En masses ocasions sorgeixen peces que amb el
temps es converteixen en himnes reivindicatius, però la veritat és que quan van
ser composats no pretenien res més enllà d'oferir una bona cançó. És el cas de
“Querida Milagros” de El Último de la
Fila amb la qual avui iniciarem Un Toc de Rock, aquest viatge
als records, als últims cent anys de la nostra Història Musical. Però també
comptarem amb Lax’n’Busto, La
Unión, Doctor Pop, Los Crich, Santabárbara, Alberto Comesaña,
Los Limones, Ella Baila Sola, Gossos, Santi Picó i José Feliciano. Per tant
premo el botó que posa en marxa la nostra particular maquineta del temps i
començarem el nostre recorregut des de totes les emissores per les que surto a
l’aire dues vegades per setmana o internet, si t’el descarregues del blog, el
facebook de Montse o les webs de les emissores que ho permeten. Jo sóc Mario
Prades i ara obro la barraqueta de nou.
Benvinguts a Un Toc de Rock
El Último de la Fila – Querida Milagros 1985
Aquest tema amb el que avui començarem Un Toc de Rock
va ser el que va donar a conèixer a El Último de la Fila. Es va publicar en
un single, extret del seu primer àlbum “Cuando la pobreza entra por la puerta,
el amor salta por la ventana” publicat l'any 1985 i que es va reeditar en
versió CD i remasteritzat al 1991. La cançó va ser escrita per Quimi Portet i
inicialment era un tema irònic sols per divertir-se, encara que la crítica i el
públic van acabar convertint-la en un himne antimilitarista i en contra de les
guerres. El vídeo clip va ser estrenat al programa de Televisió Espanyola “La Bola de Cristal” i també va
ser produït per aquest programa. La lletra narra la carta escrita per un soldat
anomenat Adrián a la seva núvia Milagros i és reproduïda quan la troben en el
cadàver del noi, mort en un front de batalla qualsevol, ja que no ofereix dada
concreta alguna. A causa de l'èxit obtingut amb l'àlbum, El Último de la Fila van ser escollits Millor
Grup Revelació pel programa de ràdio Diario Pop de Radio3. En la gravació i més
de Manolo García (cantant, percussió, caixa, òrgan, bateria i sintetitzador) i
Quimi Portet (guitarres, baix, percussió i sintetitzador), van intervenir Josep
Lluís Pérez (guitarra, bandúrria, acordió i sintetitzador), Antonio Fidel
(baix), Jordi Vila (bateria i percussió), Juan Manuel Cañizares (guitarra
espanyola), José Luis Herrera (violins), José Luis Herrera júnior (òrgan),
Aleix Creus (piano) i Quim Soler (vibràfon). Primer van ser Los Rápidos,
liderats per Manolo García, després i amb l’incorporació de Quimi Portet que
venia dels Kul de Mandril, van arribar Los Burros i aquests es van reconvertir
més tard en El Último de la
Fila. De fet val a dir que Manolo García va començar com
cantant d’orquestes i el que millor se li donava era cantà imitant a Camilo
Sesto, sense cap acent andalús que tampoc tenia ni amb Los Rápidos ni a Los
Burros. La veritat es que El Último de la Fila va ser un producte estudiat des de els seus
inicis. Per què penseu que va deixar el grup Quimi Portet? Estava fart de ser
un fruit d'estadístiques i el resultat d'una operació comercial amb discos i
gires programades i estudiades per el seu funcionament comercial, res més, això
si, controlada per ells mateixos a través de la seva empresa Can Produccions.
La Unión – Tren de largo
recorrido 1992
Aquest tema que compartirem ara a càrrec de La Unión, és una versió del
gran èxit del grup nord-americà The Doobie Brothers. Va donar títol al primer
àlbum en directe de La Unión,
un doble disc publicat l'any 1992 i que es va titular “La Unión en concierto – Tren de
largo recorrido”, gravat en el curs d’un concert celebrat a A Coruña el 19
d'octubre de 1991. La veritat és que es tracta d'un bon àlbum que realitza un
recorregut pels seus grans èxits fins aquell moment, incloent a més aquesta
versió com a tema nou. Malgrat tot, jo he de reconèixer que al meu modest
parer, el millor àlbum de La
Unión en la seva llarga carrera discogràfica, ha estat
"4 x 4", publicat al 1986 i produït per Nacho Cano, que es va
encarregar dels seus tres primers discos, del qual es va editar una versió
reduïda gravada en directe que realment hauria de ser considerada el primer
enregistrament en viu que van realitzar, encara que com sols es va distribuir
entre mitjans de comunicació seleccionats i no es va posar a la venda, no
consta en la seva discografia oficial. Avui és una peça de col·lecció i jo el
tinc en perfecte estat. Sorgits al Madrid de "La movida", La Unión va ser un dels grups
importants dins del pop espanyol. Van
debutar l’any 1984 amb un maxi-single produït per Nacho Cano, llavors teclista
de Mecano i un dels primers "ex" de Penélope Cruz i en ell destacava
el que va ser el seu gran hit "Lobo-hombre en París", sobre una obra
de Boris Vian. Per cert que a més de Rafa Sánchez, Mario Martínez i Luis Bolín,
en aquells gloriosos moments inicials La Unión tenia un quart component, el teclista Iñigo
Zabala que va deixar la banda per convertir-se en executiu del segell WEA. La Unión han venut més de 2
milions de discos, rebent l’any 2006 un doble disc de diamant per la seva
carrera discogràfica. Van ser un dels
grups de l’escuderia de Rosa Lagarrigue, una de les grans managers del pop-rock
espanyol i a ella es deu la seva longeva vida profesional, si bé crec que la
cosa entre la manager i ells va acabar malament.
Lax’n’Busto – Nen, surt al carrer 1995
El grup del Vendrell Lax'n'Busto va publicar
l’any 1995 el seu quart àlbum, editat pel segell DiscMedi-Blau, es tracta de
“La caixa que puja i baixa”, un dels seus millors discos i del que us he extret
per compartir a Un Toc de Rock aquest tema, amb música i lletra de Pemi
Rovirosa i una lletra molt reivindicativa, malgrat el seu to festiu i que
escoltarem ara. Lax'n'Busto es creen l’any 1986 al Vendrell, a Tarragona i van
debutar discogràficament amb el disc “Vas de punt?... o què!!!” que es va
editar a través d'un segell independent de Vilafranca del Penedès. L’àlbum va
ser reeditat anys més tard a través del segell Disc Medi, però tot i que es van
incloure dues cançons noves, faltava una de les originals "Carmen
Flavià" que havien dedicat a una professora, crec que era de Valls i que
els va amargar l'escola i després de suspendre'ls, els va obligar a estudiar un
estiu. És clar que a la professora la cançoneta no li va fer cap gràcia, els va
plantar una demanda als jutjats i la va guanyar, pel que ells van haver de
indemnitzar-la econòmicament i no poden interpretar el tema en cap dels seus
concerts. El 20 d'octubre de 2006, en el darrer concert de la gira que estaven
fent, el cantant Pemi Fortuny va anunciar, via el fòrum de Lax'n'Busto, que deixava
el grup. Entre les diverses raons, va dir que volía dedicar temps a aquelles
persones que no han tingut la sort a la vida que ha tingut ell. Se'n va anar a
viure a Sierra Leona i va participar en diverses iniciatives solidàries, fou
substituit per Salva Racero. Els Lax’n’Busto eren Jaume Piñol Mercader (bateria
i cors) nascut a El Vendrell el 20 de juliol de 1971, el baixista Jesús Rovira
Costas nascut també a El Vendrell el 24 de maig del 1968, el guitarra Cristian
G. Montenegro que va néixer a Vilafranca del Penedès un 15 d'octubre del 1970,
el teclista Eduard Font, nascut a Torroella de Montgrí el 11 de novembre del
1975 i que havia militat a Sopa de Cabra i Glaucs i finalment el nou cantant
Salva Racero Alberch que és manresà i va néixer el 8 d'agost de 1976. El grup
Lax'n'Busto es va acomiadar del seu públic amb un concert que va tenir lloc a
la sala Razzmatazz de Barcelona el 4 de novembre passat, amb les entrades
esgotades des de feia dues setmanes. A l'escenari van pujar també Gossos,
Glaucs i l'ex cantant del grup Pemi Fortuny. Al llarg de la seva dilatada
carrera Lax'n'Busto han realitzat més de 1.200 concerts.
Los Limones – Horizontes 1993
L'any 1983, a la ciutat de El Ferrol, quatre
estudiants de l'escola Montefaro anomenats Santos Fernández López, conegut com
Santi Santos a la guitarra i veu, José Ignacio Garrote al baix i després
guitarra, Tom Garrote amb la guitarra solista i Marcial Rodriguez Badia a la
bateria, als quals se'ls uneixen Carlos Vélez al baix i Begoña Álvarez als
teclats, creen una grup al qual anomenaran Los Limones del Caribe. L'any 1986
comencen les desil·lusions i del grup original només queda Santi Santos que
aconsegueix un contracte discogràfic i s'edita "Sun". Després de
guanyar el Premi de "grup revelació" en Radiocadena Espanyola, són
fitxats per Grabaciones Accidentales (GASA) i passen a ser Los Limones. El grup
el integraven Santi Santos (cantant), Abel López (bateria), Andrés Pita
(guitarra), Pepe Ramos (guitarra i cors), Antonio Porto (baix) i Álvaro Lamas
(steel guitar), encara que van seguir produint-se canvis en la formació, de fet
van passar una desena de músics més. Los Limones van tenir una carrera
interessant, sobretot quan van contactar amb un mànager valencià amb seu a
Madrid, Rochi Management, un bon amic. En el 89 recordo que els va col·locar a
Múrcia, en un concert que vaig realitzar amb Al Stewart, al costat de Alan Cool
& The Cookies i Los Hurones. Los Limones van tenir una carrera interessant,
encara que no la que la seva qualitat es mereixia i finalment Los Limones
desapareixen al 1995, Santi Santos és llança en solitari i posteriorment
tornaria a posar en marxa Los Limones que van gravar un disc en directe i han
seguit gravant, de fet crec que estan en actiu. Recordo que l'any 2004 van
publicar un single interpretat en gallec. Aquest tema que estem escoltant ara,
escrit per Santi Santos, es trobava en el seu quart àlbum titulat "Para
las estrellas" que es va publicar l'any 1993, si bé jo us el he extret
d'un recopilatori amb els tots els seus singles.
Alberto Comesaña – Amor hasta la muerte 2000
Des de l’àlbum “Perversiones” que Alberto
Comesaña va publicar en solitari al juny de l'any 2000, a través del segell
Hispavox i amb producció de Marco Gutiérrez Rasa, us he seleccionat per
escoltar avui a Un Toc de Rock aquest tema escrit per ell. La veritat és que el
disc no va funcionar com s'esperava i no va tenir suport per part de la
companyia discogràfica que al setembre li van signar la seva carta de
llibertat. Per cert, en el disc “Perversiones” es va incloure la cançó “Lo
estás haciendo muy bien” que es de la seva època amb Semen-Up. Avui en dia
recordem a aquest bon músic gallec pel seu pas per Amistades Peligrosas al
costat de Cristina del Valle, però la seva carrera va molt més enllà, tot i que
no deixo de reconeixer que Amistades Peligrosas van arribar a vendre més d'un
milió i mig de discos al llarg de la seva carrera i són un dels grups histórics
del pop espanyol. Amistades Peligrosas van ser una de les bandes més importants
dels 90, creats l'any 1990 per el gallec Alberto Comesaña que havia liderat
abans el grup Semen Up i Cristina del Valle que havia tret un parell de discos
en solitari, llavors tots dos eren parella sentimental, però la cosa entre ells
va acabar com el Rosari de l’Aurora. Amistades Peligrosas es va desfer per
primera vegada l'any 1998, encara que més tard van tornar, el 2003, amb un nou
disc que es va titular "La larga espera", però tot i que va arribar a
ser Disc d'Or, no va afermar la unió de la parella. La veritat és que aquesta
tornada no va tenir continuïtat i Alberto, l’any 2007 va tornar substituint a
Cristina per Yolanda Yone que crec es catalana, i anomenant-se Nuevas
Amistades, mentres que Cristina es va quedar amb el nom i va incloure a Manu
Garzón. La veritat es que cap dels dos projectes han rutllat. Alberto Comesaña
García va néixer a Vigo l'1 d'agost de 1961. Ja des de l’etapa amb Semen-Up a
la seva música se li va dir “porno pop” i les lletres sempre anaven
carregadetes de sexe i segones intencions, la veritat, aquest sempre ha sigut
el seu signe d’identitat.
Los Crich – Sentimientos 1971
A la
Sevilla de l’any 1967 sorgeix un grup anomenat Los Crich,
integrat en aquells moments per Toni Romero (guitarra i cantant), Rafael Martín
(baix i cors) i Arturo Cárdenas (bateria i cors), als quals s'uneix, un any més
tard, el canari Gustavo González (guitarra). Graven el seu primer single l'any
1968 amb el tema "All Strong Out Over You" a través d'un petit
segell, però no va tenir cap transcendència i es movia dins d'un so pop una
mica endurit, el que avui podríem anomenar "garatge". Quan se separen
Los Soñadores, una altra de les bandes pioneres sevillanes en la qual també
militava Tele Palacios que després d'acompanyar Los Payos s'uneix a Triana, a
Los Crich se sumen dos dels seus excomponents, es tracta del cantant Rafael
Domínguez i el organista Pepe Marrufo (a la foto a la seva época amb Los
Soñadores). Però poc després els abandona Rafael i es converteixen en quintet.
Aquest tema que compartirem ara a Un Toc de Rock es trobava a la cara B d'un
single editat l'any 1971 pel segell Fono Guanche, amb "Dunia" a
l'altra banda i amb el qual Los Crich comencen la seva incursió en el
simfonisme i el rock de caire progressiu. Aquest single es va gravar en un
estudi de Madrid. Encara publicarien un tercer disc petit, l’any 1974, amb el
tema "Moon Time" i finalment Los Crich es van separar. En el seu
moment van passar molt desapercebuts, els anys s'han encarregat de anar
reivindican a aquest bon grup que no va tenir continuïtat.
Doctor Pop – Sofía 1974
A principis de la dècada dels setanta José Luis
Armenteros i Pablo Herrero que havien deixat a Los Relámpagos i es dedicaven a
la producció, entre d'altres de Fórmula V, descobreixen a Doctor Pop, un bon
grup en el qual trobàvem als germans Jorge i Francisco Granados, l’últim venia
de Fórmula V, a més de Diego Cascado i Eduardo Bartrina. Van gravar un single
l’any 1974 que va publicar el segell RCA amb el tema "Sofia" que
escoltarem ara, a la cara A. La cançó va començar a sonar a les emissores de
ràdio i tot donava a entendre que tenia moltes possibilitats de ser la cançó de
l'estiu, però una trucada oficial a la discogràfica va obligar a retirar els
singles del mercat. La cançó tracta sobre una noia que sempre torna a casa de
dia, au nocturna a la qual li agrada la festa i vesteix a més de forma
provocativa i allò no va agradar a la censura. Una de les raons adduïdes sembla
ser que va ser el títol, "Sofia" que era el nom de la princesa i
futura reina d'Espanya, en aquelles èpoques, és clar. La coincidència en el nom
podria cridar a errors i per si de cas algú associava la protagonista de la
cançó amb la futura Reina, el millor és prohibir i això van fer aquells castos
i dignes censors franquistes i van tallar en sec, per si de cas. Al segell RCA
i els nois no els va quedar altra solució que retirar els discos de les
botigues i per rendibilitzar la promoció i la inversió en general van decidir
canviar el nom de la protagonista i la van gravar de nou titulant-la
"Lucía", però no la van incloure a l’àlbum que va sortir després, per
evitar suspicàcies i així van aprofitar la resta de cançons. He trobat fonts en
fòrums d'Internet afirmant que "Sofia" mai va ser censurada i que es
va tractar d'una estratègia comercial, en fi, vosaltres mateixos. De fet
"Lucia" només es va publicar en single, amb la portada canviada, és
clar, al blog us poso les dues. Van treure un únic LP, però un bon munt de
singles, encara que la veritat és que l'èxit no va somriure a Doctor Pop i
s'han anat perdent en l'oblit. Anys després va sortir un àlbum recopilatori
titulat “Lucia, Carolina y otros éxitos”.
Santabárbara – Cariño mío 1975
Un dels tercets que en els 70's van funcionar
comercialment i molt bé, van ser Santabárbara, eren catalans i l’integraven
Mario Balaguer a la guitarra i veu, Enric Millán al baix i Alberto López front
de la bateria. El seu gran èxit va ser el tema "Charly" que es va
publicar l’any 1973. Abans d’integrar Santabárbara, Alberto va formar part de
Los Polares i Enric havia acompanyat a Tony Ronald forman part de Los Kroner’s,
però quan tots tres eren músics d'acompanyament del cantant Georgie Dann, van
decidir llançar-se pel seu compte, fen-se dir primer Época i gravan un disc,
però passan a ser Santabárbara després. Alberto va morir a Badalona a finals
dels 70 i el grup va seguir, encara que sense continuïtat. Mario que vivia a
Mallorca, va morir també. Encara que ara que estic recordant, jo crec que Mario
va morir a Tarragona en un accident de circulació, en fi com no estic segur, us
diré com sempre alló de “no em feu gaire cas”. La cançó "Cariño mío"
es va publicar en single l’any 1975 amb "En silencio" a la cara B.. A
més de "Charly" que va ser el seu primer single, Santabárbara van
obtenir altres èxits com "Dónde Están tus Ojos Negros”, “Abrazame”, “Adiós
Amigo”, “Chiquilla" o aquest que escoltem ara a Un Toc de Rock i que és
diu era una composició de Enric Millán, si bé jo tinc les meves dubtes ja que
l’havie gravat abans el grup italià I Cugini di Campagna sota el títul “Anima
mia” i també la van versionar en castellà. A partir de 1980 Santabárbara es van
reforçar en els seus directes amb Primitivo Sancho, Santi Picó, Esteban
Castañer i Jordi Colomer, alguns d’ells també havien sigut conponents dels
Kroner’s de Tony Ronald.
Ella Baila Sola – Lo echamos a suertes 1996
Una de les cançons més rellevants en la carrera
musical del duet Ella Baila Sola és aquesta que us he seleccionat per compartir
ara a Un Toc de Rock. El tema es trobava en el seu primer àlbum titulat
simplement “Ella Baila Sola”, produït per Gonzalo Benavides i que va vendre més
d'un milió set-centes mil còpies a tot el món. De fet només a Espanya va
arribar a ser 7 vegades Disc de Platí. Es va posar a la venda el 20 de setembre
del 1996 i aquesta cançó va ser escrita només per Marta Botía. Per a
l'enregistrament del disc van comptar amb un munt de músics, entre ells Jorge
García (bateria), Joaquín Torres (baix i guitarra), Ángel Luis Samos (piano i
teclats), José Climent (violí), Pepe Vera (baix), Alfonso Pérez (orgue i piano),
Lulo Pérez (trompeta), Alfonso Samos (guitarra) i Moisés Porro (percussió). En
total es calcula que Ella Baila Sola van arribar a vendre més de cinc milions
de discos entre Espanya i Amèrica Llatina. Després de la dissolució del duet
Ella Baila Sola al 2001 que per cert, sembla ser que va ser bastant traumàtica
entre les dues noies, Marta Botía (15 de setembre de 1974) i Marilia Casares
(17 de decembre de 1975), les coses es van estancar, però Marta al costat d'una
nova companya, Rocío Pavón va posar en marxa un nou projecte al 2010 que en no
poder-se anomenar Ella Baila Sola, va passar a ser EBS, amb un àlbum
"Despierta" que pretenia ser una continuació del primitiu projecte
que tants èxits els va donar a ambdues noies. Però EBS l'any 2013 també va acabar
com el Rosari de l'Aurora, segons van anunciar a les seves pàgines del
facebook. Amb la fi de Ella Baila Sola també Marilia es va replantejar el seu
futur i es va llançar en solitari fent-se dir ara Marilia Andrés, de fet el seu
nom complet és Marilia Andrés Casares i va néixer a Conca el 17 de desembre de
1974, d'origen brasiler i des dels dos anys va residir a Madrid. L'any 2012
Marilia se'n va a Londres i grava el seu primer disc en solitari “Subir una
montaña" que es va publicar el 26 de setembre de 2013.
Gossos – Tot es fosc 1994
Quan els manresans Gossos van començar, tal com
us he dit en diverses ocasions, centraven el seu repertori en temes molt
acústics amb bons jocs de veus. Precisament aquest estil simplista, però ple de
qualitat i sobretot amb un so molt net, va fer que en aquells inicis s’els
arribés a comparar amb Crosby, Still, Nash & Young, la primera superbanda
nord-americana de la història del rock. És una cosa que podreu comprovar en
aquest tema que us he seleccionat per escoltar ara a Un Toc de Rock i que us he
extret del seu primer àlbum "Gossos" que es va publicar l'any 1994 i
va representar la seva carta de presentació. Es van crear a Manresa l'estiu del
1993 i la banda la integraven Oriol Farré, Juanjo Muñoz, Natxo Tarrés i Roger
Farré. Van començar a realitzar concerts a la seva ciutat i rodalies i es van
presentar a diversos concursos, guanyant el segon en què van intervenir, el
premi va ser l'enregistrament d'aquest primer disc. El seu quart àlbum va ser
gravat en directe al Teatre Conservatori de Manresa, era 1998 i es va titular
"Directament", comptant amb la col·laboració de Cris Juanico de Ja t'ho diré, Gerard Quintana de Sopa de Cabra i Pemi Fortuny de Lax’n’Busto.
Finalment l’any 2002 van incorporar al bateria Santi Serratosa i es van
electrificar totalment gravant el CD "El Jardí del Temps" a l'any
següent. Abans Gossos van decidir gravar un CD en castellà "De
viaje", a l’any 2000 i que no va ser ben rebut pels seus seguidors, que el
van interpretar com una comercialització del grup, cosa que no era certa,
qualsevol banda que es preï no vol quedar-se estancada i intenta arribar a la
major quantitat possible de públic, llevat dels curts de mires que prefereixen
quedar-se sempre entre quatre barres. És clar que el mateix va succeir amb Sopa
de Cabra i se'ls va criticar oblidant que en els seus inicis cantaven en
català, castellà i anglès, potser és que aquells que els criticaven i
sabotejaven els seus concerts ni tan sols coneixien la trajectòria de Sopa de
Cabra i es limitaven a intentar imposar una sola llengua en una terra plural.
Fins SAU que sempre es van negar a cantar en castellà, s'havien plantejat
gravar en anglès.
José Feliciano i Ann Kelly – Para decir adiós
1982
L'any 1982 José Feliciano va publicar un àlbum
titulat "Escenas de amor" amb la totalitat dels seus textos en
castellà. Estava ple de grans baladons, però entre ells em vaig ensopegar amb
aquest "peaso cansión" en la què el cantant, guitarra i compositor
invident José Feliciano compta amb una veu femenina, la cantant californiana
Ann Kelly. En algunes fonts d'internet es diu que amb José Feliciano i a
aquesta cançó que us he portat, canta Vicky Carr, no es veritat. Per cert,
aquest tema ja havia estat gravat molts anys abans per Danny Rivera i Eydie
Gorme. José Feliciano es diu en realitat José Montserrate Feliciano Garcia, el
músic invident va néixer a Lares, Puerto Rico, el 10 de setembre de 1945 i
sempre ha jugat amb els dos idiomes, espanyol i anglès i ho ha fet bé, alternan álbums tant en una llengua com en l’altre, traient bons treballs, grans discos
que han assolit xifres de venda impressionants, no en aquest país, és clar,
aquí ens guiem per la ràdio-fórmula. A Espanya avui en dia a José Feliciano es
pot dir que només s'el recorda per "Què serà", "El jinete"
o "Dos cruces", bé, també per la nadala "Feliz Navidad",
peró el genial cantant i guitarra invident té una trajectòria discogràfica que
acollona, entreu al Wiki i ho podreu comprobar. Va editar el seu primer disc,
en angles, l’any 1964. Us explicaré una curiositat, va intervindre com a
guitarrista en l’àlbum “Rock n’ roll” de John Lennon, l’any 1973, en tres de
les cançons. José Feliciano també es multiinstrumentista, toca 17 instruments.
Santi Picó – Wings of a bird 1992
Al programa d’avui de Un Toc de Rock i per
concloure’l, escoltarem a Santi Picó que és un dels grans estilistas de la
guitarra de tots els temps i és català, per variar. Va néixer a Barcelona l’any
1946. Santi Picó té una àmplia experiència musical tant com a guitarra,
compositor i productor, havent estat component dels Kroner's de Tony Ronald,
però primer va ser membre dels grups The Walkers i Los Bongos. És un valorat
músic de sessió, ha acompanyat en enregistraments i gires a Los Mustang,
Neuronium el grup de Michel Huygen que tenia o té el seu propi estudi al carrer
Tenor Masini de Sants, Los Diablos, The Supremes, Santabárbara, Los Bravos, Los Sírex, Lorenzo
Santamaría, Los Salvajes, Jeannette, Frank Mercader, Micky, Peret, etc.
"La llave de plata" va ser el
títol del seu primer disc en solitari que va ser publicat l’any 1979. La
cançó que escoltem ara donava títol a un CD publicat l'any 1992 i en el qual
col·laboren Cristina Poch i Manel Rabinad. També va crear la Santi Picó Blues Band.
Santi Picó va ser un dels fundadors de Guitarres Mestizas, un projecte amb
diversos grans guitarres catalans que van gravar dos discos versionant temes
estàndards amb un nexe comú, les guitarres. L’any 2009 Santi Picó es va unir a
Adrià Grandia que toca la viola de roda i van gravar un disc. L'última vegada
que el vaig veure actuan en directe va ser a Constantí, acompanyant a Los
Bravos, fa tres o quatre anys, vam estar sopant tots junts.
La frase per concloure el programa és de Publio
Siro que va dir:
“En mars tranquils tots són bons pilots”
Conclou Un Toc de Rock per avui, però ara et
deixo en la companyía d’aquelles emissores per les que m’escoltes dues vegades
per setmana o vía internet, si et descarregues el programa des del blog, el
facebook de Montse Aliaga o les webs de totes les emissores que ho permeten. Jo
sóc Mario Prades i ara baixo la barraqueta fins el proper programa
Apa, ens veiem pel món
Mario Prades
No hay comentarios:
Publicar un comentario