella època jo era el delegat de vendes i promoció a Catalunya del segell i en el catàleg hi havien discos d'artistes com Asfalto, Topo, Piñón Fijo, Vade Retro, Tela Marinera, Jerusalem i uns quants més. Julio va tenir la idea de seleccionar els temes més carismàtics en la carrera d'Asfalto i regrabarlos de nou utilitzant la, en aquelles èpoques, moderna tecnologia, però comptant en cadascuna d'elles amb els mateixos músics que les havien enregistrat en el seu moment, a excepció de Miguel Oñate que no va intervenir. Allà, en l'àlbum "1972-1987... 15 años de música", ens vam tornar a retrobar amb temes mítics del rock espanyol com "Capitán Trueno", "Rocinante", "Días de escuela" i un d'inèdit "El teatro de la vida". Entre les cançons que es trobaven en aquest excel·lent àlbum d'Asfalto hi era aquesta versió del "Halley" que va ser la cançó estrella de l'àlbum "Corredor de fondo" que havien publicat a través de Snif  al 1986, just un any abans. En aquesta cançó el cantant és Ricardo Benítez, conegut com Richie i que era mallorquí. Per cert que vaig escoltar a la companyia comentaris irónics i burletas sobre que Richie va deixar el grup perquè vivint a Madrid, quan treia el cap a la finestra de casa seva "No podia veure el mar". Jo el vaig defensar sempre per que aixó es una cosa que sols podem entendre aquells que hem viscut de cara al mar. Asfalto es va crear al barri de Vallecas, l’any 1972 i inicialment es van fer dir Los Tikets. Segueixen en actiu, encara que de la formació original ja només queda Julio Castejón. L'any 1978 Asfalto es van convertir en el primer grup de rock espanyol que va actuar al Marquee Club de Londres. La millor formació d'Asfalto va ser la integrada per Lele Laina, José Luis Jiménez, Julio Castejón i Enrique Cajide (a la foto), però pel grup van passar bons músics, com el recordat bateria Teddy Barrios que ja va morir, Jorge García Banegas, Miguel Oñate, Richie i tants d'altres.

Manolo Galván – Hijo de ramera

Aquesta és posiblement la millor cançó en la carrera del cantant i compositor Manolo Galván, nascut a Alacant, concretamente a Crevillente, el 13 de març de 1946 i que en els seixanta va ser líder de Los Gritos, aquells que van guanyar el Festival de Benidorn l’any 1968 amb “La vida sigue igual” i que després es van reconvertir en La Zarzamora fins que ell va llantar-se en solitari. Quan Manolo Galván va compondre i gravar aquesta peça que escoltem avui al programa, la discogràfica no va tenir els pebrots de presentar-la a la censura i al final resulta que van tenir raó i van haver de canviar-li el títol perquè fos acceptada. La van anomenar "Hoy no me levanto" i així es va publicar. Finalment Manolo Galván, desenganyat de la música a Espanya, de les emisores de radio-fórmula i els censors, s’en va anar cap a l'Argentina, on va triomfar plenament estant en actiu fins fa pocs anys en què va anunciar la seva retirada. Vamorir a Bella Vista, Argentina, el 15 de mayo de l’any 2013. A l’Argentina Manolo Galván va tornar a gravar la cançó, amb arranjaments  musicals més agressius i aquesta  vegada amb el títol original "Hijo de ramera" i que és la versió que escoltem avui a Un Toc de Rock. La veritat és que es tracta d’una lletra que posa la pell de gallina. Un nen preguntant-li a la seva mare perquè Pedro "el del alcalde" a l'escola li va dir "Hijo de ramera" i la jove mare explicant-li al seu fill que es va tractar d'una violació a càrrec de los señoritos del lugar i dient-li al seu fill que “…de aquel salvaje acto lleno de horror y violencia, naciste tu mi buen niño para aliviar mi tristeza" i que aquell acte cruel i salvatge no va ser per la seva voluntat “No me entregué, fue a la fuerza”. El que ens resulta curios es que a Espanya la lletra passes la censura i el títol, pero una sola paraula, no.

Lejos de Allí – Ana y Silvia 1989

Lejos de Allí van ser un grup andalús amb bons instrumentistes, cançons alegres i lletres interessants, composades per ells mateixos que reflectien problemes i situacions típicament anherentes a la joventut, el que va fer que arribessin al públic jove immediatament. És clar que des de la casa de discos els van forçar a mantenir la seva línia per tal de seguir sonant a les emissores de ràdio-fórmula i això a la llarga va significar canvis i finalment Lejos de Allí es van desfer. Eren sevillans i van publicar tres discos, l'últim l'any 1993, però la cançó més popular en la seva carrera va ser aquesta que escoltem ara a Un Toc de Rock i que es va extreure del seu primer disc "Lejos de Allí", editat l'any 1989. El tema es va editar en format single i maxi-single. Lejos de Allí ens narren la història de dues amigues des de la infantesa que creixen i  evolucionen al mateix temps, mantenint els seus llaços d'amistat, tot i que ambdues són molt diferents, tant de caràcter com físicament. Lejos de Allí es centrava al voltant de Iván García-Pelayo i Mané Larregla (a la foto), si bé durant un temps van ser tres. "Te siento ausente" va ser el seu segon disc i es va editar l'any 1993. Encara traurien un tercer "Canciones" i finalment Lejos de Allí van dir adéu. Mané Larregla es dedica als arranjaments musicals i va ser l'impulsor del "Homenaje a Jesús de la Rosa" de Triana i és guitarrista de Distrito 14.
 

Victoria Riba – No es cuestión de ganar 2015

El passat 20 de gener es va publicar “Mírame”, el primer àlbum de la cantant, pianista i compositora Victòria Riba i del qual el juny del 2014, s'havia publicat un primer single com a avançament del disc que precisament contenia la cançó “Mírame” que li ha donat títol. L'àlbum de la jove, només té 19 anys, ha estat publicat pel segell Sony Music i val a dir que al Disc de La Marató de TV3 de l'any passat, Victòria Riba ja va incloure un tema en català "Que boig el mon", de fet hem de recordar que la jove artista va néixer a Tiana, a Barcelona i inicialment havia composat les seves cançons en anglès, es diu que va ser Alejandro Sanz, el seu padrí artístic, qui li va aconsellar que canviés al castellà. Al principi i al costat de les seves germanes grans, va formar part d'un grup musical anomenat Carpanta, clar que amb aquest nom podien haver passat molta gana, recordeu que aquest personatge clàssic dels tebeos espanyols sempre somiava amb pollastres a l'ast, degut a la fam que passava.
Nascuda a Tiana, Victoria Riba es una de les fermes promeses del pop espanyol

Mercado Negro – Se han cargado a Micky Mouse 1985

En aquesta cançó que escoltarem avui a Un Toc de Rock, el grup Mercado Negro ens expliquen com s'ha acabat l'època de la il·lusió i cal posar els peus a terra. Ens parlen a través d'un telenoticies d'un succés colpidor "Ha aparegut mort en un carreró, tres trets de revòlver al cor. S'ha carregat a Micky Mouse", afegeixen "Tots el veien com a un ésser immortal i no obstant això no va ser així". La veritat és que en masses ocasions la gent es considera "immortal", o per sobre de normes i lleis, més enllà de la societat i potser per això ens anem adonant que aquells ídols, no només pel que fa a música, parlo sobretot de polítics, tenen els peus xops en fang i no deixen de ser també uns xoriços, i no d'Cantinpalo. Els Mercado Negro eren un grup de Berga que es va crear a principis dels 80, integrat per Manuel Fernández (baix i veu), Manolo Murillo (guitarra), José Luis Sosa (guitarra) i José Carlos Manzano (bateria). L’any 1983 i amb canvis en la seva formació, el grup Mercado Negro van guanyar el primer Concurs de Rock de Manresa. En total Mercado Negro van gravar tres discos, però el que realment va destacar de tots ells va ser el segon, publicat per PDI i en el què es trobava aquest tema que també es va editar en versió maxi-single, una peça genial.  El cervell a l'ombra del grup va ser Ernest Casals, un professional que els va portar i va promocionar i que a Mario els hi va descubrir. L’any 1988 van treure el seu tercer disc a través del petit segell Leiber del qué el artista estrella va ser Alejandro Abad i que estava per la zona de la Sagrada Família, crec recordar que estaba dirigit per Miguel Vilches, però no estic segur del tot. De tant en tant Mercado Negro es reuneixen i realitzen concerts, però els músics van variant. Ah! Per Mercado Negro van passar diverses noies i van ser calificats com un dels millors grups de techno-pop de l’época, si be aquesta es una de les seves cançons mes poppis. Com us deia, es va publicar també en versió maxi.

Alberto Bourbon – Cuando seamos viejos

Ara a Un Toc de Rock us porto a un gran cantautori anem a compartir aquest gran tema d'Alberto Bourbon que ens parla de les coses que succeiran "Quan siguem vells", quan els 12 anys que et porto d'avantatge es converteixin en desavantatge i ja no ens preocuparà la nostra imatge en el mirall. Us vaig prometre la passada temporada que aquesta cançó sonaria a Un Toc de Rock i ja sabeu que sempre compleixo les meves promeses, malgrat que moltes vegades, com aquesta, sigui amb molt de retart. Es va editar a un single publicat per RCA, on a l’altre costat trobavem “Estoy aquí”. Alberto Bourbon es un dels cantautors de particular veu, sorgits en els 70 que van treure discos molt interessants, però que no va tenir la repercussió que mereixia, tot i la seva qualitat. Alberto Bourbon era fill d'un diplomàtic francès assentat a Espanya i es va quedar al nostre país. Quan va deixar els escenaris no va abandonar la música i es va dedicar a compondre bandes sonores, entre elles "Memorias de Leticia Valle" l’any 1979 o "El jardín secreto" al 84 i Alberto Bourbon també va compondre cançons per a altres cantants, entre ells Massiel, Rocío Jurado (tots dos a la foto), Mocedades, Marisol, Nydia Caro, Donna Hightower i molts més. En total Alberto Bourbon va publicar 7 singles, el primer l’any 1968 i l'últim el 1975 i també dos LP's. Rama Lama ha editat un CD amb els seus temes que es molt recomenable.

Manel – Deixa-la Toni, deixa-la 2011

Els barcelonins Manel son un grup que ha sabut enfilar la seva carrera i que se'ls reconegui la qualitat, sobretot gràcies al suport d’Andreu Buenafuente que els va portar al seu programa. Els Manel barregen elements folk amb pop i una mica de cantautor en les seves cançons, però la veritat és que aquest disc sona més o menys igual que l'anterior, és clar i davant el molt de "nou" que sorgeix en el mercat del rock en català Manel són ara per ara un dels millors grups, si bé hi ha que reconeixer que han perdut part de popularitat. Amb el seu últim disc “Atletes, baixin de l'escenari” que van editar l’any 2013 no han mijorat massa, la veritat. Manel van començar l’any 2007 i després de guanyar un concurs van gravar el seu primer disc "Els millors professors europeus" que va vendre 30.000 còpies sent Disc d'Or. El 15 de març del 2011 van treure el seu segon treball titulat "10 milles per veure una bona armadura" del que us he extret aquest tema i que ha venut més de 10.000 còpies, clar indici que el públic català vol coses diferents, no que li donin el mateix de sempre. Manel són Arnau Vallvé, Martí Maymó, Roger Padilla i Guillem Gisbert. Per cert que l’estiu del 2011 Roger Hodgson el que va ser líder del grup sinfónic britànic Supertramp, els catalans Manel i el veterà cantautor valencià Raimon van actuar dins del marc del Festival d'Estiu de Tarragona que va tindre lloc de l'1 de juliol al 19 d'agost. L'auditori del Camp de Mart va tornar a ser l'espai principal del festival. En pasades temporades ja vam escoltar també el tema "Boomerang" dels Manel, d'aquest mateix àlbum del que us he tret aquesta d'ara. L’any sigüent van tornar a Tarragona i amb ells el Dúo Dinámico, va ser per las Festes Majors un altre vegada i val a dir que el Dúo Dinámico s’els va menjar en questio de convocatoria de públic.

Joan Adell – Mire’m 1998

L'any 1998 el cantautor Joan Adell va publicar un CD titulat "Cara a cara", mitjançant el segell DiscMedi-Blau, produït per ell mateix i que va comptar amb arranjaments a càrrec del guitarrista Eduard de Negri, un bon intèrpret de jazz. Es tracta d'un digne treball discogràfic del que us he seleccionat per escoltar ara a Un Toc de Rock aquest tema, molt intimista i un dels dos que interpreta en llengua vernacla, la resta estan cantats en castellà i en aquest col·labora posant la seva veu Maria Cinta, una històrica de la Nova Cançó sorgida en els seixanta i de la que recordo amb especial afecte el seu àlbum "Ràdio Capvespre", una obra mestra, encara que va ser publicat en els vuitanta, al costat de Manel Alonso al contrabaix, Ernest Martínez a la percussió i Eduard de Negri a la guitarra. La veritat és que el cantant, guitarra, harmònica i compositor Joan Adell per a l'enregistrament d'aquest àlbum ha comptat amb bons músics del panorama català i a més dels ja esmentats trobem al gran trompetista Matthew Simon, Tito Busquets (bateria), Cervell Cutrina (saxo), Jordi Barceló (piano) i Susana Batalla als cors. 
Joan Adell un desaprofitat cantautor

Joan Baptista Humet – Gemma 1970

Fa un parell o tres de programes vam escoltar al cantant i compositor valencià Joan Baptista Humet i us vaig parlar de "Gemma", una de les seves millors cançons i que va dedicar a la seva germana petita, malalta, crec que patia poliomielitis. Doncs ara a Un Toc de Rock anem a compartir-la. Aquest tema va ser la cara A del seu primer single, un disc de debut publicat pel segell Columbia l'any 1970 amb "El llaurador" a l'altra cara. Va ser també el primer èxit de Joan Baptista Humet i estava cantada en català, val a dir que el cantant ha sabut compaginar sempre el bilingüisme en la seva carrera professional i ha gravat en català, però també en castellà. "Gemma" ha estat considerada com una de les 100 millors cançons en llengua catalana del darrer segle per la revista Enderrock. No publicaria el seu primer àlbum fins a 1973, es va titular "Fulls" i va ser produït i arreglat pel recordat Josep Maria Bardagí (Barcelona, 11 octubre 1950 - 24 de febrer de 2001), però també ha tingut com a productor a Ricard Miralles i Josep Más Kitflus en altres àlbums. De fet Joan Baptista Humet ha treballat amb diverses companyies discogràfiques, entre elles i a més deColumbia, amb RCA, Movieplay i Valldance. Joan Baptista Humet i Climent va néixer a Navarrés el 4 de gener de 1950, encara que va criar-se a Terrassa. No va ser mai un cantautor a l'ús i els seus temes eren molt complets musicalment parlant. L'any 1968, amb tan solo18 anys debuta actuant en un teatre a Terrassa, compartint escenari amb Joan Manuel Serrat. Durant dos anys es converteix en el teloner dels concerts de Lluís Llach, encara que les seves cançons mai van tenir un caire polític. El seu últim treball discogràfic va ser "“Solo bajé a comprar tabaco”, amb producció i arranjaments de l’amic Kitflus. Joan Baptista Humet va morir el 30 de novembre del 2008.

Luz Casal – 18 años 2007

Aquesta preciosa cançó amb una temàtica que podriem considerar políticament molt incorrecta, es trobava a l'àlbum "Vida tòxica" que la cantant Luz Casal va publicar després d'haver superat el càncer. Desgraciadament l'any 2010 vam saber que el càncer s'havia reproduït una altra vegada i Luz Casal tornava a lluitar amb la seva greu malaltia. La veritat es que Luz es tota una lluitadora i sembla ser que finalmente s’en ha surtir bé. El tema d'aquesta cançó tracta sobre les relacions entre un noi de 18 anys i una dona que, com diu en la lletra, té "El doble de años que él", un tipus de relacions que casi sempre acostumen a acabar com El Rosari de l'Aurora. Es clar que quan es tracte de relacions dona amb noi més jove resulta curios i hasta fa gracia, però quan es tracte d'un home amb una noia més jove la cosa cambia, es parla del tema diners, etc. i jo no se bé per qué aquesta diferenciació. María Luz Casal Paz va néixer a Boimorto, la Corunya, el 11 novembre, 1958 i malgrat el que es va estar parlant durant molts anys, no tenia cap parentiu amb Tino Casal. Aquesta cançó s’ha tornat a incloure, regrabada de nou, al disc que Luz Casal va editar l’any 2012 i titulat "Un ramo de rosas", una mena de doble recopilatori de grans èxits regravats la majoria d'ells i també va incloure tres cançons noves, però el to de veu de Luz Casal havia canviat. Val a dir que la cançó es una versió, molts anys aban, ja l'havie gravat la cantant italo-francesa Dalida, peró es una bona versió i per aixó l’escoltem ara a Un Toc de Rock. Per cert, Luz Casal ha actuat aquest any a Xina, dins dels actes per celebrar l'Any Nou xines.

Los Lunes que quedan – Los años que nos quedan 1999

Són unes quantes les bones cançons que ens han deixat Los Lunes, tant en la seva primera etapa com a trio, com en la segona quan eren solsament dos i es van fer dir Los Lunes Que Quedan. Un llegat musical que ha passat a formar part de la història del pop espanyol i als que ara recordem a Un Toc de Rock per comiadar el programa d’avui. Los Lunes eren madrilenys, de Vallecas i el grup l'integraven Enrique Díaz (veu), Fernando Polaino (guitarra) i Javier García (baix). Es van crear l’any 1992, però en el 94 publiquen "El segundo" que com el seu títol indica era el segon disc, editat pel segell Tábata Música y Letra que va ser produït per Alejo Stivel i del qual es va extreure el senzill "Una canción de despedida" que va ser utilitzat per a la sintonia del programa "La Gramola" a l’emnissora M-80. Després de la marxa de Javi García, la formació queda reduïda a dos components i com sembla ser que van haver problemes per l’us del nom, ells passen a anomenar-se Los Lunes Que Quedan, en clara alusió al que havia marxat. Fitxen pel segell DRO i publiquen el seu tercer LP "Los Lunes Que Quedan" a l’any 1999 i del que us he extret aquesta gran cançó que escoltem ara, tot i que Los Lunes que Quedan ancara publicarien un quart disc que era recopilatori amb algunes cançons noves, van acabar per desfer-se.

La frase amb la qual tancaré el programa d'avui s'atribueix al Rei Creso, mític sobirà del Regne de Lídia, allà per la Grècia Antiga, quan Grècia era un exemple de cultura i democràcia per al món


"En temps de pau els fills enterren els
seus  pares. En  temps  de  guerra  els
pares  enterren  els  seus  fills”

Acaba Un Toc de Rock per avui i jo baixaré la barraqueta, però abans de fotre el camp us deixo amb la bona companyia de aquelles emissores per les que sortim a l’aire dues vegades per setmanam si ens escoltes a través de los ones o pot ser ens escoltas via internet a través del blog o el facebook de Montse Aliaga.  Sóc Mario Prades i tornarem a retrobarnos de nou, en el proper programa, fins llavors, porteu-se bé.

Apa, ens veiem pel món

Mario Prades

No hay comentarios:

Publicar un comentario