Els anys seixanta a Espanya van ser molt enriquidors,
musicalment parlant és clar. Van sorgir músics amb inquietuds, afany de
superació i ganes d'aprendre i desenvolupar nous estils i tendències, mirant el
mercat anglosaxó. Els músics tocaven en un conjunt, però els seus desitjos de
créixer els feien unir-se a altres bandes o crear els seus propis grups,
buscant anar una mica més enllà del que estaven fent els altres. Avui a Un Toc
de Rock escoltarem una sèrie de bandes que van tenir membres comuns, artistes
que anaven desenvolupant la seva creativitat per noves vies i fent escola.
Tindrem als Pekenikes, Los Módulos, Los Íberos, CRAG, Solera, José y Manuel,
Barón Rojo, Sherpa i molts altres amb vincles comuns, però acabarem a Catalunya
amb Sopa de Cabra, Satèl·lit, Sau i Tradivarius. Sóc Mario Prades i per a totes
les emissores que emeten el programa, obro la barraqueta des de Madrid dient
com sempre
Benvinguts a Un Toc de Rock
Los Pekenikes – Lady Pepa 1997
Los Pekenikes van ser una auténtica fàbrica de músics i tot
i ser la millor banda instrumental dels seixanta, van tendré en els seus
principis un grapat de cantants: Juan Pardo, Junior, José Barranco, Eddy
Guzmán, Aute i uns quans més, entre ells Karina. Los Pekenikes es van crear el
març de 1959 a
l'Institut Ramiro de Maeztu de Madrid i primer van ser Los Hermanos Sainz y su
Conjunto. Pepe Nieto, el bateria del grup en els seus inicis, va ser al costat
del seu germà, l'organitzador de les matinals del Price on, per descomptat, Pekenikes van ser nom habitual d'aquestes matinals
madrilenyes (en total van ser unes vint), a Barcelona fem constar que també les
vam tenir, al Palau d’Esports de Montjuic i a diferents sales com el Lesseps,
Price o el Novedades. Las de Madrid van ser prohibides per les autoritats
pertinents, acusant als seus assistents de ser uns "rockers
gamberros". I es que la premsa franquista es va dedicar a criticar i molt
als jovens que anaven a aquestes matinals i la paraula més suau que els hi
deien era la de "gamberros". Liderats per els germans Alfonso que va morir l’any
passat, i Lucas Saiz, Pekenikes van comptà amb bons músics com Tony Luz, Félix
Arribas, Pablo Argote, Pepe Nieto, Ray
Gómez que fins i tot va tocar al grup de John Lennon, Jorge Matey, Pedro Luis
García, Tony Obrador, Antonio Brito, Guillermo Acevedo, Vicente Gasca, Manuel
Más, Salvador Domínguez, Paco Gómez, Fernando Martínez, Rodrigo García i una
quans més. Los Pekenikes van ser teloners dels Beatles quan els de Liverpool
van actuar a Madrid, però a Barcelona o van ser Los Sírex. Es diu que el nom de
Pekenikes amb les K's corresponents, els hi va posar Massiel. Aquest tema era
la cara A d'un single editat per Hispavox l'any 1966 amb "Arena
caliente" a l’altre costat i que va arribar a ser número 1 en vendes a
Espanya ja al febrer de 1967. Ambdós temes es trobaven en el primer LP de Los
Pekenikes, amb el nom del grup per títol. Músics de Los Pekenikes van integra
posteriormente un grapat de bandes espanyoles, entre elles Los Flecos, Brincos, CRAG,
Los Pasos, Pop Tops, Tarantos, Zapatón, Banzai i tants altres
Los Íberos – Las tres de la noche 1968
Adolfo Rodríguez, natural de Ponferrada a la guitarra
rítmica i veu, els malaguenys Diego Cascado a la bateria, Enrique Lozano a la
guitarra solista, més endavant substituït a causa d'una malaltia, pel madrileny
Anselmo José Fernández i el d'Almeria Cristóbal de Haro al baix que va ser
substituït per Carlos Attias, van ser els components de Los Íberos i es van
conèixer a Torremolinos l'any 1966. Van gravar en els estudis de la Decca a Londres i
compaginaren les seves cançons en anglès i castellà. L'any 1968 van debutar amb
"Summertime Girl", considerada com una de les millors cançons dels
60's a Espanya. Val a dir que en un temps de versions, Los Íberos van tenir un
repertori propi. El seu segon single va ser el que escoltem avui, també
publicat per Columbia-Decca l’any 1968 i que era una composició d'Enrique
Lozano. L'any 1969 Los Íberos participen en la pel·lícula d'Iván Zulueta
"1, 2, 3 al escondite inglés" i també a "Topical Spanish" de
Ramon Masats, al costat de Guillermina Motta. L’any 1973 Los Íberos es van
desfer i Rodrigo es va incorporar a Cánovas, Rodrigo, Adolfo i Guzmán, coneguts
com CRAG, el primer supergrup de l’historia del pop espanyol. Enrique Lozano va
publicar fa un parell o tres d'anys "A través del tiempo" amb temes
de l'època de Los Íberos que no havien estat gravats i cançons noves.
Los Módulos – Nada me importa 1969
Ara escoltarem a Los Módulos que van ser la primera banda de
rock sinfónic / progresiu del estat i els primers que van fer servir moog i
melotrom. Es clar que si bé Los Módulos tenen cançons molt plenes de
sinfonisme, també van gravar unes quantes massa comercials. Aquesta es el just
contrapunt entre una cosa i l’altre. Pero la cullarada que va possat la seva
discográfica va fer que a molts amants del rock progressiu no els agraden Los
Módulos i els fervents seguidors del pop els troben recarregats. La veritat és
que Los Módulos van ser una de les millors bandes espanyoles de la història.
Estaven liderats per Pepe Robles que havia estat tocant amb Los Ángeles
substituint a un dels seus components que estava fent la mili. Rafael
Trabuchelli de Hispavox, va proposar a Pepe Robles un llançament important com
a solista, però ell va preferir crear un grup. A partir de febrer del 1969 i al
costat de Tomás Bohórquez (orgue Hammond, piano i melotrom), Emilio Bueno
(baix), Juan Antonio García Reyzábal (bateria i violí elèctric) i Pepe Robles a la guitarra i veu, comencen assajos de 8 hores diàries, havien
nascut Los Módulos. "Nada me importa" va ser el seu segon single i es
un dels mes venuts de la seva historia. Va ser número 1 en ventes al decembre
de 1969, pero curiosamente “Todo tiene su fin” que es la cançó per la que avui
es recorda a Los Módulos era la cara B d’aquest single. La cançó també es
trobava en el seu primer LP "Realidad" publicat per Hispavox l’any
1970. Juan Antonio García Reyzábal deixa el grup l’any 1974 i es substituit per
el bateria Juan Cánovas que després s’uniria a Cánovas, Rodrigo, Adolfo y
Guzmán, als que es conexia com CRAG, el primer supergrup del pop espanyol, un
altre que va passar per Los Módulos va ser Chupi de la Fuente. El grup es va
desfer a la fi dels 70’s i l'últim baixista del grup va ser José Luis Campuzano
"Sherpa" que després tocaria amb Barón Rojo i era amic meu. Pepe
Robles va gravar per la seva compta i també forman duet amb Teddy Bautista.
Solera – Calles del viejo París 1973
Solera eren quatre grans músics, un d'ells va ser José Mari Guzmán que havia
treballat en els anys seixanta com a baixista en moltes gravacions d'estudi per
a altres artistes, entre ells Kurt Savoy, José y Manuel, Micky i Los Diamantes
i crec que també va formar part de Los Flaps. Juntament amb Rodrigo Garcia que
havia tocat amb Los Pekenikes i els germans José i Manuel Martín. Van estar poc
temps en actiu i quan es van desfé Guzmán i Rodrigo s’en van anar a CRAG
(Cánovas, Rodrigo, Adolfo i Guzmán) que va ser el primer supergrup de
l’historia del pop espanyol, José Marí Guzmán més tard crearia Cadillac i els
germans Martín s’en van anar a Nuevos Horizontes. En el seu moment no se'ls va
donar la importància ni el reconeixement que mereixien, però amb el temps se'ls
ha anat reivindicant. Solera van gravar un sol álbum i van ser produïts per
Rafael Trabuchelli que ja havía treballat, entre altres, per Los Ángeles,
Miguel Ríos, Los Módulos o Los Gritos, es el pare de l'anomenat "So
Torrelaguna" pel carrer de Madrid on hi havian els estudis de Hispavox. on es va gravar
aquest unic LP titulat “Solera” publicat el 9 d’abril de 1973. El disc va ser
reeditat en versió CD per EMI l'any 2000, incloent una cançó inèdita
"Jovencita", composició de Rodrigo García, però que després es va
saber per declaracions del mateix Rodrigo que no era una gravació de Solera, la
casa de discos va fotre la pota, es tractava d'un tema rebutjat de la seva
època amb CRAG, no amb Solera, concretament de les sessions del LP “Señora
Azul” de 1974 i va ser inclosa per error de la discogràfica. Aquesta cançó que
escoltem ara a Un Toc de Rock és un dels millors temes de la seva curta carrera,
sense oblidar “Linda prima” que ja hem escoltat en altres programes.
José y Manuel – Teresa 1972
Nascuts a Màlaga, els germans José Antonio i Manuel Martín
havien format duet des dels seus primers passos en això de la música i quan van voler llançar-se professionalment ells van enfocar la seva música cap al
folk, encara que amb tocs de pop i van participar en un munt de festivals.
L'any 1970 van aconseguir ser fitxats per Hispavox i van editar el seu primer
single amb el tema "Y me enamoré", les dues cançons del disc havien
estat escrites per ells. Va funcionar mitjanament bé a nivell vendes i això els
va servir com a aval per a gravar un LP que van titular "Génesis" que
va incloure un dels seus temes més populars “Mi pequeña hermana” i que va ser
produït per Rafael Trabuchelli. Al 72 traurien un altre àlbum “Pronto
amanecerá” i es van traslladar a Madrid per unir-se a Rodrigo García i José
María Guzmán en un nou projecte que es va dir Solera, als quals hem escoltat
abans. Desavinences amb els seus dos companys va fer que només gravessin un
àlbum i l'any 1974 José Antonio i Manuel Martín s'uneixen a Nuevos Horizontes,
un grup més proper al folk que al pop i que portaven funcionant ja des de feia
diversos anys i havien publicat, entre altres discos, “El afinador de cítaras”,
un tema escrit per Vainica Doble que va funcionar molt bé a nivell de vendes.
La reunió es resumeix en un sol àlbum "Telaraña", editat al 74, amb
cançons escrites pels germans Martín i que va passar desapercebut sense tenir
continuïtat, després els vam perdre la pista. Manuel abandonarà la música i
José Antonio es va dedicar a professor de guitarra. En total publicarien 3 LP
's i 7 singles, aquest tema que escoltem ara i que al meu parer és una de les
millors composicions del duo, es trobava en el segon àlbum i es va publicar en
single amb "Buena suerte" a la cara B, es va editar l'any 1972.
Cánovas, Rodrigo, Adolfo y Guzmán – Como una noria 1985
Ara escoltarem un grup dels que ja hem parlat al llarg del
programa, es tracta de Cánovas, Rodrigo, Adolfo y Guzmán, la primera superbanda
del pop espanyol, coneguts popularment com CRAG i així signaven molts dels seus
discos. El grup l’integraven quatre grans músics amb experiencia a l’esquena:
Juan Robles Cánovas, Rodrigo García, Adolfo Rodríguez i José Marí Guzmán, en
total van publicar només tres LP's i dos recopilatoris, la veritat és que no
van tenir l'èxit que ells es mereixien. Amb el temps CRAG han estat
reivindicats per la seva música, les seves lletres i les seves harmonies vocals
i comparats amb Crosby, Still, Nash and Young, fins al punt que "Señora
azul", el seu primer disc, és considerat un dels millors de la història
del pop espanyol. La veritat es que penso que aquesta cançó "Señora
azul", ara està sobrevalorada. Aquest tema que escoltem a Un Toc de Rock
l’he extrec del seu tercer llarga durada "CRAG 1985" de l’any 1985.
Val a dir que CRAG ja eren veterans amb experiència quan van crear el grup,
Cánovas havia estat bateria de Los Modulos i de Franklin, Rodrigo provenia dels
Pekenikes, Adolfo havia estat cantant i guitarra de Los Iberos, i Guzmán,
juntament amb Rodrigo pertanyien abans al grup Solera. Per cert, quan CRAG es
van desfer, Jose Mari Guzmán va crear Cadillac, un altre de les bones bandas de
pop espanyoles. En els noranta van tornar, pero ja sols eren tres. Us explicaré
una anècdota. Quan vaig organitzar la gira espanyola d'Al Stewart, el primer
concert es va celebrar a Sevilla, però l'endemà havíem d'actuar a Puigreig, a
Barcelona i mentre els equips i tècnics viatjaven en camió i autobús d'una
plaça a l'altra, els músics, el meu soci i jo vam viatjar amb avió de Sevilla a
Barcelona i allà ens esperaven els cotxes amb què ens desplacem a Puigreig.
Viatjàvem en el meu vehicle Al Stewart, la seva companya, el meu soci Mikel i
una amiga. En el cassette que portava posat va sonar aquesta cançó i quan
s'escoltava la guitarra li vaig preguntar a Al Stewart que li semblava, va
contestar immediatament "Mark Knopfler ja n'hi ha un".
Cadillac – Tócame, siénteme 1984
He de reconèixer que quan Cadillac l'any 1984 van publicar
el seu quart àlbum "Funkyllac" molts dels seus seguidors es van
sentir, d'una banda perplexos, però alguns decebuts, ja que estava molt més
enfocat a les pistes de ball que al pop que havien desenvolupat fins aquell
moment. Sobretot pel tema "Arturo" que fins i tot va arribar a
publicar-se en format maxi-single per ser punxat a les discoteques de l'època i
es va convertir en un plena pistes. Possiblement era una evolució lògica tenint
en compte les inquietuds musicals i l'afany innovador de José Mari Guzmán, però
jo sempre he estat convençut que va influir i molt l'ànsia comercial de
Polydor, el seu segell discogràfic. El disc va utilitzar samplers, bateries
electròniques i caixes de ritme, donant un toc molt més techno pop a l'àlbum,
seguint les modes que ens arribaven des d'Anglaterra i Estats Units. D'aquest
disc us he extret la cançó que escoltem ara i que es va publicar com a tercer
single, sent un dels seus temes avui més recordats. Cadillac va ser creat
després de la dissolució de Cánovas, Rodrigo, Adolfo y Guzmán, per José Mari
Guzmán (guitarra, baix i veu), junt a Eduardo Ramírez (baix i veu) i el productor Juan Velón de Francisco que van decidir fer un grup de pop que
utilitzés bons jocs de veus, al costat de Pedro Sánchez (teclista i veu) i
Javier de Juan que els deixaria l’any 1982 per crear La Década Prodigiosa
i que seria substituït per Daniel Jacques. Cadillac van representar a Espanya
en el Festival d'Eurovisió de 1986 amb la cançó "Valentino" i van
aconseguir el desé lloc. Guzmán havia treballat en els anys seixanta com a
baixista en moltes gravacions d'estudi per a altres artistes, entre ells Kurt
Savoy, José y Manuel, Micky i Los Diamantes i crec que també va formar part de
Los Flaps, si be aixó no ho tinc clar del tot, però per la carátula d’un dels
seus discos jo diria que si. Avui en dia José Mari té una altra vegada en marxa
Cadillac, encara que ell és l'únic component dels antics que preval i també
treballa com Guzmán. Va néixer a Madrid el 29 de febrer de 1952.
Barón Rojo – Hijos de Caín 1985
Van ser la millor banda de heavy metal de l'estat i ara han
tornat amb la seva primera formació, la més sòlida i que va escriure pàgines
d'or en la història musical espanyola. Els germans de Castro, Carlos i Armando,
al costat del baixista José Luis Campuzano "Sherpa" i el bateria
uruguaià Hermes Calabria. Són els mateixos que van gravar el LP "En un
lugar de la Marcha"
´’any 1985, on es trobava aquest extraordinari tema "Hijos de Caín"
amb lletra de Carolina Cortés, la millor lletrista del rock nacional i dona, si
més no ho era, de Sherpa i que sembla ser es va inspirar en el llibre “Demian” de Hermann
Hesse. Precisament es van conèixer quan tots dos treballaven en l'obra musical
"Hair". Barón Rojo es creà després del desmembrament de Coz on
estaven els de Castro, José Luis havia estat baixista de Los Módulos. Van
debutar el 1981 amb "Larga vida al Rock'n Roll" i van gravar
"Volumen Brutal" en els estudis d'Ian Gillan, de Deep Purple que
després de veure'ls tocar, al·lucinà i els va convidar a realitzar una gira
conjunta amb els Purple per Anglaterra, això si, els van anomenar "Red
Baron". També van versionà a l'anglès aquell LP i avui éspesa de
col·lecció, per cert, jo el tinc. L'àlbum "En un lugar de la marcha"
és l'últim disc que van gravar junts els quatre músics que ara sembla que
tornen a fer una gira. La veritat és que les coses estaven molt malament, jo
recordo un concert en el qual vaig col·laborar, al Palau d'Esports de
Barcelona, el cartell eren Barón Rojo, Goliath i Santa. Arribaren Hermes i
Sherpa d'una banda i els De Castro de l'altra, hotels diferents, camerinos
diferents, vols diferents, no estaben mai junts, Sherpa i Hermes a un lloc i
els de Castro en un altre costat, l'únic que van fer juntets va ser tocar, però
jo diria que ni es van saludar. Inclus a l'hora de seleccionar les cançons per
cada disc, eran a parts iguales, caben vuit, dons dos de cadascun d'ells. La
cosa no podia seguir. era "la crónica d'una mort anunciada" i va acabar amb el trencament. Barón Rojo va seguir, però
no era el mateix. Aquesta va ser i sembla que torna a ser-ho, la millor
formació del grup ja que crec s’han tornat a reunir fa un parell d’anys.
Sherpa –
House of the rising sun 2004
José Luis Campuzano Feito, conegut popularment com Sherpa,
va néixer a Madrid el 22 de novembre de 1950. Baixista, cantant i compositor,
va ser component de Los Módulos, encara que ja havia gravat diversos discos com
a solista i va participar en l'òpera rock "Hair", on va conèixer a la
seva dona, Carolina Cortés, una de les millors lletristes del rock espanyol. Va
ser component de la primera i millor formació de Barón Rojo al que hem escoltat
abans, però per discrepàncies amb els germans de Castro, ell i el bateria
Hermes Calabria van deixar el grup, tot i que ara tornen a militar a Barón
Rojo. Va trigar 15 anys en gravar un disc pel seu compte i el 2004 va editar
"Guerrero en el desierto" del que us extrec aquesta
"versió" del clàssic de The Animals "La casa del sol
naixent", tot i ser una cançó tradicional del folk americà. Un parell o
tres d'anys després va treure un altre disc, aquesta vegada en directe i en
ambdós va comptar amb la col·laboració del seu amic i antic company a Barón
Rojo Hermes Calabria, bateria uruguaià establert a Madrid que era o és,
distribuïdor de la marca Paiste de plats per bateria, al costat de Oliver
Martín (guitarra), Fran Soler (guitarra) i Jordi Longás (teclats). Sherpa és
una gran persona i com a exemple us explicaré una anècdota. Circulaven per una
carretera i en l'asfalt va veure vidres d'una ampolla trencada. José Luis va
fer aturar el vehicle per recollir els trossos de vidre per tal d'evitar
accidents. Al recollir-los es va tallar en una mà i allò gairebé el va
impossibilitar per tocar el baix aquella nit, per sort es va recuperar i és que Sherpa és
un fervent cuidador del medi ambient que ni tan sols fuma. La veritat és que els
problemes en el si de Barón Rojo eren molt greus i per els concerts, els
germans de Castro viatjaven en un vol, mentre que Hermes i José Luis (a la foto amb Mario Prades) ho feien
en un altre, s'allotjaven en hotels diferents i també tenien dos camerinos
separats per a cada parella de músics, gairebé ni es parlaven i els assajos i
la selecció de temes per als seus últims discos junts eren un veritable calvari
de mala convivència, la separació era una cosa cantada.
Tartesos – Ven a mi 1973
Al costat de Smash, el grup sevillà Gong és l'embrió del que
sorgeix el rock andalús, encara que avui molts asseguren que l'estil va ser una
creació de El Último de la Fila,
res més allunyat de la realitat i sense detriment de la qualitat del duet
català i amb permís de Triana. A Gong militava Manolo Marinelli, teclista i
cantant que va formar part d'uns quants grups, entre ells Cerebrum i avui
escoltarem un d'ells, es tracta de Tartessos que inicialment es deien The Keys,
encara que amb la incorporació de Manolo van canviar el seu nom i va començar
el millor periple en la història d'aquesta banda en la qual també militaven
Pepe Roca (flauta, guitarra, veu i compositor de bona part dels temes), José
Barros (guitarra i percussió), Antonio Moreno (bateria) i Alfredo Lago (baix)
que posteriorment seria substituït per Eliseo Alfonso. Al febrer de 1973
Tartessos traurien el seu primer single amb aquest tema que escoltarem ara i
que va publicar el segell Philips. Tot i que és un treball molt digne, no es
van classificar en les llistes de vendes espanyoles fins al quart i últim
senzill "Bandolera" que va sortir l'any 1974. Només publicarien un LP "Tiempo muerto" que es va posar a la venda l'any 75 i no va tenir la
repercussió comercial que esperaven, això, unit a les tensions existents entre
els membres del grup va fer que Tartessos es dissolguessin poc després. Manolo
Marinelli i Pepe Roca tornarien a les arrels del rock andalús i crearien
Alameda, on també militava Rafael Marinelli, de fet Pepe Roca i Rafael són els
únics que avui queden de la primitiva formació. Tartessos van ser una bona
banda, encara que a Catalunya mai van arribar a funcionar comercialment. El
teclista Manolo Marinelli va morir el 1999, després d'haver acompanyat a
Camarón i formant part de l'última formació de Triana, al costat de Tele
Palacios. Un dia d'aquests us faré un programa sobre el rock andalús i us ampliaré tota aquesta informació.
Satèl·lit – Aeroports 2014
Ens vindrem ara cap a Tarragona i deixarem la passada
història musical per parlar del present. Aquest tema és l'avançada del que serà
el primer treball discogràfic del grup Satel·lit, una bona banda que promet
molta qualitat i que va ser creada a Altafulla. Satèl·lit està integrat per
Joan Rubinat a la veu i guitarra acústica, Oriol Maymó amb el baix, omnichord i
cors i Gerard Joan front de la bateria i també fen veus. La presentació oficial
d’aquest primer disc del tercet
Satèl·lit titulat "Aeroports", es va fer a la sala Zero de Tarragona
el passat 24 de gener.
Sau – No he nascut per militar 1989
Ara us porto a Sau que van ser el millor grup de pop-rock en
català de la història. Ells i Sopa de Cabra van consolidar la qualitat de la
música que es feia des de Catalunya i per a Catalunya. La revàlida va arribar
amb el macro concert celebrat el 14 de juny de 1991 en el Palau Sant Jordi on
també van estar Els Pets i els ja desapareguts Sangtraït. Ningú s'esperava el
resultat, però el recinte es va omplir de gom a gom. Desprès va ser el “Concert
de mitjanit” a la
Monumental de Barcelona també plena fins a la bandera i on a
més de la col·laboració de Luz Casal, Sau van comptà amb el guitarra canadenc
Robbie Robertson que va ser membre de The Band, Phil Manzanera que havie tocat
amb Explorers i Roxy Music, junt a Carlos Segarra i Dani Nel-Lo, membres de Los
Rebeldes. Sau eren Pep Sala i Carles Sabater Hernández que va néixer el 21 de
setembre de 1962 a
Barcelona i va morir el 13 de febrer del 1999 a Vilafranca del Penedès a causa d'una aturada cardiorespiratòria, després d'un concert. Sempre resulta dolorós
asabentar-se que una persona a qui admires per la seva vida professional ens
deixa, però si a més a més és un amic encara és més dur. Tant ell com Pep eren
bons amics meus i avui recordem a Sau i a Carles a Un Toc de Rock amb aquesta
bona cançó. Per cert que quan van tancar
les casernes militars de l'avinguda Catalunya, a Tarragona, Sau va realitzar un
concert allà, va ser una cosa molt anecdòtica ja que un dels principals hits de
SAU es aquest "No he nascut per militar", inclos en el seu segon àlbum titulat genéricament “Per la porta de servei”, publicat l’any 1989. I per cert, des de feia
un grapat d’anys jo vivia just al davant d'on hi havia les casernes. Des de el
passar novembre visc i tinc l’estudi de grabació a mig cami entre Tarragona i
San Pere i San Pau.
Sopa de Cabra – Podré tornar enrere 2002
Des d’el directe "Bona Nit Malparits, Últim concert" publicat per
Música Global l’any 2002, us porto aquest tema, ja un clàssic en la carrera
dels desapareguts Sopa de Cabra. Recordo que no sabia qui eren quan en un
concert de la Salseta
del Poble Sec, Salvador Escribà em va donar el seu primer LP publicat per Salseta
Discos i em va demanar que l'escoltes amb afecte. Sopa de Cabra es van mantenir en actiu de
1986 fins l'any 2001. Inicialment es deien Ninyin's Mine Workers Union Band, integrat
per Joan "Ninyin" Cardona i Francesc "Cuco" Lisicic i
completat, posteriorment, amb les incorporacions de Josep Maria Thió, Gerard
Quintana i Josep Bosch. Un bon dia van gravar un disc en castellà i allò va ser el
acabose. Els fans més radicals van repudiar d'ells i els atacaven fins i tot
físicament en els seus concerts, es va crear una campanya contra la banda
gironina. Una cosa digne de censura al màxim ja que ningú pot atrevir-se a
criticar a qui vol difondre la seva música a més gent. A més, aquests
"amants" de la música de Sopa de Cabra semblen no recordar que
inicialment ells cantaven en català, castellà i anglès o potser es que ni els
coneixien i parlavem per que tenien boca i ganes d’emprenyar. Des de el mitjà de
comunicació on jo treballava en aquells moments, el Diari de Tarragona, sempre
els vaig defensar i avui segueixo fent-ho.
Tradivarius – Carta 1993
Tradivarius van ser una banda de Reus descoberts per l’amic
Santi Arisa que els va produir el seu primer treball discogràfic. Santi Arisa
m’explicava un dia dinan a casa meva i molt orgullós desprès de donar-me el
disc que Tradivarius eren la primera banda que va incorporar gralles al
pop-rock, encara que ells sempre van tenir una arrels molt celtes en la seva
música. Quan li vaig preguntar "I de la Dharma que?" la seva resposta va ser clara:
"La Dharma
es un saxo mal tocat". Aquest tema, amb una lletra que ens parla de com
canvia la gent amb pas dels anys, es trobava en el seu CD "Bruixes",
editat l’any 1993 pel segell AZ Records, propietat de Braulio Paz que també
tenia l’empresa de so i llum Triple Onda. Els integrants de Tradivarius en
aquest enregistrament eren Izaskun Zubizarreta (violí), Emili Puig (bateria) i
que anteriorment havia militat en el grup barceloní Ipso Facto dels que jo
habia estat manager, Ferran Balanya (baix), Salvador Daroca (gralles), Enric
Granollers (flautes i gralles), Dani Rambla (teclats) i el seu líder i
compositor, l'amic Pep Solorzano (veu i guitarra), seva es aquesta cançó que escoltem
ara a Un Toc de Rock per acabar el programa d’avui. Pep Solorzano, al voltant
del que s’aglutinaba Tradivarious, es amic meu, però la veritat es que fa un
munt d’anys que no se rés d’ell, si bé per referències se que segueix en el món
de la música. A l’àlbum “Bruixes” del que us he extret el tema, van
col·laborar també Frances Marimón a l'acordió i Robert Le Gall al violí. El
productor va ser el mateix Robert Le Gall..
La frase per acomiadar el programa és d'Adolfo Suárez que va
ser el president de la transició a Espanya i en un moment en què la vida
política del país està tan moguda, els nostres polítics haurien de tenir-la
molt, però que molt present:
"Un polític ha de recordar que cadascuna de les seves
decisions afecta als éssers humans. A uns beneficia i
a altres perjudica. I ha
de recordar sempre als
perjudicats”
Acaba Un Toc de Rock i per avui jo baixaré la barraqueta i
fotré el camp. Us deixaré amb companyia de totes aquelles emissores per les que
sortim a l’aire dues vegades cada setmana o pot ser ens escoltis via internet
a través del blog o el facebook de Montse Aliaga, sóc Mario Prades i m’acomiado
de vosaltres fins el proper programa.
Apa, ens veiem pel món
Mario Prades
No hay comentarios:
Publicar un comentario