El Blog de Mario Prades

Posa't en contacte amb mi mitjançant el correo electrònic: tocderock@hotmail.com

martes, 22 de enero de 2013

Un Toc de Rock programa 23-01-2013

Nota del Productor, realitzador i director:
Tots els programes  exposats en aquest blog,
Disposen  d'un  enllaç  per descarregar-s'els,
sempre situat a peu de pàgina

Avui començarem el nostre viatge musical a Tarragona que de fet i encara que no soni en tots els programes música propera a la província, és des d'on començament sempre ja que els nostres estudis són a la ciutat. Després ens anirem de vacances al Prat de Llobregat i tornarem a Reus per escoltar unes cançons amb gust de sud i d'allí a Barcelona, Jerez de la Frontera, Madrid, les Illes Balears, Astúries i acabarem Un Toc de Rock a la Ciutat Comtal. Serà tot un recorregut per la nostra geografia en ales de la música que compartirem i si al final resulta que ha servit per avivar records o simplement perquè torneu a descobrir cançons que formen part de la nostra banda sonora, el viatge i l'esforç haurà valgut la pena. Des de la xarxa d’emissores de la Federació de Mitjans de Comunicació Locals de Catalunya i totes aquelles que emeten el programa obriré la barraqueta dient

Benvinguts a Un Toc de Rock

Bongo Botrako – Respirar pa trabajar 2012

Ja us vaig anunciar fa unes setmanes que Bongo Botrako treia nou disc. Finalment i des de mitjans de novembre "Revoltosa" el seu segon àlbum, és al carrer. D'aquest nou disc del grup tarragoní us he seleccionat aquest tema amb el que avui obrim Un Toc de Rock. El disc us el podeu descarregar gratuïtament des de la seva pàgina web, una iniciativa que molts grups estan adoptant per promocionar els seus enregistraments i que funciona ja que si bé els ingressos per vendes de discos són mínims, el benefici real i interessant per als grups són la difusió de la seva música i anherent l'augment de les seves actuacions que és veritablement del que han de viure els artistes, d'enfrontar-se amb el públic cara a cara i demostrar en directe tot el que saben fer que en el cas de Bongo Botrako és molt. Com a exemple teniu damunt de la taula el cas de Els Catarres amb un volum de concerts que per a si ho volguessin "grans" de la música en català o grups consolidats des de fa molts anys. I és que la crisi existeix, però també hi ha les companyies discogràfiques amb les seves manipulacions i la compra de posicions en les llistes de la ràdio-fórmula, una xacra dins el món de la música actual a Espanya. El primer artista que va usar Internet per col·locar els seus discos saltant-se a les discogràfiques va ser Manolo Tena que va vendre el seu disc "Insòlit" editat l'any 2000, sols a través d'internet i a molt bon preu, allò li va representar el boicot per part de les emissores de ràdio fórmula que no poden tolerar se'ls escapi el negoci. Bongo Botrako havien publicat primer una maqueta que es va titular “Maketa” i al 2010 el seu primer disc “Todos los días sale el sol” que també va descargar-se gratuïtament des de la seva web, Bongo Botrako, aquesta bona banda nascuda a Tarragona és digne d'atenció, en els pocs anys que porten treballant és que no paren i s'han inflat de realitzar concerts, tant en territori espanyol com a França. El grup l'integren Uri Giné (cantant), al costat de Nacho Pascual (guitarra), Xavi Vallverdú (teclats), Gorka Robert (bateria), Xavi Barrero (trompeta), Óscar Gómez (saxo) i David García (baix).
Uri Giner, cantante de Bongo Botrako amb el
 llibret del nou CD desplegat

Decibelios – Vacaciones en el Prat 1986

Avui a Un Toc de Rock ens en anem de vacances, pero ens anirem de vacances al Prat de Llobregat amb els avions per el cel i el seu Delta i ens hi portaran els Decibelios que van ser una banda punk i skinhead creada a Barcelona, l’any 1980 i dissolta deu anys després. Van gravar cinc àlbums i diversos senzills. Però el disc que millor els va funcionar comercialment va ser "Vacaciones en al Prat", editat l’any 1986 i del que us he extret aquest tema que donava títol. En la primera edició d'aquest disc apareixia la cançó "Estos macarrones aun no están hechos" que va ser qualificada de còpia sense autorització de la famosa peça d'Antonio Machín "Angelitos negros", de manera que van haver de destruir al voltant de 5.000 discos i pagar una multa de 250.000 pessetes. Posteriorment, en la segona edició del disc no s'incloïa la cançó. També Decibelios van tenir problemes en diversos concerts i es van produir aldarulls i caigudes de torres de so o potser eran de llum, no ho recordo molt bé i també en un dels concerts el tècnic va deixar anar l'anomenat "So rosa" el que va ocasionar un tumult, això va provocar que l'Ajuntament de Barcelona els hi prohibís actuar a la ciutat, però Decibelios, sense tallar-se ni un pel, es van muntar un escenari mòbil a la caixa d'un camió, el van instal·lar a l'avinguda de les Corts Catalanes a pocs metres de la comissaria de policia de la plaça Espanya i dels locals on es tramitaven els passaports o DNI que ara no ho tinc clar, però Decibelios es van muntar un improvisat concert perquè els seus milers de seguidors puguesin veure'ls a la Ciutat Comtal. Això si, em comentaven Fray i Manuel que el motor del camió va estar sempre en marxa per si hi havia que fotre el camp i sortir per cames. Els components originals de Decibelios eren Fray (veu), Miguel (bateria), Xavi (guitarra), Macià (guitarra) i Manolo (baix), però quan va marxar Macià van seguir només els quatre restants i van funcionar. És clar que es reforçaven amb altres músics, entre ells Rock Rio (trombó), Javi (trompeta) i Boris (saxo) que tocava amb el grup Ultratruita, entre d'altres i això va contribuir a donar-li un so més ska als temes de Decibelios. La foto, feta per Mario Prades, correspont a un concert de Decibelios al Camp de Mart de Tarragona.

Paco Valero – Niña de los ojos bonitos 1998

Conec a Paco Valero des de fa més de 20 anys i com a representant li havia proporcionat algunes actuacions, però com a periodista de Diari de Tarragona m'havia inflat d'escriure articles i entrevistes de Paco Valero. Aquest reusenc d'origen andalús que es guanyava la vida dedicant-se a la instal·lació de calefaccions i aire condicionat i al qual fa més de deu anys que no he vist, és un gran aficionat a la música i armat amb la seva guitarra sempre ha sabut oferir al públic el que aquest li demanava, bones cançons. Moltes d'elles escrites per ell mateix i mantenint el rerefons de sud que sempre l'ha caracteritzat. Jo vull recordar o explicar a aquells que no el coneixeu que quan va començar se li comparava i molt, pel seu estil, amb El Fary, però ell ha sabut enriquir-se musicalment al llarg dels anys fins a adquirir un estil propi i publicant quatre o cinc disc, gairebé tots ells autofinançats per ell mateix, però comptant sempre amb bons músics, arranjadors i productors. Aquest tema que us porto avui al programa es trobava en el seu CD "Diferente" que es va publicar a través de Discos Mercurio l'any 1998. Aquesta cançó que escoltem ara va ser escrita pel propi Paco Valero i Óscar Núñez que també va ser el productor i arranjador de l'àlbum, on va comptar amb Pepe Ébano (percussió), Pablo García (guitarra flamenca), Óscar Núñez (guitarra), Juan del Río (saxo) i als cors Cristina Jiménez i Sonia Robledo. Per cert, en aquest CD hi ha diversos temes amb un rerefons musical que barreja reggae i rumba, cosa que li vaig suggerir jo mateix i del que ell va pendre bona nota.

Manzanita – Fuego en mi sangre 1983

Des del llarga durada "Cuando la noche te envuelve" publicat l’any 1983, us porto aquest tema que no sé perquè, però sempre ha tingut per a mi un encant especial. Manzanita i jo ens vam conèixa al Polvorí, un barri de Barcelona al costat de la Zona Franca, a Barcelona, quan encara estava negociant el seu primer disc en solitari, ja que avui pocs recorden que va ser component del grup Los Chorbos abans de grabar per el seu compte. Manzanita i jo ens vem retrobà a Reus, molts anys després, quan anava de promoció del nou disc "En voz baja a las flores" i al vaix entrevistar per Diari de Tarragona. Vam dinar junts al Celler del Raïm i després ens vem fer la foto a la plaça Prim. Manzanita ja havia superat els molts problemes que va tenir amb les drogues i també amb la religió si bé ell mai va perdre la seva fe en el Veí del Sobreátic. José Manuel Ortega Heredia, nevot de Manolo Caracol, va néixer a Madrid el 7 de febrer de 1956 i va morir a Alhaurín de la Torre un 6 de desembre de 2004. Va triomfar gràcies a la seva habilitat en realitzar versions de temes clàssics del pop, donant-li el seu caire rumbero particular. Una cosa que jo havia vist fer a finals dels anys seixanta a un amic meu, argentí i també d'ètnia gitana que va arribar des del país germà i que era cosí de Moncho, ell ens va presentar. D’aquest no me'n recordo del seu nom i no és cap conya. Una cosa si recordo, només prenia la guitarra quan estava bastant bolinga, era de la colla del carrer Bassegoda.

Navajita Plateá – Frío sin tí

Amb Navajita Platea em va passar una cosa curiosa. Era un grup que excepte la cançó "Noches de bohémia" no m'havia interessat mai, la veritat és que a mi la música amb gust a sud no em diu massa i ha de tenir molta qualitat instrumental per cridar la meva atenció. “Noches de Bohémia” és possiblement la cançó més coneguda en la carrera del duet Navajita Plateá que es van crear a Jerez de la Frontera i estava inclosa en el CD "En Família" que Navajita Plateá van publicar l’any 2003 i en el que al meu parer s'incloïa la millor cançó del duet, una peça titulada "Frio sin tí", però jo vaig descobrir la cançó “Frío sin ti” de  Navajita Platea en un CD recopilatori que va editar Virgin al 97 o potser seria el 98 i on nomes hi havien tres o quatre peces nacionals, totes les altres eran extrangeres i des del primer moment em va conquistar. Navajita Plateá segueixen sense acabar de agradar-me, però aquest tema és un “peaso cansión” de aquest duet de Jerez format per Ildefonso de los Reyes (Jerez, 1969) i Francisco Carrasco Soto (Jerez, 1976). Per tant i sonant a Un Toc de Rock, aquí teniu el que, al meu entendre és la millor cançó en la carrera de Navajita Plateá.
El duet Navajita Plateá

Manolo Tena – Fuego en la piel 1992

Aquesta cançó es trobava al LP "Sangre española", segon i possiblement el millor disc del cantant, compositor i músic madrileny Manolo Tena, aquest veterà que va aconseguir superar els seus problemes amb les drogues i també l'alcohol, estabilitzant la seva carrera. Manolo Tena va formar part inicialment del grup Cucharada amb el qual gravaria dos singles i el LP "El limpiabotas que quería ser torero" l’any 1979, un títol que a mi sempre m’ha fet molta gracia, la veritat. Quan Cucharada es van desfer, Manolo Tena va crear una altra bona banda de rock, el tercet Alarma!!!, dos de les millors cançons d’Alarma!!! van ser “Frío” i “Marylin” i s’els va arrivar a comparar amb els britànics Police. Finalment va començar ja a l’any 1988 en solitari i amb una interessant trajectòria. "Sangre española" va ser el seu segon disc i del que us he extret aquesta cançó amb un  ritme entre rock y so caribeny, amb clares connotacions llatines que de fet es la tónica del disc. Es va gravar als Estats Units l'any 1992 amb temes com "Tocar madera", "Sangre española" o "Quiero beber y no olvidar", sense oblidar aquest que ara sona a Un Toc de Rock. El disc va tenir molt èxit i va vendre més de mig milió de còpies. Manolo Tena va néixa a Madrid el 21 de desembre de 1951 i acaba de cumplir els 61 anys d’edad. Felicitats Manolo, a cumplir-ne molts més.

Joan Bibiloni Band – Papi are you OK? 1986

Quan Zebra es van desfer després de gravar diversos single i un sol LP, Joan Bibiloni es va unir al també guitarra Pepe Milán que havia estat component del grup de folk mallorquí Euterpe i van publicar el 1977 el LP "Milán & Bibiloni". Després Joan Bibiloni començaria una bona carrera en solitari que el va consagrar com l'extraordinari guitarrista que és. Per cert i només com a dada anecdòtica perquè comprengueu la seva vàlua, quan Chick Corea venia de gira per Europa, sempre exigia que el guitarra fos Joan Bibiloni. De 1981 a 1982 es va unir a la Kevin Ayers Band. Ha gravat amb el flautista nord-americà Ernie Mansfield i el 1985 i 1986 forma duet al costat de Larry Coryel. L’any 1989 presentà el seu disc "For a future smile" al Festival de Jazz de Montreux, a Suïssa. Com podeu comprovar, un brillant currículum que us presento molt, molt resumit, d'un gran estilista de la guitarra i una millor persona. És o era, al costat de Miguel Àngel, soci del segell discogràfic Blau-DiscMedi. Joan Bibiloni Febrer va néixer el 1952 a Manacor, d'on també eren el Grupo 15, amb els que va tocar un temps. Ha produït a molts intèrprets, entre ells Marina Rossell i Antonio Vega. Aquest tema, al meu parer un dels millors en la carrera en solitari de Joan Bibiloni, us ho extrec del LP "Papi, are you OK" editat l’any 1986, un disc ple de funky i on compta amb la col·laboració de la cantant de color Deborah Carter. Sempre he sentit admiració per aquest gran guitarrista mallorquí, Joan Bibiloni. També he pensat sempre que mai ha estat prou valorat i això que la seva obra avala el que dic, però mai ha treballat per a multinacionals del disc, els seus discos per tant no sonen a les emissores comercials de ràdio-fórmula i la seva obra és coneguda només per aquells als que realment els agrada gaudir de la bona música. Per cert, Joan és un amic d'Un Toc de Rock agregat al facebook aquest que ens organitza la Montse Aliaga.

Tomeu Penya – Rock and Roll (els millors anys) 1990

Aquesta cançó es una de les millors a la carrera del mallorquí Tomeu Penya i es recullia al LP “Els cors ferits” editat per Blau-DiscMedi l’any 1990. La música es d’un cantautor de country nord-americà que crec era Don Williams, però no hem feu cas ja que no estic segur, la lletra es del mateix Tomeu Penya i reflexa d’alguna manera la seva trajectoria musical, la seva historia des de que va començar en el grup Els Mallorquins i pasan després a Harlem amb Joan Bibiloni. El disc va està produït precisament per Joan Bibiloni. L’acompanyan en la gravació el grup Géminis que eren Simó (cors i veus), Xesc (batería), Joan (teclats) i Atanasi (baix), però va comptar amb bones col·laboracions entre las que trobaven a Noel Quintana al piano, Miquel Morell al saxo, Xisco Balaguer al órgan, Jordi Mauri al saxo i crec que uns quans més. Tomeu Penya ha estat en moltes ocasions a casa meva i m'ha convidat moltes més a passar un cap de setmana a la seva de Vilafranca de Bonayn, encara que mai m'ha estat possible anar-hi. Ancara recordo una de les últimes vegades que Tomeu va menjar a casa meva uns "fideus rossos", a més de la meva ex hi estaba el tio Ramón, en pau descanse. Van estar molt de temps parlant els dos de gossos, intentant saber quina raça era el gos mallorquí "Cap de Bestià". Tomeu Penya estava preocupat, aquella tarda havia de gravar a TV3 un "Tres senyores i un senyor" i no estava massa tranquil."No se que em tenen preparat aquestes noies" em deia. El que li van preparar va ser un cavall i li van fer muntar-lo. El seu nom complet és Bartomeu Nicolau Morlà, va néixa a Vilafranca de Bonany l’any 1949.

Joan Manuel Serrat – La primera 1973

Serrat sempre ha estat la meva debilitat musical i la veritat és que tampoc he fet res per posar-hi remei, ja m'està bé així. Fa molts anys que Serrat i jo ens coneixem, va ser arran de la publicació de "El Sur también existe" amb poemes de Mario Benedetti, quan el vaig fer una entrevista per Diari de Tarragona. Encara recordo, anys després, quan i arran de complir els seus cinquanta anys vaig fer un article al Diari sobre la seva història musical i felicitant-lo. Vaig rebre a casa un postalón que em va remetre per correu postal, donant-me les gràcies per tot i dient-me que se sentia ric per tenir bons amics. Per el meu arxiu encara corre el postalón. Aquesta cançó que escoltem ara a Un Toc de Rock es trobava en el disc "Per al meu amic", editat per Edigsa l'any 1973 amb arranjaments i direcció musical del mestre Antoni Ros Marbà que al meu entendre és un gran treball sense desperdici i està ple de bones cançons i sobretot bones lletres com aquesta en què Joan Manuel Serrat ens narra la primera experiència sexual d'un jove que hagués preferit per això una verge que es deixés "portar amb tendresa", però va haver de conformar-se amb una dona de la vida i pagant aquella estona de "amor", però explica que el protagonista se sent agraït perquè ella va ser sempre sincera en tot i per a ell va ser "La primera... de segona mà".

Paco Revuelta – La primera vez

Quan es van posar de moda, en els 70, els cantants que entremesclaren cançó d'autor amb pop i rock, un dels rellevants va ser Paco Revuelta. Les seves cançons anaven carregades de sexe i la veu esquinçada de aquest home nascut a Huelva, li donava un toc molt personal a les seves composicions. Paco Revuelta va ser un cantant, de fet podriem dir que cantautor, sorgit en els 70 que va tenir el seus quince minuts de glòria. Entre els seus èxits d'aquella època destaquen "Hueles a noche de amor”, “Esa mujer” i “Antes de ti no hubo antes", al costat d'aquesta cançó que avui sona a Un Toc de Rock, en les sintonies de la xarxa d’emisores de la Federació de Mitjans de Comunicació Locals de Catalunya. Només recordo un LP seu que es va titular "Algunas de mis canciones". Crec que el greu problema amb el que és va trovar Paco Revuelta i altres com Alberto Bourbon, és que ell musicalment estaven entre dues aigües. La veu i les cançons de Paco Revuelta no s’englobaven dins de l'estil pop estrictament comercial de l'època, tampoc podien ser catalogades de rock i a més a més Paco Revuelta no anava de cantautor. Possiblement això va fer que mai fos reconegut com el gran intèrpret i compositor que veritablement era.


Luz Casal – 18 años 2007

Aquesta preciosa cançó amb una temàtica políticament molt incorrecta, es trobava en l'àlbum "Vida tòxica" que la cantant Luz Casal va publicar després d'haver superat el càncer. Desgraciadament l'any 2010 vam saber que el càncer s'havia reproduït una altra vegada i Luz Casal tornava a lluitar amb la seva greu malaltia. La veritat es que Luz es tota una lluitadora i estic segur que s’en sortira, aquest es el meu desitg. El tema d'aquesta cançó tracta sobre les relacions entre un noi de 18 anys i una dona que, com diu en la lletra, té "El doble de años que él", un tipus de relacions que casi sempre acostumen a acabar com El Rosari de l'Aurora. Es clar que quan es tracte de relacions dona amb noi més jove resulta curios i hasta fa gracia, però quan es tracte d'un home amb una noia més jove la cosa cambia, es parla del tema diners, etc. i jo no se bé per qué aquesta diferenciació. María Luz Casal Paz va néixer a Boimorto, la Corunya, el 11 novembre, 1958 i malgrat el que es va estar parlant durant molts anys, no tenia cap parentiu amb Tino Casal. Aquesta cançó s’ha tornat a incloure, regrabada de nou, al disc que Luz Casal va editar l’any passat i titulat "Un ramo de rosas", una mena de doble recopilatori de grans èxits regravats la majoria d'ells i també va incloure tres cançons noves, però el to de veu de Luz Casal ha canviat. Val a dir que la cançó es una versió, molts anys aban, ja l'havie gravat la cantant italo-francesa  Dalida.

Josep Thió – Entre el cor i el fons del mar 2006

L’àlbum “5000 Nits” és al meu parer un dels millors treballs de Josep Thió, aquest gran músic català que va formar part de Sopa de Cabra des de la seva creació l’any 1986. L’àlbum es va publicar el 2006 a través del segell gironí Música Global i en la meva opinió es el millor disc de Josep Thió, un guitarrista, cantant, productor i compositor que va va néixer a Barcelona l’any 1965. La veritat es que val a dir que Josep Thió no té una carrera discogràfica en solitari excessivament abundant, però els seus discos són tots molt dignes d'escoltar-se amb atenció i gaudir-los, per això escoltem aquest tema per tancar Un Toc de Rock per avui i que es trobava, co mus deia en el "5000 nits" i sona a les sintonies de la xarxa d’emissores de la Federació de Mitjans de Comunicació Locals de Catalunya i també totes aquelles que emeten el programa.

La dita per acabar avui Un Toc de Rock es del escriptor George Orwell que va dir:


En temps d’engany universal, anar dien 
la veritat es un acte revolucionari

Acaba per avui Un Toc de Rock, però us deixaré amb la bona companyia de la xarxa de emissores de la Federació de Mitjans de Comunicació Locals de Catalunya i també totes aquelles que emeten el programa. Per ara tanco la barraqueta i foto el camp. Ens retrobarem el proper programa, a reveure.

Apa! Ens veiem pel món.

Mario Prades

No hay comentarios:

Publicar un comentario