El Blog de Mario Prades

Posa't en contacte amb mi mitjançant el correo electrònic: tocderock@hotmail.com

lunes, 13 de mayo de 2013

Un Toc de Rock Programa 14-05-2013

Nota del Productor, realitzador i director:
Tots els programes  exposats  en aquest blog,
Disposen  d'un  enllaç  per descarregar-s’els,
sempre situat a peu de pàgina

Des de Els Beatles, el pop britànic té seguidors arreu del món i avui el programa es centrarà precisament en pop britànic i bàsicament en cançons que meu anat demanant mitjançant el correu electrònic o al facebook de Montse Aliaga que porta temps dient-me que no punxo les peticions que ha rebut, per tant i tenint en compte que últimament em mira amb mala cara, anem a resoldre l'assumpte de totes totes i evitaré problemes, no fos cas que una nit d'aquestes em toqui dormir a la terrassa i tenint en compte que encara fa fred... en fi ja podeu suposar. Per tant i des de la xarxa d’emissores de la Federació de Mitjans de Comunicació Locals de Catalunya i totes aquelles que emeten el programa poso en marxa la màquina i conecto els motors per començar el nostre viatge.

Benvinguts a Un Toc de Rock

David Bowie – Love is lost 2013

El Duc Blanc ha publicat el passat 12 de març un nou treball discogràfic que representa el retrobament amb el seu públic després de 10 anys allunyat dels estudis de gravació. Produït per Tony Visconti, l'àlbum "The next day" es va gravar a Nova York i com single promocional s'ha extret el tema "Where are we now?", tot i que jo us he seleccionat aquest que m'ha agradat més. Si us fixeu en la portada del disc que us poso al blog, us adonareu que es tracta d'una reproducció de la caràtula del "Heroes" que també va ser produït per Tony Visconti i publicar l'any 1977, amb algunes alteracions al mig, això si, encara que he llegit algun comentari que deia que en això rau l'original, jo la veritat és que no veig gens original prendre una portada usada i reciclar-la amb alguna alteració. David Bowie va ser el Príncep Gay a Gran Bretanya, si bé més tard va dir que no era gai que era bisexual i al final va confessar que era hetero i que tot va ser un muntatge per ficar-se el públic gai a la butxaca. No se quina és realment la seva tendència sexual, ni m'importa, però el que si és veritat és que, igual que els Village People, va saber entabanar-los molt bé. Diuen que té un ull de cada color, però aixó no és cert. De nen i a l’escola, un amic seu, George Underwood, li va ferir a David Bowie l'ull esquerre d'un cop de puny, la qual cosa li va produir la paràlisi dels músculs de la pupila que des de llavors, està permanentment dilatada. Això es pot confondre amb una heterocromía Iridium, ja que com la pupila ocupa la major part de l'iris, sembla que té un ull d'un altre color, però no és així. Però aixó dels ulls de colors diferents, s'ha convertit en una de les seves senyals d'identitat. David Bowie va néixer a Londres el 8 de gener de 1947, concretament a Brixton.

Dave Dee, Dozy, Beaky, Mick & Tich – The Legend of Xanadu 1968

Aquest va ser un dels grups importants a l’Anglaterra dels anys seixanta. Dave Dee, de veritable nom David John Herman, va morir el divendres 9 de gener de 2009 a causa d'un càncer, tenia 61 anys d'edat i va crear el grup Dave Dee, Dozy, Beaky, Mick & Tich que primer es van fer dir Dave and The Bostons, l’any 1964. Us explicaré una curiositat, Dave Dee abans de dedicar-se a la música era policia i va ser un dels que van realitzar l'atestat quan es va produir l'accident de trànsit que va costar la vida a Eddie Cochran i va deixà semi paralític a Gene Vincent. Dave Dee, Dozy, Beaky, Mick & Tich van aconseguir molts èxits amb els seus singles, però "The legend of Xanadu" que es va publicar el 9 de febrer de 1968 i havia estat gravada el 17 de gener, essent composta per KenHoward i Alan Blaikley, va ser el major hit en la carrera de Dave Dee, Dozy, Beaky, Mick & Tich, sent número 1 a Anglaterra, tercer a Austràlia, cinquè a Alemanya i onze en Japó, però només va arribar al lloc 123 als Estats Units. Dave Dee, Dozy, Beaky, Mick & Tich es van desfer l’any 1972, encara que van tornar anys més tard ja sense èxit. A Espanya aquesta cançó també va ser versionada i molt bé, per Los Mustang. Li menjaré el tarro a Quimet i us la punxarem a El Temps Passa, el programa que tots dos fem sobre la música espanyola dels seixanta que s'emet per aquesta mateixa emissora, amb la versió de Los Mustang, es clar.

The Equals –Baby come back 1969

Un dels números Uns més importants del pop britànic va ser "Baby come back" de The Equals, una banda liderada pel guitarra i cantant Eddy Grant. The Equals van causar sensació sobretot per el fet de ser dos blancs i tres negres, si bé a vegades van ser dos negres solsament, però l’atenció es va deure a que alguns del homes de color portaven el cabell tenyit de ros, a finals dels anys seixanta. Eddy Grant va néixer el 5 de març de 1948 a la Guyana, però la seva família va emigrar a Londres quan tenia 10 anys d'edat. És l'autor de la cançó. Us explicaré una història: Una vegada em va trucar un representant de València oferint-me una data lliure en la gira d'Eddy Grant, ja en solitari. Aquell any havia publicat el seu gran hit "Gimme hope Jo'anna", dins del seu disc "File under rock" (1988) i es trobava a la cresta de l'onada. Em va semblar un preu i un artista interessant i la vaig oferir a una serie de clients. Van acceptar contractarlo a la discoteca Torn de l'Hospitalet de l'Infant. Per cert, salutacions als oidor de L’Hospitalet i Vandellos. A quinze dies del concert vaix esbrinar, a través d'Hispavox, la seva discogràfica que Eddy Grant no estava de gira, de fet havia acabat una gira mundial i es trobava de vacances a les Bermudes. Tot era una estafa del valencià que pretenia cobrar el 50% anticipat. Sense dir-li rés, el vaig fer venir a "cobrar" i quan es trobava ja a la sala i entre l'espasa i la paret, va confessar que Grant no venia de gira. Va tenir la barra i el cinisme d'oferir-nos els Status Quo a millor preu i aixó sí, els volia cobrar anticipat, és clar. Estic convençut que després de la "reunió" va trigar molts anys a tornar per Tarragona, si és que ha tornat alguna vegada. Vaix contactar amb Pino Sagliosto, un dels bons promotors de concerts internacionals al pais, a fi de recuperar els dos concerts d’Eddy Grant contractats a Espanya, el de L’Hospitalet del Infant i un altre a Onda, Castelló, però no es van poguer localitzar dos dels components de la banda, casi vem estar a punt de poguer portar-lo i salvar la gira i els clients. The Equals es van crear l'any 1965 i inicialment eren Dervo Gordon, el seu germà Lincoln, Pat Lloyd i John Hall. Eddy Grant va entrà mes tard, però a temps de gravar aquesta cançó, el seu gran éxit, de fet era una composició seva.

Christie – Yellow river 1970

Ara seguirem amb tot un supervendes, el tercet Christie als que només sels recorda avui en dia pel seu gran hit, la cançó "Yellow river" que escoltem ara i alguns amb molt bona memòria, també els recordaran per "San Bernardino". Christie eren un grup angles que es van crear l’any 1969 i com eran un trio, aixó vol dir que eren tres componets: Jeff Christie que era el guitarra, cantant, compositor i líder del grup, Vic Elmes que tocaba la guitarra i Michael Blakley front de la bateria. El tema "Yellow river" va ser el  gran èxit internacional de Christie, es van vendre singles per un tub, però ells ja portaven publicats set discos anteriorment. Christie es van desfer no gaire després, si bé el cantant i líder Jeff Christie va tornar a posar en marxa el grup l’any 1990. Christie son una d’aquestes bandas a la que actualment sols s’els recorda per una sola cançó, aquesta que escoltem ara a Un Toc de Rock.

Mungo Jerry – In the summertime 1970

El single “Los círculos de Mr. Bloe” va aconseguir mantenir-se 18 setmanes en les llistes nord americanes i va entrar en les llistes britàniques el 9 de maig de 1970, aconseguint la segona posició, no va arrivar a la primera per que va ser per "In the Summertime" de Mungo Jerry que es la cançó que us porto ara. Encara que generalment sol identificar-se el nom de Mungo Jerry amb el solista Ray Dorset, Mungo Jerry eren una bona banda de pop-rock anglesa que van funcionar comercialment a finals dels seixanta gràcies a aquest tema que és possiblement l'únic pel qual avui se'ls recorda. Van començar anomenant-se The Good Earth. El grup l’integreban, a més de Ray Dorset com a cantant i guitarrista, el pianista i cantant Colin Earl, Mike Cole al baix i Paul King com a guitarra, banjo i cantant. Us explicaré una dada curiosa, aquest so pesat i repetitiu que sona contínuament en la cançó marcant ritme, ho van fer bufant en una ampolla buida de Coca-cola. El tema es va publicar com a primer single de Mungo Jerry, però el mateix any van editar el seu primer LP titulat així mateix "In the Summertime". A partir del seu segon àlbum el baixista va ser John Godfrey, però a partir d'aquí van començar a haver canvis continus i Ray Dorset es va convertir en el líder de Mungo Jerry que van seguir gravant i treballant fins a finals dels setanta, en què es van desfer.

The Kinks – Dead end street 1966

El meu amic Mikel Barsa que va escriure un llibre sobre els Kinks i Ray Davis, sempre deia que The Kinks van ser el primer grup heavy de la història de la música. The Kinks va ser creat a Muswell Hill, al nord de Londres, per els germans Ray i Dave Davies, a l'any 1964. També van ser membres originals Peter Quaife (baix i veu) i Mick Avory (bateria i percussió), encara que van ser reemplaçats per John Dalton l’any 1969 i Bob Henrit l’any 1984, respectivament. Dalton al seu torn va ser substituït per Jim Rodford ja al 1978. El teclista Nicky Hopkins va acompanyar a la banda durant les sessions d'enregistrament a mitjans de la dècada de 1960. Aquesta cançó va ser publicada en single l’any 1966 i va ser inclosa com bonus track en el CD "Face to Face", encara que no constava en el vinil original, sols havia sigut editat en single. La curiositat és que Els Kinks, per promocionar el tema "Dead End Street" en publicar-se com single, van gravar un videoclip, en el qual es vestien de dol i carregant amb un taüt, els quatre membres del grup es van dedicar a passejar-lo pels carrers de Londres. La televisió ho va considerar tot de molt mal gust i el vídeo no es va emetre. La veritat és que molt enrenou per a res ja que al final del vídeo, el mort decideix marxar-se pel seu propi compte i s’en va caminant. Us explicaré alguna curiositat més sobre aquesta bona banda britànica. L’any 1965, als Kinks se'ls va prohibir tocar als Estats Units per un període de quatre anys. Dels molts rumors que circulen sobre les causes, el més estès és que va ser per un cop de puny que Ray Davies li va fotre al director de la federació de músics americans. La cançó “Lola” dels Kinks es va tenir que escriure dues vegades, ja que en la versió original apareixia la paraula "Coca-cola", que van haver de canviar-la més tard per la de "Cherry-cola". No obstant això en la cançó del LP original si s'escolta "Coca Cola". A Espanya aquest tema, dedicat a un travesti, va passar la censura i es va publicar al país, sonant a les emissores de ràdio, possiblement els va tocar un censor que no sabia anglès i tenint en compte que Lola és un nom femení i típicament espanyol, va colar. Ray Davies sobre el seu tema "You Really Got me", la cançó més carismàtica de The Kinks, va dir una vegada: "Estava fart que la companyia PYE Records, sempre insistís que féssim temes de l'estil merseybeat. Jo volia un so diferent i la vaig compondre com un atac a totes aquestes cançons llimacs que detestava amb totes les meves forces... potser perquè no havia estat mai capaç d'escriure cap d’igual". Ancara us explicaré un altre historia dels The Kinks. Als anys seixanta es diu que Micky y Los Tonys van ser els seus teloners a Madrid. Aixó es fals, mai van passar de Portugal, si bé crec que van actuar a Mallorca, però les illes eren un altre historia, les autoritats espanyoles no els van deixà actuar a Madrid. No va ser fins els setanta quan van vindre per primer cop, els va portar l'amic Mikel Barsa.

Herman’s Hermits – Silhouettes 1965

Aquest tema, un dels més populars en la carrera del grup britànic The Herman’s Hermits es aquesta que escoltem ara, però no era seva, es tractava d'una composició de Bob Creew i Frank Slay que ja havien gravat el maig de 1957 el grup de Filadèlfia The Rays i posteriorment els canadencs The Diamonds. Herman’s Hermits la van portar a l'èxit l'any 1965 i a Anglaterra va aconseguir la cinquena posició en les llistes, la mateixa que van aconseguir en el Billboard americà, en plena invasió beat. A Espanya i cantada en castellà es van realitzar unes quantes versions, encara que jo vull destacar la de Los Catinos, totes elles mirant a Herman’s Hermits. Per cert a Anglaterra i ja l'any 1990 la va tornar a gravar Cliff Richard que la va col•locar en el lloc 10, però no la va classificar als Estats Units, de fet Cliff Richard mai va aconseguir èxits rellevants a les terres de l'Oncle Sam, ni en els seus millors moments. Peter Noone era tot just un xaval amb els seus setze anys, quan es va incorporar als Herman's Hermits, una bona banda de Manchester formada a principis dels 60 i que van tenir una brillant carrera professional plena d'èxits fins començats els 70. Al costat del cantant Peter Noone trobàvem a Keith Hopwood (guitarra), Karl Green (baix), Derek "Lek" Leckenby (guitarra i veu) i Barry Bean Whitwam (bateria), el cert ésque el seu aspecte sempre em va semblar molt anglès. The Herman's Hermits van triomfar gràcies a cançons com "No milk today", "There's a Kind Of Hush", "My sentimental friend" i tantes altres com aquesta que escoltem ara i que van copar les llistes britàniques des de 1964, fins que Peter Noone va deixar el grup l'any 1971. La veritat es que sempre van ser un grup de singles més que de LP’s. A partir de l’any 1969 Herman’s Hermits van treure 6 recopilatoris, l'últim d'ells l'any 1984, si bé la seva discografia ha anat reeditant-se en versió CD. Van tornar als escenaris, però per partida doble. M'explico, Peter Noone va creà uns Herman's Hermits amb algun del seu antics companys, però la resta van decidir que tenien el mateix dret a dir-se Herman's Hermits i van fer una altra formació, de manera que hi ha dos grups tocant per Anglaterra que es diuen igual i interpreten les mateixes cançons, però amb músics diferents. Ara tot està en mans dels tribunals que decidiran qui és el veritable Herman’s Hermits, una decisió que no és precisament cosa de bufà i fer ampolles. No se si ja hi ha hagut sentencia judicial o no.

The Tremeloes – Silence is golden 1967

Inicialment van ser Brian Poole & The Tremeloes, però el cantant va decidir que el grup era un pes excesiu per a la seva “gran” carrera i els va deixar per llantar-se en solitari, començant llavors l'ascens d'aquesta bona banda de pop britànic. No obstant això del “gran éxit” que ell esperava, Brian Poole va fracassar estrepitosament, un altre Lumbreras. Es clar que The Tremeloes van pugar a dalt de tot de les llistes, gracies sobre tot a "Silence is golden", quart sencill del grup que va ser la millor cançó de The Tremeloes i a Espanya va ser versionat per molts grups, encara que destaca la que van fer Los Angeles. The Tremeloes, van començar dient-se The Tremilos i es van formar a Dagenham, l’any 1958, encara estan en actiu. Inicialment van formar el grup Brian Poole, el guitarra Ricky West, el teclista Alan Blakely, Alan Howard al baix i Dave Munden a la bateria. Quan l’any 1966 Brian Poole els va deixar, Alan va passar a ser el líder del grup i va començar el seu ascens. Moriria el 10 de juny de 1996. "Silence is golden" es va publicar l’any 1967 i estava composta per Bob Crewe i Bob Gaudio, havent estat gravada ja l’any 1964 pels nord-americans The Four Seasons. La versió dels The Tremeloes va arribar al número 1 als Estats Units i va ser Disc d'Or. La portada que us he posat es d'un EP compartit que hem van enviar des de Méxic. Per cert, quan la DECCA va fer la famosa audició als Beatles, on els va rebutxar, els Lumbreras va escollir quedarse amb The Tremeloes. Tot un encert No?

Marmalade – Reflections of my life 1969

Es van permetre versionar el "Obladi, Oblada" de The Beatles i vendre més que els de Liverpool. Però no era casualitat. Aquest és un dels molts temes en la discografia d'aquests britànics que ho ratifica. Es va publicar al 69 i va ser número 3 al Regne Unit i 1 als Estats Units. Per a mi és tot un "Peaso Cansión" que compartim a Un Toc de Rock. La cançó "Reflections of my life" estava composada per William Campbell i Thomas McAleese, el primer d’ells cantant i líder del grup, on també hi trobavem a Dean Ford, Pat Fairlie, Graham Knight i Alan Whitehead. The Marmalade van ser una gran banda creada a Glasgow, Escòcia, l'any 1961 i que inicialment es van fer dir The Gaylords, passant després a ser Dean Ford & The Gaylords, fins que a l’any 1965 es van convertir ja en Marmalade. Quan van gravar el "Obladi. Oblada" de The Beatles van commoure el mercat britànic, la versió de Marmalade va desplaçar de les llistes a l'original i es va vendre molt millor. Amb "Reflections of my life" van revalidar el seu triomf. Si be ara no recordo que és fes cap versió en castellà, però amb el meu grup la tocavem.

The Rolling Stones – Lady Jane 1966

“Lady Jane” és una preciosa cançó dels Rolling Stones que forma part de l'àlbum "Aftermath" publicat l’any 1966. La lletra d’aquesta bona cançó ens parla de Joana Seymour, tercera esposa del rei Enric VIII d'Anglaterra, aquell famos “matadones”, ella va ser una de les poques dones del rei que no van ser executades, encara que aquella reina va morir durant el part del seu únic fill. La peça va ser escrita pel tàndem Jagger / Richards i en aquest enregistrament destaca la tasca de Brian Jones (Cheltenham, 28 de febrer de 1942 - Hartfield, 3 de juliol de 1969), guitarra del grup en aquells moments i que va ser el veritable fundador dels Stones que toca el dulcimer, un instrument de cordes de la família del salteri que per el so i la forma de tocar-ho, hem recorda un sitar. El tema es va publicar en els Estats Units com a cara B del single "Mother's Little Helper" i es va incloure en l'àlbum en directe "Got Live If You Want It!" dels Rolling Stones, editat l’any 1966. El single amb aquesta cançó es va publicar a Anglaterra el 15 d'abril de 1966.
Els Rolling Stones amb Brian Jones, segon per l'esquerra

Rod Stewart – Sailing 1975

En diverses ocasions us he dit que en la meva opinió, modesta això si, el millor àlbum en la carrera de Rod Stewart és "Atlantic crossing" que gravat a Miami i es va publicar el 15 d'agost de 1975, d'aquest gran LP us he extret una de les millors cançons en la carrera del britànic, es tracte de "Sailing" que va ser número 1 a Anglaterra. Rod Stewart va néixer el 10 de gener de 1945 a Highgate, Londres i el seu naixement va ser sonat ja que en el moment en què va arribar al món una bomba volant alemanya va caure just a la comissaria situada a la cantonada del carrer on vivien. Té una carrera que lucina i dels seus 61 singles, 31 han estat en el top 10 i sis han sigut número 1. Rod Stewart va començar en solitari per la Costa Blava francesa, però va ser expulsat del país per gamberro. Va formar part de diversos grups, entre ells The Brian Augen & The Trinity, Jimmy Powell & The Five Dimensions, The Soul Agents, Steampacket, la Jeff Beck Band, Shotgun Express i Faces que es va crear de les restes del Jeff Beck Group i Small Faces. Faces va ser una de les grans bandes britàniques i formavan el grup Rod Stewart com a solista, Ron Wood a la guitarra, Ian McLagan als teclats, Kenny Jones a la bateria i Ronnie Lane al baix. Rod va començar a gravar en solitari, encara que sense deixar als Faces fins que una carrera va absorbir a l'altra i la seva trajectòria com a cantant solista es va consagrar amb "Atlantic crossing", el seu sisè àlbum d'estudi. Aquest tema estava composat pel baixista i cantant Gavin Sutherland, component amb el seu germà Ian del duo The Sutherland Brothers que ja la van gravar l’any 1972.

Badfinger – Whitout you 1970

Us parlava fa diversos programes d'ells. Badfinger són els autors d'aquest tema que va ser el gran èxit en la carrera de Nilsson. Ara pot ser es el moment d’escoltar la versió original per els seus creadors. Badfinger pertanyien a l'escuderia Apple, el segell de The Beatles i van tenir una bona trajectòria tot i que també van patir molts problemes legals que van impedir la sortida de més d'un dels seus àlbums, aixi i tot en algun moment als Badfinger se'ls va considerar successors dels de Liverpool. El grup en els seus inicis es va anomenar The Iveys, i va ser format a Gal•les, pel guitarrista i líder Peter Ham que va ser el compositor de la cançó. Al seu costat hi havia el baixista Joey Molland, Mike Gibbins a la bateria i Tom Evans guitarra. El tema que escoltem estava inclòs en el segon LP titulat "No dice" de l’any 1970. La Parca va passar la seva dalla per el grup i el 23 abril 1975 Peter Ham es va suïcidar en el seu garatge i Tom Evans es va penjar el 19 de novembre de 1983, mala cosa.

Paul Young – Everytime you go away 1985

"Cada vegada que t'allunyes" és una de les més grans cançons dins de la carrera del cantant britànic Paul Young i el seu primer èxit. Paul Young es un home nascut el 17 de gener de 1956 a Lutton. L’any 1991 va cantar a duet amb Zucchero "Senza una Donna" que també va ser un altre èxit destacable d'aquest angles que a més de cantar, també toca el baix i la guitarra. Aquesta cançó que escoltem ara es va publicar en single el 25 de febrer de 1985, estava inclosa en el seu LP "The Secret of Associations" que es va editar el 25 de març i va ser doble Disc de Platí a Anglaterra, Disc d'Or a Amèrica i el single amb el tema “Everytime you go away” va arribar a la primera posició als Estats Units i la quarta a Anglaterra. La cançó va estar composada per Daryl Hall que ja la va gravar en el doble en directe "Live at the Apollo", amb el duet del qual formava part Hall & Oates, amb la col•laboració de David Ruffin i Eddie Kendrick, components de The Temptations que van intervindre en la gravació en directe, de fet Hall & Oates ja l’havien inclos també en un altre LP en aquest cas d’estudi, un parell d’anys abans. Actualment i junt a altres cantants Paul Young forma part d’un col•lectiu que van fent actuacions, una mena de Mágicos 70 espanyols, però a la anglesa.

Albert Hammond – The Air That I Breathe 1972

Albert Hammond va començar a Espanya formant part dels grups The Diamond Boys i el duet Albert y Richard. A finals dels seixanta es va marxar cap a Anglaterra per crear el grup Family Dogg i més tard llançar-se ja en solitari amb temes com aquell en què ens deia que mai plovia en el Sud de Califòrnia, però una faceta seva poc coneguda seva és la de compositor i és una de les més importants. Albert Hammond va néixer el 18 de maig de 1944, moltes biografies diuen que a Londres, però jo recordo que en els seixanta es parlava que havia nascut en el Peyal de Gibraltar. Tornant al compositor, ha escrit cançons per a The Fortunes, Roy OrbisonLeapy Lee, Joe Dolan, Blue Mink, Michael Chapman, Hank Williams Jr, Olivia Newton-John, Barry Manilow, Simple Red, Cass Elliot, Art Garfunkel, Leo Sayer, Whitney Houston, Tina Turner, Lani Hall, Aretha Franklin, Elton John, Julio Iglesias i Willie Nelson, entre molts altres. Aquesta cançó que escoltem ara ha estat gravada també per The Hollies, va ser escrita per Albert Hammond i Mike Hazlewood i es va incloure a l'àlbum "It Never Rains in Southern California", de 1972. El 19 juny 2008 Hammond va ser inclòs en el Saló de la Fama, precisament en l'apartat de compositors. Es el pare del cantant dels The Strokes, i el fill es diu Albert Hammond Jr.

The Beatles – Let it be 1970

Els Beatles, amb els que tancaré Un Toc de Rock per avui, van ser indiscutiblement el millor grup de tots els temps, van canviar tots els conceptes musicals, van crear escola i van marcar pautes que posteriorment han seguit molts altres. Què hauria passat si no s'haguessin separat? Això és una cosa que ningú pot predir, ni tan sols prenent com a referència els Stones que segueixen al peu del canó si bé els Stones avui en dia i des de fa moltíssims anys viuen de glòries passades i fent arrugues. The Beatles van deixar d'actuar perquè van ser honestos i en una època d'evolució musical en la que ells pràcticament van ser pioners en gairebé tot, van deixar de pujar als escenaris en no poder oferir en directe el que plasmaven en un disc. Dos factors crec jo que van ser decisius en la seva demembración, un la mort de Brian Esptein que sempre els va mantenir units i sota la seva batuta inflexible, una altra l'aparició de Yoko Ono amb les tensions internes que va crear amb el seu afany de protagonisme que ni tan sols Ringo Starr va poder contrarestar. Aquest tema és avui en dia una de les seves referències musicals. Però tot i el que es diu no estava en l'últim àlbum que van gravar, aixó si, es trobava i donava títol a l'últim treball d'estudi publicat per The Beatles. "Let it be" es va gravar abans que "Abbey Road", però el van editar a posteriori, el 8 de maig de 1970. Inicialment s'havia de titular "Get back", "Tornar", però va ser un adéu. Les cançons es van gravar amb la col•laboració del teclista Billy Preston. The Beatles volien oferir amb les cançóns d’aquest disc un últim concert que representés el comiat oficial del seu públic, per això no es va publicar en el seu moment. Però malgrat el concert a la terrassa de l'edifici Apple, el 30 de gener (fotos al costat), tot estava ja sentenciat. Els assajos van ser tensos, amb constants discussions entre els membres del grup que des dels seus discos anteriors tenien una convivència cada vegada pitjor i més hostil entre ells. Les sessions d'enregistrament van començar el 2 de gener de 1969 i el 10 de gener George Harrison, fart de sentir-se menyspreat per Lennon va anunciar que deixava el grup, a lo que John Lennon va respondre dient que seguirien, però en el seu lloc tocaria Jimi Hendrix o Eric Clapton. Finalment va ser Paul qui el va convènca per quedar-se. Paul volia seguir amb el grup, però les constants irrupcions de Yoko pretenent marcar normes i pautes va acabar amb l'hegemonia de The Beatles. La cançó va ser composada només per Paul McCartney, encara que atenint-se al pacte entre ells des del començament, el van signar com Lennon / McCartney.

La frase per tancar es de la periodista i escriptora sueca, radicada a Catalunya, Natalia Kim amb la que m’uneix una bona amistad tot i que fa un munt d’anys que no ens veiem. Aquesta bella dona va dir als seu twitter:


“El gust dels diners és més fort que la pudor de
la vergonya o la por a les conseqüències”

Conclou Un Toc de Rock, però ara us deixaré amb la companyia de la xarxa de emissores de la Federació de Mitjans de Comunicació Locals de Catalunya i totes aquelles que emeten el programa. Per avui tancó la barraqueta i toco el dos. Xiquets, xieuetes, porteu-se bé i no feu res que jo no farie.

Apa! Ens veiem pel món.

Mario Prades

No hay comentarios:

Publicar un comentario