En aquest recorregut que fem dues vegades per
setmana per la música dels últims cent anys, escoltarem cançons a càrrec de
Greta y Los Garbo, amb les que obrirem el programa d'avui, però també comptarem
amb Café Paris, La Casa Azul,
Héctor Vila, Coses i Menaix a Trua amb els Glaucs, així mateix tindrem artistes
que ens arribaran des de América del Sud com Los Jaivas, Cacho Castaña, Dioni
Velázquez i Daniel Magal, sense oblidar als norteamericans Captain &
Tennille, els italians Collage i el frances Joe Dassin que veritablement era
nord americà. Tots ells formaran part de la nostra banda sonora que t’arribarà
des de totes aquelles emissores per les que ens escoltes o vía internet, si
t’el descarregues des del blog, el facebook de Montse o les webs de les emissores
que ho permeten. Jo sóc Mario Prades i ara em toca de nou obrir la barraqueta i
dir-vos alló de
Benvinguts a Un Toc de Rock
Greta y Los Garbo – La Estrella del Sur
1993/2001
Amb lletra de Belén González i la música
composada per Beatriz González, Ciro-Cruz González i Ignacio Gómez, us porto
per començar Un Toc de Rock aquest tema a càrrec de Greta y Los Garbo. La cançó
va ser reeditada l'any 2001 dins d'un àlbum de grans èxits, però durava un
minut més que en la primera edició que va ser en el disc "Búscame",
editat l'any 1993, el seu tercer àlbum. Jo avui us he seleccionat la versió més
llarga. En diverses ocasions us he dit a Un Toc de Rock i avui ho reiteraré que
Greta y Los Garbo tenian una de les millors veus femenines del pop espanyol
dels anys noranta, Beatriz González. Greta y Los Garbo es van crear a
Valladolid l’any 1989 i eren Beatriz González (Greta) i les seves germanes
Belén i Sara González fen els cors. Fins a l’any 1995, també va formar part del
grup Ignacio Gómez (veu i teclats). Greta y Los Garbo gravaven per el segell
Fonomusic que els va recolzar, però era una discogràfica petita i ja sabeu com
funciona el negoci de la música a Espanya, la ràdio fórmula es mou per diners, tot i que després van camviar de segell discogràfic
Jo recordo que vaig entrevistar a les noies de Greta y Los Garbo en una ocasió
i va haver molt bon “feeling” entre elles i jo ja que eren molt simpàtiques i
senzilles i es van marcar una cançó a acapella plena de connotacions gospel que
em va fer lucinar. Per cert us diré que Chenoa sempre s'ha confessat una fan de
Greta y los Garbo.
Café París – Mil paraules 1994
Cafè París van ser un grup creat a Reus que va
tenir una més aviat curta carrera professional tot i que eren una banda de
qualitat que fusionava pop, folk i tocs jazzístics. Van editar un sol àlbum
titulat com el grup "Cafè París" que va publicar el segell Tram l’any
1994. Té bones cançons i en altres programes escoltarem alguna més. Cafè París
estava integrat per bons músics de les nostres contrades: Tzito Luri (cantant),
Dani Albero (teclats i piano), Xavi Pié (saxos) que és un bon amic, Kike
Colmenar (bateria i percussions), l’amic Xavi Macaya (violí i viola) i Pepe
Sàez (baix). El disseny de la portada del CD va ser de Quim Mallafré i la
producció va estar a càrrec de Cafè París, és a dir, ells mateixos. El CD es va
gravar a l'agost de 1993 en els Estudis Jan Candela de Barcelona. "Mil
paraules" va ser una composició de Dani Albero que de fet, va compondre
gairebé totes les cançons del CD. En aquella època els portava una empresa de
Valls, Batall Gestió Cultural, uns bons amics.
La Casa Azul – Esta noche solo
cantan para mí 2007
Aquest tema de La Casa Azul que reconec es
tracta només d’una cançoneta, sempre em va agradar, des de la primera vegada
que el disc va arribar a les meves mans. La veritat és que a mi les cançons que
recorden èpoques i artistes, és a dir que fan història musical, sempre em
resulten atractives. Aquesta estava inclòs a l'àlbum "La Revolución sexual"
que el grup virtual La Casa
Azul va publicar l’any 2007. Ara bé, el grup és solsament
Guille Milkyway que s’envolta en les seves actuacions per un grup
"virtual" que ell anomena els seus androides i que en les pantalles
que porta per als concerts, responen als noms de David, Virginia, Sergio, Clara
i Óscar. En aquest tema que ara sona a Un Toc de Rock, des de totes aquelles
que emeten el programa, Guillem es retroba amb noms que van motivar la seva
joventut musical i en la lletra de la cançó ens cita a Mina, Blossom Dearle,
Julie Christi, Astrud Gilberto, Karen Carpenter i Dusty Springfield. Totes
elles grans cantants que avui en dia formen part rellevant de la història de la
música. La Casa Azul
va ser un projecte de Guille sorgit l’any 1997. Ell és el compositor,
arranjador i productor de tots els seus discos, sempre amb l'electrònica com a
fons musical. El seu nom real és Guillem Vilella i va néixer a Barcelona l’any
1974.
Los Jaivas – Todos juntos 1972
Anirem ara cap a Xile i escoltarem un dels
millors grups del país, Los Jaivas, amb aquest tema que els anys van convertir
en tot un himne de pau i fraternitat per a la gent de parla hispana d'Amèrica
del Sud. És una de les cançons més populars d'Amèrica Llatina, tot i que la
discogràfica quan es va gravar l'any 1972, va considerar que la cançó no tenia
futur i la van incloure com a cara B d'un single amb "Ayer caché" a
l'altra banda. Ho he dit en moltes ocasions i ho repetiré ara, masses vegades
els AR de les cases de discos quan no estan ficant la pota és perquè l'estan
canviant de lloc. "Todos juntos", el seu primer single, va representar
el seu debut, és un cant de llibertat i amistat, una cançó de pau, encara que
quan la van escriure no tenia cap sentit reivindicatiu, va ser el temps el que
la va convertir en el que és avui dia, tot un himne. La lletra és del teclista
Eduardo Parra, encara que com era habitual en ells la van signar com Los
Jaivas, ara bé, es van alçar veus afirmant que s'assemblava massa a una cançó
de Violeta Parra. El grup xilè Los Jaivas es va formar l’any 1963 a Viña del Mar, a la
costa de Valparaíso i segueixen en actiu, encara que pel grup han anat rotant
un munt de músics. Inicialment eren els germans Eduardo (teclats), Claudio
(acordió i piano) i Gabriel Parra (bateria), juntament amb Guillermo Rivera
Cotapos, Eduardo "Gato" Alquinta (guitarra) i Mario Mutis (baix). La
seva obra, tot i el que molts consideren, no es pot considerar part del
folklore xilè, han arribat a gravar discos molt progressius i simfònics, encara
que sempre amb tocs andins. Per cert, en l'actual formació dels Jaivas, la
bateria és una noia, Juanita Parra. Aquesta cançó és una de les essencials en
tots els seus concerts i va ser utilitzada com a himne oficial de la Sisena Cimera
Iberoamericana de Presidents al 1996.
Cacho Castaña – Garganta con arena 1996
Seguirem al continent sud-americà i farem una
paradeta a l'Argentina per escoltar una de les millors veus del pais dels meus
pares, es tracte de Cacho Castaña, un home a cavall del pop i el tango amb una
discografia amplíssima i en la qual destaca aquesta cançó que va dedicar al
gran cantant i compositor argentí Roberto Goyeneche, conegut com "El
Polaco" i en la que també ens parla d’altres histórics del tango como
Juarez i Troilo. Humberto Vicente Castagna, conegut com Cacho Castanya, va
néixer l'11 de juny de 1942 en el barri de Flores, al seu “Buenos Aires
Querido”, ciutat a la qual ha cantat i molt. Ha guanyat quinze discos d'or i
quinze de platí, composat més de 2.500 cançons i ha enregistrat unes 500. També
ha treballat en un munt de pel·lícules com a actor i ha escrit 4 bandes
sonores. A Un Toc de Rock sempre he sentit una certa debilitat per aquest gran
cantant que ara feia molt temps que no escoltàvem. El tema us el he extrec del
LP "Soy un tango" de l’any 1996 i la tinc que dedicar a las nenas del
Socisanitari Francolí de Tarragona que sé que els hi agrada Cacho Castaña, val
a dir que moltes d’elles diuen que l’han descubert gracies a Un Toc de Rock.
Daniel Magal – Cara de gitana 1978
Seguim a l’Argentina amb aquesta bella cançó
d’amor que es tota una referència quan parlem de la carrera musical del cantant
i compositor argentí Daniel Magal, va ser el seu primer número 1 al nostre
país, encara que estem referint-nos a emissores de ràdio-fórmula i tots sabem
com funciona això, si pagues sones i si no pagues és perquè no has de ser bo i no
et posen. Daniel Magal, un dels Amics del programa des de el facebook que ens
coordina Montse Aliaga, va començar interpretant música folklòrica del seu
país, però arran de realitzar el servei militar, va prendre la seva guitarra i
va començar a passejar-se per garitos de Buenos Aires. Al cap d'uns anys Daniel
Magal entra a formar part del grup Guatambó, en un viatge a la seva província,
com a teclista primer i més tard com a guitarrista i va ser coautor d'alguns
temes que van gravar. L'any 1977 li ofereixen la possibilitat de gravar com a
solista i Daniel Magal fitxa per CBS i grava els seus quatre primers temes
“Cara de Gitana”, “Dónde andarás amor”, “Esa canción que dejó de cantar” i “Fue
mas fácil despedirme que olvidarte”. Però a Espanya aquesta cançó es va
publicar com a single. De fet al nostre país no ha tornat a obtenir un altre
hit igual, encara que Daniel Magal segueix en actiu a la seva Argentina.
Hèctor Vila – Dansarem 1988
L'any 1988, el cantautor català Hèctor Vila va
publicar a través del segell barceloní Picap un àlbum titulat "Sense
fronteres", el seu tercer LP i d'ell es van extreure diversos singles,
entre ells un amb aquesta cançó que escoltarem ara a Un Toc de Rock. Va ser una
de les fermes promeses de la cançó catalana en els 80 i principis dels 90, és
Héctor Vila i amb sa bon humor recordo que li dèiem "El Noi de Tona"
i és que Hèctor Vila va néixer a la població de Tona, en la comarca d'Osona,
l'any 1955 i el seu veritable nom és Pere Vilaregut. Va tenir una carrera
interessant que va començar l'any 1985 amb l'àlbum "Aigua de roses" i
jo he de reconèixer que pràcticament cada vegada que treia un disc li feia una
entrevista per Diari de Tarragona, sempre em va caure molt bé per la seva
simpatia i senzillesa. La veritat és que Hèctor Vila (a la foto amb Mario
Prades) després de publicar un CD
titulat "Àngel Solar" a l’any 1994, va abandonar el món de la música
i no tornaria a editar res fins "Port d'amour" ja al 2006, amb poemes
de Fèlix Cucurull, Josep Palau i Fabre, Feliu Formosa, Maria Beneyto, Joan
Salvat-Papasseit i textes propis. No hem demaneu rés d'aquest dis per que no el
tinc.
Menaix a Trua i Glaucs – Mai caminaras sol 2012
Ara i des del "Disc de la Marató" celebrada el
16 de desembre de 2012, dedicada a la lluita contra el càncer i que es va posar
a la venda el 2 de desembre, us he seleccionat aquesta cançó que ens portaran
Menaix a Trua i els Glaucs. Es tracta d'un clàssic de la música pop britànic,
interpretat per ells en la nostra llengua i que inicialment va ser un dels
grans èxits del grup Gerry & The Pacemakers que la van portar al primer
lloc de les llistes angleses el 26 d'octubre del 1963, però el tema “You'll
never walk alone” no era tampoc d'ells, es tractava d'una cançó escrita per
Richard Rodgers i Oscar Hammerstein per al musical "Carousel" de
1945. La cançó va ser gravada per Frank Sinatra, Elvis Presley, Nina Simone,
Barbra Streisand, Louis Armstrong, Johnny Cash i molts altres abans de ser portada
a l'èxit pels britànics i amb els anys, es va convertir en l'himne del
Liverpool CF ja que els aficionats la cantaven en cada partit fins que es va
convertir en himne. Seguint amb l'esport, us diré que també ha estat adoptada
com a himne pels seguidors del Borussia Dortmund, el FC Kaiserslautern alemany
i el Celtic Football Club escocès. Menaix a Truà és un grup de música format
per Cris Juanico (Ja t’ho diré), Toni Xuclà i Juanjo Muñoz (Gossos) i per
aquesta grabación s’uneixen als Glaucs, la banda liderada per Jofre Bardagí que
es complementava en aquest temps amb Lluís Alsina, Miquel Sospedra, Àngel
Valentí i Àlex Rexach.
Captain & Tennille – Ámame una vez más 1979
Quan fa un parell de temporades vam escoltar
aquesta cançó de Captain & Tennille, s’em va ocórra dir que l'havien gravat
també en castellà, doncs ja he rebut diversos correus electrònics dient-me que
la posi en el programa. També Montse ha insistit ja que afirma que li agrada
molt, per tant aquí la teniu, sonant a Un Toc de Rock. La parella Captain &
Tennille, integrada per Daryl Dragon (nascut el 27 d'agost de 1942) i Cathryn
Antoinette Tennille, coneguda com Toni (nascuda el 8 de maig de 1940), es van
inflar de vendre discos entre l’any 1975 i 1980, sobretot gràcies al èxit obtingut
amb aquest tema, en anglés, es clar, inclòs en el seu LP "Make Your
Move" i que estava composat per Toni Tenneille. El single en angles va arribar al primer lloc del Billboard el 16
de febrer de 1980 i va pujar al quart en les llistes de l'any. Va aconseguir el
setè lloc a Anglaterra al març del mateix any i l'escoltem ara a Un Toc de
Rock. Un altre dels hits de Captain & Tennille va ser "Love Will Keep
Us Together", versió d'un tema de Neil Sedaka que va ser escollida Cançó
de l'Any 1975 als Estats Units. Quan van començar Captain & Tennille van
gravar el single "The way I want to touch you" que es van finançar i
publicar ells mateixos promocionan-lo a les emissores de ràdio i en aquest disc
Daryl que havia estat teclista de The Beach Boys, va tocar tots els
instruments. Arran de la bona acollida del single Captain & Tennille van
ser fitxats pel segell A&M Records que va tornar a editar-lo i va ser tot
un èxit. La parella es va casar poc després. La veritat és que mai van
aconseguir un altre èxit igual als obtinguts durant aquests primers cinc anys,
però segueixen en actiu. Toni Tenneille també ha realitzat cors amb Elton John,
Art Garfunkel, The Beach Boys i va intervenir en el doble àlbum “The wall” de
Pink Floyd.
Joe Dassin – Y si no existieras 1977
Ja fa un temps hem veu demanar que escoltesim un
tema d'aquest gran cantant americà-francès Joe Dassin i ja he rebut un altre
correu que amb recorda que no l’he posat. Bé, donç aquí tenim un altre dels
millors temes en la carrera de Joe Dassin, una peça on ens explica que si tu no
existissis no podria viure, es a dir que tindria que inventarte de nou. El nom
complert d’aquest bon cantant i compositor francés era Joseph Ira Dassin, va
néixer el 5 de novembre de 1938
a la ciutat de Nova York i va morir a Tahití, quan es
trobava de vacances, a causa d'un atac de cor, el 20 d'agost de 1980. Els seus
pares van haver d'emigrar a França a causa de les seves tendències comunistas
quan la caça de bruixes del senador McCarthy, com molts altres. Curiosament Joe
Dassin ha estat un dels pocs cantants de l'Europa no comunista que han
funcionat a nivell vendes darrera del teló d'acer i que ha sonat i molt a la Rússia Soviètica,
va ser un dels pocs artistes europeus amb discos que van ser permesos i que es
programaven a les emisores comunistes de l'época, possiblement a causa de les
tendències polítiques dels seus pares que d'alguna manera, li van servir
d'aval. Al llarg de la seva carrera Joe Dassin va gravar cançons en alemany,
castellà, italià i grec, a més per descomptat de francès i anglès. Per cert,
val a dir que Joe Dassin és el compositor mort que més drets d'autor genera en
el veí país, la SGAE
francesa deu estar molt contenta.
Collage – Como dos niños 1977
Vam descobrir al grup italià Collage aquí a
Espanya gràcies a la cançó "Como dos niños" que anem a escoltar ara a
Un Toc de Rock i que es va publicar en format single, va ser editat l'any 1977.
És clar que com gairebé tots els èxits de Collage, va ser també versionat al
castellà i es la versió que escoltem ara. Collage va tenir el seu moment
d'esplendor musical a finals dels 70 i principis dels 80. Feien música pop i a
Itàlia es van fer famosos per les seves repetides aparicions al Festival de San
Remo. Ara bé, els seus primers discos van passar força inadvertits al seu país,
fins que van treure "Due ragazzi nel sole", la versió italiana
d’aquesta cançó i amb la qual van guanyar el Festival de Castrocaro, no el de
San Remo. El grup Collage es van crear l’any 1975 a Sardagna i el grup
l’integraven Tommaso Usai, Piero Fazzi,
Tore Fazzi, Piero Pischedda i Pino Ambrosio. Seguiexen en actiu i a partir de
l’any 2012 Collage eren Salvatore "Tore" Fazzi (veu i baix), Piero
Fazzi (veu i guitarra), Mario Chessa (teclats i cors) i el percusionista i
bateria Francesco Astara. A Espanya van editar cinc singles en castellà entre
1977 i 1981, aquest va ser el primer, un altre dels seus èxits va ser “Sol
caliente” que ja hem escoltan al programa. Avui dia les cançons de Collage,
interpretades tant en castellà com en el seu idioma natal, estan incloses en
gairebé tots els recopilatoris de música pop italiana que han aparegut i
segueixen editant-se en el mercat. Per cert, no hem de confondre aquest grup de
pop italià amb un altre del mateix nom que fan R & B i son de California.
Coses – Els núvols 1978
Coses van ser una de les primeres bandes de rock
en català de la nostra història musical, van surgir amb la incipient democràcia
a sobre i paral·lament a la
Ona Laietana. Coses estaven liderats pel cantant Ton Rulló (a
la foto feta per Mario Prades) que posteriorment crearia un altre grup pioner
del rock en català TR i actualment forma part de Ton Rulló i la Pegebanda, si bé abans
havie militat a La
Rural. Recordo que al seu costat a Coses hi havia un bon
actor català de forta veu, un d'aquells anomenats "actors de
caràcter", però no aconsegueixo recordar el seu nom i això que surt
habitualment en moltes de les sèries que s'emeten per TV3. En aquesta cançó ens parlen dels núvols,
formes etèries i volàtils que creen imatges en el cel contínuament i Coses es
pregunten “Com els déus poden ser tan cruels i fer que una cosa tan bella
desaparegui de seguida”. Aquesta gran cançó que escoltarem ara a Un Toc de Rock
a carrec del grup català Coses us la he tret de l'àlbum "Perquè no
s'apagui l'aire" que va publicar Moviplay l'any 1978. Coses ens parlen de
començáments, d’inicis, deixan enrere els somnis i els nuvols amb les seves
formes volatils crean imatges plenes d’esperances que despareixen de seguida.
M'agrada el riff de guitarra, aquest punteix que marca el toc central de la
peça. En Coses i en aquest disc, trobàvem, a més de Ton Rulló (veu i percussió)
a Lluis Masdeu que havia estat bateria dels Lone Star, Ramón Llatjós
(guitarra), Josep Pons (pianos), Miquel Estrada (baix), Jordi Fàbregas (guitarres
i veu) i em sembla deixar-m'en algú. El productor d'aquest LP crec recordar que
era Joan Sirvent, però no estic segurs. La veritat és que conec a Ton i sempre
he admirat les seves ganes de lluitar, de tirar endavant amb las sevas
creences. Vui recordar-vos també que Joan Reig en un dels seus projectes
paral·lels a Els Pets anomenat Refugi ha tret un CD amb versions de clàssics
del pop i rock català més primitiu i entre les cançons incloses al CD hi ha una
versió de Coses.
Dioni Velázquez – Otoño sin final 1979
La veritat és que tant Quimet Curull amb el que
faig El Temps Passa, com Montse, em diuen que quan escoltem a Los 3
Sudamericanos jo sempre insisteixo que el guitarrista argentí d'Entre Ríos,
Dioni Velázquez forma part del grup en la seva última etapa i parlo d'un dels
seus discos en solitari en el qual ens demostra amb plenitud quan gran
guitarrista és. Però em diuen que molt parlar de Dioni Velázquez i no l'he
posat i això he de reconèixer, encara que dolgui que és una veritat, però crec
que a mitjas, jo penso que si l'hem escoltat alguna vegada. Avui m'he proposat
posar-ho i per això escoltem el "Otoño sin final" que va interpretar
i va compondre Dione Velázquez per acabar el programa d’avui de Un Toc de Rock.
El LP qué es va titular "Para los dos...", va ser publicat pel segell
RCA l'any 1979 i aquesta cançó es va extreure en single promocional. El tema va
ser la sintonia d'un culebró brasiler que em sembla recordar va protagonitzar Rubens de Falco i que es va titular "La Sucesora". Em sento
orgullós de dir que aquest LP segueix estant a la discoteca de casa i es troba
en perfecte estat. Després de tenir una interessant, encara que poc abundant,
carrera discogràfica, Dioni Velázquez es va incorporar a Los 3 Sudamericanos
que havien funcionat molt bé de 1959
a 1984 sent Alma María, Casto Darío i Johnny. De fet va
estar la seva etapa més gloriosa. Darío els va deixar i en el seu lloc va
entrar l’any 1988 Daniel, encara que l'any 1990 va ser substituït al seu torn
per l'extraordinari guitarrista i compositor Dioni Velázquez que avui hem
escoltat per tancar el programa i us diré que Los 3 Sudamericanos encara es
mantenen en actiu.
Us deixaré amb una frase de l'il·lustre escriptor
colombià Gabriel García Márquez, premi Noble de literatura l’any 1982
(Aracataca, 6 de marzo de 1927 - Méxic, 17 d’abril de 2014), l’autor de “Cent
anys de soletat” i que va dir:
“La saviesa ens arriba quan ja no ens serveix de
res”
Acabaré Un Toc de Rock i ara us quedareu en
companyia de totes les emissores per les que escoltes el programa dues vegades
per setmana o vía internet, cas de que t’el descarreguis del blog o bé el
facebook de Montse Aliaga. Sóc Mario Prades, baixo la barraqueta i fotre el
camp fins la propera.
Apa, ens veiem pel món
Mario Prades
No hay comentarios:
Publicar un comentario