
La
música ens acompanya al llarg de la nostra vida
omplint
molts dels nostres instants importants i en la
banda sonora d'avui, en aquest
viatge al passat, a l'
ahir, escoltarem cançons de
Zombies,
La Mode,
Fernando Márquez el
Zurdo, la
Troba Kung
Fu,
Tomeu Penya,
TR,
Febo,
Dalida, la
Vargas Blues Band i una del nou treball de
Revolver, però en tindrem més. Jo soc
Mario Prades i ara des de totes aquelles
emissores per les que ens escoltes o bé des del
blog o el
facebook de
Montse si
ho fas per la
xarxa, toca
obrir la barraqueta, ho fare amb
Azul y Negro i dient
com sempre alló de
Benvinguts a Un Toc de Rock
Azul y Negro – Con los dedos de una mano 1983

El duet
Azul y Negro van ser uns innovadors per al seu
temps, precursor de la
música electrònica espanyola i el
tecno-pop, així com
pioners en la implantació de
novetats tecnològiques musicals. La seva música es
basa en la barreja de
sintetitzadors,
guitarres elèctriques,
vocoders,
seqüenciadors i i
nstruments acústics, sobre una base preferentment
ballable. La
veu era tractada com
un instrument més i de vegades la
robotitzaven mitjançant
el
vocoder. Aquesta cançó del duet
Azul y Negro amb la qual avui obrirem
Un Toc
de Rock, es va incloure en el seu tercer àlbum "Digital" i va ser la
sintonia de la
Volta
Ciclista a Espanya de l'any 1983, això va significar el
reconeixement a nivell nacional d'aquest grup de
techno pop espanyol integrat
per
Joaquín Montoya i
Carlos García Vaso que eren de Cartagena, encara que el
tema es titulava realment “No tengo tiempo (Con los dedos de una mano)”, l'àlbum va ser
Disc d'Or, la foto es del moment en

el que els hi van lliuarar. La
veritat és que aquesta cançó no va ser la primera vegada, l’any 1982 i amb el
tema “No tengo tiempo” ja van ser
sintonia d'aquesta prova esportiva i encara
repetirien l'any 1993 amb "Two pa'ka". El guitarrista, cantant,
productor i arranjador
Carlos García Vaso és un multiinstrumentista
experimentat que va formar part de bandes històriques del
rock espanyol com
Granada, als que vam escoltar fa poques setmanes,
Greta i altres, participant
com a músic de sessió en enregistraments de
Tino Casal,
Luis Cobos i
Nino
Bravo, entre alguns altres com
Mecano, de fet en el primer disc de
Mecano no
constaven títols de crèdit i és que en la gravació van intervenir uns quants
músics experimentats i no interessava se sabés el fet, també ha gravat tres
discos en solitari. A partir del 1993
Joaquín Montoya va abandonar
Azul y Negro
i el seu lloc ha anat sent ocupat per diversos músics com
Javier Losada,
José
Antonio Álvarez Cuenca,
José María València Naranjo i actualment
Carlos López
Leal.
Azul y Negro va ser el primer grup espanyol que va realitzar
un
enregistrament digital, el

1983, i van ser pioners també editant
un àlbum en
format CD "Suspense" al 1984. Només es van publicar
200 còpies ja que
a Espanya gairebé ningú disposava encara d'un reproductor de CD, ni tan sols el
propi
Carlos García-Vaso tenia un.
Azul y Negro van ser també el
primer artista
espanyol que ha gravat un CD musical amb el
sistema surround DTS 5.1, es tracta
de "ISS" que es va editar l'any 2003. De fet aquest sistema no va ser
utilitzat fins a dos anys després per artistes com
Jean Michel Jarre. Amb motiu
de la publicació d'aquest CD es va editar l'1 de març de 2007 el primer segell
de correus de curs legal fabricat per la
Fàbrica Nacional
de Moneda i Timbre amb la portada d'un àlbum d'un artista espanyol. En total
Azul y Negro porten publicats
24 àlbums, l'últim "Locations", amb
material inèdit, s'ha editat recentment o està a punt de sortir al mercat.
També han realitzat les sintonies de
la Volta a Catalunya de 1984, la de
València el 1986
i les de diversos
programes de ràdio.
Zombies – Groenlandia 1980

Escoltarem ara a
Zombies i "Groenlandia" que es la
cançó més identificativa en la seva curta carrera profesional. La veritat és
que es tracta d'un tema molt
infantil i
ingenu, tant a nivell lletra com
música, però no obstant això té
un encant especial que la va fer sonar i molt
en les
emissores més modernillas de l'època i sobre tot las que es deien
“
emisoras piratas” i també a
les municipals que llavors començaven i tenien
llibertat
per puntxar el que volien els locutors,
pasant de llistes d’èxits. El seu líder
Bernardo Bonezzi (cantant i guitarra) va morir a la seva casa de Madrid el 30
d’agost del 2012.
Zombies estaven influenciats pel
glam-rock i la
new wave, el
resultat es comprovava en cadascun dels seus concerts.
Bernardo va començar amb
13 anys i l'unia una estreta amistat amb la gent de
Kaka de Luxe i es reunien
al costat de
Carlos Berlanga,
Alaska,
Fernando Márquez "
El Zurdo", al
que escoltarem després i altres amics a casa de
Nacho Canut. Allà van sorgir
pàgines inolvidables de “
la movida madrileña”. El primer grup en el què va
tocar
Bernardo Bonezzi va ser
Morbus Acre, però finalment decideix crear una
banda pròpia i van sorgir
Zombies, quan se li van unir
Álex de la Nuez (guitarra),
Massimo Rosi
(baix),
Miguel Ordóñez (caixa de ritmes),
Tesa Arranz (caixes xineses i cors) i
Juanma del Olmo.
Zombies compartien local d'assaig amb
Kaka de Luxe. Aquesta
cançó va ser el seu single de debut i es va incloure en el primer LP de
Zombies titulat "Extraños
juegos", editat per RCA l'any 1980. Encara traurien un segon àlbum "La Muralla China",
en el 82 i es van dissoldre,

bàsicament per
falta de creativitat ja que es van
quedar estancats. Ambdós discos van ser reeditats anys més tard en un sol
CD.
Bernardo Bonezzi es va dedicar
bàsicament a compondre
bandes sonores i va guanyar un
Goya en el 95. De fet va
debutar en aquesta faceta fent la música de la segona pel·lícula de
Pedro
Almodóvar amb qui l'unia una bona amistat, "Laberinto de Pasiones"
filmada l'any 1982. També va produir a
Almodovar y McNamara. Dels seus companys
en
Zombies us puc dir que
Juanma del Olmo crearia
Los Elegantes i
Álex de la Nuez va substituir a
Felipe
Lipe com a baixista de
Tequila i després de formar part d'
Alex y Christina es
llançaria en solitari. Us explicaré una anècdota, quan es va acabar el programa
de televisió "
La Edad
de Oro del Pop Espanyol", l'última cançó que va sonar va ser
"Groenlandia" interpretada en directe per
Zombies i en l'escenari al
costat d'ells i fen veus o una cosa així, van estar
Pedro Almodovar,
McNamara i
Carlos Berlanga. A
internet corren vidéos d’aquest esdeveniment i us els
recomano, lucinarem amb el personal i la posada en escena.
La Mode
– Aquella canción de Roxy 1982
La Mode
va ser també un dels grups carismàtics de la
Movida madrilenya i van estar en actiu de 1981
fins a l'any 1986. Sorgits després de la dissolució de Paraíso, estaven
liderats per
Fernando Márquez conegut com
El Zurdo i van debutar a la
Escuela de Caminos de
Madrid el 12 de desembre del 1981. Aquest tema es trobava en el seu primer LP,
encara que anteriorment ja havien tret una maqueta i un EP, titulat "El
Eterno Femenino" i va ser composada per
El Zurdo que l'abril de 1984, va
abandonar el grup per problemes de salut i va ser substituït per
Daniel
Ballester. Per
La Mode
van

passar també músics com
Antonio Zancajo,
Mario Gil,
Juan Verdera,
Almudena
de Maeztu i
Álvaro Cárdenas. En aquest tema ens parlen del grup
Roxy Music i
del seu líder
Brian Ferry. L'any 1986 es va publicar el seu últim disc “La
evolución de las costumbres” que la veritat, va ser un veritable
fracàs a
nivell vendes i acceptació i va provocar la dissolució del grup. El 24
d’octubre del 2014 reapareixen sent
Mario Gil (teclats) i
Antonio Zancajo
(guitarra), comptant amb
José Luis Moro com cantant que també formava part
paral·lelament de
Un Pingüino en mi ascensor.
Fernando Márquez “El Zurdo” – Para ti 1995

Toca escoltar ara a un altre dels noms històrics de la
movida
madrilenya, referència quan parlem d'aquella època gloriosa per al
rock
espanyol i al que hem esmentat abans.
Fernando Márquez Chinchilla va néixer a
Madrid el 18 de desembre de 1957, cantant, compositor, escriptor, dibuixant,
editor i considerat un pensador, va ser anomenat "
El Zurdo". Es va
donar a conèixer precisament en la seva faceta de
dibuixant de fanzines i al
fet de dibuixar amb la
mà esquerra va ser el que li va valer el sobrenom. Va
ser el fundador de
Kaka de Luxe que va començar com
fanzine i es va convertir
en un grup
punk, on trobàvem també a
Carlos Berlanga,
Alaska,
Nacho Canut,
Manolo Campoamor,
Pablo Martínez i
Enrique Sierra. De
Kaka de Luxe van sorgir
noms claus de la
movida com
Alaska y Pegamoides i
Ràdio Futura. Quan
Fernando
Márquez deixa
Kaka de Luxe va crear
Paraíso, un altre nom mític de la moguda i
la cançó "Para tí" que escoltem ara, composada per
Fernando, és avui
en dia tot un himne. Més tard va seguir fent història i va sorgir
La Mode als que hem escoltat
abans. Problemes respiratoris el van

allunyar dels escenaris, però retornà amb
Pop Decó al costat de
Teo Cardalda i posteriorment sorgeix
Proyecto Bronwyn.
Tot això sense deixar d'escriure llibres. La seva etapa en solitari és
possiblement la més anodina i en ella destaca el CD "Para tí..." que
va publicar Barsa Promocions l'any 1995, el segell propietat del meu amic
Mikel
Barsa, encara que en algunes fonts, equivocades per descomptat, afirmen que va
ser editat pel segell Lollipop i com mostra al
blog us poso el CD en el què va
reversionar temes de totes les seves etapes musicals i aquesta cançó que
escoltem ara. En la gravació van col·laborar
Eddy McLean i la seva Orquestra,
Joe Borsani,
Divina Comedia,
La Honorable Sociedad,
Cafè Teatro i
Antonio Zancajo
i les seves 5 guitarres. La producció va ser del recordat
Joe Borsani, un
argentí establert a Madrid i que va ser assassinat el juny de 2003. Per cert,
en aquest CD hi ha un error en la cançó en la qual intervé
Eddy McLean, s'han
equivocat, anuncien en els títuls de crèdit que col·labora a "A por todas",
però ho fa en “Credo”.
Fernando Márquez, al que es coneixia com El Zurdo
Tino Casal – Embrujada 1983

La cançó “Embrujada” que es va editar en versions single i
maxi single, es trobava al segon àlbum de
Tino Casal titulat “Etiqueta Negra”,
publicat l’any 1983 i va ser un dels seus gran hits, junt a “Eloise”. Aquest
àlbum on es recullia la peça, va ser reeditat en CD l’any 2003, junt a
“Neocasal” i “Hielo Rojo”, la resta de la seva discografia es va reeeditar
l'any 2011. L’asturià Tino Casal, el
Rei del Glam espanyol, va començar als 14
anys com a cantant amb el grup
Los Zafiros Negros per incorporar més tard a
Los
Archiduques, va ser l'any 1967 i amb ell com a cantant que van gravar el seu
millor disc "Lamento de gaitas", una versió del duet
Paul & Barry
Ryan, era el “I love how you love me”. Aquest single de
Los Archiduques es un
incunable

buscadíssim pels col·leccionistes i que a
El Temps Passa ja us hem
punxat. Després d'un parell d'anys amb
Los Archiduques,
Tino Casal va marxar a
Londres per dedicar-se a la pintura i ja a finals dels setanta va començar en
solitari.
José Celestino Casal Álvarez, conegut com
Tino Casal, va néixer a
Tudela Veguín, Oviedo, l'11 de febrer de 1950 i va morir a Madrid un 22 de
setembre de 1991. Es va parlar de que tenia la SIDA, però era una
malaltia degenerativa dels
ossos, una necrosis, per aixó, els darres anys
Tino Casal sempre anaba amb
un
bastó i en els seus concerts actuaba
sentat a una trona. Semblava que s'estava recuperant i va morir

a un accident de tràfic, quan el conductor de l'Opel
Corsa 1.3 SR color blanc matrícula M-9642-FT va xocar contra un fanal de la M-500, a 400 metres del pont dels
Francesos, direcció sud a la M-30,
prop del barri madrileny d'Aravaca per
excés de velocitat, sent
Tino Casal que
anava al seient del copilot, l'
única víctima mortal. Vaig tenir l'oportunitat
de conèixer a
Tino Casal i puc dir-vos que era una persona senzilla i sense cap
ínfula de grandesa ni prepotència. Aquí al
blog us he posat una foto d'un
concert on el veureu assegut enmig del fum que omplia l'escenari, per cert que
el baixista, del qual no recordo el nom, després va tocar amb
Miguel Ríos.
També us poso una foto meva amb
Tino Casal.
Febo – Peggy baila reggae por mí 1987
%2Ba.JPG)
El cantant, harmònica i guitarra de Puertollano, Ciudad
Real,
Víctor M. Gutierrez Caballero, a qui es coneix com
Víctor Febo i que va
ser component de diversos grups, entre ells
Metralla,
Ascow i
Cántigas, es va
unir a
José María Núñez García i van crear el grup
Febo. Aquest tema que
escoltem ara a
Un Toc de Rock es va incloure en el seu àlbum "Al compas
del tiempo" que van publicar a través del segell Fonográficas Damitor
l'any 1987, però el tema va estar recuperat donant títol a un CD editat el 1 de
gener de 1999, però ara signan sols com
Víctor Febo. En aquest enregistrament
que escoltem i que és el del l’any 1987, van col·laborar
Jacinto de la Cruz als teclats,
Eugenio
Casas al saxo,
Daniel Silvestre a la bateria i
Carlos López al baix, amb
Salvadora,
Pepa,
Felipe-Patas i
Jesús als cors, encara que d'aquest últim no
estem segurs del tot. La lletra és tota
una paranoia de nit d'alcohol i
discoteca en la què el nostre protagonista es lliga a
Peggy i quan se'n van cap
l'apartament de la noia buscan gresca, aquesta es converteix en la
porqueta
Peggy de
Els Teleñecos i a la festa que havia de ser íntima, es presenta fins la
granota
Gustavo i
Animal, clar que la sorpresa arriva quan
el noi desperta i
s'adona que tota ha estat un
somni etílic, però torna a sentirse sorpres en
veure al altre dia per la tele els
Teleñecos i adonar-se que
Peggy des de la
pantalla li cluca l'ullet.
La Troba
King Fu – Clavell morenet

El cantant i acordionista
Joan Garriga abans de crear
La Troba Kung Fú va ser el
líder del grup
Dusminguet, una de les bandes de
rock en català transgressores a
finals dels 90 i principis del nou segle i va ser el compositor de molts dels
temes d'aquesta banda avui desapareguda que va publicar tres àlbums. Quan
Dusminguet es van desfer
Joan Garriga va col·laborar en projectes d'
Amparanoia
i
Xerramequ Tiquis Miquis. L'any 2005 decideix crear
La Troba King Fú, al
costat de
Muñeco (percussió),
Marià Roch (baix),
Muxaxo (guitarra rumbera),
Pep
Terricabras (bateria) i
Toti, en una línia musical
que s'acosta i molt a la
rumba blanca, la
r
umba catalana de
Peret i el
Pescailla, encara que molts actualment
identifiquen la
rumba catalana amb
La Troba Kung Fú i altres grups actuals, oblidant
als creadors del gènere o a
Los Amaya,
Rumba 3, fins i tot
Los Manolos, sense

adonar-se que tot està inventat a la
vinya del Senyor, de fet la moderna
rumba
catalana te el seu origen en
La Orquesta Mirasol. La lletra d'aquesta
rumbeta
que he seleccionat perquè l’escoltem a
Un Toc de Rock és molt dura, tot i que
s'amaga darrere d'una capa d'alegria i ritme rumbero. Ens parla d'
un
delinqüent, un
facinerós al que finalment la llei aplica la pena més dura de
totes,
la pena de mort. La cançó es va incloure a la banda sonora de la
pel·lícula "El triunfo" de
Mireia Ros i sobre una novel·la de
Casavella.
Vargas
Blues Band – Amapola negra 1994

I ara després d’
un clavell us portaré
una rosella, en aquest
cas
negra. Un dels millors treballs discogràfics de la
Vargas Blues Band és
l'àlbum "Blues Latino" que es va editar l'any 1994, en el qual
destacava la cançó que li donava títol i que ja hem escoltat a
Un Toc de Rock.
Ara i des d'aquest mateix disc us porto un altre gran tema, una cançó amb reminiscències
flamenc -
salseres on destaca el treball de
Jeff Espinoza, el cantant del grup
en aquest disc, en el què va comptar amb la col·laboració de
Chris Rea,
Junior
Wells,
Flaco Jiménez,
Agustín Carbonell "
El Bola",
Miguel Morell,
Nako Goñi,
Ramón Arroyo,
Shellah Cuffy,
Elena Figueroa i
Andrés Calamaro. En
aquest CD la
Vargas Blues
Band l'integren
Javier Vargas (guitarres),
Jeff Espinoza (cantant i
co-compositor d’alguns temes),
Miguel
Ángel
Collado (teclats),
Pedro Barceló (bateria), Alfonso Pérez (piano, òrgan i
cordes),
Juan Carlos Mendoza (baix) i
Gino Pavone (percussió). Es va gravar en
els
estudis Trak de Madrid a la tardor de 1993 i la producció va estar a càrrec
del propi
Javier Vargas. El juliol de 1996
Javier Vargas va tocar al costat de
Carlos
Santana a París, en un memorable concert, però va tornar a actuar amb
Santana
l’any 1998 a
París i Madrid, a més de participar en la gira espanyola del premiat disc
"Supernatural" de
Santana, l'any 2000, en els concerts de Madrid,
Barcelona i Saragossa.
Javier Vargas, nascut a Madrid l’any 1958, és un dels
grans guitarristes del
rock i
blues espanyol. Va viure a l'Argentina i després
d'estar tocant amb grups nord-americans als Estats Units, es va venir a Espanya
i va tocar a la banda de
Miguel Ríos i va acompanyar a altres artistes, entre
ells
La Mondragón. Ha
creat diversos grups, entre ells jo destacaria a
RH+, però la seva consolidació
i reconeixement va arribar quan va posar en marxa la
Vargas Blues Band,
amb qui ha publicat
24 àlbums, entre ells tres o quatre en directe i algun que altre recopilatori.
Revolver – Las armas rotas 2015

Carlos Goñi ha publicat un nou treball discogràfic de
Revolver amb el títol genèric "Babilonia", editat el passat 10 de
febrer. Feia 4 anys que
Revolver no treia material inèdit i es tracta d'un àlbum
molt més simple musicalment parlant que els seus anteriors treballs i en el
qual torna, d'alguna manera, als seus inicis i compta amb el baixista
Manuel
Bagués i el bateria
Julián Nemesio que l'acompanyen des de l'any 2008 quan va
gravar el disc “21 gramos”,
amb la col·laboració del teclista
Santiago Navalón. El disc ha obtingut molt
bones crítiques i ha estat el millor classificat, de sortida, des de
"Sur", del 2000. Els 10 temes que configuren l'àlbum han estat
composats per
Carlos Goñi.
Carlos Javier Crespo Goñi va néixer a Madrid el 8
d'octubre de 1961, però es valencià des de fa molts anys. Va formar part del
grup alacantí
Garage amb els que va treure dos singles, posteriorment es va
incorporar a
Comité Cisne i va editar diversos discos molt interessants, fins
que es va decidir a llançar-se en solitari convertint-se en
Revolver. Us

explicaré una anècdota que crec us he explicat en algua altre ocasió, perquè
aprecieu com són les cases de discos. L'any 1990 va treure el seu primer disc
com
Revolver,
Carles Goñi i jo ens coneixíem de la seva època a
Comité Cisne i
van trucar-me de Wea, la seva discogràfica, per donar-me el disc i que li fes
una entrevista per
Diari de Tarragona, vem quedar a la cafeteria de l'
Hotel
Maritim, a Cambrils, just al costat de casa meva i quan ens vem veure no vaig
poder deixar de comentar-li com s'havia aprimat.
Carlos Goñi va dir-me
textualment “
Wea me dio un tiempo limitado para perder 20 kilos o se negaban a
sacar el disco, afirmaban que no daba la imagen”, es llastimos que les
discogràfiques es fixen més en l’
imatge que en
la veu d’un cantant, però així
es tal i com estan les coses.
Tomeu Penya – Unes cançons 2007

Aquest tema us ho he extret de l'àlbum "Paraules que
s'endú es vent" que l'amic
Tomeu Penya va publicar l’any 2007 comptan amb
la col·laboració de
Paco de Lucía. És una preciosa cançó que tal com ell diu li
posa la pell de "
Galina" i que aquestas cançons de les que ens parla,
son la solució per molts dels problemas del món. A
Tomeu el vaig conèixer quan jo
era soci de l'empresa
Èxit Produccions Artístiques, al despatx que teníem al
carrer Llovera de Reus.
Tomeu actuava al
Parc de Sant Jordi aquella nit. Li
vaig fer una entrevista per a
Diari de Tarragona i li vaig comentar que la
cançó seva que a mi més m'agradava de las que havia tret fins llavors, era
"
Plou" i aquella nit me
la va dedicar en el concert. Des de aquell
dia
Tomeu Penya i jo hem mantingut una bona amistat i un grapat de vegades ha
estat a casa meva, encara

que fa anys que no ens veiem, però es un dels amics
de
Un Toc de Rock al
facebook de
Montse Aliaga. Ell ha estat en moltes ocasions
a casa meva i m'ha convidat moltes més a passar un cap de setmana a la seva de
Vilafranca de Bonayn, encara que mai m'ha estat possible anar-hi. L’any 2010 va
treure un nou disc titulat “30 anys després”, gravat en directe i molt íntim,
amb unes quantes de les seves bones cançons. Os el recomano des de
Un Toc de
Rock. A la foto
Mario Prades i
Tomeu Penya al despatx de Reus el dia en que ens
vam conéixer. Per cert va començar al grup
Els Mallorquins i després
Harlem i
crec que també a
Los 5 del Este o pot ser era el
Grupo 15, fins que va
llantar-se en solitari cantant en “
la seva llengua autóctona”, com ell mateix
diu.
Dalida – Tenía 18 años 1973

Aquesta cançó la vam escoltar fa ja algun temps en la versió
que va realitzar
Luz Casal i us vaig comentar que originalment la va gravar la
cantant
Dalida, doncs bé, ara ha arribat el moment d'escoltar la versió
original ja que des del
facebook de la
Montse així m'ho han demanat. La veritat és que
la lletra de la cançó tracta
un tema espinós, les
relacions entre persones
d'edats molt dispars, en aquest cas
un noi jove i
una dona madura, una cosa que
quan és al contrari es critica o es parla de que la noia està amb l'home pels
seus diners, però quan es tracta d'un noi jove llavors sembla estar bé, fins i
tot ens fa gràcia, però la veritat és que... si realment està malament, és
igual es tracti del sexe que es tracti O no? Almenys hauria de ser així. És
clar que les relacions d'aquest tipus molt poques vegades acaben bé. La cançó
es titulava originalment "Il Venait D'avoir 18 Ans" i Dalida la va
gravar l'any 1973, quan va avortar després d'haver-se quedat embarassada d'un
estudiant italià molt més jove que

ella, va ser escrita per Pascal Sevran.
Aquesta operació sembla ser que la va deixar estèril. La veritat és que
Dalida
mai va tenir sort en
les coses de l'amor i se l'anomenava "
La noia del cor
trencat". La cantant italo-francesa
Dalida, veritablement era egípcia, es
deia en realitat
Iolanda Cristina Gigliotti i va néixer al Caire, el 17 de
gener de 1933. Els seus pares eren calabresos i el pare era
Primer violí de
l'
Òpera del Caire. L’any 1954 va ser triada
Miss Egipte i es va traslladar a
França. La cantant i actriu, considerada italiana, va residir a França durant
la major part de la seva vida professional. L'any 1956 va gravar la seva
primera cançó "Madona" que era una versió en francès d'un èxit de la
portuguesa
Amalia Rodrigues. En 1981 va ser la primera dona en rebre
un disc de
diamant pel volum de discos venuts, es calcula que al llarg dels anys va
obtenir un total de
55 discos d'or i va superar els
170 milions de discos
venuts.
Dalida va morir el 3 de maig de 1987 a causa d'una sobredosi de somnífers, va
ser un suïcidi, encara que val a dir que

ja ho havia intentat en diverses
ocasions. Comptava 54 anys. La veritat és que els
tres grans amors què es diu
van haver en la seva vida també es van suïcidar, es tractava de
Luigi Tenco
(1967),
Lucien Morisse (1970) i
Richard Chanfray (1983). Al costat del cadàver
es va trobar una nota de comiat que deia tan sols “
Pardonnez-moi, la vie m'est
insupportable (Perdoneu-me, la vida m'és insuportable)”. Està enterrada al
cementiri de Montmartre (la seva tomba a la foto), el barri de París on vivia i els seus amics recorden
que després de la seva mort,
tots els matins hi havia
una rosa vermella a la
tomba. Mai van saber qui la deixava, però va continuar així durant molts anys..
TR – Carn de canó 1986

Un dels primers grups que va realitzar
rock en català van
ser
Coses, allà pels anys 70. El seu cantant
Ton Rulló quan es van separar, va
crear ja en els 80, el grup
TR, una banda d'extrema qualitat molt desaprofitada
i amb bons músics catalans de
rock, entre ells
Quim Bernat (saxo),
Pep Bao
(baix) i
Nacho Lesko (piano) i amb
TR acabarem el programa d’avui d’
Un Toc de
Rock. Un dia
Ton Rulló em va comentar que va conèixer a un jove, com a molt
tenia
catorze anys d'edat, a la parada d'un autobús. Ell li va demanar un
cigarret i a
Ton la seva desemvoltura li va fer molta gràcia. Van
entaular una
conversa mentre esperaven el bus en el curs de la qual el xicot li va fer
confidències i li va dir que "
Quan se sentia més feliç i ple de vida era
després d'haver robat un cotxe potent i posar-lo a l'autopista a 140 o més,
conduint amb una mà mentre que amb l'altra s'embolicava un peta". A ell, a
aquell inconscient,
Ton Rulló li va compondre la cançó que escoltem avui
"Carn de canó". Per cert que actualment i despres d’haver format part
de
La Rural,
Ton és troba al grup
Ton Rulló i la Pegebanda, amb un altre gran músic català,
Jordi
Pegenaute. Si be fa un any o pot ser un parell, va tornar a possar en marxa
TR,
perè sense continuitat. Aquesta cançó excel·lent que sona ara a
Un Toc de Rock
es va incloure al LP "T.R." editat l'any 1986 a través de Justine
Records. Per cert que una vegada, estant
Julio Castejón, guitarra d'
Asfalto i
co-propietari del segell Snif Records del qual jo era delegat de promoció i
vendes per a Catalunya, a casa meva, a Reus, li vaig fer escoltar aquesta
cançó. Quan
Julio Castejón la va sentir va dir-me immediatament "
Quiero
este grupo para nosotros". Finalment no es va poder arribar a cap acord ja
que
Julio volia llançar-los al mercat del estat i per tant, volia que gravessin
en castellà, i
Ton Rulló es va negar.
La frase per acomiadar el programa d'avui és de l'heroi grec
Temístocles, polític i general atenès que va combatre a la batalla de Marató,
durant la Primera
Guerra Mèdica, sent un dels deu estrategs atenesos esmentats
per Heròdot, també va liderar les batalles d'Artemisio i Salamina, tot i que va
ser un polític corrupte, com comprobareu per aquesta dita:
“No voldria tenir un càrrec del que els meus amics
no puguin
esperar més favor que els estranys”
Conclou per avui Un Toc de Rock i ara jo baixaré la
barraqueta i tocaré el dos, però abans de fotree el camp us deixaré amb la bona
companyia de totes aquelles emissores per les que ens escoltes dues vegades
cada setmana, si ho fas a través de la ràdio o via internet si t’el
descarregues des de el blog o el facebook de Montse Aliaga. Jo soc Mario Prades
i us deixaré fins el proper programa.
Apa, ens veiem pel món
Mario Prades
No hay comentarios:
Publicar un comentario