Començarem el programa des de El Vendrell escoltant a
Lax'n'Busto i una cançó del seu primer disc, però també trobareu en la nostra
banda sonora a Manolo Tena, Leño, Whiskyn’s, Tomeu Penya, Sabina, Roxette,
Amaral, Los Rebeldes i uns quants artistes més que ens portaran de tornada en
aquest viatge al passat musical, espero que amb bons records. Jo sóc Mario
Prades i ara des de totes aquelles emissores per les que escoltes Un Toc de
Rock o bé des del blog o el facebook de Montse Aliaga si ho fas per la xarxa, obriré la
barraqueta.
Benvinguts a Un Toc de Rock
Lax’n’Busto – Mai diguis mai a un mai 1989
Avui i per començar Un Toc de Rock escoltarem a Lax’n’Busto.
L'any 1989 el grup del Vendrell va publicar el seu primer àlbum “Vas de
punt?... o què!!!” que es va editar a través d'un segell independent de
Vilafranca del Penedès. En aquella carta de presentació es trobava aquest tema
que escoltem ara i que és un dels més carismàtics a la carrera dels
Lax'n'Busto. L’àlbum va ser reeditat anys més tard a través del segell Disc
Medi, però tot i que es van incloure dues cançons noves, faltava una de les
originals "Carmen Flavià" que havien dedicat a una professora, crec
que era de Valls i que els va amargar l'escola i després de suspendre'ls, els
va obligar a estudiar un estiu. És clar que a la professora la cançoneta no li
va fer cap gràcia, els va plantar una demanda als jutjats i la va guanyar, pel
que ells van haver de indemnitzar-la econòmicament i no poden interpretar el
tema en cap dels seus concerts. El 20 d'octubre de 2006, en el darrer concert
de la gira que estaven fent, el cantant Pemi Fortuny (a la foto) va anunciar, via el fòrum
de Lax'n'Busto, que deixava el grup. Entre les diverses raons, va dir que volía dedicar
temps a aquelles persones que no han tingut la sort a la vida que ha tingut
ell. Se'n va anar a viure a Sierra Leona i va participar en diverses
iniciatives solidàries, fou substituit per Salva Racero. Els Lax’n’Busto son
actualment Jaume Piñol Mercader (bateria i cors) nascut a El Vendrell el 20 de
juliol de 1971, el baixista Jesús Rovira Costas nascut també a El Vendrell el
24 de maig del 1968, el guitarra Cristian G. Montenegro que va néixer a
Vilafranca del Penedès un 15 d'octubre del 1970, el teclista Eduard Font,
nascut a Torroella de Montgrí el 11 de novembre del 1975 i que havia militat a
Sopa de Cabra i Glaucs i finalment el nou cantant Salva Racero Alberch que és
manresà i va néixer el 8 d'agost de 1976.
Álex de la
Nuez – Dame más 1994
Aquest tema és una versió del "Give it up" del
grup nord-americà Steve Miller Band que es va fer servir, amb la veu d'Álex de la Nuez, per a un anunci de Kas.
Ha estat el gran èxit comercial en la carrera d'Alejandro de la Nuez Magarzo, nascut
a Madrid el 9 de setembre de 1962 i que va ser component del mític grup
Zombies, una de les bandes emblemàtiques de la "movida madrilenya",
els de "Groenlàndia". Més tard s'incorporaria a Tequila substituint a
Felipe Lipe i posteriorment va formar duet amb Christina Rosenvinge dient-se Álex & Christina, els portava un representant de Valencià, crec recordà que era Vicente Mañó. Es clar
que la cosa entre ells dos va acabar com el Rosari de l'Aurora ja que pel que
sembla, la nena era inaguantable i va suposar tot un trauma per a Álex que
finalment es va recuperar i gràcies a aquest tema que escoltem ara a Un Toc de
Rock, va aconseguir ser número 1 en vendes al país. Va ser la cançó estrella
d'un CD recopilatori d'èxits de l'estiu, el "Terracitas de verano"
publicat per el segell EMI. La veritat és que la seva carrera en solitari no és
excessivament destacable, però aquest disc va ser tota una bomba comercial i
molts van descobrir gràcies a la versió de Álex de la Nuez, als nord-americans
autors del tema, aixó va ser el més positiu de tot. Com músics de sessió ha
acompanyat molta gent, entre ells a Mecano com guitarra al LP "Descanso
dominical". En l'actualitat es dedica bàsicament a compondre música per a
anuncis i ha guanyat diversos premis en aquest camp, destacant el Ondas a la
millor falca radiofònica. Per cert i això és tota una curiositat, Amb Zombies
va gravar dos discos, com Álex y Christina també dos i en solitari... A que no
sabeu quants discos ha gravat? Premi! Sou molt espabilats, la resposta són
“Dos”.
Leño – Maneras de vivir 1981
En un dels capítols de la sèrie "El Ministerio del Tiempo"
de TVE, es van traslladar als vuitanta i els protagonistes assisteixen a un
concert de Leño, en aquell moment em vaig adonar que feia temps que no
escoltàvem a aquesta banda mítica del rock espanyol i ara toca. El dia 12 de
febrer de l’any 1978, el grup Leño, integrat en aquell moment per Rosendo
Mercado (guitarra i veu), Chiqui Mariscal (baix) i Ramiro Penas (bateria),
debuten a la sala Alcalá Palace de Madrid, com teloners d'Asfalto. Després del
primer disc Mariscal deixa el grup i serà substituït pel tarragoní Tony Urbano,
un bon amic que va morir el 27 d’agost del passat 2014 i que també es va
dedicar a la producció. Per cert, Ramiro també era de Tarragona i tots dos havien tocat en el grup Coz, dels que sortiria Barón Rojo. Aquesta és una de
les millors cançons de Leño i us la he extret de l'àlbum "En directo"
que es va gravar el dies 25, 26 i 27 de març de 1981 a la sala Carolina, a
prop del seu local d'assaig. En el concert i la grabación col·laboran Manolo
Morales al saxo i una quasi desconeguda, en aquells moments, Luz Casal fen
cors. Es va fer una memorable gira anomenada “Rock de una noche de verano” amb
Miguel Ríos, Leño i Luz Casal. Quan Leño es va desfer a l'octubre de 1983,
Rosendo va seguir en solitari, Ramiro es va integrar a Llámalo X i després li
vaig perdre la pista i Tony (a la foto amb Mario Prades), amb el seu germà
Àngel que crec que ara està per l’América central, van crear el grup Ausentes i
també es va dedicar a la producción, destaca la seva tasca com a productor amb
el grup Números Rojos i altres. Rosendo (a la foto amb Mario Prades) va estar en diverses ocasions a casa
meva, a Cambrils, entre Salou i Vilafortuny. La primera vegada que va venir,
assegut al sofà i no veient a través del finestral res més que mar Mediterrani
em va comentar que estava flipant. S'acabava de comprar un pis a Madrid, planta
22, i em va dir textualment "Desde mi casa veo todo un mar… de antenas,
pero este es un Mar de Verdad". Crec que fa un parell d’anys es va
publicat una caixa amb totes les gravacions de Leño, un llibre i també van rebre
un Disc d’Or.
Manolo Tena – Tocar madera 1992
I ara una cançó per a els supersticiosos, i és que hi ha
gent que son molt supersticiosa. Creuen que trobar-se un gat negre, potser
passà per sota d'una escala, abocar la sal, trencar un mirall, els dimarts o
divendres i tretze i tantes altres coses, poden portar conseqüències no sempre
agradables... Mala Sort. Persones que opinen que existeixen els mals auguris i
que les coses mai succeeixen perquè si. És clar que els que creuen en aquestes
coses tenen una solució... Tocar fusta. Jo recordo aquell gallec que quan li
van preguntar si creia en les meigas va dir: "Creder, creder, non credo,
pero haberlas ailas". Aquesta cançó de Manolo Tena que escoltarem ara a Un
Toc de Rock i que és titula aixi “Tocar madera”, tracta sobre aquestes coses en
las que molts i creuen, si bé mai ho reconeixen, es trobava en l’àlbum
"Sangre española", segon i possiblement el millor disc d'aquest
veterà que va aconseguir superar els seus molts problemes amb les drogues i
l'alcohol, estabilitzant la seva carrera. També es va incloire en un doble CD
benéfic que va treure Avispa Records, a favor d'Amnistia Internacional. Manolo Tena, nascut a Madrid el 21 de
desembre de 1951. Personatge mític de la “movida madrileña”, Manolo Tena va
formar part del grup Cucharada amb el qual gravaria dos singles i el LP
"El limpiabotas que quería ser torero", l’any 1979. Quan es van
desfer va crear una altra bona banda de rock, el trio Alarma!!!, per començar
l’any 1988 en solitari amb una interessant trajectòria. "Sangre
española" es va gravar als Estats Units, aconseguint el mig milió de
còpies venudes. Manolo Tena va ser el primer artista espanyol que va posar un
dels seus discos a la venda sols mitjançant Internet i a bon preu, es tractave de “Insólito”
que va treure l’any 2000 i aixó va fer que les cases de discos i sobretot les
emisores de ràdio-fórmula el posesin a la “Llista Negra” i es que aquesta
emisores treballan sols per Diners, si pagas sones, si no pagues es que deus de
ser molt dolent i aixó es una de les grans malalties que patéix la música
nacional, als Estats Units pagar per ser escoltat sería considerat un delicte
federal, recordeu el “Cas Payola”, aquí la Payola es una pràctica habitual.
Whiskyn’s – El meu amic 2004
Des del àlbum "On" que Whiskyn's van publicar
l'any 2004 ara us he seleccionat per escoltar a Un Toc de Rock aquest tema en
el qual els reusencs ens parlen de l'amistat i en el que reconeixen que tenen
un bon amic, però el cuiden poc i això no està bé. És clar que al final Joan
Masdeu ens aclareix que aquell "bon amic" és ell mateix. Els Whiskyn’s surgeigen a Reus, la capital
del Baix Camp i estaben liderats per el cantant i guitarra Joan Masdéu que
també és actor. Inicialment es van fe dir Whisky’n’Cullons un nom trasgresor,
però finalment i a partir del seu segon o pot ser el tercer àlbum ja van
retallar el seu nom sols a Whiskyn’s i van començar veritablement a funcionar a
nivell vendes i concerts. Quan jo els vaig coneixer ancara es deien Terrado 25
i s'havien autoeditat un cassette que tinc a la meva discoteca, tot un
incunable. Joan Masdeu era veí meu en el barri del Carrilet, a Reus, un vivia
al carrer Tetuan i l'altre al carrer Canal. Whiskyn’s van començar l'any 1989 i
després de la disol·lució del grup Terrado 25, ja a l'any 1992, va surgir
Whisky’n’Cullons. Inicialmente eran Joan Masdéu, Manuel Lucio, Gerard Roca i
Nando Oterino i alguns d'ells venien també del grup Duca-2 i altres de ZZ Pop,
però per la banda han passat uns quans músics al larg dels anys, entre ells
Xavier Llorach, José Luis Sánchez, Cesc Solé i Toni Díaz. Joan Masdeu ja porta
publicats un parrel d’àlbums en solitari des de que els Whiskyn’s es van
desfer. Per cert, la presentació de l'àlbum "Lila" es va fer a Reus, a la sala Philadelphia i jo vaig fer la producció del concert.
Tomeu Penya – Ciutadà d’aquest món 1995
L'amic Tomeu Penya va publicar aquest tema en el seu àlbum
"Anuats" i crec recordar que em va comentar quan em va donar el CD
que estava dedicada o es referia a un jugador de bàsquet del Joventut de
Badalona, però no recordo el nom i sempre he confessat que jo no sóc
precisament un entès en qüestions esportives, més aviat sóc un negat per a
aquests temes. Al CD va incloure una versió instrumental de la cançó "Dues
nits a Barcelona" que francament és tan bona o més que la cantada, també
recollida en el disc i que ja hem escoltat. La veritat és que
"Anuats" és un dels millors àlbums de Tomeu Penya, publicat per Picap
l'any 1995. L’acompanyan en la gravació el grup Géminis que eren Simó (cors i
veus), Xesc (batería), Joan (teclats) i Atanasi (baix), però va comptar amb
bones col·laboracions entre las que trobaven a Noel Quintana al piano, Miquel
Morell al saxo, Xisco Balaguer que és un históric de la música a Mallorca al órgan, Jordi Mauri al saxo i crec que uns
quans més.Tomeu Penya som amics, ha estat en moltes ocasions a casa meva i m'ha convidat
moltes més a passar un cap de setmana a la seva de Vilafranca de Bonayn, encara
que mai m'ha estat possible anar-hi. Ancara recordo una de les últimes vegades
que Tomeu va menjar a casa meva uns "fideus rossos", a més de la meva
ex hi estaba el tio Ramón, en pau descansi. Van estar molt de temps parlant els
dos de gossos, intentant saber quina raça era el gos mallorquí "Cap de
Bestià". Tomeu Penya aquell dia estava preocupat, a la tarda havia de
gravar a TV3 un "Tres senyores i un senyor" i no estava massa
tranquil."No se que em tenen preparat aquestes noies" em deia. El que li van
preparar va ser un cavall i li van fer muntar-ho. El seu nom complet és
Bartomeu Nicolau Morlà, va néixer a Vilafranca de Bonany l’any 1949. Va
començar tocant en el grup Els Mallorquins que van treure un disc petit, després a Harlem on també hi era l’amic Joan Bibiloni. La foto està feta al
Serrallo, el port de Tarragona, després d'un bon dinar.
Joaquín Sabina – ¿Quién me ha robado el mes de abril? 1988
Aquesta cançó es trobava en el LP "El hombre del traje
gris" publicat per Sabina el 1988 i que al costat de "Hotel, dulce
Hotel" (1987), són els millors treballs de Joaquín Sabina, nascut a Úbeda,
Jaén, el 12 de febrer de 1949 i de nom complert Joaquín Ramón Martínez Sabina.
Inicialment va formar part del projecte anomenat La Mandràgora, al costat
de Javier Krahe i Alberto Pérez amb els que va treure un LP amb lletres molt
divertides. Va ser descobert al costat dels seus companys per el periodista
Fernando García Tola (Valladolid, 1941 - Madrid, 23 de julio de 2003) en el seu
programa "Si yo fuera presidente", però dels tres ell és el que ha
aconseguit una millor carrera, plena d'èxits. Des que el 24 d’agost del 2001
Joaquín Sabina va patir un infart cerebral a causa dels seus excessos i que va
estar a punt de costar-li la vida, la seva veu ja no ha estat la mateixa. Jo
creia que Joaquín Sabina va haver de retirar-se llavors i dedicar-se a compondre, però
fa uns mesos va realitzar una gira amb disc en directe inclòs i la veritat és
que s'ha recuperat bastant, encara que hem de reconèixer que no tornarà a ser el
mateix d'abans, de fet en el primer concert va abandonar l'escenari. Després va
manifestar haver patit un "Pastora Soler" referint-se a pànic escènic.
Té la gran sort de comptar amb Pancho Varona, un gran músic, arranjador i
productor que va ser component de Viceversa. A la foto Sabina amb Mario Prades.
Los Rebeldes – Con su blanca palidez 1987
La banda de rock and roll més popular de l'estat són Los
Rebeldes, un grup sorgit a Barcelona i liderat des dels seus inicis per Carlos
Segarra que és del barri de Sants. L'any 1987 van publicar el seu primer disc
en directe, un doble àlbum titulat genèricament "Preferiblemente
vivos" que es va gravar el 24 d'agost de 1986 a Alcalá De Guadaira
(Sevilla) i on a més de les cançons més populars dels seus quatre primers
discos, van incloure unes quantes versions, entre elles aquest gran balada, un
clàssic dels seixanta que van gravar originalment els britànics Procol Harum i
que a Espanya havien versionat amb encert els Pop Tops, a l'any 1967, encara
que la dels barcelonins és molt més canyera. També versionen “Caldonia” de
Louis Jordan, “Green Onions” de Booker T. & The MG’s, “Come On Everybody”
d’Eddie Cochran, “No Particular” que es el “Place To Come” de Chuck Berry, una
de Henry Mancini i alguna més. En aquest
enregistrament Los Rebeldes són Carlos Segarra (cantant i guitarra), Tony
Nervio Roto (guitarra), Dani Nel·lo (saxo), Moisés Sorolla (bateria) i crec que
Emilio Díaz (piano), encara que d'aquest últim no estic segur. Del que si ho
estic és que en la gravació va col·laborar el guitarrista Javi Volumen. Per
cert, d'aquest tema van realitzar una altra gran versió Los Savajes en el seu
àlbum de retorn titulat "1988". Val a dir que en els seus inicis,
quan es van crear l’any 1979, Los Rebeldes tan sols eren Carlos Segarra,
Aurelio Morata i Moisés Sorolla. Aurelio Morata els va deixar després del
primer disc per crear Aurelio y Los Vagabundos, un altre bona banda de rock and
roll, si be després ha tornat a treballar amb ells i crec que en el disc en
directe "Noches de luz, días de gas" que es va gravar el dia 28 de
març de l’any 2009 a
la sala Luz de Gas de Barcelona que dirigeix el meu amic Fede Sardà i el seu
fill, donç en aquest disc en directe, a part de tocar, també va ser el
productor. Jo recordo que quan vaig organitzar la segona edició de la Fira Internacional
del Disc i Cinema de Col·leccionista de Tortosa, els lliuravem una placa
homenatge pel seu treball a favor del rock and roll a Espanya. Ells havien
actuat el dia anterior a València de tornada farien una parada a Tortosa per
recollir la placa, però van tenir problemes a la carretera i no van poder
passar a recollir-la i l'Ajuntament se la va remetre, crec que per correu.
Amaral – Las chicas de mi barrio 2008
Possiblement el disc amb més qualitat en la carrera
discogràfica del duet saragossà Amaral, integrat per Eva Amaral i Juan Aguirre,
sigui "Gato negro - Dragón rojo", un doble àlbum gravat entre
Londres, Madrid i Nova York que es va publicar el 27 de maig del 2008 i del que
us he extret la cançó que escoltem ara a Un Toc de Rock. Aquest va ser el
cinquè àlbum d'estudi d'Amaral que en total han publicat sis discos d'estudi,
una edició especial i dos dvd 's en directe, des de 1998, any en què van
començar. El seu disc més venut, però, ha estat "Estrella de mar",
editat l'any 2002 i en el qual es va incloure la cançó "Sin ti no soy
nada", possiblement la més popular en la llarga carrera d'Amaral. Juan Aguirre
havia format part del grup Días de Vino y Rosas, amb els que va gravar un disc
l'any 1990. Eva i Juan es van conèixer l'any 1992, en un bar de Saragossa. Eva
Amaral tocava la bateria en un grup de punk-rock anomenat Bandera Blanca i
també era la cantant dels Lluvia Ácida. Sempre afirmen que va ser instantani, amor
a primera vista i es van unir professional i sentimentalment. La veritat és que
malgrat la seva brillant carrera amb més de 4 milions de discos venuts i des de
que van treure "Hacia lo salvaje" l'any 2011, poc s'ha sabut d'ells.
Si bé al 2012 vam treure un disc recopilatori de grans èxits.
Roxette – No se si es amor
1988/1990
Ara que es compleixen 25 anys de l'estrena del film
"Pretty woman" anem a recordar la pel·lícula i sobretot la banda
sonora que va ser la primera de la història del cinema en què només es van
incloure versions de temes que ja havien estat editats anteriorment i va
funcionar molt bé comercialment, sobretot gràcies a aquest esplèndid tema de
Roxette, cal reconèixer que la pel·lícula també ja que la primera setmana de
projecció s'havien amortitzat els costos. Així mateix ha estat la més rendible
per a les televisions que la reposen periòdicament, sempre amb índexs
d'audiència veritablement notables. Va estar el film que va consagrar a Julia
Roberts i a Richard Gere, va ser estrenada el 23 de març de 1990 als Estats
Units, incloïa aquest tema a càrrec del duet suec Roxette, és clar que en
angles. Jo avui us el porto en castellà. Per cert que Roxette, creat l'any
1986, va gravar moltes cançons en castellà. Fins i tot van treure l’any 1996 un
CD titulat "Baladas en español". Però jo la cançó us la he tret d’un
CD variat, publicat a la
América Llatina i titulat “Baladas en inglés cantadas en
español”. El duet estava format pel guitarra Per Gessle (12 de gener de 1959,
Halmstad, Suècia) i la cantant Gun-Marie Fredriksson (30 de Maig de 1958, Ostra
Ljungby, Suècia). Han venut més de 75 milions d’albums i senzills a tot el mon
i quatre dels seus singles van arribar al número 1 del Billboard americà. Van
ser la primera banda de parla no anglesa a gravar un unplugged per la MTV. Marie va patir un
desmai l'any 2003 i van descobrir-li un tumor al cap del qual va haver de ser
operada. Malgrat els resultats satisfactoris, va deixar la música per a
descansar amb la família. Ara tornen a estar en marxa i en actiu i l’any 2011
Roxette va treure el seu disc nou de retorn, del que ja hem escoltan alguna
cosa a Un Toc de Rock. Aquesta cançó es va incloure originalmente en anglés en
el seu LP “Look Sharp!” de l'any 1988.
Apache – Tú no tienes sentimientos 1980
Músics de diversos grups de Jaén com Cantares, Kronya o
Phoeni decideixen unir-se l’any 1976 i sorgeix Geyser, integrat per Luis Miguel
Peláez (veu i guitarra)), Ángel Jacinto (veu i teclats), Miguel Morales (veu i
bateria), Pepe Díaz (veu i baix), Rogelio Rojas (veu i guitarra) i Antonio
Molinero (percussió). L'any 1979 i depres ser fitxats per EPIC, subsello de
CBS, la discogràfica els canvia el nom i passen a ser Apache, editant el seu
primer i millor disc "Sobrevivir" que va superar les 70.000 còpies
venudes. El seu següent treball, ja l’any 1980 va ser "Tú no tienes
sentimientos" al que aquest tema que escoltem ara a Un Toc de Rock, donava
títol i que els va llançar al mercat sud-americà. L’any 1983 comencen els
canvis en la formació i entren Jesús Vaquero als teclats i Arturo Gutiérrez al
baix. El 1986 s'incorpora el guitarra Juan Carlos González i durant un temps
van tindre dues guitarres solistes, sent 7 components. A l'any següent i
després de canviar de discogràfica comencen els canvis constants del membres
d'Apache. S'en va Arturo i entra Santi Pérez (baix). L’any 1990, Miguel Morales
i J. Carlos González abandonen el grup Apache i entren en el seu lloc Andrés
(bateria) i A. Lledó (guitarra). Dos anys més tard tornarien Miguel Morales i
J. Carlos González. El 1990 van signar amb AZ Records, el segell de Braulio
Paz, però ja no era el mateix i tot i la qualitat del grup i les seves bones
cançons, Apache ja mai van tornar a ser cap de llistes. A partir de 1999 entren
com a grup resident a la sala Luz de Gas que dirigeix el meu amic Fede Sardà
junt al seu fill, actuant cada dia. Actualment i amb nova formació, crec que
actuen a la sala Mae West, a Granada, però no estic segur.
Pep Sala – Un trosset de cançó 2004/2008
Un altre vegada des de l’àlbum “Manual teòric i pràctic del
pas del temps” us he extret aquesta bella cançó que ens interpreta i va
compondre un bon amic, Pep Sala, si bé la cançó es va incloure inicialment en
el disc “Crítica de la raó pura" que s'havia publicat l'any 2004. Pep va
ser la meitat de Sau i tant amb el recordat Carles Sabater com amb ell m'unia
una bona amistat. Pep Sala és un bon col·leccionista de llibres i una vegada
ens va ajudar a taxar la biblioteca familiar. El doble CD “Manual Teóric i
Practic sobre el pas del temps” es va publicar l’any 2008 i l’amic Pep Sala
compta amb les col·laboracions de Gerard Quintana, Montse Llarás dels Bars i Monica Green. L’amic Josep Sala i Bellavista va néixer a Vic el 17 de juliol de
1960. Quan va començar va formà part de dos grups escocesos, Midnite Hour i
Eclipse. L’any 1986 i amb Carles Sabater, van crear Sau, la millor banda de pop
català de tots els temps. L’any 1993 sorgeix Pep Sala & La Banda del Bar, un projecte
paral·lel per donar sortida a les seves inquietuds musicals els anys sabàtics
de Sau. Aquest grup va funcionar paral·lelament al seu traball amb Sau, fins
que després de la mort de Carles Sabater va donar per tancat Sau i es va
llançar en solitari. En diverses ocasions Pep Sala m'ha convidat a fer cors en
algunes de les seves gravacions, però jo que valoro en molt la seva amistat,
sempre he rebutjat el suggeriment, no sigui que encara faci malbé una bona
cançó amb la meva veu trencada i vella.
Ana Belén y Miguel Ríos – Balada de Mackie el Navaja
Amb música de Kurt Weil i la lletra escrita per Bertolt
Brecht, us porto ara per acabar el programa d’avui, la història d'aquest
ferotge delinqüent que té aterrida a la ciutat "La balada de Mackie El
Navaja", de la qual us vaig parlar la passada temporada quan vam escoltar a
Rubén Blades i el seu "Pedro Navaja". La cançó va ser escrita al 1928
i un any després la van incloure a l'obra de teatre "La ópera de los tres
centavos" que va ser escrita per Bertolt Brecht. Al llarg de la història
s'han fet grans versions del tema, destacant les de Louis Armstrong, Bobby
Darin i Frank Sinatra, a Espanya la va gravar José Guardiola que li va donar un
caire country, entre d'altres, encara que la lletra ha estat canviada en moltes
d'aquestes versions i no dic res pel que fa a les traduccions. Miguel Ríos ens
porta ara aquesta versió en la qual el text mante l’espirt original i ha estat
molt poc alterat. Miguel Ríos la va incloure en un doble àlbum gravat amb Ana
Belén i titulat "Cantan a Kurt Weil" i en el què a duet o per
separat, versionen peces del compositor alemany, acompanyats por la orquestra
Ciudad de Granada, diriga per Josep Pons. L’àlbum es va publicar l'any 1999.
Miguel Ríos Campaña va néixer a Granada el 7 de juny de 1944 i quan va començar
l'anomenaven Mike Ríos, el Rei del Twist, però aixó va ser per obra i gracia de
la seva discogràfica. La primera cançó que va gravar era “Pera madura”, al
gener de 1962 i li van pagar 3000 pessetes com a avançament. Miguel Ríos va
anunciar la seva retirada fa un parell o tres d’anys, però jo sempre li he dit
el cantant Guadiana, per que cada dos per tres apareix i desapareix, però
Miguel Ríos sempre acaba per tornar. La veritat ja la va dir el gran Louis
Armstrong “Els músics no es retiren, ho deixen quan no tenen més música dins
seu” i a Miguel Ríos crec que ancara li queda molt a dins seu per a dir. A la
foto Mario Prades amb Miguel Ríos.
La dita d’avui es del’actriu Jennifer Lawrence, la nena en
flames (Louisville, Kentucky, 15 de agosto de 1990) que va dir una cosa amb la
que estic completamente d’acord i ara que es canvien tantes paraules, es dicten
tantes normes i lleis noves per evitar qualsevol tipus de descriminació,
haurien de tenir-la en compte:
“Crec que hauria de ser il·legal cridar a algú grassa
a la
televisió. Els mitjans de comunicació haurien de
ser responsables per l'efecte
que això causa en les
nostres generacions més joves”
Acaba ara Un Toc de Rock i jo tanco la barraqueta i foto el
camp, però us deixaré amb companyia de aquelles emissores per les que ens
escoltes dues vegades cada setmana, si ho fas a través de les ones o via
internet si t’el descarregues des de el blog o el facebook de Montse. Soc Mario
Prades i marxaré fins el proper programa.
Apa, ens veiem pel món
Mario Prades
No hay comentarios:
Publicar un comentario