
Les
mudances acaben sent
esgotadores. Hem estat
traslladant
l'estudi i a sobre vam enxampar de ple les pluges de
finals de novembre, cosa
que ho va dificultar encara més, però per sort, ara tot va centrant-se i a
Un
Toc de Rock, tornem poc a poc a la normalitat i avui escoltarem
música de
molts
estils i
tendències.
Tindrem a
Stevie Ray Vaughan, Daniel Boone, Manfred Mann, The Hollies, Sad Cafe, Bee Gees, John Fred & His Playboys Band,
Hot Tuna, Gordon Lightfoot, Simon & Garfunkel i uns quants més que ens acompanyaran
en el nostre recorregut per la música de l'últim segle. Soc
Mario Prades
i des de totes aquelles emissores que ens emeten
obro la barraqueta escoltan al
mes
gran grup de tots els temps, els
Beatles, amb una cançó que tenia que ser
un retorn i va representar el
principi del final.
Benvinguts a Un Toc de Rock
The Beatles – Get back 1969

Aquest tema amb el qual començarem avui la nostra
singladura, havia de donar títol a un àlbum que hagués representat
la tornada
als escenaris de
The Beatles i que es va quedar en un
concert sorpresa al
terrat de l'
edifici Apple. Finalment
els problemes de relació i
antagonisme
existents entre els membres del grup van influir de tal manera que va
representar la fi de
The Beatles. Es va incloure a l'àlbum "Let it be"
que tot i constar com l'últim disc dels nois de Liverpool, s'havia gravat abans
que "Abbey Road", encara que aquest es va editar primer. El tema va
ser escrit per
Paul McCartney, però com era costum entre ells, està signat per
ell i
John Lennon. El single es va publicar

l'11 d'abril de 1969, encara que a
Estats Units va ser el 5 de maig i en la composició també consta
Billy Preston
que els va acompanyar en tots els enregistraments de l'àlbum. Es va mantenir
durant
disset setmanes a les llistes d'èxits i el 26 d'abril va arribar al
primer lloc del
Billboard, romanent en aquesta posició durant
sis setmanes.
També va ser número
1 al Regne Unit, Canadà, Austràlia, França, Alemanya i
Mèxic. La cançó, amb un metratge més curt, ha estat inclosa en el disc de
The
Beatles "Let It Be... Naked" que es va publicar l'any 2003 i en el
qual intervenen
Ringo Starr,
Paul i les vídues de
George Harrison i
John.




Stevie Ray
Vaughan & Double Trouble – Let me love you baby 1989

De l'àlbum "In step" que el guitarrista i cantant
nord-americà
Stevie Ray Vaughan va publicar el 6 de juny de 1989 i que va
obtenir un
Grammy per
Millor gravació de blues contemporani, us he seleccionat
per compartir ara a
Un Toc de Rock aquest tema “Deixa’m estimar-te” que és una
composició del contrabaixista de color
Willie Dixon. El títol del CD que va ser
reeditat l'any 1999 incloent cinc temes més, fa referència al
procés de
rehabilitació pel qual havia passat el músic, deixant finalment enrere els seus
problemes amb les drogues i l'alcohol. Aquest àlbum va ser l'últim treball en
el qual va comptar amb el grup
Double Trouble que estava integrat en aquest
enregistrament per
Tommy Shannon (baix i guitarra),
Chris Layton (bateria i
percussions),
Reese Wynans (teclat),
Joe Sublett (saxo) i
Darrell Leonard
(trompeta). Va aconseguir el lloc
33 en la llista d'àlbums del
Billboard i va
superar les
dos milions de còpies venudes als Estats Units, també va ser
Disc
d'Or a Canadà. L'any 1990
Stevie Ray Vaughan va gravar un àlbum en col·laboració amb el seu germà, el també guitarrista
Jimmie Vaughan, firmant
com
The Vaughan Brothers, tots dos havien tocat junts també a
The Fabulous
Thunderbirds, el disc es va titular "Family

Style", però aquest
mateix any
Stevie Ray Vaughan, nascut el 3 d'octubre de 1954 a Dallas, Texas, va
morir en un accident d'helicòpter, quan participava en una gira amb
Eric
Clapton i estava tornant a Chicago, el 27 d'agost de 1990, van morir els cinc
ocupants de l'aparell, segons l'informe policial l'accident es va deure a un
error del pilot. Abans de començar en solitari va formar part de grups com
Blackbirds,
Paul Ray & The Cobras i
The Nightcrawlers. Està catalogat per
la
revista Rolling Stone en el lloc
7, entre els
millors guitarristes de tots
els temps i en el
8 per
Guitar World. Ell sempre va utilitzar guitarres i
amplificadors
Fender, bàsicament la
Stratocaster del 59. Us donaré una dada curiosa,
si en vida va gravar cinc àlbums en solitari, un d'ells en directe, i un amb el
seu germà, després de la seva mort s'han publicat
11 discos més , entre
recopilatoris, directes i rareses inèdites.




The Hollies
– Down on the run 1974

L'any 1974 els britànics
The Hollies editarien l'àlbum
"Hollies", conegut com "Hollies 1974" i del que us he extret aquest tema, escrit per
Allan Clark
que compartirem ara a
Un Toc de Rock, encara que en 1965 ja havien publicat un
altre disc que també es va titular "Hollies". En aquest disc del 74 també es
va incloure la versió que van realitzar del "The Air That I Breathe"
d'
Albert Hammond i que ja hem escoltat en el programa en passades temporades.
L'àlbum seria reeditat l'any 1991 en versió CD i remasteritzat, incloent cinc
cançons més com bonus track, tot i que em sembla que va tornar a reeditar-se
l'any 2006 i encara li van incloure un altre tema addicional.
The Hollies eren
un grup de Manchester creat a principis de 1960, encara que la majoria dels
nois d'eren de Lancashire. Avui es

troban en actiu, amb molts cambis a la
formació, és clar, per
The Hollies han passat més de vint músics al llarg dels
anys. La primera formació va estar integrada per
Allan Clarke (cantant),
Graham
Nash (guitarra i veus) que anys més tard s'incorporaria al primer super grup
nord-americà de la història
Crosby, Still & Nash, tots dos venien de
The
Deltas, al costat de
Vic Steel (guitarres),
Erick Haydock (baix) i
Don Rathbone
(bateria).
Vick Steel deixaria al grup i va ser reemplaçat per
Tony Hicks,
mentre que
Rathbone deixa el seu rol de bateria per a convertir-se en el
representant i va ser reemplaçat per
Bobby Elliot, provinent de
Shane Fenton and
The Fentons. Us explicaré una curiositat, l’any 1962 i quan
The Beatles van
començar a rutllar comercialment,
The Hollies van passar a ocupar el seu lloc
com a grup resident al
The Cavern Club de Liverpool.




Manfred
Mann – Quinn the Eskimo (Mighty Quinn) 1968

Aquest tema, publicat el 12 de gener de 1968, va arribar a
la
primera posició a Anglaterra i la
desena als Estats Units. Era una versió de
Bob Dylan que els britànics
Manfred Mann van reconvertir al
rock. Aquí a
Espanya es va traduir com "Quinn l'esquimal".
Manfred Man era una
banda liderada pel teclista
Manfred Lubowitz, nascut el 21 d'octubre de 1940 a Johannesburg
(Sud-àfrica) i amb una imatge que cridava l'atenció ja que en una època de
cholles ben llargues, ell portava els cabells
no massa llargs i una
barba de
cordó en el més pur estil
beatnik, més propi d'un
músic de jazz, a més feia servir
ulleres amb
muntura negra de pasta. De fet ell venia del món del
jazz. L'any 1969
Manfred Mann va donar un gir cap al
jazz experimental i va canviar el seu nom
per
Manfred Mann Chapter Three, per a un any després, convertir-se en
Manfred
Mann's Earth Band, més en la línia del rock progressiu.
Bob Dylan 
es va
inspirar per a compondre la lletra d'aquest tema en la pel·lícula "Los
dientes del Diablo" que en anglès es va titular "The Savage Innocents",
de 1959, protagonitzada per
Anthony Quinn i
Peter O’Toole, un bon film. El tema
va ser inclòs en el LP "Mighty Garvey!" que
Manfred Mann va editar el
28 de juny de 1968 i el grup el componien en aquest enregistrament
Mike Hugg a
la bateria,
Manfred Mann als teclats,
Mike d'Abo com a cantant,
Klaus Voorman
s'encarregava del baix i
Tom McGuinness a la guitarra, col·laborant el
trombonista
Derek Wadsworth.
Mike D'Abo els va deixar poc després. Va ser un
dels protagonistes de l'
òpera-rock, en la versió teatral anglesa,
"Jesucrist Superstar", interpretant el paper de
Judes Iscariot que
per cert, a Espanya va fer
Teddy Bautista.




Herman’s Hermits – Silhouettes 1965

Aquest es un dels temes més populars en la carrera del grup
britànic
The Herman’s Hermits es aquesta que escoltem ara, però no era seva, es
tractava d'una composició de
Bob Creew i
Frank Slay que ja havien gravat el
maig de 1957 el grup de Filadèlfia
The Rays i posteriorment els canadencs
The
Diamonds.
Herman’s Hermits la van portar a l'èxit l'any 1965 i a Anglaterra va
aconseguir la
cinquena posició en les llistes, la mateixa que van aconseguir en
el
Billboard americà, en plena
invasió beat. A Espanya i cantada en castellà es
van realitzar unes quantes versions, encara que jo vull destacar la de
Los
Catinos, totes elles mirant a
Herman’s Hermits. Per cert a Anglaterra i ja
l'any 1990 la va tornar a gravar
Cliff Richard que la va col·locar en el lloc
10, però no la va classificar als Estats Units, de fet
Cliff Richard mai va
aconseguir èxits rellevants a les terres de l'
Oncle Sam, ni en els seus millors
moments.
Peter Noone era tot just un xaval amb els seus setze anys, quan es va
incorporar als
Herman's Hermits, una bona banda de Manchester formada a
principis dels 60 i que van tenir una brillant carrera professional plena
d'èxits fins començats els 70. Al costat del cantant
Peter Noone trobàvem a
Keith Hopwood (guitarra),
Karl Green (baix),
Derek "
Lek"
Leckenby
(guitarra i veu) i
Barry Bean Whitwam (bateria), el cert és que el seu aspecte
a mi sempre em va semblar molt anglès.
The Herman's Hermits van triomfar gràcies a
cançons com "No milk today", "There's a Kind Of

Hush",
"My sentimental friend" i tantes altres com aquesta que escoltem ara
i que van copar les llistes britàniques des de 1964, fins que
Peter Noone va
deixar el grup l'any 1971. La veritat es que sempre van ser un grup de singles
més que de LP’s. A partir de l’any 1969
Herman’s Hermits van treure 6
recopilatoris, l'últim d'ells l'any 1984, si bé la seva discografia ha anat
reeditant-se en versió CD. Van tornar als escenaris, però per partida doble.
M'explico,
Peter Noone va crear uns
Herman's Hermits amb algun del seu antics
companys, però la resta van decidir que tenien el mateix dret a dir-se
Herman's
Hermits i van fer una altra formació, de manera que hi ha dos grups tocant per
Anglaterra que es diuen igual i interpreten les mateixes cançons, però amb
músics diferents. Ara tot està en mans dels
tribunals que decidiran qui és el
veritable
Herman’s Hermits, una decisió que no és precisament cosa de bufà i
fer ampolles. No se si ja hi ha hagut sentencia judicial o no.




Daniel Boone – Beautiful Sunday 1972

A Espanya i crec que fóra també, el cantant
Daniel Boone és
conegut bàsicament pel gran èxit que va obtenir amb aquest tema, el seu tercer
single.
De fet Daniel Boone és
artista d'un sol hit, el que els anglosaxons qualifiquen com "one-hit
wonder". La cançó va ser escrita per ell i
Rod Moqueen i es va
publicar en single al març de 1972, sent el primer senzill que va treure als
Estats Units, aconseguint el
sisè lloc en la llista de singles del
Billboard i
el
21 al Regne Unit, tot i que on millor es va classificar va ser a Alemanya,
arribant a la
primera posició i mantenint-se durant unes quantes setmanes. El
tema

va donar títol al primer àlbum de
Daniel Boone que per cert, va tornar a
regravar la peça l'any 1974 i la va treure en single, encara que en aquesta ocasió sols va aconseguir
el lloc
53 a
Anglaterra i no es va classificar en la resta del món, excepte al Japó, encara
que no ho tinc molt clar. La cançó no va arribar a publicar-se al Brasil, no sé
per què, però va ser gravada en portuguès pel cantant brasiler
Angelo Màxim que
la va titular "Domingo Feliz (Feliz Domingo)" i també va ser gravada
pel grup de pop brasiler
Renato e Seus Blue Caps. El cantant britànic
Daniel
Boone, de veritable nom
Peter Charles Green, va néixer el 31 de juliol de 1942, a Birmingham i va
adoptar com a nom artístic el del popular heroi de la colonització
nord-americana l’any 1971, quan treballava com a compositor per al segell Penny
Farthing Records.




John Fred
& His Playboys Band – Judy in desguise with glasses 1967
John Fred era el líder d'aquest grup, una d’aquestas bandas
d'un sol èxit al nostre país, el seu nom complet era
John Fred Gourrier i va
néixer el 8 de Maig de 1941, va morir el 14 d'abril de 2005, era de Baton
Rouge, Louisiana. Va crear
John Fred and His Playboy Band a mitjans dels 50 i
l’any 1958 amb el tema "Shirley" va aconseguir col·locar-se en les
llistes nord-americanes. "Judy amb disfressa", com es va títolar a
Espanya, és de l’any 1.967, aquí també va ser molt versionada, destacant entre
elles les que van realitzar
Los Sírex i
Los Salvajes que al traduir el títol es
van mengar alló de "
amb
ulleres". Curiosament a casa nostra mai vam
entendre el
sentit humorístic de la cançó que va ser composada com una
paròdia
bufa del tema de
The Beatles "Lucy in the Sky with Diamonds". Es va
classificar en el
primer lloc de les llistes americanes el gener de 1968 i es
va mantenir
dues setmanes.
John Fred va compondre altres temes, però es pot dir
que va viure de les rendes de la
Judy. Una altra de les seves composicions va ser "You're
On My Mind” que van portar a l'èxit
The Animals i també va ser molt versionada
a Espanya.




Mungo Jerry
– In the summertime 1970

El single “Los círculos de Mr. Bloe” que vem escoltar la
passada temporada, va aconseguir mantenir-se
18 setmanes en les llistes nord
americanes i va entrar en les llistes britàniques el 9 de maig de 1970,
aconseguint la
segona posició, no va arrivar a la
primera per que va ser per
"In the Summertime" de
Mungo Jerry que es la cançó que us porto ara.
Encara que generalment sol identificar-se el nom de
Mungo Jerry amb el solista
Ray Dorset,
Mungo Jerry eren una bona banda de
pop-rock anglesa que van
funcionar comercialment a finals dels seixanta gràcies a aquest tema que és
possiblement l'únic pel qual avui se'ls recorda.
Van començar anomenant-se The Good Earth. El
grup l’integreban, a més de Ray Dorset
com a cantant i guitarrista, el pianista
i cantant Colin Earl, Mike Cole al baix i Paul King com a guitarra, banjo i
cantant. Us explicaré una dada curiosa, aquest
so pesat i repetitiu que
sona contínuament en la cançó marcant ritme, ho van fer
bufant en una ampolla
de vidre buida de Coca-cola, d’aquelles antigues. El tema es va publicar com a
primer single de
Mungo Jerry, però el mateix any van editar el seu primer LP
titulat així mateix "In the Summertime". A partir del seu segon àlbum
el baixista va ser
John Godfrey, però a partir d'aquí van començar a haver
canvis continus i
Ray Dorset es va convertir en el líder de
Mungo Jerry que van
seguir gravant i treballant fins a finals dels setanta, en què es van desfer.




The
Rubettes – Sugar baby love 1974

La veritat es que el grup britànic
The Rubettes van ser una
fàbrica de fer bitllets durant els anys 70 i el tema "Sugar Baby
Love" que escoltarem ara, la
cançó senyera de la seva carrera. El 28 de
març del 2008 "Sugar Baby Love" va ser declarada el més exitós
"
oldie" de tots els temps per la cadena de televisió alemanya
RTL. La
imatge de la banda era característica: vestits blancs o blau molt clar i boines
a joc al cap, al costat d'un ritme pesat i enganxós. Van ser englobats dins del
glam rock,
The Rubettes van funcionar molt bé de 1973 a 1981 i els membres
originals del grup, tots anglesos, van ser
Alan Williams (22 de desembre de 1948),
John
Richardson (3 de maig de 1947),
Mick Clarke (10 d'agost de 1946),
Tony Thorpe
(20 de juliol de 1947),
Pete Arnesen i
Bill Hurd (11 d'agost de 1948). Només
John
Richardson,
Alan Williams i
Pete Arnesen van participar en l'enregistrament del
"Sugar Baby Love", la resta eren músics de sessió, el single va
vendre
vuit milions de còpies a nivell mundial.
The Rubettes van tornar l’any
1983 amb molts canvis i encara estan en actiu. Per cert,
la veu tan aguda i
casi femenina que sona tota l'estona, no es cap del membres del grup, era un
cantant amic d'ells que va col·laborar, ara no recordo el seu nom.




The Lovin’
Spoonful – Summer in the City 1966

El grup nord americà
The Lovin' Spoonful es van crear al
Village de Nova York. Eren la banda liderada pel cantant, guitarra, compositor
i harmònica
John B. Sebastian, nascut a New York el 17 de març de 1944. Aquest
que va convertir-se en himne per la
generació hippy de la costa est, és el tema
més popular en la carrera d'aquest grup que va funcionar molt bé a finals dels
60, però
The Lovin' Spoonful tenen altres bons cançons, entre ells destaca
"You're a big boy now" que es va incloure a la banda sonora del film
del mateix títol on tota la música va ser composada per
John B. Sebastian. El
grup es completava amb
Steve Boone (baix) i
Joe Butler (bateria), sense oblidar

el cofundador que era
Zal Janovsky (guitarra). Aquest i
John B Sebastian es van
conèixer en una trobada d'amics celebrada a casa de
Mama Cash i allà després de
muntar-se una
jam-session, va sorgir
The Lovin' Spoonful. El seu primer disc va
ser “Do you believe in magic?” que es va publicar l’any 1965. "Summer in
the City" va ser el cinquè disc, editat al juliol de 1966 i un dels
encants de la cançó son els sorrolls de fons, tots molt urbans, va arribar a la
primera posició en els Estats Units i va ser versionada anys més tard per
Joe
Cocker.




Hot Tuna –
Angel of Darkness 2011

Dos músics molt inquiets
Jack Casady (baixista) i
Jorma
Kaukonen (guitarra) que a finals dels seixanta, concretament l'any 1969,
militaven en els
Jefferson Airplane, van decidir posar en marxa un projecte
paral·lel que van anomenar
Hot Tuna. Se'ls van unir
Will Scarlet (harmònica) i
ocasionalment
Marty Balin i
Spencer Dryden que també tocaven amb els
Airplane i
van gravar un disc en directe ple de blues. Des de llavors la seva carrera s'ha
enfocat més cap al
rock i encara que mai han estat un grup massa conegut a
Espanya, porten publicats més de
vint àlbums en els Estats Units. L'any 1974
Jorma Kaukonem (23 de desembre de 1940) i
Jack Cassidy (30 d'abril de 1944) van
abandonar definitivament a
Jefferson Airplane per dedicar-se ja plenament a
Hot Tuna, i

pel
grup han passat molts músics al llarg dels anys, entre ells
Papa John Creach,
Sammy Piazza,
Bob Steeler,
Michael Falzarano, etc. Encara que amb altibaixos i
discos en solitari,
Hot Tuna crec que encara segueixen en actiu. Aquest tema,
escrit per
Larry Campbell i
Jorma Kaukonen, obria el seu disc "Steady As
She Goes", publicat el 5 d'abril del 2011 i que és el seu últim treball
fins al moment.
En aquest disc
Hot Tuna són Jorma Kaukonen (cantant i guitarres), Jack Casady (baix) tots dos a la foto, Barry
Mitterhoff (mandolines) i Skoota Warner (bateria), comptant amb les
col·laboracions de Larry Campbell (guitarres, steel, fiddle, violó, òrgan i
cors) i Teresa Williams (cors).




Gordon
Lightfoot – Rainy day people 1975

Cantant, guitarrista, pianista i compositor,
Gordon
Lightfoot és una de les millors veus canadenques de la història de la música i
també un gran compositor.
Va
néixer el 17 de novembre de 1938,
a Ontario i les seves cançons han estat gravades per
cantants com Elvis Presley, Johnny Cash, Marty Robbins, Jerry Lee Lewis, Bob
Dylan, Judy Collins, Peter, Paul and Mary, Barbra Streisand, Olivia
Newton-John, Johnny Mathis, Richie Havens i Harry Belafonte, entre altres. Per
cert té una cançó molt curiosa titulada "Don Quixote". El tema que
escoltem ara a
Un Toc de Rock es trobava al LP "Cold on the Shoulder"
i el single publicat al març de 1975 tenia "Cherokee Band" a l'altra
cara, es una gran canço que escoltarem un altre día. “Rainy day people” va
arribar al número
1 de les llistes del
Billboard nord americà al maig del’any 1975 i per supossat, també en el
seu

Canadà natal. De fet,
Gordon Lightfoot està considerat con un dels millors
cantants canadenc de l’historia, molt per sobre de
Leonard Cohen i es molt
valorat al seu pais, si be aquí a Espanya, el coneixem quatre melómans com
vosaltres i jo. Per cert,
Gordon Lightfoot va cantar a la ceremonia
d’apertura dels
Jocs Olímpics d’hivern a Calgary, Alberta, l’any 1988. En la
gravació d’aquest tema i a part de cantar i tocar el piano ell mateix,
l’acompanyan
Pee Wee Charles (steel guitar),
Terry Clements (guitarra),
Nick
DeCaro (acordió),
Jim Gordon (bateria),
Rick Haynes (baix),
Milt Holland (percusió),
Suzie McCune (cors),
Red Shea (guitarra),
John Stockfish (baix), els
Jackie
Ward Singers als cors i
Jack Zaza a la secció de vents.




Bee Gees –
I’ve gotta get a message to you 1968

Aquesta cançó “Tinc un
missatge per a tu” que es va
publicar en single el 7 de setembre de 1968 va ser el segon número
1 que
The
Bee Bees van aconseguir al Regne Unit i havia estat escrit per
Robin Gibb. En
aquest enregistrament el grup l'integraven
Robin Gibb com a cantant solista i
fent veus,
Barry Gibb (cantant solista, guitarra i cors),
Maurice Gibb (baix,
piano i cors),
Vince Melouney (guitarra solista) i
Colin Petersen (bateria).
Als Estats Units el single va aconseguir la
vuitena posició. "Tinc un
missatge per a tu" es va gravar el 26 de juny i la cançó no es va incloure
en l'anterior àlbum "Idea" ni en el següent "Odessa", només
es va editar en el seu moment en format senzill amb "Kitty Can" a la
altra cara, si bé en algunes reedicions de "Idea" s'ha inclòs. La veritat
és que per
The Bees Gees han passat diversos músics, però
Robin Gibb només va
estar absent en "Cucumber Castle", en aquesta època
Robin Gibb (22 de
decembre de 1949) va gravar en solitario traient el single amb "Salvat per
la campana", els havia deixat per discrepancies ja que ell volia
incloure
falsets i els seus germans és negaven. Curiosament a partir de la "Fevre
del disapte a la nit" els
falsets van ser la seva senyal d'identitat, si be els feia
Barry.
The
Bee Gees eren el grup creat pels germans
Barry,
Maurice i
Robin Gibb a
Australia, al que es van unir quan van aner-s’en cap a Anglaterra,
Vince
Melouney i
Colin Petersen. El seu primer hit va ser "Spicks and
Specks" al que va seguir "New York Mining Disaster 1941" i
altres temes que els van col·locar en les llistes de tot el món, sobretot
gràcies a l'àlbum "Horizontal" (1968) on també es trovaba
"Massachusetts". Al novembre de l'any 2011 a
Robin li va ser
diagnosticat un cáncer, va morir a Londres el 20 de maig de 2012. Per cert, el
seu germà bessó
Maurice Ernest Gibb havia mort el 12 de gener de 2003. Us explicaré
una dada curiosa, l’any 1967 els
Bee Gees van arribar a Londres procedents
d'Austràlia, la seva intenció era que
Brian Epstein, manager de
The Beatles,
els representés. Aquest es va negar i van ser contractats pel seu ajudant
Robert Stigwood. Quan
Stigwood li va dir a
Brian Epstein que havia invertit
milers de lliures en els
Bee Gees, la resposta de
Brian va ser: "
Doncs són
milers de lliures tirades". Es va equivocar.




Sad Cafe – This heart’s in fire 1989

Mai havíem escoltat als
Sad Cafe a
Un Toc de Rock i tenint
en compte que han tret discos genials plens de bones cançons i a més que jo els
havia punxat i molt quan feia ràdio en els vuitanta, és una cosa que em resulta
difícil d'entendre, però ara anem a escoltar aquest bon grup britànic als quals
podríem incloure dins de l'
AOR i en programes següents us aniré seleccionant altres
temes seus. Aquest que escoltem ara és el tercer tall de l'àlbum "Whatever
It Takes", editat l'any 1989.
Sad Cafe eren de Manchester, es van crear
l'any 1976 i van estar en actiu fins al 1990, encara que van tornar al 98 per
separar-se una altra vegada i tornar definitivament

l'any 2012, segueixen en
actiu. És curiós perquè tot i que
Sad Cafe han publicat discos a Espanya, són
pràcticament uns desconeguts aquí.
Hi ha hagut molts canvis de components en Sad Cafe, un grup pel qual han
passat Paul Carrack, Vic Emerson, Ashley Mulford, Steve Piggot i un munt més,
però en aquest enregistrament Sad Cafe l'integraven Ian Wilson (guitarra i
cors), Paul Young (cantant), Des Tong (baix i cors), Paul Burgess (bateria),
Michael Byron-Hehir (guitarra) i Alistair Gordon (teclats i cors). Per
cert, el cantant
Paul Young, nascut el 17 de juny de 1947, va morir el 15 de
juliol del 2000.




Al Green –
How can you mend a broken heart 1972

Escoltarem ara a
Al Green i la que possiblement sigui la
seva millor cançó i la van recuperar a la banda sonora de "
El llibre
d'Eli", film protagonitzat per
Denzel Washington i
Gary Oldman i que es va
estrenar l'any 2010.
Albert Greene va néixer el 13 d'abril de 1946 a Forrest City,
Arkansas. Va començar l’any 1964 en el grup
Creations que van passar a ser
Al
Green and the Soul Mates i posant un dels seus temes en el
Top-40. L’any 1969
Al Green va iniciar la seva carrera com a solista. Aquest tema que sona ara a
Un Toc de Rock "Com pots reparar un cor trencat?", es trobava en el
LP "Let's Stay Together" d’
Al Green que es va editar l’any 1972 i es
tracta d’una composició dels germans
Barry i
Robin Gibb que també la van
incloure en l'àlbum dels
The Bee Gees "Trafalgar", de 1971. Tornant a
Al Green us explicaré una anècdota completament real i documentada. El 18
d'octubre de 1974,
Mary Woodson, dona amb la que
Al tenia un ambolic, li va
demanar que es casessin i ell va refusar la proposta, de fet ella ja estava
casada i ambdós es dedicaven a
adornar-li el cap al marit. La dona al sentirse rebutjada, es va acostar al cantant mentre ell es

banyava i li va llançar
una
olla amb sèmola bullin asobre.
Al Green va ser hospitalitzat amb c
remades de
tercer grau en el seu estómac, dors i braços. Ella es va tancar en una habitació
a la casa d'
Al Green a Memphis, va escriure una nota i es va suïcidar amb un
revòlver pertanyent al cantant.
Al sempre va creure que allò havia estat un
senyal de
Déu i es va ordenar com a reverend del
Full Gospel Tabernacle, l’any
1976, una de aquestes esglesias que surten als Estats Units com a bulets,
encara que va continuar gravant, però veient també com les vendes dels seus
discos baixaven, rebent crítiques negatives dels comentaristes musicals.
Després,
Al Green va comprar una església a Memphis, per poder exercir com a
pastor a causa de la negativa de diversos membres de l'església protestant a
acceptar-lo. Conseqüentment,
la religió va passar a ser el més important per
Al
Green, encara que sense abandonar la música.




Simon &
Garfunfel – Soind of silence 1964

Quan el tema es va incloure en la banda sonora del film
"El Graduat", va representar la consolidació del "
duo" per
excel·lència de la música americana.
Paul Simon (Newark, Nova Jersey, 13
d'octubre de 1941) i
Art Garfunkel (Queens, Nova York, 5 de novembre de 1941),
sorgits del
folk i que inicialment es van fer dir
Tom & Jerry. Van tenir
una brillant carrera, plena de cançons d'extrema qualitat, però sobretot de
lletres interessants pel seu profund contingut. A principis dels 70 es van
desfer, hi havia molts problemes entre ells i la cosa va acabar com
El Rosari
de la Aurora. De
fet van trigar molts anys a tornar a pujar junts a un escenari i no va tindre
continuïtat tot i els continus intents per part d’empresaris i productors. La
cançó que escoltarem

per acabar el programa d’avui, va ser escrita el 19 de
febrer de 1964 per
Paul Simon, després de l'assassinat de
John F. Kennedy, el
22 de novembre de l'anterior any. Simon estava segur que la cançó seria una
forma de recollir el sentiment emocional popular després del desafortunat
succés. Gravada en
versió acústica per al seu primer àlbum "Wednesday
Morning, 3 AM ", posteriorment va ser retocada afegint instruments
elèctrics i reeditada com single al setembre de 1965. Arribaria al número
1 de
les llistes americanes el dia d'Any Nou de 1966. Aquesta versió que estem
escoltant, es va incloure a l'àlbum "Sounds of Silence" i com us
deia, a la banda sonora de "El Graduat" l’any 1968. Existeixen moltes
versions en castellà, però si hagués de triar una em quedo amb la dels
Mustang.




La frase d’avui es del filósof de l’antiga Roma Sócrates que
va dir amb molta saviesa i al mateix temps crueltat:
“La pobresa és un bé valuós. No causa enveja ni rivalitat,
no cal protegir-la per mantenir-la fora de perill i la
desídia no fa rés més
que millorar-la”
Conclou per avui Un Toc de Rock. Ara baixaré la barraqueta i
fotré el camp, però abans us deixaré amb companyia de totes les emissores per
les que sortim a l’aire dues vegades per setmana, a part de les repeticions.
Ens retrobarem en el proper programa i tindrem música i records un altre
vegada. Jo soc Mario Prades.
Apa, ens veiem pel món
Mario Prades
No hay comentarios:
Publicar un comentario