Les mudances acaben sent esgotadores. Hem estat traslladant
l'estudi i a sobre vam enxampar de ple les pluges de finals de novembre, cosa
que ho va dificultar encara més, però per sort, ara tot va centrant-se i a Un
Toc de Rock, tornem poc a poc a la normalitat i avui escoltarem música de molts
estils i tendències. Tindrem a
Stevie Ray Vaughan, Daniel Boone, Manfred Mann, The Hollies, Sad Cafe, Bee Gees, John Fred & His Playboys Band,
Hot Tuna, Gordon Lightfoot, Simon & Garfunkel i uns quants més que ens acompanyaran
en el nostre recorregut per la música de l'últim segle. Soc Mario Prades
i des de totes aquelles emissores que ens emeten obro la barraqueta escoltan al
mes gran grup de tots els temps, els Beatles, amb una cançó que tenia que ser
un retorn i va representar el principi del final.
Benvinguts a Un Toc de Rock
The Beatles – Get back 1969
Aquest tema amb el qual començarem avui la nostra
singladura, havia de donar títol a un àlbum que hagués representat la tornada
als escenaris de The Beatles i que es va quedar en un concert sorpresa al
terrat de l'edifici Apple. Finalment els problemes de relació i antagonisme
existents entre els membres del grup van influir de tal manera que va
representar la fi de The Beatles. Es va incloure a l'àlbum "Let it be"
que tot i constar com l'últim disc dels nois de Liverpool, s'havia gravat abans
que "Abbey Road", encara que aquest es va editar primer. El tema va
ser escrit per Paul McCartney, però com era costum entre ells, està signat per
ell i John Lennon. El single es va publicar l'11 d'abril de 1969, encara que a
Estats Units va ser el 5 de maig i en la composició també consta Billy Preston
que els va acompanyar en tots els enregistraments de l'àlbum. Es va mantenir
durant disset setmanes a les llistes d'èxits i el 26 d'abril va arribar al
primer lloc del Billboard, romanent en aquesta posició durant sis setmanes.
També va ser número 1 al Regne Unit, Canadà, Austràlia, França, Alemanya i
Mèxic. La cançó, amb un metratge més curt, ha estat inclosa en el disc de The
Beatles "Let It Be... Naked" que es va publicar l'any 2003 i en el
qual intervenen Ringo Starr, Paul i les vídues de George Harrison i John.
Stevie Ray
Vaughan & Double Trouble – Let me love you baby 1989
De l'àlbum "In step" que el guitarrista i cantant
nord-americà Stevie Ray Vaughan va publicar el 6 de juny de 1989 i que va
obtenir un Grammy per Millor gravació de blues contemporani, us he seleccionat
per compartir ara a Un Toc de Rock aquest tema “Deixa’m estimar-te” que és una
composició del contrabaixista de color Willie Dixon. El títol del CD que va ser
reeditat l'any 1999 incloent cinc temes més, fa referència al procés de
rehabilitació pel qual havia passat el músic, deixant finalment enrere els seus
problemes amb les drogues i l'alcohol. Aquest àlbum va ser l'últim treball en
el qual va comptar amb el grup Double Trouble que estava integrat en aquest
enregistrament per Tommy Shannon (baix i guitarra), Chris Layton (bateria i
percussions), Reese Wynans (teclat), Joe Sublett (saxo) i Darrell Leonard
(trompeta). Va aconseguir el lloc 33 en la llista d'àlbums del Billboard i va
superar les dos milions de còpies venudes als Estats Units, també va ser Disc
d'Or a Canadà. L'any 1990 Stevie Ray Vaughan va gravar un àlbum en col·laboració amb el seu germà, el també guitarrista Jimmie Vaughan, firmant
com The Vaughan Brothers, tots dos havien tocat junts també a The Fabulous
Thunderbirds, el disc es va titular "Family Style", però aquest
mateix any Stevie Ray Vaughan, nascut el 3 d'octubre de 1954 a Dallas, Texas, va
morir en un accident d'helicòpter, quan participava en una gira amb Eric
Clapton i estava tornant a Chicago, el 27 d'agost de 1990, van morir els cinc
ocupants de l'aparell, segons l'informe policial l'accident es va deure a un
error del pilot. Abans de començar en solitari va formar part de grups com
Blackbirds, Paul Ray & The Cobras i The Nightcrawlers. Està catalogat per
la revista Rolling Stone en el lloc 7, entre els millors guitarristes de tots
els temps i en el 8 per Guitar World. Ell sempre va utilitzar guitarres i
amplificadors Fender, bàsicament la Stratocaster del 59. Us donaré una dada curiosa,
si en vida va gravar cinc àlbums en solitari, un d'ells en directe, i un amb el
seu germà, després de la seva mort s'han publicat 11 discos més , entre
recopilatoris, directes i rareses inèdites.
The Hollies
– Down on the run 1974
L'any 1974 els britànics The Hollies editarien l'àlbum
"Hollies", conegut com "Hollies 1974" i del que us he extret aquest tema, escrit per Allan Clark
que compartirem ara a Un Toc de Rock, encara que en 1965 ja havien publicat un
altre disc que també es va titular "Hollies". En aquest disc del 74 també es
va incloure la versió que van realitzar del "The Air That I Breathe"
d'Albert Hammond i que ja hem escoltat en el programa en passades temporades.
L'àlbum seria reeditat l'any 1991 en versió CD i remasteritzat, incloent cinc
cançons més com bonus track, tot i que em sembla que va tornar a reeditar-se
l'any 2006 i encara li van incloure un altre tema addicional. The Hollies eren
un grup de Manchester creat a principis de 1960, encara que la majoria dels
nois d'eren de Lancashire. Avui es troban en actiu, amb molts cambis a la
formació, és clar, per The Hollies han passat més de vint músics al llarg dels
anys. La primera formació va estar integrada per Allan Clarke (cantant), Graham
Nash (guitarra i veus) que anys més tard s'incorporaria al primer super grup
nord-americà de la història Crosby, Still & Nash, tots dos venien de The
Deltas, al costat de Vic Steel (guitarres), Erick Haydock (baix) i Don Rathbone
(bateria). Vick Steel deixaria al grup i va ser reemplaçat per Tony Hicks,
mentre que Rathbone deixa el seu rol de bateria per a convertir-se en el
representant i va ser reemplaçat per Bobby Elliot, provinent de Shane Fenton and
The Fentons. Us explicaré una curiositat, l’any 1962 i quan The Beatles van
començar a rutllar comercialment, The Hollies van passar a ocupar el seu lloc
com a grup resident al The Cavern Club de Liverpool.
Manfred
Mann – Quinn the Eskimo (Mighty Quinn) 1968
Aquest tema, publicat el 12 de gener de 1968, va arribar a
la primera posició a Anglaterra i la desena als Estats Units. Era una versió de
Bob Dylan que els britànics Manfred Mann van reconvertir al rock. Aquí a
Espanya es va traduir com "Quinn l'esquimal". Manfred Man era una
banda liderada pel teclista Manfred Lubowitz, nascut el 21 d'octubre de 1940 a Johannesburg
(Sud-àfrica) i amb una imatge que cridava l'atenció ja que en una època de
cholles ben llargues, ell portava els cabells no massa llargs i una barba de
cordó en el més pur estil beatnik, més propi d'un músic de jazz, a més feia servir ulleres amb muntura negra de pasta. De fet ell venia del món del jazz. L'any 1969
Manfred Mann va donar un gir cap al jazz experimental i va canviar el seu nom
per Manfred Mann Chapter Three, per a un any després, convertir-se en Manfred
Mann's Earth Band, més en la línia del rock progressiu. Bob Dylan es va
inspirar per a compondre la lletra d'aquest tema en la pel·lícula "Los
dientes del Diablo" que en anglès es va titular "The Savage Innocents",
de 1959, protagonitzada per Anthony Quinn i Peter O’Toole, un bon film. El tema
va ser inclòs en el LP "Mighty Garvey!" que Manfred Mann va editar el
28 de juny de 1968 i el grup el componien en aquest enregistrament Mike Hugg a
la bateria, Manfred Mann als teclats, Mike d'Abo com a cantant, Klaus Voorman
s'encarregava del baix i Tom McGuinness a la guitarra, col·laborant el
trombonista Derek Wadsworth. Mike D'Abo els va deixar poc després. Va ser un
dels protagonistes de l'òpera-rock, en la versió teatral anglesa,
"Jesucrist Superstar", interpretant el paper de Judes Iscariot que
per cert, a Espanya va fer Teddy Bautista.
Herman’s Hermits – Silhouettes 1965
Aquest es un dels temes més populars en la carrera del grup
britànic The Herman’s Hermits es aquesta que escoltem ara, però no era seva, es
tractava d'una composició de Bob Creew i Frank Slay que ja havien gravat el
maig de 1957 el grup de Filadèlfia The Rays i posteriorment els canadencs The
Diamonds. Herman’s Hermits la van portar a l'èxit l'any 1965 i a Anglaterra va
aconseguir la cinquena posició en les llistes, la mateixa que van aconseguir en
el Billboard americà, en plena invasió beat. A Espanya i cantada en castellà es
van realitzar unes quantes versions, encara que jo vull destacar la de Los
Catinos, totes elles mirant a Herman’s Hermits. Per cert a Anglaterra i ja
l'any 1990 la va tornar a gravar Cliff Richard que la va col·locar en el lloc
10, però no la va classificar als Estats Units, de fet Cliff Richard mai va
aconseguir èxits rellevants a les terres de l'Oncle Sam, ni en els seus millors
moments. Peter Noone era tot just un xaval amb els seus setze anys, quan es va
incorporar als Herman's Hermits, una bona banda de Manchester formada a
principis dels 60 i que van tenir una brillant carrera professional plena
d'èxits fins començats els 70. Al costat del cantant Peter Noone trobàvem a
Keith Hopwood (guitarra), Karl Green (baix), Derek "Lek" Leckenby
(guitarra i veu) i Barry Bean Whitwam (bateria), el cert és que el seu aspecte
a mi sempre em va semblar molt anglès. The Herman's Hermits van triomfar gràcies a
cançons com "No milk today", "There's a Kind Of Hush",
"My sentimental friend" i tantes altres com aquesta que escoltem ara
i que van copar les llistes britàniques des de 1964, fins que Peter Noone va
deixar el grup l'any 1971. La veritat es que sempre van ser un grup de singles
més que de LP’s. A partir de l’any 1969 Herman’s Hermits van treure 6
recopilatoris, l'últim d'ells l'any 1984, si bé la seva discografia ha anat
reeditant-se en versió CD. Van tornar als escenaris, però per partida doble.
M'explico, Peter Noone va crear uns Herman's Hermits amb algun del seu antics
companys, però la resta van decidir que tenien el mateix dret a dir-se Herman's
Hermits i van fer una altra formació, de manera que hi ha dos grups tocant per
Anglaterra que es diuen igual i interpreten les mateixes cançons, però amb
músics diferents. Ara tot està en mans dels tribunals que decidiran qui és el
veritable Herman’s Hermits, una decisió que no és precisament cosa de bufà i
fer ampolles. No se si ja hi ha hagut sentencia judicial o no.
Daniel Boone – Beautiful Sunday 1972
A Espanya i crec que fóra també, el cantant Daniel Boone és
conegut bàsicament pel gran èxit que va obtenir amb aquest tema, el seu tercer
single. De fet Daniel Boone és
artista d'un sol hit, el que els anglosaxons qualifiquen com "one-hit
wonder". La cançó va ser escrita per ell i Rod Moqueen i es va
publicar en single al març de 1972, sent el primer senzill que va treure als
Estats Units, aconseguint el sisè lloc en la llista de singles del Billboard i
el 21 al Regne Unit, tot i que on millor es va classificar va ser a Alemanya,
arribant a la primera posició i mantenint-se durant unes quantes setmanes. El
tema va donar títol al primer àlbum de Daniel Boone que per cert, va tornar a
regravar la peça l'any 1974 i la va treure en single, encara que en aquesta ocasió sols va aconseguir
el lloc 53 a
Anglaterra i no es va classificar en la resta del món, excepte al Japó, encara
que no ho tinc molt clar. La cançó no va arribar a publicar-se al Brasil, no sé
per què, però va ser gravada en portuguès pel cantant brasiler Angelo Màxim que
la va titular "Domingo Feliz (Feliz Domingo)" i també va ser gravada
pel grup de pop brasiler Renato e Seus Blue Caps. El cantant britànic Daniel
Boone, de veritable nom Peter Charles Green, va néixer el 31 de juliol de 1942, a Birmingham i va
adoptar com a nom artístic el del popular heroi de la colonització
nord-americana l’any 1971, quan treballava com a compositor per al segell Penny
Farthing Records.
John Fred
& His Playboys Band – Judy in desguise with glasses 1967
John Fred era el líder d'aquest grup, una d’aquestas bandas
d'un sol èxit al nostre país, el seu nom complet era John Fred Gourrier i va
néixer el 8 de Maig de 1941, va morir el 14 d'abril de 2005, era de Baton
Rouge, Louisiana. Va crear John Fred and His Playboy Band a mitjans dels 50 i
l’any 1958 amb el tema "Shirley" va aconseguir col·locar-se en les
llistes nord-americanes. "Judy amb disfressa", com es va títolar a
Espanya, és de l’any 1.967, aquí també va ser molt versionada, destacant entre
elles les que van realitzar Los Sírex i Los Salvajes que al traduir el títol es
van mengar alló de "amb ulleres". Curiosament a casa nostra mai vam
entendre el sentit humorístic de la cançó que va ser composada com una paròdia
bufa del tema de The Beatles "Lucy in the Sky with Diamonds". Es va
classificar en el primer lloc de les llistes americanes el gener de 1968 i es
va mantenir dues setmanes. John Fred va compondre altres temes, però es pot dir
que va viure de les rendes de la
Judy. Una altra de les seves composicions va ser "You're
On My Mind” que van portar a l'èxit The Animals i també va ser molt versionada
a Espanya.
Mungo Jerry
– In the summertime 1970
El single “Los círculos de Mr. Bloe” que vem escoltar la
passada temporada, va aconseguir mantenir-se 18 setmanes en les llistes nord
americanes i va entrar en les llistes britàniques el 9 de maig de 1970,
aconseguint la segona posició, no va arrivar a la primera per que va ser per
"In the Summertime" de Mungo Jerry que es la cançó que us porto ara.
Encara que generalment sol identificar-se el nom de Mungo Jerry amb el solista
Ray Dorset, Mungo Jerry eren una bona banda de pop-rock anglesa que van
funcionar comercialment a finals dels seixanta gràcies a aquest tema que és
possiblement l'únic pel qual avui se'ls recorda. Van començar anomenant-se The Good Earth. El
grup l’integreban, a més de Ray Dorset com a cantant i guitarrista, el pianista
i cantant Colin Earl, Mike Cole al baix i Paul King com a guitarra, banjo i
cantant. Us explicaré una dada curiosa, aquest so pesat i repetitiu que
sona contínuament en la cançó marcant ritme, ho van fer bufant en una ampolla
de vidre buida de Coca-cola, d’aquelles antigues. El tema es va publicar com a
primer single de Mungo Jerry, però el mateix any van editar el seu primer LP
titulat així mateix "In the Summertime". A partir del seu segon àlbum
el baixista va ser John Godfrey, però a partir d'aquí van començar a haver
canvis continus i Ray Dorset es va convertir en el líder de Mungo Jerry que van
seguir gravant i treballant fins a finals dels setanta, en què es van desfer.
The
Rubettes – Sugar baby love 1974
La veritat es que el grup britànic The Rubettes van ser una
fàbrica de fer bitllets durant els anys 70 i el tema "Sugar Baby
Love" que escoltarem ara, la cançó senyera de la seva carrera. El 28 de
març del 2008 "Sugar Baby Love" va ser declarada el més exitós
"oldie" de tots els temps per la cadena de televisió alemanya RTL. La
imatge de la banda era característica: vestits blancs o blau molt clar i boines
a joc al cap, al costat d'un ritme pesat i enganxós. Van ser englobats dins del
glam rock, The Rubettes van funcionar molt bé de 1973 a 1981 i els membres
originals del grup, tots anglesos, van ser Alan Williams (22 de desembre de 1948),
John Richardson (3 de maig de 1947), Mick Clarke (10 d'agost de 1946), Tony Thorpe
(20 de juliol de 1947), Pete Arnesen i Bill Hurd (11 d'agost de 1948). Només John
Richardson, Alan Williams i Pete Arnesen van participar en l'enregistrament del
"Sugar Baby Love", la resta eren músics de sessió, el single va
vendre vuit milions de còpies a nivell mundial. The Rubettes van tornar l’any
1983 amb molts canvis i encara estan en actiu. Per cert, la veu tan aguda i
casi femenina que sona tota l'estona, no es cap del membres del grup, era un
cantant amic d'ells que va col·laborar, ara no recordo el seu nom.
The Lovin’
Spoonful – Summer in the City 1966
El grup nord americà The Lovin' Spoonful es van crear al
Village de Nova York. Eren la banda liderada pel cantant, guitarra, compositor
i harmònica John B. Sebastian, nascut a New York el 17 de març de 1944. Aquest
que va convertir-se en himne per la generació hippy de la costa est, és el tema
més popular en la carrera d'aquest grup que va funcionar molt bé a finals dels
60, però The Lovin' Spoonful tenen altres bons cançons, entre ells destaca
"You're a big boy now" que es va incloure a la banda sonora del film
del mateix títol on tota la música va ser composada per John B. Sebastian. El
grup es completava amb Steve Boone (baix) i Joe Butler (bateria), sense oblidar el cofundador que era Zal Janovsky (guitarra). Aquest i John B Sebastian es van
conèixer en una trobada d'amics celebrada a casa de Mama Cash i allà després de
muntar-se una jam-session, va sorgir The Lovin' Spoonful. El seu primer disc va
ser “Do you believe in magic?” que es va publicar l’any 1965. "Summer in
the City" va ser el cinquè disc, editat al juliol de 1966 i un dels
encants de la cançó son els sorrolls de fons, tots molt urbans, va arribar a la
primera posició en els Estats Units i va ser versionada anys més tard per Joe
Cocker.
Hot Tuna –
Angel of Darkness 2011
Dos músics molt inquiets Jack Casady (baixista) i Jorma
Kaukonen (guitarra) que a finals dels seixanta, concretament l'any 1969,
militaven en els Jefferson Airplane, van decidir posar en marxa un projecte
paral·lel que van anomenar Hot Tuna. Se'ls van unir Will Scarlet (harmònica) i
ocasionalment Marty Balin i Spencer Dryden que també tocaven amb els Airplane i
van gravar un disc en directe ple de blues. Des de llavors la seva carrera s'ha
enfocat més cap al rock i encara que mai han estat un grup massa conegut a
Espanya, porten publicats més de vint àlbums en els Estats Units. L'any 1974
Jorma Kaukonem (23 de desembre de 1940) i Jack Cassidy (30 d'abril de 1944) van
abandonar definitivament a Jefferson Airplane per dedicar-se ja plenament a Hot Tuna, i pel
grup han passat molts músics al llarg dels anys, entre ells Papa John Creach,
Sammy Piazza, Bob Steeler, Michael Falzarano, etc. Encara que amb altibaixos i
discos en solitari, Hot Tuna crec que encara segueixen en actiu. Aquest tema,
escrit per Larry Campbell i Jorma Kaukonen, obria el seu disc "Steady As
She Goes", publicat el 5 d'abril del 2011 i que és el seu últim treball
fins al moment. En aquest disc
Hot Tuna són Jorma Kaukonen (cantant i guitarres), Jack Casady (baix) tots dos a la foto, Barry
Mitterhoff (mandolines) i Skoota Warner (bateria), comptant amb les
col·laboracions de Larry Campbell (guitarres, steel, fiddle, violó, òrgan i
cors) i Teresa Williams (cors).
Gordon
Lightfoot – Rainy day people 1975
Cantant, guitarrista, pianista i compositor, Gordon
Lightfoot és una de les millors veus canadenques de la història de la música i
també un gran compositor. Va
néixer el 17 de novembre de 1938,
a Ontario i les seves cançons han estat gravades per
cantants com Elvis Presley, Johnny Cash, Marty Robbins, Jerry Lee Lewis, Bob
Dylan, Judy Collins, Peter, Paul and Mary, Barbra Streisand, Olivia
Newton-John, Johnny Mathis, Richie Havens i Harry Belafonte, entre altres. Per
cert té una cançó molt curiosa titulada "Don Quixote". El tema que
escoltem ara a Un Toc de Rock es trobava al LP "Cold on the Shoulder"
i el single publicat al març de 1975 tenia "Cherokee Band" a l'altra
cara, es una gran canço que escoltarem un altre día. “Rainy day people” va
arribar al número 1 de les llistes del
Billboard nord americà al maig del’any 1975 i per supossat, també en el
seu Canadà natal. De fet, Gordon Lightfoot està considerat con un dels millors
cantants canadenc de l’historia, molt per sobre de Leonard Cohen i es molt
valorat al seu pais, si be aquí a Espanya, el coneixem quatre melómans com
vosaltres i jo. Per cert, Gordon Lightfoot va cantar a la ceremonia
d’apertura dels Jocs Olímpics d’hivern a Calgary, Alberta, l’any 1988. En la
gravació d’aquest tema i a part de cantar i tocar el piano ell mateix,
l’acompanyan Pee Wee Charles (steel guitar), Terry Clements (guitarra), Nick
DeCaro (acordió), Jim Gordon (bateria), Rick Haynes (baix), Milt Holland (percusió),
Suzie McCune (cors), Red Shea (guitarra), John Stockfish (baix), els Jackie
Ward Singers als cors i Jack Zaza a la secció de vents.
Bee Gees –
I’ve gotta get a message to you 1968
Aquesta cançó “Tinc un
missatge per a tu” que es va
publicar en single el 7 de setembre de 1968 va ser el segon número 1 que The
Bee Bees van aconseguir al Regne Unit i havia estat escrit per Robin Gibb. En
aquest enregistrament el grup l'integraven Robin Gibb com a cantant solista i
fent veus, Barry Gibb (cantant solista, guitarra i cors), Maurice Gibb (baix,
piano i cors), Vince Melouney (guitarra solista) i Colin Petersen (bateria).
Als Estats Units el single va aconseguir la vuitena posició. "Tinc un
missatge per a tu" es va gravar el 26 de juny i la cançó no es va incloure
en l'anterior àlbum "Idea" ni en el següent "Odessa", només
es va editar en el seu moment en format senzill amb "Kitty Can" a la
altra cara, si bé en algunes reedicions de "Idea" s'ha inclòs. La veritat
és que per The Bees Gees han passat diversos músics, però Robin Gibb només va
estar absent en "Cucumber Castle", en aquesta època Robin Gibb (22 de
decembre de 1949) va gravar en solitario traient el single amb "Salvat per
la campana", els havia deixat per discrepancies ja que ell volia incloure
falsets i els seus germans és negaven. Curiosament a partir de la "Fevre
del disapte a la nit" els falsets van ser la seva senyal d'identitat, si be els feia Barry. The
Bee Gees eren el grup creat pels germans Barry, Maurice i Robin Gibb a
Australia, al que es van unir quan van aner-s’en cap a Anglaterra, Vince
Melouney i Colin Petersen. El seu primer hit va ser "Spicks and
Specks" al que va seguir "New York Mining Disaster 1941" i
altres temes que els van col·locar en les llistes de tot el món, sobretot
gràcies a l'àlbum "Horizontal" (1968) on també es trovaba
"Massachusetts". Al novembre de l'any 2011 a Robin li va ser
diagnosticat un cáncer, va morir a Londres el 20 de maig de 2012. Per cert, el
seu germà bessó Maurice Ernest Gibb havia mort el 12 de gener de 2003. Us explicaré
una dada curiosa, l’any 1967 els Bee Gees van arribar a Londres procedents
d'Austràlia, la seva intenció era que Brian Epstein, manager de The Beatles,
els representés. Aquest es va negar i van ser contractats pel seu ajudant
Robert Stigwood. Quan Stigwood li va dir a Brian Epstein que havia invertit
milers de lliures en els Bee Gees, la resposta de Brian va ser: "Doncs són
milers de lliures tirades". Es va equivocar.
Sad Cafe – This heart’s in fire 1989
Mai havíem escoltat als Sad Cafe a Un Toc de Rock i tenint
en compte que han tret discos genials plens de bones cançons i a més que jo els
havia punxat i molt quan feia ràdio en els vuitanta, és una cosa que em resulta
difícil d'entendre, però ara anem a escoltar aquest bon grup britànic als quals
podríem incloure dins de l'AOR i en programes següents us aniré seleccionant altres
temes seus. Aquest que escoltem ara és el tercer tall de l'àlbum "Whatever
It Takes", editat l'any 1989. Sad Cafe eren de Manchester, es van crear
l'any 1976 i van estar en actiu fins al 1990, encara que van tornar al 98 per
separar-se una altra vegada i tornar definitivament l'any 2012, segueixen en
actiu. És curiós perquè tot i que Sad Cafe han publicat discos a Espanya, són
pràcticament uns desconeguts aquí. Hi ha hagut molts canvis de components en Sad Cafe, un grup pel qual han
passat Paul Carrack, Vic Emerson, Ashley Mulford, Steve Piggot i un munt més,
però en aquest enregistrament Sad Cafe l'integraven Ian Wilson (guitarra i
cors), Paul Young (cantant), Des Tong (baix i cors), Paul Burgess (bateria),
Michael Byron-Hehir (guitarra) i Alistair Gordon (teclats i cors). Per
cert, el cantant Paul Young, nascut el 17 de juny de 1947, va morir el 15 de
juliol del 2000.
Al Green –
How can you mend a broken heart 1972
Escoltarem ara a Al Green i la que possiblement sigui la
seva millor cançó i la van recuperar a la banda sonora de "El llibre
d'Eli", film protagonitzat per Denzel Washington i Gary Oldman i que es va
estrenar l'any 2010. Albert Greene va néixer el 13 d'abril de 1946 a Forrest City,
Arkansas. Va començar l’any 1964 en el grup Creations que van passar a ser Al
Green and the Soul Mates i posant un dels seus temes en el Top-40. L’any 1969
Al Green va iniciar la seva carrera com a solista. Aquest tema que sona ara a
Un Toc de Rock "Com pots reparar un cor trencat?", es trobava en el
LP "Let's Stay Together" d’Al Green que es va editar l’any 1972 i es
tracta d’una composició dels germans Barry i Robin Gibb que també la van
incloure en l'àlbum dels The Bee Gees "Trafalgar", de 1971. Tornant a
Al Green us explicaré una anècdota completament real i documentada. El 18
d'octubre de 1974, Mary Woodson, dona amb la que Al tenia un ambolic, li va
demanar que es casessin i ell va refusar la proposta, de fet ella ja estava
casada i ambdós es dedicaven a adornar-li el cap al marit. La dona al sentirse rebutjada, es va acostar al cantant mentre ell es banyava i li va llançar una
olla amb sèmola bullin asobre. Al Green va ser hospitalitzat amb cremades de
tercer grau en el seu estómac, dors i braços. Ella es va tancar en una habitació
a la casa d'Al Green a Memphis, va escriure una nota i es va suïcidar amb un
revòlver pertanyent al cantant. Al sempre va creure que allò havia estat un
senyal de Déu i es va ordenar com a reverend del Full Gospel Tabernacle, l’any
1976, una de aquestes esglesias que surten als Estats Units com a bulets,
encara que va continuar gravant, però veient també com les vendes dels seus
discos baixaven, rebent crítiques negatives dels comentaristes musicals.
Després, Al Green va comprar una església a Memphis, per poder exercir com a
pastor a causa de la negativa de diversos membres de l'església protestant a
acceptar-lo. Conseqüentment, la religió va passar a ser el més important per Al
Green, encara que sense abandonar la música.
Simon &
Garfunfel – Soind of silence 1964
Quan el tema es va incloure en la banda sonora del film
"El Graduat", va representar la consolidació del "duo" per
excel·lència de la música americana. Paul Simon (Newark, Nova Jersey, 13
d'octubre de 1941) i Art Garfunkel (Queens, Nova York, 5 de novembre de 1941),
sorgits del folk i que inicialment es van fer dir Tom & Jerry. Van tenir
una brillant carrera, plena de cançons d'extrema qualitat, però sobretot de
lletres interessants pel seu profund contingut. A principis dels 70 es van
desfer, hi havia molts problemes entre ells i la cosa va acabar com El Rosari
de la Aurora. De
fet van trigar molts anys a tornar a pujar junts a un escenari i no va tindre
continuïtat tot i els continus intents per part d’empresaris i productors. La
cançó que escoltarem per acabar el programa d’avui, va ser escrita el 19 de
febrer de 1964 per Paul Simon, després de l'assassinat de John F. Kennedy, el
22 de novembre de l'anterior any. Simon estava segur que la cançó seria una
forma de recollir el sentiment emocional popular després del desafortunat
succés. Gravada en versió acústica per al seu primer àlbum "Wednesday
Morning, 3 AM ", posteriorment va ser retocada afegint instruments
elèctrics i reeditada com single al setembre de 1965. Arribaria al número 1 de
les llistes americanes el dia d'Any Nou de 1966. Aquesta versió que estem
escoltant, es va incloure a l'àlbum "Sounds of Silence" i com us
deia, a la banda sonora de "El Graduat" l’any 1968. Existeixen moltes
versions en castellà, però si hagués de triar una em quedo amb la dels Mustang.
La frase d’avui es del filósof de l’antiga Roma Sócrates que
va dir amb molta saviesa i al mateix temps crueltat:
“La pobresa és un bé valuós. No causa enveja ni rivalitat,
no cal protegir-la per mantenir-la fora de perill i la
desídia no fa rés més
que millorar-la”
Conclou per avui Un Toc de Rock. Ara baixaré la barraqueta i
fotré el camp, però abans us deixaré amb companyia de totes les emissores per
les que sortim a l’aire dues vegades per setmana, a part de les repeticions.
Ens retrobarem en el proper programa i tindrem música i records un altre
vegada. Jo soc Mario Prades.
Apa, ens veiem pel món
Mario Prades
No hay comentarios:
Publicar un comentario