Nota del Productor, realitzador i director:
Tots els programes exposats en aquest blog,
Disposen d'un enllaç
per descarregar-s'els,
sempre situat a peu de pàgina
El blues està considerat com la música que al
costat del gospel, millor reflecteix el dolor i els sentiments del poble negre.
Avui començarem Un Toc de Rock escoltant bon blues i R & B, però realitzat
per blancs i a més a més espanyols. Obrirem amb una banda que es va passar del
pop al rock and roll i van evolucionar cap a les seves arrels més bluseres.
Però també tindrem blues que ens arrivarà des de Mallorca i la Manxa, passarem per Madrid,
vindrem a Catalunya i després de tornar a les Balears tancarem el nostre viatge
musical per la música dels nostres records a l’Argentina. Per tant ens posem en
marxa des de la xarxa d’emissores de la Federación de Mitjans de Comunicació Locals de
Catalunya i tetes aquelles que emeten el programa dien com sempre alló de...
Benvinguts a Un Toc de Rock
Los
Solitarios – Sal de mi vida
L'any 1994 el segell Barsa Promocions va publicar
aquest CD de Los Solitarios titulat "De Nuevo Rock'n'Roll - vol.3 Sin reservas",
encara que la veritat és que no tinc constància que existissin els volums 1 i
2. Aquest tema que escoltem ara per obrir Un Toc de Rock i ple de blues, obria
també l'àlbum. El productor va ser Tony Reynoso, líder del grup i guitarra, es
va gravar en els Estudios y Producciones El Dorado que crec recordar era
propietat del mateix Tony Reynoso. Los Solitarios en aquest enregistrament eren
Kike Jambalaya (piano, teclats i veu), Álvaro Marialay (baix i veu) i que va
ser el compositor d'aquesta cançó, Alfonso Morales (bateria i veu), Diego Araoz
(guitarres) i Tony Reynoso (guitarres). Entre les dedicatòries de l'àlbum
trobàvem a Medes, una bona amiga. Mario Tenia i Toni Reynoso van ser l'ànima de Los Solitarios, una de les bones
bandes setenteras que no va tenir continuïtat, Però ja a finals dels 80, Toni va voler posar de nou el grup a
la carretera, si bé Mario Tenia
no estava d'acord i va declinar l'oferta. Toni
Reynoso va tornar a posar en marxa a Los Solitarios que van gravar un
primer disc a través de Produccions Twins, un disc curiós i si us fixeu en la
caràtula que us ofereixo al blog,
els tupès són postissos i els patillometros pintats a retolador. En aquest
primer disc de la nova etapa van col·laborar Luis i Pachi als
saxo i Javier Vargas, de la Vargas Blues Band, a la guitarra. Tony Reynoso molt abans de Mario Tenia
y Los Solitarios va ser component de Los
Flaps, Los Sonor i Pekenikes, entre d'altres grups dels
60. Durant un temps jo vaig ser el seu representant per a Catalunya, però la
cosa no va fructificar. Per cert no els hem de confondre amb altres grups
sorgits a Amèrica llatina i amb el mateix nom, Los Solitarios de Toni Reynoso
són els autèntics. Quan van començar a finals dels 70 sent Mario Tenia y Los Solitario els nois van ser descoberts i llançats per Carlos Tena.
Harmónica Coixa Blues Band – Rambling on my mind
1991
Harmónica Coixa Blues Band és una gran banda de blues
que ens va arribar des de les Illes Balears. Estaven liderats per Víctor Uris a
l'harmònica, un gran músic mallorquí lligat a una cadira de rodes, encara que
demostrant la seva ironia ja veieu amb quin nom va batejar al grup. Es van
crear l'any 1982 i al costat de Víctor Uris que durant un temps crec que va ser
component Z-66 es trobava Toni Reynés que havia estat membre dels grups Ikuri,
Prana i Tapones Voladores, sense oblidar al tercer que era Pep Banyo. Aquest
disc és un dels millors que van publicar i va ser editat pel segell Blau
propietat de Miquel Àngel i va comptar amb la producció de Joan Bibiloni,
encara que no estic segur del tot. Si estic segur que van comptar amb la
col·laboració de Big Mama Montse i el guitarrista Vicenç Caldentey. L'àlbum es
va titular genèricament "Walking Blues" i d’ell us he extret aquesta
versió del tema de Robert Johnson que fins i tot ha versionat Eric Clapton. Harmónica
Coixa Blues Band van gravar el seu primer disc amb el nom del grup per títol
l'any 1988 i van comptar en aquella ocasió mb les col·laboracions de Erroll Woiski, Joan Bibiloni i Deborah Carter i aquest si que va ser produït per
l'amic Joan Bibiloni. Víctor Uris (a la foto) neix a Palma de Mallorca l’any 1958
i es un músic de formació autodidacta. En 1994 el grupo es separa i Víctor crea
un tercet amb Big Mama Montse i el guitarra Amadeu Casas gravan un parell de
discos i alguna de les seves cançons ja les hem escoltat a Un Toc de Rock.
L’any 1999 actuen a l’Auditorium de Palma de Mallorca obrint els dos concerts de
Van Morrison. Víctor Uris ha col·laborat amb Antonio Vega, Jarabe de Palo,
Johnny Copeland, Kevin Ayers, Phil May Band, Joan Bibiloni, Max Sunyer,
Salvador Font, Andreu Galmes, Tomeu Penya, Lorenzo Santamaria, Toni Pastor,
Pepe Milan, Daniel Higienico, Concha Buika, Toni Xuclà, Cap Pela, Big Mama i
d'altres.
The Privados – Tequila sunrise 1994
Com a presentació d'aquesta bona banda de blues,
us diré que Elena Tovar (cantant) i Basilio Montes (guitarra i cantant) que són
els líders de The Privados, són grans compositors i seu és el tema "Alma
de Blues" que va canviar per complet la carrera de Presuntos Implicados.
Aquest disc es va gravar en directe i format acústic, cosa que avui en dia
se'ns fa estrany en formacions de R & B, però que són les veritables arrels
del gènere. L'àlbum es va gravar en Clan Cabaret d'Alacant l'any 1994 i d'ell
us extraiem aquesta versió del tema dels Eagles. Aquest disc es va titular
"Doce cançiones desnudas más una" cal destacar que en l'actuació no
porten baixista, tot i que els temes estan muntats com si l'hagués quelcom que
li dóna un toc molt curiós. En el grup i a més de Basilio i Elena (a la foto) també trobàvem a Esmeralda (cors), Laura
Heaven (cors), R. Martí (guitarra slide), J.L. Escolano (guitarra) i Pierre
León (saxo). Es recullen temes propis i algunes versions com aquesta dels Eagles, entre elllas
"Mercedes Benz" de Janis Joplin que la va deixar incompleta amb la
seva mort, "Wondelful tonight" d'Eric Clapton, "Stand by me
woman" de Lenny Kravitz i el "Whol stop the rain" dels Creedence
Clearwater Revival. Basilio Montes va néixa a la localitat manxega de Herència,
a Ciudad Real, el 20 d'abril de 1955, va començar l'any 1980 formant a Alacant
al costat de Carlos Goñi de Revolver, la seva primera banda que es va anomenar
Garaje i va funcionar fins l'any 1984. Posteriorment va formar part de la banda
de Ramoncín i paral·lelament va crear el seu propi grup The Privados.
The Privados, a sota Basilio Montes
Vargas Blues Band – Amapola negra 1964
Un dels millors treballs discogràfics de la Vargas Blues Band és
l'àlbum "Blues Latino" que es va editar l'any 1994, en el qual
destacava la cançó que li donava títol i que ja hem escoltat a Un Toc de Rock.
Ara i des d'aquest mateix disc us porto un altre gran tema, una cançó amb
reminiscències flamenc - salseres on destaca el treball de Jeff Espinoza, el
cantant del grup en aquest disc, en el què va
comptar amb la col·laboració de Chris
Rea, Junior Wells, Flaco Jiménez, Agustín Carbonell "Bola",
Miguel Morell, Nako Goñi, Ramón Arroyo, Shellah
Cuffy, Elena Figueroa i Andrés Calamaro. En aquest CD la Vargas Blues Band l'integren Javier
Vargas (guitarres), Jeff
Espinoza (cantant i co-compositor d’alguns temes), Miguel Ángel Collado (teclats), Pedro Barceló (bateria), Alfonso Pérez (piano, òrgan i cordes),
Juan Carlos Mendoza (baix) i Gino Pavone (percussió). Es va gravar
en els estudis Trak de Madrid a
la tardor de 1993 i la producció va estar a càrrec del propi Javier Vargas. El juliol de 1996 Javier Vargas toca al costat de Carlos Santana a París, en un
memorable concert. Va tornar a actuar amb Santana el 1998
a París i Madrid, a més de participar en la gira
espanyola del premiat disc "Supernatural" de Santana, l'any 2000, en els concerts de Madrid, Barcelona i
Saragossa. Javier Vargas, nascut
a Madrid el 1958, és un dels grans guitarristes del rock i blues espanyol. Va
viure a l'Argentina i després d'estar tocant amb grups nord-americans als
Estats Units, es va venir a Espanya i va tocar a la banda de Miguel Ríos i va acompanyar a altres
artistes. Ha creat diversos grups, entre ells jo destacaria a RH+, però la seva consolidació i reconeixement
va arribar quan va posar en marxa la Vargas Blues Band, amb qui ha gravat 16 àlbums
d'estudi i tres en directe.
A sota Junior Wells i Javier Vargas
Barrabás – Dolores 1982
Amb una línea
que també barregava connotacions llatines i bones percusions amb toc funkys,
pero de molta més qualitat i base musical, ara escoltarem una gran banda, son
els Barrabás, un dels grans
grups nacionals que sempre van ser poc valorades aquí al país, malgrat aquesta
gran qualitat i la seva longeva vida professional. El tema es trobava en
l'àlbum "Bestial" que van publicar l’any 1982 a través del segell
Columbia-Barclay i amb la producció de Fernando
Arbex que havia estat el creador de la banda quan es van desfer els Brincos, sumant músics de Alacrán i altres professionals de la
música espanyola. Fernando Arbex
només va tocar la bateria en la gravació del primer disc "Barrabas Música
caliente", però mai va tocar en directe amb el grup, sent el bateria
titular des dels seus començaments, José
María Moll que posteriorment es convertiria en el seu líder i és l'únic
músic que ha tocat en les seves tres etapes. Barrabás van començar l’any 1971 i encara segueixen en actiu. Van
ser uns avançats al seu temps, interpretaven els seus temes en anglès i
fusionaven rock amb funky i tocs llatins, en la línia de grups com Osibisa, Santana, Titanic i Mandrill. El disc "Bestial",
en versió CD, va ser reeditat ja l’any2000. Un dels majors èxits de Barrabás, inclòs en el seu primer
àlbum, va ser "Woman", que va arribar a col·locar-se en les llistes
d'èxits d'Amèrica del Nord, Europa i Amèrica Llatina, arribant a número 1 al Canadà i és que Barrabás eren molt bons, però mai van
arribar a ser valorats a casa seva com es mereixien. En el seu segon disc
"Deja suelto a Barrabas" trobàvem la cançó "Hi-jack" que va
ser versionat per Herbie Mann i
en la versió original per els Barrabás va
arribar a número 1 del Billboard, en les llistes de música
negra i aixó que ells son blancs. Per cert, Barrabás son el
grup espanyol que més discos ha venut al mercat nord-americà on sempre van ser
molt valorats. En aquesta gravació el cantant era José Luis Tejada que havía sigut component del grup barceloní Los No.
Alaska y Dinarama – Mil campanas 1984
El disc més
venut en la carrera d'Olvido Gara,
coneguda al país com Alaska, és
"Deseo carnal". D'ell us he extret aquest bon tema que em van demanar
fa ja bastant de temps i jo no veia la oportunitat de punxar-lo. Per això he
decidit posar-ho en el programa d’avui i... sol:licitud complerta, aquí està.
Eren Alaska al costat d'Eduardo Benavente, Toti, Nacho Canut i Carlos
Berlanga i van funcionar de 1982 a 1989. Es va crear arran de les escissió
d'Alaska y Los Pegamoides i
abans de Kaka de Luxe. Alaska va ser la icona femení de la
"movida madrileña". Toti els va deixar en el 83 per anar a Parálisis Permanente, al costat
d'Eduardo que va morir en un accident de trànsit a Alfaro, el 14 de maig de
1983. "Deseo carnal" és de 1984 i es calcula que en total ha venut
més d'un milió i mig de còpies. Després va arribar Fangoria i altres històries, però recordarem a un altre dels noms
importants de la moguda, Carlos
Berlanga que va néixa a Madrid, 11 d'agost de 1959 i va morir el 5 de
juny del 2002, a
causa d'una malaltia hepàtica, després d'haver gravat quatre discos en
solitari. Per cert que vaig
entrevistar en diverses ocasions a Alaska, però sempre recordaré la primera.
Estàvem al vestidor d'un poliesportiu i acabada l'entrevista jo esperava que
ella s'aixequés per fer-ho jo, per educació, una cosa que em van ensenyar els
pares i una enyorada assignatura col·legial que avui gairebé es desconeix i que
es deia "Urbanitat". Doncs bé, la cantant no s'aixecava i jo espera
que t'espera. Al final el seu manager es va donar compte de que passava alguna
cosa i em va cridar amb el que em va donar l'excusa per aixacar-me i apartar-me
d'ella. L'hi vaig comentar el fet i la seva resposta va ser clara i concisa: "Tu te has dado
cuenta de tu altura, ella es muy bajita ¿Cómo
quieres que estando el fotografo del Diari por aquí se arriesgue a que le hagan
una foto a tu lado?"
Coz – Las chicas son guerreras 1981
Coz era el grup
dels germans De Castro, amb Tony Urbano al baix i Ramiro a la bateria. Feien un rock
dur, amb canya, i van fitxar per la multinacional CBS, aquí van començar els
problemes. Abans el grup es va reestructurar i van quedar els germans De Castro al costat de Tony Urbano al baix i Paco García, ex Eva Rock, a la bateria. Després de
diversos canvis més va arribar el moment d'entrar en l'estudi i quina és la
sorpresa d'Armando i Carlos De Castro quan
la companyia els presenta temes per a ells molt més lleugers i edulcorats que
els que interpreten habitualment, aixó si cançons molt més comercials. Els De Castro s’en van anar i van crear Barón Rojo, Tony es va marxar a Leño
al costat de Ramiro i Rosendo. I
amb el grup ja controlatt, amb nous membres i sense rebels en la formació,
obedients i acatant ordres, es va publicar "Las chicas son guerreras"
que és un bon tema, però excessivament comercial i allunyat del heavy rock que
ells interpretaven. Aquell àlbum portava el nom de la cançó per títol i es va
publicar l’any 1981. L'any 1982, produïts per Vicente "Mariscal" Romero, graven a Londres
"Duro", també per CBS. No té èxit i poc després, obtenen la carta de
llibertat. L’any 1984, Coz va
muntar el seu propi segell discogràfic, Cable Records, i publiquen "Romper
la red" tot una legoria al seu anterior segell i que tot i rebre bones
crítiques, no els va tornar la popularitat. Avui es recorda perfectament a Barón Rojo, però pocs recorden a Coz, excepte per aquest tema. La
formación que va gravar aquest disc eren Cutu de la Puente, Juan Márquez, Tony
de Juan i Eduardo Pinilla i aquesta cançó va estar composada per Juan Márquez.
Amb els germans De Castro sols es va gravar “Más sexy” de l’any 1979. L’any
2006 i quan Juan Márquez va tornar dels Estats Unit on trevallaba a la Sony, va reestructura el
grupo i Coz van tornar a la carretera. L’any 2008 van gravar el disc “Revuelta”
i la banda eren Juan Márquez (baix i cantant), Enrique Ballesteros (bateria),
Miguel Ángel López Escámez (guitarra solista) que havie tocata amb Panzer i
Harakiri i finalment Antonio G. Tejada (guitarra) i van comptar amb les col·laboracions de
Juan Olmos (teclat i veu) i Javier Mira (guitarra).
Burning – Dieron las diez 1985
En l'àlbum "Hazme gritar" trobàvem
aquesta bona cançó del grup madrileny Burning, als que en els setanta dèiem
així "Burning", tal com sona. El disc es va publicar l'any 1985, tot
i que aquest tema posteriorment s'ha inclos en molts recopilatoris del grup i
en els seus directes, fins i tot en el disc "Burning, Una noche sin tí -
Homenaje a Pepe Risi", doble CD editat l'any 1998, on la versionava Javier
Andreu de La Frontera.
Sempre he dit i tornaré a repetir-ho
que Burning
i Asfalto són
les millors bandes de rock espanyol dels 70. Totes dues segueixen en actiu,
totes dues han perdut músics en el camí i en les dues formacions només queda un
dels seus membres originals, en Asfalto
Julio Castejón i a Burning Johnny Cifuentes, però la seva música segueix estant viva. Un de
les seves cançons de referència es "Què fa una noia com tu en un lloc com
aquest?" que va ser composada l’any 1978 per a la pel·lícula del mateix
títol de Fernando Colomo. Burning va compondre i va interpretar
temes per a una altra pel·lícula, aquesta dirigida per Eloy de la Iglesia,
es tracta de "Navajeros", on trobàvem "Tú eres mi amor” i “Escríbelo
con sangre", junt amb aquesta que escolten ara “No es extraño que tú estés
loca por mí”. Els Burning originals
van ser Toño Martín (del 1974
a1983), Pepe Risi (de 1974 a 1997), Quique Pérez (de 1974 a 1979), Tito (de 1974 a 1976) i l'únic membre
que roman a la banda des de la seva creació l'any 1974, Johnny Cifuentes.
Els Burning en concert, a sota cobertes de discos
Sopa de Cabra – Podré tornar enrera 2002
Des d’el
directe "Bona Nit Malparits" publicat per Música Global l’any 2002,
us porto aquest tema, ja un clàssic en la carrera dels Sopa de Cabra, un dels grups histórics del rock en català. Recordo
que no sabia qui eren quan en un concert de la
Salseta del
Poble Sec, Salvador Escribà
em va donar el seu primer LP publicat per Salseta Records i em va demanar que
ho escoltar amb afecte. Es van mantenir en actiu de 1986 al 2001. Inicialment
es deien Ninyin's Mine Workers Union
Band, integrat per Joan
"Ninyin" Cardona i Francesc
"Cuco" Lisicic i completat, posteriorment, amb les
incorporacions de Josep Maria Thió,
Gerard Quintana i Josep Bosch. Van gravar un disc en
castellà i allò va ser el acabose. Els fans més radicals van repudià d'ells i
els atacaven fins i tot físicament en els seus concerts, es va crear una
campanya contra la banda gironina. Una cosa digne de censura al màxim ja que
ningú pot atrevir-se a criticar a qui vol difondre la seva música a més gent. A
més a més, aquests "amants" de la música de Sopa de Cabra semblen no recordar que inicialment ells cantaven en
català, castellà i anglès o potser es que ni els coneixien. Des del mitjà de
comunicació on jo treballava en aquells moments, el Diari de Tarragona, jo sempre els vaig defensar i segueixo
fent-ho.
Tino del Pozo – Yuppies pero en spray (usted no
sabe quien soy yo) 1995
El cantant, guitarra i compositor Tino del Pozo, a cavall entre el rock i la cançó d'autor, té lletres molt interessants i encara que mai ha estat artista de llistes de ràdio-fórmula, té una destacable carrera amb cançons que mereixen sonar a Un Toc de Rock i en un dels passats programes ja el vam
escoltar, però em vaig quedar amb ganes de més. Tino del Pozo va néixa a Castuera, Badajoz, l'any 1958, però de nen la seva família va emigrar a Barcelona. Va començar a escriure lletres als 14 anys i l'any 1984 va gravar, amb l'ajuda de Frank Mercader, un dels grans músics catalans que va formar part de Los Gatos Negros i
la banda de
Tony Ronald, una maqueta titulada “La lluvia que mató la
crisis”, però mai
va arribar a
publicar-se en
format vinil. L'any 1993 Mónica Green va cantar quatre cançons de Tino del Pozo en el seu disc "Sayonara" i allò li va començar a obrir noves portes. Amb l'ajuda del productor i guitarrista David Palau va treure el seu primer disc, encara que va ser produït per Frank Mercader, es tracta de “Usted no sabe quien soy yo”, editat per Horus l'any 1995 i amb el que jo vaig descobrir a Tino del Pozo, aquesta cançó us la he
extret d’aquest disc i en ella Tino del Pozo ens parla de com canvia
la gent i es tornan yuppies prepotents i el que millor saben fer es dir alló de
“Usted no sabe quien soy yo”. En la gravació van col·laborar Laura Simó, David Simó, Jordi Portaz,
Didier Richard, Joan Vinyals, Jordi Armengol, Carlos Muñoz, Narcis Barroso i Jaume
Badrenas. En va enregistrar als Estudis
Rods Music de Barcelona, al novembre de 1994. Va ser l'any 1996 quan Tino del Pozo va publicar “Hazme una señal”, el seu segon disc,
aquesta
vegada amb AZ Records que era propietat de Braulio Paz, també propietari de l'empresa de so i llums Triple Onda. Va treure un altre l'any 2000 "Al Sur del Norte" a duet amb Frank Mercader. En el seu últim àlbum fins ara “Sangre, tequila y
limón”, publicat per Tino del Pozo l'any 2009 i que va comptar amb la producció del guitarra David Palau, el van acompanyar David Simó, Jordi Portaz, Toni Mateos, Pau Sastre, Pep Poblet, David Soler, Caro Guiral i altres. Per cert, actualment té una empresa d'informàtica, però crec recordar, no sé si estaré equivocat que Tino del Pozo, segons em van explicar els de Horus, era als noranta, propietari de la Cadena Los Tigres.
A sota Tino del Pozo
José Ángel Hernández – Un trozo de mar 2012
Ara a Un Toc
de Rock us porto a aques home de Tarragona, un cantautor al que jo conexilla,
però no per la seva faceta musical i m’el va descubrir l’amic Manolo Rivera
amb el que faig el programa Troba – Dors que també sona a aquesta mateixa emissora
i la vem possar al programa. A mi em va agradar i vaig decidir que José
Ángel Hernández sonaría aquí, a Un Toc de Rock. José Ángel Hernández es nascut a Lumbrales, Salamanca, l’any 1964, i resident actualment al
Catllar, passant pel País Basc i Tarragona: de las Arribes del Duero a la
desembocadura del Bidasoa, de la flor del taronger a les emanacions de les
petroquímiques, a l'ombra d'un ametller, als fòssils de la Mediterrània. José Ángel treballa fa més de vint
anys com a mestre d'educació primària i és llicenciat en Antropologia. Com
a poeta, ha publicat dos llibres "Inercia de arena" i "Ucronía e hilván". Com a activista literari, va ser cofundador de la Tertulia de Poesía Mediona 15, i manté un blog de música i literatura que podeu visitar. Apuntey-lo: favorablespoema.com o cliqueu ara al enllaç, com diu l'amic Manolo no us defraudarà (trobareu músiques bellísimes i paraules que protesten devant les injusticies del món, paraules fortes i vertaderes). La cançó que escoltem ara, amb
composició, veu i guitarra del propi José
Ángel, va ser gravada als estudis de Miguel Zanón, ara la Produktiva Records,
abans Juan Zarpa. La cançó que escoltem ara és
titula "Un trozo de mar". Com diu l’amic Manolo Rivera: “Música
dolça, cançó ben dita. Al teler de la paraula, entreteixir somnis”. Aquesta
cançó no la trovarei en cap disc comercial. A
la foto podreu veure a José Ángel
Hernández amb un dels seus dos fills a la vora del mar.
I una mica més de mar... (Foto: Mario Prades)
Lorenzo Santamaría – Corazón salvaje 1995
Us porto a Un Toc de Rock una altra bona cançó
extreta de l'àlbum "Corazón de rock and roll", un dels seus millors
discos i del qual si no hem escoltat ja totes les cançons, ens en queden poques.
L'amic Lorenzo Santamaría va gravar un dels seus millors
discos "Corazón de Rock &
Roll", editat per Divuca l'any
1995, amb producció de Carlos Segarra i en ell va incloure aquest tema que escoltem ara a la recta
final d’Un Toc de
Rock. Lorenzo
Santamaría es diu en realitat Llorenç Roselló i va néixa a Santa Maria del Camí,
a Mallorca, el 21 de febrer de
1946, per això quan va deixar els Z-66 per llançar-se en
solitari va adoptar com a cognom artístic el
del seu poble. L’any
1965 va formar la seva primera banda a la qual va anomenar Los Chelines, però van seguir altres
com Los Bríos i Los Fugitivos, fins arribar als Z-66. Fa molts anys
que ens coneixem
i sento un gran
respecte per ell i el seu treball,
encara que em quedo amb la seva faceta més
rockera, com aquest gran álbum del que escoltem un altre
cançó ara, abans que les balades romàntiquetes que
li va imposar la seva discogràfica,
però que el van portar al cim de la popularitat
i avui Lorenzo Santamaría no pot deslligar-se
de cançons com "Si tu fueras mi mujer”, “Para que no me olvides”, “Por ese
amor”, “Rosy” o “El último beso ".
Manolo Galván – Hijo de ramera
Acabarem el
programa d’avui amb Manolo Galván, un cantant i compositor que va néixa a
Alacant, el 13 de març de 1947 i la seva cançó “Hijo de
ramera”. Aquesta és la millor cançó en la carrera de Manolo Galván que va ser el cantant de Los Gritos, aquells que van guanyar el Festival de Benidorm l’any 1968 amb “La vida sigue igual” junt a
Julio Iglesias que era el compositor de la cançoneta. Quan Manolo Galván va compondre i va gravar
“Hijo de ramera”, la discogràfica no va tenir els pebrots
necesaris per presentar-la a la censura i al final resulta que ells van tenir
raó i Manolo Galván va haver de
canviar-li el títol perquè fos acceptada. La va titular "Hoy no me
levanto". Finalment i després d’una interesant carrera musical al pais, Manolo Galván, desenganyat de la
música a Espanya, la censura i els crítics, s’en va anar cap a l'Argentina, on
va triomfar plenament estant en actiu fins fa pocs anys en què va anunciar la
seva retirada (a la foto Manolo Galván amb Cristina, sense Los Stop). A l'Argentina va tornar a gravar aquesta cançó, amb arranjaments musicals
més agressius i amb el títol original "Hijo de ramera" i és la versió
que escoltem ara a Un Toc de Rock.
És una lletra que posa la pell de gallina. Un nen preguntant-li a la seva mare
perquè Pedro "el de
l'alcalde" a l'escola el va anomenar "Hijo de ramera" i la jove
mare explicant-li amb ulls plorosos al seu fillet que es va tractar d'una violació quan ella
sols tenia 15 anys, a càrrec de “los señoritos del lugar” i dient-li al seu
fill que “…y
de aquel salvaje acto lleno de horror y violencia, naciste tu mi buen niño para
aliviar mi tristeza". La veritat es que la lletra esgarrifa i posa
la pell de gallina.
La frase para acabar Un Toc de Rock por avui la va
dir el polític Alejandro Lerroux y García (La
Rambla, Córdoba, 4 de març de 1864 – Madrid, 25 de juny de
1949) que va manifestar:
“No és que l'any 1931
arribés la República
a Espanya,
és que cansada i acovardida, va fugir la Monarquia”
Conclou Un Toc de Rock i per avui jo toco el dos
i, però us deixaré amb la bona companyia de la xarxa de emissores de la Federació de Mitjans de Comunicació Locals de Catalunya i també totes
aquelles que emeten el programa. Baixo la barraqueta. Fins el proper programa.
Apa! Ens veiem pel
món.
Mario Prades
No hay comentarios:
Publicar un comentario