Sempre m'han agradat les cançons que parlan o realitzen la
crònica d'una època determinada a través de les matéixes cançons, recordant els
noms d'artistes rellevants o bé llocs mítics que en molts casos van marcar una
etapa musical al país. Avui us he seleccionat un parell d'aquests temes, un
d'ells ens farà recordar les nits de Palma de Mallorca i la zona del Terreno,
sobretot la mítica Plaça Gomilla. Pàgines d'or de la nostra història musical.
Per tant començarem Un Toc de Rock, des de La Xarxa de Comunicació Local i totes aquelles
emissores que l’emeten. Ara vaig a obrir la barraqueta, soc Mario Prades i avui
escoltarem primer un tema a carrec d’un duet madrileny de bona casta.
Benvinguts a Un Toc de Rock
Calle París – Te esperaré 2008
Aquest tema amb el qual començarem Un Toc de Rock d'avui,
obria també el CD “Palabras Secretas” primer i fins al moment únic àlbum que el
duet Calle París ha publicat, el disc es va editar l'any 2008, si bé el 2012
van treure un EP titulat "Huracán". El duo està integrat pels germans
Patricia i Paul que van néixer a Madrid i són dos dels fills del cantant
francès Georgie Dann, un home que va arribar al nostre país l'any 1965 per
participar en l'edició anual del Festival de la Cançó de la Mediterrània que se
celebrava a la Ciutat
Comtal i es va quedar a Espanya especialitzant-se en el que
es va anomenar Cançó de l'Estiu, un terme encunyat paral·lelament per Luís
Aguilé i Georgie Dann. Calle París, els germans Patricia i Paul, tenien
projectes individuals que van unir quan estaven estudiant Comunicació
Audiovisual i allà sorgeix Calle París. Són compositors de les seves cançons,
bàsicament Patricia i aquest tema amb el qual obrim el programa, va ser el que
els va donar a conèixer. Per cert, el nom del duet es va inspirar en la cançó
"Una calle de París" de Duncan Dhu que per cert, l'escoltarem més
endavant.
Morcillo el Bellaco y Los Rítmicos – Es difícil olvidar 1986
Morcillo el Bellaco ens fa a la seva cançó un recorregut per
la música dels seus records, temes, grups i cantants de la seva juventut. Juan
Antonio Morcillo es un dels histórics del rock valencià, va néixer a Godella
l’any 1949, però vivia a Castelló. Em va parlar d'ell per primera vegada un
amic valencià Carles Rochi que es dedica al management i que ens va presentar.
Carlos estava decidit a que Morcillo el Bellaco y Los Rítmicos fossin estrelles
del rock espanyol. La veritat és que el grup tenia qualitat, però els mitjans i
discogràfica no eren els més adequats per un llançaments a nivell nacional.
Morcillo el Bellaco y Los Rítmicos van gravar amb Discos Medicinales de
Castelló, però van treure bons discos. Aquest tema es va publicar només en
single i és un recorregut per la història musical dels seixanta i principis
dels 70, amb noms mítics de conjunts i cantants que formen part de la nostra
cultura musical i entremesclant fragments de cançons d’ells. Morcillo compta
amb la col·laboració d'aquest veu femenina tan potent que sona en el disc i que
destaca i molt. Es tracta de la seva filla Gisela que tenia dotze o tretze anys
quan es va gravar i que posteriorment va formar part del grup de heavy Gatas
Negras, junt amb la seva cosina i unes amigas.
Els dos temes d’aquest single estaven composats per Juan Morcillo, van ser
produïts per Miguel Ángel Villanueva l’any 1986 i es van gravar en els Estudis
Tabalet, a Alboraia, Valencia. Morcillo és un veterà que anteriorment havia
format part de Los Sherpas, Motor i Los Auténticos. Un dia em va dir que aixó
de "Bellaco" era pel Goliath aquell que sortia al Capitán Trueno.
Morcillo el Bellaco y Los Rítmicos van treure 3 LP's, l'últim l’any 1988 i
després Morcillo va emprendre projectes pel seu compte, com el grup Los Rangers
i posteriorment Los Morcillos. Alguns components dels Rítmicos van marxar-se
amb Los Romeos. Un dels membres de Los Rítmicos, Pedro López Moreno va morir el
30 de juny de 2006.
Lorenzo Santamaría – Plaça Gomila 1995
També l'amic Lorenzo Santamaría recorda ara el seu passat,
Va gravar un dels seus millors discos "Corazón de Rock & Roll",
editat per Divuca l'any 1995, amb producció de Carlos Segarra i en ell va
incloure aquest tema que escoltem ara a Un Toc de Rock i en el qual ens fa un
recorregut per la zona lúdica de Palma, el Terreno i la plaça Gomila. Ens parla
de la seva joventut, dels locals on podies veure concerts i recorda algun
d'ells amb fragments barrejats de temes originals. Ens recorda els grups i
cantants estrangers que actuaven a Tito's, Barbarella, Sgt Peppers, Haima,
Toltec, Rodeo i tants altres "caus de mala vida" on la joventut de
l'illa va poder enriquir-se musicalment. Lorenzo Santamaría ens recorda alguns
empresaris de la nit com José María Forteza i també els grups espanyols de moda en
aquella època que actuaven per la plaça Gomila. Sense que es deix-hi al calaix
dels records als grups autòctons balears, ens rememora Los Beta Quartet, Mauri's Set que eren
catalans establerts a les illes per mili, Leo dels Four Winds & Dito, Grupo
15, Talayots, Javaloyas i molts més. La veritat és que Palma sempre ha tingut records
entranyables per a mi. Vaig passar els estius de la meva infància i part de
l'adolescència a casa de la meva padrineta Amelia Jordi, al carrer Rei Sancho,
just darrera de la plaça Espanya i la Terminal d'Iberia. Lorenzo Santamaría es diu en
realitat Llorenç Roselló i va néixer a Santa Maria del Camí, a Mallorca, per
això quan va deixar els Z-66 per llançar-se en solitari va adoptar com a cognom
artístic el del seu poble. Fa molts anys que ens coneixem i sento un gran
respecte per ell i el seu treball, encara que em quedo amb la seva faceta més
rockera, abans que les balades romàntiquetes que li va imposar la seva
discogràfica, però que el van portar al cim de la popularitat.
Duncan Dhu – Una calle de París 1987
En començar i escoltant el duet Calle París hem parlat
d'aquest tema i ara anem a escoltar-lo. Els de Sant Sebastià es van donar a
conèixer popularment amb el tema “Cien gaviotas” que estava inclòs en el seu LP
"Canciones". Duncan Dhu és van crear el 4 de agosto de 1984 i eren el
veneçolà d'ascendència espanyola Mikel Erentxun Acosta que havia estat cantant
del grup Aristogatos, Diego Vasallo Barruso cantant i baix de Los Dalton i Juan
Ramón Viles Mitxelena guitarra i bateria també dels Dalton. L'1de febrer de
1985 signen el seu primer contracte amb la companyia independent Grabaciones
Accidentales, segell creat per membres del grup Esclarecidos, contribuint amb
dues cançons al disc recopilatori "La única alternativa" que no
compta dins de la seva discografia oficial, però que avui en dia, el disc és
peça buscada per molts col·leccionistes. El disc "Canciones"
era el seu segon treball i va ser produït per Paco Trinidad i el "Cien
gaviotas" va ser declarat single de l'any per moltes emissores de ràdio.
Encara que ja tots sabem malauradament com funciona això, qüestió de money.
Però el que ningú els pot negar és que del LP van vendre 175.000 còpies, una
cosa a tenir en compte. Juan Ramón Viles els déixa l'any 1989 i la ruptura és
dramàtica i acaba als jutjats. Si bé crec que ara que Duncan Dhu a tornat, ell
també hi és. Tant Mikel com Diego van mantenir el grup en marxa, però amb alts
i baixos i projectes paral·lels, Diego va crear Cabaret Pop i Mikel va començar
en solitari. Però Duncan Dhu van ser un dels grups més importants durant els 80
i això no l'hi treu ningú. “Una calle de París” es trovaba al LP “El grito del
tiempo” editat l'any 1987 i que va vendre més de 400.000 copies i va fer que es
declarés a Duncan Dhu el grup espanyol amb més vendes del 1987.
M-Clan – Maggie despierta 2001
Són els murcians M-Clan, la banda liderada pel cantant i
compositor Carlos Tarque, nascut a Santiago de Xile l'any 1969 que va gravar al
capdavant del seu grup aquest tema, una bona versió en castellà del clàssic de
Rod Stewart. Aquesta cançó va ser un dels quatre singles que es van extreure de
l'àlbum “Sin enchufe” que M-Clan van gravar en directe en un concert que es va
celebrar el 23 de novembre de 2000 en els Estudis El Álamo, amb temes
recuperats dels seus discos anteriors i vuit cançons noves. L'àlbum es va publicar
el 26 de gener de 2001. Va ser l'últim disc en què va intervenir el guitarra
Santiago Campillo, cofundador al costat de Carlos Tarque de M-Clan. El
trencament de relacions entre tots dos músics va ser traumàticai van acabar en
els tribunals pels drets sobre el grup. En la gravació i al costat de Carlos
Tarque i Santiago Campillo trobem a Ricardo Ruipérez (guitarra), Juan Antonio
Otero (bateria) i Pascual Saura (baix), però també van col·laborar Juan Carles
Armero, Luis Prado, Mavi Díaz, Belén Guerra, Gisela Ruiz, Eva Cortés, Momo
Cortés, Chemin Santillanes, Arturo Santillanes, Julio Montalvo, Eduardo Ortega
i Begoña Larrañaga. Per cert que Carlos Tarque va liderar fins a finals del
2008 un grup anomenat Rollers, amb els que realitzava versions de grups mítics
del rock com The Band, Status Quo, Paul Weller o The Georgia Satellites, etc.
Després va seguir un altre vegada amb M-Clan, resolts els problemes legals de
la banda.
Paula Rojo – Otro café 2013
Des de l’àlbum “Érase un sueño” que la cantant Paula Rojo va
publicar el 16 d'abril del passat 2013, us he seleccionat ara per escoltar a Un
Toc de Rock aquesta cançó. Ha estat l'àlbum de derbut de Paula Rojo, gravat a
Madrid, concretament entre els Estudis Peer, Dalamix, 360 Globalmedia estudios i
Blue Moon Estudios. L'àlbum ha estat produït per José Luis de la Peña i Juan Carles Fuguet. Ha
comptat amb les col·laboracions de Ramón Arroyo de Los Secretos, Raúl Márquez
al violí i el propi Juan Carlos Fuguet. Totes les cançons del disc han estat
compostes per la jove Paula Rojo que es va donar a conèixer en el concurs “La Voz”, formant part de l'equip
de Melendi. El primer senzill de Paula Rojo amb el tema "Solo tú" va
ser número 1 de ITunes i es va mantenir més de vint setmanes entre les cançons
més descarregades a Espanya. El seu veritable nom és Paula Fernández Vázquez i
la cantautora va néixer a Oviedo el 16 de juliol de 1990. Inicialment va formar
part d'un grup i posteriorment es va incorporar a Érase un verano, una banda on
també militava Tristán Armes que actualment és el seu guitarrista
d'acompanyament. La veritats que la seva música té molts tocs country i caldrà
esperar a nous discos per veure l'evolució de Paula Rojo.
Burning – Corre conmigo 2013
Les millors bandes espanyoles de rock en els anys setanta
van ser Asfalto i Burning, tots dos grups segueixen en actiu, tot i que en ells
només queda un dels seus components originals, en Asfalto Julio Castejón i a
Burning, Johnny Cifuentes. Burning van publicar el 29 d'octubre del passat 2013
un nou treball d'estudi titulat "Pura sangre" del que us he extret
ara aquest tema i que és un disc que provoca un retrobament musical amb aquells
Burning dels anys vuitanta i encara que no consta en els títols de crèdit, es
diu que molts dels temes van ser arreglats per Leiva. De fet crec recordar que
fa ja onze anys que Burning no publicava material veritablement nou. La veritat
és que Burning és una de les bandes que m’agrada puntxar a Un Toc de Rock, tot
i que tampoc sonen massa. Els Burning
originals van ser Toño Martín (del 1974 a1983), Pepe Risi (de 1974 a 1997), Quique Pérez
(de 1974 a
1979), Tito (de 1974 a
1976) i l'únic membre que roman a la banda des de la seva creació l'any 1974,
Johnny Cifuentes, si bé en l’actualitat el grup está integrat, per Johnny Cifuentes (veu i teclats), Eduardo
Pinilla (guitarra), Carlos Guardado (baix), Kacho Casal (bateria) i Pitu
(guitarra). Ara us comptaré una cosa, un 9 de maig, amb deu anys de diferència,
van morir Toño (1987) i Pepe Risi (1997). Tots dos van morir el mateix dia del
mateix mes, com us deia, amb deu anys entre un i l'altre. Si més no curios. Per
cert, us explicaré un altre curisitat, recordeu que a la cançó “La chica de
ayer” els Nacha Pop parlaven d’un garito conegut com el Penta, de veritable nom
Pentagrama, donçs Johnny Cifuentes va ser puntxadiscos en aquell mític local de
Madrid.
Los Secretos – Amiga mala suerte 1993/1996
L'any 1996 es va publicar un CD de Los Secretos que
realitzava un recorregut per la seva llarga trajectòria discogràfiques, oferint
una mostra de les seves cançons, es tractava d'un recopilatori titulat
simplement "Grandes éxitos" i va tenir la seva continuïtat tres anys
més tard, el 1999, amb "Grandes éxitos vol. II". D'aquest CD us he extret
el tema que escoltarem ara i que inicialment obria el CD “Cambio de planes” que
van publicar l'any 1993. Sorgits en plena febre de la movida madrilenya, Los Secretos es van
crear l'any 1978 encara es van anomenar inicialment Tos. Eren els germans Urquijo,
Álvaro (guitarra i veu), Javier (guitarra i veu) i Enrique (baix i veu) al
costat d'un amic de la infància José Enrique Cano, anomenat Canito, a la
bateria i cors. Les cançons de Tos les componien Enrique i Canito. Quan aquest
últim pateix un accident de circulació la matinada l'1 de gener de 1980 que
pocs dies després li va ocasionar la mort, tot comença a canviar. Un mes més
tard es va organitzar un concert homenatge a Canito en el qual participaren
Mamá, Nacha Pop, Alaska y Los Pegamoides, Mermelada, Bólidos i altres músics. A
l'abril de 1980 els germans Urquijo decideixen posar una altra vegada el grup
en marxa, però anomenant-se ja Los Secretos, amb Pedro Antonio Díaz substituint
al desaparegut Canito. Al desembre van publicar el seu primer disc, un EP
titulat "Los Secretos". Al maig de 1984 i també en un accident, mor
el bateria i cantant Pedro Antonio Díaz. Amb la seva mort i la marxa de Javier
Urquijo a la mili el grup ha de reestructurar-se de nou i queda integrat per
Enrique Urquijo a la veu i guitarra, Álvaro Urquijo a la veu i guitarra, Steve
Jordan a la bateria i veu, Ramón Arroyo a la guitarra i Nacho Lles al baix.
Enrique Urquijo Prieto va crear un projecte paral·lel anomenat Enrique Urquijo
i Los Problemes. La veritat és que en a Los Secretos s'han produït molts canvis
de músics, però el més important va ser la mort d'Enrique Urquijo que va ser
trobat mort, aparentment a causa d'una sobredosi, al portal número 23 del
carrer del Espíritu Santo, en el barri madrileny de Malasaña, al voltant de les
9 del vespre del dimecres 17 de novembre de 1999. precisament el dia anterior
al llançament de l'àlbum "Grandes éxitos vol. II", després del decés
el lideratge del grup el va prendre el seu germà Álvaro i l'ha mantingut en
actiu fins al moment.
Lorca – Frío de Siberia 2004
De l’àlbum “Serpiente Con Tacón”, tercer disc de Lorca i que
va publicar l'any 2004, sent la seva última producció discogràfica d'estudi
venuda a les botigues fins a la data, us he seleccionat aquest tema per escoltar ara en el programa.
La veritat és que Lorca va publicar un disc en directe l'any passat i el 2011
un àlbum que només es va vendre digitalment "La freqüència perfecta".
Lorca va néixer a Madrid el 10 de juliol de 1976 i el seu nom complet és José
Alfonso Lorca. Quan va començar va formar part del duo Ciencies Naturales amb
Salva Dávila i que van arribar a gravar un parell de discos, encara que
inicialment es van fer dir Sin Rumbo. Per cert, en el concert que es va gravar
per a l'àlbum "Lorca en directe", a la sala The Causeway de Madrid,
el dia 9 de març de 2012, col·laborava també Salva Dávila.
Orquesta Mondragón – Lolita 1989
Un dels temes que millor tracta el tema de les relacions amb
menors home-noia, és aquest de l'Orquesta Mondragón on es explican l’ambolic
d'un professor amb la jove alumna que el provoca i s’el andú al llit per treure
millors notes. Avui en dia la cançó estaria molt mal vista, tot i la seva
qualitat musical, ja que la seva temàtica es politicament molt incorrecte.
Aquesta cançó es trobava inclosa dins del LP "Una sonrisa por favor" que
va ser Disc d'Or al vendre més de 50.000 copies a Espanya i que Javier
Gurruchaga (Sant Sebastià, 12 de febrer de 1958) i la Mondragón van publicar
l’any 1989. Va ser una de les cançons seleccionades com a single. Aquest va
estar l’últim disc i Gurruchaga ja va començá en solitari. Per cert que és, al
meu parer, la millor cançó del grup, si bé val a dir que en tenen altres molt
més históriques, i era una composició de Joaquín Sabina, Antonio Carmona i el
mateix Javier Gurruchaga. Un dels millors discos en la carrera de l’Orquesta
Mondragón i avui en dia dels més recordats, va ser el doble en directe “Rock
and roll Circus”, considerat junt amb el “Rock and Ríos” de Miguel Ríos com els
milolrs discos en direcxte dels anys vuitanta
En aquest doble disc i a la gira pertinent de la Orquesta Mondragón,
el teclista va ser el català Josep Más "Kitflus", membre de Pegasus.
Enrique Bunbury – Habrá una guarra en las calles 2013
L'aragonès Enrique Bunbury va publicar
"Palosanto", un àlbum doble, el passat 29 d'octubre i que és el seu
vuitè disc d'estudi. Ha estat produït per ell mateix i es va gravar en els
estudis Phantom Vox i Westlake, de Los Angeles, a Califòrnia. De
"Palosanto" s'ha editat una versió "De Luxe" que inclou un
altre CD amb gravacions en directe que porta per títol individual
"Qualsevol temps passat ... Live 2011-12". Per cert en el primer
vídeo de promoció amb el tema "Despierta" i que es va publicar el 17
de setembre de 2013, ha
participat Iker Jiménez, el del Quart Mil·lenni. Suposo que hores dara, Enrique
Bunbury ja haurà començat la seva gira que estava anunciada s'iniciaria el 16
de gener a Mèxic. Per cert,
l'àlbum també s'ha publicat en format vinil, per als més nostàlgics. El
cantant i compositor va ser la veu d'Héroes del Silencio, un dels grups mítics i de culte
del pop espanyol. Jo vaig conèixer a Enrique Bunbury a Reus, quan va venir a
presentar-me el seu primer maxi-single "Héroe de leyenda" que havie
publicat el segell EMI i el vaig entrevistar per Diari de Tarragona en una
cafeteria de la ciutat, al Raval de Santa Anna. Enrique Ortiz de Landázuri
Izardui, veritable nom d'Enrique Bunbury, va néixer l'11 d'agost de 1967 a Saragossa.
Marc Durandeau – La Reina Boga 1996
Marc Durandeau va ser un dels bons cantants i autors sorgits
al panorama musical català als noranta i aquesta cançó és, al meu parer, la
millor de la seva carrera. La producció i arrengaments son de Jordi Armengol
que també toca la guitarra al CD. A part troben altres músicos: al piano
Pantxulo Jornet, Rafa Martín al baix, Lluis Ribalta front la batería, Tato la Torre s'encarrega de la
guitarra clàssica i el mateix Marc Durandeau, a més de cantar toca les
guitarres. El CD titulat "Caminant Descalç"es va publicar a través de
Picap, el segell de l’amic Joan Carles Doval, l’any 1996 i es va gravar en els
barcelonins estudis PAC durant els mesos de febrer i març del mateix any. En el
seu blog i la seva pàgina web podreu escoltar algunes de les seves noves
cançons en català i anglès i també al seu Facebook. Marc Durandeau es va marxar
als Estats Units on ha treballat com a productor i compositor, encara que ha
tornat a les seves terres catalanes. És d'Esparreguera i es va llançar
professionalment quan va guanyar el concurs "Èxit" de TV3. Va debutar
amb "T’espero a casa" de l’any 1993 i que va ser produït per un altre
amic, el guitarra mallorquí Joan Bibiloni. Marc Durandeau també ha composat
bandes sonores, entre elles "La nit que va morir Elvis" d'Oriol
Ferrer. Es un dels amic d’Un Toc de Rock que coordina Montse Aliaga des de el
seu Facebook i des de el programa vui enviarle una salutació
Luis Fierro – Ella 1977
La curta carrera en solitari d'aquest guitarra i cantant que
va ser el líder del grup Los Tifones des de 1961 i als que va deixar sent
substituït per Phil Trim que va convertir el grup en Los Pop-Tops, està marcada
per un tema "Ella", el mateix que escoltem avui a Un Toc de Rock.
Anys més tard Luis Fierro va tornar a incorporar-se als Pop Tops encara que
només com a guitarra i segona veu. L’any 1977 i quan els Pop-Tops es van desfer
definitivament, Luis Fierro es va llançar ja en solitari amb un extraordinari
LP amb el seu nom per títol genèric. Hi havia altres temes molt interessants en
aquell disc de Luis Fierro, a part de “Ella” com "Reconciliación",
"Mía", "No, no hay nadie más", "Así, solo así",
etc. Alguns d'ells ja els hem compartit a Un Toc de Rock, altres sonaran
en propers programes. La producció d'aquest LP, així com els arranjaments i la
direcció orquestral, van estar a càrrec de Ramon Arcusa, el que era component
del Dúo Dinámico i en aquells temps director musical del segell EMI, si be el
disc va ser editat per el un altre segell, va ser RCA.
Manzanita – Fuego en mi sangre 1983
Des del llarga durada "Cuando la noche te
envuelve" publicat l’any 1983, us porto per tancar Un Toc de Rock d’avui,
aquest tema que no sé perquè, però sempre ha tingut per a mi un encant
especial. Manzanita i jo ens vam conèixa al Polvorí, un barri de Barcelona al
costat de la Zona Franca,
a Barcelona, quan encara estava negociant el seu primer disc en solitari, ja
que avui pocs recorden que va ser component del grup Los Chorbos abans de
grabar per el seu compte. Manzanita i jo ens vem retrobà a Reus, molts anys
després, quan anava de promoció del nou disc "En voz baja a las
flores" i al vaix entrevistar per Diari de Tarragona. Vam dinar junts al
Celler del Raïm i després ens vem fer la foto a la plaça Prim. Manzanita ja
havia superat els molts problemes que va tenir amb les drogues i també amb la
religió si bé ell mai va perdre la seva fe en el Veí del Sobreátic. José Manuel
Ortega Heredia, nevot de Manolo Caracol, va néixer a Madrid el 7 de febrer de
1956 i va morir a Alhaurín de la
Torre un 6 de desembre de 2004. Va triomfar gràcies a la seva
habilitat en realitzar versions de temes clàssics del pop, donant-li el seu
caire rumbero particular. Una cosa que jo havia vist fer a finals dels anys
seixanta a un amic meu, argentí i també d'ètnia gitana que va arribar des del
país germà i que era cosí de Moncho, ell ens va presentar. D’aquest no me'n
recordo del seu nom i no és cap conya. Una cosa si recordo, només prenia la
guitarra quan estava bastant bolinga, era de la colla del carrer Bassegoda.
La dita per acabar Un Toc de Rock és de Gilbert Keith
Chesterton, escriptor i periodista britànic d'inicis del segle XX que va
manifestar referint-se a la premsa i els periodistes
"El periodisme consisteix essencialment en dir Lord
Jones
ha mort, a gent que no sabia que Lord Jones estava viu”
Conclou Un Toc de Rock per avui, però us deixo amb
companyia, de de La Xarxa
de Comunicació Local i totes aquelles emissores que emeten el programa. Jo soc
Mario Prades, tanco la barraqueta i foto el camp. Nens, nenes, porteu-se bé.
Apa! Ens veiem pel món.
Mario Prades
No hay comentarios:
Publicar un comentario