El Blog de Mario Prades

Posa't en contacte amb mi mitjançant el correo electrònic: tocderock@hotmail.com

lunes, 12 de diciembre de 2016

Un Toc de Rock 11-27


De vegades el temps sembla escombrar amb el seu mantell l'ahir, els records, les vivències que hem deixat enrere amb els anys, però en realitat sempre són aquí i a Un Toc de Rock pretenc que gràcies a la música, les cendres d'aquell foc que crèiem apagat, revifin en nosaltres. Avui compartirem en el nostre viatge cançons que ens portaran Leño, La Guardia, 091, La Unión, Lax’n’Busto, Los Limones, Hamartigenia, Antonio Flores i Joan Manuel Serrat, al costat de cançons dels últims treballs de Leiva, Miguel Costas i Rosario. Per tant poso de nou en marxa la màquina del temps que dos cops per setmana ens ajuda a reviure el passat, des de les emissores per les que ens escoltes o internet, si et descarregues el programa del blog, el facebook de Montse Aliaga o les webs de totes les emissores que ho permeten. Sóc Mario Prades i ara em toca de nou obrir la barraqueta. Ja sabeu que sempre sou

Benvinguts a Un Toc de Rock

Costas – De Palisandro 2016

Costas, el que va ser component de Siniestro Total i als quals va abandonar fa més de 20 anys, Aerolíneas Federales i Los Feliz i que va ser compositor de moltes de les cançons d'aquests grups, va publicar el 2 de febrer d'aquest 2016 el seu quart àlbum en solitari titulat genèricament “No me cuentes tu vida” que és el disc que fa 20 que Miguel Costes grava en total al llarg dels seus més de 30 anys de carrera musical i d'ell us he seleccionat per obrir avui Un Toc de Rock la cançó “De Palisandro” que va ser escollida com el seu primer single. El guitarrista, cantant i compositor gallec Miguel Costas va néixer a Vigo el 1 de març de 1961. A principis de 1980 va crear, al costat de Germán Coppini i Julián Hernández, Coco y Los del 1.500 i posteriorment Mari Cruz Soriano y Los que Afinan su Piano que es van convertir després en Siniestro Total, als que va deixar al 1994 per desavinences amb la resta de components de la banda. Després arribarien altres projectes musicals i finalment l'any 2008 es llança en solitari amb l'àlbum “Condenados a Costas”. El nou disc “No me cuentes tu vida  és el quart àlbum d'aquesta nova etapa i el primer amb una multinacional, Warner Music.

Leño – Maneras de vivir 1981

El dia 12 de febrer de l’any 1978, el grup Leño, integrat en aquell moment per Rosendo Mercado (guitarra i veu), Chiqui Mariscal (baix) i Ramiro Penas (bateria), debuten a la sala Alcalá Palace de Madrid, com teloners d'Asfalto. Després del primer disc Mariscal deixa el grup i serà substituït pel tarragoní Tony Urbano, un bon amic que va morir el 27 d’agost del any  2014. Per cert, Ramiro també era de Tarragona i tots dos havien tocat en el grup Coz, dels que sortiria Barón Rojo. Aquesta que us porto ara, és una de les seves millors cançons i us la he extret de l'àlbum "En directo" que es va gravar el dies 25, 26 i 27 de març de 1981 a la sala Carolina, a prop del seu local d'assaig. En el concert i la grabación col·laboran Manolo Morales al saxo i una quasi desconeguda, en aquells moments, Luz Casal fen cors. De fet un parell d’anys després es va fer una memorable gira anomenada “Rock de una noche de verano” amb Miguel Ríos, Leño i Luz Casal. Quan Leño es va desfer l'octubre de 1983, Rosendo (a la foto amb Mario Prades) va seguir en solitari, Ramiro es va integrar a Llámalo X i després li vaig perdre la pista i Tony, amb el seu germà Àngel  que era batería i crec que ara està per América, van crear el grup Ausentes i també es va dedicar a la producción, destaca la seva tasca com a productor amb el grup Números Rojos i altres. Rosendo va estar en diverses ocasions a casa meva, a Cambrils, entre Salou i Vilafortuny. La primera vegada que va venir, assegut al sofà i no veient a través del finestral res més que mar Mediterrani em va comentar que estava flipant. S'acabava de comprar un pis a Madrid, planta 22, i em va dir textualment "Desde mi casa veo todo un mar… de antenas, pero éste es un Mar de Verdad". L’any 2013, crec que va ser, es va publicat una caixa amb totes les gravacions de Leño, un llibre i també van rebre un Disc d’Or.
Tony Urbano i Mario Prades fen-li una entrevista per Diari de Tarragona

Leiva – Sincericidio 2016

El que va ser el 50% de Pereza, José Miguel Conejo Torres, conegut com Leiva, acaba de publicar el passat 26 d'agost del 2016 el seu tercer disc en solitari titulat “Monstruos”, amb producció de Carlos Raya. L'enregistrament ha estat curiós ja que Leiva es va presentar a l'estudi de gravació amb els temes composats en format acústic i allà, sota les directrius del productor es van anar configurant els arranjaments sobre la marxa incorporan els instruments. Ha comptat per a això amb la seva banda habitual integrada per José Bruno a la bateria, Iván González al baix, Carlos Raya a les guitarres i el mateix Leiva a la guitarra i com a cantant. Posteriorment li van afegir una secció de vent, els teclats, violins i cors, comptant en aquests amb la col·laboració del seu germà Juancho, membre del grup Sidecars i de Ovidi de  Los Zigarros. El tema “Sincericidio” que compartim ara a Un Toc de Rock, ha estat el primer single que s'ha extret i el títul es una paraula inventada per Leiva. El 28 d'octubre passat Leiva va iniciar una gira de concerts al Palau de Congressos de Granada que es tancarà el 30 de desembre al Barclaycard Center de Madrid. Leiva, cantant, músic i compositor, va néixer a Madrid el 30 d'abril de 1980 i al costat del seu company Rubén Pozo van crear l'any 2001 Pereza, una bona banda que va estar en actiu fins al 2011, havent gravat sis discos, encara que també s'han publicat tres àlbums recopilatoris.

091 – Escenas de Guerra 1986

El grup de Granada 091 van ser una de les millors bandes de rock espanyoles dels anys 80 i part dels 90, en sana rivalitat amb La Guardia que eren de la mateixa ciutat. Integraven 091: José Ignacio García Lapido (guitarra), José Antonio García (veu), Tacho González (batería), Víctor García Lapido (guitarra) i Jacinto Ríos (baix). Van funcionar des de 1981 fins 1996, any en què 091 es van acomiadar dels seu públic i es van retirar amb un concert celebrat a Maracena (Granada), curiosament la ciutat on van realitzar la seva primera actuació. Aquest concert és va gravar en un doble disc i va ser titulat “Último concierto", tampoc és que s'esforcessin massa amb el títol. El disc es va publicar el mateix any. José Ignacio Lapido a partir d'aquest moment va començar una interessant, si be discreta, carrera en solitari. Aquesta cançó que escoltem ara a Un Toc de Rock, es trovaba en el seu segon disc "Más de 100 lobos", publicat per Zafiro l’any 1986 i al meu parer el millor traball de 091. Per cert el vinil era de color vermell i no negre com sol ser l’habitual. Una cosa que podia semblar nova, però que ja havien fet molts artistes en els anys 60’s, entre ells José Guardiola i Filippo Carletti. És clar que això va permetre moltes conyes amb alló de "disco rojo" en clara al·lusió als 40 Principals. El 26 d'octubre del 2015, i després de gairebé vint anys des de la seva separació, 091 fan pública la seva decisió de tornar als escenaris, iniciant al gener del  2016 a Logrono, una gira. El 23 de setembre d’aquest any 2016, es va posar a la venda el que és el seu últim treball discogràfic fins al moment, un àlbum en directe, gravat el 14 de maig de 2016, a la plaça de toros de Granada.

La Guardia – Mil calles llevan hacia tí 1988

Aquest tema que compartirem ara a Un Toc de Rock es va incloure a l'àlbum "Vámonos", el primer disc de La Guardia amb el segell Zafiro i es tracta d'una cançó que Manuel Espanya va compondre mentre caminava pels carrers del Albayzín, a Granada. Jo recordo que un dia em va trucar Tibu, el seu mànager, per parlar-me de La Guàrdia, era 1988. Volia contemplar la possibilitat de fer un primer concert de presentació del grup a Tarragona. Em vaig posar les piles i els vaig col·locar a la festa aniversari de Ràdio El Morell, incloent com a grup teloner a Seis Disparos, una bona banda de Cambrils que jo portava. Va ser tot un èxit i el pavelló es va omplir a rebentar. Amb aquest concert que va transcórrer sense cap incidència van tornar les actuacions a El Morell ja que des que uns desaprensius van organitzar un concert amb un grup basc venent més del doble de l'aforament amb els consegüents problemes que es van produir i destrosses en el mobiliari urbà del poble, l'Ajuntament no permetia fer concerts a la població. Es van adonar que tots no érem iguals i que encara quedàvem professionals. Arran de La Guàrdia les coses van canviar i altres es van aprofitar més tard. L'única dada anecdòtica va ser que Tibu va intentar cancel·lar-nos el concert ja que els vaig contractar a preu molt econòmic, era 1988, acabaven de publicar aquest disc i posteriorment van començar a funcionar molt bé a nivell vendes de discos i el seu catxe es va quadruplicar i a un mes vista els havien contractat per a la discoteca Arqus de Roda de Berà, amb el que ell pretenia suspendre el concert o pujar el cost econòmic. Finalment i com a professional que Tibu era, les coses van quedar com s'havien pactat i tot va ser una bassa d'oli. Avui en dia a La Guardia que van començar dien-se La Guardia del Cardenal Richolier i segueixen en actiu, de la formació onicial tan sols queda el cantant i guitarra Manuel España (a la foto).

La Unión – El San Francisco 1986

La cançó ens parla de miseries i ganes de surtir del “forat”, fins el punt de oblidar les lleis i cometre actes penats. L’historia es centra en una parella amb final tràgic inclós. Us la he estret del que en la meva opinió, és el millor disc de La Unión, "4 x 4" publicat l’any 1986. Va ser un àlbum amb seqüela. Als pocs mesos de la publicació i per donar suport a la gira, Wea va treure un Mini-LP de La Unión amb cançons del "4 x 4" gravades en directe i amb una diferència significativa en la portada, les calces blanques de la model de la foto havien desaparegut, però no és que fos sense roba interior, és que s'havian "esborrat" de la imatge. Aquest Mini-LP de La Unión no va sortir a la venda, es va utilitzar només per a promoció a nivell premsa i mitjans selectius i Sabeu una cosa? A mi m’el van enviar i encara el tinc en perfecte estat. És peça de coleccionistes. La Unión eren inicialment Rafa Sánchez, Luis Bolín, Mario Martínez i el teclista Íñigo Zabala que els va déixar per incorporar-se com ejecutiu al segell Wea. El seu primer hit va ser "Lobo Hombre en París" amb producció de Nacho Cano i sobre una obra de Boris Vian. La Unión han venut més de 2 milions de discos, rebent l’any 2006 un doble disc de diamant per la seva carrera discogràfica. Aquest LP va ser disc de platí. Us explicaré una anécdota: A finals dels 80 La Unión van participar en un Gran Musical de la Cadena SER que es va celebrar a l'Avinguda dels Màrtirs, a Reus, era gratuït. Ells només van ser entrevistats, al costat d'altres molts artistes que van realitzar curts play-backs, però els que si actuaven eren Toreros Muertos. Amb Mario, Luis i Rafa va vindre Pablo Cubells, cap de promoció a Catalunya de WEA i que a més havia estat, quan es dedicava a això, el primer disc-jockey que va gravar un disc de mescles en sessió, abans de Mike Platines i Javier Usia i molt abans de Tony Peret i José María Castells, tots quatre amb allò dels "Max Mix".Doncs bé, quan després d'haver estat realitzant fotografies del concert a l'escenari estàven parlant Pablo i jo a la zona de back-stage, darrere de l'escenari, una ampolla buida de vidre de Coca-cola, de les antigues, va caure del cel sobre el seu cap i es va trencar... l'ampolla, el cap per sort no, però amb el meu cotxe vaig tindre de portar-lo fins a l'Hospital de Sant Joan de Reus. Allà i mentre es trobava a urgències realitzant-li la cura se'ns van reunir Rafa, Mario i Luis i vem tenir l'oportunitat, macabra això si, de parlar en tranquilitat. Pel que sembla el culpable va ser un gamberro situat entre el públic que va llançar l'ampolla en un arc aeri amb tan mala sort que en arribar a terra va ensopegar amb el cap del pobre Pablo Cubells. Faig broma, però podia haver estat molt seriós, mai es va descobrir qui havia estat. De fet no sé ni tan sols si es va investigar o es va presentar denúncia.

Los Limones – Horizontes 1993

L'any 1983, a la ciutat de El Ferrol, quatre estudiants de l'escola Montefaro anomenats Santos Fernández López, conegut com Santi Santos a la guitarra i veu, José Ignacio Garrote al baix i després guitarra, Tom Garrote amb la guitarra solista i Marcial Rodriguez Badia a la bateria, als quals se'ls uneixen Carlos Vélez al baix i Begoña Álvarez als teclats, creen una grup al qual anomenaran Los Limones del Caribe. L'any 1986 comencen les desil·lusions i del grup original només queda Santi Santos que aconsegueix un contracte discogràfic i s'edita "Sun". Després de guanyar el Premi de "grup revelació" en Radiocadena Espanyola, són fitxats per Grabaciones Accidentales (GASA) i passen a ser Los Limones. El grup el integraven Santi Santos (cantant), Abel López (bateria), Andrés Pita (guitarra), Pepe Ramos (guitarra i cors), Antonio Porto (baix) i Álvaro Lamas (steel guitar), encara que van seguir produint-se canvis en la formació, de fet van passar una desena de músics més. Los Limones van tenir una carrera interessant, sobretot quan van contactar amb un mànager valencià amb seu a Madrid, Rochi Management, un bon amic. En el 89 recordo que els va col·locar a Múrcia, en un concert que vaig realitzar amb Al Stewart, al costat de Alan Cool & The Cookies i Los Hurones. Los Limones van tenir una carrera interessant, encara que no la que la seva qualitat es mereixia i finalment Los Limones desapareixen al 1995, Santi Santos és llança en solitari i posteriorment tornaria a posar en marxa Los Limones que van gravar un disc en directe i han seguit gravant, de fet crec que estan en actiu. Recordo que l'any 2004 van publicar un single interpretat en gallec. Aquest tema que estem escoltant ara, escrit per Santi Santos, es trobava en el seu quart àlbum titulat "Para las estrellas" que es va publicar l'any 1993, si bé jo us el he extret d'un recopilatori amb els tots els seus singles.

Lax’n’Busto – Nen, surt al carrer 1995

El grup del Vendrell Lax'n'Busto va publicar l’any 1995 el seu quart àlbum, editat pel segell DiscMedi-Blau, es tracta de “La caixa que puja i baixa”, un dels seus millors discos i del que us he extret per compartir a Un Toc de Rock aquest tema, amb música i lletra de Pemi Rovirosa i una lletra molt reivindicativa, malgrat el seu to festiu i que escoltarem ara. Lax'n'Busto es creen al 1986 al Vendrell, a Tarragona i van debutar discogràficament amb el disc “Vas de punt?... o què!!!” que es va editar a través d'un segell independent de Vilafranca del Penedès. L’àlbum va ser reeditat anys més tard a través del segell Disc Medi, però tot i que es van incloure dues cançons noves, faltava una de les originals "Carmen Flavià" que havien dedicat a una professora, crec que era de Valls i que els va amargar l'escola i després de suspendre'ls, els va obligar a estudiar un estiu. És clar que a la professora la cançoneta no li va fer cap gràcia, els va plantar una demanda als jutjats i la va guanyar, pel que ells van haver de indemnitzar-la econòmicament i no poden interpretar el tema en cap dels seus concerts. El 20 d'octubre de 2006, en el darrer concert de la gira que estaven fent, el cantant Pemi Fortuny va anunciar, via el fòrum de Lax'n'Busto, que deixava el grup. Entre les diverses raons, va dir que volía dedicar temps a aquelles persones que no han tingut la sort a la vida que ha tingut ell. Se'n va anar a viure a Sierra Leona i va participar en diverses iniciatives solidàries, fou substituit per Salva Racero. Els Lax’n’Busto eren Jaume Piñol Mercader (bateria i cors) nascut a El Vendrell el 20 de juliol de 1971, el baixista Jesús Rovira Costas nascut també a El Vendrell el 24 de maig del 1968, el guitarra Cristian G. Montenegro que va néixer a Vilafranca del Penedès un 15 d'octubre del 1970, el teclista Eduard Font, nascut a Torroella de Montgrí el 11 de novembre del 1975 i que havia militat a Sopa de Cabra i Glaucs i finalment el nou cantant Salva Racero Alberch que és manresà i va néixer el 8 d'agost de 1976. El grup Lax'n'Busto es va acomiadar del seu públic amb un concert que va tenir lloc a la sala Razzmatazz de Barcelona el 4 de novembre passat, amb les entrades esgotades des de feia dues setmanes. A l'escenari van pujar també Gossos, Glaucs i l'ex cantant del grup Pemi Fortuny. Al llarg de la seva dilatada carrera Lax'n'Busto han realitzat més de 1.200 concerts.

Rosario – Y que le importa a nadie 2016

El 4 de novembre d'aquest 2016 i coincidint amb el seu aniversari, es va posar a la venda l'últim treball discogràfic de Rosario i Montse m'ho va recordar, per tant ara anem a compartir a Un Toc de Rock aquest tema que us he extret d'aquest àlbum “Gloria a tí”. En aquest nou disc, a cavall del pop i el flamenc, s'han inclòs sis cançons composades per la mateixa Rosario, al costat de dos temes de Leiva i altres de Manolo Tena, Antomio Carmona i Descemer Bueno. També trobem un tema que gràcies a la tècnica, interpreta a duo amb el seu recordat germà Antonio Flores, al qual escoltarem després i la cançó “Ay mamasota” que està dedicat a la seva mare, la genial Lola Flores i en el qual compta amb la col·laboració de Tomasito. Aquest és el dotzè àlbum en la carrera discogràfica de Rosario, feia tres anys que no publicava cap disc d'estudi, des que l'any 2013 va treure "Rosario". Rosario González Flores, cantant, compositora i actriu, va néixer a Madrid el 4 de novembre del 1963, té 53 anys d'edat i és la benjamina de Lola Flores i Antonio González el Pescailla. Ha estat guanyadora, entre altres premis, del Grammy Llatí al millor àlbum vocal pop femení, a les edicions dels anys 2002 i 2004 pels seus treballs “Muchas flores” i “De mil colores”, ha obtingut en total 12 discos de platí i tres discos d'or. En la seva faceta com a actriu cal destacar el seu paper en la pel·lícula “Hable con ella” del 2001.

Antonio Flores – Siete vidas 1994 / 2015

A la tardor de l'any passat i per commemorar el vintè aniversari de la seva mort, es va remasteritzar i reeditar el disc més venedor en la carrera del recordat Antonio Flores, us estic parlant de “Cosas mías”, un àlbum publicat originalment l'any 1994, encara que jo no m'atreviria a dir que és el millor disc del rocker, crec que en te altres de més qualitat, com "Al caer el sol" publicat l’any 1982, encara que menys comercial. D'aquest CD us he seleccionat ara per compartir a Un Toc de Rock aquest tema en el qual Antonio Flores ens parla de viure i no aturar-se mai, però això sí, pensant sempre en ella que li dona forces, és un cant reflectint la seva lluita contra el món de les drogues, del qual en va aconseguir sortir, per sucumbir finalment a ell, costant-li la setena vida que li quedava. És un bell cant d'amor que escoltarem en el programa d'avui d'Un Toc de Rock. Antonio Flores va ser un home amb la vida marcada per la fama de la seva mare i les drogues, mai es va treure de sobre el fet de ser fill de qui era. Con us deia va tenir també problemes amb les drogues i molts. Fins i tot es va trencar el seu matrimoni i sols la seva mare i la familia va estar al seu costat, recolzan-ho. Quan semblava haver-se recuperat, Antonio Flores no va poder superar la mort de la seva mare, la genial Lola Flores. Accident, suïcidi... deixem-ho així. Antonio González Flores va néixer a Madrid, el 14 de novembre de 1961 i va morir per sobredosis el 31 de maig de 1995. No feie rumbes, ell cantava rock, va treballar en diverses pel•lícules i amb la seva mort Antonio Flores es va convertir en un mite de la música aquí al país i va entrar en les pàgines d'or de la història del rock espanyol.

Hamartigenia – Blues for Parking 1996

Se'ls va comparar a Triana, però Hamartigenia, als que avui escoltarem al programa, eren un grup amb etiqueta pròpia i a més amb àmplia experiència en això de pujar als escenaris ja que diversos dels seus components tocaven paral·lelament en orquestres de ball i això enriqueix i molt el bagatge musical. Jo recordo nois de grups que començaven, venint al meu despatx buscant mànager. Alguns, titubejant i gairebé avergonyits, reconeixien que havien tocat o tocaven en orquestres i grups de ball, jo sempre els deia el mateix, és el millor començament que podíem tenir per arribar a entendre'ns perquè demostrava que quan agafaven el seu instrument, sabien el que feien. Hamartigenia estaven liderats pel compositor Raúl Bule que va escriure totes les cançons d’aquest disc i era el cantant i guitarra, però a la gravación de l'àlbum van intervindre també Pau Alemany (piano i violí), Toni Cubedo (baix), Juan Pablo Ruíz (baix), Gabriel Gómez (batería), Vins Martínez (guitarra), Pep Pascual (saxo), Matthew Simons (trompeta) i Chandra Naraine (percusions). Aquest tema us el he extret del seu primer CD, titulat "La consagración de lo inutil" que es va publicar l’any 1996 i al qual va seguir "El consejo del lobo". Però em sembla recordar un altre disc "El hombre que no sabía dormir". Crec que van treure un single o dos més i els he perdut la pista, però Hamartigenia sonaven així de bé.

Joan Manuel Serrat con Paco de Lucía – Salam Rashid 1998

La veritat es que jo sento una especial debilitat per Joan Manuel Serrat, amb el que avui conclouré el programa, i ara el porto de nou a Un Toc de Rock, i escoltarem un bon tema que és tota una crida contra la descriminación de l'home només pel color de la seva pell i el seu pais d’origen. Els somnis dels extrangers del sud que arriven al pais pensant que aquí “lliguem els gossos amb llonganisses” i és troban amb la crua realitat. Encara que i tal com el Noi reflecteix en la lletra d'aquesta extraordinària cançó que compta amb la col·laboració d'un altre gran entre grans, el guitarrista Paco de Lucía (tots dos a la foto) que ens va deixar el 25 de febrer de l’any 2014 quan es trovaba a Méxic. Ens parla que no tot és tan bonic ni tan lleig, ni tan dolent ni tan bo com es pretén quan l'altruisme cega la raó i només volem veure una part de la veritat. Aquest tema es va incloure en un dels millors discos de Serrat "Material sensible", un bon àlbum tot i que no és un dels més recordats del Noi del Poble Sec. Es va publicar l'any 1989 i està cantat en català, no hem d'oblidar que Serrat alterna les seves produccions en les dues llengües, català i castellà. En aquest disc també van col·laborar Ana Belén i el saxofonista Pedro Iturralde (Falces, Navarra, 13 de juliol del 1929), considerat com un dels millors del món. La producció, arranjaments i direcció musical de l'àlbum va estar a càrrec de Josep Maria Bardagí (Barcelona, 11 d'octubre de 1950 - 24 de febrer del 2001). Totes les cançons del disc estan escrites lletra i música per Serrat, excepte "La Lluna" que la lletra la van escriure Serrat i el polític i poeta mexicà Jaime Sabines que per cert, va morir l'any 1999. En aquest àlbum s'incloïen també dues cançons históriques en la carrera de Joan Manuel Serrat com “Kubala” i “Barcelona i jo”.

La frase per acomiadar avui Un Toc de Rock és de Sant Francesc de Sales que va dir amb saviesa



“Tot allò que es fa amb precipitación, mai no es fa bé”

Conclou Un Toc de Rock per avui i tocaré el dos, però us deixo en companyía de totes les emissores per les que sortim a l’aire dues vegades cada setmana o be per internet, si us el descarregeu del blog, el facebook de Montse Aliaga o les webs d’aquelles emissores que ho permeten. Jo sóc Mario Prades i ara baixaré la barraqueta fins que ens retrobem de nou en el proper programa.

Apa, ens veiem pel món

Mario Prades

No hay comentarios:

Publicar un comentario