
Els
anys seixanta a Espanya van ser
molt enriquidors,
musicalment parlant és clar. Van sorgir
músics amb
inquietuds, afany de
superació i ganes d'
aprendre i
desenvolupar nous
estils i
tendències, mirant el
mercat anglosaxó. Els músics tocaven en
un conjunt, però els seus desitjos de
créixer els feien unir-se a altres bandes o crear els seus propis grups,
buscant anar
una mica més enllà del que estaven fent els altres. Avui a
Un Toc
de Rock escoltarem una sèrie de bandes que
van tenir membres comuns, artistes
que anaven desenvolupant la seva creativitat per noves vies i
fent escola.
Tindrem als
Pekenikes,
Los Módulos,
Los Íberos,
CRAG,
Solera,
José y Manuel,
Barón Rojo,
Sherpa i molts altres amb vincles comuns, però
acabarem a Catalunya
amb
Sopa de Cabra,
Satèl·lit,
Sau i
Tradivarius. Sóc
Mario Prades i per a totes
les
emissores que emeten el programa,
obro la barraqueta des de Madrid dient
com sempre
Benvinguts a Un Toc de Rock
Los Pekenikes – Lady Pepa 1997
Los Pekenikes van ser una auténtica
fàbrica de músics i tot
i ser
la millor banda instrumental dels seixanta, van tendré en els seus
principis un grapat de cantants:
Juan Pardo,
Junior,
José Barranco,
Eddy
Guzmán,
Aute i uns quans més, entre ells
Karina.
Los Pekenikes es van crear el
març de 1959 a
l'
Institut Ramiro de Maeztu de Madrid i primer van ser
Los Hermanos Sainz y su
Conjunto.
Pepe Nieto, el bateria del grup en els seus inicis, va ser al costat
del seu germà, l'organitzador de
les matinals del Price on, per descomptat,
Pekenikes van ser nom habitual d'aquestes matinals
madrilenyes (en total van ser unes vint), a Barcelona fem constar que també les
vam tenir, al
Palau d’Esports de Montjuic i a diferents sales com el
Lesseps,
Price o el
Novedades. Las de Madrid van ser prohibides per les autoritats
pertinents, acusant als seus assistents de ser uns "
rockers
gamberros". I es que la premsa franquista es va dedicar a criticar i molt
als jovens que anaven a aquestes matinals i la paraula més suau que els hi
deien era la de "
gamberros". Liderats per els germans
Alfonso que va morir l’any
passat, i
Lucas Saiz,
Pekenikes van comptà amb bons músics com
Tony Luz,
Félix
Arribas,
Pablo
Argote,
Pepe Nieto,
Ray
Gómez que fins i tot va tocar al grup de
John Lennon,
Jorge Matey,
Pedro Luis
García,
Tony Obrador,
Antonio Brito,
Guillermo Acevedo,
Vicente Gasca,
Manuel
Más,
Salvador Domínguez,
Paco Gómez,
Fernando Martínez,
Rodrigo García i una
quans més.
Los Pekenikes van ser teloners dels
Beatles quan els de Liverpool
van actuar a Madrid, però a Barcelona o van ser
Los Sírex. Es diu que el nom de
Pekenikes amb les
K's corresponents, els hi va posar
Massiel. Aquest tema era
la cara A d'un single editat per Hispavox l'any 1966 amb "Arena
caliente" a l’altre costat i que va arribar a ser número
1 en vendes a
Espanya ja al febrer de 1967. Ambdós temes es trobaven en el primer LP de
Los
Pekenikes, amb el nom del grup per títol. Músics de
Los Pekenikes van integra
posteriormente un grapat de bandes espanyoles, entre elles
Los Flecos,
Brincos,
CRAG,
Los Pasos,
Pop Tops,
Tarantos,
Zapatón,
Banzai i tants altres




Los Íberos – Las tres de la noche 1968
Adolfo Rodríguez, natural de Ponferrada a la guitarra
rítmica i veu, els malaguenys
Diego Cascado a la bateria,
Enrique Lozano a la
guitarra solista, més endavant substituït a causa d'una malaltia, pel madrileny
Anselmo José Fernández i el d'Almeria
Cristóbal de Haro al baix que va ser
substituït per
Carlos Attias, van ser els components de
Los Íberos i es van
conèixer a Torremolinos l'any 1966. Van gravar en els
estudis de la Decca a Londres i
compaginaren les seves cançons en anglès i castellà. L'any 1968 van debutar amb
"Summertime Girl", considerada com una de les millors cançons dels
60's a Espanya. Val a dir que en un temps de versions,
Los Íberos van tenir un
repertori propi. El seu segon single va ser el que

escoltem avui, també
publicat per Columbia-Decca l’any 1968 i que era una composició d'
Enrique
Lozano. L'any 1969
Los Íberos participen en la pel·lícula d'
Iván Zulueta
"1, 2, 3 al escondite inglés" i també a "Topical Spanish" de
Ramon Masats, al costat de
Guillermina Motta. L’any 1973
Los Íberos es van
desfer i
Rodrigo es va incorporar a
Cánovas, Rodrigo, Adolfo i Guzmán, coneguts
com
CRAG, el primer
supergrup de l’historia del
pop espanyol.
Enrique Lozano va
publicar fa un parell o tres d'anys "A través del tiempo" amb temes
de l'època de
Los Íberos que no havien estat gravats i cançons noves.




Los Módulos – Nada me importa 1969

Ara escoltarem a
Los Módulos que van ser la primera banda de
rock sinfónic /
progresiu del estat i els primers que van fer servir
moog i
melotrom. Es clar que si bé
Los Módulos tenen cançons molt plenes de
sinfonisme, també van gravar unes quantes massa comercials. Aquesta es el just
contrapunt entre una cosa i l’altre. Pero la
cullarada que va possat la seva
discográfica va fer que a molts amants del
rock progressiu no els agraden
Los
Módulos i els fervents seguidors del
pop els troben recarregats. La veritat és
que
Los Módulos van ser una de les millors bandes espanyoles de la història.
Estaven liderats per
Pepe Robles que havia estat tocant amb
Los Ángeles
substituint a un dels seus components que estava fent la mili.
Rafael
Trabuchelli de Hispavox, va proposar a
Pepe Robles un llançament important com
a solista, però ell va preferir crear un grup. A partir de febrer del 1969 i al
costat de
Tomás
Bohórquez (orgue Hammond, piano i melotrom),
Emilio Bueno
(baix),
Juan Antonio García Reyzábal (bateria i violí elèctric) i
Pepe Robles a la guitarra i veu, comencen assajos de
8 hores diàries, havien
nascut
Los Módulos. "Nada me importa" va ser el seu segon single i es
un dels mes venuts de la seva historia. Va ser número
1 en ventes al decembre
de 1969, pero curiosamente “Todo tiene su fin” que es la cançó per la que avui
es recorda a
Los Módulos era la cara B d’aquest single. La cançó també es
trobava en el seu primer LP "Realidad" publicat per Hispavox l’any
1970.
Juan Antonio García Reyzábal deixa el grup l’any 1974 i es substituit per
el bateria
Juan Cánovas que després s’uniria a
Cánovas, Rodrigo, Adolfo y
Guzmán, als que es conexia com
CRAG, el
primer supergrup del pop espanyol, un
altre que va passar per
Los Módulos va ser
Chupi de la Fuente. El grup es va
desfer a la fi dels 70’s i l'últim baixista del grup va ser
José Luis Campuzano
"
Sherpa" que després tocaria amb
Barón Rojo i era amic meu.
Pepe
Robles va gravar per la seva compta i també forman duet amb
Teddy Bautista.




Solera – Calles del viejo París 1973

Solera eren quatre grans músics, un d'ells va ser
José Mari Guzmán que havia
treballat en els anys seixanta com a baixista en moltes gravacions d'estudi per
a altres artistes, entre ells
Kurt Savoy,
José y Manuel,
Micky i
Los Diamantes
i crec que també va formar part de
Los Flaps. Juntament amb
Rodrigo Garcia que
havia tocat amb
Los Pekenikes i els germans
José i
Manuel Martín. Van estar poc
temps en actiu i quan es van desfé
Guzmán i
Rodrigo s’en van anar a
CRAG
(
Cánovas, Rodrigo, Adolfo i Guzmán) que va ser el
primer supergrup de
l’historia del pop espanyol,
José Marí Guzmán més tard crearia
Cadillac i els
germans
Martín s’en van anar a
Nuevos Horizontes. En el seu moment no se'ls va
donar la importància ni el reconeixement que mereixien, però amb el temps se'ls
ha anat reivindicant.
Solera van gravar un sol álbum i van ser produïts per
Rafael Trabuchelli que ja havía treballat, entre altres, per
Los
Ángeles,
Miguel Ríos,
Los Módulos o
Los Gritos, es el pare de l'anomenat "So
Torrelaguna" pel carrer de Madrid on hi havian els
estudis de Hispavox. on es va gravar
aquest unic LP titulat “Solera” publicat el 9 d’abril de 1973. El disc va ser
reeditat en versió CD per EMI l'any 2000, incloent una cançó inèdita
"Jovencita", composició de
Rodrigo García, però que després es va
saber per declaracions del mateix
Rodrigo que no era una gravació de
Solera, la
casa de discos va fotre la pota, es tractava d'un tema rebutjat de la seva
època amb
CRAG, no amb
Solera, concretament de les sessions del LP “Señora
Azul” de 1974 i va ser inclosa per error de la discogràfica. Aquesta cançó que
escoltem ara a
Un Toc de Rock és un dels millors temes de la seva curta carrera,
sense oblidar “Linda prima” que ja hem escoltat en altres programes.


José y Manuel – Teresa 1972

Nascuts a Màlaga, els germans
José Antonio i
Manuel Martín
havien format duet des dels seus primers passos en això de la música i quan van voler llançar-se professionalment ells van enfocar la seva música cap al
folk, encara que amb tocs de
pop i van participar en un munt de
festivals.
L'any 1970 van aconseguir ser fitxats per Hispavox i van editar el seu primer
single amb el tema "Y me enamoré", les dues cançons del disc havien
estat escrites per ells. Va funcionar mitjanament bé a nivell vendes i això els
va servir com a aval per a gravar un LP que van titular "Génesis" que
va incloure un dels seus temes més populars “Mi pequeña hermana” i que va ser
produït per
Rafael Trabuchelli. Al 72 traurien un altre àlbum “Pronto
amanecerá” i es van traslladar a Madrid per unir-se a
Rodrigo García i
José
María Guzmán en un nou projecte que es va dir
Solera, als quals hem escoltat
abans. Desavinences amb els seus dos companys va fer que només gravessin un
àlbum i l'any 1974
José Antonio i
Manuel Martín s'uneixen a
Nuevos Horizontes,
un grup més proper al
folk que al pop i que portaven funcionant ja des de feia
diversos anys i havien publicat, entre altres discos, “El afinador de cítaras”,
un tema escrit per
Vainica Doble que va funcionar molt bé a nivell de vendes.
La reunió es resumeix en un sol àlbum "Telaraña", editat al 74, amb
cançons escrites pels germans
Martín i que va passar desapercebut sense tenir
continuïtat, després els vam perdre la pista.
Manuel abandonarà la música i
José Antonio es va dedicar a professor de guitarra. En total publicarien 3 LP
's i 7 singles, aquest tema que escoltem ara i que al meu parer és una de les
millors composicions del duo, es trobava en el segon àlbum i es va publicar en
single amb "Buena suerte" a la cara B, es va editar l'any 1972.
Cánovas, Rodrigo, Adolfo y Guzmán – Como una noria 1985

Ara escoltarem un grup dels que ja hem parlat al llarg del
programa, es tracta de
Cánovas, Rodrigo, Adolfo y Guzmán, la
primera superbanda
del pop espanyol, coneguts popularment com
CRAG i així signaven molts dels seus
discos. El grup l’integraven quatre grans músics amb experiencia a l’esquena:
Juan Robles Cánovas,
Rodrigo García,
Adolfo Rodríguez i
José Marí Guzmán, en
total van publicar només tres LP's i dos recopilatoris, la veritat és que no
van tenir l'èxit que ells es mereixien. Amb el temps
CRAG han estat
reivindicats per la seva música, les seves lletres i les seves harmonies vocals
i comparats amb
Crosby, Still, Nash and Young, fins al punt que "Señora
azul", el seu primer disc, és considerat un dels millors de la història
del
pop espanyol. La veritat es que penso que aquesta cançó "Señora
azul", ara està sobrevalorada. Aquest tema que escoltem a
Un Toc de Rock
l’he extrec del seu tercer llarga durada "CRAG 1985" de l’any 1985.
Val a dir que
CRAG ja eren veterans amb experiència quan van crear el grup,
Cánovas havia estat bateria de
Los Modulos i de
Franklin,
Rodrigo provenia dels
Pekenikes,
Adolfo havia estat cantant i guitarra de
Los Iberos, i
Guzmán,
juntament amb
Rodrigo pertanyien abans al grup
Solera. Per cert, quan
CRAG es
van desfer,
Jose Mari Guzmán va crear
Cadillac, un altre de les bones bandas de
pop espanyoles. En els noranta van tornar, pero ja sols eren tres. Us explicaré
una anècdota. Quan vaig organitzar la gira espanyola d'
Al Stewart, el primer
concert es va celebrar a Sevilla, però l'endemà havíem d'actuar a Puigreig, a
Barcelona i mentre els equips i tècnics viatjaven en camió i autobús d'una
plaça a l'altra, els músics, el meu soci i jo vam viatjar amb avió de Sevilla a
Barcelona i allà ens esperaven els cotxes amb què ens desplacem a Puigreig.
Viatjàvem en el meu vehicle
Al Stewart, la seva companya, el meu soci
Mikel i
una amiga. En el cassette que portava posat va sonar aquesta cançó i quan
s'escoltava la guitarra li vaig preguntar a
Al Stewart que li semblava, va
contestar immediatament "
Mark Knopfler ja n'hi ha un".
Cadillac – Tócame, siénteme 1984

He de reconèixer que quan
Cadillac l'any 1984 van publicar
el seu quart àlbum "Funkyllac" molts dels seus seguidors es van
sentir, d'una banda perplexos, però alguns decebuts, ja que estava molt més
enfocat a les
pistes de ball que al
pop que havien desenvolupat fins aquell
moment. Sobretot pel tema "Arturo" que fins i tot va arribar a
publicar-se en format maxi-single per ser punxat a les discoteques de l'època i
es va convertir en
un plena pistes. Possiblement era una evolució lògica tenint
en compte les inquietuds musicals i l'afany innovador de
José Mari Guzmán, però
jo sempre he estat convençut que va influir i molt l'ànsia comercial de
Polydor, el seu segell discogràfic. El disc va utilitzar samplers, bateries
electròniques i caixes de ritme, donant un toc molt més
techno pop a l'àlbum,
seguint les modes que ens arribaven des d'Anglaterra i Estats Units. D'aquest
disc us he extret la cançó que escoltem ara i que es va publicar com a tercer
single, sent un dels seus temes avui més recordats.
Cadillac va ser creat
després de la dissolució de
Cánovas, Rodrigo, Adolfo y Guzmán, per
José Mari
Guzmán (guitarra, baix i veu), junt a
Eduardo Ramírez (baix i veu) i el

productor
Juan Velón de Francisco que van decidir fer un grup de
pop que
utilitzés
bons jocs de veus, al costat de
Pedro Sánchez (teclista i veu) i
Javier de Juan que els deixaria l’any 1982 per crear
La Década Prodigiosa
i que seria substituït per
Daniel Jacques.
Cadillac van representar a Espanya
en el
Festival d'Eurovisió de 1986 amb la cançó "Valentino" i van
aconseguir el
desé lloc.
Guzmán havia treballat en els anys seixanta com a
baixista en moltes gravacions d'estudi per a altres artistes, entre ells
Kurt
Savoy,
José y Manuel,
Micky i
Los Diamantes i crec que també va formar part de
Los Flaps, si be aixó no ho tinc clar del tot, però per la carátula d’un dels
seus discos jo diria que si. Avui en dia
José Mari té una altra vegada en marxa
Cadillac, encara que ell és l'únic component dels antics que preval i també
treballa com
Guzmán. Va néixer a Madrid el 29 de febrer de 1952.
Barón Rojo – Hijos de Caín 1985

Van ser la millor banda de
heavy metal de l'estat i ara han
tornat amb la seva primera formació, la més sòlida i que va escriure pàgines
d'or en la història musical espanyola. Els germans
de Castro,
Carlos i
Armando,
al costat del baixista
José Luis Campuzano "
Sherpa" i el bateria
uruguaià
Hermes Calabria. Són els mateixos que van gravar el LP "En un
lugar de la Marcha"
´’any 1985, on es trobava aquest extraordinari tema "Hijos de Caín"
amb lletra de
Carolina Cortés, la millor lletrista del
rock nacional i dona, si
més no ho era, de
Sherpa i que sembla ser es va inspirar en el llibre “Demian” de
Hermann
Hesse. Precisament es van conèixer quan tots dos treballaven en l'obra musical
"Hair".
Barón Rojo es creà després del desmembrament de
Coz on
estaven els
de Castro,
José Luis havia estat baixista de
Los Módulos. Van
debutar el 1981 amb "Larga vida al Rock'n Roll" i van gravar
"Volumen Brutal" en els
estudis d'
Ian Gillan, de
Deep Purple que
després de veure'ls tocar, al·lucinà i els va convidar a realitzar una gira
conjunta amb els
Purple per Anglaterra, això si, els van anomenar "Red
Baron". També van versionà a l'anglès aquell LP i avui éspesa de
col·lecció, per cert, jo el tinc. L'àlbum "En un lugar de la marcha"
és l'últim disc que van gravar junts els quatre músics que ara sembla que
tornen a fer una gira. La veritat és que les coses estaven molt

malament, jo
recordo un concert en el qual vaig col·laborar, al
Palau d'Esports de
Barcelona, el cartell eren
Barón Rojo,
Goliath i
Santa. Arribaren
Hermes i
Sherpa d'una banda i els
De Castro de l'altra,
hotels diferents,
camerinos
diferents,
vols diferents, no estaben mai junts,
Sherpa i
Hermes a un lloc i
els
de Castro en un altre costat, l'únic que van fer juntets va ser tocar, però
jo diria que ni es van saludar. Inclus a l'hora de seleccionar les cançons per
cada disc, eran a parts iguales, caben vuit, dons
dos de cadascun d'ells. La
cosa no podia seguir. era "l
a crónica d'una mort anunciada" i va acabar amb el trencament.
Barón Rojo va seguir, però
no era el mateix. Aquesta va ser i sembla que torna a ser-ho, la millor
formació del grup ja que crec s’han tornat a reunir fa un parell d’anys.
Sherpa –
House of the rising sun 2004
José Luis Campuzano Feito, conegut popularment com
Sherpa,
va néixer a Madrid el 22 de novembre de 1950. Baixista, cantant i compositor,
va ser component de
Los Módulos, encara que ja havia gravat diversos discos com
a solista i va participar en l'òpera rock "Hair", on va conèixer a la
seva dona,
Carolina Cortés, una de les millors lletristes del
rock espanyol. Va
ser component de la primera i millor formació de
Barón Rojo al que hem escoltat
abans, però per discrepàncies amb els germans
de Castro, ell i el bateria
Hermes Calabria van deixar el grup, tot i que ara tornen a militar a
Barón
Rojo. Va trigar
15 anys en gravar un disc pel seu compte i el 2004 va editar
"Guerrero en el desierto" del que us extrec aquesta
"versió" del clàssic de
The Animals "La casa del sol
naixent", tot i ser una cançó tradicional del
folk americà. Un parell o
tres d'anys després va treure un altre disc, aquesta vegada en directe i en
ambdós va comptar amb la col·laboració del seu amic i antic company a
Barón
Rojo Hermes Calabria, bateria uruguaià establert a Madrid que era o és,
distribuïdor de la marca
Paiste de plats per bateria, al costat de
Oliver
Martín (guitarra),
Fran Soler (guitarra) i
Jordi Longás (teclats).
Sherpa és
una gran persona i com a exemple us
.jpg)
explicaré una anècdota. Circulaven per una
carretera i en l'asfalt va veure vidres d'una ampolla trencada.
José Luis va
fer aturar el vehicle per
recollir els trossos de vidre per tal d'evitar
accidents. Al recollir-los es va tallar en una mà i allò gairebé el va
impossibilitar per tocar el baix aquella nit, per sort es va recuperar i és que
Sherpa és
un fervent cuidador del medi ambient que ni tan sols fuma. La veritat és que els
problemes en el si de
Barón Rojo eren molt greus i per els concerts, els
germans
de Castro viatjaven en un vol, mentre que
Hermes i
José Luis (a la foto amb
Mario Prades) ho feien
en un altre, s'allotjaven en hotels diferents i també tenien dos camerinos
separats per a cada parella de músics, gairebé ni es parlaven i els assajos i
la selecció de temes per als seus últims discos junts eren un veritable calvari
de mala convivència, la separació era una cosa cantada.
Tartesos – Ven a mi 1973

Al costat de
Smash, el grup sevillà
Gong és l'embrió del que
sorgeix el
rock andalús, encara que avui molts asseguren que l'estil va ser una
creació de
El Último de la Fila,
res més allunyat de la realitat i sense detriment de la qualitat del duet
català i amb permís de
Triana. A
Gong militava
Manolo Marinelli, teclista i
cantant que va formar part d'uns quants grups, entre ells
Cerebrum i avui
escoltarem un d'ells, es tracta de
Tartessos que inicialment es deien
The Keys,
encara que amb la incorporació de
Manolo van canviar el seu nom i va començar
el millor periple en la història d'aquesta banda en la qual també militaven
Pepe Roca (flauta, guitarra, veu i compositor de bona part dels temes),
José
Barros (guitarra i percussió),
Antonio Moreno (bateria) i
Alfredo Lago (baix)
que posteriorment seria substituït per
Eliseo Alfonso. Al febrer de 1973
Tartessos traurien el seu primer single amb aquest tema que escoltarem ara i
que va publicar el segell Philips. Tot i que és un treball molt digne, no es
van classificar en les llistes de vendes espanyoles fins al quart i últim
senzill "Bandolera" que va sortir l'any 1974. Només publicarien un LP

"Tiempo muerto" que es va posar a la venda l'any 75 i no va tenir la
repercussió comercial que esperaven, això, unit a les tensions existents entre
els membres del grup va fer que
Tartessos es dissolguessin poc després.
Manolo
Marinelli i
Pepe Roca tornarien a les arrels del
rock andalús i crearien
Alameda, on també militava
Rafael Marinelli, de fet
Pepe Roca i
Rafael són els
únics que avui queden de la primitiva formació.
Tartessos van ser una bona
banda, encara que a Catalunya mai van arribar a funcionar comercialment. El
teclista
Manolo Marinelli va morir el 1999, després d'haver acompanyat a
Camarón i formant part de l'última formació de
Triana, al costat de
Tele
Palacios. Un dia d'aquests us faré un programa sobre
el rock andalús i us ampliaré tota aquesta informació.
Satèl·lit – Aeroports 2014
Ens vindrem ara cap a Tarragona i deixarem
la passada
història musical per parlar del
present. Aquest tema és l'avançada del que serà
el primer treball discogràfic del grup
Satel·lit, una bona banda que promet
molta qualitat i que va ser creada a Altafulla.
Satèl·lit està integrat per
Joan Rubinat a la veu i guitarra acústica,
Oriol Maymó amb el baix, omnichord i
cors i
Gerard Joan front de la bateria i també fen veus. La presentació oficial
d’aquest primer disc del tercet
Satèl·lit titulat "Aeroports", es va fer a la
sala Zero de Tarragona
el passat 24 de gener.
El tercet altafullenc Satèl·lit
Sau – No he nascut per militar 1989

Ara us porto a
Sau que van ser el millor grup de
pop-rock en
català de la història. Ells i
Sopa de Cabra van consolidar la qualitat de la
música que es feia des de Catalunya i per a Catalunya. La revàlida va arribar
amb el macro concert celebrat el 14 de juny de 1991 en el
Palau Sant Jordi on
també van estar
Els Pets i els ja desapareguts
Sangtraït. Ningú s'esperava el
resultat, però el recinte es va omplir de gom a gom. Desprès va ser el “
Concert
de mitjanit” a
la
Monumental de Barcelona també plena fins a la bandera i on a
més de la col·laboració de
Luz Casal,
Sau van comptà amb el guitarra canadenc
Robbie Robertson que va ser membre de
The Band,
Phil Manzanera que havie tocat
amb
Explorers i
Roxy Music, junt a
Carlos Segarra i
Dani Nel-Lo, membres de
Los
Rebeldes.
Sau eren
Pep Sala i
Carles Sabater Hernández que va néixer el 21 de
setembre de 1962 a
Barcelona i va morir el 13 de febrer del 1999 a Vilafranca del Penedès a causa d'una aturada cardiorespiratòria, després d'un concert. Sempre resulta dolorós
asabentar-se que una persona a qui

admires per la seva vida professional ens
deixa, però si a més a més és
un amic encara és més dur. Tant ell com
Pep eren
bons amics meus i avui recordem a
Sau i a
Carles a
Un Toc de Rock amb aquesta
bona cançó.
Per cert que quan van tancar
les casernes militars de l'avinguda Catalunya, a Tarragona,
Sau va realitzar un
concert allà, va ser una cosa molt anecdòtica ja que un dels principals hits de
SAU es aquest "No he nascut per militar", inclos en el seu segon àlbum titulat genéricament “Per la porta de servei”, publicat l’any 1989. I per cert, des de feia
un grapat d’anys jo vivia just al davant d'on hi havia les
casernes. Des de el
passar novembre visc i tinc l’
estudi de grabació a mig cami entre Tarragona i
San Pere i San Pau.
Sopa de Cabra – Podré tornar enrere 2002

Des d’el directe "Bona Nit Malparits, Últim concert" publicat per
Música Global l’any 2002, us porto aquest tema, ja un clàssic en la carrera
dels desapareguts
Sopa de Cabra. Recordo que no sabia qui eren quan en un
concert de
la Salseta
del Poble Sec,
Salvador Escribà em va donar el seu primer LP publicat per Salseta
Discos i em va demanar que l'escoltes amb afecte.
Sopa de Cabra es van mantenir en actiu de
1986 fins l'any 2001. Inicialment es deien
Ninyin's Mine Workers Union Band, integrat
per
Joan "
Ninyin"
Cardona i
Francesc "
Cuco"
Lisicic i
completat, posteriorment, amb les incorporacions de
Josep Maria Thió,
Gerard
Quintana i
Josep Bosch. Un bon dia van gravar un disc en castellà i allò va ser el
acabose. Els fans més radicals van repudiar

d'ells i els atacaven fins i tot
físicament en els seus concerts, es va crear
una campanya contra la banda
gironina. Una cosa digne de
censura al màxim ja que ningú pot atrevir-se a
criticar a qui vol difondre la seva música a més gent. A més, aquests
"
amants" de la música de
Sopa de Cabra semblen no recordar que
inicialment ells cantaven en
català,
castellà i
anglès o potser es que ni els
coneixien i parlavem per que tenien boca i ganes d’emprenyar. Des de el mitjà de
comunicació on jo treballava en aquells moments, el
Diari de Tarragona, sempre
els vaig defensar i avui segueixo fent-ho.
Tradivarius – Carta 1993
Tradivarius van ser una banda de Reus descoberts per l’amic
Santi Arisa que els va produir el seu primer treball discogràfic.
Santi Arisa
m’explicava un dia dinan a casa meva i molt orgullós desprès de donar-me el
disc que
Tradivarius eren la primera banda que
va incorporar gralles al
pop-rock, encara que ells sempre van tenir una arrels molt celtes en la seva
música. Quan li vaig preguntar "
I de la Dharma que?" la seva resposta va ser clara:
"
La Dharma
es un saxo mal tocat". Aquest tema, amb una lletra que ens parla de
com
canvia la gent amb pas dels anys, es trobava en el seu CD "Bruixes",
editat l’any 1993 pel segell AZ Records, propietat de
Braulio Paz que també
tenia l’empresa de so i llum
Triple Onda. Els integrants de
Tradivarius en
aquest enregistrament eren
Izaskun Zubizarreta (violí),
Emili Puig (bateria) i
que anteriorment havia

militat en el grup barceloní
Ipso Facto dels que jo
habia estat manager,
Ferran Balanya (baix),
Salvador Daroca (gralles),
Enric
Granollers (flautes i gralles),
Dani Rambla (teclats) i el seu líder i
compositor, l'amic
Pep Solorzano (veu i guitarra), seva es aquesta cançó que escoltem
ara a
Un Toc de Rock per acabar el programa d’avui.
Pep Solorzano, al voltant
del que s’aglutinaba
Tradivarious, es amic meu, però la veritat es que fa un
munt d’anys que no se rés d’ell, si bé per referències se que segueix en el món
de la música. A l’àlbum “Bruixes” del que us he extret el tema, van
col·laborar també
Frances Marimón a l'acordió i
Robert Le Gall al violí. El
productor va ser el mateix
Robert Le Gall..
La frase per acomiadar el programa és d'Adolfo Suárez que va
ser el president de la transició a Espanya i en un moment en què la vida
política del país està tan moguda, els nostres polítics haurien de tenir-la
molt, però que molt present:
"Un polític ha de recordar que cadascuna de les seves
decisions afecta als éssers humans. A uns beneficia i
a altres perjudica. I ha
de recordar sempre als
perjudicats”
Acaba Un Toc de Rock i per avui jo baixaré la barraqueta i
fotré el camp. Us deixaré amb companyia de totes aquelles emissores per les que
sortim a l’aire dues vegades cada setmana o pot ser ens escoltis via internet
a través del blog o el facebook de Montse Aliaga, sóc Mario Prades i m’acomiado
de vosaltres fins el proper programa.
Apa, ens veiem pel món
Mario Prades
No hay comentarios:
Publicar un comentario