El Blog de Mario Prades

Posa't en contacte amb mi mitjançant el correo electrònic: tocderock@hotmail.com

jueves, 2 de febrero de 2017

Un Toc de Rock 11-36


Per el nostre viatge al passat, en aquest recorregut musical per l'ahir, més o menys recent, us he seleccionat avui cançons que ens portaran NRBQ, la Electric Light Orchestra, Magna Carta, Fiona Apple, Elton John, Glenn Frey, The Mavericks, Level 42, Melissa Manchester i Derek & The Dominos, per acabar Un Toc de Rock escoltant el "Riders in the storm" de The Doors. Per tant ara ens posarem en marxa des de totes les emissores per les que surto a l’aire dues vegades cada setmana o via internet, cas de que et descarreguis el programa des del blog, el facebook de Montse Aliaga o les webs d’aquelles emissores que ho permeten. Sóc Mario Prades i obro la barraqueta dient com sempre que sou

Benvinguts a Un Toc de Rock


NRBQ – A little bit of bad 1994

A finals dels anys seixanta el grup New Rhythm and Blues Quartet, coneguts simplement per les sigles NRBQ, van realitzar una de les millors versions existens del “C'mon everybody” de l’Eddie Cochran i que aquí al país es va publicar en single l’any 1969, de fet es l’únic single que va sonar a Espanya d’aquest bon grup nord americà de R & B. Aquella cançó es va incloure en el seu primer LP titulat com el grup "NRBQ", de l'any 1969. La vam escoltar fa un parell de temporades i ara arriva el moment de tornar a escoltar als NRBQ, però vindrem fins els anys noranta. La cançó que sona avui es va incloure al seu álbum “Message for the Mess Age” que es va publicar ja a l’any 1994. De fet el grup NRBQ, molt poc recordats aquí a Espanya, te una discografia que tira d’esquena, tenen gravats fins el moment 30 álbums, es clar que aquí al país i com us deia, avui en dia ni s’els recorda. La banda es va crear l’any 1967 i inicialment estava integrada pel pianista Terry Adams, al baix Joey Spampinato, el guitarrista Al Anderson i Tom Ardolino a la bateria. Tot i que segueixen en actiu i gravant discos, amb una discografia voluminosa que impressiona per la quantitat de discos gravats, de la formació original només queda Terry Adams. El grup NRBQ va realitzar una gran versió del tema de la sèrie Los Simpson, encara que no consta oficialment com a cançó de la sèrie de televisió. Un dia d'aquests us la posaré. Els NRBQ van celebrar el seu 35 aniversari dins del mon de la música amb un concert celebrat al Calvin Theater de Northampton, a Massachusetts.

Elton John – Crocodrile rock 1972

Una de les cançons més populars de la primera etapa d'Elton John és "Crocodile rock" que anem a compartir ara a Un Toc de Rock i que es va publicar a single el 27 d’octubre del 1972 al Regne Unit i el 20 de novembre als Estats Units. Es va incloure en el seu àlbum “Don't Shoot Me, I'm Only the Piano Player” que va sortir a la venda el 23 de gener del 1973, pujant al número 1 als Estats Units, Canadà, Noruega i el Regne Unit. El LP va ser gravat en el Château d'Hérouville, prop de París i les sessions van tenir lloc uns pocs mesos després de les de "Honky Château", el seu anterior disc. El tema va ser escrit per Elton John i Bernie Taupin que en aquella època eren parella sentimental i professional, tot i que el cantant, pianista i compositor encara no havia sortit de l'armari i ocultava la seva condició gai. El single va aconseguir el primer lloc en les llistes del Billboard el 3 de febrer de 1973 i es va mantenir en aquesta posició tres setmanes. Per a la composició Elton John es va inspirar en la música d'un grup australià als que va veure en directe a Austràlia anomenat Daddy Cool i en un tema seu titulat "Eagle rock". "Crocodile rock" és la història d'un jove que durant els anys 50 i 60 freqüentava un bar anomenat Crocodile rock, on sonava rock and roll. Amb el pas dels anys aquest estil com molts altres havia quedat oblidat i ell el reivindica. En el tema també fa referència a una dona anomenada Suzie. De Sir Hercules Elton John, com es diu ara, ja hem parlat en moltes ocasions i en els seus començaments li deien Les Plomes del Rock. Es calcula que ha superat els 300 milions de discos venuts a tot el mon. El seu veritable nom era Reginald Kenneth Dwight i va néixer a Pinner, Middlesex, el 25 de març de l’any 1947. En els seus principis musicals va acompanyar a molta gent en gires i gravacions, entre ells a The Hollies.

Electric Light Orchestra – Last train to London 1979

La Electric Light Orchestra liderada pel cantant i guitarrista Jeff Lynne (Birmingham, 30 de desembre de 1947) arriba a Un Toc de Rock per portar-nos a Londres amb l'últim tren que surt cap a la capital britànica. Una bona cançó que es va editar en single i va ser un supervendes. "Last train to London" estava originalment inclosa en el disc "Discovery", editat al mes de juny de 1979 per Jet Records, distribuït a Espanya per CBS i reeditat el 12 de juny del 2001 en versió CD amb temas extra i una versió de la cançó de Del Shannon "Little Town Flirt". Al blog us poso la portada original espanyola del single, amb el títol en castellà. De l'àlbum "Discovery" es van extreure cinc singles d'èxit, "Shine a Little Love", "Your say Bring Me Down", "Last Train to London" que escoltem ara, "Confusion" i "The Diary of Horace Wimp". Va ser el primer àlbum de l'Electric Light Orchestra en aconseguir el primer lloc en les llistes d'èxits britàniques, entrant directament en aquesta posició i romanent en ella durant cinc setmanes. L'any 1997, "Discovery" va ser certificat com a doble disc de platí. Aquest àlbum no inclou el tercet de cordes integrat per Mik Kaminski, Hugh McDowell i Melvyn Gale, tot i que van aparèixer en els videos musicals de l'àlbum que van ser creats a manera de substitut d'una gira de concerts. La veritat es que van ser acomiadats, tot i que Mik Kaminski tornaria al grup per a la gira de promoció de "Time" i per a la gravació de l'àlbum de 1983 "Secret Messages". A la portada de l'àlbum apareix l'actor Brad Garrett vestit de àrab. En aquesta gravació la ELO van ser Jeff Lynne (cantant, guitarra, piano i sintetitzador), Bev Bevan (bateria i percussió), Richard Tandy (piano, sintetitzador, clavinet i arranjaments orquestrals), Kelly Groucutt (baix i cors) i Louis Clark (arranjaments orquestrals).

Derek & The Dominos – Layla 1972

Ara al programa escoltarem a Eric Clapton i la seva cançó “Layla”. Clapton no volia ser protagonista, li agradava trobar-se enmig d'un grup i per això va trigar tants anys a gravar en solitari. Mentrestant va formar part i va crear uns quants grups històrics com Els Bluesbreakers de John Mayal, The Yardbirds, Cream, Blind Faith, etc. per marxar-se als Estats Units i unir-se a la banda de Delaney, Bonnie & Friends. A la primavera de 1970 i després d'haver probat de gravar un àlbum en solitari, Clapton va crear Derek & The Dominos amb el teclista Bobby Whitlock, el baixista Carl Radle i el bateria Jim Gordon que havien militat també a Delaney, Bonnie & Friends. La banda va llançar tan sols un àlbum d'estudi "Layla and Other Assorted Love Songs", que va comptar amb el guitarrista Duane Allman (20 de novembre de 1946, Tennessee - 29 d'octubre de 1971) de la Allman Brothers Band. També van gravar un parell de directes. "Layla" va ser la cançó estrella d'aquest LP, havia estat composta per Jim Gordon i Eric Clapton i aquest es va inspirar per compondre "Layla" en una llegenda amorosa persa titulada "La història de Layla i Majnun", peró també es diu que la va escriure per l’amor que sentia per Pattie Boyd, esposa del seu gran amic George Harrison. El tema no va aconseguir arrivar a les llistes d'èxits fins a 1972 i es va editar com single en dues versions diferents, una al 1971 i una altra més llarga, a l'any següent que és la que estem escoltant ara a Un Toc de Rock. De fet el temps ha reconegut la qualitat d'aquest tema sent avui en dia considerada com una de les cançons d'amor més destacades del rock. L’any 2004 la revista Rolling Stone la va incloure en el lloc número 27 de la seva llista de les 500 millors cançons de tots els temps. L'àlbum "Layla and Other Assorted Love Songs" es va gravar entre agost i setembre de 1970. Us explicaré una dada curiosa. Quan Eric Clapton va començar a tenir problemes molt seriosos amb les drogues i va anar sent deixat de costat per tots, va ser el seu amic George Harrison qui el va ajudar, va portar-lo a casa seva,ajudan-lo a desenganxar-se i ell, "home agraït", per dir alguna cosa, li va pagar al seu amic Harrison demostrant-li el seu agraïment d'una forma curiosa, es va enrotllar amb la seva dona Pattie Boyd que va abandonar l'ex-beatle i va marxar-se a viure amb ell. Eric Clapton és conegut en el món musical pel sobrenom de Slowhand que ve a significar Mà Lenta. Per cert, la mare de Clapton, Patricia Molly Clapton, tenia només 16 anys quan aquest va néixer, fill d'un soldat canadenc que els va abandonar i el nen va créixer amb la seva àvia, Rose i el seu segon marit Jack, creient que eren els seus pares i que la seva mare era la seva germana gran. Una cosa que encara que sembla argument d'una comèdia o un drama de pel·lícula o culebrón, pot passar molt més a prop del que ens imaginem. El guitarrista va saber la veritat quan tenia 9 anys. El mes de juny de l’any passat Clapton va anunciar oficialmente que es retirava, va manifestar estar patint de neuropatia perifèrica, una malaltia que li provocava descàrregues elèctriques i molèsties musculars continues, a més de les xacres pròpies de la seva edat. El guitarrista admetia també que aquesta degeneració podria estar causada per la seva addicció a les drogues i l'alcohol, addicció que ha mantingut fins fa pocs anys. De tota manera, malgrat comentar que el seu estat no anava a millorar, no tancava les portes a seguir en el món de la música, ja fos en estudi o realitzant col·laboracions, de fet va participar en l'enregistrament del nou disc dels Rolling Stones, però va ser a l'any 2015.

Level 42 – Lessons in love 1987

Aquesta peça es va incloure a l’àlbum “Running in the Family” que es va publicar l’any 1987 i es una de les cançons claus en la carrera d’aquest bon grup britànic, els Level 42, als que escoltem al programa d’avui de Un Toc de Rock i que van ser una bona banda liderada pel cantant i baixista Mark King, la seva tècnica magistral per tocar el baix, donant-li tocs funkies blancs, va ser la base de l'èxit dels Level 42. La banda es complementava amb Mike Lindup (teclat i vocalista), Boon Gould (guitarra) i Philip Gould (bateria). El teclista Wally Badarou és considerat per molts el cinquè membre del grup, encara que mai se'ls va unir oficialment. L’any 1984 van actuar en el camp de futbol del Redddis, a Reus, ells i The Explorers, la banda liderada per Phil Manzanera i Andy McKay que feia poc s'havien creat en desfer-se Roxy Music. Vaig tindre l’oportunitat de entrevistar-los a uns i als altres i sabeu qui va ser el meu traductor per entrevistar a Mark King i Andy McKay, el propi Phil Manzanera que en ser d'origen colombià i tot i ser d'Anglaterra, parlava perfectament castellà. Va ser una nit inoblidable, tant per la qualitat dels grups com per la humanitat de Phil, amb el qual vaig connectar immediatament i també pel que va passar abans de començar el concert, però aixó es un altre historia i us ho explicaré un altre dia, mentres escoltem als Explorers.

Fiona Apple – Across the Universe 1998

Una de les cançons interessants en la carrera de The Beatles va ser "Across the Universe" que va compondre John Lennon, encara que com era habitual en ells, està signada pel tàndem Lennon / McCartney. Es va incloure originalment a l'album “No One's Gonna Change Our World” de 1969 i posteriorment tornem a trobar-la al "Let It Be" de 1970. La cantant nord-americana Fiona Apple va fer un cover de la cançó en 1998, per a la pel·lícula "Pleasantville" que és la versió que compartirem ara a Un Toc de Rock. De nom complet Fiona Apple McAfee Maggart i guanyadora d'un Grammy a la millor interpretació vocal de rock femenina per el single "Criminal", la controvertida i polèmica cantautora i compositora va néixer a Nova York el 13 de setembre de 1977. Va tenir una infància difícil a causa d' un trastorn obsessiu-compulsiu i per tendències antisocials. Als 11 anys va anunciar que anava a matar a la seva germana i a suïcidar-se, llavors els seus pares, la cantant Diane McAfee i l'actor Brandon Maggart, van decidir que fos sotmesa a psicoteràpia. Als 12 anys, Fiona Apple va ser violada per un estrany tornant del col·legi cap a casa. Posteriorment es referiria a aquest succés en les seves cançons "Sullen girl" i "The child is gone", incloses en el seu primer àlbum. De fet ha de dir-vos que ha creat bastants polèmiques. Al 1997, les seves opinions en contra del gall dindi del dia d'Acció de Gràcies foguèron bastant controvertides i criticades. Fins i tot en un lliurament de premis de la MTV va realitzar declaracions en contra de la indústria discogràfica i els premis que van ser també molt criticades i parodiades per alguns còmics. Fiona Apple porta publicats fins al moment quatre àlbums d'estudi, un en directe i 15 singles.

Magna Carta – Written in the wind 1995

Magna Carta estan liderats pel cantant i guitarra Chris Simpson (Yorkshire 13 de juliol de 1972) i van començar a Londres l’any 1969. En algun dels seus primers discos va col•laborar el teclista Rick Wakeman. Van patir molts canvis en la formació que va començar com a tercet. Tenen gravats 53 àlbums, l'últim “The Fields of Eden” al 2015. Inicialment i al costat de Chris Simpson trobàvem al guitarrista australià Lyell Tranter i el cantant Glenn Stuart. Magna Carta, son una gran banda de folk-rock britànica, una de les millors del seu gènere. Aquesta cançó es va incloure en un doble CD editat l'any 1995 pel segell Barsa Promociones, propietat de l'amic Mikel, sota el títol "Las tierras del viento" i que incloïa cançons dels seus discos "Sweet Deceiver" i "Nothlands", arreglades i remasteritzades de nou per Chris i Linda Simpson, junt a altres peces noves. Per cert i això és important, era un CD doble, però es va vendre a preu de senzill. Si tenim en compta que Barsa Promocions es una companyia petita, no fa els tiratges d’una multinacional i així i tot poden permetres vendre a aquest preu, vol dir que les gran empresas del disco no ho fan perque no els rota i solsament volen guanyar cales, per tant mens queixar-se i més abaratir els preus, llavors vendran més i l’artista sortira beneficiat. El problema es que sabent que guanyen menys, volen seguir tenint els mateixos beneficis anuals i això no és una cosa que jo em inventi o dedueixi, m’ho explicaba el cap de promoció d’una multinacional del disc. Magna Carta van començar a Londres al 1969. “Las tierras del viento”, doble CD de Magna Carta, no te desperdici, si be no consta a la discografia oficial de Magna Carta. Suposo que serà per el fet de no haver-se publicat a Anglaterra, peró te una cançó inédita composada durant una gira per Espanya y que no van gravar en el seu moment, os parlo de “Highway to Spain”, es molt bona i l’escoltarem un dia d’aquests.

The Mavericks – Air that I breathe 2003

Aquest tema va ser una composició d'Albert Hammond i Mike Hazlewood que es va convertir en un dels grans èxits del grup britànic The Hollies que la van publicar l'any 1974, però aquesta és la versió que van realitzar els nord-americans The Mavericks de “Necessito poder respirar”, incloent-la a l’àlbum "The Mavericks ", sisè disc d'estudi i que es va publicar el 23 de setembre de l'any 2003, amb producció de Raul Malo, líder del grup i Kenny Greenberg. En aquest enregistrament The Mavericks està integrat per Paul Deakin (bateria), Raul Malo (guitarres acústiques i elèctriques i cantant), Eddie "Scarlito" Perez (guitarra elèctrica i cors) que va substituir a Nick Kane i Robert Reynolds (baix i cors), però en els enregistraments van comptar amb la col·laboració de Jimmy Bowland (saxo), Glen Caruba (percussions), Eric Darken (percussió), Chris Dunn (trombó), Kenny Greenberg (guitarra), John Hobbs (teclats), Jim Hoke (saxo i arranjaments de corda), Bill Huber (trombó), Doug Moffet (saxo), Gordon Malnom (teclat i melotrom), Willie Nelson va posar la veu en el tema "Time Goes By", Matt Nygren (trompeta i arranjaments de metall), Frolian Sossa (cors), Debbie Spring (fiddle), Jim Williamson (trompeta) i Glenn Worf (baix). El disc gran es va classificar en el lloc 32 a la llista d'àlbums country del Billboard i el single al 53. Albert Hammond també va gravar aquest tema "Necessito poder respirar" i el va incloure en un dels seus millors àlbums "It Never Rains in Southern Califòrnia" publicat l’any 1972, però també l'han gravat The Everly Brothers, Olivia Newton-John, The Shadows, Hank Williams Jr, Judy Collins, Cilla Black, Simple Red, Barry Manilow i molts altres, fins i tot Julio Iglesias. The Mavericks es la banda liderada per Raul Malo, un home que de “malo” sols té el cognom ja que es un músic i cantant excelent que també va formar part del supergrup de tex-mex Los Super Seven. The Mavericks es van crear a Miami, l’any 1989 i van estar en actiu fins al 2003, encara que l'octubre del 2010 van tornar a reunir-se van fer una gira al 2012 que van acompanyar amb un disc nou. Jo els vaig conèixer en els noranta arran que el segell Universal va treure al nostre país una sèrie d'àlbums i recopilatoris d'un estil que van denominar New American Music i que no era res més que country amb tocs de rock and roll, pop i tex mex, en el que van incloure a The Mavericks. El seu líder i compositor Raul Malo, ha gravar en solitari mantenint una interessant carrera pel seu compte. The Mavericks han col·locat fins el moment, 14 singles entre els 10 primers del Billboard. Són actualment i a part de Raul Malo (a la foto 2), Paul Deakin (bateria), Robert Reynold (baix) i Eddie Perez (guitarra) que va substituir a Nick Kane.

Glenn Frey – I did it for your love 1988

Dels components de The Eagles, Glenn Frey és el que possiblement hagui tingut la millor carrera en solitari, però molt allunyada de les xifres de vendes obtingudes pel grup. Aquest tema que us porto ara a Un Toc de Rock es trobava en l'àlbum "Soul Searching" que Glenn Frey va publicar l’any 1988  i era una cançó composada per ell. El cantant, músic i també actor Glenn Lewis Frey va néixer el 6 de novembre de 1948 a Detroit, Michigan. La seva primera banda es va anomenar The Disciples que més tard van canviar el seu nom a The Subterraneans i despres s'incorporaria a The Mushrooms, amb els que Glenn Frey va gravar el seu primer disc. Quan es va traslladar a Los Angeles va formar un duet amb JD Souther, era l’any 1968. Després Glenn Frey va començar a gravar acompanyant a Bob Seger i Jackson Browne, amb els que tocava la guitarra i feia cors, a part de compartir amb ells un apartament. Després de militar en diversos grups sense rellevància es va incorporar a la banda de Linda Ronstadt fins que Don Henley el va convidar a formar part d'un nou grup que estava creant i s'anomenaria The Eagles, al costat de Bernie Leadon i Randy Meisner. Glenn Frey va tindre molts problemas amb les drogues, però sembla ser que que s’havia recuperat i ho va deixar enrere. Glenn Frey va morir el 18 de gener del passat any 2016 a Nova York.

Melissa Manchester – Don’t cry out loud 1978/1983

La cantant i compositora nord americana Melissa Manchester va néixer a Annapolis, Maryland, el 15 de febrer de 1951 i va començar a cantar jingles comercials als 15 anys. Va ser descoberta per Bette Midler i Barry Manilow que la van portar com a corista, l’any 1971. Quan Melissa Manchester va decidir llançar-se en solitari, va debutar amb el LP "Home to Myself", editat l’any 1973. Té una interessant carrera com a compositora, encara que aquest tema que escoltem ara “No ploris en veu alta” que va publicar en single el 11 d'octubre de 1978, és una versió. Va ser escrita per Peter Allen i la lletrista era Carole Bayer Sager i primer la va enregistrar la cantant anglesa Elkie Brooks. El tema, interpretat per Melissa Manchester, va arribar al lloc 10 del Billboard al març de 1979. La cançó donava títol a un àlbum que va aconseguir el lloc 33 en les llistes americanes, si bé jo us la he extret d’un disc recopilatori de grans èxits que es va titular “Greatest Hits", es clar, i Melissa Manchester va publicar al 1983, el mateix any en que va guanyar un Grammy, i va arribar al lloc 43 a les llistes de vendes La veritat és que la cantant i compositora Melissa Manchester, malgrat la seva àmplia discografia, no és una artista massa coneguda a Espanya i això que els seus discos, una trentena, s'han anat publicant també aquí al país, és clar que no tots.

The Doors – Riders in the storm 1971

Ara i per concloure el programa d’avui d’Un Toc de Rock, us porto el que al meu parer és el millor tema de The Doors, la banda liderada per Jim Morrison i Ray Manzarek, al costat de John Densmore i Robby Krieger. La cançó es trobava a l’álbum "L.A. Woman" del 1971 i està inspirada en el clásic del country americà “Ghost riders in the sky”. The Doors es van crear a Los Angeles, l’any 1965 i la polèmica sempre va envoltar les actuacions de Jim Morrison, un poeta passat de rosca i que va abusar de les drogues fins que el van portar a la mort. Va néixer a Melbourne, Florida, el 8 de desembre de 1943, va morir a París, França, un 3 de juliol de 1971, el seu nom complet era James Douglas Morrison Clarke. Hi ha dubtes sobre les causes de la seva mort, fins i tot es diu que Jim Morrison no va morir. L'historia parla de que va ser trobat a la banyera per la seva companya Pamela Courson. No hi va haver autòpsia, però es va declarar que va morir per una aturada cardíaca, segons l'acta de defunció. Hi ha fonts que posen en dubte la versió oficial ja que les circumstàncies van ser una mica estranyes. També es va dir que el pare de Jim Morrison va treure el cos del seu fill del cementiri per dur-lo als Estats Units, però fonts del Cementiri parisienc Père Lachaise asseguren que ningú pot portar-se un cos del cementiri sense que l'administració ho sàpiga. Una de les raóns dels que posen en dubte la seva mort es que les targetes de crèdit i  passaports de Jim Morrison encara segueixen vigents,  ell així ho va especificar en el seu testament. Els únics que van veure el cos de Jim Morrison van ser la seva núvia i un metge que ja no exercia (el que fa pensar als amants de les conspiracions en un posible suborn). Altres versions diuen que Jim Morrison va morir d'una sobredosi d'heroïna (tot i que el preferia les drogues alucinògenes) en els lavabos del parisenc Rock'n'Roll Circus i posteriorment va ser traslladat a casa seva. La veritat és que la seva tomba (a la foto) és un lloc de peregrinació encara avui en dia. Després de la mort de Jim Morrison, Ray Manzarek va mantenir el grup en marxa i va cometre, al meu modest parer, un greu error. Va voler cantar i havia d'haver convertit a The Doors en una banda instrumental. Després de publicar dos LP's es van desfer, era l’any 1973.

La frase per acabar és de l'escriptor Umberto Eco (5 de gener de 1932 - 19 de febrer del 2016) que va dir


"Allò en el que ens convertim depèn del que els 
nostres  pares ens ensenyen en petits moments,
quan  no  estan  intentant  ensenyar-nos”

Conclou per avui Un Toc de Rock, però us deixo en la bona companyía de les emissores per les que surto a l’aire dues vegades cada setmana o per internet, cas de que t’el descarreguis del blog, el facebook de Montse Aliaga o les webs de totes les emissores que ho permeten. Ara baixo la barraqueta, sóc Mario Prades i us diré Adeu! Fins el proper programa.

Apa, ens veiem pel món

Mario Prades

No hay comentarios:

Publicar un comentario