Nota del Productor, realitzador i
director:
Tots els
programes exposats en aquest blog,Disposen d'un enllaç per descarregar-s’els,
sempre situat a peu de pàgina
Avui acabarem la setena temporada d'Un
Toc de Rock i em prendré un descans relatiu ja que prepararé nova música
extreta de vinils i CD’s i començaré a gravar els propers programes, perquè
tornarem a estar junts a partir de setembre. Us recomano presteu atenció a les
respectives emissores que emeten el programa i elles us anunciaran quan obrim la Vuitena Temporada
d'Un Toc de Rock i espero que el programa s'afegeixi a la programació de noves
emissores, actualment sortim a l'aire a través de 16 oficialment, a Catalunya i
Balears. Seguirem amb la tònica habitual de dos programes setmanals. Per tant i
des de la xarxa d’emissores de la
Federació de Mitjans de Comunicació Locals de Catalunya i
totes aquelles que emeten el programa, jo obro la barraqueta i començo posan en marxa els
motors per realitzar aquest viatge per els nostres records, aquells que
configuran la banda sonora de la nostra vida, jo soc Mario Prades i us diré alló de
Benvinguts a Un Toc de Rock
The Madick’s – Shaking hands 2013
L'amic José Angel Hernández em va parlar
del grup en el qual militava el seu fill i em va fer arribar aquest
enregistrament de The Madick’s. Resulta difícil jutjar una banda per una sola
cançó i he de reconèixer que aquesta manca d'informació és totalment culpa
meva, ell em va remetre un llistat amb concerts que The Madick’s anaven a
realitzar en diversos locals de la província, però el treball per una banda i
la mandra en altres casos, no em van permetre anar, per tant avui i per obrir
Un Toc de Rock escoltarem a aquest jove grup tarragoní, The Madick’s, amb un
futur prometedor ja que he de reconèixer que instrumentalment peten molt bé,
malgrat la seva joventut ja que tenen entre 15 i 16 anys, clar que posseeixen
una bona base musical i han estudiat al Conservatori de Tarragona i a l'Aula de
Músics. El tercet està integrat pel guitarra Joan Fort, Pau Hernández a la
bateria i del baix s'encarrega Josep Aymí. En aquesta cançó fusionen tocs molt
funkys amb altres estils, en un mestissatge que sona harmoniosament, encara que
trobo que pateixen de poca melodia. Ells confessen influències dels Red Hot Chili Pepper, Rage Against the
Machine, Deep Kick i What a Funk que citen com els seus grups de referència.
Joan
Bibiloni Band – The Boogie 1986
Quan Zebra es van desfer després de
gravar diversos single i un sol LP, Joan Bibiloni es va unir al també guitarra
Pepe Milán que havia estat component del grup de folk mallorquí Euterpe i van
publicar el 1977 el LP "Milán & Bibiloni". Després Joan Bibiloni
començaria una bona carrera en solitari que el va consagrar com l'extraordinari
guitarrista que és. Per cert i només com a dada anecdòtica perquè comprengueu
la seva vàlua, quan Chick Corea venia de gira per Europa, sempre exigia que el
guitarra fos Joan Bibiloni. De 1981
a 1982 es va unir a la Kevin Ayers Band. Ha
gravat amb el flautista nord-americà Ernie Mansfield i el 1985 i 1986 forma
duet al costat de Larry Coryel. L’any 1989 presentà el seu disc "For a
future smile" al Festival de Jazz de Montreux, a Suïssa. Com podeu
comprovar, un brillant currículum que us presento molt, molt resumit, d'un gran
estilista de la guitarra i una millor persona. És o era, al costat de Miguel
Àngel, soci del segell discogràfic Blau-DiscMedi. Joan Bibiloni Febrer va
néixer l’any 1952 a
Manacor, d'on també eren el Grupo 15, amb els que va tocar un temps. Ha produït
a molts intèrprets, entre ells Tomeu Penya, Víctor Uris, Marina Rossell i
Antonio Vega. Aquest tema, al meu parer un dels millors en la carrera en
solitari de Joan Bibiloni, us ho extrec del LP "Papi, are you OK"
editat l’any 1986, un disc ple de funky i on compta amb la col·laboració de la
cantant de color Deborah Carter, aquesta cançó es va editar també en format
maxi-single. La veritat es que jo sempre he sentit admiració per aquest gran
guitarrista mallorquí, Joan Bibiloni. També he pensat sempre que mai ha estat
prou valorat i això que la seva obra avala el que dic, però mai ha treballat
per a multinacionals del disc, els seus discos per tant no sonen a les
emissores comercials de ràdio-fórmula i la seva obra és coneguda només per
aquells als que realment els agrada gaudir de la bona música. Per cert, Joan és
un dels Amics d'Un Toc de Rock agregat al facebook aquest que ens organitza
Montse Aliaga.
Barrabás – Dolores 1982
Amb una línea que barrega connotacions
llatines i bones percusions amb toc funkys, pero de molta més qualitat i base
musical, ara escoltarem una gran banda, son els Barrabás, un dels grans grups
nacionals que sempre van ser poc valorades aquí al país, malgrat aquesta gran
qualitat i la seva longeva vida professional. El tema es trobava en l'àlbum
"Bestial" que van publicar l’any 1982 a través del segell
Columbia-Barclay i amb la producció de Fernando Arbex que havia estat el
creador de la banda quan es van desfer els Brincos, sumant músics de Alacrán i
altres professionals de la música espanyola. Fernando Arbex només va tocar la
bateria en la gravació del primer disc "Barrabas Música caliente",
però mai va tocar en directe amb el grup, sent el bateria titular des dels seus
començaments, José María Moll que posteriorment es convertiria en el seu líder
i és l'únic músic que ha tocat en les seves tres etapes. Barrabás van començar
l’any 1971 i encara segueixen en actiu. Van ser uns avançats al seu temps,
interpretaven els seus temes en anglès i fusionaven rock amb funky i tocs
llatins, en la línia de grups com Osibisa, Santana, Titanic i Mandrill. El disc
"Bestial", en versió CD, va ser reeditat ja l’any 2000. Un dels majors
èxits de Barrabás, inclòs en el seu primer àlbum, va ser "Woman", que
va arribar a col·locar-se en les llistes d'èxits d'Amèrica del Nord, Europa i
Amèrica Llatina, arribant a número 1 al Canadà i és que Barrabás eren molt bons,
però mai van arribar a ser valorats a casa seva com es mereixien. En el seu
segon disc "Deja suelto a Barrabas" trobàvem la cançó
"Hi-jack" que va ser versionat per Herbie Mann i en la versió
original per els Barrabás va arribar a número 1 del Billboard, en les llistes
de música negra i aixó que ells son blancs. Per cert, Barrabás son el grup
espanyol que més discos ha venut al mercat nord-americà on sempre van ser molt
valorats. En aquesta gravació el cantant era José Luis Tejada que havía sigut
component del grup barceloní Los No.
Control – Puede ser 1972
El grup valencià Control va publicar el
seu segon single l’any 1972, en el qual aquest tema que us he seleccionat ara
per escoltar a Un Toc de Rock, ocupava la cara B, la A va ser per a "Nadie... nada”
que al meu humil parer era un tema interessant que per obra i gràcia de la
discogràfica Belter que el va publicar, va esdevenir excessivament comercial,
però la cançó "Puede ser" ens ofereix per el devant una banda amb
possibilitats que apuntaven a Carlos Santana i la seva primera època, en la què
les percussions llatines van ser protagonistes del tot. Control trauria un
altre single, el tercer en 1974 i poc després es van desfer. El baixista i
compositor del grup era Juanjo Andaní que ha escrit alguns llibres sobre temes
interessants com "Mis canciones de los 60" i “Hay tantas chicas en el
mundo. Iconografía femenina en el vinilo español de 1954 a 1990”. Ara bé, hi ha fonts
que asseguren que si bé va ser component del grup, no va gravar mai amb ells.
Vull fer constar que primer es deien Los Riders amb els quals estaven Juanjo,
Manuel Pérez Gil i Paco Aranda. Es van convertir en els Cronick’s. Amb la
incorporació de Vicente Payá i Enrique Ayala van passar ha ser ja Control i
encara que les cançons les componien entre uns quants d’ells, les signava només
el teclista Vicente Paya que era l'únic que posseïa el carnet vermell i havia
estudiat música. Per cert el bateria Paco Aranda és actualment un reconegut
bateria de jazz que acompanya moltes figures internacionals del gènere quan
actuen a la
Comunitat Valenciana.
Depedro – El pescador 2013
El guitarrista, cantant i compositor
espanyol Jairo Zavala va crear aquest projecte anomenat Depedro, paral·lel al
seu treball a Calexico i aquest any ha publicat el seu tercer disc com Depedro
titulat "La increible historia de un hombre bueno" del qual us he
extret aquest tema, un vella cúmbia colombiana composada per José Barros que ja
va gravar Toto La Momposina
y sus Tambores i també, entre d'altres, Los Wawancó, versionada ara per
Depedro. Jairo havia format part anteriorment de Vacazul amb els que va gravar
5 discos, 3000 Hombres amb 4 discos a l'esquena i també va ser component de
Amparonoia. Ha col·laborat amb altres grups com Vetusta Morla i Russian Red. El
nou treball "La increible historia de un hombre bueno" que es va
publicar el passat 5 d'abril, es va gravar entre els Wave Lab Studios de
Tucson, a Arizona, els CBE Studios de París i en el seu propi estudi de Madrid,
es va masteritzar a Califòrnia. Ha comptat amb col·laboracions de músics de
diversos continents, entre ells Tony Allen del grup Fela Kuti, Joey Burns i
John Convertino que són companys seus a Calexico, Nick Urata de Devotchka i
Bernard Fanning de Powderfinger.
Manel – Teresa Rampell
Des de el nou traball dels Manel
“Atletes, baixeu de l’escenari” que es va posar a la venda el passat 14 d'abril
i es va gravar durant els mesos de febrer i març de 2013 en els estudis Can
Sóns de Barcelona, us he seleccionat aquesta cançó que al meu modest entendre,
és una de les millors d'aquest disc i que estat també el seu primer single. Per
cert us avançaré que el proper 20 de juliol Manel seran cap de cartell en el
Vida Festival que se celebrarà a La Daurada Beach Club de Vilanova i la Geltrú. Quan estic
gravan aquest programa encara no s'ha celebrat la roda de premsa per presentar
els grups que hi participaran i que tindrà lloc el 14 de maig, he rebut la
invitació, però dubto que pugui assistir, coincideix amb una reunió que no puc
saltar-me. Els barcelonins Manel son un grup que ha sabut enfilar la seva
carrera i que se'ls reconegui la qualitat, sobretot gràcies al suport de Andreu
Buenafuente que els va portar al seu programa. Els Manel barregen elements folk
amb pop i una mica de cantautor en les seves cançons, si bé aquest nou disc és
més rocker. Van començar l’any 2007 i després de guanyar un concurs van gravar
el seu primer disc "Els millors professors europeus" que va vendre
30.000 còpies sent Disc d'Or. El 15 març 2011 van treure el seu segon treball
titulat "10 milles per veure una bona armadura" que no va arrivar a
la alçada del anterior. Manel són Arnau Vallvé, Martí Maymó, Roger Padilla i
Guillem Gisbert. Per cert que l’estiu del 2011 van actuar al Camp de Mart de
Tarragona i aquest any tornaran un altre vegada, però no tinc clar si ho faran
per Sant Magí que es a l’Agosto o per Santa Tecla que es al setembre. Crec que també actuaran a Reus.
Armando y el Expreso de Bohemia –
Aluminosis (en el corazón) 1998
La cançó que escoltarem ara us l'he
extret d'un CD d'Armando y El Expreso de Bohemia titulat "Falso rayito de
luna" que es va editar l’any 1998. La banda està liderada per Armando
Soria, un home nascut a Pamplona i establert a Barcelona. Van començar l'any
1995 anomenant-se només Expreso de Bohèmia, van treure un o dos discos brillant
amb llum pròpia el tema "Aluminosis en el corazón" que es va incloure
inicialmente en el àlbum “Fórmula magistal”, publicat l’any 1993, però aquesta
cançó, composada lletra i música per Armando Soria, va ser regravada i
recuperada en aquest CD que va veure la llum l’any 1998. Armando va cambiar la
producció i els arrengaments originals i la cançó te més canya i més
brillantor. En aquest enregistrament signat com Armando y el Expreso de
Bohemia, els músics són, a més de Armando Soria (veu), Edurne Remirez (cors),
Jaime de Burgos (teclats i piano), Marco Quintilla (guitarras), Salvador Suau
(bateria), Cinto Bonell (baix), Pep Poblet (saxos), Kiko Serrano (órgan), Pepe
Fardaña (guitarra espanyola), Álex Ambar (palmas), Jordi Ribas (gralla), Didac
Ruiz (percusions) i penso que em deixo algun altre. Els cors els fan les cinc noies del grup The
Capsa’s Teenagers.
La Revolución de
Emiliano Zapata – I wanna know 1970
Vaig conèixer aquest bon grup mexicà a
través d'una novieta que vaig tindre del país dels mariachis i de la que us he
parlat en diverses ocasions, es deia Magnolia i me la va presentar la meva
cosina Glòria P. Gsell. La noia em va enviar un munt de discos que en la seva
gran majoria no s'havien publicat a Espanya. Entre ells aquest primer LP del
grup La Revolución
de Emiliano Zapata, una banda que coquetejaven amb el rock progressiu, les
percussions llatines i tocs de pop que em va agradar i en el qual ella feia
cors. La producció va estar a càrrec de Rafael González. La Revolución de Emiliano
Zapata eren de Guadalajara i van triomfar a principis dels setanta gràcies a la
cançó "Nasty sex" que es trobava en aquest mateix àlbum que va editar
Polydor l'any 1970. El grup l'integraven en aquest àlbum titulat com el grup “La Revolución de Emiliano Zapata”
Óscar Rojas (cantant), Javier Martín del Campo (guitarra i piano), Carlos Valle
Ramos (guitarra), Francisco Martínez Ornelas (baix) i Antonio Cruz (bateria).
Es van assentar a la ciutat de Mèxic que era on vivia Magnòlia. Van participar
en el film "La verdadera vocación de Magdalena" que va protagonitzar
l'actriu i cantant Angélica María. Tot i que encara traurien quatre àlbums més,
el cantant Oscar Rojas Gutiérrez els va abandonar en 1974. La Revolución de Emiliano
Zapata només aconseguirien classificar un altre tema "Pigs", en les
llistes i a finals dels setanta es van desfer, encara que van tornar als
noranta i crec que, amb canvis en la formació segueixen en actiu. Per cert,
l'edició d'aquest primer àlbum va estar numerada i jo posseeixo el número 9388.
Andrés Suárez – Rosa y Manuel 2013
Aquest tema, extret del recent treball
del cantautor gallec Andrés Suárez, nascut a Ferrol a l'abril de 1983, titulat
genèricament "Moraima", el seu cinquè disc i gravat en directe, es va
publicar el passat 16 d'abril i es va presentar a la sala Joy Eslava de Madrid (Foto d'aquella nit).
La lletra d'aquest tema em va impactar des que la vaig escoltar per primera
vegada, és genial i reflecteix la crua realitat dels malalts d'Alzheimer i el
seu voltant. Penso que o bé Andrés Suárez ha viscut molt de prop la realitat de
la malaltia o s'ha documentat molt bé. La cançó ens reflecteix la duresa i
crueltat de l'Alzheimer des del punt de vista d'un malalt que la pateix Juan
Manuel, i en un d'aquests escassos moments de clara lucidesa, es dóna perfecte
compte del que està passant i el dolor que li ocasiona a Rosa, la seva dona que
es preocupa d'ensenyar-li velles fotografies perquè ell recordi, tot i que
reconeix que demà, quan Rosa li ensenyi de nou aquell vell àlbum tornarà a
preguntar-li "¿Este niño quien es?” i possiblement demà també hagi oblidat
que avui Rosa li va ensenyar un altre vegada a menjar. Però quan la lucidesa
retorna en aquests moments, ell pateix intensament per tot el que s'adona que a
perdut en la boira d'uns records que s'han diluït en l'oblit i llavors, en
plena lucidesa mental desitja morir ja que pensa que en morir recuperarà totes
aquelles vivències del passat i podrà esperar a Rosa, quan li arribi el seu
moment, per tornar a compartir amb ella tota una vida de records junts, sense
oblidar rés. La veritat és que es tracta d'una cançó entendridora, possiblement
la millor de l'àlbum. I a una frase que em posa la pell de gallina: "Recuerda... tu que puedes".
Rock Gaià – Dona de nit 1992
Aquest cançó podria considerar-se tota
una balada per la història que ens relata Rock Gaia que ens parlen en la lletra
de "Dona de nit" d'una jove prostituta que treballa en el Casc Antic
de Tarragona per poder mantenir al seu fill. La noia acaba enamorant-se d'un
client i quan fa l'amor amb ell ja no és només sexe per diners, però un nefast
dia el xicot s'equivoca de nom mentre es troben al llit i ella sent que alguna
cosa es trenca dins del seu cor. Ja ho diu el texte “al equivocar-se de nom la
va fer plorar”. La veritat es que la lletra es molt bona i musicalment la cançó
també es molt complerta. Eren de l'Alt Gaià i responien al nom de Rock Gaià,
per no oblidar les seves arrels. Van publicà aquest CD l’any 1992 a través del segell
Salseta Discos i en aquest enregistrament integraven aquest bon grup, encara
que desaprofitat, Paco Aguadé (baix), Eduard López (guitarres), Josep Sánchez
(guitarres), Ramón Cruz (teclats), Ton Salvat "El Titus" (bateria) i
Pep Boada (veu i kazoo). El productor va ser Jordi Deu. Els Rock Gaià van
dedicar el disc a Vilabella, al riu Gaià i a Josep Rovira "Micolín".
A sota us poso dues fotografies del seu últim concert, fet a Vilabella del
Camp, el 15 de juliol de 2006, fotos a sota.
Collage – Como dos niños 1977
Vam descobrir al grup italià Collage aquí
a Espanya gràcies a la cançó "Como dos niños" que anem a escoltar ara
a Un Toc de Rock i que es va publicar en format single i va ser editat l'any
1977, és clar que com gairebé tots els seus èxits, va ser també versionat al
castellà i es la versió que escoltem. Collage va tenir el seu moment
d'esplendor musical a finals dels 70 i principis dels 80. Feien música pop i a
Itàlia es van fer famosos per les seves repetides aparicions al Festival de San
Remo. Ara bé, els seus primers discos van passar força inadvertits al seu país,
fins que van treure "Due ragazzi nel sole", la versió italiana d’aquesta
cançó i amb la qual van guanyar el Festival de Castrocaro, no el de San Remo.
El grup Collage es van crear l’any 1975 a Sardagna i el grup l’integraven Tommaso
Usai, Piero Fazzi, Tore Fazzi, Piero Pischedda i Pino Ambrosio. Seguiexen en
actiu i a partir de l’any 2012 Collage eren Salvatore "Tore" Fazzi
(veu i baix), Piero Fazzi (veu i guitarra), Mario Chessa (teclats i cors) i el
percusionista i bateria Francesco Astara. A Espanya van editar cinc singles en
castellà entre 1977 i 1981, aquest va ser el primer, un altre dels seus èxits
va ser “Sol caliente” que ja hem escoltan al programa. Avui dia les cançons de
Collage, interpretades tant en castellà com en el seu idioma natal, estan
incloses en gairebé tots els recopilatoris de música pop italiana que han aparegut
i segueixen editant-se en el mercat. Per cert, no hem de confondre aquest grup
de pop italià amb un altre del mateix nom que fan R & B i son de
California.
Boz Scaggs – Sierra 1994
Jo vaig descobrir aquest tema del cantant
i guitarra nord-americà Boz Scaggs que ara sona al programa d'avui d'Un Toc de
Rock, en un recopilatori de blues publicat pel segell Universal i em va cridar
l'atenció al adonar-me que estava interpretat en castellà. És l'únic tema que
el guitarra i cantant nord-americà ha gravat en el nostre idioma i la veritat
és que també tinc el LP on s'inclou la versió original en anglès, "Some
changes" que es va editar el 5 d’abril de 1994, però tinc que reconeiza
que jo em quedo amb la versió cantada en castellà i que te una gran lletra que
podem entendre de principi a fi. Els músics en aquest enregistrament, a part de Boz Scarggs que canta i
toca diversos instruments, són: Michael Omartian (multiinstrumentista), Fred
Tackett (guitarres), Ricky Fataar (acordió, orgue, teclats, bateria i percussió),
Austin De Lone, Barry Beckett i Kevin Bents als pianos, William
"Smitty" Smith i Booker T. Jones (òrgan), al costat de James
"Hutch" Hutchinson, Nathan East i Neil Stubenhaus (baix). Ara escoltem a Boz Scaggs, nascut a Canton, Ohio, el 8 de juny de
1944, va ser guitarra a la primera época de la Steve Miller Band i
també va tocar amb el grup Toto, a més de tenir una brillant carrera en
solitari. Us recordo que Un Toc de Rock el esteu sintonitzant, des de la xarxa
d’emissores de la Federació
de Mitjans de Comunicació Locals de Castalunya i totes aquelles que emeten el
programa, si l'escolteu des del vostre aparell de ràdio, però també us el podeu
descarregar del blog o les webs de les respectives emissores i escoltar-lo quan
us vingui de gust.
Los Lunes – Una canción de despedida 1994
Són moltes les cançons que ens han deixat
Los Lunes, tant en la seva primera etapa com a trio, com en la segona quan eren
solsament dos i es van fer dir Los Lunes Que Quedan. Un llegat musical que ha
passat a formar part de la història del pop espanyol, com "Una canción de
despedida" que avui aprofitem per acomiadar Un Toc de Rock. Los Lunes eren
madrilenys, de Vallecas i el grup l'integraven Enrique Díaz (veu), Fernando
Polaino (guitarra), i Javi García (baix). Es van crear el 1992, però en el 94
publiquen "El segundo" que com el seu títol indica era el segon disc,
editat pel segell Tábata i produït per Alejo Stivel i del qual es va extreure
el senzill "Una canción de despedida" que escoltem ara per acomiadar
el programa d’avui i també la setena temporada d’Un Toc de Rock i que va ser
utilitzat per a la sintonia del programa "La Gramola" a M-80.
Després de la marxa de Javi García, la formació queda reduïda a dos components
i passen a anomenar-se Los Lunes Que Quedan, en clara alusió al que havia
marchat. Fitxen pel segell DRO i publiquen el seu tercer LP "Los Lunes Que
Quedan" (1999), tot i que ancara traurien un quart disc que era
recopilatori amb algunes cançons noves, van acabar per desfer-se.
La frase per concloure el programa d’avui
es de l’humorista nord americà Arnold H. Glasow que va dir:
“L'amic lleial es riu amb els teus
acudits encara
que no siguin bons i es dol dels teus problemes,
encara que no siguin tan greus”
que no siguin bons i es dol dels teus problemes,
encara que no siguin tan greus”
Tancarem ara la setena temporada d’Un Toc
de Rock, ens retrobarem al setembre, quan començaré la vuitena, suposso que
serà per la Diada, ja us asabentareu si aneu passant per el
blog, però ara us deixo amb bona companyia, la de la xarxa d’emissores de la Federació de Mitjans de
Comunicació Locals de Catalunya i totes aquelles que emeten el programa.
Desitjo que tingueu un bon estiu i cura amb la carretera que passa factura, soc
Mario Prades i tanco la barraqueta fins setembre, us vull a tots i a tothes no
hi podeu faltar.
Apa! Ens veiem pel món.
Mario Prades
No hay comentarios:
Publicar un comentario