Des
del “México Lindo” anem a començar Un Toc de Rock, escoltant Banda Toro amb un
tema dels Paper Lace, tot un clàssic del pop britànic dels 70. Pujarem fins a
Texas per escoltar a Chingón, però avui també tindrem amb nosaltres a Rosendo,
Roque Narvaja, Tradivarius, Los Secretos, Russian Red, Sau i altres, encara que
en la recta final anem a escoltaré 3 duets mixtes, noies i nois. Tot això
configurarà la banda sonora del programa d'avui, la música dels nostres
records. Per tant i des de La
Xarxa de Comunicació Local i totes aquelles emissores que
emeten Un Toc de Rock, anem a obrir la barraqueta, soc Mario Prades i ja ho
sabeu...
Benvinguts
a Un Toc de Rock
Banda
Toro –La noche que Chicago murió 1994
Aquesta cançó que escoltarem ara per obrir Un Toc de Rock, és probablement la més
emblemàtica del grup britànic Paper Lace i va estar composada per Peter
Callander i Mitch Murray. El single dels Paper Lace va ser disc de Platí, va
ser publicat el 15 de juny del 1974, tot i que la cançó s’havie inclos un any
abans al LP. El single va puxar al lloc 3 del Billboard i el segon al Canadà,
mentre que a Anglaterra va ser número 1 de les llistes. La cançó ens parla de
la massacre que es va produir l'any 1929 a Chicago, d'Al Capone i de la màfia, de
guerres al carrer i vengances, de gansters i agents de la llei enfrontan-se amb
ells buscant la justicia, de morts. La veritat és que no recordo gaires
versions en espanyol d'aquesta cançó. Una a càrrec dels mexicans Banda Toro en
els noranta que es la que escoltem ara i un altre per la cantant veneçolana
Mirla Castellanos, gravada a principis dels setenta, més o menys quan es va
publicar la versió original. Els Banda Toro interpreten una fusió d'estils que
barreja cumbia banda, bolero, ranxera, narcocorridos, etc, i que s'anomena
"estil Quebraditas" o també música Grupera, originari de la regió de
Zacatecas que és d'on són els components de Banda Toro, liderada per el cantant
Saül Esqueda. La cançó es va incloure en l'àlbum "Banda Toro" que es
va publicar l'any 1994. Per cert, en la carrera de Banda Toro que es va iniciar
el 1992, cal destacar un munt de versions que com aquesta, incorporen a l'estil
particular del seu repertori , entre elles "Ríos del Babilonia",
"Salud, dinero y amor", "A mi manera" i unes quantes més.
No hem de confondre aquesta nombrosa formació amb una altra anomenada La Banda Toro Viejo que es
van crear al 94 crec que a la mateixa regió, però no tenen res a veure l'una
amb l'altra.
Chingon
– Cielito lindo 2003
“Cielito
Lindo” és una de les cançons més representatives de la música folklòrica de
Mèxic, una peça tradicional d'aquest país, escrita l'any 1882 pel compositor
mexicà Quirino Mendoza y Cortés. Es diu que part d'aquesta cançó està basada en
una seguidilla de Lope de Vega. En els mundials de futbol i altres
esdeveniments esportius internacionals és cantada per donar suport al equip de
Mèxic i també la fan servir, en alemany, és clar, per animar al Bayern de
Munich l’equip d’en Guardiola. Aquesta és una curiosa versió a ritme de tex-mex
que ens porten el grup Chingon, una banda molt cinematogràfica, liderada pel
director de cinema Robert Rodriguez que ens porten aquest clàssic del folklore
sud-americà, a la seva manera, es clar. Aquest tema crec que es va incloure al film
"Once upon a time in Mexico" que va dirigir Robert Rodriguez,
protagonitzat per Johnny Deep, Antonio Banderas i Salma Hayek, però ara no ho
tinc massa clar, la veritat, posiblemente es trobes en el seu únic àlbum.
Robert Rodriguez es un home que te el seu propi grup, anomenat Chingon, on ell
toca la guitarra. Per aquesta raó gairebé sempre Robert Rodriguez inclou
cançons de Chingon en les seves pel·lícules. De fet Chingon és la unió de
Robert Rodriguez (guitarra) i el grup Del Castillo i està integrat també, a
part de Robert, per Alex Ruiz (cantant) Mark del Castillo (guitarra i veus),
Rick del Castillo (guitarra i veus), Albert Besteiro (baix), Carmelo Torres
(percussió) i Mike Zeoli (bateria). En les pel·lícules de Robert Rodriguez i Quentin Tarantino els
Chingon han gravat acompanyant a Salma Hayek, Patricia Vonn, Tito Larriva de
Tito & Tarantula i Nataly Pena. Els Chingon, només han gravat un àlbum,
però han inclòs cançons seves en set pel·lícules. Son un grup al que podríem
enquadrar dins del tex-mex i que en moltes peçes barregan castellà i angles.
Rosendo
– No dudaría 2001
Sempre
he sentit un afecte especial per Rosendo Mercado, aquest rocker impenitent que
segueix al peu del canó i per això en el programa d'avui us he seleccionat
aquest tema de Rosendo, però que va ser escrit per Antonio Flores sent un dels
seus principals èxits. Rosendo la va incloure en el disc tribut al desaparegut
Antonio Flores que es va titular "Para Antonio Flores - Cosas Tuyas" i
en el qual versionaven cançons Miguel Ríos, Jose Soto "Sorderita",
Sabina, Antonio Vega, Rosario, Jarabe de Palo, Joan Manuel Serrat, Ariel Rot,
Ana Belén y Víctor Manuel, La
Barbería del Sur, Lolita, Manolo Tena i Raimundo Amador,
encara que em sembla que em deixo algun, i que va publicar el segell Universal
el 25 de gener del 2001. Ara farem una miqueta d’historia. El dia 31 de
desembre de 1977, durant un concert, i després d'una discussió entre José
Carlos Molina i Rosendo Mercado, membres del grup Ñu, Rosendo decideix deixar
el grup i amb ell s'en va el bateria Chiqui Mariscal. Comença la carrera de
Leño, una de les bandes mítiques del rock urbà espanyol i molt vinculat a
Tarragona. Rosendo Mercado aquest cantant i guitarra que va formar part de
Leño, al costat dels tarragonins Tony Urbano i Ramiro Penas, desfet el grup va
començar en solitari, debutant amb el disc "Loco por incordiar",
primer àlbum de Rosendo Mercado en solitari que es va publicar l’any 1985 a través del segell RCA
Records. Recordo el primer dia que
Rosendo va venir a casa meva, a Cambrils, es va asseure al sofà, de cara al
mar. Només es veia el blau Mediterrani i ell estava flipant, al final i a
instàncies de Manel Más, cap de promoció de Dro a Catalunya que venia amb ell,
va tornar a la realitat i em va dir "Mira Mario, tienes que entenderlo. Me
he comprado un piso en Madrid, 22 pisos de altura y delante del ventanal tengo
un inmenso mar... de antenas. Pero éste es un mar de verdad". Crec que poc
despres es va comprar un pis a Cambrils. Rosendo Mercado Ruíz va néixer a
Madrid el 23 de febrer de 1954.
Roque
Narvaja – Luz de luna en los tejados 1991
Des
de l’àbum “Good night Madrid” que el cantant i compositor argentí Roque Narvaja
va publicar l'any 1991, us he extret aquest tema que escoltarem ara a Un Toc de
Rock. Roque Narvaja és un dels cantautors que més discos ha venut al seu país, la República Argentina.
Tant en la seva primera època al capdavant d'un grup mític del Rock Nacional
Argentí, La Joven Guàrdia,
durant els anys 60, amb cançons com “El extraño del pelo largo”, “La Extraña de las Botas
Rosas” i “La reina de la canción”, com a partir del seu exili a Espanya durant
els 80 i és autor del tema "Santa Lucía" que a Espanya va ser un dels
grans èxits de Miguel Ríos. Aquest àlbum correspon a la seva època espanyola,
encara que des de fa anys Roque Narvaja torna a viure a Argentina. Roque
Narvaja havia estat cantant i líder del grup La Joven Guardia i
baixista amb Lito Nebbia, fins que l’any 1972 va començar ja definitivamente en
solitari i seguéix en actiu. La Joven Guardia va seguir fins al 1978, any en què
es van desfer definitivament, però només hi quedava el bateria Hiacho Lezica
dels membres originals. Roque Narvaja va néixer a Córdoba, República Argentina,
el 10 de febrer de l’any 1951. Ja durant els 80 i com us deia, es va
autoexiliar al nostre país gravant diversos discs i el van triar el millor
compositor d'Espanya i la
Societat General d'Autors va incloure "Santa Lucía"
dins de les millors 100 cançons del país, això significava que hi havien
dividends per el autor i per a ells... es clar. Des de fa uns anys viu a
Rosario, Argentina.
Los
Secretos – En este mundo raro 2011
“Si
preguntas, las cosas sencillas aprendí a responder. Y para aquellas preguntas
prohibidas, ningún maestro encontré. En este mundo raro que a veces se
complica”. D'aquesta manera comença aquest tema a càrrec del grup madrileny Los
Secretos que ens parla que aquest món resulta sempre estrany i tot és millor i
ell ho prefereix, estant amb ella. La veritat és que la cançó sembla un
recorregut per un estret camí en què només es busca la veritat, allò que la
vida representa, però aquest món és rar i les coses que abans ens parlaven per
elles mateixes, ara res signifiquen. La cançó es tgrobava a un álbum publicat
el 28 de setembre del 2011, després de cinc anys sense haver editat material
nou i d'ell us he extrec el tema que dóna títol al disc. Es va gravar en els
estudis El Cortijo, a San Pedro de Alcántara, amb producció de Carlos Narea,
tot un veterà. La veritat és que jo confeso que amb Los Secretos no poc ser
equànime ja que es tracta d'una banda que sempre m'ha agradat. Aquesta és una
bona cançó molt en la línia de Los Secretos, una de les millors bandes
espanyoles de rock surgides de la movida madrileña. Es van crear l’any 1978
encara es van anomenar inicialment Tos. Eren els germans Urquijo, Álvaro
(guitarra i veu), Javier (guitarra i veu) i Enrique (baix i veu) al costat d'un
amic de la infància José Enrique Cano, anomenat Canito, a la bateria i cors.
Les cançons de Tos les componien Enrique i Canito. Quan aquest últim pateix un
accident de circulació la matinada l'1 de gener de 1980 que pocs dies després
li va ocasionar la mort, tot comença a canviar. Un mes més tard es va
organitzar un concert homenatge a Canito en el qual participaren Mamá, Nacha
Pop, Alaska y Los Pegamoides, Mermelada, Bólidos i altres músics. A l'abril de
1980 els germans Urquijo decideixen posar una altra vegada el grup en marxa,
però anomenant-se ja Los Secretos, amb Pedro Antonio Díaz substituint al
desaparegut Canito. Al desembre van publicar el seu primer disc, un EP titulat
"Los Secretos". Al maig de 1984 i també en un accident, mor el
bateria i cantant Pedro Antonio Díaz. Amb la seva mort i la marxa de Javier
Urquijo a la mili el grup ha de reestructurar-se de nou i queda integrat per
Enrique Urquijo a la veu i guitarra, Álvaro Urquijo a la veu i guitarra, Steve
Jordan a la bateria i veu, Ramón Arroyo a la guitarra i Nacho Lles al baix.
Enrique Urquijo Prieto va crear un projecte paral·lel anomenat Enrique Urquijo
y Los Problemas. La veritat és que a Los Secretos s'han produït molts canvis de
músics, però el esdeveniment més important va ser la desaparició d'Enrique Urquijo (a la foto) que
va ser trobat mort, aparentment a causa d'una sobredosi, al portal número 23
del carrer del Espíritu Santo, en el barri madrileny de Malasaña, al voltant de
les 9 del vespre del dimecres 17 de novembre de 1999. precisament el dia
anterior al llançament de l'àlbum "Grandes éxitos vol. II", després
del decés el lideratge del grup el va prendre el seu germà Álvaro i l'ha
mantingut en actiu fins al moment i bé.
La Guardía – Mil calles llevan hacia
ti 1988
Vaig
rebre un correu dient-me que posés aquesta cançó de La Guàrdia ja que no l'havia
posat mai. La veritat és que no dubto del que em deia aquesta amiga, encara que
jo diria que en les vuit temporades que Un Toc de Rock porta sortint a l'aire
alguna vegada l'he posat, però com que no estic segur i si ha sonat fa d'això
molts anys, i tenint en compte a més que es tracta d'una de les cançons més
emblemàtiques de La Guàrdia,
aquí la teniu “un altre vegada” per que ara recordo que al febrer passat ja la
vem escoltar, però cap problema, aquí la tens de nou. Es va incloure en l'àlbum
"Vámonos", el seu primer disc amb el segell Zafiro i es tracta d'una
cançó que Manuel Espanya va compondre mentre caminava pels carrers del Albayzín,
a Granada. Jo recordo que un dia em va trucar Tibu, el seu mànager, per
parlar-me de La Guàrdia,
era 1988. Volia contemplar la possibilitat de fer un primer concert de
presentació del grup a Tarragona. Em vaig posar les piles i els vaig col·locar
a la festa aniversari de Ràdio El Morell, incloent com a grup teloner a Seis
Disparos, una bona banda de Cambrils que jo portava. Va ser tot un èxit i el
pavelló es va omplir a rebentar. Amb aquest concert que va transcórrer sense
cap incidència van tornar les actuacions a El Morell ja que des que uns
desaprensius van organitzar un concert amb un grup basc venent més del doble de l'aforament amb els consegüents problemes que es van produir i destrosses en el
mobiliari urbà del poble, l'Ajuntament no permetia fer concerts a la població.
Es van adonar que tots no érem iguals i que encara quedàvem professionals.
Arran de La Guàrdia
les coses van canviar i altres es van aprofitar més tard. L'única dada
anecdòtica va ser que Tibu va intentar cancel·lar-nos el concert ja que els
vaig contractar a preu molt econòmic, era 1988, acabaven de publicar aquest
disc i posteriorment van començar a funcionar molt bé a nivell vendes de discos
i el seu catxe es va quadruplicar i a un mes vista els havien contractat per a
la discoteca Arqus de Roda de Berà, amb el que ell pretenia suspendre el
concert o pujar el cost econòmic. Finalment i com a professional que Tibu era,
les coses van quedar com s'havien pactat i tot va ser una bassa d'oli. Avui en
dia a La Guardia
que van començar dien-se La Guardia del Cardenal Richolier, de la formació onicial sols queda el cantant i guitarra Manuel España (a la foto)
Russian
Red – Fuerteventura 2011
Russian
Red és el nom artístic de Lourdes Hernández, nascuda a Madrid el 1986,
cantautora molt propera al pop i el rock indie, amb tocs de folk. va
publicar, el 19 de maig del 2011 un treball discogràfic que va ser el segon disc de
la seva trajectòria musical, titulat com el tema que escoltem ara
"Fuerteventura" o potser el tema dóna títol al disc, bé crec que és
ben igual. Ha estat produït per Tony Doogan, productor d'altres artistes com
Belle & Sebastian i Teenage Fanclub i el va editar Sony Music. Normalment interpreta les seves cançons en anglès i les seves lletres són interessants,
tot i que recordo a Lluís Gavaldà d'Els Pets dient en un programa de ràdio que
els grups o cantants espanyols que cantaven en anglès és perquè poc o gens
havien de dir i esmenavenel ser dolentscom a lletristes tapan-lo amb l'idioma
anglès. A mi la veritat és que aquest tema no em desagrada, però he de
reconèixer que aquesta forma de cantar que ratlla el ploramiques de Russian Red,
que tant s'està posant de moda des de fa uns anys, no m'agrada gens, em recorda
quan es criticava a les cantant per tenir veus karineras. És clar que les
discogràfiques segueixen la moda i les tendències i quan una cosa funciona
l'exploten fins a límits insospitats, be insospitats no, fins que no queda ni
gota que esprémer. Per cert, Russian Red te nou disc al mercat, el tercer,
publicat el passat 25 de febrer i titulat “Agent Cooper”.
Sau
i Luz Casal – Boig per tu 1992
Fa
poques setmanes i en un dels programes d'Un Toc de Rock vam escoltar aquesta
cançó en la versió que ha fet Shakira i per la qual se l'ha criticat ja que
l'ha gravat en català, a més de en castellà. Ara i des de el seu doble àlbum
"Concert de mitjanit", us porto aquesta bona cançó de Sau, el que va
ser el millor grup de pop-rock en català de la història. Ells i Sopa de Cabra
van consolidar la potència i qualitat de la música que es feia des de Catalunya
i per a Catalunya. La revàlida va arribar amb el macro concert celebrat el 14
de juny de 1991 en el Palau Sant Jordi on també van estar Els Pets i els ja
desapareguts Sangtraït. Ningú s'esperava el resultat, però el recinte es va
omplir de gom a gom. Aquest tema correspon al disc doble gravat en directe per
Sau a la plaça de toros La
Monumental de Barcelona amb un recinte ple de gom a gom, a
l’any 1992 sota el títol "Concert de mitjanit" en el què a més de Luz
Casal, a la que trobem en aquest tema que ella també va gravar en castellà dins
de la seva pròpia discografia, el guitarra i productor canadenc Robbie
Robertson, el també guitarra i productor britànic Phil Manzanera i Carlos
Segarra i Dani Nel-Lo, membres de Los Rebeldes. La banda que els va acompanyar
la integraven Ramon Altimir, Pep Sánchez, Quim "Benítez" Vilaplana,
Jordi Mena i Gerry Duffy. La cançó es va gravar inicialment i va ser un dels
seus millors èxits, en l'àlbum "Quina nit", de 1990. Si bé el primer
Disc d'Or ho van aconseguir amb el doble "El més gran dels pecadors",
de 1991. Eren Pep Sala i Carles Sabater Hernández que va néixer el 21 de
setembre de 1962 a
Barcelona i va morir el 13 de febrer del 1999 a Vilafranca del Penedès a causa d'una
aturada cardiorespiratòria, després d'un concert. Tant ell com Pep eren bons
amics meus i avui recordem a Sau i a Carles a Un Toc de Rock amb aquesta cançó,
des de La Xarxa
de Comunicació local i totes aquelles emissores que emeten el programa per a
Catalunya i Balears.
EBS
– Sentir 2010
Des
de el que encara es el últim treball del duet Ella Baila Sola titulat
"Despierta" us he extret aquesta cançó, un bell poema d’amor, per
escoltar ara a Un Toc de Rock i val a dir que aquesta cançó va ser el primer
senzill promocional tret del àlbum. Es va publicar l’any 2010 i aquels disc
representava la tornada d'aquestes dones, encara que amb canvis importants en
la formació. Es feien dir ara EBS i són Marta Botía i Rocío Pavón, aquesta
última substituint a Marília Casares. Les primeras funcionaren i bé de 1996 al
2001, però problemes entre les noies va desfer el duet. Ara Marta, nascuda el
15 de setembre de 1974, pren el relleu, es busca nova companya i tornen pels
seus “fueros”, intentant emular, encara que sense aconseguir-ho, l'èxit del seu
primer disc, publicat en el 96 i titulat com el grup "Ella baila
sola", amb temes com "Lo echamos a suertes", "Cuando los
sapos bailen flamenco", "Amores de barra" i "Por ti".
D'aquesta àlbum van vendre 750.000 còpies a Espanya i al voltant de 500.000 a l’Amèrica
Llatina. Estic convençut de que EBS aguesin signat ara per aconseguir tant sols
el 10% d'aquestes xifres amb aquest últim disc. Així i tot val a dir que están
treballan bé i esperem que no triguin en treure un nou disc, la veritat es que
porta molt de retras i ja toca.
Tradivarius
– Carta 1993
Tradivarius
van ser una banda de Reus descoberts per Santi Arisa que els va produïr el seu
primer treball discogràfic. Santi Arisa m’explicava un dia dinan a casa meva i
molt orgullós desprès de donar-me aquell primer disc que Tradivarius eren la primera
banda que va incorporar gralles al pop-rock català, encara que ells sempre van
tenir una arrels molt celtes en la seva música. Quan li vaig preguntar "I
de la Dharma
que?" la seva resposta va ser clara: "La Dharma es un saxo mal
tocat". Aquest tema, amb una lletra que ens parla de com canvia la gent
amb els anys, es trobava en el seu CD "Bruixes", editat l’any 1993
pel segell AZ Records, propietat de Braulio Paz que també tenia l’empresa de so
i llum Triple Onda. Els integrants de Tradivarius en aquest enregistrament eren
Izaskun Zubizarreta (violí), Emili Puig (bateria) i que anteriorment havia
militat en el grup barceloní Ipso Facto dels que jo habia estat represerntant,
Ferran Balanya (baix), Salvador Daroca (gralles), Enric Granollers (flautes i
gralles), Dani Rambla (teclats) i el seu líder i compositor Pep Solorzano (veu
i guitarra), seva es aquesta cançó que escoltem ara a Un Toc de Rock. Pep
Solorzano, al voltant del qual s’aglutinaba Tradivarious, es amic meu, però la
veritat es que fa un munt d’anys que no se rés d’ell, si bé per referències se
que segueix en el món de la música. En l’àlbum “Bruixes” del que us he extret
el tema, van col·laborar també Frances Marimón a l'acordió i Robert Le Gall al
violí. El productor va ser el mateix Robert Le Gall. Aquesta bona cançó que
escoltem ara ens parla de com canvia la gent amb el pas dels anys, es una bona lletra
Andrés
Suárez – Rosa y Manuel 2013
Aquest
tema, extret del recent treball del cantautor gallec Andrés Suárez, nascut a
Ferrol a l'abril de 1983, titulat genèricament "Moraima", el seu
cinquè disc i gravat en directe, es va publicar el passat 16 d'abril i es va
presentar a la sala Joy Eslava de Madrid (foto d'aquella nit). La lletra
d'aquest tema em va impactar des que la vaig escoltar per primera vegada, és
genial i reflecteix la crua realitat dels malalts d'Alzheimer i el seu voltant.
Penso que o bé Andrés Suárez ha viscut molt de prop la realitat de la malaltia
o s'ha documentat molt bé. La cançó ens reflecteix la duresa i crueltat de
l'Alzheimer des del punt de vista d'un malalt que la pateix Juan Manuel, i en
un d'aquests escassos moments de clara lucidesa, es dóna perfecte compte del
que està passant i el dolor que li ocasiona a Rosa, la seva dona que es
preocupa d'ensenyar-li velles fotografies perquè ell recordi, tot i que
reconeix que demà, quan Rosa li ensenyi de nou aquell vell àlbum tornarà a
preguntar-li "¿Este niño quien es?” i possiblement demà també hagi oblidat
que avui Rosa li va ensenyar un altre vegada a menjar. Però quan la lucidesa
retorna en aquests moments, ell pateix intensament per tot el que s'adona que a
perdut en la boira d'uns records que s'han diluït en l'oblit i llavors, en
plena lucidesa mental desitja morir ja que pensa que en morir recuperarà totes
aquelles vivències del passat i podrà esperar a Rosa, quan li arribi el seu
moment, per tornar a compartir amb ella tota una vida de records junts, sense oblidar
rés. La veritat és que es tracta d'una cançó entendridora, possiblement la
millor de l'àlbum. I a una frase que em posa la pell de gallina:
"Recuerda... tu que puedes".
Carmen
Sevilla y Paco Rabal – Palabras, palabras 1973
La veritat és que aquest tema ja l'hem escoltat a Un Toc de Rock, però sempre ha estat a la versió en català a càrrec de Núria Feliu i Alberto Closas o l'original interpretada per Mina i Alberto Lupo. Vaig rebre un correu demanant-me que la posés de nou i jo m'he atrevit, en no dir-me res de l'els intèrprets, a escollir aquesta versió a càrrec de Carmen Sevilla i l'actor Paco Rabal que he de reconèixer és bona i es va publicar l'any 1973. De veritable nom María del Carmen García Galisteo, va néixer a Sevilla el 16 d'octubre de 1930 i va adoptar el nom artístic de Carmen Sevilla, actriu, cantant, ballarina i presentadora de televisió, una de les actrius espanyoles més valorades en els anys cinquanta i seixanta. Per cert, va revolucionar cànons quan va sortir fotografiada a la revista Interviu, en pilota picada, clar que també havia intervingut en algunes pel·lícules del "destape". El 23 de febrer de 1961 es va casar a la basílica del Pilar amb el compositor català Augusto Algueró Dasca, tots dos tenen un fill, Augusto José Algueró García, també compositor, encara que estan divorciats. L'any 2010, Carmen Sevilla va abandonar de sobte el programa "Cine de barrio" que ella presentava, sent substituïda per Concha Velasco. Va abandonar també per complet la vida pública. A l'abril de 2012, es va saber que l'artista, patia Alzheimer. La última aparició pública va ser el dia del seu 81 aniversari a la porta de casa seva, fent unes declaracions als mitjans de comunicació, en els quals es va detectar certa incoherència en les seves paraules, que va atribuir-se a la malaltia que està devorant els seus records. L'actor, guionista i director Francisco Rabal, per la seva banda, va néixer a Águilas, Múrcia, un 8 de març de 1926, va morir el 29 d'agost de 2001, quan tornava a Espanya en avió des de Montréal, a causa d'una insuficiència respiratòria que li va produir l'emfisema pulmonar que patia, va ser un dels grans actors del cinema espanyol i una de les millors veus. Carmen Sevilla i Paco Rabal en diverses ocasions van treballar junts al cinema.
Dyango
& Sheena Easton – La noche y tu 1985
Recordo
que em vaig trobar un matí casualment a Dyango al carrer Diputació de
Barcelona, just a la cruïlla amb Passeig de Gràcia i mentre preníem un cafè vam
estar una bona estona parlant. Em va explicar la història d'aquesta cançó i em
va comentar que estava molt emprenyat. El tema es va incloure en un LP que la
cantant escocesa Sheena Easton va publicar en castellà i titulat-se
"Todo me recuerda a tí" i tot i que a Dyango li van oferir realitzar
aquest duet, ell no va conèixa mai a Sheena. Tot va ser un truc de la tècnica i
quan va arribar a l'estudi convençut que allà estaria la cantant, va resultar
que no. Ell va gravar la pista amb la seva veu a Espanya i EMI la va enviar
afora on van realitzar el muntatge pugan el volum de la nena per compensar que
Dyango te un to molt més alt. Ni tan sols es van molestar a fer un muntatge
decent a la foto de la portada del single, com podreu comprovar. Algun temps
després, Dyango es va assabentar que en un principi el duet havia de ser Sheena
Easton i Kenny Rogers que ja l'havien gravat en anglès, però Kenny Rogers es va
negar a cantar en castellà i Dyango va ser la taula salvadora adoptada per la
discogràfica per salvar la seva inversió i això de ser segon plat a ell no li
havia fet ni punyetera gràcia. Sheena Easton es diu en realitat Sheena Shirley
Orr i va néixa el 27 d'abril de 1959
a Bellshill. Dyango per la seva banda és José Gómez
Romero, nascut a Barcelona el 5 de març de 1940. La foto del blog ens la vam
fer adespres d'un concert que va realitzar a Las Pèrgoles de Riudoms i tots dos
ens descollonavem amb el presentador que era un cosí llunyà seu que va sortir a
l'escenari amb un pet impressionant i el mateix Dyango va haver de treure’l d'
allà i manar que marxés al camerí a dormir la mona.
Carlos
Baute y Marta Sánchez – Colgado en tus brazos 2008
Acabarem
per avui escoltan al veneçolà Carlos Roberto Baute Jiménez, nascut el 8 de març
de 1974 a
Caracas és conegut artísticament sols com Carlos Baute i aquesta cançó que us porto
avui a Un Toc de Rock és una de les més populars de la seva carrera, gravada a
duo amb la cantant espanyola Marta Sánchez. La cançó es va incloure en l'àlbum
“De mi puño y letra”, editat el 29 d'octubre de 2008 i que va ser el primer
disc amb temes compostos per ell publicat des de 2005. D'aquesta cançó es van
incloure dues versions, una de Carlos Baute en solitari que va sortir en single
a l'agost del mateix any i la segona amb Marta Sánchez que es va editar
simultàniament a l'àlbum, encara que la veritat és que no estic segur de la
data exacta de publicació ja que algunes fonts citen l'1 d'abril com la data en
què va sortir el CD. De l'àlbum es van extreure tres o quatre senzills i l'any
2011 el veneçolà va publicar un nou disc titulat “Amarte bien” que hem de
reconèixer no va tenir l'èxit d'aquest. Va començar a
treballar en solitari el 1994, però Carlos Baute va debutar discogràficament
l’any 1999 amb “Yo Nací Para Querer", si bé ell i amb 13 anys d'edat va
formar part del grup Los Chamos, als que va deixar per començar pel seu compte.
La
frase per tancar el programa d'avui és del filòsof, poeta, teòleg i missioner
mallorquí Ramon Llull (Mallorca, 1232 - 29 juny 1315). Considerat un dels
creadors del català literari i un dels primers a fer servir una llengua
neollatina per expressar coneixements filosòfics, científics i tècnics, a més
de textos novel·lístics. Se li atribueix la invenció de la Rosa dels Vents i del
Nocturlabi.
“L'amor
neix del record, viu de la intel·ligència
i mor per l'oblit”
Tanco
per avui Un Toc de Rock, us deixo amb companyia de La Xarxa de Comunicació Local i
totes aquelles emissores que emeten el programa i jo foto el camp. Soc Mario
Prades i tancaré la barraqueta. Conclou ara aquest recorreghut per els nostres
records, per la banda sonora de la nostra vida. En el proper programa en
tindrem més i de tot, Adéu.
.
Apa!
Ens veiem pel món.
Mario
Prades
No hay comentarios:
Publicar un comentario