El Blog de Mario Prades

Posa't en contacte amb mi mitjançant el correo electrònic: tocderock@hotmail.com

martes, 14 de octubre de 2014

Un Toc de Rock 09-10

Començarem el programa d’avui escoltant rock and roll i des de Catalunya, però també recorrerem una part de la geografia ibérica.amb la J. Teixi Band, Gatos Locos, Tapiman, Los Solitarios, Lax'n'Busto, Gabinete Caligari, Los Limones, La Puta i la Ramoneta, 091, Sau i uns quants més que ens acompanyaran en aquest viatge pels records, pel passat, en ales de la música. Ara i des de aquelles emissores que emeten Un Toc de Rock, anem a iniciar el nostre recorregut musical escoltan a Los Rebeldes que ens parlaran de un seguit de coses que son molt “Made in Spain”. Soc Mario Prades i obro la barraqueta dient com ja ens és costum.

Benvinguts a Un Toc de Rock

Los Rebeldes – Made in Spain 2010

Escoltarem ara, per obrir Un Toc de Rock, a Los Rebeldes, la banda liderada pel cantant i guitarra Carlos Segarra, oferin-nos una bona lliçó de rock and roll. L'àlbum del que us trec la peça es va titular "Noches de luz, días de gas" i es va gravar en directe l’any 2010 a la sala Luz de Gas de Barcelona que dirigeix Fede Sardà, un amic meu, junt al seu fill, per conmemorar el seu 30é aniversari. Aquest llarga durada de Los Rebeldes va estar produït per Aurelio Morata que curiosament va ser un dels tres membres originals de Los Rebeldes i quan els va deixar va crear Aurelio y Los Vagabundos. Val a dir que en els seus inicis Los Rebeldes eren Carlos Segarra, Aurelio Morata i Moises Sorolla. El grup barceloní Los Rebeldes està integrat en aquesta gravació per Carlos Segarra, Juan Francisco García de Maya "Wichy" a la bateria, el baix i contrabaix d'Alfons Múgica, a la guitarra l'ex component de M-Clan Santiago Campillo, Dani Pérez s'encarrega del saxo i Quino Lucas al piano i acordió, si be actualmente han tornat ha haver-hi cambis de músics. Aquest tema que hara escoltem defineix perfectament la idiosincrasia del espanyolet del carrer i el nostre tarannà, amb tópics com aquell que diu “Uno trabajando y más de veinte mirando”, escolteu la lletra amb atenció perqué dins del seu bon humor, està carregada de molta, molta veritat. Per cert, Carlos Segarra es de Sants.

Tapiman – Rock del furgón 1979

Ara i des de Catalunya parlarem del segell Chapa Discos que era una subdivisió de Zafiro creada per Mariscal Romero per donar sortida als grups de rock espanyols dels setenta, una cosa que el segell ja havie fent en els 60 quan van crear Novola, i ho farem escoltan a Tapiman, una banda liderada per un dels millors bateries catalans de la història del rock Josep Maria Vilaseca (a la foto), conegut com Tapi perquè el xicot vivia al carrer Tapioles de Barcelona. Tapi havia tocat amb un dels grups mítics del rock progresiu català Màquina i despres va militar amb Lone Star i va crear Tapiman amb Miguel Ángel Núñez al baix i Pepe Fernández a la guitarra, tots dos músics venien de un altre grup históric a Catalunya, Vértice, on també van tocar Tapi i Max Sunyer. Josep Maria Vilaseca va tenir molts problemes amb la beguda i va morir d'una cirrosi a Platja d'Aro, Girona, l’any 1994. "Rock del furgón" és un tema ple de bon humor i que estava en el seu disc "En Ruta" de 1979 i també en el doble recopilatori historic del segell Chapa "Así empezó todo". El primer d’ells va ser editat per Edigsa l’any 1972. Entre tots dos discs hi va haver un àlbum de versions que alguns no inclouen en la seva discografia oficial.

Los Gatos Locos – Cruce de caminos 1991 / 1994

Dins d'aquell rock and roll que sorgia al país, en pugna amb la movida madrilenya, el punk o el pop edulcorat de duos, trios i solistes, un moviment que a Catalunya lideraven Los Rebeldes, van anar veient la llum altres grups més joves que volien prendre el testimoni, entre ells destaquen Los Gatos Locos. L'any 1994 el grup cambrilenc Los Gatos Locos varen publicar el disc “O te quedas o te vas” i aquest tema que escoltarem ara obria l'àlbum. La cançó va donar títol originalment a un disc editat en 1991 sota producció de Paco Trinitat que va ser el seu quart àlbum i es va reeditar en versió CD l'any 2006. En aquest enregistrament Los Gatos Locos eren Fernando Lavado (cantant i bateria) al costat de Juan Carlos Baena i Julio César Cano. Los Gatos Locos van començar a Cambrils i van debutar discogràficament l'any 1986 amb un àlbum homònim que va ser la seva carta de presentació, però immediatament van sorgir canvis en la formació. Aquell primer LP és possiblement el més ingenu de tots els discos que van gravar, però també és el més sincer i purista de tots ells, tenint en compte a més a més que en aquest disc és l’únic en què van participar tots els membres originals de Los Gatos Locos i al costat del bateria i cantant Fernando Lavado (a la foto) es trobava Bernardo de Haro (guitarra i veus) que els va deixar quan es trobaven gravant el segon LP i que era el compositor de molts temes del grup, els altres dos "gats" eren Jordi Llobet i Germán, tot ells de Cambrils. Aquest primer àlbum va ser produït per ells i gravat a Tarragona comptant amb Jordi Valls. Aquella primera gravació els va costar només 6.000 de les antigues pessetes i es va editar a través del segell Grabaciones Accidentales (GASA) que els va pagar per el màster 20.000 amb el que ja van sortir beneficiats i les xifres de vendes van ser importants tenint en compte que era una companyia petita i la seva distribució i promoció no era l'adequada. Finalment del grup original només va quedar Fernando que va seguir endavant en format de trio fins que es van desfer definitivament i ell va emprendre carrera en solitari, després crearia un parell de grups, tot i que fa uns anys va tornar a posar en marxa el projecte Gatos Locos. Per cert, Bernardo que aleshores treballava a Correus i estudiava, actualment és un prestigiós advocat, crec que amb despatx a Cambrils.

J. Teixi Band – Las ratas y yo 2014

Segueixo dient que m'agrada el nou treball discogràfic de la J. Teixi Band, publicat a principis d’any i que ha representat la seva tornada als estudis de gravació després de quatre anys. L'àlbum es titula "Grandes huesos negros" i està ple de rock and roll amb tocs de R & B. D'ell us he seleccionat aquest tema que escoltem ara i que és una composició de Javier Teixidor, líder del grup, de fet pràcticament totes les cançons han estat composicions seves. Es van gravar i van ser barrejades en els Estudis Red Led de Madrid. El grup l'integren Javier Teixidor (guitarra i veu), junt a Daniel Montemayor (baix, acordió i cors), Emilio Galiacho (piano i órgan) i Carlos Hens (bateria i cors), però han col·laborat Manuel Càceres, César Guerrero i Juan Muro a la secció de metall, sense oblidar Rafa Hernández, Ñako Goñi, Ramón Arroyo i Mario Torres. La J. Teixi Band sorgeix de les restes de dos grans bandes de rock and roll dels vuitanta que van desaparèixer deixant el seu llegat musical, us estic parlant de Los Elegantes i Mermelada, tots dos grups han sonat al programa en diverses ocasions i no fa massa. Es van crear l'any 1997 i des de llavors han tingut una bona carrera musical plena de discos molt interessants, encara que una mica allunyats de les emissores de ràdio fórmula, quelcom d'agrair encara que no representin altes xifres de venda ni una difusió massiva, però d'aquesta manera ells poden fer el que els agrada, bon rock i R & B. Van debutar amb "Blues Casino" l'any 1998. Per cert, la seva cançó "Psycodelic Sally" va ser feta servir com a música per a un anunci de televisió, crec que era de Coca-Cola Zero, també la vam escoltar fa poques setmanes.

La Guardia – Blues de la Nacional II 1988

Però el rock sorgia també a la resta del país. Amb aquest tema que us porto ara, els granadins La Guàrdia ens parlen de carreteres, camions, dies i nits al volant recorrent la ruta fins arribar a la destinació. La soledat del camioner conduint el seu Pegaso que, per cert, ens comenta que se li va avariar i va reparar-ho sobre la marxa. La veritat és que el treball de camioner és dur, però al mateix temps addictiu. Recordo el meu pare, sent jo un nen, ell conduïa un Leyland i feia transports internacionals en ruta de Bilbao a Hamburg i viceversa i amb ajudant, però no segon conductor, el que significava hores interminables aferrat a aquell gran volant en vehicles de gran tonaleje que no disposaven de direcció assistida, tot era qüestió de braços. A mi no m’agrada conduïr vehicles de grans dimensions, però a Ramón, el meu fill gran si que li va picar el cuquet i després de conduir camions va passar a autobusos i actualment porta un bús de l'EMT a Tarragona. Aquesta es la primera versió que els granadins La Guàrdia van gravar d’aquesta cançó incloent-la en el seu disc "Vámonos" que van publicar l’any 1988 i va ser el que els va llançar. Recordo que un dia em va trucar Tibu, el mànager del grup, per parlar-me de la Guàrdia, era 1988. Volia contemplar la possibilitat de fer un primer concert de presentació del grup a Tarragona. Em vaig posar les piles i els vaig col·locar a la festa aniversari de Ràdio El Morell, incloent com a grup teloner a Seis Disparos (a la foto 1), una bona banda de Cambrils que jo portava. Va ser tot un èxit i el pavelló es va omplir a rebentar. Amb aquest concert que va transcórrer sense cap incidència van tornar les actuacions a El Morell ja que des que uns desaprensius van organitzar un amb un grup basc venent més del doble de l'aforament amb els consegüents problemes quees van produir i destrosses en el mobiliari urbà del poble, l'Ajuntament no permetia fer concerts a la població. Es van adonar que tots no éren iguals i que encara quedàvem professionals. Arran de La Guàrdia les coses van canviar i altres es van aprofitar més tard. La dada anecdòtica va ser que Tibu va intentar cancel·lar el concert ja que els vem contractar a preu molt econòmic, però posteriorment van començar a funcionar molt bé a nivell vendes de discos i el seu catxe es va quadruplicar i a un mes vista els havien contractat per a la discoteca Arqus de Roda de Berà, amb el que ell pretenia suspendre el concert o pujar el cost econòmic. Finalment i com a professional que Tibu també era, les coses van quedar com s'havien pactat i tot va ser una bassa d'oli. Avui en dia a La Guardia sols queda el cantant i guitarra Manuel España (a la foto 2).

Lax’n’Busto – Mai diguis mai a un mai 1989

L'any 1989 el grup del Vendrell Lax'n'Busto van publicar el seu primer àlbum “Vas de punt?... o què!!!” que es va editar a través d'un segell independent de Vilafranca del Penedès. En aquella carta de presentació es trobava aquest tema que escoltarem ara i que és un dels més carismàtics en la carrera de Lax'n'Busto. Aquest àlbum va ser reeditat anys més tard a través del segell Disc Medi, però tot i que es van incloure dues cançons noves, faltava una de les originals "Carmen Flavià" que havien dedicat a una professora, crec que era de Valls i que els va amargar l'escola i després de suspendre'ls, els va obligar a estudiar un estiu. És clar que a la professora la cançoneta no li va fer cap gràcia, els va plantar una demanda als jutjats i la va guanyar, pel que ells van haver de indemnitzar-la econòmicament i no poden interpretar el tema en cap dels seus concerts. El 20 d'octubre de 2006, en el darrer concert de la gira que estaven fent, el cantant Pemi Fortuny va anunciar, via el fòrum de LNB, que deixava el grup. Entre les diverses raons, va dir que volía dedicar temps a aquelles persones que no han tingut la sort a la vida que ha tingut ell. Se'n va anar a viure a Sierra Leona i va participar en diverses iniciatives solidàries, fou substituit per Salva Racero. Els Lax’n’Busto son actualment Jaume Piñol Mercader (bateria i cors) nascut a El Vendrell el 20 de juliol de 1971, el baixista Jesús Rovira Costas nascut també a El Vendrell el 24 de maig del 1968, el guitarra Cristian G. Montenegro que va néixer a Vilafranca del Penedès un 15 d'octubre del 1970, el teclista Eduard Font, nascut a Torroella de Montgrí el 11 de novembre del 1975 i que havia militat a Sopa de Cabra i Glaucs i finalment el nou cantant Salva Racero Alberch que és manresà i va néixer el 8 d'agost de 1976.

Los Solitarios – Te he prometido 1988

Mario Tenia i Toni Reinoso, tot un veterà, van ser l'ànima de Los Solitarios, una de les bones bandes setenteras que no va tenir continuïtat, però ja a finals dels anys 80, Toni va voler posar de nou el grup a la carretera, si bé Mario Tenia va declinar l'oferta. Tony Reinoso (cors i guitarra), al costat d'Alfonso Morales (bateria i veu), Javier Pérez (teclats) i Vicente Lauder (baix), va tornar a posar en marxa a Los Solitarios que van gravar un primer disc a través de Produccions Twins, un disc curiós i si us fixeu en la caràtula que us ofereixo al blog, els tupès són postissos i els patillometros pintats a retolador. En aquest primer disc de la nova etapa, publicat per Produccions Twins, van col·laborar Luis i Pachi als saxo i Javier Vargas, de la Vargas Blues Band, a la guitarra, si be crec que en aquella época encara militava a RH+ i va ser produït pel mateix Tony Reinoso que molt abans va ser component de Los Flaps, Los Sonor, Los Continentales i Pekenikes, entre d'altres grups dels 60. Aquest tema va ser una composició i un dels majors èxits de l'argentí Leo Dann, cap als seixanta i que Los Solitarios ja van gravar en la seva primera època (la foto 1), ara Toni la recupera en aquest disc, gravada de nou i amb arranjaments molt millorats. Aquest disc es va editar a traves de Producciones Twins, però encara van treure un parell de CD's més amb Barsa Promocions, però no se si han fet alguna cosa posteriorment. Toni Reinoso tenia un estudi a Madrid i es dedicava a la producció de grups. Durant un temps jo vaig ser el seu representant per a Catalunya, però la cosa no va fructificar. Per cert no els hem de confondre amb altres grups sorgits a Amèrica llatina i amb el mateix nom, Los Solitarios de Toni Reinoso són els autèntics. Van començar a finals dels 70 sent Mario Tenia y Los Solitarios i els nois van ser descoberts i llançats per Carlos Tena, inicialment van ser Mario Alonso (guitarra) i conegut com Mario Tenia, Paco Escamez (cantant i saxo), Gerardo Alonso (guitarra), Jesús Pacheco (baix) i Alfonso Morales (bateria) en els principis el cantant va ser Emilio Souto. Hi ha canvis després d'editar un primer single amb "Te he prometido”, Jesús va formar Los Frenillos i altres se'n van anar, només van quedar Alfonso el bateria i Toni que van seguir com Los Solitarios. Mario Tenia, extremeny i de veritable nom Mario Alonso Ayala, és o era, vicepresident de l'Institut de Censors Jurats de Comptes d'Espanya (l'associació més important del sector de l'auditoria al país) i imparteix classes d'auditoria en la Universidad de Alcalá de Henares. Durant un temps el guitarra va ser Aquilino "Aki" Jacob López. La foto 2, presa del blog d'aquest bon músic, es d'aquesta época, es va fer el 5 de gener de 1990 al Iberpop 90 que crec organitzava Mikel Barsa, Aki es el del mig i Toni Reinoso el primer per l'esquerra.

091 – Escenas de guerra 1986

El grup de Granada 091 van ser una de les millors bandes de rock espanyoles dels anys 80 i part dels 90, en sana rivalitat amb La Guardia que eren de la mateixa ciutat. Integraven 091: José Ignacio Lapido (guitarra), José Antonio García (veu), Tacho González (batería), Víctor García Lapido (guitarra) i Jacinto Ríos (baix). Van funcionar des de l’any 1981 fins 1996, any en què 091 es van acomiadar dels seu públic i es van retirar amb un concert celebrat a Maracena (Granada), curiosament la ciutat on van realitzar la seva primera actuació. Aquest concert és va gravar en un doble disc i va ser titulat “Último concierto", tampoc és que s'esforcessin massa amb el títol, la veritat. El disc es va publicar el mateix any. José Ignacio Lapido a partir d'aquest moment va començar una interessant, si be discreta, carrera en solitari. Aquesta cançó que escoltem ara a Un Toc de Rock, es trovaba en el seu segon disc "Más de 100 lobos", publicat per Zafiro l’any 1986 i al meu parer el millor traball de 091 al llarg de la seva carrera. Per cert el vinil era de color vermell i no negre com sol ser l’habitual. Una cosa que podia semblar nova, però que ja havien fet molts artistes en els anys 60’s, entre ells José Guardiola i Filippo Carletti. És clar que això va permetre moltes conyes amb alló de "disco rojo" en clara al·lusió als 40 Principals.

Gabinete Caligari – Cuatro rosas 1984

Dins de la moguda madrilenya el rock més castís i cheli ens el van portar els tres nois de Gabinete Caligari que en les seves cançons introduïen connotacions molt folklòriques i un clar regust nacional, de fet al seu so se li denominava Rock Torero. Sorgeixen a Madrid l'any 1981 i eren Jaime Urrutia (veu i guitarra) que estudiava filologia semítica i havia tocat en Ejecutivos Agresivos, Fernando "Ferni" Presas (baix) i Eduardo "Edi" Clavo (bateria), estudiants de la Facultat de Ciències de la Informació de la Complutense de Madrid i abans tocaven en Ella y Los Neumáticos. Es diu que van començar influenciats per Eduardo Benavente (Paràlisis Permanente), un nom mític del Madrid de la movida. Aquesta cançó que us he seleccionat va donar títol al seu segon àlbum, publicat l'any 1984 a través del segell DRO / Tres Cipreses que de fet era un mini-LP ja que només contenia sis cançons. Va ser reeditat en format CD incloent també el seu tercer disc “Que Dios reparta suerte”. La veritat és que l'època més important per Gabinete Caligari, a nivell venda de discos em refereixo, no estic ni qüestionant ni parlant de la qualitat, va ser a partir del seu fitxatge per la multinacional EMI i l'aparició de "Camíno Soria". Finalment es van separar l'any 1999 a instàncies de Jaime Urrutia i van emprendre camins diferents. Ell es va llançar en solitari i Eduardo va crear Malavaje, un grup que interpretaven tangos, a Fernando li vaig perdre la pista. Sembla que la ruptura no va ser massa amistosa i l'únic acte públic en el qual han participat els tres junts va ser en la presentació, al març de 2004, del llibre "Gabinete Caligari. El lado más chulo de la movida" que va escriure Jesús Rodríguez Lenin.

Los Limones – Horizontes 1993

L'any 1983, a la ciutat de El Ferrol, quatre estudiants de l'escola Montefaro anomenats Santos Fernández López, conegut com Santi Santos a la guitarra i veu, José Ignacio Garrote al baix i després guitarra, Tom Garrote amb la guitarra solista i Marcial Rodriguez Badia a la bateria, als quals se'ls uneixen Carlos Vélez al baix i Begoña Álvarez als teclats, creen una grup al qual diran Los Limones del Caribe. L'any 1986 comencen les desil·lusions i del grup original només queda Santi Santos que aconsegueix un contracte discogràfic i s'edita "Sun". Després de guanyar el Premi de "grup revelació" en Radiocadena Espanyola, són fitxats per Grabaciones Accidentales (GASA) i passen a ser Los Limones. El grup el integravan Santi Santos (cantant), Abel López (bateria), Andrés Pita (guitarra), Pepe Ramos (guitarra i cors), Antonio Porto (baix) i Álvaro Lamas (steel guitar), encara que van seguir produint-se canvis en la formació, de fet van passar una desena de músics més. Los Limones van tenir una carrera interessant, sobretot quan van contactar amb un mànager valencià amb seu a Madrid, Rochi Management, un bon amic. En el 89 recordo que els va col·locar a Múrcia, en un concert que vaig realitzar amb Al Stewart, al costat de Alan Cool & The Cookies i Los Hurones. Los Limones van tenir una carrera interessant, encara que no la que la seva qualitat es mereixia i finalment Los Limones desapareixen en 1995, Santi Santos és llança en solitari i posteriorment tornaria a posar en marxa Los Limones que van gravar un disc en directe i han seguit gravant, de fet crec que estan en actiu. Recordo que l'any 2004 van publicar un single interpretat en gallec. Aquest tema que estem escoltant ara, escrit per Santi Santos, es trobava en el seu quart àlbum titulat "Para las estrellas" que es va publicar l'any 1993, si bé jo us el he extret d'un recopilatori amb els seus singles.

La Puta i la Ramoneta – A flor de pell 2014

Des del segon disc del grup català La Puta i la Ramoneta, que es va gravar entre els mesos d'octubre de 2013 i març del 2014, us he seleccionat ara aquest tema que ha estat el single de presentació de l'àlbum "Prunografia", un bon treball musical d'aquest grup que va crear-se l'any 2009 al Vallès i està liderat pel cantant Oriol Ambròs que havia estat membre de Cucs de Cementiri, al costat d'Enric Costa (bateria), Jep Duran (baix i cors) i alguns músics més, encara que es van produir canvis i el 2010 van incorporar-se el guitarrista Isaac Bosch i el teclista Jonathan Sánchez, tot i que aquest últim els va deixar l'any següent i entra Eduard Corbera. Entre març i maig del 2012, els nois de La Puta i la Ramoneta van realitzar el seu primer enregistrament d'estudi que es va titular genèricament "Rock de degeneració espontània". Amb aquest segon treball discogràfic confirmen la seva vàlua ja que és un bon disc que mereixia sonar a Un Toc de Rock i del que escoltarem més temes en futurs programes.
La Puta i la Ramoneta, un grup al que cal tindre en compte

Los Secretos – Blues del Autobús 2009

Aquesta cançó que escoltarem ara va ser una composició de Víctor Manuel San José per a Miguel Ríos i el rocker granadí la va portar a dalt de tot, convertint-se en un dels seus temes més carismàtics. Nosaltres escoltarem ara una versió a càrrec de Los Secretos, liderats per Álvaro Urquijo que es va incloure en un disc homenatge del pop-rock espanyol a Miguel Ríos i que va publicar-se, crec que per commemorar el seu retir, però no estic segur, i es va titular genèricament "Bienvenidos (Un tributo a Miguel Rios)", va veure la llum l'any 2009 quan el nostre impenitent rocker va anunciar el seu adéu definitiu als escenaris, encara que va realitzar una gira per celebrar el seu comiat. Los Secretos sorgeixen dins del si de la movida madrilenya, es van crear l'any 1978, encara es van anomenar inicialment Tos. Eren els germans Urquijo, Álvaro (guitarra i veu), Javier (guitarra i veu) i Enrique (baix i veu) al costat d'un amic de la infància José Enrique Cano, anomenat Canito, a la bateria i cors. Les cançons de Tos les componien Enrique i Canito. Quan aquest últim pateix un accident de circulació la matinada l'1 de gener de 1980 que pocs dies després li va ocasionar la mort, tot comença a canviar. Un mes més tard es va organitzar un concert homenatge a Canito en el qual van participar Mamá, Nacha Pop, Alaska y Los Pegamoides, Mermelada, Bólidos i altres músics. A l'abril de 1980 els germans Urquijo decideixen posar una altra vegada el grup en marxa, però anomenant-se ja Los Secretos, amb Pedro Antonio Díaz substituint al desaparegut Canito. Al desembre van publicar el seu primer disc, un EP titulat "Los Secretos". Al maig de 1984 i també en un accident, mor el bateria i cantant Pedro Antonio Díaz. Amb la seva mort i la marxa de Javier Urquijo a la mili el grup ha de reestructurar-se de nou i queda integrat per Enrique Urquijo a la veu i guitarra, Álvaro Urquijo (a la foto 2) a la veu i guitarra, Steve Jordan a la bateria i veu, Ramón Arroyo a la guitarra i Nacho Lles al baix. Enrique Urquijo Prieto va crear un projecte paral·lel anomenat Enrique Urquijo y Los Problemas. La veritat és que a Los Secretos s'han produït molts canvis de músics, però el més important va ser la desaparició d'Enrique Urquijo que va ser trobat mort, aparentment a causa d'una sobredosi, al portal número 23 del carrer del Espíritu Santo, en el barri madrileny de Malasaña, al voltant de les 9 del vespre del dimecres 17 de novembre de 1999. precisament el dia anterior al llançament de l'àlbum "Grandes éxitos vol. II", després del decés el lideratge del grup el va prendre el seu germà Álvaro i l'ha mantingut en actiu fins al moment.

La Habitación Roja – Si tu te vas (Magnífica desolación) 2014

Els valencians La Habitación Roja es creen l'any 1994 a l'Eliana. Són Jorge Martí i Jose Marco, als quals s'uniria Pau Roca, del baix es va encarregar fins a l'any 2001 Juanjo Espinosa, que va ser substituït per Marc Greenwood i Jordi Sapena (guitarra i teclats) que crec va substituir a Eduardo Martínez. Aquesta va ser la formació definitiva de La Habitación Roja. El tema que escoltarem ara a Un Toc de Rock, es troba recollit en el seu últim treball discogràfic "La moneda en el aire", un disc publicat el 3 de febrer passat i que es va gravar en els Rockfield Studios de Gal (Regne Unit), és el seu novè àlbum i compten amb la col·laboració al piano de Tim Lewis (ex  Spiritualized). La producció ha estat a càrrec de Santi García i tots els temes han estat composats per Jorge Martí (cantant i guitarra). La Habitación Roja han guanyat el premi UFI a la millor cançó de 2012 i el premi mexicà IMAS al millor grup espanyol de l'any. La veritat és que la trajectòria de La Habitación Roja em recorda la dels grups de vella escola, han participat en multitud de festivals i concursos i no oblideu una cosa, el que més enriqueix a un músic és trepitjar els escenaris

Sau – Boig per tu 1992

La passada temporada, en un dels programes d'Un Toc de Rock vam escoltar aquesta cançó en la versió que ha fet Shakira i per la qual se l'ha criticat ja que l'ha gravat en català, a més de en castellà. Tranquiuls que ara no parlaré de intolerancia. Des de el doble àlbum "Concert de mitjanit", us porto per concloure el programa d’avui aquesta bona cançó de Sau, el que va ser el millor grup de pop-rock en català de la història. Ells i Sopa de Cabra van consolidar la potència i qualitat de la música que es feia des de Catalunya i per a Catalunya. La revàlida va arribar amb el macro concert celebrat el 14 de juny de 1991 en el Palau Sant Jordi on també van estar Els Pets i els ja desapareguts Sangtraït. Ningú s'esperava el resultat, però el recinte es va omplir de gom a gom. Aquest tema correspon al disc doble gravat en directe per Sau a la plaça de toros La Monumental de Barcelona amb un recinte també ple de gom a gom, a l’any 1992 sota el títol "Concert de mitjanit" en el què a més de Luz Casal, a la que trobem en aquest tema que ella també va gravar en castellà dins de la seva pròpia discografia, el guitarra i productor canadenc Robbie Robertson, el també guitarra i productor britànic Phil Manzanera i Carlos Segarra i Dani Nel-Lo, membres de Los Rebeldes. La banda que els va acompanyar la integraven Ramon Altimir, Pep Sánchez, Quim "Benítez" Vilaplana, Jordi Mena i Gerry Duffy. La cançó es va gravar inicialment i va ser un dels seus millors èxits, a l'àlbum "Quina nit", de 1990. Si bé el primer Disc d'Or ho van aconseguir els xicots de Sau amb el doble "El més gran dels pecadors", de 1991. Eren Pep Sala i Carles Sabater Hernández que va néixer el 21 de setembre de 1962 a Barcelona i va morir el 13 de febrer del 1999 a Vilafranca del Penedès a causa d'una aturada cardiorespiratòria, després d'un concert. Tant ell com Pep eren bons amics meus i avui recordem a Sau i a Carles a Un Toc de Rock amb aquesta cançó, des de les emissores que emeten el programa per a Catalunya i Balears.

La frase per tancar el programa d'avui d'Un Toc de Rock és de la cantant nord-americana Christina Aguilera que va manifestar en contra de les modes i les campanyes solapades o directes a favor dels "cossos Danone":


"M'encantaria que  les dones estiguessin  orgulloses
dels seus cossos i que no critiquessin a les que ja ho
estan  del  seu”

Tancaré per avui la barraqueta d’Un Toc de Rock, fotre el camp i tocaré el dos deixant-vos amb bona companyia, la de totes aquelles emissores que emeten el programa. Porteu-vos bé i no feu res que jo no fes també..  

Apa, ens veiem pel món

Mario Prades

No hay comentarios:

Publicar un comentario