El Blog de Mario Prades

Posa't en contacte amb mi mitjançant el correo electrònic: tocderock@hotmail.com

martes, 11 de diciembre de 2012

Un Toc de programa 12-12-2012

Nota del Productor, realitzador i director:
Tots els programes exposats en  aquest blog,
Disposen  d'un  enllaç  per descarregar-s'els,
sempre situat a peu de pàgina

Avui començarem el programa a Tarragona escoltant a un grup que és una de les fermes promeses musicals actualment, però aquest viatge per la música dels nostres records ens portarà a Sevilla, Madrid, València, Valladolid, les illes Balears i altres llocs, fins i tot a Itàlia i escoltarem algunes cançons que heu demanat i altres que us vaig prometre. Un Toc de Rock torna a connectar motors i comencem la nostra singladura des de la xarxa d’emissores de la Federación de Mitjans de Comunicació Locals de Catalunya i totes aquelles que emeten el programa, per tanto i sense més demora us diré alló de

Benvinguts a Un Toc de Rock

Bongo Botrako – Caminante 2010

Encara que Bongo Botrako ja tenen al carrer un nou disc titulat "Revoltosa", aquesta cançó us l'he extret del seu primer treball editat l’any 2010 i titulat genèricament "Cada dia sale el sol", on mentan l’obra de Machado, si i amb anterioritat Bongo Botrako ja havien publicat una maqueta. La veritat és que aquesta bona banda nascuda a Tarragona és digne d'atenció, en els pocs anys que porten treballant és que no paren i s'han inflat de realitzar concerts, tant en territori espanyol com a França. El grup l'integren Uri Giné (cantant), al costat de Nacho Pascual (guitarra), Xavi Vallverdú (teclats), Gorka Robert (bateria),  Xavi Barrero (trompeta), Óscar Gómez (saxo) i David García (baix). Curiosament a mi Uri em recorda el fill d'una amiga de la meva dona i meva de Reus a la qual, la veritat, fa més de deu anys que no veiem ni sabem res d'ella des que ens vam anar a viure primer a Constantí i posteriorment a Tarragona, en aquella època havia de ser un nen, però recordo amb afecte que li encantava i hem demanava que jo li cantés "La cançó de l'indi apatxe", un tema ple de bon humor que sonava a les fires de barri, però posats en contacte amb ell a través del facebook de la Montse Aliaga, sembla ser que no tenen res a veure un amb l'altre ja que aquell nen era de Reus i Uri Giné Castro és de Tarragona.

Jesús Cifuentes – Rock and Roll de las dos Españas 1995

El cantant i líder de Celtes Cortos, el val·lisoletà Jesús Cifuentes va publicar l'any 1995 el seu primer àlbum en solitari titulat "El caimán verde", amb cançons i lletres inspirades en l'illa de Cuba. Un contingut més rocker que cèltic, amb lleugeres connotacions salseres. Al CD amb presentació de cartó i doble caràtula, ens trobàvem aquest tema que us he seleccionat per escoltar al programa d'avui i en el que el val·lisoletà Jesús Cifuentes ens parla de dues Espanyas completament diferenciades por la cultura. En aquests àlbum i acompanyant a JesúsCifuentes (veu i guitarres), trobem a Rafael Martín Azxona (bateria, caixó flamenc, percussió i cors), José Sendino (veu, guitarra elèctrica i acústica) i Jesús Prieto (baix i guitarres). Compta amb diverses col·laboracions, entre elles la de Fermín Muguruza. Jesús Hernández Cifuentes va néixa a Valladolid el 28 de juliol de 1966. L’any 2004 va sortir l'àlbum "Horitzons" amb el seu nou grup Cifu & La Calaña Sound, per tornar al 2006 a posar en marxa Celtas Cortos, encara que crec que només ell queda de la formació original. A la foto Jesús Cifuentes i els músics de la seva banda en aquesta gravació
A la foto veureu a Mario Prades amb Celtas Cortos i una
companya del Diari de Tarragona i la seva neboda

Tiziano Ferro – La diferencia entre tú y yo 2012

Uns amics des del correu electrònic em van demanar que posés al programa aquest tema de l'últim treball discogràfic de Tiziano Ferro i aquí està, encara que amb molt de retard, perquè negar l'evidència. El cantant i compositor italià Tiziano Ferro va néixa a Latina, una ciutat prop de Roma, el 21 de febrer de 1980 i va debutar l'any 2001 amb el seu àlbum "Rosso relativo", tot i que ell portava dedicant-se a la música des de 1997 i he de reconèixa que és un els cantant italians que més ha venut en els últims anys. El 6 octubre 2010 va explicar a la revista Vanity Fare que era homosexual, cosa que també admet en la seva autobiografia que es va editar pocs dies després. Aquest any, el passat 25 de setembre, va publicar en castellà l'àlbum “El amor es una cosa simple” que en italià havia estat editat el 28 de novembre de 2011, encara que va mantenir quatre temes en italià i un en anglès, comptant amb les col·laboracions de John Legend i Malú. La veritat és que Tiziano Ferro ha realitzat col·laboracions amb un munt d'artistes d'altres països com les mexicanes Anahí i Dulce María que van ser components del grup RBD, també ha gravat amb Mary J. Blidge, Kelly Rowland, Amaia Montero i altres artistes. Va ser molt criticat pels mitjans de comunicació mexicans a causa d'unes declaracions realitzades a Mèxic i en què afirmava que les dones d'aquell país no només no eren agraciades físicament sinó que tenien "bigoti", cosa per la qual més tard va demanar disculpes a les seves fans dels pais dels mariachis.

Solera-CRAG – Jovencita 2000

Solera eren quatre grans músics: José Mari Guzmán, juntament amb Rodrigo Garcia i els germans José i Manuel Martín. La veritat és que van estar poc temps en actiu i quan es van desfé Guzmán i Rodrigo s’en van anar a CRAG (Cánovas, Rodrigo, Adolfo i Guzmán) que va ser el primer supergrup de l’historia del pop espanyol i José Marí Guzmán més tard crearia Cadillac. En el seu moment a Solera no se'ls va donar la importància ni el reconeixement que mereixien per la seva qualitat i bones lletres, però amb el temps se'ls ha anat reivindicant i avui en dia s’els cataloga com un dels grans grups dels anys setanta. Solera van gravar un sol álbum i van ser produïts per Rafael Trabuchelli que ja havía treballat, entre altres, per Los Ángeles, Miguel Ríos, Los Módulos o Los Gritos i es el pare de l'anomenat "So Torrelaguna" pel carrer de Madrid on hi havian els estudis de Hispavox. L'unic LP del grup, publicat per Hispavox l’any 1973,  es va titular “Solera”, publicat el 9 d’avril. El disc va ser reeditat en versió CD per EMI l'any 2000, incloent aquesta cançó que escoltem ara a Un Toc de Rock i es va vendre la moto de que era una peça inèdita. "Jovencita" va ser una composició de Rodrigo García, però després es va saber per declaracions del mateix Rodrigo que no era una gravació de Solera, la casa de discos va fotre la pota, es tractava d'un tema rebutjat de la seva època amb CRAG, no amb Solera, concretament de les sessions del LP “Señora Azul” de 1974 i va ser inclosa en el disc recopilatori de Solera per error de la discogràfica. Jo ja us ho he dit en diverses ocasions, en massas ocaisons, les discogràfiques quan no foten la pota, és perquè l'estan canviant de lloc. Després de la dissolució de Solera, Rodrigo i Guzmán van formar Cánovas, Rodrigo, Adolfo i Guzmán CRAG i els germans Martín es van incorporar a Nuevos Horitzontes. Per cert, las cançons més populars de Solera van estar "Calles del viejo París" i “Linda Prima”, una de les seves millors composions i en la que ens expliquen les relacions incestuoses entre cosí i cosina.

Ismael Serrano – Tierna y dulce historia de amor 1998

La lletra d'aquesta cançó d'Ismael Serrano, m'ha impactat escoltar-la de nou i és que Ismael Serrano ens narra la història d'un polític que s'enrotlla amb una xiqueta de quinze anys que ancara va amb l’uniforme del colegi i es clar, el bon home comença a tenir merders per un tub. Des de la ruptura del seu matrimoni i el posterior abandonament de la seva dona que s'enporta tot el que pot i el deixa en calces, com acostuma a passar en el cas de moltes separacions, fins al seu propi partit que el fot afora de la seu, cosa que la veritat, no acostuma a passar massa quan es parla d’escandols i polítics. Fins i tot la nova "sogra" li envia uns matons perquè li arreglin la cara una miqueta. La canço d'Ismael Serrano es trobava inclosa a l'àlbum "La Memòria de los peces", el seu segon disc que es va publicar l’any 1998 i va ser Disc de Platí, però també va aparèixa en un recopilatori de cançons d'artistes variats titulat "Memorias del corazón", publicat per Horus ja l’any 2001. Al març de 2004 Ismael Serrano es va veure obligat a suspendre un concert a Barcelona a causa dels atemptats ocorreguts a Madrid, que li van tocar molt de prop en ocórrer al seu barri, Vallecas. L'endemà es va publicar en alguns diaris espanyols una carta al director en què Ismael expressava el seu dolor davant tal atrocitat. Aquest succés el va portar a compondre un nou tema "Fragilidad" que es va editar a "Naves ardiendo más allá de Orión", el seu cinquè álbum i a partir del quan va tornar a les seves arrels més de cantautor. Ismael Serrano, aquest trobador, com diria el amic Manolo Rivera amb el que fem el programa Troba – Dors, va néixa a Madrid el 9 de març de 1974 i era fill del poeta Rodolfo Serrano.

Lejos de Allí – En la parada

Aquesta cançó del grup sevillà Lejos de Allí us la vaig prometre ja fa uns quants programes i ha arribat el moment de complir el promès i posar-la. La lletra em va agradar des de la primera vegada que la vaig escoltar i tot i que pot ser titllada de cançó per adolescents, els problemes d'aquesta parelleta per poder gaudir d'intimitat i estimar-se no són solament quelcom anherente a la joventut. Jo recordo una vegada, a Barcelona, buscant desesperadament un hotel i no trobar cap habitació disponible, era un dissabte a la nit i havia futbol, jugava el Barça i l'Atlètic de Madrid, els hotels estaven plens i aquells que disposaven d'habitacions lliures demanaven documentació i la noia que estava amb mi tenia poc més de 18 anys, en aquelles èpoques l'edat en què deixaves de ser menor era als 21. Finalment vam haver de aparcar el cotxe en un pàrquing a l'aire lliure i quedar-nos allà, arriscant-nos a ser sorpresos. Els protagonistes d'aquesta cançó, com no disposen ni tan sols de cotxe i al cinema l'acomodador vigila amb la seva llanterna, finalment busquen la intimitat en una parada d'autobús, la qual cosa encara és més bèstia. Aquesta peça es trovaba al seu primer disc amb el nom del grup per títol, editat l’any 1989. Lejos de Allí van ser un grup andalús amb bons instrumentistes, cançons alegres i lletres interessants, composades per ells mateixos que reflectien problemes i situacions típicament anherentes a la joventut, el que va fer que arribessin al públic immediatament. És clar que els van forçar a mantenir la seva línia per tal de seguir sonant a les emissores de ràdio-fórmula i això a la llarga va significar canvis i finalment Lejos de Allí es van desfer. Eren sevillans i van publicar tres discos, l'últim l'any 1993. Lejos de Allí es centrava al voltant de Iván García-Pelayo i Mané Larregla, si durant un temps van ser tres. "Te siento ausente" va ser el seu segon disc i es va editar l'any 1993. Encara traurien un tercer "Canciones" i finalment van dir adéu. Mané Larregla es dedica als arranjaments musicals i va ser l'impulsor del "Homenaje a Jesús de la Rosa" de Triana i és guitarrista de Distrito 14.

Maderita – Talismán 2009

Un dels cantautors més carismàtics sorgits de les terres valencianes és Julio Bustamante, nascut a València l’any 1951 i que durant un quan temps va formar duet amb Remigi Palmero, fen-se dir Palmero y Bustamante. El duet van gravar un disc o dos que ara la veritat és que no ho tinc massa clar quans van ser. Curiosament tot i que Julio Bustamante es molt conegut i valorat a les seves Terres Valencianes, es prácticamenet un desconegut a la resta de l'estat. Maderita és un projecte format per Julio Bustamante amb el que torna a les seves arrels folk-pop, al costat de components del grup Ciudadano que també militen a Tortel i han treballat com a músics d'acompanyament de Alondra Bentley i Josh Rouse. En "Vivir para creer", un dels dos discos publicats per Maderita fins ara, almenys que jo sàpiga, s'uneixen la veterania de Julio Bustamante i la joventut de Xema Fuertes, Jorge Pérez i Cayo Bellveser. Aixó si, com podreu comprovar per les fotos, ells el que volen es sentirse comfortables i a gust, passant de elegancies prefabricades.
Maderita, el gust per lo sencill

Joan Bibiloni Band – Nits de la Sultana 1986

Quan Zebra es van desfer després de gravar diversos single i un sol LP, Joan Bibiloni es va unir al també guitarra Pepe Milán que havia estat component del grup de folk mallorquí Euterpe i van publicar l’any 1977 el LP "Milán & Bibiloni", un bon disc instrumental. Després Joan Bibiloni començaria una bona carrera en solitari que el va consagrar com l'extraordinari guitarrista que és. Per cert i només com a dada anecdòtica perquè comprengueu la seva vàlua, quan Chick Corea venia de gira per Europa, sempre exigia que el guitarra fos Joan Bibiloni. De 1981 a 1982 es va unir a la Kevin Ayers Band. Ha gravat amb el flautista nord-americà Ernie Mansfield i l’any 1985 i 1986 forma duo al costat de Larry Coryel. L’any 1989 presentà el seu disc "For a future smile" al Festival de Jazz de Montreux, a Suïssa. Com podeu comprovar, un brillant currículum que us presento molt, molt resumit, d'un gran estilista de la guitarra i una millor persona. És o era, al costat de Miguel Àngel, soci del segell discogràfic Blau-DiscMedi. Joan Bibiloni Febrer va néixa el 1952 a Manacor, d'on també eren el  Grupo 15. Ha produït a molts intèrprets, entre ells Marina Rossell i Antonio Vega. Aquest tema, al meu parer un dels millors en la carrera  en solitari de Joan Bibiloni, us ho extrec del LP "Papi, are you OK" editat l’any 1986, un disc ple de funky i on compta amb la Joan Bibiloni Band que eren gent de la talla de la cantant de color Deborah Carter. Sempre he sentit admiració per aquest gran guitarrista mallorquí, Joan Bibiloni. També he pensat sempre que mai ha estat prou valorat i això que la seva carrera avala el que dic, però mai ha treballat per a multinacionals del disc, els seus discos per tant no sonen a les emissores comercials de ràdio-fórmula i la seva obra és coneguda només per aquells als que realment els agrada gaudir de la bona música. Per cert, Joan és un amic d'Un Toc de Rock agregat al facebook aquest que ens organitza la Montse Aliaga amb tot l'amor del món i que jo li agraeixo i molt, encara que no li digui mai. ¡Com sóc de descastat!

Joan Isaac i Moncho – On és la gent? 2004

L'any 2004 i per celebrar els seus cinquanta anys, el cantautor Joan Isaac va treure un àlbum publicat a través del segell barceloní DiscMedi titulat "Només han passat cinquanta anys" que es va gravar en directe al Teatre Nacional de Catalunya, comptant amb col·laboracions de luxe, entre elles Maria del Mar Bonet, Manel Camp, Mone, Jordi Vilaprinyó, Roberto Vecchioni i Mauro Pagani, sense oblidar el Rei del Bolero, Moncho i altres que no recordo ara. En aquest disc també es va incloure un homenatge a un dels grans cantautors italians Paolo Conte, del qual Joan Isaac va gravar la  cançó "Azzurro" i encara que a molts pugui sonarles a Adriano Celentano que la va portar a l'èxit en els seixanta, va ser composada per Paolo Conte. Amb Joan Isaac en aquesta cançó que sona ara a Un Toc de Rock, trobem a Moncho, de veritable nom Ramon Calabuch Batista i que va néixa al barri de Gràcia, el 26 de juliol de 1940, cantat junts aquest tema en què recorden les coses que van passar en els setanta sis i els somnis que mai van arribar a complir-se, en ser truncats per la crua realitat. També i col·labora Manel Camp i Mone que a part d’actriu també es una gran cantant i va militar en Los Gatos Negros. Joan Vilaplana i Comín, nom real de Joan Isaac, va néixa a Esplugues de Llobregat el 17 de setembre de 1953 i en aquest tema ens recorda també les festes majors de la seva ciutat natal on els seus pares ballaven abraçats escoltant a Moncho.
Mario Prades amb Moncho a un sopar solidari amb l'Illa de Cuba.
 A   l'esquerra  de  Mario:  Ángel  Juarez,  el  Gobernador  Civil de
 Tarragona  i  el  Consul  de  Cuba

Ana Belén y Lucio Dalla – Caruso 1997

“Caruso” és una cançó escrita per Lucio Dalla l'any 1986 dedicada al gran tenor Enrico Caruso i que va incloure a la banda sonora de la sèrie "Mama Lucia" que va protagonitzar Sophia Loren, encara que la interpretava el gran tenor Luciano Pavarotti i es va editar a Espanya l'any 1988. Ana Belén la va gravar l’any 1997 en el seu àlbum "Mírame" cantant a duet amb el seu autor, el cantant Lucio Dalla que va morir el passat 1 de març i aquesta és la versió que ara us porto a Un Toc de Rock. En aquest àlbum Ana Belén va incloure diverses col·laboracions, entre elles trobàvem temes amb Antonio Carmona de Ketama, Antonio Banderas, Chico Buarque, Fito Páez i Chavela Vargas. El respecte d'aquest disc, en els títols de crèdit Ana va manifestar "Crec que mai havia trigat tant a gravar un disc... per descomptat el resultat no hagués estat el mateix sense ells". Arran de la mort de Lucio Dalla, Ana va lamentar-se per no haver inclòs cap cançó seva en el seu últim treball discogràfic
“A los hombres que amé” que va publicar, després de quatre anys de silenci discogràfic, el 15 de novembre de 2011 i que va ser Disc d'Or, en l’àlbum tot eren versions de bons amics. María del Pilar Cuesta Acosta a la que coneixem com Ana Belén, va néixa a Madrid el 27 de maig de 1951 i va conèixa al seu marit Víctor Manuel en el rodatge de la pel·lícula "Morbo" de Gonzalo Suárez, l’any 1971 o pot ser era al 72, no ho tinc masa clar. Al cinema va debutar a la pel·lícula "Zampo i jo" quan era una cria i ha sabut compaginar la seva carrera com a actriu amb la de cantant, en la què ha realitzat discos i gires conjuntes amb altres artistes com Serrat, Miguel Ríos, Sabina, el seu marit Víctor Manuel i molts altres.
Ana Belén i Lucio Dalla junts cantant aquesta cançó

Lone Star – Las campanas de la Catedral 1971

Ara al programa d’avui d’Un Toc de Rock escoltarem una llarga i magnífica balada a càrrec dels barcelonins Lone Star, la banda liderada pel cantant i pianista Pere Gener. Era la cara B d’un single amb “Soñar” a l’altre cara i que es va publicar mitjansan el Segell EMI l’any 1971. Crec que ja us ho he dit en altres ocasions, però Lone Star son l'únic conjunt de l’Estat espanyol que ha actuat en un portaavions nord-americà, el JFK, el Nadal de l’any 1970. La veritat és que si, ja us ho he dit moltes vegades. La marineria i oficialitat del vaixell de guerra americà, més de sis mil persones, s’esperava un grup de folklore espanyol, cobla, rumba, coses així i es van trobar amb una tota una lliçó de R & B i en anglès, idioma que Pere domina ja que va estar vivint i tocant a Anglaterra abans de crear Lone Star. Us incloem en el blog un retall de premsa donant fe del que us explico i que he extret de la pàgina web de Lone Star. Per cert, us explicaré una anécdota, 
feia poc temps que Lone Star havia tret el single on es trobava aquesta cançó que escoltem ara i van ser contractats per actuar en una discoteca d'El Ferrol, de fet era l'única discoteca de la ciutat i mai s'havia ofert un grup actuant en directe. Va ser un fracàs total de públic i en una declaracions a un diari local afirmaven els nois del grup "No se'ns ha volgut escoltar" i la veritat aquest succés no diu molt a favor dels gustos musicals del públic gallec. Tenint l'oportunitat d'escoltar i gaudir amb un concert de Pedro Gener, Juan Miró, Luis Masdeu i Rafa de la Vega "La Leyenda” i perdre-se'l que voleu que us digui. Curiosament el seu últim disc es va titular “Hacia el futuro”, va ser els anys noranta, després van plegar i crec que Pere Gener ancara te un estudi de gravació que es diu el Séptimo de Caballería.

Vargas Blues Band – Blues Latino 1994

Tancarem el programa d’avui d’Un Toc de Rock amb Javier Vargas, nascut a Madrid l’any 1958, és un dels grans guitarristes del rock i blues espanyol. Va viure a l'Argentina i després d'estar tocant amb grups nord-americans als Estats Units, es va venir a Espanya, va tocar a la banda de Miguel Ríos i va acompanyar a altres artistes. Javier Vargas ha creat diversos grups, entre ells jo destacaria a RH+, però la seva consolidació i reconeixement va arribar quan va posar en marxa la Vargas Blues Band, amb qui ha gravat un munt d’àlbums d'estudi i tres en directe. Aquest tema que escoltem ara a Un Toc de Rock és una composició instrumental del propi Javier Vargas i el cantant Jeff Espinoza que inclus van gravar els germans Carlos i Jorge Santana en el seu àlbum "Santana Brothers". "Blues Latino" donava títol a un CD de la Vargas Blues Band que es va publicar l’any 1994, un àlbum en què va comptar amb la col·laboració de Chris Rea, Junior Wells (a la foto amb Javier Vargas), Flaco Jiménez, Agustín Carbonell "Bola", Miguel Morell, Nako Goñi, Ramón Arroyo, Shellah Cuffy, Elena Figueroa i Andrés Calamaro. En aquest CD la Vargas Blues Band l'integren Javier Vargas (guitarres), Jeff Espinoza (cantant), Miguel Ángel Collado (teclats), Pedro Barceló (bateria), Alfonso Pérez (piano, òrgan i cordes), Juan Carlos Mendoza (baix) i Gino Pavone (percussió). Es va gravar en els estudis Trak de Madrid a la tardor de 1993 i la producció va estar a càrrec del propi Javier Vargas. El juliol de 1996 Javier Vargas toca al costat de Carlos Santana a París, en un memorable concert. Va tornar a actuar amb Santana l’any 1998 a París i Madrid, a més de participar en la gira espanyola del premiat disc "Supernatural" de Santana, l'any 2000, en els concerts de Madrid, Barcelona i Saragossa.

Avui acabaré amb una frase del poeta i dramaturg francès Paul Géraldy (París, 6 de març de 1885 - Neuilly-sur-Seine 10 de març de 1983) que va dir referint a l'amor i els comiats:


"El més difícil no és el primer petó sinó l'últim

Ara toco el dos i tanco per avui Un Toc de Rock baixo la barraqueta i us deixo amb bona companyia, la de la xarxa de emissores de la Federació de Mitjans de Comunicació Locals de Catalunya i també totes aquelles que emeten el programa. Porteu-se bé i no feu res que jo no faria.

Apa! Ens veiem pel món.

Mario Prades 

No hay comentarios:

Publicar un comentario