Tots els
programes exposats en aquest blog,
Disposen
d'un enllaç per descarregar-s’els, sempre situat a peu de pàgina
La música és un idioma universal. Gràcies
a la música desapareixen llengües, fronteres, duanes i peatges, metafòricament
parlant, és clar. La música ens uneix sense distinció de raça o religió, per
això a Un Toc de Rock ens movem per camins i sendes plenes de música i
paraules, veritables autopistes cap al record i bressolats en les seves ales
ens balancegem revivint una part de la banda sonora d'la nostra vida. Per tot
aixó i des de la xarxa d’emissores de la Federació de Mitjans de Comunicació Locals de
Catalunya i totes aquelles que emeten el programa ens posarem un altre vegada
en marxa, en aquesta ocasió a ritme de calypso i dient com ja ens es habitual
alló de
Benvinguts a Un Toc de Rock
Harry
Belafonte – Banana boat (Day-O) 1956
Anem a obrir escoltant l'actor i cantant
Harry Belafonte que va ser considerat el Rei del Calypso, sobretot gràcies a
l'èxit d'aquest tema amb el qual comencem Un Toc de Rock, sense oblidar una altra
de les seves grans cançons "Matilda", de la qual després escoltarem
una gran versió. "Banana boat (Day-O)" és una cançó originalment a
ritme de moment, un estil musical jamaicà i es diu que va inspirar el
"Hill and Gully Rider" de Shirley Bassey. De fet a ritme ment - folk,
"Banana Boat" era un cant dels carregadors de bananes en els ports
jamaicans, una cançó tradicional de les que veritablement s'ignora l'autor. És
clar que consten com els seus autors Irving Louis Burgie que de fet va ser el
compositor de tots els temes del LP "Calypso", tercer àlbum d'Harry
Belafonte i que va editar l'any 1955 i també ha escrit cançons per altres
intèrprets, al costat del lletrista William Attaway. El single va ser número 5 a les llistes del Billboard
en 1957, però el primer que la va gravar va ser Stan Freberg l'any 1950.
Aquesta cançó, en la versió que va realitzar Harry Belafonte, es va incloure a
la banda sonora del film “Beetlejuice” de 1988. Harry Belafonte, aquest cantant
i actor de color, va néixer a Manhattan, Nova York, l'1 de març de 1927. El seu
disc "Calypso", va ser el primer LP d'un home de color que va
aconseguir un milió de còpies venudes als Estats Units. Gran activista social,
ha participarà en moltes tasques humanitaris, entre elles el disc "We are the
word", de fet l’idea d’aquest disc solidari va ser del seu representat Ken
Kragen. És, des de 1987, ambaixador de l'UNICEF per la seva tasca per els drets
dels nens africans. L’any 2001 va iniciar una campanya contra la sida a
Sud-àfrica. En total Harry Belafonte te una quarentena de LP’s publicats.
Robert Mitchum – Matilda 1957
L’actor Robert Mitchum va ser una de les
grans estrelles del cinema, un dels durs de Hollywood i el seu nom complet era
Robert Charles Durman Mitchum, va néixer a Bridgeport, Connecticut, el 6
d'agost de 1917 i va morir a causa d'un emfisema, l'1 de juliol de 1997, a Santa Bàrbara,
Califòrnia. Al llarc de la seva carrera com actor va filmar un total de 115
pel·lícules, una xifra rellevant si tenim en compte el seu rol protagonista.
Però Robert Mitchum va començar com a cantant i va gravar dos LP's, el primer
"Calypso is like so..." que es va editar a l’abril de l’any 1957
mitjançant el segell Capitol Records i d’ell us he extret aquesta cançó que
també va ser un dels millors èxits de Harry Belafonte, si bé va ser
"Ballad of Thunder Road" el primer single que va publicar Robert
Mitchum, del seu primer LP, ja a l’any 1958 i es va classificar en el lloc 62,
romanent 21 setmanes en llistes. Però ara “Matilda”, aquesta bona cançó que també
ens arriba a ritme de calypso, l'escoltes a Un Toc de Rock. El segon disc que
va publicar es va titular "That Man, Robert Mitchum, Sings", però es
va editar ja a l'any 1967. Crec recordar que en tres o quatre de les seves
primeres pel·lículas va cantar, entre elles “Riu sense retorn”. Aixó el expert
en cinema de l’emissora us ho podrà dir millor que jo.
Kid Creole
& The Coconuts – Don’t take my coconuts 1984
Amb un estil mestissatge de jazz, salsa
caribenya i tocs de rock, el cantant i guitarra canadenc Thomas August Darnell
Browder va crear a finals dels setanta aquest grup i va adoptar el nom artístic
de Kid Creole, al costat d'un trio de ballarines i cantants als que es coneix
com The Coconuts i una orquestra. Kid Creole anava vestit sempre dins d'un
estil anomenat zoot suit, molt de moda en els anys cinquanta entre la gent de
color a la costa est nord-americana i és que ell es va criar al Bronx de Nova
York, encara que va néixer a Mont-real, Canadà, l'any 1950. El seu primer àlbum
es va publicar el 1980, però Kid Creole & The Coconuts va aconseguir el
primer èxit comercial amb el disc "Tropical Gangsters" editat l'any
1982, però no va ser fins principis de la dècada dels noranta que va aconseguir
el reconeixement internacional. Aquesta és la cançó més recordada a Espanya de
Kid Creole & The Coconuts, encara que va passar pràcticament desapercebuda
al seu país. Jo us l'he
extret d'un recopilatori editat l'any 1993 "The Best of Kid Creole &
The Coconuts", però és de mitjans dels vuitanta. També la van incloure com bonus track en la reedició en CD de
l'àlbum "Doppelganger" que es va realitzar en 2002, encara que el
disc originalment era de setembre de 1983. Jo crec que als Estats Units la
cançó va ser inicialment cara B d'algun single i rescatada en les
recopilacions, perquè m'he estat repassant els seus àlbums de l'època i no l'he
trobat en cap. Escrita per Thomas Darnell, a Espanya es va publicar al juny de
1984 en versió single i maxi single i va ser el seu millor èxit.
Matt Bianco
– The other side of love 2013
Un altre grup, en aquest cas britànic que
fusiona jazz, amb salsa llatina i pop és Matt Bianco que han tret disc nou el
passat 11 de març, es titula "Hideaway", encara que a Anglaterra es
va editar a finals de l'any passat. És l'àlbum número 13 en la carrera
d'aquesta banda, actualment duet, espero que no siguin superticiosos. Matt Bianco van ser molt populars
durant la dècada dels vuitanta gràcies a temes com "Get Out of Your Lazy
Bed", "Yeh Yeh", "Half a Minute" o "Your say
Blame It on That Girl". Van començar l'any 1983 i inicialment eren Mark
Reilly (cantant), Danny White (teclats), germà de l'extraordinari guitarrista
Peter White que durant un temps va tocar amb ells, i un tercer component Kito
Poncioni (baix). Actualment Matt Bianco està integrat per Mark Reilly i el
teclista i compositor Mark Fisher. Curiosament Matt
Bianco ha tret 9 àlbums recopilatoris de grans èxits, gairebé tants com àlbums
d'estudi. Una altra dada curiosa que us diré és que comercialment sempre han
funcionat molt bé a Alemanya.
Paul
Heardcastle – Time for love 1994
L'any 1994 el segell Fonomusic va
publicar a Espanya un CD del britànic Paul Hardcastle amb el seu cognom per
títol "Hardcastle" i del que us he extret aquest tema que escoltarem
ara a Un Toc de Rock i que estava composat pel propi artista, així com la resta
de cançons llevat del "Do it again" que era una versió dels Steely
Dan. Totes les cançons van ser produïdes i arranjades per Paul Hardcastle. La
veritat és que al país Paul Hardcastle s'havia fet molt popular en l'àmbit de
les discoteques arran de publicar l'any 1985 un maxi-single amb el tema
"19" el qual tractava sobre la guerra del Viet-Nam on l’edat mitjana
dels soldats nord americans morts va ser 19 i que també va gravar en castellà.
Per això quan jo vaig rebre aquest àlbum em vaig endur una veritable sorpresa
ja que aquest nou CD estava carregat de temes funky jazz de molta qualitat,
allunyats del so disc al qual ens havíem acostumat. Paul Hardcastle va néixer a Londres el 10 de desembre de 1957.
A més de cantant i compositor, és tot un manetes en
qüestió de teclats i sintetitzadors. En aquest disc compta amb la col·laboració
de diversos saxofonistes, un d’ells és Chris Snake David. En el disc
col·laboren també Caroline Dayley que crec va ser la cantant en aquesta cançó,
Jaki Graham, Imani, Steve Menzies, Phil Todd i Gary Bernacle. La veritat és que
Paul Hardcastle té dues vessants musicals molt diferenciades, ja que porta
editats 13 àlbums amb títol en una línia discotequera i 16 que podríem englobar
dins el smooth jazz, tots amb el seu cognom per títol i numerats, aquest de
1994 va obrir aquesta sèrie, va ser el primer d’ells i la veritat és que jo em
quedo amb aquests. Per cert a "Hardcastle" es va incloure la cançó
"Maxine" que va dedicar a la seva filla que va néixer l'abril de
1986. de fet té dos fills més, Paul Jr i Ritchie nascuts posteriorment.
Rare Earth – Ma 1973
A finals dels anys seixanta van sorgir
les cançons "llargues" dins del món del rock. Els primers van ser
Iron Butterfly amb "In-a-Gadda da-Vida" i amb pocs mesos de temps
Rare Earth i el seu "Get ready". La fórmula funcionava i altres es
van sumar a la moda, però Rare Earth van repetir amb aquest tema que dura més
de 17 minuts i que escoltarem ara a Un Toc de Rock i que donava títol a un
àlbum editat l’any 1973. Els Rare Earth van ser un grup mixte, és a dir, tenía
músics blancs i negres, ells foren la primera banda de la Tamla Motown que
tenia músics blancs, fins aquell moment el segell estava reservat només per a
gent de color, perquè veieu que el racisme sempre té dues direccions. Rare
Erath es van dir primer The Sunliners i es van crear a Detroit l’any 1961.
L’any 1967 es van convertir ja en Rare Earth i van estar en actiu fins a ben
entrat l’any 1979. El grup Rare Earth estava integrat en la seva primera època
per Gil Bridges (cantant, saxo, flauta i percussió), Rod Richards (guitarra i
veu), John Parrish (baix i veu), Kenny James (orgue i piano) i Pete Rivera
(bateria i veu), tots ells grans instrumentistes que en aquesta peça, a caball
del rock progressiu que roza el jazz, ens demostran tot el que sabien fer amb
solos extraordinaris. Despres es van produir canvis entre els components de
Rare Earth i van arribar a ser vuit o nou músics. Aquest àlbum, el sisé en la
seva carrera, es va editar a l’abril de 1973 i va ser produït per Norman
Whitfield que també es el compositor d’aquesta cançó i la resta de temes de
l’àlbum. Rare Earth en
aquesta gravació eren Gil Bridges (flauta, saxo i cantant), Peter Hoorelbeke
(cantant, batería i percusions), Ray Monette (guitarra i cors), Mark Olson
(teclats i cors), Mike Urso (baix i cors) i Edward Guzman (congas i timbals). La veritat es que el tema i l’àlbum son bons, però no va arribar a
l’alçada del “Get ready”. Val a dir que Rare Earth estan en actiu.
Katie Melua
– Nine millions bicycles 2005
De nom complet Ketevan Melua, la
cantautorta Katie Melua va néixer a Kutaisi, Geòrgia, el 16 de setembre de
1984, encara que és britànica de nacionalitat des de l’any 2005. Katie Melua va
residir a Belfast i posteriorment a Londres. Va ser descoberta per el
compositor Mike Batt l’any 2003, quan estudiava a la Brit School for
Performing Arts & Technology. Batt anava buscant una cantant capaç
d'interpretar jazz i blues per a formar un grup. Finalment la noia es va
llançar en solitari i es va convertir en l'artista femenina que més discos va
vendre l’any 2004 al Regne Unit en aconseguir vendre del seu primer àlbum
"Call off the search" de 2003, gairebé dos milions de discos només a
Anglaterra. Aquest tema que escoltem a Un Toc de Rock d'avui es trobava en el
segon disc de Katie Melua "Piece by piece" de 2005 i va ser un
dels millors singles extrets de l'àlbum que tot i no arribar a les xifres del
primer, va superar el milió tres-centes mil còpies. La veritat és que la noia
no descansa perquè horas d’ara Katie Melua ja ha tret cinc o sis àlbums més, un
d'ells gravat en directe
Monica Mancini – Senza fine 2002
Anem ara amb una banda sonora d'aquestes
que busquen cançons conegudes per enriquir la pel·lícula, en aquest cas es
tracta d'un film de terror "Ghost ship" que aquí es va titular
"El vaixell fantasma" i aquesta cançó que originalment va compondre i
va gravar en els seixanta l'italià Gino Paoli sonava just al principi del film,
però la veu era la de Monica Mancini, tot i que la cantant que fa veure que la
interpreta en el ball que se celebrava a la coberta del gran transatlàntic de
luxe, era la actriu Francesca Rettondini (a la foto). Per cert que l'escena
acaba amb un festival gore amb sang a dojo i una única supervivent entre els
passatgers, una nena que... però això és una altra història, la veritat és que
es tracta d'una bona pel·lícula que us recomano i que jo he vist en diverses
ocasions. Estava protagonitzada per Gabriel Byrne i Julianna Margulies, però
aquest film no ha de confondres amb una altra del mateix títol de l'any 2000 i
que crec era de la factoria Disney. Monica Mancini és, amb la seva germana
bessona Felice, filla del compositor nord-americà Henry Mancini i la seva dona
Ginny, va néixer el 1952 i també és germana de l'actor i cantant Chris Mancini.
Ha estat nominada en diverses ocasions al Grammy i la veritat, Monica Mancini
és pràcticament una desconeguda a Espanya. En la seva carrera jo destacaria
l'àlbum "The Dreams of Johnny Mercer" del que
sentirem alguna peça, però serà ja a la propera temporada. Monica Mancini (a la foto) ha gravat amb Plácido Domingo,
Horace Silver, Quincy Jones, el seu pare Henry Mancini i Michael Jackson. Per
cert i com us deia, aquest cançó la va compondre Gino Paoli i la va dedicar a la que
llavors era la seva companya sentimental, la cantant Ornella Vanoni. Aquest
tema va ser versionat pel guitarrista de jazz Wes Montgomery, en el seu àlbum
del 1967 "Movin 'Wes" i també havia estat utilitzada en una altra
pel·lícula "La meva vida sense mi" d'Isabel Coixet.
Frankie Goes To Hollywood – The power of love 1984
Ara al programa d'avui d'Un Toc de Rock
us porto als Frankie Goes To Hollywood que van ser un dels grups líders del
moviment techno pop anglès, sorgits a Liverpool i liderats pel cantant Holly
Johnson (a la foto), un activista a favor dels drets dels gais a Gran Bretanya
que havia estat baixista del grup Big in Japan i que posteriorment va tenir una
més aviat discreta carrera en solitari. Frankie Goes To Hollywood eren, a més de Holly
Johnson, Paul Rutherford que havia estat cantant de Spitfire Boys, Mark
O'Toole, Brian Nash i el bateria Peter Gill. El seu
single "Relax" els va donar a conèixer i va pujar a dalt de tot de
les llistes mantenint-se sis setmanes i convertint-se en el setè senzill més
venut a Anglaterra de tots els temps. Amb els seus següents singles "Two Tribes" i "The Power
of Love", Frankie Goes To Hollywood van tornar a ocupar el número 1, sent
el segon grup anglès en aconseguir-ho amb els seus tres primers singles, els
primers van ser Gary & The Peacemakers en els 60. Frankie Goes To Hollywood funcionaren de 1980 a 1987 i són un dels
primers grups que els seus videoclips eren veritables pel.lícules. Precisament
per culpa del vídeo d'aquest tema que estem escoltant i que mostrava imatges
nadalenques, junt al fet d'editar-se a finals de l’any 1984, erròniament la
cançó va ser classificat com una nadala i se segueix programant en les emissores
de ràdio quan arriben les festes nadalenques. El tema que dóna nom al primer
àlbum de Frankie Goes To Hollywood, "Welcome to the Pleasuredome", va
ser publicat com a quart senzill el març de l'any 1985 i els crítics van
vaticinar que el grup estava en franc declivi ja que "només" va
aconseguir el número dos a les llistes. Vaja colla de “Lumbreras”.
El duet The Judds està format per mare i
filla, Naomi Judd (Ashland, Kentucky, 11 de gener de 1946) i Wynonna Judd, de
nom real Christina Claire Ciminella (Ashland, Kentucky, 30 de maig de 1964).
Ambdues tenen una bona carrera en solitari, però van treballar juntetes
aconseguint un duet estable que va arribar a ser més important que les seves
pròpies trajectòries per separat, gravant bons discos i aconseguint cinc Grammy
i un munt de premis més. La primera etapa en la que van traballar juntes va ser
de 1983 fins a 1991 i la segona de l’any 1998 al 2000. El tema que escoltem
ara, tot un “peaso cansión”, és de 1990 i va rebre el premi "1992 Best
Country Performance by a Duo or Group with Vocal" i es trobava en un LP
del mateix títol assolint el nº 5 en les llistes country de USA i el n º 4 al
Canadà. The Judds eren de Kentucky. Per cert que la cançó va ser versionada
anys després per Cher, Nenah Cherry, Chrissie Hynde dels The Pretenders i Eric Clapton en
una interpretació conjunta boníssima i que val a dir-ho... ja hem escoltat a Un
Toc de Rock, la temporada passada, aixó si.
Black –
It’s a wonderful life 1985/1987
Black va ser un grup britànic d'un sol
hit, almenys aquí al país i aquest va ser "It’s a wonderful life" que
us he portat ara a Un Toc de Rock per compartir amb vosaltres i tancar el
programa d’avui. La banda es centra al voltant del cantant i compositor Colin
Vearncombe (Liverpool, 26 de maig de 1962) que també va compondre la cançó que
es va publicar a través d'un segell independent amb molt mala distribució, però
tot i aixó va aconseguir el lloc 72 de les llistes britàniques i va significar
que fitxessin per a una multinacional que va publicar en el 87 un LP, el primer
ja que només havien gravat senzills, amb aquest títol "Wonderful
life" per títol i que va pujar al tercer lloc en les llistes, mentre que
el single reeditat amb el tema, fins el vuitè. De 1981 a 1988 juntament amb
Colin a Black es trobava a Dave Dix. Tot i seguir en actiu, Black no ha
aconseguit cap altre èxit i Colin Vearncombe viu encara avui de les rentes de
la seva "Meravellosa vida"
La frase amb la que tancaré Un Toc de
Rock es de la política britànica Margaret Thatcher que ha mort fa un parell de mesos i que va dir
“Si posessis els diners en un mitjó,
segurament
els polítics, nacionalitzarien els mitjons”
els polítics, nacionalitzarien els mitjons”
Conclou Un Toc de Rock per avui i jo toco
el dos, us deixó amb companyia de la Federació de Mitjans de Comunicació Locals de
Catalunya i totes aquelles emissores que emeten el programa. Tanco la
barraqueta i us dic adeu fins el proper programa, porte-se bé.
Apa! Ens veiem pel món.
Mario Prades
No hay comentarios:
Publicar un comentario