Al programa d’avui farem un recorregut musical molt variat i
escoltarem a Eric Clapton amb Derek & The Dominos, al costat de Sad Cafe,
Supertramp, Faith Band, Chicago, Foreigner, Cristopher Cross, Sniff'n' Tears,
Steely Dan, Dire Strait i Slade que van ser un dels grups líders del glam rock.
A Un Toc de Rock tindrem música i espero que records, fragments de l'ahir que
anem deixant enrere i escoltant-los potser penseu en algun moment "Què
vella és la meva joventut”. Des de totes aquelles emissores per les que
escoltes el programa dues vegades per setmana i les repeticions, ara tocarà
obrir la barraqueta i ho faré amb la banda creada per el gran Mano Lenta, Eric
Clapton, on va comptar amb el també genial guitarrista Duane Allman, un músic que va
morir en accident el 29 d'octubre de 1971. Jo soc Mario Prades.
Benvinguts a Un Toc de Rock
Derek & The Dominos – Layla 1970
Ara i per començar el programa us parlaré i escoltarem a
Eric Clapton i la seva cançó “Layla”. Clapton no volia ser protagonista, li
agradava trobar-se enmig d'un grup i per això va trigar tants anys a gravar en
solitari. Mentrestant va
formar part i va crear uns quants grups històrics com Els Bluesbreakers de John
Mayal, The Yardbirds, Cream, Blind Faith, etc. per marxar-se als Estats Units i
unir-se a la banda de Delaney, Bonnie & Friends. A la primavera de
1970 i després d'haver probat de gravar un àlbum en solitari, Clapton va crear
Derek & The Dominos amb el teclista Bobby Whitlock, el baixista Carl Radle
i el bateria Jim Gordon que havien militat també a Delaney, Bonnie &
Friends. La banda va llançar tan sols un àlbum d'estudi "Layla and Other
Assorted Love Songs", que va comptar amb el guitarrista Duane Allman (20
de novembre de 1946, Tennessee - 29 d'octubre de 1971) de la Allman Brothers
Band. També van gravar un parell de directes. "Layla" va ser la cançó
estrella d'aquest LP, havia estat composta per Jim Gordon i Eric Clapton i
aquest es va inspirar per compondre "Layla" en una llegenda amorosa
persa titulada "La història de Layla i Majnun", peró també es diu que
la va escriure per l’amor que sentia per Pattie Boyd (a la foto), esposa del
seu gran amic George Harrison. El tema no va aconseguir arrivar a les llistes
d'èxits fins a 1972 i es va editar com single en dues versions diferents, una
el 1971 i una altra més llarga, a l'any següent que és la que estem escoltant
ara a Un Toc de Rock. De fet el temps ha reconegut la qualitat d'aquest tema
sent avui en dia considerada com una de les cançons d'amor més destacades del
rock. L’any 2004 la revista Rolling Stone la va incloure en el lloc número 27
de la seva llista de les 500 millors cançons de tots els temps. L'àlbum
"Layla and Other Assorted Love Songs" es va gravar entre agost i
setembre de 1970. Us explicaré una dada curiosa. Quan Eric Clapton va
començar a tenir problemes molt seriosos amb les drogues i va anar sent deixat
de costat per ots, va ser el seu amic George Harrison qui el va ajudar, va portar-lo a casa
seva,ajudan-lo a desenganxar-se i ell, "home agraït", per dir alguna
cosa, li va pagar al seu amic Harrisondemostrant-li el seu agraïment d'una
forma curiosa, es va enrotllar amb la seva dona Pattie Boyd que va abandonar
l'ex-beatle i va marxar-se a viure amb ell. Eric Clapton és conegut en el món
musical pel sobrenom de Slowhand que ve a significar Mà Lenta. Per cert, la
mare de Clapton, Patricia Molly Clapton, tenia només 16 anys quan aquest va
néixa, fill d'un soldat canadenc que els va abandonar i el nen va créixer amb la
seva àvia, Rose i el seu segon marit Jack, creient que eren els seus pares i
que la seva mare era la seva germana gran. Una cosa que encara que sembla
argument d'una comèdia o un drama de pel·lícula o culebrón, pot passar molt més
a prop del que ens imaginem. El guitarrista va saber la veritat quan tenia 9
anys.
Dire Straits – Sultans of Swing 1978
Aquest és un dels principals temes en la carrera del grup
britànic Dire Strait, la banda creada l'any 1977 a Londres per l'escocès
Mark Knopfler (guitarra i cantant), amb el seu germà David Knopfler (guitarra),
John Illsley (baix) i Pick Withers (bateria) i que es van dissoldre l'any 1995.
La cançó es trobava en el seu primer disc titulat "Dire Strait" que
es va publicar el 8 de Juny de 1978
a Anglaterra i va ser el principal single extret de
l’àlbum, encara que va començar a vendres ja a l'octubre, aconseguint el lloc
10 tant al Regne Unit com als Estats Units, on aquest single va vendre 2
milions de còpies. El grup va gravar aquest sencill amb tan sols 100 lliures,
tot el seu capital en aquells moments. En el tema expliquen la història d'una
banda que toca en un característic pub al sud de Londres. En la seva lletra,
Mark Knopfler, descriu un petit bar amb
un públic minoritari i entregat on es toca una música poc habitual en aquell
temps, quan no es concebia que una banda de rock & roll pogués tocar amb
trompeta o saxo. Així, Mark mostra la seva debilitat pel jazz i estils com el
dixie i el honky tonk, dels que hi ha a la cançó. El tema va ser regravat per
Dire Strait en diverses ocasions, es va incloure de nou en l'àlbum "Alchemy",
al "Live at the BBC" i en el concert homenatge a Nelson Mandela pel
seu 70é aniversari, on es poden comprovar com l'han anat variant al llarg dels
anys. Aquesta versió que escoltem ara és la primera de totes, encara que
anteriorment hi ha una gravada en directe que ara no se si s'ha arribat a
incloure en la seva discografia original. Aquest primer àlbum va ser
remasterizado i editat en versió CD el 19 de setembre del 2000.
Sniff’n’
The Tears – One love 1980
Són una banda britànica que va tenir el seu major moment de
glòria a principis dels 80, Mark Knopfler sempre va dir que quan començaren
Dire Straits imitaven als Sniff'n'The Tears, banda liderada pel cantant,
compositor, pintor i dissenyador gràfic Paul Roberts. El seu major hit va ser
la cançó "Driver's Seat" de l’any 1978. "One love" que
escoltem ara, es trobava en el segon àlbum dels Sniff’n’ The Tears publicat el
1980 i titulat "The Game's Up". La banda la formaven en aquest disc
Paul Roberts líder del grup, cantant i guitarra junt a Loz Netto i Mick Dyche a
les guitarra i cors, Mike Taylor als teclats, Nick South s’encarrega del baix i
Noel McCalla als cors. Van contar a les gravacions amb tres bateries Paul Robinson, Richard Bailey i Richard Marcangelo. La producció del disc va estar a
carrec de Steve Lipson. La veritat es que els Sniff’n’ The Tears sempre van
tenir problemes amb els bateries per la qual cosa Paul Roberts utilitzava
habitualment músics d'estudi per les grabacions i mercenaris per els directes.
El grup es va desfer a principis dels 90 si bé Sniff’n’ The Tears es van refer
en aquest nou segle. Per cert que les portades dels seus discs, autèntiques
obres d'art, les realitza el mateix Paul Roberts que també es disenyador
gràfic. Val a dir que la cançó no es va classificar en cap llista. Paul Roberts
néix a Tiverton, Devon, l’any 1948.
Supertramp – Cannonball 1985
Els Supertramp van ser la gran banda del simfonisme britànic
amb Roger Hodgson al capdavant. El disc més venedor en la carrera de Supertramp
ha estat "Breakfast in America" que va aconseguir el lloc 3 en les
llistes, peró aquesta cançó de Supertramp que escoltem ara a Un Toc de Rock es
trobava en el LP "Brother Where You Bound" que van editar l’any 1985
i en aquesta època Roger Hodgson ja els havie deixat per seguir en solitari i
el grup Supertramp l'integraven en aquesta gravació Rick Davies veu, piano,
harmònica i teclats, al costat de Dougie Thomson al baix, Bob Siebenberg que
tocava bateria i percussió i John Helliwell al saxofon, teclats, guitarra i
cors. L'àlbum de Supertramp, va aconseguir el lloc 21 en les llistes del
Billboard i va ser Disc d'Or, sobre tot gracies a aquesta cançó que es va edità
en single i també en versió maxi-single, si be el maxi que hem van enviar els
de la EMI era la
edició americana a 33 rpm i tapes de cartro gruxut. Després de patir nous
canvis en dues ocasions més, Supertramp (a la foto la formació original) es van dissoldre, sembla ser que
definitivamente, l’any 2002. Curiosament Supertramp van ser un grup que van
vendre sempre més als Estats Units que a la seva Anglaterra natal (a la foto la
formació original).
Steely Dan – Hey Nineteen 1980
Anem a escoltar ara als Steely Dan a Un Toc de Rock, amb
aquest bon tema que va ser composat per Walter Becker i Donald Fagen,
incloent-se en el seu àlbum "Gaucho", setè disc d'estudi de Steely
Dan i que es va publicar l’any 1980. La cançó va sortir en single incloent
"Bodhisattva" que no era del LP, es tractava d'una gravació en
directe, a la cara B. El disc petit va arribar a la desena posició en les
llistes del Billboard. En
aquest enregistrament i al costat de Donald Fagen (veu, piano i sintetitzadors)
i Walter Becker (guitarra i baix), van intervenir Rick Marotta (bateria), Hugh
McCracken (guitarres), Victor Feldman i Steve Gadd (percussions) i als cors
Frank Floyd i Zack Sanders. Val a dir que Steely Dan van ser un dels millors grups sorgits de la fusió del rock, el jazz i el funky. La veritat és
que des que es va gravar el segon disc de Steely Dan, Donald Fagen i el seu
company (a la foto recent) es van acostumar a treballar amb molts músics
d'estudi, cosa que confereix gran qualitat als seus enregistraments, però va
motivar que deixessin de fer gires. Durant els anys 70, els seus discos
mostraven una gran qualitat i es venien molt bé, però en arrivar el 1981 es van
desfer i cada un es va llançar pel seu compte si bé la carrera de Donald Fagen
va ser més exitosa. Steely Dan va tornar a reunirse l'any 2000 publicant
"Two against nature", des de llavors la parella no ha parat de
treballar, realitzant gires i amb nou discos, de fet han publicat set àlbums,
entre discos d'estudi, directes i recopilacions, a part de discos individuals
Faith Band – Dancin’ shoes 1978
Aquesta bona banda nord-americana d'AOR són uns desconeguts
al nostre país, tot i que en el seu moment l'àlbum "Rock'n Romanç" va
estar a punt d'editar-se, l’any 1978, però finalment la discogràfica Ariola va
decidir no fer-ho i va quedar inèdit a Espanya. Era el tercer disc d'aquest
grup creat a Indianapolis, Indiana, l'any 1973 i el tema es va publicar en
single arribant al lloc 20 del Billboard, mantenint-se diverses setmanes a les
llistes. En aquest àlbum el
grup està integrat per Carl Storie (cantant i harmònica), David Bennett
(guitarres), John Cascella (teclats, saxo i cors), Mark Cawley (baix) i Dave
Barnes (bateria). Aquest tema que us he seleccionat ara per compartir en
Un Toc de Rock era una composició del cantant Carl Storie (a la foto), però en 1979 va ser
versionada i col·locada en les llistes britàniques pel bateria i cantant
britànic Nigel Olsson que durant molts anys va formar part de la banda d'Elton
John. Per cert Nigel ha tret set discos
en solitari, encara que aquest tema va ser el seu gran èxit. Els Faith Band van
publicar en total set àlbums, entre discos d'estudi i recopilatoris. Quan es
van separar Carl Storie i el baixista Mark Cawley van crear el duet Blinding
Tears, l'any 1985, i també van gravar en solitari, Dave Bennett va treure un
disc pel seu compte i va treballar formant duet amb el seu germà Terry Bennett
i el teclista i saxo Johnny Cascella es va unir a la banda de John Cougar
Mellencamp, va morir l'any 1992. Els Faith Band es van reunir de nou i van
gravar un altre disc l'any 2013, però jo els he perdut la pista.
Sad Cafe –
She Do for me 1981
Tal i com us vaig prometre en un passat programa, i el que
es promet s'ha de complir-lo, anem a escoltar de nou al grup britànic Sad Cafè
a Un Toc de Rock ja que es tracta d'una banda de gran qualitat i amb molt bons
músics. Aquest tema us el extrec des de l'àlbum amb el qual jo vaig descobrir
tardanament a Sad Cafe i que tenia un títol i una portada molt espanyols. Es va
titular "Olé" i com comprovareu al blog, la portada mostrava un toro
de lídia amb les seves banderilles i tot, però molt futurista ja que es
tractava d'un toro-robot. L'àlbum va aconseguir la posició 72 en el Regne
Units, però no es va classificar en els Estats Units. Sad Cafe que en total han
publicat nou discos, l’últim l’any 1989, eren de Manchester, es van crear l'any
1976, van publicar el seu primer àlbum “Fanx Tara” l’any 1977 i van estar en
actiu fins al 1990, encara que van tornar al 98 per separar-se una altra vegada
i tornar definitivament l'any 2012, segueixen en actiu. És curiós perquè tot i
que Sad Cafe han publicat discos a Espanya, con aquest d’avui, són pràcticament
uns desconeguts al pais. Hi ha
hagut molts canvis de components a Sad Cafe, un grup pel qual ha passat Paul
Carrack, Vic Emerson, Ashley Mulford, Steve Piggot i un munt més, però en
aquest enregistrament Sad Cafe l'integraven Ian Wilson (guitarra i cors), Paul
Young (cantant), Des Tong (baix i cors), Dave Irving (bateria i cors), Ashley
Mulford (guitarra), Lenni Zaksen' (saxos) i Vic Emerson (teclats i cors) que havie format part dels Emerson, Lake & Palmer. Per
cert, el cantant Paul Young, nascut el 17 de juny de 1947, va morir el 15 de
juliol del 2000.
Foreigner –
Girl on the Moon 1981
Aquest és un dels principals temes que es van recollir a l'àlbum "4", al costat de "Waiting for a Girl Like You",
del grup nord-americà Foreigner, una de les grans bandes de AOR i que es un
disc conegut popularment com "Foreigner 4". La cançó va ser composada
per Mick Jones i Lou Gramm, principals compositors de la banda. Us explicaré
una curiositat, inicialment l'àlbum s'havia de dir "Silent Partners"
i la portada, dissenyada per l'agència Hippnosis, era en blanc i negre,
representant a un home jove al llit, amb un parell de binoculars que apunten
per sobre. El disseny original va ser rebutjat per els nois de la banda, ja que
van creure que era massa "homosexual" i finalment van decidir
canviar-ho per "4" i la portada que veurieu al blog, amb tan sols el
número, tret d’una imatge del cinema, de la numeració quan comença una
pel·lícula. En a aquesta gravació els Foreiger són Lou Gramm (cantant i
percussió), Mick Jones (guitarra, teclat i cors), Rick Wills (baix i cors) i
Dennis Elliott (bateria i cors), però van comptar amb un munt de músics de
suport, entre ells Junior Walker (saxo), Hugh McCracken (guitarra slide), Thomas
Dolby (sintetitzadors), Robert John "Mutt" Lange (cors), Larry Fast
(sintetitzador seqüencial), Michael Fonfara (teclats), Mark Rivera (saxo), Bob
Mayo (teclats) i Ian Lloyd (cors). L'àlbum va aconseguir la primera posició de
les llistes del Billboard, així com un parell dels singles que es van extreure,
encara que aquest tema que escoltem ara no es va publicar en format senzill.
Foreigner estava integrada per músics britànics i nord-americans i es va crear
a Nova York l'any 1976. Un dels fundadors Ian McDonald venia del mític grup anglès
King Crimson. Inicialment van ser sis components, però al llarg dels anys han
hagut molts canvis en la formació de Foreigner que es calcula han arribat a
vendre més de 80 milions de discos a tot el món, gairebé 38 milions només als
Estats Units.
Ens prepararem per la recta final de Un Toc de Rock, tres
cançons més i acabarem per avui, amb els Slade, un grup britànic que van ser la
part més heavy del glam dels 70 i 80 o potser seria millor dir que van ser la
part més glam del heavy d'aquells anys. Slade es van formar a Birmingham, l’any
1966. Una dada anecdòtica d'ells és que en els títols de les seves cançons
gairebé sempre hi ha faltes d'ortografia, no se si perquè casualment va succeir
així en el seu primer disc i els va agradar o ho van fer expressament des del principi.
La veritat es que jo aposto per el primer raonament. El grup Slade, una banda
plena de glamour que sempre vestien de forma molt estrafolària, l’integraven
els músics Noddy Holder, Dave Hill, Jimmy Lea i Don Powell. Curiosament i
malgrat el seu èxit internacional, mai van arribar a ser estrelles del mercat
americà, però van influir i molt en grups com Kiss. El tema que escoltem
s'allunya del seu so rítmic, contundent i pesat al que ens tenen acostumats, és
una "peaso cansión" que estava recollida en el seu àlbum "The
Amazing Kamikaze Syndrome" que Slade van publicar l’any 1983, quan ja començava
el seu declivi i va aconseguir la segona posició en les llistes angleses. Va
ser tota una alenada d'aire fresc en la seva carrera. La veritat és que us recomano
veure els vídeos de Slade, alucinareu. Vestien amb robes estrafolàries i de
colors super vistosos, botes d'altes plataformes, tocats cridaners alguns
d'ells... En fi, en directe els Slade, un dels millors grups del glam-rock,
eren tot un espectacle i musicalment tota una canya.
Chicago – Hard to say I’m sorry 1982
Ara a Un Toc de Rock d’avui escoltarem als Chicago que són,
juntament amb Blood, Sweat & Tears i Wheater Report, les bandes més
representatives del jazz-rock als Estats Units. Chicago es van crear l’any 1967
i com us vaig dir en programas de la passada temporada, van tenir problemes
pels drets del nom. Inicialment es van fer dir Chicago Transit Authority, però
resulta que aquest era el nom de l'empresa de transport públic de la ciutat, la
companyia de tramvies, i ells es van veure forçats a canviar-lo després del
primer disc per que a l'empresa metropolitana no els hi va fer cap gracia. Per
cert i cosa curiosa, El "Chicago 1" perquè ells sempre han numerat
els seus discos llevat recopilacions i directes, als Estats Units es va vendre
com a doble vinil, però aquí els directius de CBS no ho tenien clar i van
treure dos LP's simples, el primer es va titular "Chicago" i el segon
"I'm a man". Ah, el seu segon disc als Estats Units també va ser doble, cosa que era tot un repte per a una banda novell. Chicago va estar
integrat inicialment, per Lee Loughnane (trompeta), James Pankow (trombó),
Walter Parazaider (saxos i flauta), Robert Lamm (veu, piano i orgue), Terry
Kath (guitarra i veu) que va morir a mitjans de els 80, Peter Cetera (baix i
veu) i Danny Seraphine (bateria i percussió). Quan semblava que estaven en
decliu i havien patit canvis en la formació, al juny de 1982 van publicar
"Chicago 16" on estava el baladón "Hard to say I'm sorry",
que ho podriem traduïr com “Resulta molt dur dir ho sento” que va pujar
ràpidament al primer lloc de les llistes i els va tornà al cim de la
popularitat i que ara sona per vosaltres a Un Toc de Rock, demostran que molts
crítics, en masses ocasions: "Quan no posan la pota, es perque l'estan
cambian de lloc"
Christopher Cross – Arthur's Theme (Best That You Can Do) 1981
Al llarg de la seva carrera el cantant texà Christopher
Cross a conseguit 3 Grammy i 1 Oscar, l’estatueta la va obtenir per el tema de
la pel·lícula "Arthur" que va estar protagonitzada per l’actor Dudley
Moore l'any 1981 i que a Espamya se li va fer un afegitó i es va dir “Arthur,
el soltero de oro”. Ara "Arthur's Theme (Best That You Can Do)", tot
un altre “peaso cansión” que va ser número 1 del Billboard, l’escoltem a Un Toc
de Rock per concliure el programa d’avui. El tema ha estat molt versionat al
llarg dels anys. Però su parlem de l'historia musical de Christopher Cross, el
single amb el tema “Sailing” posiblement és el més important en la carrera del
cantant Christopher Cross i va aconseguir un dels Grammy gràcies a ell, va ser
escollida com "Cançó de l'Any" i va ser número 1 als Estats Units,
Canadà i Austràlia. Va estar produït per Michael Omartian. El senzill havia
estat extret del seu primer àlbum titulat simplement "Christopher
Cross", editat el desembre de l’any 1979. La cançó va ser utilitzada a
mitjans dels vuitanta per a un anunci dels cigarrets Winston. El cantant,
guitarra i compositor Christopher Cross, de veritable nom Christopher Charles
Geppert, va néixer a San Antonio, Texas, el 3 de maig de 1951. Un altre dels
èxits importants de Christopher Cross va ser "Ride Like the Wind",
inclòs també en el seu disc de debut en el que van participar, a més de
Christopher Cross (cantant i guitarra), Larry Carlton (guitarra), Valerie
Carter (veus), Lenny Castro (percussió), Victor Feldman (percussió), Chuck
Findley (trompeta), Jay Graydon (guitarra), Don Henley dels Eagles (veus),
Jim Horn (saxo), Eric Johnson (guitarra), Jackie Kelso (saxo), Nicolette Larson
(veus), Myrna Matthews (cors), Marty McCall (cors), Lew McCreary (trombó ),
Michael McDonald (veus i cors), Rob Meurer (teclats), Michael Omartian
(sintetitzadors i cors), Stormie Omartian (cors), Tomas Ramírez (saxo), Don
Roberts (saxo), Andy Salmon (baix), JD Souther (cors) i Tommy Taylor (bateria).
La dita per concloure el programa d’avui es del polític
asturià José Luis González Quirós que va dir
“La democràcia és l'art de saber en què es gasten
els
nostres diners els que manen”
Acabaré Un Toc de Rock per avui, plego els trastets i us dic
adeu. Jo soc Mario Prades i tancaré la barraqueta, però us deixaré ara amb
companyia de les emissores per les que escoltes el programa dues vegades per
setmana, a part de les repeticions, és clar o pot ser o fagis via internet a
través del blog o el facebook de Montse Aliaga. Fins el proper programa,
porteu-se bé.
Apa, ens veiem pel món
Mario Prades
No hay comentarios:
Publicar un comentario