Encara
que el rock and roll neix als Estats Units,
Anglaterra en els anys seixanta i gràcies als Beatles,
va prendre el relleu i van sorgir
tot un seguit de grups que van crear escola. Avui
anem a escoltar a
músics britànics i
a Un Toc de Rock tindrem a Gerry &
The Pacemakers, The Animals, Manfred Man, Dave Clark Five, Atomic Rooster, The Who,
Beatles, la ELO, els
Stones, Emerson, Lake & Palmer, Troggs, Bee Gees i alguns altres que
ens faran costat en aquest viatge al
passat musical, a la música dels
nostres records. Sóc Mario Prades i per a totes les emissores que emeten el programa, obro
la barraqueta amb un grup que va funcionar durant molt poc temps,
The Shotgun Express,
però que va comptar amb Rod Stewart,
Ron Wood, Peter
Green, Mick Fleetwood,
la cantant Beryl Marsden
i altres noms
mítics del rock britànic.
Poso en marxa la
nostra màquina del temps i començaré dient
allò de cada programa
Benvinguts a Un Toc de Rock
The Shotgun
Express – Funnys’cos nelther could I 1966
El grup de R & B britànic The Shotgun Express amb els avui començarem Un Toc de Rock, una
banda d'efímera vida, es va formar a Londres el maig de l’any 1966. Tot i que
va aconseguir poc èxit, avui en dia The
Shotgun Express és reconegut per haver inclòs dins de la seva formación a
músics que va ser molt famosos anys més tard. Entre ells Peter Bardens, Dave Ambròs, Peter Green i Mick Fleetwood, que van decidir
canviar d'estil i afegir veus, comptant per això amb Rod Stewart i la cantant Beryl
Marsden. The Shotgun Express van
gravar un sol disc, un EP de quatre cançons, en el què es trobava aquest tema
que ara sona a Un Toc de Rock i
crec que també un single. Després els componentsde The Shotgun Express es van unir agrups de rellevancia com el Jeff Beck Grup, Brian Auguer & The Trinity, Fleetwood Mac, la banda de John Mayal, Spencer David Grup i Camel.
La cantant Beryl Marsden que ja
havia gravat en solitari abans, es va incorporar a The She Trinity.
The Shotgun
Express
The Animals
– We’ve gotta get out of this place 1965
L'any 1965 The Animals editarien un
single amb aquest tema que es va convertir, al costat de "La casa del sol naixent" i "We've
Gotta Get Out
of This Place"
en els temes més representatius
d'aquesta bona banda britànica de R &
B liderada per
Alan Price i que va comptar
amb la gran veu d'Eric
Burdon. La cançó, escrita pel matrimoni nord-americà
Barry Mann i
Cynthia Weil, va ser catalogada per la revista Rolling Stone en el
lloc 233 entre les 500 Millors Cançons de Tots els Temps i es va fer molt popular entre les tropes
nord-americanes que lluitaven a la guerra del Vietnam. La parella va escriure
el tema inicialment perquè la gravessin The
Righteous Brothers, però problemes amb la
casa de discos retardaven l'enregistrament, va ser llavors quan Allen Klein,
executiu de la discogràfica,
va passar la demo a Mickie Most, productor
i manager de The
Animals i aquests,
després d'escoltar-la es van afanyar a gravar-la, convertint-la en un clàsic, encara que he
de dir que van canviar alguns
fragments de la lletra. Va
aconseguir el segon lloc en
les llistes angleses
el 14 d'agost del 65, arribant al 13 a Estats Units i el segon
també al Canadà. Existeixen
bones versions a
càrrec de The Partridge Family, Bruce Springsteen,
BlueÖyster Cult,
Wynonna Judd, Alice
Cooper, Steve Bender
i molts altres, però a Espanya, on també
va ser molt versionada en el seu
moment, cal destacar la que van fer
Lone Star. The Animals eren originaris de la ciutat portuària de
Newcastle-upon-Tyne, es van crear l'any 1962, després de la incorporació d'Eric Burdon al Alan Price Rhythm and Blues Combo que havia creat Alan Price, veritable cervell de la
banda de R & B i que va ser
l'arranjador que va crear la versió de "La casa del sol naixent" que
avui tots coneixem i els va donar fama mundial. Al costat del cantant Eric Burdon i l'organista Alan Price, trobàvem al guitarrista Hilton Valentine, el bateria John Steel i al baix Chas Chandler. Al maig de 1965 Alan Price va abandonar la banda per
motius personals, es diu que tenia por a volar, però la veritat és que l'antagonisme
entre Alan Price i Eric Burdon era notori. L’any 1967 van
passar a ser Eric Burdon & The
Animals, es van desfer el 1969 i Eric
Burdon va crear War, amb
músics nord-americans.
Manfred
Mann – Do Wha Diddy Diddy 1964
Escrita per Jeff
Barry i Ellie Greenwich l'any 1963, aquest tema
va ser gravat originalment
pel grup nord-americà
The Exciters, però va ser versionada pels britànics
Manfred Mann que
la publicarien el
10 de juliol de 1964 en format
single, aconseguint el primer lloc en les llistes
angleses i també
va ocupar el primer lloc del
Billboard durant dues setmanes.
S'han fet unes
quantes versions, entre elles la va gravar la francesa Sheila, Jan &
Dean, The Cars,
el grup també anglès Dave Dee, Dozy, Beaky,
Mick & Tich,
The Dolly Dots
i uns quants
més, però la versió de Manfred Mann és avui
dia la més recordada.
El grup Manfred Man era una
banda liderada pel teclista Manfred
Lubowitz, nascut el 21 d'octubre de 1940 a Johannesburg
(Sud-àfrica) i amb una imatge que cridava l'atenció ja que en una època de
cholles ben llargues, ell portava els cabells no massa llargs i una barba de
cordó en el més pur estil beatnik, més propi d'un músic de jazz, a més usava
ulleres amb muntura negra de pasta. De fet ell venia del món del jazz idespres
de tota aquesta etapa pop-beat, l’any 1969 Manfred Mann va donar un gir cap al jazz experimental i va canviar
el seu nom per Manfred Mann Chapter
Three, per a un any després, reconvertir-se en Manfred Mann's Earth Band, més en la línia del rock progressiu
que surgia amb força. El grup el componien en aquest enregistrament Mike Hugg a la bateria, Manfred als teclats, Mike d'Abo com a cantant, Klaus Voorman s'encarregava del baix i
Tom McGuinness a la guitarra,
col·laborant el trombonista Derek
Wadsworth. Mike D'Abo els
va deixar poc després. Va ser un dels protagonistes de l'òpera-rock, en la
versió teatral anglesa, "Jesucrist Superstar", interpretant el paper
de Judes Iscariot i que es va
publicar amb un doble LP i jo el tinc. Per cert, d’aquesta cançó hi han algunes
bones versions fetes a l’Espanya dels seixanta, destacant una a carrec de Los
Pekes.
Atomic
Rooster – What you gonna do 1973
La portada de l’àlbum “Nice 'n' Greasy”, cinquè disc del grup
britànic Atomic Rooster,
publicat l'any 1973 pel segell Pye Records,
va ser censurada en alguns països ja que la imatge
de tres components del grup amb els seus genitals de mida gegantina i que utilitzaven com
cavalcadura no va resultar del gust de molts censors i va ser camviada. D'aquest disc
us he extret el
tema que anem a compartir ara a Un Toc de Rock i que va ser una composició del cantant Chris
Farlowe que posteriorment va tenir una interessant carrera en solitari, encara
que el tema no es va incloure en
la versió anglesa del disc,
es trobava en
la nord-americana que es va titular
sols "Atomic Rooster"
i també en Alemanya, sent ja inclosa en
posteriors reedicions. Atomic
Rooster va ser creat l'any 1969 pel teclista i compositor Vincent Crane
que va morir el 1989 i venia del grup The
Crazy World of
Arthur Brown, als que va deixar en plena gira a causa dels seus problemes mentals, va ser el 13 de juny de 1969.
Inicialment un dels components havia de ser Brian Jones que deixava
els Rolling Stones, però la seva mort va impedir la incorporació. Atomic Rooster
va ser una de les bones bandes de rock
progressiu i a finals dels vuitanta es van anar decantant cap al hard
rock. Al costat de Vincent Crane trobàvem
al cantant i baixista Nick Graham i el
bateria Carl Palmer que després del primer disc
els va deixar per incorporar-se a Emerson, Lake & Palmer,
als quals escoltarem més tard i va ser substituït per
Rick Parnell. En aquest àlbum la banda
està integrada per Vincent
Crane (orgue Hammond, piano i sintetitzador),
Chris Farlowe (cantant)
que venia del grup Colosseum, Johnny Mandala
(guitarra) i Ric Parnell (bateria). La
veritat és que el grup va tenir
uns quants músics
que foren rotant,
entre ells cal destacar a Ginger Baker ex Cream i Traffic,
John Mizarolli, Du
Cann, Eamonn Carr,
Bernie Torme, Paul
Hammond, Pete French,
Steve Bolton i alguns
més. Vincent Crane
va dissoldre Atomic Rooster, a finals de 1983 i l'any 1984 va
formar Katmandú amb Peter Green, Ray Dorset
i Jeff Whittaker, encara que van gravar un únic disc, per unir-se després a
Dexys Midnight Runners,
tocant el piano també
en un sol àlbum. Després
de desfer-se va intentar tornar a posar en marxa Atomic
Rooster, però la seva malaltia mental es
va agreujar i Vincent
Crane moriria el 14
de febrer de 1989. Paul Hammond va morir l'any 1992 i Du
Cann el 21 de setembre
del 2011.
The Who – My generation 1965
The Who van
ser la banda líder del moviment mod a Gran Bretanya i la cançó "My
Generation" va ser el seu himne de batalla. Es van formar l'any 1964 i la banda estava
integrada per Roger Daltrey
(cantant), Pete Townshend
(guitarra, piano i cors), John
Entwistle (baix i cors) i Keith
Moon (bateria). Però resulta que quan The Who van començar a actuar davant molt de públic, en els
primers concerts, ells no desitjaven que els recintes s'omplissin de les
típiques fans histèriques cridant davant de l'escenari, com succeïa amb els Beatles i altres grups de moda, per
això sortien a escena simulant estar fumant tampons i quan interpretaven aquest
tema que sona ara, alteraven la lletra, en lloc de cantar "My
Generation" el canviaven per "My Masturbation" i tocaven
"Prostitute" en lloc de "Substitute". "My
Generation" va ser l'àlbum de debut de The Who i es va gravar i editar l’any 1965. Als Estats Units,
l'àlbum va ser titulat "The Who Sings My Generation", amb una portada
diferent i l'ordre de les cançons alterat. Aquest disc dels The Who va ser considerat per molts
crítics com un dels millors àlbums de la història del rock. Una de les
característiques de The Who era
la seva violència a l'escenari, acabant molts concerts amb guitarres i
amplificadors trencats per ells mateixos. Curiosament The Who mai van obtenir un número 1 en llistes de singles, van aconseguir, això si, diversos números
2, un d'ells va ser el tema
"I'm a Boy", que no va arribar al número 1 l'any
1966 pel fet de que una cançó els va tallar el pas, la cançó era de l'altre
gran grup mod de l’época The Small
Faces i el seu tema "All or Nothing". Us explicaré una
cosa curiosa, un dia Pete Townshend va confessar en
una entrevista haver tingut relacions
homosexuals, el seu fill en assabentar-se va deixar de parlar-li. Això antigament
era al revés, passava quan un fill l'hi
deia aixó al pare. Les coses estan canviant
com deia Bob
Dylan.
Electric
Light Orchestra – Rock and Roll is King 1983
Des
d'un àlbum que es va titular "Secret Messages", editat al juny de
l'any 1983, ells ens asseguren que el rock
and roll és el rei, són la ELO,
la Electric Light Orchestra, un grup britànic que es va
crear a Birmigham l’any 1970 i que estava liderat inicialment per Ron Wood i Jeff Lynne. Amb aquest bon grup angles va passar una cosa curiosa.
Es van convertir en una de les bandes amb més vendes en la indústria de la
música. De 1972 fins l’any 1986, la
ELO va treure sis singles d'èxit en el Regne Unit i vint als Estats Units. Però tot i que tots es van col·locar dins
del Top 40, consten en la
història de Billboard per no
haver aconseguit mai un número 1.
No obstant això la ELO ha venut més de 100 milions de discos. Ha partir del
seu segon LP, Ron Wood que venia
dels The Move, va abandonar el
grup deixant el lideratge al cantant i guitarra Jeff Lynne. Aquest tema es va publicar en single al juny de 1983
arribant al lloc 19 en el Billboard. En aquesta gravació el grup
l'integren Jeff Lynne (veu,
guitarra, sintetitzadors, baix, piano i percussió), juntament amb Bev Bevan (bateria i percussió), Richard Tandy (sintetitzadors, piano,
harmònica i Oberheim DMX), Kelly
Groucutt (baix i cors) i Dave
Morgan (cors), sense oblidar a
Mik Kaminski que toca el violí en aquest tema. Aquest LP es va reeditar en
versió CD el 12 de juny de 2001.
Emerson, Lake & Palmer – Lucky Man 1971
Una de les més importants bandes de rock progressiu a
Anglaterra van ser Emerson, Lake &
Palmer i gairebé amb tota seguretat, aquest tema és el més conegut en la
seva llarga carrera, en la qual van vendre més de 35 milions de discos. Emerson, Lake & Palmer es van
formar l’any 1970 i estava integrat per tres grans músics de l'escena
britànica: el teclista Keith Emerson
(provinent de The Nice), el
baixista, guitarra i cantant Greg Lake
(que tocava als King Crimson), i
el bateria Carl Palmer (que
venía d'Atomic Rooster al que hem
escoltat abans), van ser una de les primeres bandes en utilitzar el moog
i el melotrom. "Lucky man" es va publicar al març de 1971 i va
arribar al lloc 48 en les
llistes de pop, és una balada escrita per Greg Lake quan tenia 12 anys i va ser gravada, com sol succeir en
moltes ocasions, per pura casualitat i només per omplir espai en l'àlbum, però
és una de les millors cançons del rock progressiu i compta amb el primer sol
gravat de sintetitzador Moog en
l'àmbit del rock. El tema es va extreure del seu primer LP titulat
"Emerson, Lake & Palmer" que va publicar el segell Island al
novembre de 1970 i que va arribar al quart
lloc a Anglaterra i al 18
als Estats Units. Parlant del moog,
va aparèixer el 1970 i el Minimoog
va ser el primer sintetitzador portàtil. En aquesta època moltes companyies van
començar a fabricar aparells de característiques similars que van començar a
ser habituals en gravacions i actuacions en directe. Parlant una mica del moog, aquest aparell que samplejaba
sons pregravats, va ser un invent de Robert Moog en els anys seixanta i cal dir que el món del rock es
va revolucionar amb la influències d'aquests aparells i sobretot l'ús que li
van donar Emerson, Lake & Palmer,
però la ràpida evolució de la indústria va fer que a poc a poc aquests primers
instruments es fossin oblidant, sent substituïts per aparells cada vegada més
sofisticats que en els anys vuitanta ja comptaven amb tecnologia digital. Els
teclats analògics es van deixar abandonats a les golfes o eren venuts a preus
irrisoris com artefactes obsolets. Avui en dia estan buscadisims per els
col·leccionistes i els músics nostàlgics.
The Rolling Stones – Love is strong 1994
Després de cinc anys sense publicar res de nou, The Rolling Stones van treure a través
del segell Virgin l'àlbum "Voodoo Lounge" que es va editar l'11 de
juliol de 1994. Va ser el primer disc dels Stones sense Bill Wyman,
que havia deixat la banda al començament de 1993 per discrepàncies de criteris
amb Mick Jagger i Keith Richard. L'àlbum es va començar
a gravar al novembre de 1993 i es va finalitzar el 23 d'abril de 1994, en els estudis Windmill Lane a Dublín. El
disc va debutar en el lloc número 1 en
el Regne Unit, cosa que no aconseguien des que van treure "Emotional
Rescue" l'any 1980 i va ser número 2
als Estats Units on va ser doble
disc de platí. Va rebre el Grammy
com "Millor Àlbum de Rock". A més de Jagger i Richard,
en els enregistraments van intervenir Ron
Wood (guitarres), Max Baca
(baix), Lenny Castro
(percussió), Pierre de Beauport (guitarra
acústica), Bernard Fowler
(cors), Frankie Gavin (fiddle i
whistle), Mark Isham (trompeta),
Luis Jardim (percussió i
shaker), Flaco Jimenez
(acordió), Darryl Jones (baix), Phil Jones (percussió), Chuck Leavell (piano, òrgan, harmònium
i clau), David McMurray (saxo), Ivan Neville (cors i orgue), Benmont Tench (òrgan, piano i acordió)
i Bobby Womack (cors). Aquest
tema va ser una de les cançons estrelles del àlbum, es va publicar en single i
va arribar al lloc 14 a Anglaterra
i al 91 als Estats Units.
Herman’s
Hermits – My sentimental friend 1969
Peter Noone era tot just un xaval amb els seus setze
anys, quan es va incorporar als Herman's
Hermits, una bona banda de Manchester formada a principis dels 60 i que
van tenir una brillant carrera professional plena d'èxits fins començats els
anys 70. Al costat del cantant Peter Noone trobàvem a Keith Hopwood (guitarra),
Karl Green (baix), Lek Leckenby (guitarra i veu) i Barry Bean Whitwam
(bateria). Van triunfar gràcies a cançons com "No milk today",
"Silhouettes", "There's a Kind Of Hush" i "My
sentimental friend" que amb “My Lady” a la cara B es va publicar en single
l’any 1969 i tantes altres cançons que van copar les llistes britàniques des de
1964, fins que Peter Noone va
deixar el grup l’any 1971. La veritat es que Herman’s Hermits van ser un grup de singles més que de LP’s. A partir de 1969 van treure 6
recopilatoris, l'últim d'ells l’any 1984, si bé la seva discografia ha anat
reeditant-se en versió CD. També van filmar 4 pel·lícules. Van tornar als
escenaris, però per partida doble i m'explico. Peter Noone va creà uns Herman's
Hermits amb algun del seu antics companys, però la resta van decidir que
tenien el mateix dret a dir-se Herman's
Hermits i van posar en marxa un altra formació, de manera que ara hi ha
dos grups tocant per Anglaterra que es diuen igual i interpreten les mateixes
cançons, però amb músics diferents. Tot està en mans dels tribunals als que
toca decidir qui son els veritables Herman’s
Hermits, una decisió que no és precisament cosa de bufar i fer ampolles.
The Pretty Things – Sun 1967
Anomenats per la premsa anglesa
amb l'apel·latiu de "Els cosins més
lletjos dels Rolling Stones", el grup The Pretty Things es van
crear a Londres l'any
1963 i van prendre el seu nom d'una cançó de Bo
Diddley, l'home de la guitarra quadrada. Són
un grup de reconeguda vàlua i encara que mai
han estat una banda de llistes d'èxits, la seva carrera és bastant estable.
Aquest tema us el he extret del seu
tercer àlbum, gravat en els
Philips Studios de
Londres i que es va titular
"Emotions", el disc va
sortir a la venda el 18 d'abril
de 1967 i va ser produït per Steve Rowland que
havia produït també alguns èxits
de Dave Dee, Dozy,
Beaky, Mick &
Tich i més
tard crearia Family
Dogg amb Albert Hammond.
En aquest disc
The Pretty Things l'integraven Phil May
(cantant) i Wally Walter (baix, guitarra
i cors) que van ser els autors del tema, juntament
amb Dick Taylor (guitarra), Skip Allen
(bateria), Jon Povey (cantant i
teclats ), Brian
Pendleton (guitarra) que va morir el 16 de maig de 2001 a
causa d'un càncer i John Stax (baix),
encara que pel que sembla tant Bill Pendleton
com John Stax només
van intervenir en alguns temes, no en la seva totalitat.
The Pretty Things segueixen en actiu, però dels membres
originals només en queden Dick Taylor i Phil May. Pel grup
al llarg dels anys
han anat passant molts músics, jo
calculo que han estat més de vint. Al desembre de 1968 van publicar l'àlbum
"SF Sorrow" que és una mena d'òpera rock
i moltes fonts afirmen que va ser la inspiració per a The Who i el
seu "Tommy”.
The
Honeybus – For where have you been 1972
La banda britànica The
Honeybus, un grup molt interesant, es van crear l'abril del any 1967 a la ciutat de Londres
i van estar en actiu fins al 1973. El primer hit de The Honeybus va ser "I Ca't Let Maggie Go" que es va
publicar l’any 1968 en disc sencill aconseguin el lloc vuit a Anglaterra i
degut al èxit d’aquesta canço s’els cataloga com un grup d’un sol hit, el que
els anglesos diuen “one-hit wonder”. Val a dir que per The Honeybus van anar passan uns quans músics en els sis anys que
van estar en actiu, entre ells Pete
Dello (cantant, teclista, guitarra i líder del grup), Ray Cane, Colin Hare, Pete Kircher,
el guitarra Jim Kelly que va
morir el 26 de desembre de 1995 i Lloyd Courtenay. Aquest tema que us porto ara a Un Toc de Rock “Per on has estat?”, era una cara B i es trovaba en
el seu vuité single amb "She Is The Female To My Soul" a la cara A i
que el grup britànic The Honeybus
van publicar l’any 1972, si be jo us el he extret d’un disc recopilatori que es
va titular “The flies like a bird The Anthology” que es va editar ja al 2002.
Un any més tard, en arrivar el 1973, el grup The Honeybus es desferia. En total van treure sols 2 àlbums i 11
singles, però val a dir que tenen 5 discos de grans èxits.
The Bee
Gees – To love somebody 1967
Hi
ha dues grans versions d'aquest
tema, una de 1970 realitzada
per Janis Joplin
i una altra que va gravar Michael Bolton l'any
1992, però el tema va ser escrit i gravat originalment
per The Bee Gees
i és la que anem a
escoltar ara a Un Toc de Rock. Es va
publicar en dues versions,
single i EP, el
senzill va incloure "Close
another days" a l'altra cara, però l'EP
afegia "In my own time" i
"Turn of the
Century". Es va editar al juny de 1967 i va
ser escrita per Barry i Robin Gibb amb producció de Robert
Stigwood que també era el seu manager, es
va gravar en els estudis IBC de Londres, entre
març i abril. La veritat és que la
van escriure a petició del seu manager
i havia d'haver estat
gravada per Otis
Redding, però la
mort d'aquest ho va impedir. Es
va incloure en l'àlbum "Bee
Gees' 1st" que va ser el debut internacional de
The Bee Gees que en aquest enregistrament eren Barry Gibb (cantant i guitarra), Robin Gibb (cantant
i òrgan), Maurice Gibb (baix, òrgan, piano,
guitarra i melotrom),
Colin Petersen (bateria) i Vince
Malouney (guitarra), amb Bill Shepherd dirigint
l'orquestra. El single va aconseguir el lloc 17 en el Billboard, si bé
a Anglaterra només va arribar al 41, però a
Austràlia va pujar al sisè,
clar que ells venien
d'allà i ja
havien tret discos al continent austral quan
es van establir a Anglaterra.
La veritat és que per The Bees Gees
han passat diversos músics,però Robin
Gibb només va estar absent en el "Cucumber Castle", en aquesta
època Robin Gibb (22 de decembre
de 1949) va gravar en solitario traient el single amb "Salvat per la
campana", els havia deixat per discrepancies ja que volia incloure falsets i els seus germans és
negaven. Curiosament a partir de la "Fevre del disapte a la nit" els falsets van ser la seva senyal
d'identitat, si be els feia Barry.
The Bee Gees eren el grup creat
pels germans Barry, Maurice i Robin Gibb a Australia, al que es van unir-se quan van aner-s’en cap
a Anglaterra, Vince Melouney i Colin Petersen. Al novembre de l'any 2011 a Robin li va ser diagnosticat un
cáncer, va morir a Londres el 20 de maig de 2012. Per cert, el seu germà bessó Maurice Ernest Gibb havia mort el 12
de gener de 2003. Us explicaré una dada curiosa, l’any 1967 els Bee Gees van arribar a Londres
procedents d'Austràlia, la seva intenció era que Brian Epstein, manager de The
Beatles, els representés. Aquest es va negar i van ser contractats pel
seu ajudant Robert Stigwood.
Quan Stigwood li va dir a Brian Epstein que havia invertit
milers de lliures en els Bee Gees,
la resposta de Brian va ser:
"Doncs
són milers de lliures tirades". Es va equivocar.
The Dave Clark Five – Because 1964
El grup britànic The
Dave Clark Five van ser una banda britànica liderada pel bateria Dave Clark que es va formar a
principis de la dècada dels seixanta en Tottenham. Van formar part al costat de
The Beatles, del que es va dir a
Amèrica "La invasió britànica".
El grup estava format per Dave Clark
a la bateria i veu, Mike Smith com
a cantant i teclista, Lenny Davidson
a la guitarra, Rick Huxley al
baix i Dennis Payton al saxo.
Van obtenir el seu primer èxit al gener de 1964, quan el single "Glad All
Over" va arribar al número 1
en les llistes britàniques, superant als Beatles. De fet la premsa es va fer ressò d'un enfrontament
professional entre els dos grups, res més allunyat de la realitat, però els
crítics volien omplir paper. Per cert, The Dave Clark Five van aparèixer en 18 ocasions a l'Ed
Sullivan Show, als Estats Units i van col·locar 18 singles en les llistes del Billboard. Lesseves actuacions cridaven l'atenció ja que
Dave Clark col·locava
la seva bateria en primera posició a l'escenari, o bé en un lateral,
però sempre avançada.
Aquest tema us el trec del disc recopilatori “History Of The Dave Clark Five”
editat l’any 1993, però havia estat publicat en single a l’agost de 1964,
arrivan a la tercera posició a
les llistes anglesas i a la quarta als
Estats Units, on va ser Disc d’Or.
A l’altre cara s’incluia el tema “Can't You See That She's Mine”, també es va
editar amb “Theme without a name” a l’altre cara. En aquesta cançó el cantant
és Dave Clark. The Dave Clark Five que realment
havien començat l'any 1957 anomenant-se The
Dave Clark Quintet. Es van desfer a principis dels 70.
Gerry &
The Pacemakers – You’ll never walk alone 1963
Sorgits al Liverpool de The Beatles, de fet eren
amics i havien
actuat conjuntament en el The Cavern Club formant un sol grup The
Beatmakers o alguna cosa semblant, Gerry &
The Pacemakers van
ser un dels grups destacables
de la generació beat. Precisament el seu primer número 1 el van aconseguir amb una cançó de Lennon
i McCartney "From
me to you". Gerry Marsden que havia
començat a cantar amb només 8 anys va decidir
l'any 1959 crear
un grup amb el seu germà Fred
Marsden, Les Chadwick i Arthur McMahon, allà
sorgeixen Gerry Marsden
and The Mars
Bars que actuaven amb assiduïtat a
Hamburg i Liverpool, és clar.
Brian Epstein també
es va convertir en el seu manager
i van passar a ser Gerry & The Pacemakers, amb la
incorporació de Les Maguire
substituint al piano a Arthur McMahon, compartir mànager facilitava les
actuacions conjuntes de tots dos grups. Per escoltar avui us he seleccionat
aquest tema que va ser tot un himne i una de les seves cançons mítiques "No tornaran
a caminar sols", encara que
havia estat escrita l'any 1945 per Roger Rodgers i Oscar Hammerstei
per al musical "Carousel".
Gerry & The
Peacemakers la van publicar en single l'octubre de
1963 a Anglaterra, aconseguint la primera posició en les llistes i al
desembre als Estats Units,
encara que allà no es va classificar, aquest va ser el seu tercer disc
petit. Des del dissabte
30 de novembre de 1963, el tema
es va convertir en l'himne del Liverpool Futbol Club,
quan espontàniament van començar a cantar-la en el camp els seguidors de l'equip, però també s'utilitza
en molts camps a Escòcia, Anglaterra, Alemanya, fins i tot
Japó. El tema va ser utilitzat com
a cançó del disc a benefici
de les víctimes
de l'enfonsament d'unes grades, l'11 de maig de
1985 a
l'Estadi de Valley Parade, a Bradford,
en què van morir 56 espectadors i que van
organitzar i coordinar Gerry Marsden i Paul McCartney, en el
què van intervenir un munt d'artistes,
alguna cosa similar al "We
are the World"
que per cert, no va ser el primer, ja us parlaré
d'això un altre dia. Des de llavors ha estat utilitzada en actes esportius molt
diversos i la cançó també ha estat molt
versionada.
The Troggs
– Love is all around 1968
L’any 1968 el grup
britànic The Troggs va
aconseguir el lloc 60 en les llistes del Billboard americà amb aquesta cançó,
quan semblava que ja ningú es recordava d'ells. El tema va ser recuperat en la
banda sonora del film "4 bodes i un funeral" i va tornar a la
palestra, si be estaba interpretada per el grup Wet Wet Wet. Ara bé, el CD amb la banda sonora no té res a veure
amb la música que sona a la pel·lícula. Les cançons són les mateixes, però
mentres en el CD s'ofereixen les versions originals, en el film les interpreta
l'orquestra de ball que amenitza les noces. Un engany per vendre més discos ja
que no és realment la banda sonora, es tracte d’un recull de èxits i prou. The Troggs eren una banda de Andover,
Anglaterra. El seu hit internacional va ser "Wild Thing", escrit per
el nord americà Chip Taylor,
encara que en algunes fonts es diu que era de Reg Presley, el cantant de The
Troggs, la versió d'aquests va ser número 1 del Billboard al
juliol de 1966. i aconseguiria el número 2 en les llistes britàniques al juliol
de 1966. Recordo que l’amic Mikel Barsa em deie sempre que The Troggs van ser
la primera banda punk de l’historia de la música. The Troggs era de Andover, Hampshire i es van crear l'any 1964.
Pel grup van passar Reg Presley,
de nom real Reginald Ball que va
néixer el 12 de juny de 1941 com cantant, Dave Wright nascut el 21 de gener de 1944 i que va morir el 10
d'octubre de 2008 (cantant i guitarra), Chris
Britton (guitarra), Pete Staples
(baix), Ronnie Bond de
nom real Ronald Bullis que va néixa
el 4 de maig de 1943 i va morir un 13 de novembre de 1992 a la bateria i Tony Murray al baix. Altres cançons van
marcar la carrera de The Troggs,
"With a Girl Like You" que es va publicar el juliol de 1966, "Wild Thing" i
"Love Is All Around" que escoltem ara. L’any 1969 Ronnie Bond es va llançar en solitari i després d'ell ho van fer Reg Presley i Chris Britton.
The Beatles
– Let it be 1970
Els Beatles van ser
indiscutiblement el millor grup de tots els temps, van canviar tots els
conceptes musicals, van crear escola i van marcar pautes que posteriorment han
seguit molts altres. Què hauria passat
si no s'haguessin separat? Això és una cosa que ningú pot predir, ni tan
sols prenent com a referència els Stones
que segueixen al peu del canó i els Stones des de fa moltíssims anys viuen de glòries
passades i fent arrugues. The Beatles van
deixar d'actuar perquè van ser honestos i en una època d'evolució musical en la
que ells pràcticament van ser pioners en gairebé tot, van deixar de pujar als
escenaris en no poder oferir en directe el que plasmaven en un disc. Dos
factors crec jo que van ser decisius en la seva demembración, un la mort de Brian Esptein que sempre els va
mantenir units i sota la seva batuta inflexible, una altra l'aparició de Yoko Ono amb les tensions internes que
va crear amb el seu afany de protagonisme que ni tan sols Ringo Starr va poder contrarestar.
Aquest tema que us porto a Un Toc de
Rock, és avui en dia una de les seves referències musicals. Però tot i
el que es diu no estava en l'últim àlbum que van gravar, aixó si, es trobava i
donava títol a l'últim treball d'estudi publicat per The Beatles. "Let it be" es va gravar abans que
"Abbey Road", però el van editar a posteriori, el 8 de maig de 1970.
Inicialment s'havia de titular "Get back", "Tornar", però
va ser un adéu. Les cançons es van gravar amb la col·laboració del teclista Billy Preston. The Beatles volien oferir amb les cançóns d’aquest disc un últim
concert que representés el comiat oficial del seu públic, per això no es va
publicar en el seu moment. Però malgrat el concert a la terrassa de l'edifici Apple, el 30 de gener, tot
estava ja sentenciat. Els assajos van ser tensos, amb constants discussions
entre els membres del grup que des dels seus discos anteriors tenien una
convivència cada vegada pitjor i més hostil entre ells. Les sessions
d'enregistrament van començar el 2 de gener de 1969 i el 10 de gener George Harrison, fart de sentir-se
menyspreat per Lennon va
anunciar que deixava el grup, a lo que John
Lennon va respondre dient que seguirien, però en el seu lloc tocaria Jimi Hendrix o Eric Clapton. Finalment va ser Paul qui el va convènca per quedar-se. Paul volia seguir amb el grup, però les constants irrupcions de Yoko pretenent marcar normes i pautes
va acabar amb l'hegemonia de The
Beatles. La cançó va ser composada només per Paul McCartney, encara que atenint-se al pacte entre ells des del
començament, el van signar com Lennon & McCartney.
John
Van Heng
que és l'inventor
del Banc d'Aliments, té en la seva tomba aquest
epitafi:
Sempre tindrem pobres amb nosaltres,
però... Per què famélics?”
Conclou
per avui Un Toc de Rock i ara em toca baixar la barraqueta i fotreel camp, però
abans us deixaré amb bona companyia, la de totes les emissores per les que
sortim a les ones dues vegades per setmana o pot ser ens l’escoltis via
internet a través del blog o el facebook de Montse Aliaga, sigui com sigui, jo
sóc Mario Prades i us dic adeu fins el proper programa.
Apa, ens veiem
pel món
Mario Prades
No hay comentarios:
Publicar un comentario